OP zegt afbetaald.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Wie zegt dat het hypotheekvrij is...
Of uberhaupt overwaarde heeft
Hoezo ben je een ordinaire kift als je gewoon toe eigend waar je recht op hebt ?quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat ze dat ook is. Het is de ordinaire kift. Ze wilde vooral niets toen er allerlei schulden leken te zijn maar nu er wat te halen valt en de ander vanalles heeft, dan steekt de jaloezie de kop op.
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeftquote:
TS gaat sowieso amper op de inhoud in.quote:Op zondag 18 februari 2024 23:51 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeft
Is dat zo?quote:Op zondag 18 februari 2024 23:51 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Maar OP negeert ook iedere opmerking over dat er enkel DEENS recht geldt dus dat ze op zoek moeten naar een advocaat die daar verstand van heeft
De volledige afwikkeling valt enkel onder Deens recht, en ook of de vader de vader is moet in Denemarken.quote:Op maandag 19 februari 2024 05:51 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is dat zo?
Als de moeder Nederlands is, de vermoedelijke vader Deens en het kind in Nederland geboren.
Is het dan de Deense rechter bij wie je moet aankloppen voor een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap? Ik zou denken dat de Nederlandse rechter bevoegd is en dat een eventuele erkenning daarna doorwerkt in het Deense recht.
De erfenis en de afwikkeling, die zal ongetwijfeld wel uitsluitend onder Deens recht vallen.
Apart. Dus als dat kind door de vader voor de Nederlandse wet erkend zou zijn geweest bij geboorte, had het voor het Deense erfrecht geen erfgenaam geweest?quote:Op maandag 19 februari 2024 06:15 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
De volledige afwikkeling valt enkel onder Deens recht, en ook of de vader de vader is moet in Denemarken.
Denemarken doet niet mee met de Europese erfrecht afspraken en doet helemaal zijn eigen ding
Erkennen en vaderschap vaststellen is iets heel anders in het Nederlands recht.quote:Op maandag 19 februari 2024 06:27 schreef Inbox het volgende:
[..]
Apart. Dus als dat kind door de vader voor de Nederlandse wet erkend zou zijn geweest bij geboorte, had het voor het Deense erfrecht geen erfgenaam geweest?
Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.quote:Op maandag 19 februari 2024 05:51 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is dat zo?
Als de moeder Nederlands is, de vermoedelijke vader Deens en het kind in Nederland geboren.
Is het dan de Deense rechter bij wie je moet aankloppen voor een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap? Ik zou denken dat de Nederlandse rechter bevoegd is en dat een eventuele erkenning daarna doorwerkt in het Deense recht.
De erfenis en de afwikkeling, die zal ongetwijfeld wel uitsluitend onder Deens recht vallen.
Nou dat is wel een zekerheidje, de halfzus sprak over een afbetaald appartement, want mijn vriendin heeft gevraagd of daar nog schulden op zaten of niet. En hij heeft het in de jaren 90 gekocht, dus overwaarde lijkt mij een zekerheid.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Wie zegt dat het hypotheekvrij is...
Of uberhaupt overwaarde heeft
Ze kan met een dna-match aantonen met haar halfzus dat ze een vader delen. Maar goed, dat bewijst niet dat het deze vader is. Tenzij het feit dat de halfzus wel erkend was, voldoende bewijs vormt dat haar vader ook echt haar biologische vader is.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:16 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.
Halfzus is wel erkend ja en de match in de database zegt dat ze halfzussen zijn (maar er staat ook als mogelijkheid tante geloof ik). De database is dus ook niet 100% zeker. Ik denk wel dat er genoeg bewijs is om bijv. een officiële test af te dwingen ...quote:Op maandag 19 februari 2024 08:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze kan met een dna-match aantonen met haar halfzus dat ze een vader delen. Maar goed, dat bewijst niet dat het deze vader is. Tenzij het feit dat de halfzus wel erkend was, voldoende bewijs vormt dat haar vader ook echt haar biologische vader is.
Enige echte bewijs zou inderdaad het lichaam opgraven, als hij niet gecremeerd is.
Ik vind persoonlijk dat erfrecht alleen zou moeten gelden voor erkende kinderen, want het kan voorkomen dat een man een kind erkent van de vrouw met wie hij is, dat niet van hem is. En later komt er een kind op de proppen met dezelfde biologische vader als dat kind, wat dus niet die man is. Dan erft het erkende kind wel en het andere niet, want niet van hem en niet erkend.
Vandaar de gerechtelijke vaststelling op verzoek van het kind.quote:Op maandag 19 februari 2024 06:28 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Erkennen en vaderschap vaststellen is iets heel anders in het Nederlands recht.
Aangezien vader niet meer leeft kan hij het kind niet meer erkennen.
Door dat te vonnissen, als ie dat nodig acht tenminste. Ik mag aannemen dat een gerechtelijk vonnis omgezet kan worden zodat het ook in een andere land gelding heeft en uitgevoerd kan worden.quote:Op [url=http
s://forum.fok.nl/topic/2702738/7/25#p212492608]maandag 19 februari 2024 08:16[/url] schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Hoe gaat een Nederlandse rechter afdwingen dat er Denemarken een lichaam wordt opgegraven voor dna test? Als die niet al gecremeerd is natuurlijk.
Gewoon eens even een eerste verkenning van de juridische opties en de consequenties die daaraan vastzitten. De beslissing is aan haar maar ze heeft nog niet besloten hoor, het is een beetje 50/50 momenteel geloof ik.quote:Op maandag 19 februari 2024 10:12 schreef Black-Death het volgende:
Dus TS, jullie gaan ervoor? Of wat verwachten jullie van het gesprek met de advocaat?
Succes, ben benieuwd naar het vervolg.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gewoon eens even een eerste verkenning van de juridische opties en de consequenties die daaraan vastzitten. De beslissing is aan haar maar ze heeft nog niet besloten hoor, het is een beetje 50/50 momenteel geloof ik.
Ditquote:Op donderdag 15 februari 2024 21:34 schreef probeer het volgende:
Dus vriendin van TS dient een expert/professional mbt Deens erfrecht te raadplegen.
Maar dat de halfzus erkend is door de vader, wil nog niet zeggen dat dat haar biologische vader is. Waarschijnlijk wel, maar dat staat niet 100% vast. Een officiele test kan aantonen dat ze dezelfde biologische vader hebben, maar dat hoeft dus niet deze man te zijn. En dan is erkenning de enige reden om erfgenaam te kunnen zijn.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:51 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Halfzus is wel erkend ja en de match in de database zegt dat ze halfzussen zijn (maar er staat ook als mogelijkheid tante geloof ik). De database is dus ook niet 100% zeker. Ik denk wel dat er genoeg bewijs is om bijv. een officiële test af te dwingen ...
Ik ook. Ik gun het ze van harte, maar het zet wel de familieband op het spel.quote:Op maandag 19 februari 2024 11:15 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Succes, ben benieuwd naar het vervolg.
Kun je van een familieband spreken als je iemand enkel af en toe spreekt via de chat omdat je er toevallig achterkwam dat je wat DNA met elkaar deelt?quote:Op maandag 19 februari 2024 13:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ook. Ik gun het ze van harte, maar het zet wel de familieband op het spel.
En ik weet ook niet in hoeverre het feit dat ze eerder de kans had mee te delen in de erfenis en het toen niet wilde mee gaat spelen bij een eventuele rechtszaak.
die staat al op het spel doordat vriendin van TS er achter is gekomen dat halfzus het financiële plaatje anders heeft voorgespiegeld dan het uiteindelijk blijkt te zijn, lijkt mij dat het vertrouwen vanuit Nederland nu al weg is. En ja als ze actie onderneemt is het vertrouwen vanuit Denemarken ook weg. Dan is het gewoon wederzijds en niet eenzijdig.quote:Op maandag 19 februari 2024 13:32 schreef Gia het volgende:
maar het zet wel de familieband op het spel.
Vind ik ook. Toen haar halfzus melding maakte van schulden wilde ze er mooi afzijdig van blijven. Ik krijg van je verhaal een negatiever gevoel van je vriendin dan van haar halfzus.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wettelijk recht? Ja. Moreel recht? Nee, dat vind ik niet.
Zeker niet om dat het al aan haar gevraagd en zij dat afwees, formeel of niet. Ze komt nu wel over als een geldwolf...
Ze is een volwassene, dan had ze de verantwoordelijkheid moeten nemen om het tot op de bodem uit te zoeken en haar deel op te eisen. Maar dat heeft ze niet gedaan omdat…..?quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou, eerlijk gezegd begrijp ik haar best wel. Ze heeft in een opwelling met alles wat op dat moment op haar afkwam gezegd niets te verwachten van de erfenis. Mogelijk ook door de verkeerde afspiegeling van zaken door haar halfzus. En ze heeft ook nooit een vader gehad. Haar moeder had het vroeger zwaar en ze had best wat extra geld kunnen gebruiken. Dus ik vind best dat ze er recht op heeft, zelfs een paar jaar na dato.
De relatie met de halfzus zal dan wel flink verziekt raken ...
Omdat ze dacht dat er niets te halen viel, maar toen werd duidelijk dat de ander ineens toch voordelen had en toen 'ontstond er wat nijd' vanuit vriendin van TS naar de andere kant want het is lastig als je nogal last hebt van jaloezie.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:40 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ze is een volwassene, dan had ze de verantwoordelijkheid moeten nemen om het tot op de bodem uit te zoeken en haar deel op te eisen. Maar dat heeft ze niet gedaan omdat…..?
Heb nog es naar de OP gekeken en daar staat:quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat ze dacht dat er niets te halen viel, maar toen werd duidelijk dat de ander ineens toch voordelen had en toen 'ontstond er wat nijd' vanuit vriendin van TS naar de andere kant want het is lastig als je nogal last hebt van jaloezie.
Natuurlijk vindt TS dat zijn vriendin er 'recht op heeft', want hij kan er dan lekker van mee profiteren. Dat zegt ie zelf in post 10. Hij is geen haar beter dan zijn vriendin.
Er is dus vanuit halfzus geen verkeerd beeld geschetst; ze waren op de hoogte van het afbetaalde appartement.quote:Het contact met de halfzus was vanaf het begin prettig, maar ze maakte wel melding van schulden bij haar vader en allerlei rekeningen die na zijn dood arriveerden. Belastingschuld, een auto die nog afbetaald moest worden, etc. De vader had nog wel een afbetaald appartement in Kopenhagen
Vriendin wees het af. En nu blijkt dat halfzus een aardig inkomen uit de verhuur van het appartement heeft, wil ze er op terug komen. Ik heb er een hard hoofd dat een rechter hier in meegaat.quote:Een executeur behoort een erfenis af te handelen binnen een termijn van 18 maanden. Wordt deze termijn overschreden - bijvoorbeeld bij een ingewikkelde of omvangrijke nalatenschap of als het opsporen van erfgenamen lang duurt - dan mag de executeur zijn of haar werk gewoon voortzetten, mits de erfgenamen het daarmee eens zijn.
Dat stukje over de executeur en de termijn heeft natuurlijk heel weinig te maken met deze kwestie. Dat is een termijn voor een (professionele) executeur, niet een termijn waar de vriendin van TS iets mee te maken heeft. Plus: Nederlands, niet Deens.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 11:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb nog es naar de OP gekeken en daar staat:
[..]
Er is dus vanuit halfzus geen verkeerd beeld geschetst; ze waren op de hoogte van het afbetaalde appartement.
Officieel hoort een erfenis ook binnen anderhalf jaar afgehandeld te zijn:
https://stichtingsebe.nl/(...)elen-van-een-erfenis
[..]
Vriendin wees het af. En nu blijkt dat halfzus een aardig inkomen uit de verhuur van het appartement heeft, wil ze er op terug komen. Ik heb er een hard hoofd dat een rechter hier in meegaat.
Als halfzus dat appartement niet vermeld had, maar alleen de schulden, dan had ik het nog een kans gegeven.
Maar als die halfzus die chat hierover bewaard heeft, kan ze wel aantonen dat ze heeft aangeboden de erfenis te delen en dat vriendin dit afgewezen heeft. Als er op papier maar 1 erfgenaam is, lijkt me niet dat er dan een executeur is. En inmiddels, 2 of 2,5 jaar later er nog op terugkomen..... Weet niet hoe een rechter hier tegen aan gaat kijken.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 11:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat stukje over de executeur en de termijn heeft natuurlijk heel weinig te maken met deze kwestie. Dat is een termijn voor een (professionele) executeur, niet een termijn waar de vriendin van TS iets mee te maken heeft. Plus: Nederlands, niet Deens.
Vriendin heeft waarschijnlijk niks officieel afgewezen. Dan kan ook niet, want de verwantschap is nog helemaal niet officieel vastgesteld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |