Oei, hopen dat het meevalt dan.quote:Op zaterdag 30 december 2023 17:02 schreef Evenstar het volgende:
Nou, van leuke hertjes in je tuin naar poep in je kelder/machinekamer
Was net @:Yashaaaaa aan het rondleiden en kwam er achter dat er wat rioolwater in de kelder/machinekamer terecht was gekomen. Derde en tweede kamer van septic tank zitten bommetje vol en in de eerste kamer zit zo vol dat ik aanvoerbuis vanuit huis niet eens kan zien ..... Lijkt er dus op dat er ergens in de derde kamer een verstopping zit.
@:Viv heeft even spoedservice gebeld, terwijl ik nog wat heb lopen rondneuzen en informatie heb opgezocht, dus er komt zo een mannetje langs om te checken wat er aan de hand is, de kamers te legen en alles door te spoelen. Hopelijk is het een simpel probleempje, want alles vervangen gaat een duur geintje worden.
Is er bij jullie ook een pomp in de eerste kamer? Wij kregen inderdaad ook op een gegeven moment zoquote:Op zaterdag 30 december 2023 17:02 schreef Evenstar het volgende:
Nou, van leuke hertjes in je tuin naar poep in je kelder/machinekamer
Was net @:Yashaaaaa aan het rondleiden en kwam er achter dat er wat rioolwater in de kelder/machinekamer terecht was gekomen. Derde en tweede kamer van septic tank zitten bommetje vol en in de eerste kamer zit zo vol dat ik aanvoerbuis vanuit huis niet eens kan zien ..... Lijkt er dus op dat er ergens in de derde kamer een verstopping zit.
@:Viv heeft even spoedservice gebeld, terwijl ik nog wat heb lopen rondneuzen en informatie heb opgezocht, dus er komt zo een mannetje langs om te checken wat er aan de hand is, de kamers te legen en alles door te spoelen. Hopelijk is het een simpel probleempje, want alles vervangen gaat een duur geintje worden.
Nou, dit was dus inderdaad ons probleem.quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Is er bij jullie ook een pomp in de eerste kamer? Wij kregen inderdaad ook op een gegeven moment zo
n akkefietje en toen bleek de pomp het begeven te hebben. Er ging wel een of andere vage bel af in de meterkastkelder, maar wisten wij veel
quote:
Nog niet, geen idee waar die nu zijn ook.quote:Op vrijdag 29 december 2023 15:06 schreef Molo het volgende:
Leuk! Past prima joh
Zijn de felle gekleurde ledjes van buiten nu ook ergens terecht gekomen?
Daar kan een warmtepomp niet tegenop.quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:44 schreef DJMO het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-25-jaar-43-6-graden
Ik hoop dat jullie een warm dekentje hebben
quote:Op woensdag 3 januari 2024 22:44 schreef DJMO het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-25-jaar-43-6-graden
Ik hoop dat jullie een warm dekentje hebben
Hier is het niet zo extreem.quote:Op donderdag 4 januari 2024 07:39 schreef HSG het volgende:
[..]
Daar kan een warmtepomp niet tegenop.
Ja maar dat zorgt voor CO2 uitstoot.quote:Op donderdag 4 januari 2024 09:11 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Hier is het niet zo extreem.En we hebben ook een houtkachel.
Het is ook niet onze hoofdverwarming, maar wel fijn om het in de winter net wat behaaglijker te hebben, vooral 's avonds. En dus handig als backup in geval van extreme kou.quote:
Zeker duizend auto's hele nacht vast door hevige sneeuw Zweden, leger ingezet - https://nos.nl/l/2503681quote:Op donderdag 4 januari 2024 09:11 schreef Viv het volgende:
[..]
[..]
Hier is het niet zo extreem.En we hebben ook een houtkachel.
Die extreem lage temperaturen zijn in het noorden gemeten, en in het zuiden is extreem veel sneeuw gevallen (of in ieder geval meer dan ze daar gewend zijn). Wij zitten ongeveer in het midden.quote:Op donderdag 4 januari 2024 10:35 schreef DJMO het volgende:
[..]
Zeker duizend auto's hele nacht vast door hevige sneeuw Zweden, leger ingezet - https://nos.nl/l/2503681
Wees er blij om
Maar ik neem aan dat je geen volwassen boom plant (zou wel knap zijnquote:Op donderdag 4 januari 2024 09:56 schreef Viv het volgende:
[..]
Het is ook niet onze hoofdverwarming, maar wel fijn om het in de winter net wat behaaglijker te hebben, vooral 's avonds. En dus handig als backup in geval van extreme kou.![]()
Overigens wordt in Zweden iedere gekapte boom vervangen door twee nieuwe bomen, die weer CO2 opnemen.
OK, you did your math, kan het nu s.v.p. weer on topic?quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:27 schreef HSG het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat je geen volwassen boom plant (zou wel knap zijn). Dan duurt het minstens 60 jaar voordat deze op volle kracht CO2 opnemen.
Het was de afgelopen weken soms erg koud, maar de afgelopen dagen is het juist aan het dooien overdag.quote:
Dan openen ze de schaats/ijshockey-baan op het schoolplein.quote:Hoe werkt dat met scholen in Zweden als ht zou koud is of veel sneeuw ligt?
Kan je specifieker zijn? Heb even geen idee waar je naar verwijst, sowwieh.quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:05 schreef Troel het volgende:
Is het eigenlijk net zoals in de boek van Astrid Lindgren nu met al die sneeuw?
Als klein Troeltje heb ik ooit de boeken over Bolderburen gelezen van haar. Uit 1957 blijkt nu en alleen daarom is de vergelijking inmiddels al krom denk ik. Maar dat ging over wat kinderen van een jaar of 7 in afgelegen boerderijen enzo. Beetje Kleine huis op de prairie maar dan Zwedenquote:Op donderdag 11 januari 2024 22:55 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Kan je specifieker zijn? Heb even geen idee waar je naar verwijst, sowwieh.
En inderdaad, leven gaat hier gewoon door, of het nou -20C is of -40C.
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 06:54 schreef Troel het volgende:
[..]
Als klein Troeltje heb ik ooit de boeken over Bolderburen gelezen van haar. Uit 1957 blijkt nu en alleen daarom is de vergelijking inmiddels al krom denk ik. Maar dat ging over wat kinderen van een jaar of 7 in afgelegen boerderijen enzo. Beetje Kleine huis op de prairie maar dan Zweden
Ah zo! Op die plaatjes staan de huizen nog relatief dicht op elkaar, maar qua sneeuw klopte het wel. (Met die dooi is een hoop sneeuw van ons dak eraf geschoven.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 07:06 schreef laziness het volgende:
Ik snapte ‘m hoor Troel![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zitten in Uppsala Län (provincie). Op de kortste dagen hebben wij ongeveer 6 uur daglicht, maar daarvan is wel weer minstens twee uur meer schemeren dan echt daglicht. Wij zien de zon in ieder geval nog welquote:Op vrijdag 12 januari 2024 11:27 schreef flipsen het volgende:
Hoe noordelijk zitten jullie ook weer? En hoe goed of slecht trekken jullie dan weinig daglicht in de winter? Ik zat een beetje te googlen, zie dat je soms maar 4 a 5 uur daglicht hebt in december als je wat noordelijker zit. Dat het om 14:00 alweer begint te schemeren. Dat lijkt me toch wel even wennen...
Het went absoluut.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:06 schreef Tink89 het volgende:
Wat mooi!
En ik kan me ook voorstellen dat het went. Hier ligt nu 10 cm sneeuw ofzo en snelwegen, spoorwegen enz. lopen vast of liggen deels plat. Ik rijd nu bijv zelf ook liever niet als het niet hoeft, zeker geen stukken waar de wegen niet heel goed begaanbaar zijn.
Mooie flitsbeveiligingquote:Op donderdag 18 januari 2024 10:11 schreef laziness het volgende:
Ja dat went, weet ik uit ervaring van mijn man die in Zwitserland woonde. Die maakt zich totaal niet druk om rijden in de sneeuw. Hij heeft mij wel wat dingen geleerd om ook zekerder te zijn in dat soort omstandigheden.
Heerlijke beelden die rit naar school![]()
Die achterkant van de auto
So many questions!quote:Op donderdag 18 januari 2024 13:44 schreef Molo het volgende:
Heel leuk om deze update te zien! Mooie foto's!
Hoe zijn jullie inmiddels geland? Is hybride werken daar hoef mogelijk?
Heb jij nu taallessen enzo weer opgepakt in nieuwe omgeving? En hoe bevalt ZZ haar school? Ze spreekt vast al goed Zweeds?
Hun speelplein is gewoon een bos met een paar speeltoestellenquote:Op donderdag 18 januari 2024 13:57 schreef Molo het volgende:
Ja was benieuwd en dacht, ik vraag het gewoon allemaal
Leuk! Begrijpelijk dat je nog geen tijd voor had, hoop dat het als je de ruimte ervoor hebt, beter aansluit daar bij jouw behoeften. Lijkt me een verrijking als je de taal beter gaan invoelen en kunt gebruiken
Wat knap van die kleine wurm zeg! En hartverwarmend als ze elkaar knuffelen, kinderen zijn fantastisch puur wat dat betreft!
Bij vrienden van me die in Zwitserland wonen hebben de kinderen elke week een bosdag waar ze weer en wind vuur maken, worstjes roosteren en wandelingen maken. Is zoiets daar ook gebruikelijk?
Ik baal soms dat ik niet jaren geleden gewoon verkast ben joh
Klinkt allemaal super ideaal kneuterig
Ik vond dat persoonlijk in Stockholm al vrij vervelend, daar voelde het door de schemering al dat het eigenlijk enkel licht was tussen 10 uur en 14 uur oid. Niet dat ik er depressief van werd, maar het was meer een vervelend iets.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:25 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Zitten in Uppsala Län (provincie). Op de kortste dagen hebben wij ongeveer 6 uur daglicht, maar daarvan is wel weer minstens twee uur meer schemeren dan echt daglicht. Wij zien de zon in ieder geval nog wel
Toen wij op vakantie waren in Kiruna zag je gewoon echt geen zon, dat was pas gek.
Persoonlijk trek ik het prima. Vanaf november t/m maart hangen hier overal lichtjes in de dorpen en steden, dus het blijft een beetje in een kerstsfeer hangen. Dat is ook wel nodig met al die donkere maandenWat wel wennen is dat je soms het gevoel hebt dat je dag al voorbij is om 15:00, terwijl je dan toch nog 8-9 uur te gaan hebt.
Wait, whutquote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:42 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik vond dat persoonlijk in Stockholm al vrij vervelend, daar voelde het door de schemering al dat het eigenlijk enkel licht was tussen 10 uur en 14 uur oid. Niet dat ik er depressief van werd, maar het was meer een vervelend iets.
Dat is hier in Malmo toch wel een stuk aangenamer. Nog steeds donker rond 16.00 in hartje winter, maar je hebt het idee dat er iets als daglicht bestaat
Vorige keer had je een valide punt, maar nu is het echt je eigen schuld.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wait, whutJarenlang mijn teammaatje geweest en nooit geweten dat je in Zweden woont
quote:Op woensdag 4 januari 2023 22:30 schreef flipsen het volgende:
[..]
Krijg nou tieten, mijn ex F1 teamgenoot woont in Zweden en ik heb dat nooit geweten?groeten vanaf het andere halfrond, 30 graden
Wowquote:Op zaterdag 20 januari 2024 02:28 schreef Viv het volgende:
Zo koud is het nu:
[ afbeelding ]
Bevroren condens op onze triple glas ramen, binnenshuis.(Dus niet tussen de glasplaten in.) Schijnt normaal te zijn.
Toen ik die foto nam, was het in die kamer verder een comfortabele 25+ graden door de houtkachel (en eerder op de dag was het 20+ door de geothermal heating).quote:
Het blijft verbazingwekkend, maar wel fijn dat het juist geen probleem is.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:24 schreef Viv het volgende:
[..]
Toen ik die foto nam, was het in die kamer verder een comfortabele 25+ graden door de houtkachel (en eerder op de dag was het 20+ door de geothermal heating).
Het is dus gelukkig een heel plaatselijk effect.Het schijnt juist een teken te zijn dat je ramen het goed doen, @:evenstar had daar interessante informatie over gevonden.
Zo leren we iedere dag iets nieuws over dit huis!
Hier is het ook aan het dooien, inclusief waarschuwing voor gladheid. Gelukkig hoeven wij vandaag de deur niet uit.quote:Op zondag 21 januari 2024 09:33 schreef Adnap het volgende:
Wauw wat een prachtige beelden van de autorit.
Zo mooi om te zien hoe jullie stukje bij beetje het huis leren kennen en ook fenomenen dat je ramen bevriezen aan de binnenkant, nooit geweten dat het met dubbel/tripple glas ook kon.
Hier is de kou na vandaag over, as we speak regent het op een bevroren ondergrond![]()
![]()
![]()
Ik hoop dat de dooi snel doorzet en dat er niet te veel gebeurd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |