dick_laurent | donderdag 28 december 2023 @ 07:55 |
![]() | |
Kleffe_Dop | donderdag 28 december 2023 @ 13:29 |
Met (nogmaals) de eerste A321neo voor Transavia. ![]() Air India heeft z'n eerste A359 ontvangen en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een nieuw, geheel generiek ogende, livery tegenaan te gooien. | |
shiz | donderdag 28 december 2023 @ 15:18 |
Nieuwe leidinggevenden toevallig? ![]() ![]() Vond vooral die raampjes altijd wel grappig. ![]() Kijk, sommige airlines die hebben er baat bij misschien om zich van een bepaalde livery afscheid te nemen... ![]() En sommige airlines die doen het er juist om... ![]() ![]() Maar het wiel nieuw moeten uitvinden telkens... bugh. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 december 2023 @ 15:37 |
De livreien worden er de afgelopen jaren sowieso niet beter op, het is vooral erg veel wit tegenwoordig. De nieuwe livrei van Lufthansa vind ik bijvoorbeeld ook een flinke achteruitgang t.o.v. het blauw met geel wat de vliegtuigen eerder sierde. Past overigens wel goed bij de huidige staat van Lufthansa, de afgelopen jaren is het service- en kwaliteitsniveau enorm achteruit gegaan. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2023 15:52:59 ] | |
shiz | donderdag 28 december 2023 @ 18:18 |
Doet me een beetje aan dit gedrocht denken; throwback:![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 december 2023 @ 19:48 |
Dan zie je hoe groot Schiphol is. Vanaf de B of H pier is het een flink eind lopen naar de uitgang ... | |
Adrie072 | vrijdag 29 december 2023 @ 17:29 |
En dat staat de A-pier nog niet eens op deze foto... | |
Nieuwschierig | maandag 1 januari 2024 @ 14:18 |
Ik heb vorige week voor het eerst sinds jaren weer eens gevlogen en geland op Schiphol. Het was een 737 Max 9 en het viel me op dat er in mijn beleving enorm hard getaxied werd van de Polderbaan naar de gate. Het leek zeker 50 of km/h. Dat stuk parallel aan de Zwanenburgbaan ging nog harder. Je hoorde 'm echt nog een keer gas er bij geven. Zijn die snelheden verhoogd ten opzichte van vroeger? [ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 02-01-2024 14:08:40 ] | |
shiz | maandag 1 januari 2024 @ 14:35 |
@Nieuwschierig Normaalgesproken taxi je met max 30kts = 55km/h, dus 50km/h kan best zijn, soms kom je met idle thrust (en allicht met rugwind/downslope taxiway) al snel over 30kts taxispeed, andersom, kan het zijn dat je met moeite vooruit komt en tikkeltje thrust bij moet zetten. Vroeger was ook eerder blocktime = paytime, dus vaak juist extra langzaam taxieën omdat taxi-time tot de blocktime telt. ![]() Waren jullie vertraagd aangekomen? Of op zich stipt geland maar met het polderbaantaxiën misschien niet meer op tijd onblocks? De polderbaan is al snel 20 min+ taxiën waar dat bij airports normalerwijze misschien 6-10 min is. Vroeger had je ook redelijke turnaround tijden, tegenwoordig is alles optimized en kan het zijn dat je 35 minuten hebt om een toestel te de-boarden, schoonmaken, tanken en boarden. Vroeger checkte iedereen z'n koffer in, nu moet er in het toestel worden vastgesteld dat iedereen een handbagagekoffer mee wil nemen in de overhead bin of voorstoel en is er niet genoeg plaats, dan moeten die uitgeladen worden en duurt alles weer langer. Of komen er passagieren van een korte aansluitingsvlucht niet op tijd opdagen en moeten ze die koffers weer zoeken om uit te laden. Dan wil je een zo groot mogelijke buffer in tijd hebben. Als die inbound leg of de volgende outbound leg de crew's laatste is... die willen ook zo vroeg mogelijk weer klaar zijn. ![]() | |
Nieuwschierig | maandag 1 januari 2024 @ 21:09 |
Na het lezen van je post kwam ik op het idee on op flightradar24 de data terug te zoeken en de hoogste snelheid blijkt exact 30 kts te zijn. ![]() | |
shiz | dinsdag 2 januari 2024 @ 10:43 |
oh dang!![]() ã€ãƒ©ã‚¤ãƒ–ã€‘ç¾½ç”°ç©ºæ¸¯ã§æ—¥æœ¬èˆªç©ºã®æ©Ÿä½“炎上ã€Haneda,Tokyo International Airport Terminal 2】ライブカメラANN/ãƒ†ãƒ¬æœ › https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20240102_302/ › https://www.reuters.com/w(...)port-nhk-2024-01-02/ [ Bericht 11% gewijzigd door shiz op 02-01-2024 10:53:11 ] | |
Kleffe_Dop | dinsdag 2 januari 2024 @ 10:55 |
Mogelijk is er een botsing aan voorafgegaan met een toestel van de Japanse Kustwacht. Alle passagiers zijn eruit. edit: eerste hull loss van een A350, JA13XJ was net twee jaar oud. [ Bericht 4% gewijzigd door Kleffe_Dop op 02-01-2024 11:03:25 ] | |
Kleffe_Dop | dinsdag 2 januari 2024 @ 11:15 |
flipsen | dinsdag 2 januari 2024 @ 12:13 |
Beste stuurlui enzo, maar als ik toch dat ene ventje minutenlang met 1 waterstraaltje een A350 zie proberen te blussen... Wel heel apart. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 2 januari 2024 @ 12:36 |
Ik weet niet wat de precieze procedure is op vliegvelden, maar gezien het feit dat het toestel succesvol geëvacueerd was, niet in de buurt van terminal stond en het vliegveld volledig gesloten was voor arrivals en departures kan het zijn dat er sprake was van gecontroleerd uit laten branden? Geen idee hoe de flight recorders meewegen in een dergelijke beslissing though... | |
flipsen | dinsdag 2 januari 2024 @ 13:04 |
Dat hadden ze beter bij die kleine kunnen doen, waar 2 crashtenders staan. Maar die A350 had maar een klein brandje en die hadden ze nog aardig kunnen redden lijkt me (als complete leek zijnde, duh) | |
Piles | dinsdag 2 januari 2024 @ 13:09 |
Uhm, maar daar zaten nog mensen in...? Ook al is het zinloos om ze te redden via blussing, ik snap de gestelde prioriteit dan wel. | |
voetbalmanager2 | dinsdag 2 januari 2024 @ 14:25 |
Beide vliegtuigen zaten vol. Het kleine vliegtuig had 6 bemanningsleden en de Jumbojet had 379 mensen aan boord. Geeft maar weer aan dat de veiligheidsmaatregelen bij de grote moderne passagiersvliegtuigen enorm verbeterd zijn. | |
flipsen | dinsdag 2 januari 2024 @ 16:31 |
Holy fuck... dat is wel een "mooi" visitekaartje voor die Airbus ja, gewoon tot stilstand komen en iedereen er op tijd uit ![]() Die kleine had uiteraard geen schijn van kans ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 januari 2024 @ 18:37 |
WTF zeg ... | |
Nieuwschierig | woensdag 3 januari 2024 @ 11:53 |
Ik ben benieuwd hoe lang het nu precies duurde voordat de laatste aan boord er uit was. Hadden ze 2 minuten tijd, of 5, of 10? | |
Rodgrod | woensdag 3 januari 2024 @ 22:58 |
Avherald heeft 18 minuten staan | |
Nieuwschierig | donderdag 4 januari 2024 @ 16:56 |
Sommige nieuwszenders en youtubekanalen zeiden dat de evacuatie 90 sec geduurd had (gelijk aan de certificering) maar dat leek me al zo onwaarschijnlijk. Alleen al de afstand van staart tot cockpit is ongehinderd al bijna 90 sec. | |
Adrie072 | vrijdag 5 januari 2024 @ 14:46 |
Hatseflats! 5 januari 2024 - 14:40 | Door: Paul Eldering De Amerikaanse prijsvechter JetBlue mag toch op Schiphol blijven vliegen komend zomerseizoen. Ook Air India en vijftien andere airlines mogen (meer) blijven vliegen. De slotcoördinator heeft alle beschikbare zomerslots voor 2024 op Schiphol vandaag toegewezen, meldt hij aan Luchtvaartnieuws. https://www.luchtvaartnie(...)phol-blijven-vliegen | |
spapaars | vrijdag 5 januari 2024 @ 15:15 |
Wat mij verbaasde is, dat de JA-piloten het niet eens doorhadden hoe ernstig het was, ze kregen het te horen vanuit de cabine. | |
Iemand91 | vrijdag 5 januari 2024 @ 20:05 |
TRANSAVIA VOERT EERSTE COMMERCIËLE VLUCHT UIT MET NIEUWE A321NEO
| |
Pino112 | zaterdag 6 januari 2024 @ 08:35 |
Oeps. | |
Adrie072 | zaterdag 6 januari 2024 @ 10:46 |
Zag deze ook voorbij komen, zelfde vlucht? Rustig blijven zitten, je moet het maar kunnen..... 10 weken oud! | |
Adrie072 | zaterdag 6 januari 2024 @ 10:48 |
Peterselieman | zaterdag 6 januari 2024 @ 11:02 |
oeps ![]() | |
derLudolf | zaterdag 6 januari 2024 @ 11:26 |
Betere reclame kan Airbus zich niet wensen... | |
Kleffe_Dop | zaterdag 6 januari 2024 @ 11:56 |
En eentje die de, toch al twijfelachtige, reputatie van kwaliteitscontrole bij Boeing kan missen als kiespijn. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 6 januari 2024 @ 12:05 |
Peterselieman | zaterdag 6 januari 2024 @ 12:08 |
Die hebben zo hun eigen dingetjes met de A350 | |
flipsen | zaterdag 6 januari 2024 @ 12:34 |
Window or aisle, sir? Volgende keer toch maar aisle. Ik vraag tegenwoordig standaard,ook al heb ik al online ingechecked en alleen handbagage, of er nog plek is bij de nooduitgang. 9 van de 10x zetten ze me dan bij de nooduitgang. Volgende keer misschien toch maar niet ![]() | |
derLudolf | zaterdag 6 januari 2024 @ 15:28 |
Daar heb ik niets van gehoord eigenlijk, van de 787 kan ik me nog wel dingen herinneren. En de A350 is ook geen concurrentie voor de 737Max ![]() | |
derLudolf | zaterdag 6 januari 2024 @ 15:33 |
Met het beeld wat ik van de luchtvaartindustrie heb is op z'n minst bekend wie de "voorman" was van deze montageploeg, misschien zelfs nog wie de deur vast had moeten zetten. En dan zijn er vast nog wel één of meerdere eindcontroles... | |
Peterselieman | zaterdag 6 januari 2024 @ 16:04 |
Ik doelde op de crash in Japan van de A350 met dat vliegtuig van de Japanse kustwacht. Hopelijk kan er iets van dat ongeval geleerd worden met betrekking tot verbetering van dingen. De evacuatie van de A350 duurde bijvoorbeeld redelijk lang. | |
Pino112 | zaterdag 6 januari 2024 @ 16:05 |
Dit was eigenlijk geen nooduitgang, daar had Alaska niet voor gekozen. | |
George_of_the_Jungle | zaterdag 6 januari 2024 @ 16:10 |
En toch. Als Boeing wegvalt als grote concurrent van Airbus, dan denk ik dat dat op de lange duur ook niet goed is voor de kwaliteit en veiligheid van Airbus vliegtuigen. Maar die 737 Max is wel een gigantisch hoofdpijn dossier inmiddels voor Boeing. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 6 januari 2024 @ 17:24 |
Ik dacht dat je met je opmerking over de A350 doelde op de problemen met de verf bij ME3 carriers enkele jaren terug, of misschien de RR problemen bij de -1000 variant. Maar om te zeggen dat Airbus z'n eigen dingetjes heeft met de A350 doelende op JAL Flight 516 is op z'n minst voorbarig te noemen. Feit is dat het al z'n passagiers en crew veilig aan de grond heeft gekregen, nádat het door een ander toestel geploegd is. Uitgebreide onderzoeken door de juiste instanties zullen een completer beeld geven; waren die 18 minuten vanaf het juiste moment geteld? Wat waren de omstandigheden? >engine no.2 draaide nog door mogelijk structurele schade aan de avionics bay toen het toestel op de Dash 8 klapte. De crew kan goed meer tijd nodig hebben gehad om de situatie buiten het toestel te beoordelen, de hele romp werd immers bedekt met Kerosine van de Dash 8. Hoe snel heeft de crew het teken tot evacueren gegeven? Wat was het effect van de emergency exits die niet gebruikt konden worden? etc etc. Alleen al door de enorme groei van de luchtvaart in het Midden-Oosten en Azië zal dat niet gebeuren. De backlog van de A320 familie is inmiddels zo duizelingwekkend dat de 737-Max, hoewel in eerste instantie misschien geen eerste keuze, toch een interessante optie wordt omdat 'ie gewoon eerder voor de deur staat (Allegiant). En de 787 is uiteindelijk ook gewoon een succesverhaal geworden voor Boeing vanuit engineering oogpunt, iedereen koopt ze. Het zegt alleen veel over het huidige Boeing dat er shortcuts genomen moeten worden in het productieproces en kwaliteitsproces om de aandeelhouders te kunnen pleasen. [ Bericht 16% gewijzigd door Kleffe_Dop op 06-01-2024 17:46:27 ] | |
Peterselieman | zaterdag 6 januari 2024 @ 19:09 |
Daarom is een goed onderzoek ook belangrijk. Wat ik begrepen heb is dat de communicatie met de achterzijde van het vliegtuig weggevallen was. Daarom lijkt het mij dat Airbus goed wil weten wat op welk moment nog werkte van alle systemen. Dat de romp van het vliegtuig de passagiers en crew goed beschermd heeft lijkt wel duidelijk te zijn. | |
Peterselieman | zaterdag 6 januari 2024 @ 19:43 |
Alle 737 Max 9 op Amerikaans grondgebied of van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen moeten gecontroleerd worden voordat ze weer de lucht in mogen, zo heeft de FAA bevolen. https://nos.nl/artikel/25(...)gtuigen-aan-de-grond | |
Kleffe_Dop | zaterdag 6 januari 2024 @ 21:55 |
![]() Het gaat om certain 737 Max 9 types. Lijkt me dat het dan gaat over de Max 9 varianten met een mid cabin door plug ipv een 'echte' deur. | |
buzz1291 | zaterdag 6 januari 2024 @ 22:08 |
In een wide body altijd een aisle seat in het middengedeelte. Zij die 's nachts moeten pissen of dorst hebben stappen dan maar aan de andere zijde uit. Werkt perfect | |
Pino112 | maandag 8 januari 2024 @ 18:33 |
Sterk spul, die iPhones. ![]() | |
flipsen | maandag 8 januari 2024 @ 18:38 |
Mwa, die neem ik toch wel met een korreltje zout hoor... | |
Peterselieman | maandag 8 januari 2024 @ 19:25 |
De deur is ook al gevonden | |
Piles | dinsdag 9 januari 2024 @ 04:00 |
United Airlines vindt losse bouten in meerdere Boeing Max-toestellen - https://nos.nl/l/2504213 Oeps... | |
LangeTabbetje | dinsdag 9 januari 2024 @ 10:54 |
Risico te groot dat je moet helpen bij de evacuatie ![]() | |
flipsen | dinsdag 9 januari 2024 @ 11:07 |
Daar heb ik de extra beenruimte wel voor over. Maar dan toch maar niet meer bij het raampje ![]() On Topic: ik las in Argentijnse media dat de 737-900 Max nu grounded is?? Never mind, zie nu pas de post van Kleffe_dop hierboven. | |
Iemand91 | woensdag 10 januari 2024 @ 00:21 |
5 dagen in gebruik: | |
Kleffe_Dop | vrijdag 12 januari 2024 @ 16:43 |
Twintig A350K's voor Delta met nog eens een optie voor twintig niet gespecificeerde widebody's (A339?) | |
Nieuwschierig | zondag 14 januari 2024 @ 22:59 |
Het verhaal rond de plugdeur van de 737 Max 9 is nog lang niet afgelopen als het aan de FAA ligt. Ze zijn van plan de hele kwaliteitscontrole van Boeing en Spirit Aerospace (die de romp bouwen) door te gaan lichten en pas daarna het vliegverbod op te heffen. Lastige kwaliteit-inspecteurs werden bij Spirit eerst onder druk gezet en uiteindelijk de deur uit gewerkt. | |
Adrie072 | maandag 15 januari 2024 @ 17:54 |
Kan me voorstellen dat dat niet door iedereen met gejuich wordt ontvangen... 15 januari 2024 - 17:21 | Door: Lolke van der Heide KLM heeft een overeenkomst gesloten met het Belgische bedrijf TCR International voor de verkoop van haar divisie Equipment Services. Dit heeft TCR desgevraagd bevestigd. De verwachting is dat de overname per 1 februari is afgerond. KLM zal daarna betalen voor het onderhoud en de huur van grondmaterieel. https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter | |
flipsen | dinsdag 23 januari 2024 @ 22:51 |
https://www.usatoday.com/(...)ts-wing/72328253007/![]() ![]() | |
Kleffe_Dop | woensdag 24 januari 2024 @ 09:16 |
Is dat zo ongewoon dan? Ik heb vaker op een Europese vlucht gezeten waar ik kon zien dat er enkele bouten/schroeven in bepaalde vleugelpanelen ontbraken. Heb ik me nooit druk om gemaakt eerlijk gezegd. | |
shiz | woensdag 24 januari 2024 @ 12:06 |
Dat is het punt juist. Mensen maken zich nu druk om van alles en nog wat. Na zo'n voorval zijn mensen hypersensitief. En dan worden die hysterische mensen zelf een risico, want er zijn ook genoeg gekkies die dan tijdens het taxiën ofzo paniek krijgen en een nooduitgang openen en eruit willen springen... kun je zeggen: 'ja, is geen probleem, kijk, hier uit de manual: er durven x schroeven van x schroeven missen en dan is er niks mis met de luchtwaardigheid', maar met sommige mensen kun je niet redeneren. Dan laat je ze beter uitstappen. Nu heeft die ene passagier misschien anderen aangestoken en zijn die opeens aarzelend en beangstigd, dus moet je het laten nakijken/verhelpen zodat iedereen weer een goed gevoel heeft... tja, dat duurt dan weer. | |
flipsen | woensdag 24 januari 2024 @ 12:35 |
Mwa, met alle problemen van Boeing de laatste tijd kan ik me wel voorstellen dat je wat minder lekker zit als je gewoon ziet dat er bouten ontbreken. Dan wil je toch weten waarom/hoe dat kan. Ik zou het niet zo prettig vinden in ieder geval. | |
suijkerbuijk | woensdag 24 januari 2024 @ 22:27 |
Probleem is de mentaliteit van de mensen van nu. Waar vroeger werk deed dat je leuk vind. Is nu het zal wel zo lang mijn zakken worden gevuld. Waar ik als autoschade hersteller juist dat ben geworden. Omdat het voor mij een groot bouwpakket was. Van iets gesloopt tot weer terug in de juiste staat herstellen. Elke trilling of geluidje er uit halen wat je hoort. Zelf heb ik.nog in prive tijd wagens getuned. En nee dat was niet even een pc. Dat was gewoon nog aanpassen via de hardware van de motor Anderen nokkenas tot aan passingen van versnelling bakken. Zo was mijn golf2 1.8l 8v met 10.000 rpm op een diesel bak sneller dan al die Honda Civic met 1.6l ,16v en zelf de eerste vtec serie Dat was passie en liefde voor je hobbie naar je vak. Nu is het kijken waar je de meeste poen kan halen en slagen met 6jes. En dan het zal wel allemaal en een verantwoordelijkheid geviel van een kind. En dit zie je terug van luchtvaart tot aan artsen en zusters in het ziekenhuis. | |
Iemand91 | maandag 29 januari 2024 @ 21:28 |
Gistermiddag is vanaf Vliegbasis Ramstein een McDonnell Douglas KC-10A Extender vertrokken naar de VS. Dit toestel met registratie 84-0191 is momenteel bezig met haar KC-10A Extender Worldwide farewell tour, begonnen vanaf Travis Air Force Base in Californië, via Hawaï, Nieuw-Zeeland, Australië en Griekenland en is momenteel al weer in de VS. Na meer dan 40 jaar in gebruik te zijn geweest, vloog de KC-10 Extender op 5 oktober 2023 haar laatste missie. Op 30 september dit jaar is het voorgoed voorbij. De VS had in totaal 60 toestellen en Nederland was met haar 2 omgebouwde DC-10's (KDC-10) het enige andere land met tankervliegtuigen gebaseerd op de DC-10. De USAF heeft er nu nog zo'n 14 actief. Daarnaast is er nog 1 MD-10 actief voor Project Orbis, 2 tankers voor Omega Aerial Refueling Services (waaronder 1 voormalige Nederlandse KDC-10), 4 blusvliegtuigen voor 10 Tanker Air Carrier en 1 MD-10 vrachtvliegtuig van het Boliviaanse TAB Cargo. Rammstein: ![]() https://www.flickr.com/photos/199428246@N07/53476458498/ Vertrek gistermiddag richting de VS: ![]() https://www.flickr.com/photos/198082004@N02/53493567438/ Van de 60 KC-10s is er een in 1987 afgeschreven, 2 staan er in een museum (Californië en Delaware) en álle andere uitgefaseerde KC-10's staan hier opgeslagen: (Davis–Monthan Air Force Base in Arizona) Naar mijn weten is er nog geen enkele écht gesloopt. [ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 29-01-2024 22:28:02 ] | |
Peterselieman | dinsdag 30 januari 2024 @ 21:24 |
Kwam hier net in Groningen een Aribus A400M overgevlogen. Mooi geluidje hoor Edit: RAF ZM412 is geland op Eelde en weer opgestegen [ Bericht 17% gewijzigd door Peterselieman op 30-01-2024 21:30:46 ] | |
Kleffe_Dop | zaterdag 10 februari 2024 @ 12:07 |
Een nieuwe Wendover over de problemen bij Boeing, waarin verder gekeken wordt dan alleen de 737 problemen, maar ook hoe Boeing omgaat met haar toeleveranciers en hoe een decennia lange vertrouwensrelatie tussen deze partijen systematisch om zeep geholpen is de afgelopen twintig jaar en wat de implicaties hiervan zijn. Aanrader. ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 13 februari 2024 @ 12:22 |
In other news; de A32*neo's bij KLM krijgen een iets afwijkende livery: KLM maakt livery nieuwe A321neo bekend
![]() | |
Kleffe_Dop | dinsdag 13 februari 2024 @ 12:44 |
Tof dat ze de Airbus visor in het ontwerp geïntegreerd hebben. | |
shiz | dinsdag 13 februari 2024 @ 14:19 |
Dat is hoe de 321Neo nu eenmaal komt? Ik mis een beetje hoe ze dat tof 'geïntegreerd hebben'? ![]() Wat wel interessant is, dat het blauw nu voor dieper dipt... vraag ik me gelijk af waarom ze dat met de komst van de EMB E2 in de praktijk niet gedaan hebben. Op hun eigen site met het overzicht van de vloot lijkt het zo wel te zijn bedoeld: ![]() | |
Kleffe_Dop | dinsdag 13 februari 2024 @ 14:27 |
Ik bedoelde dat niet iedere maatschappij ervoor kiest om het visor ontwerp te hanteren. Neem de A321Neo van UA bijvoorbeeld, of die Turkish, Wizz Air, ANA, BA etc. Het is optioneel. ![]() | |
shiz | dinsdag 13 februari 2024 @ 14:42 |
aha, lol. Ik dacht, als zelfs Wizzair ze heeft, zal het wel standaard zijn. ![]() ![]() Maar goed, toen Dacia op de markt kwam, kon je hem ook karig krijgen zonder ABS, elektrische ramen, e.d. , maar wie bestelt ze ook zo!? Nou ja, schijnbaar toch een paar. ![]() | |
Kleffe_Dop | dinsdag 13 februari 2024 @ 15:28 |
Het is uiteindelijk dan ook niet meer dan een likje verf. ![]() Air Belgium had zelfs hun A340's van een visor voorzien. Bij Wizz Air wordt het trouwens wel verwarrend, want die hebben schijnbaar hun Neo's op een later moment van het ontwerp voorzien. Want de eerste A321Neo's vlogen zo rond: ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 13 februari 2024 @ 20:28 |
DDA CLASSIC AIRLINES STOPT NA 2024 MET VLUCHTUITVOERING
![]() | |
Piles | dinsdag 13 februari 2024 @ 20:57 |
Zonde. Hopelijk komt ie gewoon in Aviodrome te staan. | |
shiz | dinsdag 13 februari 2024 @ 21:06 |
Idd zonde. Hopelijk kopen een paar fanatieke Britten met sponsors of RedBull ofzo hem op met het plan hem airborne te houden. Een vliegend stukje historie alleen decoratieve functie geven zou ook weer balen zijn. | |
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2024 @ 21:19 |
We hebben dicht bij Schiphol nog een mooi vliegveld dat voor allerlei doeleinden gebruikt kan worden | |
PluggieOD | donderdag 15 februari 2024 @ 07:41 |
RCH156 KC-10A 85-0029 net geland op Ramstein. | |
Iemand91 | donderdag 15 februari 2024 @ 22:12 |
Voor wie het nog niet heeft meegekregen; een Britse startup airline (Global Airlines) gaat het ook eens proberen om met A380's te vliegen. 4 stuks in hun geval. De eerste (9H-GLOBL) heeft vandaag een testvlucht gemaakt: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/9h-globl#34024c1b https://twitter.com/flightradar24/status/1758174632371224727 Dit is voormalig B-6140 van China Southern Airlines die begin november 2022 haar laatste commerciële vlucht maakte voor de Chinese maatschappij, van Guangzhou heen en terug naar Amsterdam: Iemand91 in PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #58 [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 15-02-2024 22:20:20 ] | |
PluggieOD | zaterdag 24 februari 2024 @ 17:00 |
G0033/24 - AIRSPACE RESERVATION TR: 4530N 03000W - 4600N 02500W - 4630N 02000W - 4730N 01500W - 4830N 01000W - LASNO - EMPER - TAKAS FLW SEPARATIONS WILL BE PROVIDED WITHIN SHANWICK OCEANIC AIRSPACE: MNPS/NAT HIGH LEVEL AIRSPACE(HLA) 60NM, NON-MNPS/NAT HLA 120NM. FL250 - FL270, 24 FEB 11:16 2024 UNTIL 24 FEB 16:15 2024. CREATED: 23 FEB 11:18 2024 84-0191/ROMA71 en 86-0027/ROMA81 net naar Mildenhall. 86-0031/ROMA61 niet opgestegen 3 flights van 4 Aviano F-16s vanaf CONUS via Spangdahlem terug naar Aviano waarvan: TREND11 (4x F-16) en TREND21 (4x F-16) net geland op Spangdahlem. Bottomline: de KC-10s vliegen stug door. | |
Kleffe_Dop | maandag 26 februari 2024 @ 16:58 |
O'Leary: "Ze doen ons optimistische beloftes en breken die vervolgens. Dan blijkt een week of twee later dat de realiteit nog erger is. Er is een shitshow aan de gang in Seattle. Wij willen die verdomde toestellen krijgen." | |
Peterselieman | maandag 26 februari 2024 @ 22:44 |
ach, ze verdienen er bij Ryanair geen cent minder om. Sterker nog, het is nu weer wat goedkope PR voor de maatschappij. | |
derLudolf | dinsdag 27 februari 2024 @ 06:41 |
En vorige week of de week er voor was Ryanair hartstikke optimistisch en zagen ze het goed komen met de nieuwe toestellen. | |
Iemand91 | donderdag 29 februari 2024 @ 14:08 |
Ze vliegen inderdaad nog door, ook boven/in Europa. Maar volgens mij zit haar operationele/militaire operaties er wel officieel op. In other news: Ergens in de laatste dagen is er een einde (fysiek althans) gekomen aan een lange diplomatieke rel tussen (o.a.) de Verenigde Staten, Venezuela, Argentinië en Iran. Voor meer details raad ik aan om bijvoorbeeld dit artikel te lezen. In het kort; een 36 jaar oude Boeing 747-300 van het Venezolaanse Emtrasur Cargo, slechts weken daarvoor overgenomen van het Iraanse Mahan Air, landt op 6 juni 2022 in Buenos Aires. Opvallend is de aanwezigheid van 12 Venezolanen en 7 Iraniërs aan boord. Uiteindelijk gaan de verdachtmakingen heen en weer. Uiteindelijk staat de 747 tot en met 12 februari dit jaar (maandag 2 weken geleden) aan de ketting in Buenos Aires. Die dag wordt de 747 door een Amerikaanse crew naar Dade-Collier Training and Transition Airport in Florida gevlogen. Voor rond het tijdstip van de landing gaat een NOTAM uit dat de de luchthaven voor 24 uur is gesloten voor "military operations". Militairen bewaken de luchthaven en spotters/nieuwsgierigen worden weggestuurd. ![]() bron En nu komen foto's naar buiten dat men aan de sloop is begonnen: ![]() | |
PluggieOD | donderdag 29 februari 2024 @ 14:09 |
Onzin. | |
derLudolf | donderdag 29 februari 2024 @ 14:19 |
Is dat de enige 747-300 die dit jaar heeft gevlogen of worden ze nog ergens anders gebruikt? | |
Iemand91 | donderdag 29 februari 2024 @ 16:14 |
Daar lijkt het wel op. Er is ook nog een vrachttoestel -300 uit Wit-Rusland die begin deze maand vanuit Minsk naar Iran vloog, maar sindsdien niet meer heeft gevlogen. En een VIP -300 van Saudi Arabian Government maar wanneer die voor het laatst heeft gevlogen kan ik zo niet terugvinden. Lijkt ook wel een tijd geleden. | |
Iemand91 | vrijdag 1 maart 2024 @ 20:27 |
En over dat Iran; gisteren zijn er weer heel toevallig twee toestellen boven Iran van de radar verdwenen. Een A340-300 (C5-MIA, ex-Iberia en Philippine Airlines) en een A340-600 (C5-MIC; ex-ex-Etihad Airways en European Aviation) stonden sinds begin 2022 opgeslagen op een luchthaven in Litouwen. Beide toestellen kregen op dezelfde dag van landing een Gambiaanse registratie en kwamen in het bezit van het Gambiaanse "Macka Invest Company". Beide toestellen zijn gisteren vertrokken met als eindbestemming de Filipijnen maar surprise, surprise; beide toestellen verdwenen boven Iran van de radar. De A340-300 is waarschijnlijk in Teheran geland; de -600 ergens in het zuidoosten. Eerder dit jaar stonden deze toestellen gepland voor een vlucht naar Sri Lanka, maar dit is dus "de Filipijnen" geworden... In Litouwen staat nog een A340-600 van Macka Invest Company; C5-MIB; een toestel dat voorheen bij Virgin Atlantic vloog. Die gaat ergens de komende dagen op een vlucht richting Azië vast toevallig uitwijken.. Dit soort tactieken gebeuren overigens vaker. Vlak voor kerst 2022 vlogen 3 A340-300's (voorheen Turkish Airlines) die in Zuid-Afrika waren opgeslagen, tegelijkertijd richting Oezbekistan maar weken toen ook uit naar Iran. Die vlogen toen met registraties van Burkina Faso. | |
Hyperdude | zondag 3 maart 2024 @ 08:19 |
Mooie graphics vid over techniek SR-71. Bijna een uur. | |
Peterselieman | zondag 3 maart 2024 @ 16:02 |
Er komt mogelijk een nieuwe zoektocht naar de MH370 nu Maleisië het bedrijf dat het eerste onderzoek gedaan heeft benaderd heeft. https://nos.nl/artikel/25(...)nister-op-herdenking Deze lead is in mijn ogen het onderzoeken waard: | |
Iemand91 | donderdag 7 maart 2024 @ 20:37 |
POLITIE SURINAME VINDT 600 KILO COKE IN A340 SURINAM AIRWAYS OP WEG NAAR NEDERLAND
![]() | |
nattermann | donderdag 7 maart 2024 @ 22:47 |
![]() | |
Iemand91 | vrijdag 8 maart 2024 @ 00:39 |
Au. Zag 'm overigens bij L.A FLIGHTS binnenkomen op LAX. Uiteraard heel circus eromheen. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 8 maart 2024 @ 09:50 |
'Op het moment dat de gemiddelde burger op de hoogte is van individuele vliegtuig (sub)types is er echt iets mis.' ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 12 maart 2024 @ 23:07 |
‘Russische’ A320 eindelijk van Schiphol vertrokkenMeer info in het artikel. ![]() | |
Iemand91 | donderdag 14 maart 2024 @ 21:44 |
SLM neemt afscheid van geleased Airbus A340-300
| |
Adrie072 | zaterdag 16 maart 2024 @ 14:12 |
voetbalmanager2 | zaterdag 16 maart 2024 @ 16:50 |
| |
Nieuwschierig | zondag 17 maart 2024 @ 11:06 |
Deze foto is gepubliceerd naar aanleiding van het zo te zien weggerukte paneel bij het landingsgestel van de United Airlines B737 Wat daar onder zit en wat we nu zien is dan waarschijnlijk het mechaniek om het gestel te activeren. Maar dat ziet er eerlijk gezegd nogal droevig uit. Al die vettigheid hoeft natuurlijk niet van (eerdere) lekkages te komen, landingsbanen zullen ook wel vet zijn van brandstof en bandentroep. Maar voor een check door maintenance is dit best wel lastig om zo kleine lekkages of slijtage te vinden. Of zouden ze er af en toe de hogedrukspuit op zetten? ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 22 maart 2024 @ 20:28 |
Eric Moody is afgelopen week overleden. Hij was gezagvoerder op British Airways vlucht 009 in 1982, toen hun 747-200 boven Jakarta door vulkaanas vloog en al hun 4 motoren uitvielen. Zijn bericht aan de cabine was ietwat een understatement: Ze maakten overigens een succesvolle landing in Jakarta. https://www.airlinerating(...)f-for-the-last-time/ | |
Kleffe_Dop | zaterdag 23 maart 2024 @ 09:35 |
Een belangrijke week voor Airbus, met orders ter waarde van tientallen miljarden Euro's uit Azië. En Boeing die wederom een trouwe narrow body operator verliest met de A321neo order van JAL. | |
Iemand91 | maandag 25 maart 2024 @ 23:27 |
Weer een 747-400 pax operator minder: De maatschappij had overigens een relatief kleine 747 pax-vloot. Heeft alleen de -400 variant in gebruik gehad en slechts 3 'full pax' toestellen. Een vertrok eind jaren '90 al naar Qantas, de 2e vloog eind 2019 haar laatste vlucht maar deze derde bleef maar doorvliegen; ook jaren nadat de andere Asiana 747-400 Combi's waren verdwenen; zie m'n post daarover hier: Iemand91 in PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #37 Asiana Airlines heeft zoals je in dat bericht kunt lezen naast deze 3 ook nog een zestal combi's in gebruik gehad; die zijn allemaal omgebouwd naar vrachttoestel en vliegen nog steeds voor haar vrachttak rond, naast nog 4 'normale' vracht 747's. Aankomst in Seoul vandaag: ![]() En dan is het triest om te realiseren dat er nog maar 3 airlines overblijven die reguliere passagiersvluchten uitvoeren met de 747-400. Lufthansa heeft er nog 8 in gebruik, Air China 1/2 (uitsluitend binnenlandse vluchten) en het Iraanse Mahan Air heeft er 1. Daarnaast nog een aantal in gebruik voor chartervluchten (zoals Atlas Air). Feitelijk kun je vanaf vandaag dus alleen nog in een van de 8 Lufhansa toestellen een 747-400 vlucht maken... | |
PluggieOD | woensdag 27 maart 2024 @ 09:59 |
. De KC-10en zijn weer flink operationeel actief deze week. Allereerst bij het begeleiden van Coronet West 470. Naast 2 KC-46s werden 2 KC-10en ingezet: CABAL 31 (85-0029) en CABAL 41 (84-0191) Dit alles om 12 F-22s vanaf Andersen AFB naar Honolulu over de grote plas te begeleiden. Nu pingend op Mildenhall in Europa: BLUE01 (86-0033) en BLUE11 (85-0033) Dit alles om Coronet East DM A-10en over een andere grote plas te begeleiden terug naar CONUS. | |
shiz | woensdag 27 maart 2024 @ 16:28 |
Austrian Airlines heeft de twee 777's met de meeste vlieguren van alle Triples. ![]() Gisteren kwam de eerste 787 met 🇦🇹 Oostenrijkse registratie voor de airline in Wenen aan (nieuwe 787s uit de Lufthansa Group bestelling zouden te lang op zich laten wachten en werd er een alternatief in de ex-Hainan/Bamboo toestellen gevonden). Het eerste nieuw geïntroduceerde longhaul model in 30 jaren dat opgenomen wordt in de AUA-vloot. Het toestel wordt technisch onder de loep genomen, dan qua in- en exterieur op Austrian afgestemd; vliegt dan voor trainingsdoeleinden continentaal en daarna vanaf de zomer intercont. 🛫🌎 ![]() ~ https://www.austrianwings(...)-boeing-787-in-wien/ | |
Iemand91 | zaterdag 30 maart 2024 @ 00:59 |
Nederlandse F-16’s bewaken en beveiligen luchtruim Benelux voor laatste keer
![]() | |
Iemand91 | woensdag 3 april 2024 @ 00:33 |
Dit verhaal kwam overigens vanavond/gisteravond langs bij de Britse panelshow QI op Was wel even vreemd toen Sandi zei "Ladies and gentlemen, please welcome Captain Eric Moody." Opname van de show was een jaar geleden... | |
Hojdhopper | donderdag 4 april 2024 @ 11:25 |
Afgelopen zondag bij een overstap in Doha iets (voor mij) nieuws meegemaakt. Na een vlucht Jakarta - Doha met een 777-300ER werden we op een cargogate geparkeerd. Van daar uit werden we met bussen naar de terminal vervoerd. Ik bedoel, dat dit gebeurt met kleinere vliegtuigen of met low-cost carriers kan ik nog begrijpen. Maar met een propvolle 777 van Qatar vond ik het toch een rare gang van zaken. ![]() | |
buzz1291 | donderdag 4 april 2024 @ 22:19 |
Ooit hetzelfde meegemaakt met een 777-300ER van Etihad in Abu Dhabi. Wordt je niet vrolijk van met 1:20 uur overstap tijd op weg naar je vakantie bestemming. | |
Hojdhopper | vrijdag 5 april 2024 @ 08:38 |
Ai, dat was ff zweten dan? Gelukkig hadden wij 3,5 uur overstap dus allemaal prima, maar het was wat onverwacht. | |
Iemand91 | dinsdag 9 april 2024 @ 21:34 |
De Surinam Airways A340-300 die sinds 26 maart op Schiphol stond (na laatste vlucht voor Surinam Airways); is vandaag vertrokken naar Fujairah: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/pz-tcw#34b275e3 Vertrek vanmorgen: | |
Iemand91 | woensdag 10 april 2024 @ 21:07 |
NASA’s DC-8 Completes Final Mission, Set to RetireToestel is 55 jaar oud; in 1969 aan Alitalia geleverd. ![]() | |
Iemand91 | maandag 15 april 2024 @ 12:26 |
Mooi stukje polygoonjournaal van het eerste bezoek van de Concorde naar Schiphol dat Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid gisteren op Youtube heeft geplaatst. Let ook op het stuk vanaf 1:50 ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 20 april 2024 @ 22:28 |
We hadden al de 747-8 BBJ met nauwelijks vlieguren die gesloopt ontmanteld wordt, maar vandaag weer een overtreffende trap; 787-9 BBJ VP-BDA is vandaag van Basel naar Cotswold Airport gevlogen waar het vermoedelijk ontmanteld zal worden: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/vp-bda#34da46cc Deze 787 werd in 2015 gebouwd en is vrijwel direct naar Basel gevlogen voor cabine inrichting maar daar is nooit wat van terecht gekomen. Daar heeft het toestel dus de laatste 9 jaar gestaan. Het lijkt erop dat dit toestel slechts 18 vlieguren heeft; grootste deel daarvan zal de afleveringsvlucht van Seattle naar Basel zijn (zo'n 10 uur). Dit zou de eerste 787-9 zijn die gesloopt zal worden. Er zijn intussen al wel een aantal 787-8's gesloopt. Aankomst vanmorgen in Kemble: https://twitter.com/AshleySparrowh2/status/1781750000868839865#m | |
Hojdhopper | donderdag 25 april 2024 @ 13:29 |
Wat een kapitaalverspilling... ![]() Ik dacht overigens dat de F16 kort geleden uit dienst gehaald was? Ik reed gisteren op de Moerdijkbrug en er scheerden er twee van west naar oost langs. | |
Iemand91 | donderdag 25 april 2024 @ 13:55 |
Inderdaad. Aan de andere kant; de onderdelen kunnen vast goed gebruikt worden. Voor de Quick Reaction Alert ja; zie m'n bericht hierboven, maar het definitieve afscheid voor de F-16 in Nederland na 45 jaar in gebruik te zijn geweest, staat gepland voor september dit jaar. Hier kun je de actuele status van de nog actieve toestellen zien. | |
Kleffe_Dop | donderdag 25 april 2024 @ 14:30 |
Een gevalletje: aanpassingen aan het frame waarschijnlijk zo specifiek dat geen enkele commerciële airline er brood in ziet om die in te passen in hun huidige 787 vloot en dus enkel nog waarde in reservedonderdelen. edit: van de andere kant realiseer ik me nu dat Boeing, na lang leuren, voor de 'terrible teens' 787's ook nog nieuwe eigenaren heeft gevonden. Dus ja... | |
PluggieOD | dinsdag 30 april 2024 @ 20:02 |
@AchJa![]() ![]() | |
Iemand91 | woensdag 1 mei 2024 @ 17:29 |
En onderweg naar Europa: https://www.flightradar24.com/9HGLOBL/3502a59e | |
flipsen | woensdag 1 mei 2024 @ 21:08 |
| |
Klepper272 | donderdag 2 mei 2024 @ 17:21 |
Iemand91 | maandag 6 mei 2024 @ 00:59 |
Ondertussen is Korean Air ook begonnen aan de eerste sloop van een van hun A380's. HL7613; geleverd in augustus 2011 en in maart 2020 in Seoul opgeslagen. https://twitter.com/aviationbrk/status/1787070278272446850 | |
Adrie072 | woensdag 8 mei 2024 @ 13:32 |
https://www.hln.be/buiten(...)r-noodweer~a76d542e/ | |
Iemand91 | woensdag 8 mei 2024 @ 20:09 |
Tijdje geleden al gespot met alleen de staart, maar gisteren/vandaag de hele romp met livery; Emirates' eerste A350: https://twitter.com/cliper31/status/1787943793339043974 ![]() | |
Iemand91 | woensdag 8 mei 2024 @ 21:14 |
2 weken geleden is bekend gemaakt dat Sierra Nevada Corporation (SNC) het contract heeft gewonnen om opvolgers voor de Boeing E-4B's "Doomsday Plane" te ontwikkelen (de enige andere mededinger Boeing was al eerder uitgestapt gezien hun ervaringen met de VC-25B). Dit was natuurlijk al zeker dat die gebaseerd zouden worden op de 747-8i en dus die toestellen van Korean Air; en inderdaad; vandaag is bekend gemaakt dat Korean Air 5 van hun 747-8i's aan SNC heeft verkocht per september 2025. Korean Air heeft eerder al bekend gemaakt dat hun A380's rond 2026 uitgefaseerd zouden worden (en dus ook de A380's van Asiana) en hun 747's rond 2031, maar ik weet niet of dit dus (qua 747's) veranderd met deze verkoop. Een vloot van maar 4 747-8i's is niet erg logisch namelijk (naast een VIP en 7 cargo 747's). ![]() | |
Iemand91 | woensdag 15 mei 2024 @ 22:13 |
Deze DC-8 is ondertussen 55 jaar oud en werd in 1969 aan Alitalia geleverd en vloog sinds 1986 voor NASA. Van wat ik zo snel kan vinden is Samaritan's Purse' DC-8 nu de laatst actieve DC-8 ter wereld. | |
Adrie072 | maandag 20 mei 2024 @ 13:03 |
Orderboeken lopen over.... | |
Adrie072 | maandag 20 mei 2024 @ 16:06 |
flipsen | maandag 20 mei 2024 @ 16:42 |
1985 belde, ze wilden hun nieuws terug ![]() | |
Kleffe_Dop | dinsdag 21 mei 2024 @ 15:23 |
![]() NOS.nl | Dode en tientallen gewonden na hevige turbulentie op vlucht Singapore Airlines Geruchten op airliners.net over een tweede persoon die gestorven zou zijn in het ziekenhuis. Er zou geen waarschuwing aan vooraf gegaan zijn, veel passagiers droegen dus geen gordel. Toestel waar het om gaat is 9V-SWM. | |
Iemand91 | zaterdag 25 mei 2024 @ 22:48 |
Een 747, 5 motoren van 3 verschillende types: Meer info en waarom hier. | |
Adrie072 | maandag 27 mei 2024 @ 22:38 |
https://www.flightradar24.com/PHLAB/35687bfd Spielerei? | |
winterapfel | woensdag 29 mei 2024 @ 16:22 |
Dodelijk ongeval op schiphol Details zijn nog vaag https://nos.nl/artikel/25(...)l-van-klm-cityhopper https://x.com/ArieVaart/s(...)LC4nNuiFPRcmGCw&s=09 | |
derLudolf | woensdag 29 mei 2024 @ 18:07 |
Bah, je zult dat maar moeten opruimen ![]() | |
winterapfel | donderdag 30 mei 2024 @ 20:21 |
https://www.marechaussee.(...)op-schiphol-afgerond
| |
Iemand91 | zaterdag 8 juni 2024 @ 22:35 |
![]() Afgelopen vrijdag is astronaut Bill Anders overleden nadat hij met zijn Beechcraft T-34 Mentor neerstortte in het water bij Washington. Hij was de enige inzittende. Hij is vooral bekend door bovenstaande foto "Earthrise". Genomen tijdens de Apollo 8 missie op kerstavond 1968. Anders: Oh my God! Look at that picture over there! There's the Earth coming up. Wow, that's pretty. https://www.bbc.com/news/articles/cw99wj5e5q8o De crash is ook vastgelegd: [ Bericht 26% gewijzigd door Iemand91 op 08-06-2024 23:14:43 ] | |
Kleffe_Dop | zondag 9 juni 2024 @ 01:20 |
In India kan 't allemaal. | |
Iemand91 | zondag 9 juni 2024 @ 01:36 |
![]() https://www.flightradar24.com/2024-06-08/00:45/4x/AIC657/3593a99b | |
Wertha | zondag 9 juni 2024 @ 13:51 |
Efficiëntie kun je leren. ![]() | |
Iemand91 | zondag 9 juni 2024 @ 21:26 |
De 747-400 PH-BFV ging na haar KLM carriere naar Teruel. Werd opgepikt door Longtail Aviation waar het slechts 3 maanden zo'n kleine 80 vluchten voor heeft gemaakt. Opgeslagen op London Stansted sinds 8 mei 2022. Ergens deze week is er de schaar in gezet: ![]() De andere 2 747's die nog een 2e leven leken te krijgen staan er niet beter voor; PH-BFW/VQ-BWL staat sinds 30 juli 2022 in Victorville (zonder motoren) en PH-BFT die jarenlang in een hangar van Kansas City Airport heeft gestaan is enkele maanden geleden naar buiten gereden zonder motoren. | |
George_of_the_Jungle | zondag 9 juni 2024 @ 23:22 |
Hagelbuitje | |
Adrie072 | dinsdag 11 juni 2024 @ 19:53 |
Adrie072 | dinsdag 11 juni 2024 @ 19:54 |
Oh zie ook net in WKN geplaatst, anyhoe slechte afvoer daar dus.... | |
Hyperdude | vrijdag 14 juni 2024 @ 19:34 |
https://www.nbcnews.com/n(...)-incident-rcna157145 | |
Iemand91 | vrijdag 14 juni 2024 @ 21:47 |
Eerste Airbus A321neo voor KLM:![]() https://luchtvaartnieuws.(...)lm-nadert-voltooiing Levering volgt in augustus. En er volgen nog 2 dit jaar. | |
Hojdhopper | maandag 17 juni 2024 @ 09:33 |
Even kijken of iemand dit weet. Ik landde afgelopen vrijdag 14 juni om een uurtje of 8 's avonds in Rome op 16L. Tijdens het uitrollen zag ik ineens uit mijn ooghoek door het raam een A340 met opschrift "Peoples Republic ......" Leek geparkeerd te staan maar weet het niet zeker. Kon het daarna niet meer zien. Iemand een idee wat dit voor A340 kan zijn? Heb geprobeerd te zoeken op FR24, google, etc. maar niks wijzer geworden. | |
shiz | maandag 17 juni 2024 @ 10:03 |
https://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_republic combineren met https://en.wikipedia.org/(...)state_and_government en Google... -> https://www.flightaware.com/live/flight/7TVPP ![]() ![]() | |
Hojdhopper | maandag 17 juni 2024 @ 13:40 |
Dat was hem inderdaad! Held, dankje! ![]() Ik zat op de goede weg, alleen niet ver genoeg. Had idd gegoogled naar "which governments use the a340" maar daar kwam niks uit. Tevens dacht ik dat alleen China "People's Republic of ..." was. Weer wat geleerd! | |
Kleffe_Dop | maandag 17 juni 2024 @ 17:01 |
Dat moet toch een klap geld kosten voor dat soort toch gemankeerde economieën om dit soort exorbitante toestellen in de lucht te houden... | |
Klepper272 | maandag 17 juni 2024 @ 17:05 |
Genoeg goedkope onderdelen in de Amerikaanse woestijn lijkt mij. ![]() En je schrijft weinig af op een dergelijk toestel. En het is ook afhankelijk hoeveel vlieguren je met een dergelijk toestel jaarlijks maakt. | |
Iemand91 | maandag 24 juni 2024 @ 20:35 |
En nu met volledige livery: ![]() ![]() | |
Adrie072 | maandag 24 juni 2024 @ 20:38 |
Dat vlaggetje op de staart is in de huidige situatie een verplichting? | |
shiz | maandag 24 juni 2024 @ 20:43 |
Zolang Airbus hem nog niet geleverd heeft en in Hamburg onder de Duitse Airbus-registratie (temp-tag) loopt (D-AXXO, zo ook bijv. voor 'Saudia' en 'IndiGO'), lijkt me dat wel ja. | |
Iemand91 | maandag 24 juni 2024 @ 21:37 |
De emir van Qatar heeft gisteren/vandaag ook een officieel bezoek gebracht aan Nederland. Kwam met een aardige vloot; Boeing 747-8 BBJ, Airbus A330-200 VIP en A320 VIP en een Gulfstream Aerospace G700. (En waarschijnlijk nog 2 non-VIP A330's). | |
Iemand91 | dinsdag 25 juni 2024 @ 20:47 |
Bij het ingaan van het komende winterseizoen weer een 2e Emirates A380 vlucht naar Schiphol. Voor de 3e dagelijkse (avond)vlucht wordt de 777 vervangen door de A380. Deze A380-vlucht viel bij begin van de pandemie weg en China Southern vliegt er ook niet meer mee. ![]() | |
Kleffe_Dop | vrijdag 28 juni 2024 @ 23:21 |
Iemand91 | woensdag 17 juli 2024 @ 13:40 |
Gaat om de Retro Boeing 747-8i. Staat op het Romeo-platform, naast de A4. Zou over een minuut of 10 weer moeten vertrekken. EDIT: https://x.com/MennoSwart/status/1813548338337443869#m [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 17-07-2024 20:01:33 ] | |
Iemand91 | maandag 22 juli 2024 @ 14:13 |
Het voormalig regeringsvliegtuig van Nederland; de Fokker 70 PH-KBX (nu VH-KBX) is onderweg naar Woensdrecht na een vlucht vanuit Australië. Landing is rond 15:00 uur. https://www.flightradar24.com/SXI2451/36450068 Meer info: https://www.upinthesky.nl(...)-regeringsvliegtuig/ | |
Iemand91 | maandag 22 juli 2024 @ 20:55 |
Gezamenlijke aanschaf transportvliegtuigen biedt schaalvoordelen
![]() De ondertekening vond plaats op de stand van Embrear tijdens de Farnborough Airshow. | |
Hojdhopper | donderdag 25 juli 2024 @ 09:30 |
Luchtverkeer in Frankfurt licht plat door klimaatactivisten: https://www.tagesschau.de(...)n-frankfurt-100.html | |
Hojdhopper | woensdag 31 juli 2024 @ 14:48 |
![]() Een dode bij vliegtuigcrash op snelweg A58 in Noord-Brabant. Tragisch ongeval zo lijkt het... Gelukkig maar één slachtoffer maar hadden er zo meer kunnen zijn als daar veel auto's waren gereden op dat moment. Iets misgegaan bij opstijgen vanaf Breda (International ![]() | |
Pino112 | vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:09 |
Vliegtuig neergestort in Brazilië https://nos.nl/artikel/25(...)estort-bij-sao-paulo Filmpje bij de link | |
nattermann | vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:14 |
Stall zo te zien?! | |
Hyperdude | zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:02 |
Las dit ergens:. Voor wat het waard is. ![]() | |
shiz | zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:53 |
Viel als een blad van een boom... ![]() › https://avherald.com/h?article=51c316ef&opt=0 , altijd een goede source om updates in de gaten te houden. In known/forcasted severe icing gaan vliegen met een ATR/Dash/... ![]() | |
Iemand91 | woensdag 14 augustus 2024 @ 19:51 |
Ontdek Schiphol: een exclusieve blik achter de deuren van de luchthaven
| |
Kleffe_Dop | woensdag 21 augustus 2024 @ 18:46 |
Boeing grounds 777X test fleet after failure of key engine mounting structure Het houdt niet op, niet vanzelf... | |
derLudolf | vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:15 |
Ze mogen blij zijn dat Airbus niet nog meer toestellen kan leveren. Eelde had een bijzondere gast vandaag overigens https://www.upinthesky.nl(...)ingen-airport-eelde/ Olaf Scholz bezocht de Meyer Werft in Papenburg (net over de grens), dat sinds deze week deels door de staat is overgenomen. | |
Iemand91 | dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:48 |
16 september is de inaugurele vlucht naar Kopenhagen. | |
Iemand91 | vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:50 |
Groot investeringsplan van 6 miljard euro om Schiphol te verbeteren
| |
spapaars | maandag 2 september 2024 @ 14:02 |
Wat staan ze te schutteren bij Boeing zeg. Zelfs in de ruimte hangt nu schroot van Boeing aan het ruimtestation. | |
Iemand91 | dinsdag 10 september 2024 @ 15:26 |
Staat nog op Schiphol. EDIT: ![]() https://www.facebook.com/(...)cCkRMQM8RCXMogh7K17l [ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 10-09-2024 19:55:45 ] | |
spapaars | dinsdag 10 september 2024 @ 20:09 |
https://www.upinthesky.nl(...)t-uit-naar-schiphol/ https://www.ad.nl/video/p(...)naar-schiphol-720262 https://www.at5.nl/artike(...)iphol-na-noodsignaal ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door spapaars op 10-09-2024 21:18:27 ] | |
Iemand91 | dinsdag 10 september 2024 @ 22:00 |
In Atlanta heeft een Delta A350 de staart van een CRJ-900 eraf geknald:![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2024 @ 22:26 |
Die had wel iets dichter op de lijn mogen staan. De ATC is ook wel bijzonder | |
spapaars | donderdag 12 september 2024 @ 21:37 |
#ANONIEM | donderdag 12 september 2024 @ 23:55 |
Hier laat je je hond nog niet in vliegen. | |
flipsen | vrijdag 13 september 2024 @ 02:21 |
Daar is ie dan ook niet voor gemaakt ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 13 september 2024 @ 08:57 |
![]() | |
Pisces29 | vrijdag 13 september 2024 @ 09:22 |
Heeft hij er nou tot en met gister gestaan? Ik zag hem dinsdag landen. ![]() | |
spapaars | vrijdag 13 september 2024 @ 09:27 |
Klopt, het heeft er 2 dagen gestaan. | |
Pinnenmutske | zaterdag 14 september 2024 @ 12:45 |
Flipper | |
spapaars | zaterdag 14 september 2024 @ 14:03 |
Beluga ![]() | |
Iemand91 | maandag 16 september 2024 @ 11:30 |
Na heel wat trainingsvluchten is de A321neo van KLM vandaag begonnen aan de eerste commerciële vluchten. Eerste was KL1267 naar Kopenhagen. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 21 september 2024 @ 13:49 |
derLudolf | zaterdag 21 september 2024 @ 18:21 |
De aankomst van dit vliegtuig enige tijd eerder schijnt nogal wat ergernis te hebben opgewekt bij het personeel. Door het feestje wat enkele hotemetoten in de hangar vierden konden enkele andere (widebody dacht ik) kisten niet vertrekken waardoor er meerdere vluchten zijn geannuleerd. | |
Iemand91 | dinsdag 24 september 2024 @ 13:02 |
Afscheidsvlucht F-16 boven Nederland
![]()
| |
Iemand91 | donderdag 26 september 2024 @ 14:27 |
Nederland neemt morgen officieel afscheid van de F-16 na ruim 45 jaar; de VS neemt vandaag na ruim 43 jaar officieel afscheid van de McDonnell Douglas KC-10 Extender. Eerder dit jaar begonnen ze aan hun Worldwide farewell tour (zie: Iemand91 in PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #59); en sindsdien zijn op 1 toestel na alle KC-10 Extenders uitgefaseerd. Van de 60 gebouwde toestellen zijn er 3 bewaard gebleven voor musea, 1 is in 1987 tijdens onderhoud geëxplodeerd. Alle 55 andere toestellen zijn opgeslagen op Davis–Monthan Air Force Base in Arizona. De laatste (79-1948) staat nu op Travis Air Force Base en zal vandaag ook overgevlogen worden naar Arizona. Exacte plannen zijn niet bekend, maar mogelijk wordt er onder andere een flyby over de luchthaven van Long Beach Californië gemaakt, waar al deze toestellen zijn gebouwd. Verwacht vertrek is rond 10 uur vanochtend (19 uur Nederlandse tijd). ![]() | |
derLudolf | donderdag 26 september 2024 @ 16:19 |
Zijn alle F35 zijn al ontvangen dan? Voor mijn gevoel zijn ze nog niet heel lang in dienst bij de luchtmacht. | |
Iemand91 | donderdag 26 september 2024 @ 19:20 |
En onderweg: https://www.flightradar24.com/GUCCI10/37472950 EDIT: Nederland heeft er 52 besteld en op dit moment zijn er 40 geleverd. De eersten werden in 2019 geleverd. [ Bericht 19% gewijzigd door Iemand91 op 26-09-2024 22:29:56 ] | |
spapaars | vrijdag 27 september 2024 @ 13:35 |
Staat er al. | |
Iemand91 | vrijdag 27 september 2024 @ 13:57 |
Ze zijn onderweg: https://globe.adsbexchange.com/?icao=48040c | |
shiz | vrijdag 27 september 2024 @ 14:11 |
Blij dat ik in mijn jeugd 2x bij de Open Dagen Koninklijke Luchtmacht ben geweest. ![]() ![]() (Idee was in mijn jeugd om F16 piloot te worden, tot het o.a. inzonk dat je niet alleen maar demos vliegt natuurlijk ![]() | |
Hojdhopper | vrijdag 27 september 2024 @ 14:56 |
Fuck hee... ik zit dat dus allemaal te volgen, zie ze richting Woensdrecht gaan. App mijn moeder (in Bergen op Zoom) voor de grap: kijk zo even uit het raam. Appt ze ineens, ja ze kwamen hier direct over ons huis in formatie over vliegen. Godver, waarom ben ik daar niet! ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 27 september 2024 @ 14:58 |
@shiz Ach, ze hebben de memo ook gemist dat ze hier moesten overkomen... | |
shiz | vrijdag 27 september 2024 @ 14:59 |
![]() | |
flipsen | vrijdag 27 september 2024 @ 15:15 |
Mooi gezicht hoor, toen ik in de jaren 70 en 80 nog in Drenthe woonde kwamen ze regelmatig laag over ![]() ![]() | |
Iemand91 | woensdag 2 oktober 2024 @ 18:44 |
Martinair-oprichter Martin Schröder overleden
![]() | |
Nieuwschierig | dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:07 |
De wielen van een A321 na een noodlanding in Las Vegas met alleen elektriciteit van de RAT![]() Achtergrond: | |
Iemand91 | zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:45 |
De laatste luchtwaardige DC-3 in Nederland maakt vandaag haar laatste vluchten. Vanochtend heeft PH-PBA ‘Prinses Amalia’ een rondvlucht gemaakt boven Noord-Holland en ze is zojuist vertrokken voor nog een zo'n vlucht: https://www.flightradar24.com/PHPBA/3782de72 Dan is het na 40 jaar rondvluchten mogelijk voorgoed voorbij. ![]() | |
BolleMannetje | zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:41 |
Ah! Een luchtvaart topic, waarom heb ik dit niet eerder gezien? Ik werk ook bij 1 van de luchtvaartmaatschappijen in NL. Heerlijke business en zo veel te doen ook nog. Ik ga hier lekker meelezen en posten waar ik wellicht iets kan toevoegen :-D. | |
Adrie072 | dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:44 |
https://www.flightradar24.com/KLM9955/378e6151 Wat is deze aan het doen? | |
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:52 |
opgelijnd voor de Polderbaan, geland op de Oostbaan ![]() | |
Iemand91 | zondag 20 oktober 2024 @ 20:51 |
DDA onthult toekomstplannen voor Dakota
| |
Iemand91 | maandag 21 oktober 2024 @ 22:54 |
Vandaag kwam Icelandair voor de laatste keer met de Boeing 757-300 naar Amsterdam. https://x.com/Schiphol/status/1848383590976872954#m Ze hebben er 2 in gebruik. Komende zondag volgt hun allerlaatste lijnvlucht naar London Heathrow. Dan blijven alleen de kortere 757-200 over die in 2026 zullen vertrekken. Die komen af en toe nog naar Schiphol. Aangezien de resterende maatschappijen met 757-300's (United, Delta, Condor en SkyLine Express) niet op Amsterdam vliegen, was dit zeer waarschijnlijk ook de laatste 757-300 vlucht op Schiphol. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:59 |
Is het al bekend wat er met de flying pencils gaat gebeuren? Zit er nog leven in, of gaan ze voor onderdelen uit elkaar? ![]() Nog wat meer eenheidsworst op Schiphol dus. | |
Iemand91 | dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:03 |
De 55 gebouwde -300's zijn óf actief of geparkeerd/opgeslagen. Geen is nog gesloopt. | |
Iemand91 | zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:46 |
https://www.flightradar24.com/CSA3CZ/37b9cd8b | |
Ronzz | maandag 28 oktober 2024 @ 13:37 |
Boven Madeira schijnen nu ook wat vliegtuigen te hangen die niet kunnen landen ofzo? Als ik Flighradar mag geloven iig. | |
Hojdhopper | maandag 28 oktober 2024 @ 14:35 |
Deze heeft iig net een doorstart gemaakt: https://www.flightradar24.com/EXS62BQ/37bf0fa4 Zal wel flink aan het waaien zijn idd. | |
Iemand91 | woensdag 30 oktober 2024 @ 19:49 |
Kleffe_Dop | woensdag 30 oktober 2024 @ 20:17 |
Mooie kist, benieuwd of het de game changer gaat zijn die die krijgt toegeschreven. ![]() | |
Hojdhopper | zondag 3 november 2024 @ 19:08 |
Ben met m'n vriendin op vakantie in Andalusië toen we vanochtend spontaan besloten een dagtripjes naar Gibraltar te maken. Bedacht me ineens dat je daar dat bijzondere vliegveld hebt waar je die runway crossing hebt. Meteen gaan kijken natuurlijk en niet teleurgesteld: Zowel een A400m zien opstijgen (net te laat, maar nog wel een foto kunnen maken) en een C17 Globemaster zien landen: (Even in een spoiler vanwege de foto afmetingen) Toen ik Flightradar keek ook nog een B52 in de buurt gezien. Wel een beetje een wtf moment.
| |
Iemand91 | zondag 3 november 2024 @ 19:24 |
Laatste Nederlandse 767 vlucht en laatste TUI (groep) 767 vlucht is zojuist vertrokken. PH-OYJ van Lanzarote naar Amsterdam; verwachte aankomst om 23:04 uur. https://www.flightradar24.com/TFL8NG/37d550e4 ![]() https://www.jetphotos.com/photo/11479864 [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 03-11-2024 21:19:01 ] | |
Iemand91 | donderdag 21 november 2024 @ 20:37 |
https://www.flightradar24.com/data/flights/ro708#38113c36 Paar weken later dan originele planning, maar vanavond dus. Hiermee blijft Air France over als laatste maatschappij ter wereld die nog passagiersvluchten uitvoert met de "Baby Bus". Momenteel hebben die er nog 6 in de vloot. Die worden momenteel vervangen door de A220. De overige 14 actieve A318's zijn allemaal business jets. In totaal zijn er 80 A318's gebouwd. | |
Iemand91 | dinsdag 26 november 2024 @ 23:57 |
Hojdhopper | maandag 9 december 2024 @ 12:07 |
https://nos.nl/artikel/25(...)shandeling-gaan-doen Waaaauw.... | |
derLudolf | maandag 9 december 2024 @ 13:04 |
Laat dat mens snel met pensioen gaan, beter voor Nederland ![]() | |
buzz1291 | maandag 9 december 2024 @ 21:22 |
Zucht ...... je ziet zo'n rechter die in deze zaak moet rechtspreken al denken ........... | |
Kleffe_Dop | maandag 9 december 2024 @ 22:50 |
Bekijk deze YouTube-video KLM 737 Takeoff at Newcastle Airport | Storm Darragh Dat zie je toch niet vaak... | |
shiz | dinsdag 10 december 2024 @ 07:25 |
Die hebben ook de crosswind limit als advies genomen ipv limiet... 🙈 | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 10 december 2024 @ 10:12 |
Las ergens anders dat de minimum windsnelheid rond die tijd daar nog behoorlijk boven het max crosswind advies zat inderdaad. Maar goed, als die wind niet precies 90% was, was de crosswindsnelheid mogelijk niet boven de max. | |
shiz | dinsdag 10 december 2024 @ 18:20 |
Bij wet runway gelden er nog restrictievere limits. Als je dat zo ziet kan het haast niet anders dan dat ze daar over zaten. Je moet ook oppassen met je aileron input, want teveel uitslag dan heb je ook spoiler deflectie, wat hier ook te zien was. In een kritische fase spoilers weerstand laten genereren... niet optimaal. Lukt het? Zoals te zien was kwamen ze in de lucht... maar of dat ook good airmanship is... meh. Een engine failure en het is waarschijnlijk gedaan. Natuurlijk is er operationele en persoonlijke druk om daar weer weg te komen, flight duty limits e.d. ook, maar als het zo tekeer gaat misschien beter gezond verstand en op de grond blijven. Maar goed, misschien was het Willem Alexander (vliegt hij eigenlijk nog, of mag dat niet meer als koning?) en was het een executive decision. ![]() | |
lyolyrc | donderdag 12 december 2024 @ 18:16 |
Als ik een bericht in het AD mag geloven is Lelystad in beeld om de F-35 te stationeren. Heeft men zich met hand en tand zitten verzetten tegen wat vakantievluchten, krijgen ze in plaats daarvan de F-35. Zou wel de grap van de eeuw zijn. ![]() | |
BolleMannetje | vrijdag 13 december 2024 @ 11:26 |
Geluidsoverlast wordt dan alleen maar groter voor hen. Ik denk persoonlijk dat ze beide gaan komen. En vakantievluchten en de F-35. | |
Hojdhopper | vrijdag 13 december 2024 @ 12:23 |
Het is blijkbaar zelfs zo dat ze alleen de F35 "toelaten" als ze ook vakantievluchten mogen uitvoeren. https://nos.nl/artikel/25(...)ievluchten-ook-mogen | |
lyolyrc | vrijdag 13 december 2024 @ 12:38 |
Juist vanwege de grotere geluidsoverlast van de F-35 vind ik het ergens wel komisch. Alles afwegende, denk ik wel dat Lelystad de beste kandidaat is. Tamelijk centraal gelegen in geen gebied dat grotendeels voor landbouw is bestemd, het vliegveld wordt nauwelijks gebruikt en er is eerder al een fikse investering gedaan voor verbetering van de voorzieningen. Vliegbasis De Peel en Twente zouden waarschijnlijk nog veel meer investeringen vragen dan nu voor Lelystad noodzakelijk zijn. | |
lyolyrc | vrijdag 13 december 2024 @ 12:44 |
Toen ik het bericht las op de website van het AD stond dit er nog niet bij. Maar ik snap de redenatie wel. Door deze voorwaarde gaat de investering die is gedaan in de luchthaven hopelijk nog renderen. Militair en civiel op één luchthaven samen kan ook prima, zoals Eindhoven Airport wel bewijst. En aangezien Eindhoven Airport over een paar jaar enkele maanden compleet op slot gaat voor het installeren van een geavanceerder Instrument Landing System, hoopt men vast wat van de civiele vluchten over te nemen. | |
derLudolf | zondag 15 december 2024 @ 14:22 |
Schiphol bezat tot eind jaren 80 een zevental boerderijen. Strategische aangekochte grond voor uitbreidingen, verhaal gemengde bedrijven. Het gras dat rondom de landingsbanen groeit wordt gevoerd aan de koeien op die bedrijven. Voor wie het interessant vind, hier twee fotoreportages van een van die bedrijven. Met best wel unieke plaatjes, hooi persen met vlak daarachter twee KLM 747's https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/14259 https://www.agrifoto.nl/nieuws/log/14267 In de tweede link is ook een 747-300 te zien aldus de tekst, redelijk uniek volgens mij, want die hebben niet heel lang bij KLM gevlogen dacht ik? | |
Adrie072 | zondag 15 december 2024 @ 14:50 |
Prachtig! | |
Iemand91 | zondag 15 december 2024 @ 19:42 |
Mooie foto's. ![]() KLM heeft 3 -300's in gebruik gehad. Eerste werd in september 1983 geleverd en de laatste commerciële KLM 747-300 vlucht was in 30 november 2003. Echter heeft KLM ook (na levering van deze 3 -300's) ook hun jongste 10 747-200's omgebouwd (SUD-conversion) waarbij o.a. het upper deck werd verlengd. Deze 10 -200's leken daarna qua uiterlijk op de -300. Daarmee werd 3 dagen later op 3 december 2003 de allerlaatste vlucht gevlogen. Daarmee kwam op die dag voor KLM het einde van zowel de 747-classics als de boordwerktuigkundige (BWK's). | |
flipsen | donderdag 19 december 2024 @ 03:47 |
https://www.infobae.com/s(...)rto-de-san-fernando/ | |
shiz | donderdag 19 december 2024 @ 08:50 |
Oof. ![]() | |
flipsen | donderdag 19 december 2024 @ 12:42 |
Ja, wel apart inderdaad, op één van de foto´s zie je ook echt dat ie meer dan 100m is doorgeschoten, over het gras hop de wijk in. Of het nou geluk was of niet, hij eindigde wel precies in een T-splitsing, in het verlengde van de landingsbaan. Op de dronevideo kan je het goed zien: https://www.lanacion.com.(...)ernando-nid18122024/ | |
Adrie072 | donderdag 19 december 2024 @ 16:50 |
https://boeing.mediaroom.(...)ing-737-10-Airplanes Opsteker op de valreep voor Boeing?! | |
Peterselieman | donderdag 19 december 2024 @ 19:53 |
Boeing komt er wel weer bovenop, maar ze hebben veel problemen tegelijkertijd op te lossen. Het gaat jaren duren voordat ze de blik naar voren kunnen richten. De stakingen zijn afgewend, maar de kwaliteit omhoog brengen een cultuurverandering bewerkstelligen, meerdere vliegtuigtypes toegelaten krijgen. Ga er maar aan staan. Daarna komt pas een opvolger voor de 737 in beeld. Alleen zou je in theorie 2 opvolgers willen hebben. Eentje die maximaal de grootte heeft van een 737 Max 7 en eentje die er boven zit om met een Airbus A320/A321 (of diens opvolger) te concurreren en het gat van de 757 deels op te vullen. | |
Iemand91 | vrijdag 20 december 2024 @ 00:20 |
Fer | dinsdag 24 december 2024 @ 18:42 |
Kan iemand zien waarom die PH-BXB zojuist zijn landing heeft afgebroken? | |
Tourniquet | dinsdag 24 december 2024 @ 20:36 |
De KL1204 uit Oslo? Kan tal van oorzaken hebben zoals weersomstandigheden (bijv. te harde windvlaag) of spacing (bijv. vliegtuig ervoor is nog op de landingsbaan). Ik kan straks nog even luisteren of ik iets specifieks terug kan horen op de ATC audio (de file staat nu nog niet op liveatc.net). ----- edit: gevonden, piloot zegt tegen de toren: "We have an issue with a passenger, is it possible to abort the arrival?" Terug te luisteren vanaf ongeveer 01:30 hier. Callsign van deze vlucht is KLM58K (klm five eight kilo). [ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 24-12-2024 21:37:26 ] | |
Lucifer_Doosje | woensdag 25 december 2024 @ 11:07 |
Passagiersvliegtuig neergestort in KazachstanBeelden van de crash | |
lyolyrc | woensdag 25 december 2024 @ 18:39 |
Blijkbaar komt het door scherven van een luchtafweerraket: | |
Adrie072 | zaterdag 28 december 2024 @ 21:00 |
KLM-toestel maakt noodlanding in Noorwegen, hulpdiensten ter plekke Een passagiersvlucht onderweg van de Noorse hoofdstad Oslo naar Amsterdam heeft zaterdag een noodlanding in het Noorse Torp moeten maken. Dat meldt het Noorse medium Verdens Gang (VG) die daarover door de Noorse politie is geïnformeerd in een persbericht. Aan boord zouden 182 personen zijn, inclusief de bemanning. https://www.ad.nl/binnenl(...)ter-plekke~aaa0c9d3/ | |
Tourniquet | zaterdag 28 december 2024 @ 23:01 |
Inmiddels ook op avherald: https://avherald.com/h?article=52221abc&opt=0
| |
Pino112 | zondag 29 december 2024 @ 08:48 |
En in Zuid Korea is het ook mis gegaan NWS / Vliegtuigcrash in Zuid Korea | |
Fer | zondag 29 december 2024 @ 19:48 |
Weinig geluk voor die KL1204 momenteel. | |
Adrie072 | maandag 30 december 2024 @ 00:59 |
Geluk of patroon? Opnieuw problemen met twee KLM-vliegtuigen, toestellen na vertrek teruggekeerd naar Schiphol Twee vliegtuigen van KLM zijn zondagavond na vertrek teruggekeerd naar Schiphol. Ze kampten volgens de vliegtuigmaatschappij met technische problemen aan boord. De toestellen, twee Boeings 777, staan veilig aan de grond. Alle passagiers en bemanningsleden zijn in orde. https://www.ad.nl/binnenl(...)r-schiphol~a2669efe/ | |
Peterselieman | maandag 30 december 2024 @ 20:37 |
Ik denk een combinatie van alles. Er kan altijd iets stuk gaan, een ouder wordende vloot van 737's en 777's en de beschikbaarheid van technici die onder druk staat | |
Peterselieman | maandag 30 december 2024 @ 21:57 |
Voor de KLM is er ook nog goed nieuws want de gloednieuwe 787-10 PH-BKO zal morgen vanuit Charleston arriveren in Amsterdam | |
Hyperdude | dinsdag 31 december 2024 @ 09:45 |
Bekijk deze YouTube-videoShit happens. https://apnews.com/articl(...)0120186bfc6c66e1b6fe | |
Tourniquet | maandag 6 januari 2025 @ 14:10 |
Goed windje op Schiphol. METAR EHAM 061255Z 20028KT 170V230 9000 -RA FEW015 SCT018 BKN022 11/08 Q0974 BECMG 23030G45KT SCT012 BKN017 Al een paar go-arounds gezien. Bekijk deze YouTube-video | |
Tourniquet | maandag 6 januari 2025 @ 14:33 |
Polderbaan is dicht, landingen nu op de Oostbaan (22). | |
Iemand91 | dinsdag 7 januari 2025 @ 16:20 |
Jubileumjaar Transavia 60 jaar – Airbus in retro-huisstijl
![]() | |
BolleMannetje | woensdag 8 januari 2025 @ 11:50 |
Prachtig! Mooi bedrijf :-) | |
shiz | woensdag 8 januari 2025 @ 12:09 |
Eerste vliegvakantie was met Transavia. Benidorm bastards. ![]() ![]() ![]() | |
flipsen | woensdag 8 januari 2025 @ 12:18 |
Het had maar zo een pindakaas-reclame kunnen zijn ![]() "Jaren later mocht shiz zelf zonder handen aan het stuur rondvliegen" ![]() ![]() | |
Bezsen | woensdag 8 januari 2025 @ 12:30 |
Geile livery. ![]() | |
BolleMannetje | woensdag 8 januari 2025 @ 15:30 |
Precies zoals het bij mij is gegaan :-). Toen ik een paar jaar geleden de kans kreeg om er een contract te tekenen, heb ik het ook meteen gedaan :-D | |
spapaars | woensdag 8 januari 2025 @ 16:45 |
Met video https://www.hln.be/binnen(...)iegtuig-br~a2b1fb9d/ ![]() | |
voetbalmanager2 | woensdag 8 januari 2025 @ 20:11 |
Adrie072 | donderdag 9 januari 2025 @ 00:15 |
Beetje stoeien in de cockpit, kan gebeuren. | |
Iemand91 | zaterdag 11 januari 2025 @ 21:55 |
Vandaag alweer 10 jaar geleden:![]() Vertrek van het laatste elfje vanaf Schiphol en daarmee het einde van widebody trijet passagiersvluchten wereldwijd. | |
derLudolf | zaterdag 11 januari 2025 @ 23:44 |
De tijd vliegt - prachtige vliegtuigen vind ik het ![]() | |
Adrie072 | woensdag 15 januari 2025 @ 23:09 |
Tsja, beetje oudbollige reactie van de werkgever vind ik. https://www.hln.be/bizar/(...)-vliegtuig~a05fb3c0/ | |
Bezsen | donderdag 16 januari 2025 @ 00:57 |
Nee hoor. Social media flauwekul doe je in je eigen tijd en niet in het uniform van je werkgever. In de luchtvaart zijn er gelukkig namelijk nog mensen trots op het uniform dat ze mogen dragen. | |
derLudolf | donderdag 16 januari 2025 @ 07:14 |
“Ik maakte duidelijk dat het absoluut niet mijn bedoeling was om het bedrijf schade toe te brengen, maar ze wilden niet luisteren. Als iemand het niet met je eens is, of doet wat je zegt betekent dat nog niet dat ze niet naar je luisteren ![]() | |
Iemand91 | donderdag 16 januari 2025 @ 21:01 |
Voorzetting van onderstaand nutteloos feitje: Iemand91 in PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #58 Afgelopen week is de Boeing 737-800 PH-BXY in Norwich in de "nieuwe" nieuwe livery gespoten. Heeft KLM dus net geen 11 jaar gekost om de gehele vloot de 'dolphin' livery te geven en ondertussen is er ook al weer een 'nieuwe' livery gekomen. Zoals in vorige post genoemd was -BXY het laatste toestel in de oude livery en heeft zo ruim 2 jaar als enige met de oude livery rondgevlogen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 17-01-2025 11:25:54 ] | |
lyolyrc | vrijdag 17 januari 2025 @ 10:28 |
Waarschijnlijk is het een toestel dat voor Transavia heeft gevlogen. Ik kan me voorstellen dat KLM net als Transavia de 737-700 sneller dan de 737-800 vliegtuigen uit de vloot zal verwijderen, zodra er voldoende Airbus toestellen beschikbaar zijn. | |
Peterselieman | zaterdag 18 januari 2025 @ 13:54 |
Lijkt mij wel logisch. Aan de onderkant stromen de E295's in en je vliegt langer door E175 en E190, terwijl aan de bovenkant met de A320 en A321 meer capaciteit komt | |
Kleffe_Dop | zaterdag 18 januari 2025 @ 14:44 |
Gaat de A320 uiteindelijk ook geïntroduceerd worden ja? Ik dacht dat het, in ieder geval voorlopig, bij de A321 bleef. | |
Peterselieman | zaterdag 18 januari 2025 @ 14:51 |
2027 komt geloof ik de eerste A320, tot die tijd stromen er alleen maar A321's in | |
Adrie072 | vrijdag 24 januari 2025 @ 11:34 |
En vliegen zullen we. https://www.flightradar24.com/RUK94JV/38d94981 | |
Kleffe_Dop | vrijdag 24 januari 2025 @ 12:32 |
Ok klinkt logisch, de A321 in KLM dienst is met max. 222 zitplaatsen een stuk groter als de B737-8 (182) en al helemaal in vergelijking met de 737-7 (142). De 195-E2 kan met 132 zitplaatsen waarschijnlijk wat routes overnemen van de 737-7, maar het gat tussen de 195-E2 en A321 is dan wel weer heel groot, daar zou de A320neo de te verwachten kandidaat zijn. | |
flipsen | vrijdag 24 januari 2025 @ 13:36 |
Beetje beroerd weer in Edinburgh? | |
Adrie072 | vrijdag 24 januari 2025 @ 13:46 |
Dat en was richting Keulen gestuurd op een gegeven moment. | |
Iemand91 | maandag 27 januari 2025 @ 20:09 |
Airbus A380 van Qatar Airways wijkt uit naar Schiphol
![]() https://www.facebook.com/(...)BvV1RZVg&__tn__=R]-R | |
Iemand91 | donderdag 30 januari 2025 @ 11:52 |
Vliegtuig American Airlines gecrasht na botsing met legerhelikopter
![]() | |
flipsen | donderdag 30 januari 2025 @ 12:34 |
De rivier moet ze wel hebben he, die vliegtuigen. 42 jaar geleden AirFlorida crash in dezelfde rivier (en toen was het ook koud) | |
BolleMannetje | vrijdag 31 januari 2025 @ 14:06 |
A321 hebben 232 zitplaatsen, de 737-800 189 zitplaatsen ![]() | |
BolleMannetje | vrijdag 31 januari 2025 @ 14:07 |
Ik zat er eergisteren in vanaf AGP overigens, 80 man aan boord ongeveer.. Lekker de ruimte zullen we maar zeggen ;-) | |
raptorix | dinsdag 4 februari 2025 @ 08:59 |
Ik zag laatst iets wat ik nog nooit in Amsterdam gezien heb, nu woon ik in Oud-West, dus ik zie de hele dag vliegtuigen overkomen, maar toen ik vorige week even relaxed langs de gracht zag, zag ik een vliegtuig een hele rare route nemen en ook vrij laag, iemand een idee of dat normaal is?![]() | |
Iemand91 | dinsdag 4 februari 2025 @ 21:43 |
Welke dag en hoe laat? | |
raptorix | woensdag 5 februari 2025 @ 04:10 |
Ik weet het niet precies meer, vooral omdat het op een punt was waar ik elke dag wel even rustig zit, ik denk dat het vorige week donderdag of woensdag was. Het had de grote van een redelijk grote zakenjet, en volgens mij 2 motoren, zag er redelijk modern uit en maakte niet zoveel lawaai. | |
Iemand91 | woensdag 5 februari 2025 @ 20:03 |
Je zou Flightradar24 eens kunnen terugspoelen op die dagen/tijdstip en kijken wat er vloog. Als ik snel kijk zie ik bijvoorbeeld op woensdag toestellen vertrekken van 36C (Zwanenburgbaan) die een bocht rechtsom maken over Amsterdam voordat ze naar het zuiden gaan. | |
raptorix | woensdag 5 februari 2025 @ 23:36 |
Ja dat was me opgevallen dat ze dat sinds enige maanden doen, echter normaal gaan ze in die bocht redelijk scherp omhoog, hier ging het niet zo hoog, en zag er best cool en frivool uit, net of ie even een showoff wilde doen ![]() | |
Iemand91 | zondag 9 februari 2025 @ 20:58 |
https://www.flightradar24.com/CFLYK/3911c15f Laatste vlucht van de grootste vliegboot ooit die ook echt gebruikt is. | |
voetbalmanager2 | zondag 16 februari 2025 @ 16:45 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Iemand91 | maandag 17 februari 2025 @ 21:17 |
Peterselieman | maandag 17 februari 2025 @ 21:21 |
Las dat er flinke windvlagen stonden. Naar wat ik vernomen heb zijn er iig 8 gewonden gevallen. | |
spapaars | maandag 17 februari 2025 @ 21:40 |
https://www.hln.be/buiten(...)boven-ligt~af2f7259/ | |
derLudolf | maandag 17 februari 2025 @ 21:51 |
Zo he ![]() | |
flipsen | maandag 17 februari 2025 @ 23:12 |
Nou ja, als er geen dodelijke slachtoffers zijn, was het toch een goede landing ![]() ![]() | |
shiz | maandag 17 februari 2025 @ 23:16 |
Dang. ![]() | |
spapaars | dinsdag 18 februari 2025 @ 10:45 |
https://www.tmz.com/2025/(...)anding-impact-video/ https://www.hln.be/buiten(...)tuig-helpt~a49fd907/ [ Bericht 40% gewijzigd door spapaars op 18-02-2025 10:51:25 ] | |
shiz | dinsdag 18 februari 2025 @ 12:07 |
Bekijk deze YouTube-video Harde impact, no flare. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 18 februari 2025 @ 19:17 |
Whut, hier lijkt flink wat aan de hand te zijn, al voordat het vliegtuig geland is | |
Adrie072 | dinsdag 18 februari 2025 @ 22:14 |
Wat zie je dan precies? | |
shiz | dinsdag 18 februari 2025 @ 23:36 |
Ziet eruit als een redelijk normale en stabiele approach, zonder echts iets opvallends. Misschien dat door de ijzige en sneeuwerige condities de hoogte over de baan optisch niet goed ingeschat kon worden... misschien wilde de piloot een positieve touchdown maken vanwege de contaminated runway. Maar dit was gewoon CFIT, controlled flight into terrain pretty much (met 800 ft/min ofzo). Heeft alle schijn van pilot error. Schijn... we zien wel uit de rapports wat er daadwerkelijk voorgevallen is natuurlijk. Maar damn. | |
Peterselieman | dinsdag 18 februari 2025 @ 23:50 |
Het lijkt er bijna op dat het neuswiel als eerste de grond raakt, terwijl de fase ervoor een normale stabiele landing aanwijst. Ook lijkt het erop dat een deel van het landingsgestel het begeven heeft tijdens de landing. | |
shiz | woensdag 19 februari 2025 @ 00:02 |
Voor de landing lijkt er niks mis mee, ook de attitude niet echt. Er mist alleen een pitch input voor een flare initiation. Daardoor komt het toestel hard neer. Pak en beet 600ft/min zou een toestel wel uit moeten houden. Zet je hem ongehinderd met 700ft/min of meer neer, dan begeeft het landingsgestel natuurlijk een keer bij zo'n klapper. | |
SEMTEX | woensdag 19 februari 2025 @ 09:29 |
Was het landingsgestel aan de achterkant wel uitgeklapt? Ik zag dat meteen in brand vliegen. | |
Iemand91 | zaterdag 22 februari 2025 @ 16:38 |
![]() En nog wat meer foto's hier. De SS United States wordt weggesleept om uiteindelijk te worden gezonken (tot 's werelds grootste kunstmatige rif) en drijft langs de luchthaven van Philadelphia. Perfecte illustratie wel eigenlijk van hoe de luchtvaart floreert en ervoor gezorgd heeft dat het de passagiersvervoer per oceanliner heeft afgedaan. Ja, ik weet het; die strijd is decennia geleden al gestreden, maar deze recente foto is wel een erg illustratieve weergave hier van. | |
shiz | zaterdag 22 februari 2025 @ 18:28 |
En het grappige is, vorig jaar wilde mijn vrouw een cruiseschipreis maken. Toen moest ze maar met d'r zus, want mij krijg je niet aan boord van zo'n ding. ![]() | |
Kleffe_Dop | zaterdag 22 februari 2025 @ 19:14 |
De Cruise Ship business gaat afgelopen decennia prima. Ocean liners daarentegen zijn, hoewel ze veel lijken op een cruiseschip, een heel ander verhaal. ![]() In het kort is een Cruise Ship in staat iets te bieden wat een vliegreis niet kan (een vakantie op zich), waar een Ocean Liner z'n primaire taak is om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen en dus concurrentie heeft van de commerciële luchtvaart. Het boek van de Ocean Liners zal (waarschijnlijk) definitief gesloten worden op het moment dat de Queen Mary 2 uit dienst gesteld wordt. [ Bericht 1% gewijzigd door Kleffe_Dop op 22-02-2025 19:25:05 ] | |
Hyperdude | zaterdag 22 februari 2025 @ 19:19 |
Wel een gaaf ding. Bekijk deze YouTube-video Met kekke drone beelden. | |
shiz | zaterdag 22 februari 2025 @ 19:26 |
![]() In een beeld samengevat! ![]() | |
shiz | zaterdag 22 februari 2025 @ 19:38 |
![]() ![]() Met een vliegdekschip heb ik minder moeite. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Natuurlijk mocht een bezoekje aan de Sleazy Bar niet ontbreken! Great Balls of Fire! Alleen hoef ik niet zonodig met tigduizend mensen voor dagen... weken... op open zee/oceaan te zijn. |