Kijk maar uit! Ik moest gelijk hieraan denkenquote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:32 schreef Evenstar het volgende:
Nieuwe dag ... nieuwe mysterie
Wie kan mij vertellen wat dit zijn?
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Sneeuw begint een beetje te smelten en nu komen wij opeens dingen tegen, zoals dit. Heb er twee gevonden, ongeveer 15 meter uit elkaar. Allebein in de buurt van een grote boom. Ik zie geen mogelijkheid om iets open te maken. Ook zijn er geen letters/cijfers waardoor ik iets wijzer zou kunnen worden. Lijkt begraven te zijn, dus alleen dit stukje steekt uit.
Ik kan niet kijken of gat in het midden helemaal doorloopt, want er zit ijs (inclusief bladeren en andere meuk in).
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Kijk maar uit! Ik moest gelijk hieraan denken
https://www.loveproperty.(...)touched-for-60-years
[ afbeelding ]
Ik ook. De deksels van onze putten zijn ongeveer dat formaat maar dan vierkant. Die liggen wel een stuk dichter bij elkaar maar er zijn zo veel oplossingen voor die tanks dat dat niets hoeft te zeggen. Ik zou na wat dooi de spade eens de grond in steken vlakbij zo'n deksel.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou denken dat het te maken kan hebben met een septic tank, inspectieputten oid.
Ontluchting van je sceptische tank? Ah, ik speel spuit 11. Kan je wel goed je sceptische tank mee schoonspuiten.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:32 schreef Evenstar het volgende:
Nieuwe dag ... nieuwe mysterie
Wie kan mij vertellen wat dit zijn?
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Sneeuw begint een beetje te smelten en nu komen wij opeens dingen tegen, zoals dit. Heb er twee gevonden, ongeveer 15 meter uit elkaar. Allebein in de buurt van een grote boom. Ik zie geen mogelijkheid om iets open te maken. Ook zijn er geen letters/cijfers waardoor ik iets wijzer zou kunnen worden. Lijkt begraven te zijn, dus alleen dit stukje steekt uit.
Ik kan niet kijken of gat in het midden helemaal doorloopt, want er zit ijs (inclusief bladeren en andere meuk in).
Wat ontzettend fijn dat ZZ Nederlands blijft leren, helemaal fijn dat het met iemand is die goed Nederlands beheerst.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:09 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ze proberen in Zweden iedereen die het wil een uurtje per week les te geven in hun moedertaal. Het is niet verplicht,maar ze doen wel heel goed hun bes om het ook echt aan te kunnen bieden. Zo moet er wel een geschikte leraar gevonden worden en hoeven zij het eigenlijk pas aan te bieden als er minstens vijf leerlingen zijn die het willen volgen.
ZZ zit nu met twee andere Nederlandse kindjes op school, dus die krijgen dan samen een uurtje Nederlands per week . Toevallig vorige week kennis gemaakt met haar docent. Prima gast, praat vloeiend en accentloos Nederlands. Waren eerst een beetje huiverig dat zij dan Nederlands zou leren van iemand die het meteen Zweeds accent/tongval uitspreekt, maar dat is helemaal niet het geval
Het is ook echt raar dat wij een beetje "middle of nowhere" wonen, maar dat zij wel gewoon les in het Nederlands kan krijgen
Edit: Even iets anders nog ... wij hebben een muis in de kelder (wat alleen een machinekamer is) die nu al twee keer op rij een stukje Snickers weet te bemachtigen, zonder geëlektrocuteerd te worden ....In de keuken al twee muizen mee te pakken gehad. Ook nooit gehad dat "het snoepje" weg was, maar die in de kelder komt hij/zij er steeds mee weg. Net even batterijen vervangen voor de zekerheid. Ben benieuwd morgen
Onze twee roofdieren (rood, europees korthaar met een vleugje boederijkat) houden de boel hier perfect muisvrij. Het jachtseizoen is weer begonnen, de eerste buit was vanmiddag al weer binnen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:10 schreef Adnap het volgende:
Rondom de muis : buitenkat! Echt een boerenkat die op jacht gaat is een idee.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:10 schreef Adnap het volgende:
[..]
Rondom de muis : buitenkat! Echt een boerenkat die op jacht gaat is een idee.
Kan wel, maar vind ik niet zo geschikt vanwege de plaatselijke natuur.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou die luie donder van jullie de wacht aanzeggen en er eentje bij nemen.
Ik heb dat werk ook gedaan. In jullie regio had ik daar op een gegeven moment zelfs méér dan een fulltime baan aan. Voor kinderen in de leeftijd van ZZ was dat toen nog bij wet geregeld, maar dat is nu idd niet meer zo. Maar mooi dat er nog wel in geïnvesteerd wordt, een sterke moedertaal is namelijk echt belangrijk (en stiekem ooj heel leuk om les in Nederlands te krijgen)quote:Op maandag 22 januari 2024 23:09 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ze proberen in Zweden iedereen die het wil een uurtje per week les te geven in hun moedertaal. Het is niet verplicht,maar ze doen wel heel goed hun bes om het ook echt aan te kunnen bieden. Zo moet er wel een geschikte leraar gevonden worden en hoeven zij het eigenlijk pas aan te bieden als er minstens vijf leerlingen zijn die het willen volgen.
ZZ zit nu met twee andere Nederlandse kindjes op school, dus die krijgen dan samen een uurtje Nederlands per week . Toevallig vorige week kennis gemaakt met haar docent. Prima gast, praat vloeiend en accentloos Nederlands. Waren eerst een beetje huiverig dat zij dan Nederlands zou leren van iemand die het meteen Zweeds accent/tongval uitspreekt, maar dat is helemaal niet het geval
Het is ook echt raar dat wij een beetje "middle of nowhere" wonen, maar dat zij wel gewoon les in het Nederlands kan krijgen
Ik ken dat dilemma maar ik ben ook van mening dat een dier uit de vrije natuur zich niet zomaar te grazen laat nemen door een huiskat. Het lukt ze bijvoorbeeld vrijwel nooit om een vogel te vangen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 19:47 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Kan wel, maar vind ik niet zo geschikt vanwege de plaatselijke natuur.We wonen letterlijk aan de rand van een natuurreservaat, dus er zouden dan ook diertjes ten prooi vallen die nooit van plan waren om ons huis binnen te komen.
Gerookt everzwijnquote:Op donderdag 1 februari 2024 14:48 schreef Managarm het volgende:
Als je gaat wandelen dan is het heel erg goed opletten, wat gebruik je daarvoor? Ik weet uit ervaring dat je in een uitgestrekt dennenbos heel snel het gevoel van richting kwijt bent.
Leuk dat je een lynx hebt gezien, bijzonder. Hier zit vooral vos, hert, wild zwijn en mangoest. Vos in de schemering meerder keren gezien, die bleef rustig op het pad je aan staan kijken. Mangoest zie ik vaak oversteken, die herken je aan de staart.
Wild zwijnen vind ik eng, zo groot, formaat grote hond. Wel bang van Zara want die heeft ze regelmatig weggejaagd.
Hier nog niet echt diep in de bossen getrokken. maar daar moet je wel iets voor hebben ja. Nu was het nog simpel met je voetstappen volgenquote:Op donderdag 1 februari 2024 14:48 schreef Managarm het volgende:
Als je gaat wandelen dan is het heel erg goed opletten, wat gebruik je daarvoor? Ik weet uit ervaring dat je in een uitgestrekt dennenbos heel snel het gevoel van richting kwijt bent.
Leuk dat je een lynx hebt gezien, bijzonder. Hier zit vooral vos, hert, wild zwijn en mangoest. Vos in de schemering meerder keren gezien, die bleef rustig op het pad je aan staan kijken. Mangoest zie ik vaak oversteken, die herken je aan de staart.
Wild zwijnen vind ik eng, zo groot, formaat grote hond. Wel bang van Zara want die heeft ze regelmatig weggejaagd.
Ja, kompas op je mobiel, of gewoon een losse. Je kan ook google maps gebruiken, als je daar bereik hebt, dan weet je in ieder geval in welke richting je huis is (bij de volgende den, rechtsafquote:Op donderdag 1 februari 2024 16:06 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hier nog niet echt diep in de bossen getrokken. maar daar moet je wel iets voor hebben ja. Nu was het nog simpel met je voetstappen volgenNog niks voor geregeld. Tips? Simpel kompasje genoeg of toch iets geavanceerder?
Mocht dat maar, het jagen op zwijnen is voorbehouden aan professionele jagers. De particulieren mogen hier alleen vogels schieten (en ratten)quote:Op donderdag 1 februari 2024 15:51 schreef flipsen het volgende:
[..]
Gerookt everzwijnVolgende keer naast Zara ook een jachtgeweer mee
Dat had ik met Portugees ook, ik heb gewoon het grammatica leerboek van het eerste schooljaar gekocht, misschien een idee? (volgens mij heten ze overal A1-A2).quote:Op maandag 12 februari 2024 19:24 schreef Evenstar het volgende:
Moest donderdag een toets maken en werd mede daardoor ingedeeld in groep D, wat meteen een groep is waar men wel van uitgaat dat je wat Zweeds kan en het ook snel kan oppikken. Was wel even schakelen en best zwaar vandaag, maar denk eigenlijk dat het ook wel goed voor mij werkt als ik even in het diepe wordt gegooid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |