abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:02:02 #101
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212450314
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:59 schreef DjVero het volgende:
Laat die heilige boontjes maar lekker lullen, TS, pakken wat je pakken kunt! :D Ik las iets van ¤2000 per maand, dat zou dan een mooie rug per maand worden, als je vriendin in haar gelijk staat. Ik had het ook wel geweten!
Gaat niet gebeuren.

Als vriendin ervoor gaat, zal ze waarschijnlijk aanzienlijke kosten moeten maken voor een advocaat en rechtszaken. En dan nog is een positieve uitkomst allerminst gegarandeerd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212450338
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren.

Als vriendin ervoor gaat, zal ze waarschijnlijk aanzienlijke kosten moeten maken voor een advocaat en rechtszaken. En dan nog is de uitkomst allerminst gegarandeerd.
Dan niet doen natuurlijk. Maar TS en vriendin worden aangevallen, want familie dit dat, want relaties verzieken voor een paar grijpstuivers, want ordinair dit dat. Duizend piek!
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:07:23 #103
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212450387
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:03 schreef DjVero het volgende:

[..]
Dan niet doen natuurlijk. Maar TS en vriendin worden aangevallen, want familie dit dat, want relaties verzieken voor een paar grijpstuivers, want ordinair dit dat. Duizend piek!
Die rekensom kun je dus zo niet maken.
pi_212450511
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Draai het om: stel dat je zelf een woning erft van je ouders en dat er na 2 jaar ineens een halfbroer of -zus tevoorschijn komt (waar je geen weet van hebt) die de helft komt claimen?
Helemaal prima als ze daar recht op hebben. Is het zuur? Ja, want het was natuurlijk makkelijker geweest als daar direct rekening mee gehouden had kunnen worden.

Maar als één van mijn ouders nogal laks is geweest op het gebied van onveilige seks en communicatie over de potentiële gevolgen daarvan is dat de overleden ouder aan te rekenen, niet de halfbroer of halfzus die gewoon gebruikt maakt van de rechten die ze hebben.
Dat je uit loyaliteitsconflict liever de schuld geeft aan je halfbroer of halfzus ipv aan die overleden ouder maakt dat niet ineens terecht.
pi_212450796
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:17 schreef paardendokter het volgende:
Grappig dat iedereen hier diep het erfrecht in denkt te stappen, terwijl de hoofdvraag natuurlijk is: is er WETTELIJK bewijs dat de Deense Junk de vader is. En dat bewijs ontbreekt.
Grappig dat jij denkt dat zoiets niet wettelijk vast te stellen is.

Dat wettelijke bewijs ontbreekt inderdaad. Nu, op dit moment dus, maar kan via de rechterlijke weg vastgesteld worden met wat DNA-testen. Daar zal ze sowieso wel heen moeten, want de halfzus zal echt niet zomaar de erfenis willen delen vermoed ik zo.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:52:22 #106
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212450843
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Inbox het volgende:

[..]

Dat wettelijke bewijs ontbreekt inderdaad. Nu, op dit moment dus, maar kan via de rechterlijke weg vastgesteld worden met wat DNA-testen. Daar zal ze sowieso wel heen moeten, want de halfzus zal echt niet zomaar de erfenis willen delen vermoed ik zo.
En hoe denk je dat dat proces gaat, met vader dood en begraven?
pi_212450880
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Gaat niet gebeuren.

Als vriendin ervoor gaat, zal ze waarschijnlijk aanzienlijke kosten moeten maken voor een advocaat en rechtszaken. En dan nog is een positieve uitkomst allerminst gegarandeerd.
Een huuropbrengst van 2k euro per maand. De woning zal best een behoorlijke waarde hebben. Het gaat niet om een lemen hutje in Afrika.

Wat zal een rechtsgang kosten? Wat zal de opbrengst kunnen zijn?

Waarom denk jij dan dat dit niet gaat gebeuren?
pi_212450906
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
98% van de inwoners van Kopenhagen wordt gecremeerd: https://dfweurope.com/nl/(...)xt=Maatwerk%20dus.-,',de%20gebouwen%20op%20het%20terrein.

Je zult dus naar een broer of zus (of ouder) van die vader op zoek moeten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212450915
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een stuk makkelijker dan dna afnemen van iemand die gecremeerd is :D
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:59:53 #110
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212450918
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:55 schreef Inbox het volgende:

[..]
Een huuropbrengst van 2k euro per maand. De woning zal best een behoorlijke waarde hebben. Het gaat niet om een lemen hutje in Afrika.

Ik gaf eerder een linkje.

Het is maar de vraag of vriendin voldoende grond heeft om te verzoeken om een DNA-monster van haar vermeende biologische vader. Ook kunnen familieleden van de overledene het proberen tegen te houden.

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hier is een interessante zaak.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-75655

vrijdag 16 februari 2024 @ 14:01:19 #111
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212450937
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
98% van de inwoners van Kopenhagen wordt gecremeerd: https://dfweurope.com/nl/(...)xt=Maatwerk%20dus.-,',de%20gebouwen%20op%20het%20terrein.

Je zult dus naar een broer of zus (of ouder) van die vader op zoek moeten.
Ook dat nog (crematie).

En die familie, zo die er al is, kan volgens mij niet gedwongen worden om mee te werken.
pi_212450964
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Die rekensom kun je dus zo niet maken.
Huh, die rekensom kun je niet maken maar aan de hand van wat er in dit topic beschreven staat kun jij wel zeggen dat dit nooit gaat gebeuren.

Dat vind ik knap als het gaat om maandelijkse inkomsten van 2k euro uit de verhuur van een geerfd huis. Deze erfenis is waarschijnlijk behoorlijk de moeite waard ondanks dat de man een alcholist was heeft ie kennelijk toch wel wat goeds gedaan in zn leven door een huis na te laten.
pi_212450984
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik gaf eerder een linkje.

Het is maar de vraag of vriendin voldoende grond heeft om te verzoeken om een DNA-monster van haar vermeende biologische vader. Ook kunnen familieleden van de overledene het proberen tegen te houden.
[..]

Natuurlijk kunnen die dat proberen tegen te houden. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 14:06:07 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212450988
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:03 schreef Inbox het volgende:

[..]
Huh, die rekensom kun je niet maken maar aan de hand van wat er in dit topic beschreven staat kun jij wel zeggen dat dit nooit gaat gebeuren.

Dat vind ik knap als het gaat om maandelijkse inkomsten van 2k euro uit de verhuur van een geerfd huis. Deze erfenis is waarschijnlijk behoorlijk de moeite waard ondanks dat de man een alcholist was heeft ie kennelijk toch wel wat goeds gedaan in zn leven door een huis na te laten.
Het gaat niet gebeuren dat de vriendin de helft van die maandelijkse inkomsten van het appartement tegemoet kan zien.

Zo werkt dat niet met een erfenis.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 14:07:06 #115
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212451009
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:05 schreef Inbox het volgende:

[..]
Natuurlijk kunnen die dat proberen tegen te houden. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Heb ik gezegd dat het onmogelijk is?

Ik heb gezegd dat het tijd en geld gaat kosten met een onzekere uitkomst.
pi_212451247
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het gaat niet gebeuren dat de vriendin de helft van die maandelijkse inkomsten van het appartement tegemoet kan zien.

Wellicht wel als de halfzussen de enige erfgenamen zijn. Anders niet.

Mocht de vrouw erfgenaam worden door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap en dit huis is onderdeel van de nalatenschap dan hebben beide halfzussen van elkaar een claim op die erfenis en daarmee mogelijk ook op de woning en huuropbrengsten.

Of dat de helft is, is idd de vraag en zal afhangen van de situatie. Alles zal opnieuw beoordeeld moeten worden.
pi_212451285
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:24 schreef Inbox het volgende:

[..]
Wellicht wel als de halfzussen de enige erfgenamen zijn. Anders niet.

Mocht de vrouw erfgenaam worden door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap en dit huis is onderdeel van de nalatenschap dan hebben beide halfzussen van elkaar een claim op die erfenis en daarmee mogelijk ook op de woning en huuropbrengsten.

Of dat de helft is, is idd de vraag en zal afhangen van de situatie. Alles zal opnieuw beoordeeld moeten worden.
Over het algemeen wordt in zo'n situatie de huur niet verdeeld, maar het appartement verkocht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212451326
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Inbox het volgende:

[..]

Ik denk dat je te veel televisie kijkt .....
pi_212451418
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:55 schreef Inbox het volgende:

[..]

Als de halfzus dat uitvecht tot de hoogste rechter ben je jaren verder en tienduizend(en) euro's lichter waarschijnlijk. Heeft de vriendin van TS dat geld ervoor (over)?
pi_212451430
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:32 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik denk dat je te veel televisie kijkt .....
Maar anderszijds is een verhaaltje dat een commerciele databank hep gesegd dat me DNA verdacht veel lijkt op dat van mevrouw X, en dat mevrouw X de dochter is van P½t, en laat m'n moeder nu zeggen dat mijn biologische vader óók P½t heette en bovendien ook een dochter had!
nou niet per se een hele sterke zaak op basis waarvan een rechter naar alle waarschijnlijkheid zal oordelen dat P½t wel na z'n dood kan worden aangewreven de biologische vader te zijn van een meisje in Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 16-02-2024 14:56:39 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 16 februari 2024 @ 14:50:21 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212451524
Denemarken kent overigens erfrecht met een onderdeel ‘gedwongen erfenis’, vergelijkbaar met wat hier het kindsdeel heet. Als vriendin de verwantschap kan laten aantonen, er is geen testament en zij en halfzus zijn de enige erfgenamen, dan zou vriendin recht hebben* op 50%.

Als er wel een testament is, waar vriendin dus niet in staat, dan zou vriendin recht hebben op haar aandeel van 25% ‘gedwongen erfenis’. Als zij en halfzus de enige erfgenamen zijn, deelt ze die 25% met halfzus, dus zou ze recht hebben* op 12,5%.

Edit: * recht kunnen hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lienekien op 16-02-2024 15:05:13 ]
pi_212451717
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:40 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Als de halfzus dat uitvecht tot de hoogste rechter ben je jaren verder en tienduizend(en) euro's lichter waarschijnlijk. Heeft de vriendin van TS dat geld ervoor (over)?
Jaren verder, tienduizenden euro's lichter en wellicht een half huis rijker. Moeite op zich wel waard.

Jij bent erfrecht jurist meen ik op Reddit gelezen te hebben, toch? Dan zal je hier ongetwijfeld wel wat zaken van hebben gelezen om op de hoogte te blijven van de actualiteit.
pi_212451762
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:41 schreef sigme het volgende:

[..]
Maar anderszijds is een verhaaltje dat een commerciele databank hep gesegd dat me DNA verdacht veel lijkt op dat van mevrouw X, en dat mevrouw X de dochter is van P½t, en laat m'n moeder nu zeggen dat mijn biologische vader óók P½t heette en bovendien ook een dochter had!
nou niet per se een hele sterke zaak op basis waarvan een rechter naar alle waarschijnlijkheid zal oordelen dat P½t wel na z'n dood kan worden aangewreven de biologische vader te zijn van een meisje in Nederland.
De rechter zal waarschijnlijk eisen dat er voor vaststelling van het vaderschap aan bepaalde eisen voldoen moet zijn. De DNA-testen zullen door een erkende partij moeten worden afgenomen en worden geanalyseerd. Dat zal ie dan wel als keiharde eis stellen.
pi_212451885
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

en vervolgens schrijf je dit:

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:50 schreef Lienekien het volgende:
Denemarken kent overigens erfrecht met een onderdeel ‘gedwongen erfenis’, vergelijkbaar met wat hier het kindsdeel heet. Als vriendin de verwantschap kan laten aantonen, er is geen testament en zij en halfzus zijn de enige erfgenamen, dan zou vriendin recht hebben* op 50%.
-knip-
Edit: * recht kunnen hebben.
Gaat niet gebeuren.. schrijf je dan.

Als ze 50% erfgename is, is 50% van de inkomsten zo raar niet (als de rest van de schulden die de huidige enkele erfgename heeft afgelost ook verrekend worden) en onderling besloten wordt dat het huis niet verkocht gaat worden maar gewoon 50% eigendom van beide wordt.

Maar goed, moet ze wel eerst op papier officieel erfgenaam worden. Daar zal wel wat tijd en een rechtsgang overheen gaan.
pi_212452046
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:08 schreef Inbox het volgende:

[..]
Jaren verder, tienduizenden euro's lichter en wellicht een half huis rijker. Moeite op zich wel waard.

Jij bent erfrecht jurist meen ik op Reddit gelezen te hebben, toch? Dan zal je hier ongetwijfeld wel wat zaken van hebben gelezen om op de hoogte te blijven van de actualiteit.
Familierecht, maar van Deense recht heb ik geen kaas gegeten.

Het kan de moeite waard zijn, als je kansen goed zijn en je de kosten kunt dragen en het niet erg vind je familiebanden te verwoesten.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 15:33:46 #126
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212452091
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:19 schreef Inbox het volgende:

[..]
[..]

Als ze 50% erfgename is, is 50% van de inkomsten zo raar niet (als de rest van de schulden die de huidige enkele erfgename heeft afgelost ook verrekend worden) en onderling besloten wordt dat het huis niet verkocht gaat worden maar gewoon 50% eigendom van beide wordt.

Maar goed, moet ze wel eerst op papier officieel erfgenaam worden. Daar zal wel wat tijd en een rechtsgang overheen gaan.
Lees anders nog even terug wat ik al eerder toelichtte.
pi_212452294
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:29 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Familierecht, maar van Deense recht heb ik geen kaas gegeten.

Het kan de moeite waard zijn, als je kansen goed zijn en je de kosten kunt dragen en het niet erg vind je familiebanden te verwoesten.
Nou, die familiebanden bestaan vooralsnog uit emailcontact volgens mij met de halfzus. Dat kun je verder eigenlijk niet eens een familieband noemen. In die zin moet je het geheel gewoon zien als een kille, zakelijke transactie.
pi_212455915
Zeg, zullen we na zes pagina's discussie misschien eerst even wachten op de antwoorden die nodig zijn om te bepalen of Nederlands, danwel Deens recht van toepassing is?

We weten dat de overledene "een Deen" was en dat hij een appartement had in Denemarken.

Maar of hij daadwerkelijk daar woonde, of dat meneer een Nederlands ingezetene was die in Denemarken nog een (tweede) woning in bezit had is wel heel belangrijk om te weten voor je in dit topic een fatsoenlijke raad of advies kan geven.

Dus @TS: woonde de overledene op moment van overlijden in Nederland of in Denemarken?
pi_212456632
Als je iets verhuurt wat van een erflater was, dan heb je de hele erfenis geaccepteerd.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_212456975
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Als je iets verhuurt wat van een erflater was, dan heb je de hele erfenis geaccepteerd.
onder nederlands recht ja. We weten niet of dit van toepassing is (zie post #128)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  vrijdag 16 februari 2024 @ 21:01:16 #131
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212457041
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:57 schreef Essebes het volgende:

[..]
onder nederlands recht ja. We weten niet of dit van toepassing is (zie post #128)
Verder was het volgens mij wel duidelijk dat de halfzus de erfenis aanvaard heeft.
pi_212457437
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:57 schreef Essebes het volgende:

[..]
Je denkt toch niet dat ik zover ga terugscrollen?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_212458015
Ik ga er vanuit dat Deens erfrecht van toepassing is.

Hoe het zit met evt vaderschapserkenning durf ik dan weer niet te zeggen. Ik vermoed dat omdat de moeder Nederlands is en het mind hier geboren is dat daarop het Nederlandse recht van gelding is.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 21:53:37 #134
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212458174
Ja zij heeft recht op de helft. Volgens het Nederlands recht.
pi_212458216
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 21:17 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]
Je denkt toch niet dat ik zover ga terugscrollen?
Reageer dan niet :')
pi_212462543
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Zeg, zullen we na zes pagina's discussie misschien eerst even wachten op de antwoorden die nodig zijn om te bepalen of Nederlands, danwel Deens recht van toepassing is?

We weten dat de overledene "een Deen" was en dat hij een appartement had in Denemarken.

Maar of hij daadwerkelijk daar woonde, of dat meneer een Nederlands ingezetene was die in Denemarken nog een (tweede) woning in bezit had is wel heel belangrijk om te weten voor je in dit topic een fatsoenlijke raad of advies kan geven.

Dus @:TS: woonde de overledene op moment van overlijden in Nederland of in Denemarken?
Hij heeft altijd in Denemarken gewoond. Hij kwam soms naar NL op werkbezoek. Daarbij heeft hij dus mijn vriendin verwekt. Bij een volgend werkbezoek heeft haar moeder aangegeven dat ze zwanger van hem was, wat door hem werd ontkend. Hij zei dat hij zich had laten steriliseren. Daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Ze had ook geen telefoonnummer en hij had een hele stereotype naam, zegmaar Mads Jensen ofzo. En de achternaamm daar was ze ook niet helemaal zeker meer over na een tijdje want die had hij maar 1 keer gezegd. Overigens heeft hij later nog een kind verwekt bij zijn vrouw, maar dat is dood geboren. Dus die sterilisatie was ook dikke onzin.
Mja
  zaterdag 17 februari 2024 @ 09:15:44 #137
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212463081
Dan is het simpel, Denemarken is niet aangesloten bij de Europese erfrecht afspraken

Wanneer men woonplaats heeft in Denemarken, is het Deense erfrecht van toepassing voor de gehele nalatenschap.

Je zal hiervoor dus echt volledig naar de Deense ambassade moeten gaan om te vragen of je een advocaat in de hand moet nemen
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 09:26:36 #138
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_212463182
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 08:13 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Hij heeft altijd in Denemarken gewoond. Hij kwam soms naar NL op werkbezoek. Daarbij heeft hij dus mijn vriendin verwekt. Bij een volgend werkbezoek heeft haar moeder aangegeven dat ze zwanger van hem was, wat door hem werd ontkend. Hij zei dat hij zich had laten steriliseren. Daarna heeft ze nooit meer iets van hem vernomen. Ze had ook geen telefoonnummer en hij had een hele stereotype naam, zegmaar Mads Jensen ofzo. En de achternaamm daar was ze ook niet helemaal zeker meer over na een tijdje want die had hij maar 1 keer gezegd. Overigens heeft hij later nog een kind verwekt bij zijn vrouw, maar dat is dood geboren. Dus die sterilisatie was ook dikke onzin.
Wat een klootzak.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_212463853
@TS dan wordt het een kwestie van uitzoeken hoe dit soort zaken in Denemarken juridisch liggen en heb je helemaal niets aan het grootste deel van dit topic.
pi_212464041
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:59 schreef DjVero het volgende:
Laat die heilige boontjes maar lekker lullen, TS, pakken wat je pakken kunt! :D Ik las iets van ¤2000 per maand, dat zou dan een mooie rug per maand worden, als je vriendin in haar gelijk staat. Ik had het ook wel geweten!
Stel dat je alles kan aantonen, dat een rechter er in meegaat en dat je met terugwerkende kracht zou erven.

In de praktijk zal het pand dan verkocht moeten worden en daar kan TS dan de erfbelasting van betalen.
Daarnaast zal TS nog de helft van de schulden van die vader moeten voldoen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-02-2024 11:11:52 ]
  zaterdag 17 februari 2024 @ 11:04:01 #141
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212464050
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Stel dat je alles kan aantonen, dat een rechter er in meegaat en dat je met terugwerkende kracht zou erven.

In de praktijk zal het pand dan verkocht moeten worden en daar kan TS dan de erfbelasting van betalen.
Daarnaast zal TS nog de helft van de schulden van die vader moeten voldoen en het is ook nog onduidelijk of het appartement wel 100% afgelost is.
Ben jij specialist Deens erfrecht?
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212464076
quote:
3s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 11:04 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Ben jij specialist Deens erfrecht?
Nee. Maar DjVero stelt dat TS zo even de helft van de huur zou vangen.

In de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo. Als de vriendin van TS erfgenaam is en dat bij een rechter allemaal zou lukken, dan zou ze voor 50% recht op dat pand hebben. Maar er zal ook erfbelasting betaald moeten worden. En er is waarschijnlijk een schuld die die halfzus al afgelost heeft. En het appartement zal dan wss verkocht moeten worden, hoe ga je dat anders doen met de verhuur, die halfzus, halve inkomsten, etc?

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-02-2024 11:11:31 ]
  zaterdag 17 februari 2024 @ 11:12:33 #143
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212464160
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee. Maar DjVero stelt dat TS zo even de helft van de huur zou vangen.

In de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo. Als de vriendin van TS erfgenaam is en dat bij een rechter allemaal zou lukken, dan zou ze voor 50% recht op dat pand hebben. Maar er zal ook erfbelasting betaald moeten worden. En er is waarschijnlijk een schuld die die halfzus al afgelost heeft. En het appartement zal dan wss verkocht moeten worden, hoe ga je dat anders doen met de verhuur, die halfzus, halve inkomsten, etc?
Ahh zo.

Zelfs hierover weten we niks. Want Deens erfrecht
pi_212464940
quote:
3s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 11:12 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Ahh zo.

Zelfs hierover weten we niks. Want Deens erfrecht
En Denemarken is dan weer lastiger dan een ander EU land qua erfrecht: https://www.rijksoverheid(...)-het-buitenland-woon

Ze hebben daar wel erfbelasting: https://www.lawyersdenmark.com/inheritance-law-in-denmark
  zaterdag 17 februari 2024 @ 12:08:46 #145
3542 Gia
User under construction
pi_212464966
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:19 schreef Inbox het volgende:

[..]
[..]

Als via DNA en de rechter is vastgesteld dat de overleden Deen inderdaad de biologische vader is van vriendin van TS, dan kan halfzus ertoe besluiten om vriendin van TS uit te kopen, wat het huis betreft. Vriendin heeft dan recht op de helft van de overwaarde van de woning. Minus de helft van de schulden die er waren.
Dan is het dus de vraag hoeveel dat zal zijn of het de moeite waard is hier een zaak voor aan te spannen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gia op 17-02-2024 12:14:09 ]
pi_212465167
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 12:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Als via DNA en de rechter is vastgesteld dat de overleden Deen inderdaad de biologische vader is van vriendin van TS, dan kan halfzus ertoe besluiten om vriendin van TS uit te kopen, wat het huis betreft. Vriendin heeft dan recht op de helft van de overwaarde van de woning. Minus de helft van de schulden die er waren.
Dan is het dus de vraag hoeveel dat zal zijn of het de moeite waard is hier een zaak voor aan te spannen.
En minus de erfbelasting.
En minus de halfzus dan waarschijnlijk ook.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 12:35:20 #147
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212465242
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 12:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
En Denemarken is dan weer lastiger dan een ander EU land qua erfrecht: https://www.rijksoverheid(...)-het-buitenland-woon

Ze hebben daar wel erfbelasting: https://www.lawyersdenmark.com/inheritance-law-in-denmark
Dat had ik hiervoor al gemeld.
pi_212485870
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 12:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Een appartement in Kopenhagen is natuurlijk bepaald niet waardeloos.
Mja
  zondag 18 februari 2024 @ 17:38:04 #149
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212485901
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 17:36 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Wat denk je zelf over de haalbaarheid?
  zondag 18 februari 2024 @ 21:02:43 #150
3542 Gia
User under construction
pi_212488660
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 17:36 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Wie zegt dat het hypotheekvrij is...
Of uberhaupt overwaarde heeft
  zondag 18 februari 2024 @ 21:04:38 #151
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212488680
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 21:02 schreef Gia het volgende:

[..]
OP zegt afbetaald.
pi_212491383
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Hoezo ben je een ordinaire kift als je gewoon toe eigend waar je recht op hebt ?

Halfzus is ook lekker bezig door te doen alsof er schulden zijn terwijl er dus blijkbaar een paar ton vermogen is .
  zondag 18 februari 2024 @ 23:51:15 #153
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212491548
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 21:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
OP zegt afbetaald.
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeft
  zondag 18 februari 2024 @ 23:53:56 #154
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212491585
quote:
3s.gif Op zondag 18 februari 2024 23:51 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeft
TS gaat sowieso amper op de inhoud in.
pi_212492080
quote:
3s.gif Op zondag 18 februari 2024 23:51 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Is dat zo?

Als de moeder Nederlands is, de vermoedelijke vader Deens en het kind in Nederland geboren.
Is het dan de Deense rechter bij wie je moet aankloppen voor een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap? Ik zou denken dat de Nederlandse rechter bevoegd is en dat een eventuele erkenning daarna doorwerkt in het Deense recht.

De erfenis en de afwikkeling, die zal ongetwijfeld wel uitsluitend onder Deens recht vallen.
  maandag 19 februari 2024 @ 06:15:48 #156
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212492102
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 05:51 schreef Inbox het volgende:

[..]
Is dat zo?

Als de moeder Nederlands is, de vermoedelijke vader Deens en het kind in Nederland geboren.
Is het dan de Deense rechter bij wie je moet aankloppen voor een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap? Ik zou denken dat de Nederlandse rechter bevoegd is en dat een eventuele erkenning daarna doorwerkt in het Deense recht.

De erfenis en de afwikkeling, die zal ongetwijfeld wel uitsluitend onder Deens recht vallen.
De volledige afwikkeling valt enkel onder Deens recht, en ook of de vader de vader is moet in Denemarken.

Denemarken doet niet mee met de Europese erfrecht afspraken en doet helemaal zijn eigen ding
pi_212492110
quote:
3s.gif Op maandag 19 februari 2024 06:15 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
De volledige afwikkeling valt enkel onder Deens recht, en ook of de vader de vader is moet in Denemarken.

Denemarken doet niet mee met de Europese erfrecht afspraken en doet helemaal zijn eigen ding
Apart. Dus als dat kind door de vader voor de Nederlandse wet erkend zou zijn geweest bij geboorte, had het voor het Deense erfrecht geen erfgenaam geweest?
  maandag 19 februari 2024 @ 06:28:49 #158
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212492111
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 06:27 schreef Inbox het volgende:

[..]
Apart. Dus als dat kind door de vader voor de Nederlandse wet erkend zou zijn geweest bij geboorte, had het voor het Deense erfrecht geen erfgenaam geweest?
Erkennen en vaderschap vaststellen is iets heel anders in het Nederlands recht.

Aangezien vader niet meer leeft kan hij het kind niet meer erkennen.
pi_212492608
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 05:51 schreef Inbox het volgende:

[..]
Is dat zo?

Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.
pi_212492792
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 21:02 schreef Gia het volgende:

[..]
Nou dat is wel een zekerheidje, de halfzus sprak over een afbetaald appartement, want mijn vriendin heeft gevraagd of daar nog schulden op zaten of niet. En hij heeft het in de jaren 90 gekocht, dus overwaarde lijkt mij een zekerheid.

Edit: vader had in de jaren 90 en 2000 een goede baan in het bedrijfsleven. Reisde veel en kwam zo vooral veel in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk. Sprak goed zijn talen etc. Na verloop van tijd is het een beetje bergaf gegaan met hem, naarmate hij ouder werd en de gevolgen van de drank groter werden.

Mijn vriendin vraagt zich stiekem ook wel af of er naast het appartement nog andere bezittingen waren, bijv. vermogen, want dat heeft de halfzus altijd ontkend, maar als je een appartement vrij snel kunt afbetalen en een goede baan hebt in het bedrijfsleven, kun je misschien ook wel vermogen opbouwen. Het kan ook zijn dat hij dat slecht beheerd heeft of allemaal heeft weggegooid.

Overigens is er eind vorige week een Zoom-afspraak gemaakt met een Deense advocaat op dit gebied om de mogelijkheden eens te verkennen. Die vindt later deze week plaats. Dus ik houd jullie op de hoogte!
Mja
  maandag 19 februari 2024 @ 08:43:48 #161
3542 Gia
User under construction
pi_212492823
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 08:16 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.
Ze kan met een dna-match aantonen met haar halfzus dat ze een vader delen. Maar goed, dat bewijst niet dat het deze vader is. Tenzij het feit dat de halfzus wel erkend was, voldoende bewijs vormt dat haar vader ook echt haar biologische vader is.
Enige echte bewijs zou inderdaad het lichaam opgraven, als hij niet gecremeerd is.

Ik vind persoonlijk dat erfrecht alleen zou moeten gelden voor erkende kinderen, want het kan voorkomen dat een man een kind erkent van de vrouw met wie hij is, dat niet van hem is. En later komt er een kind op de proppen met dezelfde biologische vader als dat kind, wat dus niet die man is. Dan erft het erkende kind wel en het andere niet, want niet van hem en niet erkend.
pi_212492889
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 08:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Ze kan met een dna-match aantonen met haar halfzus dat ze een vader delen. Maar goed, dat bewijst niet dat het deze vader is. Tenzij het feit dat de halfzus wel erkend was, voldoende bewijs vormt dat haar vader ook echt haar biologische vader is.
Enige echte bewijs zou inderdaad het lichaam opgraven, als hij niet gecremeerd is.

Ik vind persoonlijk dat erfrecht alleen zou moeten gelden voor erkende kinderen, want het kan voorkomen dat een man een kind erkent van de vrouw met wie hij is, dat niet van hem is. En later komt er een kind op de proppen met dezelfde biologische vader als dat kind, wat dus niet die man is. Dan erft het erkende kind wel en het andere niet, want niet van hem en niet erkend.
Halfzus is wel erkend ja en de match in de database zegt dat ze halfzussen zijn (maar er staat ook als mogelijkheid tante geloof ik). De database is dus ook niet 100% zeker. Ik denk wel dat er genoeg bewijs is om bijv. een officiële test af te dwingen ...
Mja
pi_212493415
quote:
3s.gif Op maandag 19 februari 2024 06:28 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Erkennen en vaderschap vaststellen is iets heel anders in het Nederlands recht.

Aangezien vader niet meer leeft kan hij het kind niet meer erkennen.
Vandaar de gerechtelijke vaststelling op verzoek van het kind.

De gevolgen zijn hetzelfde? De vaststelling van het vaderschap is met terugwerkende kracht vanaf de geboorte en dat heeft ook erfrechtelijke gevolgen. Uiteindelijk komt het dan op hetzelfde neer: het kind kan erven van de vader.

[ Bericht 1% gewijzigd door Inbox op 19-02-2024 09:54:59 ]
pi_212493550
quote:
0s.gif Op [url=http
s://forum.fok.nl/topic/2702738/7/25#p212492608]maandag 19 februari 2024 08:16[/url] schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Door dat te vonnissen, als ie dat nodig acht tenminste. Ik mag aannemen dat een gerechtelijk vonnis omgezet kan worden zodat het ook in een andere land gelding heeft en uitgevoerd kan worden.

Opgraven is slechts een mogelijkheid om het DNA te verkrijgen, maar er zijn ook andere manieren. Daarvoor zou je even de jurisprudentie in moeten duiken om te kijken hoe dergelijke vastellingen van het vaderschap zijn aangetoond.

[ Bericht 4% gewijzigd door Inbox op 19-02-2024 10:56:21 ]
pi_212493771
Dus TS, jullie gaan ervoor? Of wat verwachten jullie van het gesprek met de advocaat?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_212494712
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:12 schreef Black-Death het volgende:
Dus TS, jullie gaan ervoor? Of wat verwachten jullie van het gesprek met de advocaat?
Gewoon eens even een eerste verkenning van de juridische opties en de consequenties die daaraan vastzitten. De beslissing is aan haar maar ze heeft nog niet besloten hoor, het is een beetje 50/50 momenteel geloof ik.
Mja
pi_212494742
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 11:14 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Gewoon eens even een eerste verkenning van de juridische opties en de consequenties die daaraan vastzitten. De beslissing is aan haar maar ze heeft nog niet besloten hoor, het is een beetje 50/50 momenteel geloof ik.
Succes, ben benieuwd naar het vervolg.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  maandag 19 februari 2024 @ 11:21:05 #168
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212494815
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:34 schreef probeer het volgende:

Dus vriendin van TS dient een expert/professional mbt Deens erfrecht te raadplegen.
Dit
  maandag 19 februari 2024 @ 13:29:05 #169
3542 Gia
User under construction
pi_212496679
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 08:51 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Halfzus is wel erkend ja en de match in de database zegt dat ze halfzussen zijn (maar er staat ook als mogelijkheid tante geloof ik). De database is dus ook niet 100% zeker. Ik denk wel dat er genoeg bewijs is om bijv. een officiële test af te dwingen ...
Maar dat de halfzus erkend is door de vader, wil nog niet zeggen dat dat haar biologische vader is. Waarschijnlijk wel, maar dat staat niet 100% vast. Een officiele test kan aantonen dat ze dezelfde biologische vader hebben, maar dat hoeft dus niet deze man te zijn. En dan is erkenning de enige reden om erfgenaam te kunnen zijn.
  maandag 19 februari 2024 @ 13:32:27 #170
3542 Gia
User under construction
pi_212496714
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 11:15 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Succes, ben benieuwd naar het vervolg.
Ik ook. Ik gun het ze van harte, maar het zet wel de familieband op het spel.
En ik weet ook niet in hoeverre het feit dat ze eerder de kans had mee te delen in de erfenis en het toen niet wilde mee gaat spelen bij een eventuele rechtszaak.
pi_212502300
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 13:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik ook. Ik gun het ze van harte, maar het zet wel de familieband op het spel.
En ik weet ook niet in hoeverre het feit dat ze eerder de kans had mee te delen in de erfenis en het toen niet wilde mee gaat spelen bij een eventuele rechtszaak.
Kun je van een familieband spreken als je iemand enkel af en toe spreekt via de chat omdat je er toevallig achterkwam dat je wat DNA met elkaar deelt?

Dit alles moet je eigenlijk gewoon puur zakelijk zien, naar mijn idee. De keuze is: af en toe chatten met een halfzus vs. een potentiele pot geld en geen contact meer met de halfzus van het internet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Inbox op 19-02-2024 21:02:21 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 20 februari 2024 @ 08:18:58 #172
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_212506387
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 13:32 schreef Gia het volgende:
maar het zet wel de familieband op het spel.
die staat al op het spel doordat vriendin van TS er achter is gekomen dat halfzus het financiële plaatje anders heeft voorgespiegeld dan het uiteindelijk blijkt te zijn, lijkt mij dat het vertrouwen vanuit Nederland nu al weg is. En ja als ze actie onderneemt is het vertrouwen vanuit Denemarken ook weg. Dan is het gewoon wederzijds en niet eenzijdig.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_212507890
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wettelijk recht? Ja. Moreel recht? Nee, dat vind ik niet.

Zeker niet om dat het al aan haar gevraagd en zij dat afwees, formeel of niet. Ze komt nu wel over als een geldwolf...
Vind ik ook. Toen haar halfzus melding maakte van schulden wilde ze er mooi afzijdig van blijven. Ik krijg van je verhaal een negatiever gevoel van je vriendin dan van haar halfzus.
pi_212507914
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.

De relatie met de halfzus zal dan wel flink verziekt raken ...
Ze is een volwassene, dan had ze de verantwoordelijkheid moeten nemen om het tot op de bodem uit te zoeken en haar deel op te eisen. Maar dat heeft ze niet gedaan omdat…..?
  Moderator dinsdag 20 februari 2024 @ 10:51:50 #175
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212508067
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 10:40 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ze is een volwassene, dan had ze de verantwoordelijkheid moeten nemen om het tot op de bodem uit te zoeken en haar deel op te eisen. Maar dat heeft ze niet gedaan omdat…..?
Omdat ze dacht dat er niets te halen viel, maar toen werd duidelijk dat de ander ineens toch voordelen had en toen 'ontstond er wat nijd' vanuit vriendin van TS naar de andere kant want het is lastig als je nogal last hebt van jaloezie.

Natuurlijk vindt TS dat zijn vriendin er 'recht op heeft', want hij kan er dan lekker van mee profiteren. Dat zegt ie zelf in post 10. Hij is geen haar beter dan zijn vriendin.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212508128
Als ze dit doorzetten zou ik er echt met een gestrekt been ingaan als ik die halfzus was
  dinsdag 20 februari 2024 @ 11:21:32 #177
3542 Gia
User under construction
pi_212508418
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 10:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat ze dacht dat er niets te halen viel, maar toen werd duidelijk dat de ander ineens toch voordelen had en toen 'ontstond er wat nijd' vanuit vriendin van TS naar de andere kant want het is lastig als je nogal last hebt van jaloezie.

Natuurlijk vindt TS dat zijn vriendin er 'recht op heeft', want hij kan er dan lekker van mee profiteren. Dat zegt ie zelf in post 10. Hij is geen haar beter dan zijn vriendin.
Heb nog es naar de OP gekeken en daar staat:

quote:
Het contact met de halfzus was vanaf het begin prettig, maar ze maakte wel melding van schulden bij haar vader en allerlei rekeningen die na zijn dood arriveerden. Belastingschuld, een auto die nog afbetaald moest worden, etc. De vader had nog wel een afbetaald appartement in Kopenhagen
Er is dus vanuit halfzus geen verkeerd beeld geschetst; ze waren op de hoogte van het afbetaalde appartement.

Officieel hoort een erfenis ook binnen anderhalf jaar afgehandeld te zijn:
https://stichtingsebe.nl/(...)elen-van-een-erfenis

quote:
Een executeur behoort een erfenis af te handelen binnen een termijn van 18 maanden. Wordt deze termijn overschreden - bijvoorbeeld bij een ingewikkelde of omvangrijke nalatenschap of als het opsporen van erfgenamen lang duurt - dan mag de executeur zijn of haar werk gewoon voortzetten, mits de erfgenamen het daarmee eens zijn.
Vriendin wees het af. En nu blijkt dat halfzus een aardig inkomen uit de verhuur van het appartement heeft, wil ze er op terug komen. Ik heb er een hard hoofd dat een rechter hier in meegaat.

Als halfzus dat appartement niet vermeld had, maar alleen de schulden, dan had ik het nog een kans gegeven.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 11:41:19 #178
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212508752
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:21 schreef Gia het volgende:

[..]
Heb nog es naar de OP gekeken en daar staat:
[..]
Er is dus vanuit halfzus geen verkeerd beeld geschetst; ze waren op de hoogte van het afbetaalde appartement.

Officieel hoort een erfenis ook binnen anderhalf jaar afgehandeld te zijn:
https://stichtingsebe.nl/(...)elen-van-een-erfenis
[..]
Vriendin wees het af. En nu blijkt dat halfzus een aardig inkomen uit de verhuur van het appartement heeft, wil ze er op terug komen. Ik heb er een hard hoofd dat een rechter hier in meegaat.

Als halfzus dat appartement niet vermeld had, maar alleen de schulden, dan had ik het nog een kans gegeven.
Dat stukje over de executeur en de termijn heeft natuurlijk heel weinig te maken met deze kwestie. Dat is een termijn voor een (professionele) executeur, niet een termijn waar de vriendin van TS iets mee te maken heeft. Plus: Nederlands, niet Deens.

Vriendin heeft waarschijnlijk niks officieel afgewezen. Dan kan ook niet, want de verwantschap is nog helemaal niet officieel vastgesteld.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:04:08 #179
3542 Gia
User under construction
pi_212509166
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat stukje over de executeur en de termijn heeft natuurlijk heel weinig te maken met deze kwestie. Dat is een termijn voor een (professionele) executeur, niet een termijn waar de vriendin van TS iets mee te maken heeft. Plus: Nederlands, niet Deens.

Vriendin heeft waarschijnlijk niks officieel afgewezen. Dan kan ook niet, want de verwantschap is nog helemaal niet officieel vastgesteld.
Maar als die halfzus die chat hierover bewaard heeft, kan ze wel aantonen dat ze heeft aangeboden de erfenis te delen en dat vriendin dit afgewezen heeft. Als er op papier maar 1 erfgenaam is, lijkt me niet dat er dan een executeur is. En inmiddels, 2 of 2,5 jaar later er nog op terugkomen..... Weet niet hoe een rechter hier tegen aan gaat kijken.

Het is niet zo dat ze er nu pas achter is gekomen dat ze een halfzus heeft en eigenlijk recht heeft op de helft van diens erfenis. Dat wist ze 2,5 jaar geleden ook al.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:44:20 #180
78498 classpc
I don't like change
pi_212509754
Als ze serieuze interesse had, dan had ze zich er wel meer in verdiept, dan alleen af te gaan op de uitspraken van de halfzus. Het lijkt er meer op dat ze nu van gedachten veranderd is omdat het erop lijkt dat er geld te halen valt.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:57:27 #181
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212509898
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar als die halfzus die chat hierover bewaard heeft, kan ze wel aantonen dat ze heeft aangeboden de erfenis te delen en dat vriendin dit afgewezen heeft. Als er op papier maar 1 erfgenaam is, lijkt me niet dat er dan een executeur is. En inmiddels, 2 of 2,5 jaar later er nog op terugkomen..... Weet niet hoe een rechter hier tegen aan gaat kijken.

Het is niet zo dat ze er nu pas achter is gekomen dat ze een halfzus heeft en eigenlijk recht heeft op de helft van diens erfenis. Dat wist ze 2,5 jaar geleden ook al.
De halfzus is ooit terloops begonnen over de erfenis, dat is wat anders dan aanbieden de erfenis te delen. Dat vriendin er toen niet op in is gegaan, heeft dan vast geen juridische betekenis.

We weten er niks van of het Deense recht een termijn heeft waarbinnen je aanspraak moet hebben gemaakt op een erfenis om er nog recht op te hebben.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 13:19:48 #182
3542 Gia
User under construction
pi_212510216
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]
De halfzus is ooit terloops begonnen over de erfenis, dat is wat anders dan aanbieden de erfenis te delen. Dat vriendin er toen niet op in is gegaan, heeft dan vast geen juridische betekenis.

We weten er niks van of het Deense recht een termijn heeft waarbinnen je aanspraak moet hebben gemaakt op een erfenis om er nog recht op te hebben.
We weten een heleboel niet. We weten ook niet of halfzus zich in de schulden heeft moeten steken om de schulden van vader te betalen en deze nu met de huuropbrengsten aflost. Of deze de afgelopen 2,5 jaar met de huuropbrengsten afgelost heeft.
Vriendin van TS zal dan toch ook nog de helft van de schulden die er waren voor haar rekening moeten nemen alvorens te kunnen profiteren van de baten.

Stel een gezin erft een vervallen boerderij en niemand heeft er interesse in. 1 iemand zegt dat hij deze wel wil opknappen en iedereen zegt: Okay, dan neem jij die boerderij maar. Die persoon steekt er een hoop geld in en na 3 jaar klussen heeft hij een prachtige B&B gefixt, die hij gaat verhuren. En dan komen ineens familieleden aanzetten die mee willen delen in die opbrengsten. Dat kan toch niet!!
  dinsdag 20 februari 2024 @ 13:28:54 #183
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212510318
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]
We weten een heleboel niet. We weten ook niet of halfzus zich in de schulden heeft moeten steken om de schulden van vader te betalen en deze nu met de huuropbrengsten aflost. Of deze de afgelopen 2,5 jaar met de huuropbrengsten afgelost heeft.
Vriendin van TS zal dan toch ook nog de helft van de schulden die er waren voor haar rekening moeten nemen alvorens te kunnen profiteren van de baten.

Stel een gezin erft een vervallen boerderij en niemand heeft er interesse in. 1 iemand zegt dat hij deze wel wil opknappen en iedereen zegt: Okay, dan neem jij die boerderij maar. Die persoon steekt er een hoop geld in en na 3 jaar klussen heeft hij een prachtige B&B gefixt, die hij gaat verhuren. En dan komen ineens familieleden aanzetten die mee willen delen in die opbrengsten. Dat kan toch niet!!
Ik reageerde specifiek op je eerdere citaat betreffende de termijn voor de afhandeling van de nalatenschap.
pi_212532840
De Zoom-afspraak met Denemarken is inmiddels geweest. De jurist is het ermee eens dat het Deens erfrecht hier van toepassing is aangezien haar vader Deens was en altijd in Denemarken heeft gewoond. Hij denkt dat er in principe goede wettelijke mogelijkheden zijn om de erfenis te claimen. MAAR zijn grote vraag was eigenlijk (en dat vond ik op zich wel netjes van hem): waarom meteen denken aan wettelijke stappen? Waarom niet eerst een goed gesprek aangaan met de halfzus? Uitleggen dat het je toch niet helemaal lekker zit, dat je eigenlijk ook wel een deel van de erfenis zou willen hebben, dat je vindt dat het niet eerlijk is dat zij alles heeft gekregen, voorstellen om de kosten en baten van de erfenis te delen. Eventueel met een bemiddelaar. Wellicht is de halfzus ook bang dat er juridische stappen volgen als ze niet akkoord gaat. Bovendien heb je dan een kans om de relatie nog enigszins goed te houden.

Hij zei erbij dat hij meerdere van zulke zaken gedaan heeft en dat het op persoonlijk vlak eigenlijk altijd een familieverscheurend drama is, waarbij niet alleen bijv. de kinderen van elkaar vervreemd raken, maar ook relaties onder druk komen te staan vanwege de stress of mensen kleiner moeten gaan wonen vanwege de oplopende juridische kosten van een voortslepend proces. Uiteindelijk komt iedereen er eigenlijk minder uit. Bovendien moet nog maar blijken dat het het allemaal waard is na aftrek van erfbelasting, eventuele schulden, notariskosten e.d. Misschien gaat het dan om veel minder geld dan gedacht en dat is het het niet waard om jarenlang in de rechtbank te strijden. Je moet namelijk eerst een officiële DNA-test gaan eisen, waar de tegenpartij dan weer allerlei procedures tegen zou kunnen starten voordat dat uiteindelijk wordt toegekend. Meestal duren dit soort zaken echt vele jaren. Uiteindelijk moet je dan mogelijk geld (huurinkomsten, advocatenkosten etc.) gaan terugvorderen van de halfzus, wat ze misschien niet meer heeft. Zij komt dan eventueel in de schuldsanering of moet haar deel van het appartement verkopen en je zult het geld alleen maar in kleine maandelijkse stapjes terugzien. Dus dan help je de halfzus dan ook financieel de vernieling in.

Wel zei hij dat een procedure ook mogelijk is op basis van no cure, no pay, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Volgens hem zijn de meeste mensen die dit soort gerechtelijke procedures aangaan buitenechtelijke kinderen van (multi-)miljonairs die op dat moment al geen enkele band hebben met hun halfzussen en -broers of daar zelfs door worden ontkend.

M.a.w. hij raadt het in dit geval af om een procedure te starten.

Mijn vriendin is door het gesprek wel van mening veranderd denk ik. Waar ze eerst neigde richting een procedure starten, neigt ze er nu naar om het niet te doen.
Mja
pi_212533165
Gaat ze wel nog het gesprek aan met de halfzus, of dat ook niet meer?
pi_212533429
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:05 schreef TAmaru het volgende:
MAAR zijn grote vraag was eigenlijk (en dat vond ik op zich wel netjes van hem): waarom meteen denken aan wettelijke stappen? Waarom niet eerst een goed gesprek aangaan met de halfzus? Uitleggen dat het je toch niet helemaal lekker zit, dat je eigenlijk ook wel een deel van de erfenis zou willen hebben, dat je vindt dat het niet eerlijk is dat zij alles heeft gekregen, voorstellen om de kosten en baten van de erfenis te delen.
En wat wordt hiermee bedoeld? Dat ze niet erft van haar vermeende pa, maar een schenking krijgt van halfzus ter waarde van de helft van de erfenis?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212533844
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:05 schreef TAmaru het volgende:
De Zoom-afspraak met Denemarken is inmiddels geweest. De jurist is het ermee eens dat het Deens erfrecht hier van toepassing is aangezien haar vader Deens was en altijd in Denemarken heeft gewoond. Hij denkt dat er in principe goede wettelijke mogelijkheden zijn om de erfenis te claimen. MAAR zijn grote vraag was eigenlijk (en dat vond ik op zich wel netjes van hem): waarom meteen denken aan wettelijke stappen? Waarom niet eerst een goed gesprek aangaan met de halfzus? Uitleggen dat het je toch niet helemaal lekker zit, dat je eigenlijk ook wel een deel van de erfenis zou willen hebben, dat je vindt dat het niet eerlijk is dat zij alles heeft gekregen, voorstellen om de kosten en baten van de erfenis te delen. Eventueel met een bemiddelaar. Wellicht is de halfzus ook bang dat er juridische stappen volgen als ze niet akkoord gaat. Bovendien heb je dan een kans om de relatie nog enigszins goed te houden.

Hij zei erbij dat hij meerdere van zulke zaken gedaan heeft en dat het op persoonlijk vlak eigenlijk altijd een familieverscheurend drama is, waarbij niet alleen bijv. de kinderen van elkaar vervreemd raken, maar ook relaties onder druk komen te staan vanwege de stress of mensen kleiner moeten gaan wonen vanwege de oplopende juridische kosten van een voortslepend proces. Uiteindelijk komt iedereen er eigenlijk minder uit. Bovendien moet nog maar blijken dat het het allemaal waard is na aftrek van erfbelasting, eventuele schulden, notariskosten e.d. Misschien gaat het dan om veel minder geld dan gedacht en dat is het het niet waard om jarenlang in de rechtbank te strijden. Je moet namelijk eerst een officiële DNA-test gaan eisen, waar de tegenpartij dan weer allerlei procedures tegen zou kunnen starten voordat dat uiteindelijk wordt toegekend. Meestal duren dit soort zaken echt vele jaren. Uiteindelijk moet je dan mogelijk geld (huurinkomsten, advocatenkosten etc.) gaan terugvorderen van de halfzus, wat ze misschien niet meer heeft. Zij komt dan eventueel in de schuldsanering of moet haar deel van het appartement verkopen en je zult het geld alleen maar in kleine maandelijkse stapjes terugzien. Dus dan help je de halfzus dan ook financieel de vernieling in.

Wel zei hij dat een procedure ook mogelijk is op basis van no cure, no pay, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Volgens hem zijn de meeste mensen die dit soort gerechtelijke procedures aangaan buitenechtelijke kinderen van (multi-)miljonairs die op dat moment al geen enkele band hebben met hun halfzussen en -broers of daar zelfs door worden ontkend.

M.a.w. hij raadt het in dit geval af om een procedure te starten.

Mijn vriendin is door het gesprek wel van mening veranderd denk ik. Waar ze eerst neigde richting een procedure starten, neigt ze er nu naar om het niet te doen.
Dit zegt ook heel veel over jullie 2 als mensen. Dat een jurist je daarop moet wijzen
Man man man, wat een geldwolven zijn jullie en dan met name je vriendin
pi_212533848
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:42 schreef Black-Death het volgende:
Gaat ze wel nog het gesprek aan met de halfzus, of dat ook niet meer?
Nou, daarover twijfelt ze nog. Na het gesprek lijkt ze wel meer de band met haar halfzus te waarderen, maar ze vraagt zich af of ze het op een subtiele manier zou kunnen brengen, zodat ze toch misschien nog wat krijgt en de band kan behouden met haar zus.
Mja
pi_212533866
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:07 schreef baskick het volgende:

[..]
En wat wordt hiermee bedoeld? Dat ze niet erft van haar vermeende pa, maar een schenking krijgt van halfzus ter waarde van de helft van de erfenis?
Hij suggereerde wel zoiets dergelijks ja. Dat het misschien in onderling overleg goed kan worden opgelost. Wat hij daar precies mee bedoelde zei hij niet, maar ik denk wel dat hij dan bedoelde dat ze bijv. geld, huurinkomsten of een deel van het appartement krijgt van haar zus.
Mja
pi_212534124
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Dit zegt ook heel veel over jullie 2 als mensen. Dat een jurist je daarop moet wijzen
Het is toch helemaal niet raar dat een jurist iemand wijst op de voor- en nadelen van een juridische route en op eventuele alternatieven (zoals een minnelijke oplossing)?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 22 februari 2024 @ 11:51:12 #191
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212535222
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:29 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou, daarover twijfelt ze nog. Na het gesprek lijkt ze wel meer de band met haar halfzus te waarderen, maar ze vraagt zich af of ze het op een subtiele manier zou kunnen brengen, zodat ze toch misschien nog wat krijgt en de band kan behouden met haar zus.
Is er ook nog gesproken over de vraag of er een testament is of niet en het verschil dat dat zou kunnen betekenen voor wat je vriendin uiteindelijk zou kunnen erven?
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 11:58:17 #192
16180 crew  CoolGuy
pi_212535315
Ik vindt dat het leest alsof er gedacht werd dat er op een makkelijke manier een fikse som geld binnen gehaald kon worden, en nu blijkt dat dat niet kan en zelfs geld kan kosten voordat dat geld eventueel terug komt, dat er vanaf gezien wordt, en het nu op de zoete-broodjes-manier geprobeerd wordt want het doel is en blijft centen los krijgen.
pi_212535547
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:45 schreef baskick het volgende:

[..]
Het is toch helemaal niet raar dat een jurist iemand wijst op de voor- en nadelen van een juridische route en op eventuele alternatieven (zoals een minnelijke oplossing)?
Dat niet, maar het is toch raar dat ze al met een advocaat om de tafel zitten voordat er een goed gesprek met de tegenpartij heeft plaatsgevonden?
pi_212535651
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Is er ook nog gesproken over de vraag of er een testament is of niet en het verschil dat dat zou kunnen betekenen voor wat je vriendin uiteindelijk zou kunnen erven?
Ja. Er was, volgens de halfzus althans, geen testament. Dat heeft ze ooit gezegd.
Mja
pi_212535659
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:18 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Dat niet, maar het is toch raar dat ze al met een advocaat om de tafel zitten voordat er een goed gesprek met de tegenpartij heeft plaatsgevonden?
Het was ook meer een verkennend gesprek met een deskundige om eens te zien wat de mogelijkheden zijn.
Mja
pi_212535751
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Het is toch normaal dat je de voor- en nadelen van een situatie, zowel op financieel als menselijk vlak, tegen elkaar afweegt en op basis daarvan een keuze maakt? Ga nou niet net doen alsof geld geen rol speelt. Als zij het kind van Elon Musk zou zijn, zou je er vast heel anders over denken. En tuurlijk, voor 10.000 euro ga je die moeite niet doen. Maar als je het over een appartement in Kopenhagen hebt, is het al een veel groter bedrag. Dat zijn wel levensveranderende bedragen, zelfs na erfbelasting.
Mja
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 12:49:06 #197
16180 crew  CoolGuy
pi_212535858
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:41 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Het is toch normaal dat je de voor- en nadelen van een situatie, zowel op financieel als menselijk vlak, tegen elkaar afweegt en op basis daarvan een keuze maakt? Ga nou niet net doen alsof geld geen rol speelt. Als zij het kind van Elon Musk zou zijn, zou je er vast heel anders over denken. En tuurlijk, voor 10.000 euro ga je die moeite niet doen. Maar als je het over een appartement in Kopenhagen hebt, is het al een veel groter bedrag. Dat zijn wel levensveranderende bedragen, zelfs na erfbelasting.
Waarom deden jullie dat dan niet toen er nog geen sprake was van 'een groot bedrag' maar vooral van schulden? Toen was je niet bezig met 'laten we de lasten delen'. Nee, dit is gewoon denken dat er wat voordeel te behalen valt en dan dollartekens in de ogen krijgen en de enige reden waarom jij dat allemaal prima vindt is omdat jij dan mee kunt profiteren.
pi_212535935
Waarom moet ts zich opeens gaan verantwoorden of het wel of niet om het geld gaat. Lekker boeiend ook.
Ook al is het puur om het geld. Is hun goed recht.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_212537661
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:54 schreef over_hedge het volgende:
Waarom moet ts zich opeens gaan verantwoorden of het wel of niet om het geld gaat. Lekker boeiend ook.
Ook al is het puur om het geld. Is hun goed recht.
Dit. Het is WGR, niet R&P of een of ander moreel subforum.
pi_212537692
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:18 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
De juridische mogelijkheden inventariseren en kansen en risico's verkennen kan m.i. een heel goed startpunt zijn vóór je er onderling uit probeert te komen. Dan weet je hoe je die gesprekken in wilt gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')