quote:Op zondag 14 september 2014 15:00 schreef Viv het volgende:
Hoi, ik ga dit topic volgen.Mijn man en ik weten al heel lang dat we naar het noorden (als in: lapland) willen verhuizen. Eerst waren we vooral op Zweden gericht, maar bij de meest recente vakantie hebben we ontdekt hoe mooi Noorwegen is: de combinatie van bergen én zee.
We zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheden in beide landen.
...en inmiddels heb ik die baan, en wonen we er alweer bijna 9 maanden 2 jaar!quote:Op dinsdag 28 september 2021 00:39 schreef Viv het volgende:
Schopje omhoog!
Ik heb me (járen geleden alweer) in dit topic gemeld met:
[..]
Inmiddels hebben we definitief gekozen voor Zweden. En zijn we dichter bij emigreren dan ooit: ik ben in de running voor een baan in Uppsala* en behoor tot de laatste twee kandidaten. Zó spannend!
*Inderdaad geen Lapland.Dat idee hebben we laten varen heb ik uit zijn hoofd gepraat, sneeuw is leuk maar de andere seizoenen hebben ook hun charme.
quote:Op vrijdag 22 december 2023 08:26 schreef arvensis het volgende:
Oja, en we willen foto’s (van de sneeuw).
Prachtigquote:Op vrijdag 22 december 2023 13:13 schreef Viv het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
![]()
Nu bijna bij het huis!
Prachtig !quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:13 schreef Viv het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
![]()
Nu bijna bij het huis!
Wij hebben spijkerbanden, de verhuizers niet.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:26 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zolang er sneeuw ligt zoals op de foto is het nog prima te doen met gewone winterbanden maar zodra het vastgereden ijs wordt heb je echt wel spijkerbanden nodig.
Mooi, hier is het lekker nu, 20 graden en volop zon. Helaas ben ik binnen aan het stuken. Succes met alles naar binnen krijgen en uitpakken.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:13 schreef Viv het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
![]()
Nu bijna bij het huis!
quote:
HAHAHAHAquote:Op maandag 21 augustus 2023 01:28 schreef Viv het volgende:
[..]
Dit boekje is overigens vernoemd naar een Zweedse traditie met dezelfde naam:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Sju_sorters_kakor
Navraag bij onze Zweedse vrienden leerde dat ze dit dus bedoelen met "lagom": niet te veel, niet te weinig.Maar de traditie begint wel in onbruik te raken, ze zien het tegenwoordig niet vaak meer (en in hun jeugd vooral bij oudere mensen thuis).
quote:
Dank je! Het settelen gaat al best goed, we hebben gisteravond op de bank thee gedronken en tv gekeken.quote:Op vrijdag 22 december 2023 23:36 schreef MaJo het volgende:
Jullie zijn verhuisd! Succes met uitpakken en settelen in jullie eigen huis
Dat topic ken ik niet maar ik word getriggerd door de zweedse koekjes.quote:Op vrijdag 22 december 2023 21:44 schreef Viv het volgende:
[..]![]()
Voor wie de FHF Kerstpakkettenactie niet volgt, daar had ik me dus al voor opgegeven (als shopper) toen ik nog niet wist dat we ineens een huis zouden kopen en daar nog vóór Kerst in zouden trekken.![]()
Toen bleek dat onze ontvanger twee tieners in huis heeft die van veel verschillende koekjes houden, was het thema Sju sorters kakor al snel geboren.![]()
Zie hier het resultaat:
Troel in FHF / Kerstpakkettenactie 2023: de laatste boompjes komen eraan!
Ze zijn hier het hele jaar te koop, maar in de kerstperiode hebben ze wel veel meer soorten/merken.quote:Op zaterdag 23 december 2023 12:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat topic ken ik niet maar ik word getriggerd door de zweedse koekjes.
Ze waren mij nooit opgevallen maar begin december waren ze in de supermarkten prominent uitgestald. (kerst artikel ???)
[ afbeelding ]
Allemachtig wat lekker. En dat terwijl ik helemaal niet om zoet, koeken en gebak geef.
We hebben een paar trommels mee genomen en de laatste wordt met de kerstdagen aangebroken.
Zijn die dingen misschien het hele jaar te koop?
Mooi dan.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:04 schreef Viv het volgende:
[..]
Ze zijn hier het hele jaar te koop, maar in de kerstperiode hebben ze wel veel meer soorten/merken.
Wow, zo wil je elke dag wel wakker wordenquote:Op zaterdag 23 december 2023 10:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Dank je! Het settelen gaat al best goed, we hebben gisteravond op de bank thee gedronken en tv gekeken.![]()
En we wonen in een kerstkaart!Zie dit uitzicht vanuit de badkamer bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Het is echt bijzonder mooi momenteel.quote:Op dinsdag 26 december 2023 10:17 schreef BE het volgende:
Oh wauw, wat idyllisch zeg!Ik weet niet of ik het alle dagen leuk zou vinden, maar om zo naar te kijken lijkt het toch wel het summum van een kerstvakantie!
Ik ben jaloers. Zoveel rust, zoveel ruimte,zoveel stilte, zoveel natuur....quote:Op woensdag 27 december 2023 02:02 schreef Viv het volgende:
[..]
Het is echt bijzonder mooi momenteel.En ik werk de komende twee weken vanuit huis.
![]()
Vandaag op een paar minuten rijden (we gingen naar de Ikea):
[ afbeelding ]
Onderweg ook nog een halo gezien (een soort regenboog, maar dan door ijskristallen):
[ afbeelding ]
Verhuis naar Zeeland of Groningen, dan heb je dat ook hoorquote:Op woensdag 27 december 2023 18:11 schreef DJMO het volgende:
[..]
Ik ben jaloers. Zoveel rust, zoveel ruimte,zoveel stilte, zoveel natuur....
Is toch heel anders hoor.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:15 schreef flipsen het volgende:
[..]
Verhuis naar Zeeland of Groningen, dan heb je dat ook hoorNou ok, die natuur is wat minder, maar verder?
Daar is het vooral nat in plaats van witquote:Op woensdag 27 december 2023 20:15 schreef flipsen het volgende:
[..]
Verhuis naar Zeeland of Groningen, dan heb je dat ook hoorNou ok, die natuur is wat minder, maar verder?
quote:Op woensdag 27 december 2023 02:02 schreef Viv het volgende:
[..]
Het is echt bijzonder mooi momenteel.En ik werk de komende twee weken vanuit huis.
![]()
Vandaag op een paar minuten rijden (we gingen naar de Ikea):
[ afbeelding ]
Onderweg ook nog een halo gezien (een soort regenboog, maar dan door ijskristallen):
[ afbeelding ]
We zijn hier pas sinds vrijdag, en we moeten nog een hoop uitvogelen, maar het voelt wel al als ons huis.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:25 schreef Adnap het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
oh en nog meer
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heel erg mooi! Voegt het huis een beetje? Kun je wat wennen?
Klinkt als thuis!quote:Op woensdag 27 december 2023 21:56 schreef Viv het volgende:
[..]
We zijn hier pas sinds vrijdag, en we moeten nog een hoop uitvogelen, maar het voelt wel al als ons huis.![]()
De helft van het huis staat nog vol verhuisdozen, maar de woonkamer en ZZ's slaapkamer zijn al grotendeels op orde, de kerstboom staat, we slapen in onze eigen bedden, etc.
Inderdaad nex level.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:53 schreef laziness het volgende:
Het is niet vergelijkbaar maar van de randstad naar de provincie verhuizen heeft ons wel een hoop zen gebracht. Wat mij betreft heeft flipsen gelijk dat er ook wel rust en ruimte en natuur te vinden is in NL maar in Zweden is dat wel next level. Plus sneeuw en ijsmaar maandenlang is mij weer iets te veel van het goede.
In Nederland zijn er zeker wel stukken te vinden waar je nog redelijk wat rust kan vinden. Niet veel, maar die pareltjes zijn er zeker wel.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:53 schreef laziness het volgende:
Het is niet vergelijkbaar maar van de randstad naar de provincie verhuizen heeft ons wel een hoop zen gebracht. Wat mij betreft heeft flipsen gelijk dat er ook wel rust en ruimte en natuur te vinden is in NL maar in Zweden is dat wel next level. Plus sneeuw en ijsmaar maandenlang is mij weer iets te veel van het goede.
Als werkgelegenhed geen issue was zou ik ook meer richting de poolcirkel gaan moet ik zeggen.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:51 schreef quo_ het volgende:
[..]
Inderdaad nex level.
Als rasechte provinciaal heb ik niks te klagen op het drentse platteland. Vanuit mijn voordeur loop ik 200 meter naar kilometers bos en heide maar de echte rust en ruimte vind ik in Zweden. Dat begint direct als ik in Malmo of Goteborg van de boot af rijd maar het summum ligt voor mij in de buurt van de poolcirkel en hoger.
Rustige wegen, rustige mensen, ruimte en rendieren.
Als ik nog in de dertig was wist ik het wel: inpakken en wegwezen.
Gaan we morgen testen!quote:Op donderdag 28 december 2023 18:30 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Als werkgelegenhed geen issue was zou ik ook meer richting de poolcirkel gaan moet ik zeggen.
Aan de andere kant vind ik het ook fijn dat ik binnen 90 minuten op Arlanda kan zijn, grote steden op een uur rijden heb en prima supermarkten op 15min zitten. Concerten, festivals etc. zijn allemaal prima te bereiken.
Alle rust die je wil en je kan zo vanuit je voordeur een natuurreservaat induiken. Echt, alsof ik een loterij heb gewonnen.
Wij ookquote:Op donderdag 28 december 2023 19:02 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Gaan we morgen testen!Zin in !
Aah... mooi!quote:Op donderdag 28 december 2023 18:30 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Als werkgelegenhed geen issue was zou ik ook meer richting de poolcirkel gaan moet ik zeggen.
Aan de andere kant vind ik het ook fijn dat ik binnen 90 minuten op Arlanda kan zijn, grote steden op een uur rijden heb en prima supermarkten op 15min zitten. Concerten, festivals etc. zijn allemaal prima te bereiken.
Alle rust die je wil en je kan zo vanuit je voordeur een natuurreservaat induiken. Echt, alsof ik een loterij heb gewonnen.
@Yashaaaaa komt op bezoek!quote:Op donderdag 28 december 2023 19:46 schreef Molo het volgende:
Hoe wordt oud en nieuw daar gevierd eigenlijk? En wat gaan jullie er in alle verhuishectiek aan doen als gezin?
Behalve dan Fokkers onderhouden enzo
Tof! Ik wil soms niet teveel spammen, maar zal zeker gaan posten dan. Heb camera nog niet eens uitgepaktquote:Op donderdag 28 december 2023 20:59 schreef Molo het volgende:
Klinkt heerlijk
Mochten jullie meer natuurfoto's of huisfoto's willen delen, graag
Leuk om mee te lezen hier, zeker na zo'n twee jaar zoeken, nu aanbeland in jullie toffe thuishuis
Bij deze!quote:Op donderdag 28 december 2023 21:35 schreef Molo het volgende:
Zulke gewenste droomspam is heul geen spam jonguh
Het is geen spam als wij het leuk vinden, meer foto'squote:Op donderdag 28 december 2023 21:25 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Tof! Ik wil soms niet teveel spammen, maar zal zeker gaan posten dan. Heb camera nog niet eens uitgepakten drone zit ook nog ergens in een doos. Moet even uitzoeken of ik over natuurreservaat mag vliegen, maar dacht het wel.
.... dus kan wel mooie shots maken denk ik
Oei, hopen dat het meevalt dan.quote:Op zaterdag 30 december 2023 17:02 schreef Evenstar het volgende:
Nou, van leuke hertjes in je tuin naar poep in je kelder/machinekamer
Was net @:Yashaaaaa aan het rondleiden en kwam er achter dat er wat rioolwater in de kelder/machinekamer terecht was gekomen. Derde en tweede kamer van septic tank zitten bommetje vol en in de eerste kamer zit zo vol dat ik aanvoerbuis vanuit huis niet eens kan zien ..... Lijkt er dus op dat er ergens in de derde kamer een verstopping zit.
@:Viv heeft even spoedservice gebeld, terwijl ik nog wat heb lopen rondneuzen en informatie heb opgezocht, dus er komt zo een mannetje langs om te checken wat er aan de hand is, de kamers te legen en alles door te spoelen. Hopelijk is het een simpel probleempje, want alles vervangen gaat een duur geintje worden.
Is er bij jullie ook een pomp in de eerste kamer? Wij kregen inderdaad ook op een gegeven moment zoquote:Op zaterdag 30 december 2023 17:02 schreef Evenstar het volgende:
Nou, van leuke hertjes in je tuin naar poep in je kelder/machinekamer
Was net @:Yashaaaaa aan het rondleiden en kwam er achter dat er wat rioolwater in de kelder/machinekamer terecht was gekomen. Derde en tweede kamer van septic tank zitten bommetje vol en in de eerste kamer zit zo vol dat ik aanvoerbuis vanuit huis niet eens kan zien ..... Lijkt er dus op dat er ergens in de derde kamer een verstopping zit.
@:Viv heeft even spoedservice gebeld, terwijl ik nog wat heb lopen rondneuzen en informatie heb opgezocht, dus er komt zo een mannetje langs om te checken wat er aan de hand is, de kamers te legen en alles door te spoelen. Hopelijk is het een simpel probleempje, want alles vervangen gaat een duur geintje worden.
Nou, dit was dus inderdaad ons probleem.quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Is er bij jullie ook een pomp in de eerste kamer? Wij kregen inderdaad ook op een gegeven moment zo
n akkefietje en toen bleek de pomp het begeven te hebben. Er ging wel een of andere vage bel af in de meterkastkelder, maar wisten wij veel
quote:
Nog niet, geen idee waar die nu zijn ook.quote:Op vrijdag 29 december 2023 15:06 schreef Molo het volgende:
Leuk! Past prima joh
Zijn de felle gekleurde ledjes van buiten nu ook ergens terecht gekomen?
Daar kan een warmtepomp niet tegenop.quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:44 schreef DJMO het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-25-jaar-43-6-graden
Ik hoop dat jullie een warm dekentje hebben
quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:44 schreef DJMO het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-25-jaar-43-6-graden
Ik hoop dat jullie een warm dekentje hebben
Hier is het niet zo extreem.quote:Op donderdag 4 januari 2024 07:39 schreef HSG het volgende:
[..]
Daar kan een warmtepomp niet tegenop.
Ja maar dat zorgt voor CO2 uitstoot.quote:Op donderdag 4 januari 2024 09:11 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Hier is het niet zo extreem.En we hebben ook een houtkachel.
Het is ook niet onze hoofdverwarming, maar wel fijn om het in de winter net wat behaaglijker te hebben, vooral 's avonds. En dus handig als backup in geval van extreme kou.quote:
Zeker duizend auto's hele nacht vast door hevige sneeuw Zweden, leger ingezet - https://nos.nl/l/2503681quote:Op donderdag 4 januari 2024 09:11 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Hier is het niet zo extreem.En we hebben ook een houtkachel.
Die extreem lage temperaturen zijn in het noorden gemeten, en in het zuiden is extreem veel sneeuw gevallen (of in ieder geval meer dan ze daar gewend zijn). Wij zitten ongeveer in het midden.quote:Op donderdag 4 januari 2024 10:35 schreef DJMO het volgende:
[..]
Zeker duizend auto's hele nacht vast door hevige sneeuw Zweden, leger ingezet - https://nos.nl/l/2503681
Wees er blij om
Maar ik neem aan dat je geen volwassen boom plant (zou wel knap zijnquote:Op donderdag 4 januari 2024 09:56 schreef Viv het volgende:
[..]
Het is ook niet onze hoofdverwarming, maar wel fijn om het in de winter net wat behaaglijker te hebben, vooral 's avonds. En dus handig als backup in geval van extreme kou.![]()
Overigens wordt in Zweden iedere gekapte boom vervangen door twee nieuwe bomen, die weer CO2 opnemen.
OK, you did your math, kan het nu s.v.p. weer on topic?quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:27 schreef HSG het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat je geen volwassen boom plant (zou wel knap zijn). Dan duurt het minstens 60 jaar voordat deze op volle kracht CO2 opnemen.
Het was de afgelopen weken soms erg koud, maar de afgelopen dagen is het juist aan het dooien overdag.quote:
Dan openen ze de schaats/ijshockey-baan op het schoolplein.quote:Hoe werkt dat met scholen in Zweden als ht zou koud is of veel sneeuw ligt?
Kan je specifieker zijn? Heb even geen idee waar je naar verwijst, sowwieh.quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:05 schreef Troel het volgende:
Is het eigenlijk net zoals in de boek van Astrid Lindgren nu met al die sneeuw?
Als klein Troeltje heb ik ooit de boeken over Bolderburen gelezen van haar. Uit 1957 blijkt nu en alleen daarom is de vergelijking inmiddels al krom denk ik. Maar dat ging over wat kinderen van een jaar of 7 in afgelegen boerderijen enzo. Beetje Kleine huis op de prairie maar dan Zwedenquote:Op donderdag 11 januari 2024 22:55 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Kan je specifieker zijn? Heb even geen idee waar je naar verwijst, sowwieh.
En inderdaad, leven gaat hier gewoon door, of het nou -20C is of -40C.
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 06:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Als klein Troeltje heb ik ooit de boeken over Bolderburen gelezen van haar. Uit 1957 blijkt nu en alleen daarom is de vergelijking inmiddels al krom denk ik. Maar dat ging over wat kinderen van een jaar of 7 in afgelegen boerderijen enzo. Beetje Kleine huis op de prairie maar dan Zweden
Ah zo! Op die plaatjes staan de huizen nog relatief dicht op elkaar, maar qua sneeuw klopte het wel. (Met die dooi is een hoop sneeuw van ons dak eraf geschoven.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 07:06 schreef laziness het volgende:
Ik snapte ‘m hoor Troel![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zitten in Uppsala Län (provincie). Op de kortste dagen hebben wij ongeveer 6 uur daglicht, maar daarvan is wel weer minstens twee uur meer schemeren dan echt daglicht. Wij zien de zon in ieder geval nog welquote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:27 schreef flipsen het volgende:
Hoe noordelijk zitten jullie ook weer? En hoe goed of slecht trekken jullie dan weinig daglicht in de winter? Ik zat een beetje te googlen, zie dat je soms maar 4 a 5 uur daglicht hebt in december als je wat noordelijker zit. Dat het om 14:00 alweer begint te schemeren. Dat lijkt me toch wel even wennen...
Het went absoluut.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:06 schreef Tink89 het volgende:
Wat mooi!
En ik kan me ook voorstellen dat het went. Hier ligt nu 10 cm sneeuw ofzo en snelwegen, spoorwegen enz. lopen vast of liggen deels plat. Ik rijd nu bijv zelf ook liever niet als het niet hoeft, zeker geen stukken waar de wegen niet heel goed begaanbaar zijn.
Mooie flitsbeveiligingquote:Op donderdag 18 januari 2024 10:11 schreef laziness het volgende:
Ja dat went, weet ik uit ervaring van mijn man die in Zwitserland woonde. Die maakt zich totaal niet druk om rijden in de sneeuw. Hij heeft mij wel wat dingen geleerd om ook zekerder te zijn in dat soort omstandigheden.
Heerlijke beelden die rit naar school![]()
Die achterkant van de auto
So many questions!quote:Op donderdag 18 januari 2024 13:44 schreef Molo het volgende:
Heel leuk om deze update te zien! Mooie foto's!
Hoe zijn jullie inmiddels geland? Is hybride werken daar hoef mogelijk?
Heb jij nu taallessen enzo weer opgepakt in nieuwe omgeving? En hoe bevalt ZZ haar school? Ze spreekt vast al goed Zweeds?
Hun speelplein is gewoon een bos met een paar speeltoestellenquote:Op donderdag 18 januari 2024 13:57 schreef Molo het volgende:
Ja was benieuwd en dacht, ik vraag het gewoon allemaal
Leuk! Begrijpelijk dat je nog geen tijd voor had, hoop dat het als je de ruimte ervoor hebt, beter aansluit daar bij jouw behoeften. Lijkt me een verrijking als je de taal beter gaan invoelen en kunt gebruiken
Wat knap van die kleine wurm zeg! En hartverwarmend als ze elkaar knuffelen, kinderen zijn fantastisch puur wat dat betreft!
Bij vrienden van me die in Zwitserland wonen hebben de kinderen elke week een bosdag waar ze weer en wind vuur maken, worstjes roosteren en wandelingen maken. Is zoiets daar ook gebruikelijk?
Ik baal soms dat ik niet jaren geleden gewoon verkast ben joh
Klinkt allemaal super ideaal kneuterig
Ik vond dat persoonlijk in Stockholm al vrij vervelend, daar voelde het door de schemering al dat het eigenlijk enkel licht was tussen 10 uur en 14 uur oid. Niet dat ik er depressief van werd, maar het was meer een vervelend iets.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:25 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Zitten in Uppsala Län (provincie). Op de kortste dagen hebben wij ongeveer 6 uur daglicht, maar daarvan is wel weer minstens twee uur meer schemeren dan echt daglicht. Wij zien de zon in ieder geval nog wel
Toen wij op vakantie waren in Kiruna zag je gewoon echt geen zon, dat was pas gek.
Persoonlijk trek ik het prima. Vanaf november t/m maart hangen hier overal lichtjes in de dorpen en steden, dus het blijft een beetje in een kerstsfeer hangen. Dat is ook wel nodig met al die donkere maandenWat wel wennen is dat je soms het gevoel hebt dat je dag al voorbij is om 15:00, terwijl je dan toch nog 8-9 uur te gaan hebt.
Wait, whutquote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:42 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik vond dat persoonlijk in Stockholm al vrij vervelend, daar voelde het door de schemering al dat het eigenlijk enkel licht was tussen 10 uur en 14 uur oid. Niet dat ik er depressief van werd, maar het was meer een vervelend iets.
Dat is hier in Malmo toch wel een stuk aangenamer. Nog steeds donker rond 16.00 in hartje winter, maar je hebt het idee dat er iets als daglicht bestaat
Vorige keer had je een valide punt, maar nu is het echt je eigen schuld.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wait, whutJarenlang mijn teammaatje geweest en nooit geweten dat je in Zweden woont
quote:Op woensdag 4 januari 2023 22:30 schreef flipsen het volgende:
[..]
Krijg nou tieten, mijn ex F1 teamgenoot woont in Zweden en ik heb dat nooit geweten?groeten vanaf het andere halfrond, 30 graden
Wowquote:Op zaterdag 20 januari 2024 02:28 schreef Viv het volgende:
Zo koud is het nu:
[ afbeelding ]
Bevroren condens op onze triple glas ramen, binnenshuis.(Dus niet tussen de glasplaten in.) Schijnt normaal te zijn.
Toen ik die foto nam, was het in die kamer verder een comfortabele 25+ graden door de houtkachel (en eerder op de dag was het 20+ door de geothermal heating).quote:
Het blijft verbazingwekkend, maar wel fijn dat het juist geen probleem is.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:24 schreef Viv het volgende:
[..]
Toen ik die foto nam, was het in die kamer verder een comfortabele 25+ graden door de houtkachel (en eerder op de dag was het 20+ door de geothermal heating).
Het is dus gelukkig een heel plaatselijk effect.Het schijnt juist een teken te zijn dat je ramen het goed doen, @:evenstar had daar interessante informatie over gevonden.
Zo leren we iedere dag iets nieuws over dit huis!
Hier is het ook aan het dooien, inclusief waarschuwing voor gladheid. Gelukkig hoeven wij vandaag de deur niet uit.quote:Op zondag 21 januari 2024 09:33 schreef Adnap het volgende:
Wauw wat een prachtige beelden van de autorit.
Zo mooi om te zien hoe jullie stukje bij beetje het huis leren kennen en ook fenomenen dat je ramen bevriezen aan de binnenkant, nooit geweten dat het met dubbel/tripple glas ook kon.
Hier is de kou na vandaag over, as we speak regent het op een bevroren ondergrond![]()
![]()
![]()
Ik hoop dat de dooi snel doorzet en dat er niet te veel gebeurd.
Precies.quote:Op zondag 21 januari 2024 15:55 schreef Ronaldussen het volgende:
Dat laatste is wel typisch Zweeds ja. Alsof ze gewoon niets willen verdienen...
Morgen even foto's maken van hoe het vast zit etc, zodat men mee kan denken, want ik snap er niks vanquote:Op zondag 21 januari 2024 20:02 schreef Viv het volgende:
Mysterie van de dag:
Wij krijgen de houten vlizotrap naar de zolder met geen mogelijkheid zo laag dat de voetjes de grond raken.
[ afbeelding ]
Dit is zo'n variant die je zelf op maat kan zagen, en we kunnen zien dat er inderdaad gezaagd is in dit exemplaar. Waarom past het dan niet?![]()
Suggesties welkom!
Dat ja :-D ben benieuwd naar de foto's!quote:Op zondag 21 januari 2024 20:06 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Morgen even foto's maken van hoe het vast zit etc, zodat men mee kan denken, want ik snap er niks van
Is hij wel op de grond geweest, bij de bezichtiging bijvoorbeeld?quote:Op zondag 21 januari 2024 20:02 schreef Viv het volgende:
Mysterie van de dag:
Wij krijgen de houten vlizotrap naar de zolder met geen mogelijkheid zo laag dat de voetjes de grond raken.
[ afbeelding ]
Dit is zo'n variant die je zelf op maat kan zagen, en we kunnen zien dat er inderdaad gezaagd is in dit exemplaar. Waarom past het dan niet?![]()
Suggesties welkom!
Je weet zeker dat jullie niet Villa Volta hebben gekocht?quote:Op zondag 21 januari 2024 20:02 schreef Viv het volgende:
Mysterie van de dag:
[ afbeelding ]
Suggesties welkom!
Bij de bezichtiging is dat luik niet geopend. Er zijn wel foto's van de zolder gemaakt bij de bouwtechnische keuringen, maar geen idee hoe dat toen gegaan is qua trap.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is hij wel op de grond geweest, bij de bezichtiging bijvoorbeeld?
De oorspronkelijke bewoner had een bouwbedrijf, dus ik geloof niet dat hij het op de verkeerde hoogte zou hebben afgezaagd.quote:Op maandag 22 januari 2024 12:53 schreef Ronaldussen het volgende:
Waarschijnlijk is het tekort afgezaagd (repareren we nog wel een keer, heus!)
Zoiets moet het wel zijn.quote:of zit er ergens nog een verborgen hendeltje of kun je het alleen op een speciale, (voor iedereen) geheime manier openen om het de grond te laten raken...![]()
Oh das echt rete irritant, hopelijk komt er snel een loodgieter die wél komt!quote:Op zondag 21 januari 2024 13:20 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hier is het ook aan het dooien, inclusief waarschuwing voor gladheid. Gelukkig hoeven wij vandaag de deur niet uit.
Dat van ijs aan de binnenkant van de ramen was wel echt een apart iets ja. Wij wisten ook niet dat dat kon, maar het heeft bljkbaar te maken temperatuur buiten, temperatuur binnen en luchtvochtigheid en die kwamen dit keer precies zo uit. Als het buiten of binnen een graad of twee warmer was geweest of als de luchtvochtigheid een paar % lager was geweest was er niks aan de hand
Over je huis leren kennen .... Gisteren een rondje over ons perceel gelopen (ruim 8400m2) en kwamen opeens een boomhut tegenSuper stevig gebouwd, ladder om er in te klimmen, flinke en super stevige vloer en er was ook al een begin gemaakt met een dak. Denk dat het iets van 5-6m2 is ofzo. Vanuit ons huis is het net niet te zien, omdat het echt op het randje van ons perceel ligt. Wel super leuk voor ZZ en bezoekende kinderen
Het is iedere dag weer anders en iedere dag weer iets ontdekken op dit moment. Hopelijk krijgen wij het op korte termijn voorelkaar om een loodgieter langs te laten komen voor de riolering, want die zijn echt moeilijk aan het doen met het plannen van een datum. Allemaal van die lui die dan zeggen "ja volgende week ..." en dan hoor je er niks meer van.
Vandaag geen tijd gehad, maar zal van de week eens kijken.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:14 schreef Knutknuttsson het volgende:
Zit er bij de trap niet een soort van veer/speling? Zoiets als; in "rust" komt ie niet tot op de grond, maar zodra er gewicht op komt wel?
Goeie.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:14 schreef Knutknuttsson het volgende:
Zit er bij de trap niet een soort van veer/speling? Zoiets als; in "rust" komt ie niet tot op de grond, maar zodra er gewicht op komt wel?
Yes, oude eigenaar is bekend bij ons, dus daar gaan wij nog wel contact mee opnemen als wij er niet uitkomenquote:Op maandag 22 januari 2024 20:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
Goeie.
En is de voor-vorige eigenaar bekend? Of dat de makelaar het weet.
Misschien is het “iets typisch Zweeds” voor een vlizotrap😇
De boshut![]()
Vooral herten in de achtertuinquote:Op maandag 22 januari 2024 20:59 schreef arvensis het volgende:
Die autoritPrachtig!
Hoe zijn de schooltijden eigk van ZZ? Vergelijkbaar met hier?
En de boomhutSuper gaaf! Ook al wilde dieren tegengekomen in de achtertuin?
Ik zou dit graag in een filmpje gedemonstreerd willen zienquote:Op maandag 22 januari 2024 20:10 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Vandaag geen tijd gehad, maar zal van de week eens kijken.
Irritante is dat de onderste deel ook van je af klapt, dus je kan er niet eens op staan zonder dat je als een aap moet hangenDaarom denk ik niet dat dat de bedoeling is, maar wie weet.
Nu maak je me wel nieuwsgierig. Hoe fiksen ze dat daar?quote:Op maandag 22 januari 2024 21:11 schreef Evenstar het volgende:
School begnit iedere dag om 7:55 en op de meeste dagen tot 13:15. Op maandag heeft zij nog een uurtje extra Nederlands en op dinsdag is zij een uurtje eerder klaar.
Ze proberen in Zweden iedereen die het wil een uurtje per week les te geven in hun moedertaal. Het is niet verplicht,maar ze doen wel heel goed hun bes om het ook echt aan te kunnen bieden. Zo moet er wel een geschikte leraar gevonden worden en hoeven zij het eigenlijk pas aan te bieden als er minstens vijf leerlingen zijn die het willen volgen.quote:Op maandag 22 januari 2024 22:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Nu maak je me wel nieuwsgierig. Hoe fiksen ze dat daar?
Tijd voor een kat?quote:Op maandag 22 januari 2024 23:09 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ze proberen in Zweden iedereen die het wil een uurtje per week les te geven in hun moedertaal. Het is niet verplicht,maar ze doen wel heel goed hun bes om het ook echt aan te kunnen bieden. Zo moet er wel een geschikte leraar gevonden worden en hoeven zij het eigenlijk pas aan te bieden als er minstens vijf leerlingen zijn die het willen volgen.
ZZ zit nu met twee andere Nederlandse kindjes op school, dus die krijgen dan samen een uurtje Nederlands per week . Toevallig vorige week kennis gemaakt met haar docent. Prima gast, praat vloeiend en accentloos Nederlands. Waren eerst een beetje huiverig dat zij dan Nederlands zou leren van iemand die het meteen Zweeds accent/tongval uitspreekt, maar dat is helemaal niet het geval
Het is ook echt raar dat wij een beetje "middle of nowhere" wonen, maar dat zij wel gewoon les in het Nederlands kan krijgen
Edit: Even iets anders nog ... wij hebben een muis in de kelder (wat alleen een machinekamer is) die nu al twee keer op rij een stukje Snickers weet te bemachtigen, zonder geëlektrocuteerd te worden ....In de keuken al twee muizen mee te pakken gehad. Ook nooit gehad dat "het snoepje" weg was, maar die in de kelder komt hij/zij er steeds mee weg. Net even batterijen vervangen voor de zekerheid. Ben benieuwd morgen
Die hebben we, maar die vangt geen muizen.quote:
Hahaha, ok. Onze kat bracht van alles mee, muizen, hagedissen, vogels (zonder hoofd) en ratten. De laatste tijd niet meer, scheelt weer opruimen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 07:51 schreef Viv het volgende:
[..]
Die hebben we, maar die vangt geen muizen.Hij is geen muizen gewend, en is zo zachtaardig van karakter dat hij er eerder vrienden mee zou worden dan ze als een prooi zou zien. Het grootste wat hij ooit gevangen heeft, is een langpootmug.
![]()
Kijk maar uit! Ik moest gelijk hieraan denkenquote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:32 schreef Evenstar het volgende:
Nieuwe dag ... nieuwe mysterie
Wie kan mij vertellen wat dit zijn?
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Sneeuw begint een beetje te smelten en nu komen wij opeens dingen tegen, zoals dit. Heb er twee gevonden, ongeveer 15 meter uit elkaar. Allebein in de buurt van een grote boom. Ik zie geen mogelijkheid om iets open te maken. Ook zijn er geen letters/cijfers waardoor ik iets wijzer zou kunnen worden. Lijkt begraven te zijn, dus alleen dit stukje steekt uit.
Ik kan niet kijken of gat in het midden helemaal doorloopt, want er zit ijs (inclusief bladeren en andere meuk in).
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Kijk maar uit! Ik moest gelijk hieraan denken
https://www.loveproperty.(...)touched-for-60-years
[ afbeelding ]
Ik ook. De deksels van onze putten zijn ongeveer dat formaat maar dan vierkant. Die liggen wel een stuk dichter bij elkaar maar er zijn zo veel oplossingen voor die tanks dat dat niets hoeft te zeggen. Ik zou na wat dooi de spade eens de grond in steken vlakbij zo'n deksel.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou denken dat het te maken kan hebben met een septic tank, inspectieputten oid.
Ontluchting van je sceptische tank? Ah, ik speel spuit 11. Kan je wel goed je sceptische tank mee schoonspuiten.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:32 schreef Evenstar het volgende:
Sneeuw begint een beetje te smelten en nu komen wij opeens dingen tegen, zoals dit. Heb er twee gevonden, ongeveer 15 meter uit elkaar. Allebein in de buurt van een grote boom. Ik zie geen mogelijkheid om iets open te maken. Ook zijn er geen letters/cijfers waardoor ik iets wijzer zou kunnen worden. Lijkt begraven te zijn, dus alleen dit stukje steekt uit.
Ik kan niet kijken of gat in het midden helemaal doorloopt, want er zit ijs (inclusief bladeren en andere meuk in).
Wat ontzettend fijn dat ZZ Nederlands blijft leren, helemaal fijn dat het met iemand is die goed Nederlands beheerst.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:09 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ze proberen in Zweden iedereen die het wil een uurtje per week les te geven in hun moedertaal. Het is niet verplicht,maar ze doen wel heel goed hun bes om het ook echt aan te kunnen bieden. Zo moet er wel een geschikte leraar gevonden worden en hoeven zij het eigenlijk pas aan te bieden als er minstens vijf leerlingen zijn die het willen volgen.
ZZ zit nu met twee andere Nederlandse kindjes op school, dus die krijgen dan samen een uurtje Nederlands per week . Toevallig vorige week kennis gemaakt met haar docent. Prima gast, praat vloeiend en accentloos Nederlands. Waren eerst een beetje huiverig dat zij dan Nederlands zou leren van iemand die het meteen Zweeds accent/tongval uitspreekt, maar dat is helemaal niet het geval
Het is ook echt raar dat wij een beetje "middle of nowhere" wonen, maar dat zij wel gewoon les in het Nederlands kan krijgen
Edit: Even iets anders nog ... wij hebben een muis in de kelder (wat alleen een machinekamer is) die nu al twee keer op rij een stukje Snickers weet te bemachtigen, zonder geëlektrocuteerd te worden ....In de keuken al twee muizen mee te pakken gehad. Ook nooit gehad dat "het snoepje" weg was, maar die in de kelder komt hij/zij er steeds mee weg. Net even batterijen vervangen voor de zekerheid. Ben benieuwd morgen
Onze twee roofdieren (rood, europees korthaar met een vleugje boederijkat) houden de boel hier perfect muisvrij. Het jachtseizoen is weer begonnen, de eerste buit was vanmiddag al weer binnen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:10 schreef Adnap het volgende:
Rondom de muis : buitenkat! Echt een boerenkat die op jacht gaat is een idee.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:10 schreef Adnap het volgende:
[..]
Rondom de muis : buitenkat! Echt een boerenkat die op jacht gaat is een idee.
Kan wel, maar vind ik niet zo geschikt vanwege de plaatselijke natuur.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou die luie donder van jullie de wacht aanzeggen en er eentje bij nemen.
Ik heb dat werk ook gedaan. In jullie regio had ik daar op een gegeven moment zelfs méér dan een fulltime baan aan. Voor kinderen in de leeftijd van ZZ was dat toen nog bij wet geregeld, maar dat is nu idd niet meer zo. Maar mooi dat er nog wel in geïnvesteerd wordt, een sterke moedertaal is namelijk echt belangrijk (en stiekem ooj heel leuk om les in Nederlands te krijgen)quote:Op maandag 22 januari 2024 23:09 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik ken dat dilemma maar ik ben ook van mening dat een dier uit de vrije natuur zich niet zomaar te grazen laat nemen door een huiskat. Het lukt ze bijvoorbeeld vrijwel nooit om een vogel te vangen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:47 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Kan wel, maar vind ik niet zo geschikt vanwege de plaatselijke natuur.We wonen letterlijk aan de rand van een natuurreservaat, dus er zouden dan ook diertjes ten prooi vallen die nooit van plan waren om ons huis binnen te komen.
Gerookt everzwijnquote:Op donderdag 1 februari 2024 14:48 schreef Managarm het volgende:
Als je gaat wandelen dan is het heel erg goed opletten, wat gebruik je daarvoor? Ik weet uit ervaring dat je in een uitgestrekt dennenbos heel snel het gevoel van richting kwijt bent.
Leuk dat je een lynx hebt gezien, bijzonder. Hier zit vooral vos, hert, wild zwijn en mangoest. Vos in de schemering meerder keren gezien, die bleef rustig op het pad je aan staan kijken. Mangoest zie ik vaak oversteken, die herken je aan de staart.
Wild zwijnen vind ik eng, zo groot, formaat grote hond. Wel bang van Zara want die heeft ze regelmatig weggejaagd.
Hier nog niet echt diep in de bossen getrokken. maar daar moet je wel iets voor hebben ja. Nu was het nog simpel met je voetstappen volgenquote:Op donderdag 1 februari 2024 14:48 schreef Managarm het volgende:
Als je gaat wandelen dan is het heel erg goed opletten, wat gebruik je daarvoor? Ik weet uit ervaring dat je in een uitgestrekt dennenbos heel snel het gevoel van richting kwijt bent.
Leuk dat je een lynx hebt gezien, bijzonder. Hier zit vooral vos, hert, wild zwijn en mangoest. Vos in de schemering meerder keren gezien, die bleef rustig op het pad je aan staan kijken. Mangoest zie ik vaak oversteken, die herken je aan de staart.
Wild zwijnen vind ik eng, zo groot, formaat grote hond. Wel bang van Zara want die heeft ze regelmatig weggejaagd.
Ja, kompas op je mobiel, of gewoon een losse. Je kan ook google maps gebruiken, als je daar bereik hebt, dan weet je in ieder geval in welke richting je huis is (bij de volgende den, rechtsafquote:Op donderdag 1 februari 2024 16:06 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hier nog niet echt diep in de bossen getrokken. maar daar moet je wel iets voor hebben ja. Nu was het nog simpel met je voetstappen volgenNog niks voor geregeld. Tips? Simpel kompasje genoeg of toch iets geavanceerder?
Mocht dat maar, het jagen op zwijnen is voorbehouden aan professionele jagers. De particulieren mogen hier alleen vogels schieten (en ratten)quote:Op donderdag 1 februari 2024 15:51 schreef flipsen het volgende:
[..]
Gerookt everzwijnVolgende keer naast Zara ook een jachtgeweer mee
Dat had ik met Portugees ook, ik heb gewoon het grammatica leerboek van het eerste schooljaar gekocht, misschien een idee? (volgens mij heten ze overal A1-A2).quote:Op maandag 12 februari 2024 19:24 schreef Evenstar het volgende:
Moest donderdag een toets maken en werd mede daardoor ingedeeld in groep D, wat meteen een groep is waar men wel van uitgaat dat je wat Zweeds kan en het ook snel kan oppikken. Was wel even schakelen en best zwaar vandaag, maar denk eigenlijk dat het ook wel goed voor mij werkt als ik even in het diepe wordt gegooid.
Update: hij heeft zich na die eerste dag alweer afgemeld.quote:Op maandag 12 februari 2024 19:24 schreef Evenstar het volgende:
Afgelopen maandag een e-mail gestuurd naar de gemeente om te kijken wat de mogelijkheden waren voor SFI. Dinsdag meteen een reactie van "kom donderdag maar langs voor intake" en nu zat ik vandaag al in de schoolbanken
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:32 schreef Evenstar het volgende:
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:48 schreef Tink89 het volgende:
Een homemade parasolvoet? Of voor een waslijn?
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Kijk maar uit! Ik moest gelijk hieraan denken
https://www.loveproperty.(...)touched-for-60-years
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou denken dat het te maken kan hebben met een septic tank, inspectieputten oid.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ook. De deksels van onze putten zijn ongeveer dat formaat maar dan vierkant. Die liggen wel een stuk dichter bij elkaar maar er zijn zo veel oplossingen voor die tanks dat dat niets hoeft te zeggen. Ik zou na wat dooi de spade eens de grond in steken vlakbij zo'n deksel.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:24 schreef Tinkepink het volgende:
Lijkt op de luchtuitgangen van de ondergrondse tanks hier in de omgeving
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:19 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ontluchting van je sceptische tank? Ah, ik speel spuit 11. Kan je wel goed je sceptische tank mee schoonspuiten.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:41 schreef Evenstar het volgende:
Denk niet dat het iets met septic tank te maken heeft. Ontluchting daarvaan zit in verlengde van de 3 tanks/kamers en hebben wij al gevonden. Is echt een kleni schoorsteentje op een heuvel. Deze twee ronde dingen die ik heb gevonden staan echt 50-60 meter verder en ook nog eens heuvel op.
Heb net nog een keer gekeken, maar lijkt er ook niet op dat je er iets af kan halen ofzo. Zit gewoon helemaal vast, wat mij raar lijkt.
Misschien iets met regenwater? Anders ech geen idee. Wij gaan het binnenkort wel even vragen aan de oude bewoonster D:
Dit mysterie is inmiddels écht opgelost.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 22:20 schreef Evenstar het volgende:
Denk dat ik mysterie heb opgelost. Na zelf wat nagedacht te hebben en wat Google speurwerk denk ik dat het "dry wells" zijn. Ze liggen lager dan het huis en gaan ook heuvel af t.o.v. elkaar. Denk dat alle regenwater richting deze putten wordt geleid om er voor te zorgen dat er 1) geen water in de buurt van het huis blijft staan 2) plotselinge grote hoeveelheden water vanaf het dak geen waterval (heuvel af) veroorzaken.
Zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt daar wel het meeste op. Denk dat het hier nodig is omdat er gebouwd is op rotsen waardoor regenwater niet snel genoeg opgenomen wordt.
Morgen maar eens kijken of ik toch een mogelijkheid zie om ze open te maken
Sommige uitzonderingen wil je wel leren, in het Portugees heb je het werkwoord pedir, de ik-vorm is dan eu pedo als je niet de uitzondering gebruikt. Heel veel Engelse woorden in het Portugees zijn ongeveer hetzelfde maar presertivo is geen toevoeging om iets houdbaar te maken maar een condoom.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 09:49 schreef Ronaldussen het volgende:
Grammatica is ook best lastig te begrijpen (in veel talen) en de regels zijn relatief vaag. Als er hoofdregels zijn, dan zijn er weer tig uitzonderingen (zowel in het Nederlands als in het Zweeds). Tip: richt je op de hoofdregels, de uitzonderingen komen vanzelf wel een keer.
A1-A2 is inderdaad echt het beginniveau van iedere taal (hoi, goedemorgen, kunt u mij de weg naar... vertellen? etc.). De letters en cijfers zijn vastgelegd in het Europees Referentiekader: https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/mvt/erk/
Bij tweedetaalleerders loopt de ontwikkeling ook wat door elkaar. Met spreken kun je op B1 zitten, terwijl je met schrijven op A2 zit etc. Geen paniek, is heel normaal, trekt vanzelf wel weer recht![]()
Humor !quote:Op maandag 11 maart 2024 07:24 schreef Ronaldussen het volgende:
Evenstar wilde grammatica, dan kríjgt hij grammatica!![]()
![]()
![]()
Oude bewoonster gaf daar een beetje raar antwoord op, zo van "je kan er gewoon op staan" en dan zou het wel op de grond komen. Ik vind het maar gekquote:Op maandag 11 maart 2024 07:24 schreef Ronaldussen het volgende:
Evenstar wilde grammatica, dan kríjgt hij grammatica!![]()
![]()
Hopelijk gaat het beter bij de volksuniversiteit.
Is het mysterie van de trap trouwens al opgelost?
quote:Op woensdag 27 maart 2024 21:17 schreef Managarm het volgende:
Oeps, verkeerde topic. Hoe gaat het met de sneeuw?
Oh sorry, niet gezien!quote:
Jullie vanochtend ook zo'n dik pak sneeuw gehad? Hier (Noord van Uppsala) echt heel veel gevallen.quote:Op woensdag 24 april 2024 21:04 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Oh sorry, niet gezien!![]()
Vandaag werden de sneeuwstokken weggehaald die hier langs de weg stonden, dus ik denk dat de lente eraan komt!
Er viel wel heel veel sneeuw, maar hier waren het van die grote, natte vlokken die niet bleven liggen.quote:Op zaterdag 27 april 2024 19:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Jullie vanochtend ook zo'n dik pak sneeuw gehad? Hier (Noord van Uppsala) echt heel veel gevallen.
Gisterochtend, voor ons totaal onverwacht (maar niet minder leuk!)quote:Op zondag 28 april 2024 01:32 schreef Viv het volgende:
[..]
Er viel wel heel veel sneeuw, maar hier waren het van die grote, natte vlokken die niet bleven liggen.![]()
Tot wanneer ben je in de buurt? Pak je Forsränningen nog mee dinsdag?
Mijn dochter en ik zijn geweest, @Evenstar moest naar de tandarts in onze vorige woonplaats. (Hij is een langdurige behandeling nog aan het afronden daar.)quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wij zijn uiteindelijk in de ochtend geweest. Heerlijk weer, kneiterdruk, maar uitstekende sfeer! Jullie nog geweest?
Grappig! Wij stonden een stukje voor Islandsbron, daar was het vrij rustig. Op de brug zelf was het niet te doen, maar dat wilden we ook niet. Leuker vonden we het om in het park te staan kijken hoe de bootjes (en bemanning) op het einde uit het water kwamen. Muziek erbij, vrolijke mensen, zonnetje...heerlijk.quote:Op woensdag 1 mei 2024 11:54 schreef Viv het volgende:
[..]
Mijn dochter en ik zijn geweest, @:evenstar moest naar de tandarts in onze vorige woonplaats. (Hij is een langdurige behandeling nog aan het afronden daar.)
ZZ en ik hadden een rustige zitplek gevonden aan het water, bij de laatste brug voor de eerste afdaling.Meer stroomafwaarts was het veel drukker, maar het is uiteraard ook leuker om die bootjes stuk te zien gaan.
![]()
Erg gelachen om de outfits van deze bemanning in combinatie met de Gävlebock waar ze mee voeren:
[ afbeelding ]
![]()
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Uppsala_River_Rafting_Event
https://en.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4vle_goat
https://www.nu.nl/buitenl(...)der-toestemming.htmlquote:Zweden verbiedt fotografie zonder toestemming
Door ANP
30 mei 2013 om 12:41
Update: 10 jaar geleden
Delen
Zweden verbiedt vanaf 1 juli het heimelijk fotograferen of filmen van personen.
Het maken van beelden of foto's van mensen die hen schade kan berokkenen wordt hiermee strafbaar. Er mogen alleen nog zulke plaatjes worden gemaakt als de mensen in de foto of video vooraf toestemming hebben gegeven.
Dat bevestigde de Zweedse regering donderdag nadat het wetsvoorstel hiervoor door het parlement was bekrachtigd.
Journalisten en persfotografen vrezen dat de nieuwe wet zal worden gebruikt om hun waakhondfunctie en daarmee de persvrijheid te beteugelen. Formeel maakt de wet wel een uitzondering voor nieuwsgaring, maar volgens de Zweedse journalistenbond zijn de voorwaarden onduidelijk.
Privéleven
De Zweedse regering wil met de nieuwe fotografiewet voorkomen dat het privéleven van haar burgers zomaar met iedereen wordt gedeeld via bijvoorbeeld internetdiensten als Twitter, Facebook en YouTube. Ook het visueel vastleggen en publiceren van pesterijen op straat valt onder de wet.
Toeristen hoeven zich niet te veel zorgen te maken over het privéfotoverbod. Dat zei de woordvoerster in Nederland van VisitSweden, het officiële PR- en verkeersbureau van Zweden. ''Het gemiddelde vakantiekiekje mag je gerust nog nemen, als het maar niet zonder toestemming bij mensen thuis is.''
VisitSweden zegt de nieuwe wet ''nogal vaag'' te vinden. ''Ze roept alleen maar vragen en onzekerheid op. Als je ergens op een openbare plek of een feestje duidelijk een foto neemt, dan is dat niet heimelijk. Dan is dat niet verboden."
Scholen
Op Zweedse scholen geldt al langer een fotografie- en filmverbod van mensen, vooral om de privacy van de kinderen te beschermen. Daar mogen ouders bijvoorbeeld ook het kerstspel van hun kinderen niet in beeld vastleggen als de schooldirecteur vreest dat er ook anderen op het materiaal terechtkomen.
De rechter zal de kwesties per geval beoordelen. Voor het overtreden van de wet kan de rechter een boete of gevangenisstraf van maximaal 2 jaar opleggen.
Ik weet het niet precies, maar ik kan mij voorstellen dat als je meedoet aan zo'n evenement dit soort algemene regels niet meer gelden. Het was toen, zover ik het begrijp, ook vooral in leven geroepen om sexfilmpjes en geheime (intieme) opnames strafbaar te maken. Sowieso valt journalisme er buiten, dus als ze het daar onder gooien is het al klaar.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 20:05 schreef Gretzl het volgende:
@:Evenstar, @:Viv, @:Knutknuttsson of andere emigranten: weten jullie toevallig of deze fotografiewet nog steeds van kracht is in Zweden? Gezien alle ophef over de diskwalificatie van Joost op het Songfestival ben ik benieuwd hoe het wettelijk precies zit. Want dat zou betekenen dat alle artiesten ook vooraf toestemming moeten geven voor beeldopnamen?
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)der-toestemming.html
Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het fotograferen in bijvoorbeeld zwembaden al jaren not done is. Ik wist niet eens dat er een wet omheen gebouwd was.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 20:05 schreef Gretzl het volgende:
@:Evenstar, @:Viv, @:Knutknuttsson of andere emigranten: weten jullie toevallig of deze fotografiewet nog steeds van kracht is in Zweden? Gezien alle ophef over de diskwalificatie van Joost op het Songfestival ben ik benieuwd hoe het wettelijk precies zit. Want dat zou betekenen dat alle artiesten ook vooraf toestemming moeten geven voor beeldopnamen?
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)der-toestemming.html
Ja, mijn bedoeling is precies dat voor de volgende jaren. Nu was het echter dusdanig lang niet gedaan dat alleen hogedrukreiniger niet genoeg was. Even kijken hoe het stukje wat ik nu gedaan heb er volgend jaar uit zietquote:Op donderdag 19 september 2024 19:28 schreef Molo het volgende:
Dat hout (pun intended) je lekker bezig![]()
Vlonderdek, kun je dat niet schoonrauzen met een hogedrukreiniger ipv schuren en rap erna in de olie kwatsen?
Je moet het niet op standje "maximaal" zetten nee, kloptquote:Op donderdag 19 september 2024 21:58 schreef AnneX het volgende:
Zo ver ik weet, is het onverstandig om met een hogedrukreiniger hout te reinigen.
Iets met de vezels open spuiten, waardoor die nog sneller verrotten…
fwiw
Binnen 10 jaar water en riool
Eerder proefondervindelijk vastgesteld toen we de splinters zagen verschijnen op standje maximaal.quote:Op donderdag 19 september 2024 22:14 schreef AnneX het volgende:
Ach, natuurlijk had je dat wel uitgezocht.
Nog even een recap vanaf mei dan.quote:Op donderdag 19 september 2024 22:14 schreef AnneX het volgende:
Overigens: (meer) regelmatige updates worden op prijs gesteld. 🇸🇪
Niet helemaal, het is een ode aan de Zweedse hard rock en metal scene, vanaf de eerste rockband in 1969. Maar de titel zal inderdaad geen toeval zijn.quote:Op zaterdag 21 september 2024 07:32 schreef Managarm het volgende:
Hammerfall heeft een nummer gemaakt over Sweden Rock:
quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:53 schreef Barreltje het volgende:
en ik scrolde door de foto's heen ( als een echte fokker van beneden naar boven) en was impressed dat jullie zo'n enorme kas hebben dat er zelfs een waterlelie in kon groeien![]()
![]()
In welk opzicht?quote:zijn jullie al klaar voor de winter nu ?
genoeg hout voor de verwarming?quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:42 schreef Viv het volgende:
[..]![]()
Nee, het is een kleine kas waar we 6 van die houten moestuinbakken in gezet hebben.
[..]
In welk opzicht?
Onze houtschuur ligt alvast vol inderdaad.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:27 schreef Barreltje het volgende:
[..]
genoeg hout voor de verwarming?![]()
wij zijn hier nu druk bezig om alvast "in te slaan"
Haha Ik deed hetzelfde, ben nota bene IRL bij hun kas geweest en ik had zoiets van huh?? hij was toch niet zo groot?quote:Op zaterdag 21 september 2024 08:53 schreef Barreltje het volgende:
Ghost!![]()
en ik scrolde door de foto's heen ( als een echte fokker van beneden naar boven) en was impressed dat jullie zo'n enorme kas hebben dat er zelfs een waterlelie in kon groeien![]()
![]()
zijn jullie al klaar voor de winter nu ?
Deze gaan de wereld niet veroveren hoor.quote:
Vind dat zo typisch Nederlands. Maximale winst met gebakken lucht. Haat dat echt aan landgenotenquote:Op zaterdag 21 september 2024 13:22 schreef Viv het volgende:
[..]
Deze gaan de wereld niet veroveren hoor.![]()
Het was eigenlijk gewoon gênant. Ze bleek franchisenemer te zijn van een bedrijf dat ooit is opgezet door een Nederlander die stroopwafels in Frankrijk ging verkopen. Ze opereren nog steeds onder die Franse bedrijfsnaam.
Sta je daar op een braderie op het platteland in Zweden, met Gaufres d'or boven je kraam, te doen alsof je zelfgemaakte Nederlandse stroopwafels verkoopt.
Deze is ook leuk, die heb ik: https://www.amazon.nl/-/e(...)8-11#customerReviewsquote:Op zaterdag 21 september 2024 11:35 schreef Viv het volgende:
[..]
Onze houtschuur ligt alvast vol inderdaad.Via Facebook een leverancier gevonden.
@:evenstar gaat binnenkort een Kindling Cracker bestellen, daarmee kan je makkelijk aanmaakhoutjes maken van grotere stukken hout:
[ afbeelding ]
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.quote:Op zaterdag 21 september 2024 14:11 schreef Molo het volgende:
[..]
Vind dat zo typisch Nederlands. Maximale winst met gebakken lucht. Haat dat echt aan landgenoten
22 euro voor 2 Stroopwafels, 2 Gevulde koeken, stukje Boterkoek, 2 worstenbroodjes, 2 roze koeken. tikt best aanquote:Op zaterdag 21 september 2024 18:32 schreef Viv het volgende:
[..]
Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.
In de regio zit ook een dame die wél alles zelf maakt, stroopwafels en andere Nederlandse lekkernijen:
https://koekies.se/
Yup! Mooi kerstplaatje nu alquote:Op donderdag 21 november 2024 15:03 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik krijg prachtige foto's van een witte wereld in Uppsala. Een oud-collega is zelfs ingesneeuwd en kon niet op het werk komen. Is er bij jullie ook zo veel gevallen?
Wij wel, onze guest house niet. Paar dagen vorst gehad en daar kon het leidingwerk dus niet tegen.quote:
Ow nee. Waterschade is zo rukquote:Op vrijdag 29 november 2024 20:40 schreef Viv het volgende:
[..]
Wij wel, onze guest house niet. Paar dagen vorst gehad en daar kon het leidingwerk dus niet tegen.Gelukkig hadden we het snel door (doordat de waterdruk bij ons wegviel), dus geen waterschade.
Afgelopen winter ging het goed, maar we weten niet zeker wat we toen anders gedaan hebben. We kunnen ons in ieder geval niet herinneren dat we het water daar afgesloten hadden, maar misschien dat we de verwarming toen aan hadden gelaten.
quote:
quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:40 schreef Viv het volgende:
[..]
Wij wel, onze guest house niet. Paar dagen vorst gehad en daar kon het leidingwerk dus niet tegen.Gelukkig hadden we het snel door (doordat de waterdruk bij ons wegviel), dus geen waterschade.
Afgelopen winter ging het goed, maar we weten niet zeker wat we toen anders gedaan hebben. We kunnen ons in ieder geval niet herinneren dat we het water daar afgesloten hadden, maar misschien dat we de verwarming toen aan hadden gelaten.
Schade aan waterleidingen noem ik hetzelfde. Alles wat met water te maken heeft. Brr.quote:
Begrijpelijk hoor! Hopelijk gaan jullie een rustige winter tegemoet.quote:Op zaterdag 30 november 2024 08:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Schade aan waterleidingen noem ik hetzelfde. Alles wat met water te maken heeft. Brr.
Het goede nieuws is dat we onze loodgieter meteen te pakken kregen, ze komen woensdag.quote:(Overigens is een plasje water makkelijker te verhelpen dan een gesprongen leiding, dus nee, dit is gewoon ruk)
quote:Op zaterdag 30 november 2024 12:17 schreef Evenstar het volgende:
Mijn hart ging wel even tekeer hoor toen ik de deur open deed en keihard water hoorde kletterenIk dacht echt van "ik stap zo hoekje om en kom in een plas water terecht". Gelukkig was alles nog netjes bij de douche gebleven en was rest van de badkamer ook gewoon nog droog.
Woensdag komen ze langs om het te repareren, mooi op tijd voor de gasten in december en januari![]()
oeh wat naar maar fijn dat het zo snel opgelost kan worden.quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:40 schreef Viv het volgende:
[..]
Nee, het is hier nog geen winter wonderland helaas! Er heeft heel lang een restje sneeuw gelegen, vanochtend was het zelfs helemaal weg. Maar wie weet binnenkort.quote:Op donderdag 5 december 2024 17:57 schreef Adnap het volgende:
[..]
oeh wat naar maar fijn dat het zo snel opgelost kan worden.
Nog mooie plaatjes van daar toevallig ? Kunnen met het druilerige weer hier wel wat sneeuwfoto's gebruiken
Ik zie een enorme paarse wolk op buienradar, geen sneeuw?quote:Op zaterdag 14 december 2024 21:49 schreef Viv het volgende:
[..]
Nee, het is hier nog geen winter wonderland helaas! Er heeft heel lang een restje sneeuw gelegen, vanochtend was het zelfs helemaal weg. Maar wie weet binnenkort.
quote:Op donderdag 5 december 2024 17:57 schreef Adnap het volgende:
[..]
Nog mooie plaatjes van daar toevallig ? Kunnen met het druilerige weer hier wel wat sneeuwfoto's gebruiken
Nee, het waaide toen hard, dus het sneeuwde vooral horizontaal.quote:Op zondag 15 december 2024 08:07 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik zie een enorme paarse wolk op buienradar, geen sneeuw?
Thanks!quote:Op woensdag 25 december 2024 23:05 schreef Knutknuttsson het volgende:
God Jul! Ziet er goed uit!
Wij konden nooit zo wennen aan die verschillende haringen op tafel
@Yashaaaaa komt langs om volgens traditie samen oud en nieuw te vierenquote:Op donderdag 26 december 2024 00:25 schreef Molo het volgende:
Gezellig hoor, ziet er knus uit
Hebben jullie nog Nederlandse familie of vrienden over de vloer dezer dagen?
quote:
Thanks! Ben er ook echt blij meequote:
Prima eigenlijk. Denk dat het meer bij mij past, beetje "live and let live". Niet teveel bemoeien met elkaar, maar ik vind de Zweden over het algemeen ook niet zo gereserveerd als men soms doet overkomen. Het is ook vooral dat ik nog geen behoefte hem om er werk van te maken om meer contacten te leggen.quote:Op maandag 5 mei 2025 10:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe bevalt het land en de mensen in Zweden?
Mij lijkt Zweden soms mooi, maar verder veel te saai voor mij.quote:Op maandag 5 mei 2025 20:08 schreef Evenstar het volgende:
[..]
[..]
Thanks! Ben er ook echt blij meeHad wel verwacht dat het uiteindelijk goed zou komen, maar zo glad als dit had ik misschien niet eens verwacht. Ben benieuwd hoe het is als er straks grondverf op zit.
[..]
Prima eigenlijk. Denk dat het meer bij mij past, beetje "live and let live". Niet teveel bemoeien met elkaar, maar ik vind de Zweden over het algemeen ook niet zo gereserveerd als men soms doet overkomen. Het is ook vooral dat ik nog geen behoefte hem om er werk van te maken om meer contacten te leggen.
Verder bevalt het prima. Heb af en toe wel dipjes gehad dat ik mij even verveelde, vooral in de winter, en vooral dit keer omdat er echt te weinig sneeuw lag om veel te kunnen langlaufen waar ik naar uit zat te kijken .... Heb wel wat plannen voor de toekomst om mij minder te vervelen en ook wat meer te doen voor de "community" hier.
Dat Zweeds op een wat hoger niveau opppaken is nog wel wat lastig, moet ik werk van maken
Saai in welk opzicht?quote:Op maandag 5 mei 2025 20:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mij lijkt Zweden soms mooi, maar verder veel te saai voor mij.
Nou precies wat je zegt, je komt er slecht tussen de mensen, ze zijn terughoudender. De winter is lang, het is er veel uitgestrekter.quote:
Precies. Ik denk dat men soms te makkelijk zegt dat de Zweden niet toegangeklijk zijn. Ik vind het echt meevallen.quote:Op maandag 5 mei 2025 22:47 schreef Ronaldussen het volgende:
Het ligt er ook wel een beetje aan waar je woont en hoe jij je opstelt of en hoe je er tussenkomt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |