abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 september 2013 @ 15:11:21 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_131349112
Centraal Zweden topic

Over Zweden

Zweden, officieel het Koninkrijk Zweden (Zweeds: Konungariket Sverige), is een land in Scandinavië in Noord-Europa. Het wordt omringd door Noorwegen in het westen en noorden, Finland in het noordoosten, de Botnische Golf in het oosten, de Oostzee in het zuidoosten en het zuiden en het Skagerrak en het Kattegat in het zuidwesten. In de Oostzee liggen de eilanden Öland en Gotland die ook tot Zweden behoren. De hoofdstad en tevens grootste stad is Stockholm.
Het land heeft een oppervlakte van 450.000 km˛ en 9.059.651 inwoners (2009). Het land wordt voor ongeveer 82% bevolkt door de Zweden. De staat Zweden is ontstaan in de middeleeuwen en groeide in de vroegmoderne tijd uit tot grootmacht, die onder meer delen van de tegenwoordige Baltische staten, Finland en het Heilige Roomse Rijk omvatte. In de achttiende, negentiende en aan het begin van de twintigste eeuw werd echter veel gebied verloren. Sinds 1814, toen het land Noorwegen annexeerde en hiermee bijna een eeuw lang een personele unie vormde, is Zweden niet meer in oorlog geweest.

FOK!ers in Zweden

Jagärtrut - Uppsala
Tonio-Mcdo - Stockholm
heaven7&Stepho - Stockholm
GotenSSJ - Solna/Stockholm
mogsy - Vallentuna/Stockholm
r8v2 - Växjö

[ Bericht 1% gewijzigd door static op 21-09-2013 22:28:22 ]
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_131349452
Hejsan

Ik ben de 2e week van oktober weer in Karlstad.
pi_131351096
knutknuttsson mag uit de OP, geloof ik. En volgens mij zit Tonio ook niet meer in Stockholm, maar dat weet ik niet zeker!

En Static, wacht jij ook op winter?
pi_131351122
Mag ik er dan eindelijk in? ;) Solna/Stockholm nog altijd *O*
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  donderdag 19 september 2013 @ 16:19:26 #5
15080 static
pi_131351339
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:11 schreef Jag�rtrut het volgende:
En Static, wacht jij ook op winter?
Hoe bedoel je?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  donderdag 19 september 2013 @ 16:19:59 #6
15080 static
pi_131351361
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:12 schreef GotenSSJ het volgende:
Mag ik er dan eindelijk in? ;) Solna/Stockholm nog altijd *O*
^O^
pi_131351392
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:19 schreef static het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Zie TT. Waarschijnlijk niet veranderd tov vorige keer. Nu lijkt het alsof jij op de winter aan het wachten bent ;)

Thanks voor de OP update :)
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_131351487
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:20 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

Zie TT. Waarschijnlijk niet veranderd tov vorige keer. Nu lijkt het alsof jij op de winter aan het wachten bent ;)

Juist, dat!
pi_131351714
Ik mag idd uit de OP, helaas
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_131351765
En ik ook! We wonen weer fulltime in Londen, hoewel we studio in Stockholm houden.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  donderdag 19 september 2013 @ 16:38:31 #11
15080 static
pi_131351942
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:20 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:23 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Juist, dat!
Ohw, dat gaat automatisch.
pi_131353073
Mag ik ook in de OP :p?

Vallentuna/Stockholm
  donderdag 19 september 2013 @ 17:27:33 #13
15080 static
pi_131353405
Done.
pi_131357782
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:11 schreef Jagärtrut het volgende:
En volgens mij zit Tonio ook niet meer in Stockholm, maar dat weet ik niet zeker!

Alive and kicking från Södermalm! 8-)

Heerlijk weer de laatste dagen, de herfstbuien afgewisseld met prachtige avondluchten en frisse ochtenden!
pi_131425709
En ik natuurlijk ook in de OP, ik woon in Växjö.
pi_131704972
Ander topic: Trouwen in Zweden. Iemand daar toevallig ervaring mee?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_131708473
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 12:17 schreef Bajskorv het volgende:
Ander topic: Trouwen in Zweden. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Ik ben getrouwd in Zweden. ^)

Ik heb toen de achternaam overgenomen van m'n vrouw. Nooit iets in Nederland laten registreren overigens, maar nu m'n paspoort is verlopen toch maar is gaan kijken :') . Ambassade verteld mij helaas elke keer als ik bel iets anders als ik vraag welke documenten ik nodig heb ^O^ .

[ Bericht 14% gewijzigd door mogsy op 30-09-2013 14:44:11 ]
pi_131708656
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:37 schreef mogsy het volgende:

[..]

Ik ben getrouwd in Zweden. ^)
Top! Als het niet teveel off-topic is, wel wat simpele vragen namelijk. Bij ons wordt het een bruiloft tussen deze Hollandse boerenpummel en mijn lieve Zweedse. Wonen in Engeland momenteel, dus allemaal wat ingewikkeld qua papierwerk enzo. Waar begin je in Zweden? Notaris? Of iemand die ook iets meer snapt van de implicaties van een verdere toekomst in Engeland/Nederland?

We zouden graag iets als huwelijkse voorwaarden wel geregeld willen hebben, wat naar ik begrijp niet overal hetzelfde werkt of geldig is. Heb alleen geen idee wie daar een beetje advies in kan geven.

Daarnaast vraag ik me af of je verder nog iets nodig had voor de huwelijksvoltrekking zelf? Geboorte aktes, bewijs dat je niet elders getrouwd bent, etc?

Als laatste hopen we eigenlijk dat we op de een of andere manier van de ambtenaar af kunnen komen. We trouwen in de middle of nowhere, en heb weinig zin om door een wildvreemde getrouwd te worden. Liever zoals in Nederland mogelijk met een "bijzonder ambtenaar burgerlijke stand", maar geen idee of dat mogelijk is in Zweden?

Alle hulp welkom ^)
pi_131708677
Oh, en mijn verloofde wil graag wel mijn naam overnemen, dus dat probleem heb ik niet. Zij had zelf al geen praktische naam :P
pi_131708852
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:44 schreef Bajskorv het volgende:
Oh, en mijn verloofde wil graag wel mijn naam overnemen, dus dat probleem heb ik niet. Zij had zelf al geen praktische naam :P
Zweden weten niet wat ze aan moeten met m'n nederlandse achternaam. En als ze al een poging deden klonk het arabisch of iets -O- . Dan maar een zweedse achternaam, gaat ze een stuk makkelijker af.

quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:44 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Top! Als het niet teveel off-topic is, wel wat simpele vragen namelijk. Bij ons wordt het een bruiloft tussen deze Hollandse boerenpummel en mijn lieve Zweedse. Wonen in Engeland momenteel, dus allemaal wat ingewikkeld qua papierwerk enzo. Waar begin je in Zweden? Notaris? Of iemand die ook iets meer snapt van de implicaties van een verdere toekomst in Engeland/Nederland?

We zouden graag iets als huwelijkse voorwaarden wel geregeld willen hebben, wat naar ik begrijp niet overal hetzelfde werkt of geldig is. Heb alleen geen idee wie daar een beetje advies in kan geven.

Daarnaast vraag ik me af of je verder nog iets nodig had voor de huwelijksvoltrekking zelf? Geboorte aktes, bewijs dat je niet elders getrouwd bent, etc?

Als laatste hopen we eigenlijk dat we op de een of andere manier van de ambtenaar af kunnen komen. We trouwen in de middle of nowhere, en heb weinig zin om door een wildvreemde getrouwd te worden. Liever zoals in Nederland mogelijk met een "bijzonder ambtenaar burgerlijke stand", maar geen idee of dat mogelijk is in Zweden?

Alle hulp welkom ^)
Oef. Um... Ik sta geregistreerd in Zweden, dus wij hoefde enkel een formulier in te vullen om toestemming te krijgen om te trouwen. Daarna de kerk in, daar m'n vrouw christelijk is. Priester heeft de rest regelt *O*.

Als jullie beide in Engeland staan geregistreerd lijkt me het simpelste om daar te trouwen. Geen idee hoe het werkt als je in Zweden zou trouwen wanneer je geen personnummer hebt.

Maargoed, ik heb het dus nog nooit geregistreerd in Nederland, maar volgens mij is het niks meer dan een uittreksel van het Zweedse bevolkingsregister naar de ambassade brengen of opsturen naar Nederland ergens.
pi_131709098
Trouwen in Engeland is geen optie, tenzij het enkel een formaliteit is en we het "stiekem" doen. Dus Zweden, maar de verloofde heeft natuurlijk wel een personnummer. Ik alleen niet, maar dat moet geen probleem zijn, in principe mag je natuurlijk trouwen waar je wilt.
pi_131709434
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:02 schreef Bajskorv het volgende:
Trouwen in Engeland is geen optie, tenzij het enkel een formaliteit is en we het "stiekem" doen. Dus Zweden, maar de verloofde heeft natuurlijk wel een personnummer. Ik alleen niet, maar dat moet geen probleem zijn, in principe mag je natuurlijk trouwen waar je wilt.
Het lijkt me ook geen probleem, maar geen idee hoe dat dan moet :).
pi_131709583
Hoe dan ook bedankt voor suggesties!
  maandag 30 september 2013 @ 16:13:26 #24
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131710948
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 15:02 schreef Bajskorv het volgende:
Neem aan dat dat dan te maken heeft met familiezaken of iets dergelijks omdat niets jullie ervan weerhoudt om in Engeland te trouwen. Je bent beide EU-burger en hebt dus geen visum of toestemming nodig.

In Engeland hoef je alleen maar een afspraak te maken bij de registrar (lokale council) en je paspoort mee te nemen. Volgens mij was geboorteakte niet nodig en verklaring vrij te zijn om te trouwen ook niet. Je krijgt apart een interview van circa 15 min waarbij je vragen moet beantwoorden en dan moet je een aanbetaling voldoen en de datum afspreken that's it.

Trouwen in de UK is super simpel!

quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 14:51 schreef mogsy het volgende:

Maargoed, ik heb het dus nog nooit geregistreerd in Nederland, maar volgens mij is het niks meer dan een uittreksel van het Zweedse bevolkingsregister naar de ambassade brengen of opsturen naar Nederland ergens.
Buitenlands huwelijk registreren in NL is super veel gedoe, ik heb ook een poging gedaan maar het opgegeven. De buitenlandse akte moet een "apostille" van een officiële instantie in Engeland krijgen (in mijn geval), dan moet je de geboorteaktes van beide partners uit beide landen laten opsturen en die ook door betreffende instanties laten goedkeuren. Die van mijn dus in NL en die van mijn vrouw in NZ, en als dat klaar is (en je 500¤ lichter bent aan papierwinkel) dan pas wordt de akte in Den Haag ingeschreven.. neuzelaars.

Het heeft weinig voordeel behalve als je gehecht bent om de familiestamboom in het Rijksarchief compleet te houden en daar ging het mij om maar zo veel geld ga ik niet uitgeven voor een stuk bureaucratie.

[ Bericht 17% gewijzigd door MartijnUK op 30-09-2013 16:26:32 ]
pi_131711544
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:13 schreef MartijnUK het volgende:

[..]

Neem aan dat dat dan te maken heeft met familiezaken of iets dergelijks omdat niets jullie ervan weerhoudt om in Engeland te trouwen. Je bent beide EU-burger en hebt dus geen visum of toestemming nodig.

In Engeland hoef je alleen maar een afspraak te maken bij de registrar (lokale council) en je paspoort mee te nemen. Volgens mij was geboorteakte niet nodig en verklaring vrij te zijn om te trouwen ook niet. Je krijgt apart een interview van circa 15 min waarbij je vragen moet beantwoorden en dan moet je een aanbetaling voldoen en de datum afspreken that's it.

Dat weet ik van vrienden inderdaad, maar ik heb geen zin om in Engeland te trouwen. Duur, ongezellig, etc. Zweden ook duur, maar gezellig ;)

quote:
[..]

Buitenlands huwelijk registreren in NL is super veel gedoe, ik heb ook een poging gedaan maar het opgegeven. De buitenlandse akte moet een "apostille" van een officiële instantie in Engeland krijgen (in mijn geval), dan moet je de geboorteaktes van beide partners uit beide landen laten opsturen en die ook door betreffende instanties laten goedkeuren. Die van mijn dus in NL en die van mijn vrouw in NZ, en als dat klaar is (en je 500¤ lichter bent aan papierwinkel) dan pas wordt de akte in Den Haag ingeschreven.. neuzelaars.

Het heeft weinig voordeel behalve als je gehecht bent om de familiestamboom in het Rijksarchief compleet te houden en daar ging het mij om maar zo veel geld ga ik niet uitgeven voor een stuk bureaucratie.
Registratie heeft ook niet bijzonder nut voor mij, geloof ik.
pi_131711640
Geen ervaring Bajskorv, maar wel gefeliciteerd! leuk!
pi_131711704
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:35 schreef Jagärtrut het volgende:
Geen ervaring Bajskorv, maar wel gefeliciteerd! leuk!
Dank je, de verloving duurt alweer even. We hebben nooit haast gehad, maar lijkt me relaxed om dit ook rustig en van tevoren even te regelen. Lokatie is allemaal al geboekt en geregeld, erg ontspannen.
  maandag 30 september 2013 @ 16:51:37 #28
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_131712077
Grattis till snart Herr o Fru Bajskorv ;)

Moet opzich geen enkel probleem zijn (je hoeft geen personnummer te hebben of zelf geregistreerd staan in Zweden).
Nadelig is dan dat jullie allebij langs moeten bij Skatteverket voor een "hindersprövning" zoals ik het begrijp, zie:
http://www.skatteverket.s(...)334b89800020477.html
Have the nerve go with the curve...
  maandag 30 september 2013 @ 19:03:20 #29
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131715789
quote:
Du som inte är folkbokförd i Sverige ska även lämna ett intyg där ditt civilstånd framgår. Intyget ska i första hand vara utfärdat av en behörig myndighet i det land där du nu bor och i andra hand av en behörig myndighet i det land du är medborgare i. Intyget får vara högst fyra månader gammalt.
Er staat dat de persoon die in Zweden geen persoonsnr heeft (folkbokförd is) een getuigschrift moet afgeven van een instantie in je land van herkomst (NL) over je civiele status, in principe dus een verklaring dat je vrij bent om te trouwen. En het mag niet ouder dan 4 maanden zijn.
pi_131715961
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:03 schreef MartijnUK het volgende:

[..]

Er staat dat de persoon die in Zweden geen persoonsnr heeft (folkbokförd is) een getuigschrift moet afgeven van een instantie in je land van herkomst (NL) over je civiele status, in principe dus een verklaring dat je vrij bent om te trouwen. En het mag niet ouder dan 4 maanden zijn.
Zoiets las ik al inderdaad, maar eens gaan checken wat ze daar mee zoeken. Met name leuk omdat ik zelf niet ingeschreven sta in NL, dus dat soort docs in de UK moet zoeken...
  maandag 30 september 2013 @ 19:12:05 #31
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131716122
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:07 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Zoiets las ik al inderdaad, maar eens gaan checken wat ze daar mee zoeken. Met name leuk omdat ik zelf niet ingeschreven sta in NL, dus dat soort docs in de UK moet zoeken...
Eerst ff bij de ambassade checken hoe die status zit, kan best zijn dat je, ondanks dat je NL-er bent het certificaat in de UK moet opvragen.. Zal wel weer zo'n leuke catch 22 zijn
pi_131716311
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:12 schreef MartijnUK het volgende:

[..]

Eerst ff bij de ambassade checken hoe die status zit, kan best zijn dat je, ondanks dat je NL-er bent het certificaat in de UK moet opvragen.. Zal wel weer zo'n leuke catch 22 zijn
Weet wel vrij zeker dat ik naar de UK moet, in Nederland kan je weinig meer als je uitgeschreven bent. Hoeft geen probleem te zijn.
  maandag 30 september 2013 @ 19:19:22 #33
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_131716371
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:17 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Weet wel vrij zeker dat ik naar de UK moet, in Nederland kan je weinig meer als je uitgeschreven bent. Hoeft geen probleem te zijn.
Ik ben eigenlijk bang van wel omdat je hier (door o.a. gebrek aan GBA) geen uittreksels van dat soort dingen kunt opvragen. Misschien moet je een verklaring bij een advocaat (sollicitor) laten opstellen. In dat geval is het bajs zonder korv.
pi_131718044
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:19 schreef MartijnUK het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk bang van wel omdat je hier (door o.a. gebrek aan GBA) geen uittreksels van dat soort dingen kunt opvragen. Misschien moet je een verklaring bij een advocaat (sollicitor) laten opstellen. In dat geval is het bajs zonder korv.
We zullen zien ;)
pi_131891377
Op het platteland wonen in Zweden?
pi_132506530
Iemand de me wil helpen?

CUL / Singoalla koekjes, verkrijgbaar?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_132695760
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:13 schreef MartijnUK het volgende:

[..]

[..]

Beetje late reactie maar het is een fluitje van een cent hoor. Wij wonen (nog steeds) in Zweden en gaan in Nederland trouwen. We moesten een kopie geboorteakte aanvragen in Nederland. Hier in Zweden een persoonsbewijs van Skatteverket, dit laten voorzien van een apostille bij een advocaat, samen met een formulier opsturen naar Nederland en ¤12,50 betalen (ofzoiets) en de ondertrouw was binnen no time rond.
pi_132697441
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 06:01 schreef Tamabralski het volgende:
Op het platteland wonen in Zweden?
Zie http://www.hemnet.se/
pi_133342435
Ook mensen die in Zweden studeren?

Ik ben benieuwd of het is gelukt om CSN te krijgen.
pi_133342786
Als je EU burger bent en alleen gaat studeren krijg je geen CSN. Schijnbaar heb je na twee jaar meer rechten dus of dat werkt kan ik je ergens in oktober 2014 vertellen :+.
pi_133581085
Al sneeuw ergens? Iemand?
pi_133581132
Niet in Stockholm.
  maandag 25 november 2013 @ 10:00:47 #43
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_133601286
Jönköping had vorige week beetjes ijsregen & sneeuw
pi_133601603
Hier ook geen sneeuw. Wel koud, ik heb de winterjas maar uit de kast getrokken. Eigenlijk nog wat vroeg, ik probeer vaak tot begin December te wachten...
pi_133618121
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 18:29 schreef Metaan het volgende:
Al sneeuw ergens? Iemand?
Stockholm meldt kwakkelweer de komende week. Wel een snijdende wind!
pi_133721617
Hebben jullie tips voor welk bedrijf goedkoop pakketjes in NL bezorgt? Bij ''Posten'' is het namelijk echt belachelijk duur om een pakketje te verzenden (of ik kijk verkeerd).
pi_134898478
Nog geen sneeuw??
pi_134899528
Gisteren nog niet in Stockholm in ieder geval.
pi_134908392
1e keer in 20 jaar geen witte kerst in Stockholm.

Ligt er dan misschien sneeuw in Noord Zweden?
pi_134913981
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 00:58 schreef Metaan het volgende:
1e keer in 20 jaar geen witte kerst in Stockholm.

Ligt er dan misschien sneeuw in Noord Zweden?
Eerste keer in 20 jaar? Lijkt me sterk, maar je zal het wel opgezocht hebben. In het Noorden ligt natuurlijk gewoon sneeuw.
pi_134917289
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2013 09:38 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Eerste keer in 20 jaar? Lijkt me sterk, maar je zal het wel opgezocht hebben. In het Noorden ligt natuurlijk gewoon sneeuw.
Ben ik wel benieuwd vanf waar in het noorden er sneeuw ligt. In Upsalla was het nog gewoon kaal en warm.
pi_135036141
Iemand info voor autohuur in Zweden? Ervaringen, tips, goedkope adresjes eventueel.
Gaat om een ruime week in juli.

Tx!
pi_135044097
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:13 schreef Klaphark het volgende:
Iemand info voor autohuur in Zweden? Ervaringen, tips, goedkope adresjes eventueel.
Gaat om een ruime week in juli.

Tx!
In Zweden kan je naast Hertz,Europcar etc ook auto's huren bij tankstations als Statoil en Q8. Ik huurde vrij regelmatig bij Statoil, nooit erg duur en altijd betrouwbaar. Waar ga je de auto halen?
pi_135047638
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 11:27 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ben ik wel benieuwd vanf waar in het noorden er sneeuw ligt. In Upsalla was het nog gewoon kaal en warm.
sollefteå (waar ik zit) ligt wel sneeuw maar het is schandalig weinig en met de dooi overdag en vriezen snachsts spiegelglad overdag. nou ja daar waar geen zand word neer gegooid iig. Sundsvall was ook sneeuw twee weken terug weet niet hoe dat nu zit ga daar niet zo vaak heen.
pi_135054235
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 23:14 schreef McWurth het volgende:
Sundsvall
Dan zit je al aardig noordelijk vriend.

Ongelooflijk dat daar gewoon niet minstens een meter ligt om deze tijd.

Geld terug!
pi_135059402
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 01:52 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dan zit je al aardig noordelijk vriend.

Ongelooflijk dat daar gewoon niet minstens een meter ligt om deze tijd.

Geld terug!
ja ik zit zo een 200KM hoger. en toen ik vanmorgen uit het keukenraam keek lag er totaal niks meer..... saai is het wel, maar dan maar hopen dat we een mooie warme zomer krijgen ;) al vallen die ook niet tegen hier eigenlijk.
pi_135060013
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 11:48 schreef McWurth het volgende:

[..]

ja ik zit zo een 200KM hoger. en toen ik vanmorgen uit het keukenraam keek lag er totaal niks meer..... saai is het wel, maar dan maar hopen dat we een mooie warme zomer krijgen ;) al vallen die ook niet tegen hier eigenlijk.
De winter is nog niet voorbij natuurlijk. Maar de voorspellingen blijven zacht weer.
pi_135062384
De Noren voorspellen voor Uppsala volgend weekend temperaturen onder nul..
pi_135062670
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:43 schreef Jagärtrut het volgende:
Noors weer bericht is vaak beter dan SMHI in ieder geval.
pi_135063025
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:51 schreef McWurth het volgende:

[..]

Noors weer bericht is vaak beter dan SMHI in ieder geval.
Ja, zeker op korte termijn. Ik kik eigenlijk alleen maar op yr.no
pi_135063849
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 22:07 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

In Zweden kan je naast Hertz,Europcar etc ook auto's huren bij tankstations als Statoil en Q8. Ik huurde vrij regelmatig bij Statoil, nooit erg duur en altijd betrouwbaar. Waar ga je de auto halen?
We zijn echt nog in de oriënterende fase, waarbij we twijfelen tussen vliegen naar Goteborg en daar auto huren of zelf naar Zweden rijden. Probleem is dat we eigenlijk geen fatsoenlijke auto hebben :') Huisje in Uddevalla kunnen we goedkoop huren van familie. Ben verder volledig onbekend met Zweden en de omgeving van Uddevalla, maar het is vast schitterend!
pi_135262257
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 13:43 schreef Jagärtrut het volgende:
Er is dus nog hoop op een beetje winter *O*

Tot dus ver is de winter erg teleurstellend. Als er niet een beetje fatsoenlijke kou komt zal het van de zomer ook niet te pruimen zijn met een overvloed aan wespen en ander insecten tuig. Niet dat de papier wespen in zweden zo agressief zijn, maar ze weten ons huis altijd wel te vinden om een nest in te maken.

Toen ik laatst in kruip ruimtes was op 2e verdieping/zolder kwam ik ook allemaal oude nesten tegen -O- . Gelukkig niks groter dan een vuist, maar toch...
pi_135272755
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 06:04 schreef mogsy het volgende:

[..]

Er is dus nog hoop op een beetje winter *O*

Tot dus ver is de winter erg teleurstellend. Als er niet een beetje fatsoenlijke kou komt zal het van de zomer ook niet te pruimen zijn met een overvloed aan wespen en ander insecten tuig. Niet dat de papier wespen in zweden zo agressief zijn, maar ze weten ons huis altijd wel te vinden om een nest in te maken.

Toen ik laatst in kruip ruimtes was op 2e verdieping/zolder kwam ik ook allemaal oude nesten tegen -O- . Gelukkig niks groter dan een vuist, maar toch...
Gaan we toch met zijn allen naar Gotland?

Nooit veel muskieten gezien daar.
pi_135275058
Toen ik hierheen verhuisde was ik altijd erg bang voor de zomers met veel muggen, ben namelijk wat allergisch. Maar, thuis helemaal geen last van de enige keren dat ik belaagd ben waren bij wandelingen door bosachtige gebieden bij meren na een regenbui...
  vrijdag 10 januari 2014 @ 12:57:59 #65
219405 Sgas
In vino veritas
pi_135312699
Mijn doel is om uiteindelijk naar Zweden te verhuizen. Ik woon nu in Schotland en ben bezig om de taal te leren. Iemand tips over hoe het aan te pakken?
Progress happens when oppression becomes inconvenient for the ruling class
It used to be illegal for women to remarry when their husbands died. And then one day, a really hot woman's husband died.
And there was progress
pi_135313831
Bij aankomst met SFI beginnen :). En vantevoren al van die standaard dingen als de werkwoorden "zijn" en "hebben" oefenen plus cijfers.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 13:51:59 #67
219405 Sgas
In vino veritas
pi_135314696
Dat zal ik zeker doen! Enig idee over hoe het verhuizen aan te pakken? en/of werk?
Progress happens when oppression becomes inconvenient for the ruling class
It used to be illegal for women to remarry when their husbands died. And then one day, a really hot woman's husband died.
And there was progress
pi_135348673
nu hebben we sneeuw gehad hoor! wel al twee dagen lang en zeker wel 1 centimeters! jävla skit vädret!

echt een stront photo maar even snel met laptop genomen vanuit het keuken raam.
pi_135354952
Jij zit toch rond sundsvall? Hierbij Uppsala ook sneeuw, een cm of vijf, denk ik, en het sneeuwt nog lichtjes. Eigenlijk wel jammer, want het is slecht voor het ijs. Nog niet schaatsen...
pi_135376951
ja beetje hoger dan sundsvall zit ik. vandaag is er wel wat meer gevallen we hebben nu wel een centimeter of 3. maar goed dat het sneeuwt en niet regent :D
pi_135377458
Heel de dag regen in Växjö :'). Maar vanaf morgen gaat het vriezen *O*.
pi_135394781
Wat echt? Stockholm heeft sneeuw en vandaag -6...
pi_135395527
Het is nu inmiddels -2 en lichte sneeuwval :).
pi_135475438
ja 2dm sneeuw en -24 nu :(
pi_135493287
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 13:16 schreef McWurth het volgende:
ja 2dm sneeuw en -24 nu :(
Vad vill du egentligen? ;)

Heerlijk nu winter in Stockholm. Van mij mag er nog wel 10 cm sneeuw bij en dan het wolkendek open. Stralend weer en -5, mums! :D
pi_135494669
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 20:36 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Vad vill du egentligen? ;)

Heerlijk nu winter in Stockholm. Van mij mag er nog wel 10 cm sneeuw bij en dan het wolkendek open. Stralend weer en -5, mums! :D
jag vill ha mycket men de få jag inte ;) nu är det bara för kalt -15 räcker ;)
  dinsdag 14 januari 2014 @ 21:46:22 #77
15080 static
pi_135497273
Is de inkomstenbelasting in Zweden 60%? :o

Ja, ben me aan het orienteren.
pi_135498055
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:46 schreef static het volgende:
Is de inkomstenbelasting in Zweden 60%? :o

Ja, ben me aan het orienteren.
Ik betaal net iets meer dan 30%, maar dat zegt ook iets over hoeveel ik verdien...
  dinsdag 14 januari 2014 @ 22:47:34 #79
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_135501560
0%
(¤0 tot ¤2.153)

31%
(¤2.154 tot ¤48.574)

51%
(¤48.575 tot ¤68.901)

56%
(¤68.902 of hoger)

bron: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt_i_Sverige#Inkomstskatt

[ Bericht 35% gewijzigd door MartijnUK op 14-01-2014 23:26:00 ]
  dinsdag 14 januari 2014 @ 22:58:49 #80
15080 static
pi_135502312
Dat is niet misselijk. :{

Dus 56 is het hoogste?
pi_135503763
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:58 schreef static het volgende:
Dat is niet misselijk. :{

Dus 56 is het hoogste?
Yup. In Zweden geldt dat geld verdienen lastig is, maar rijk zijn vrij makkelijk. Weinig vermogensbelasting, etc.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 23:24:36 #82
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_135503860
Nederland ter vergelijking

37%
(¤ 0 tot ¤19.645)
42%
(¤19.646 tot ¤55.911)
52%
(¤55.912 of hoger)

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingschijf

Dit zijn gewoon de schalen van de inkomstenbelasting.. heb ooit een aantal landen zo naast elkaar gezet :)
  dinsdag 14 januari 2014 @ 23:33:06 #83
15080 static
pi_135504306
Die 52 ken ik goed ja. :+
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:29:28 #84
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_135508015
In dat geval zijn er voordeligere landen in West-Europa :P

Engeland - 40% tussen ¤38K en ¤176K
Duitsland - 47.5% tussen ¤52K en ¤250K
pi_135514758
Hier kun je loon berekenen:
http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Loon hangt af van je woonplaats ook omdat je onder de 34.500 SEK per maand (bruto) geen belasting aan de staat betaald maar alleen belasting aan je Kommun, de gemeente waar je woont dus.

Mijn loon is met de verhuizing naar Zweden er +/- 600 EUR netto per maand op vooruit gegaan tegenover mijn vorige baan in NL....

Ik ga overigens misschien binnenkort van baan veranderen maar ik heb het erg moeilijk om een eerlijk antwoord over een normaal loon voor mijn beroep, IT konsult met 5 jaar ervaring, te vinden.

De loonwijzers van Zweden lopen zo verschrikkelijk uiteen dat alles mogelijk is van 20.000 tot 50.000 per maand (bruto). Iemand ervaring?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  woensdag 15 januari 2014 @ 12:17:45 #86
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_135514900
Hangt er vanaf waar je zit. Ik weet dat in Linköping 40.000:- per maand voor IT konsult met 5 jaar wel standaard is.
pi_135515055
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:17 schreef MartijnUK het volgende:
Hangt er vanaf waar je zit. Ik weet dat in Linköping 40.000:- per maand voor IT konsult met 5 jaar wel standaard is.
Ja klopt, hangt er vanaf. Ik zit in de steden Karlstad - Örebro. Niet de steden met de hoogste lonen (woonkosten zijn ook niet zo hoog _O- ) maar die loonwijzers gaan dus van 20.000 - 50.000, beetje lastig te bereken dan.

Op dit moment zit ik aan 28.500 en spreek ik goed Zweeds. Zit de hele tijd fulltime op project en ze zijn zeer tevreden over mij.
Als je het mij vraagt is dit aan de behoorlijk lage kant en profiteren ze van mijn onwetenheid... 8)7

Nu kun je, tegen kleine betaling, de loongegevens van personen opvragen. Dit zou eigenlijk eens interessant zijn voor mij om te kijken of ik ver onder hun zit of niet. Ik weet alleen niet of zij melding krijgen dat iemand (ik) hun loon gegevens heeft opgevraagd (doe je online).
  Moderator woensdag 15 januari 2014 @ 12:28:26 #88
45833 crew  Fogel
pi_135515177
Inkomstenbelasting bij de buren, Noorwegen:
Tot 527400 NOK 27% (+7,8% voor sociale dingen, inclusief ziektekosten, totaal 34,8%)
Van 527400-857300 NOK komt er 9% bij (+7,8%, totaal 43,8%)
En als laatste stap alles boven de 857300 NOK moet je 12% extra afdragen (+7,8%, totaal 46,8%)

Eindelijk iets wat lager ligt *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_135524900
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:23 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Ja klopt, hangt er vanaf. Ik zit in de steden Karlstad - Örebro. Niet de steden met de hoogste lonen (woonkosten zijn ook niet zo hoog _O- ) maar die loonwijzers gaan dus van 20.000 - 50.000, beetje lastig te bereken dan.

Op dit moment zit ik aan 28.500 en spreek ik goed Zweeds. Zit de hele tijd fulltime op project en ze zijn zeer tevreden over mij.
Als je het mij vraagt is dit aan de behoorlijk lage kant en profiteren ze van mijn onwetenheid... 8)7

Nu kun je, tegen kleine betaling, de loongegevens van personen opvragen. Dit zou eigenlijk eens interessant zijn voor mij om te kijken of ik ver onder hun zit of niet. Ik weet alleen niet of zij melding krijgen dat iemand (ik) hun loon gegevens heeft opgevraagd (doe je online).
Oef dat is idd niet veel nee!
pi_135526041
En het is een groot internationaal bedrijf...
En volgens hun persoonlijke ontwikkelings niveau schalen zit ik op zo goed als het hoogste niveau...

Morgen heb ik sollicitatie gesprek bij ander bedrijf. Vraag me dus af wat ik beetje moet antwoorden op de vraag: "hoeveel wil je verdienen". Van 28.500 naar 35.000-40.000 lijkt mij ook beetje vreemd maar wel normaal loon als ik zo internet doorlees... Iemand tips?
pi_135528470
Mijn vriendin ging van 21.000 naar 28.900 toen ze van ziekenhuis verwisselde. De beste manier om lonnsverhoging in Zweden te krijgen is van baan wisselen.
pi_135533405
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 17:26 schreef Virus3000 het volgende:
En het is een groot internationaal bedrijf...
En volgens hun persoonlijke ontwikkelings niveau schalen zit ik op zo goed als het hoogste niveau...

Morgen heb ik sollicitatie gesprek bij ander bedrijf. Vraag me dus af wat ik beetje moet antwoorden op de vraag: "hoeveel wil je verdienen". Van 28.500 naar 35.000-40.000 lijkt mij ook beetje vreemd maar wel normaal loon als ik zo internet doorlees... Iemand tips?
Nou, ik denk dat je wel tussen de 32.000 en 35.000 kan gaan zitten hoor!
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:14:21 #93
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_135534652
Altijd hoog zetten als ze dat te veel vinden gaan ze vanzelf afdingen en dan kom je misschien op je gewenste punt :)
pi_135535466
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:23 schreef Virus3000 het volgende:

Ik weet alleen niet of zij melding krijgen dat iemand (ik) hun loon gegevens heeft opgevraagd (doe je online).
dat krijgen ze van het bedrijf waar jij het opvraagt.
pi_135544798
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:28 schreef McWurth het volgende:

[..]

dat krijgen ze van het bedrijf waar jij het opvraagt.
Ok. Maar dus niet mijn persoonNr omdat ik het opvraag?
pi_135550287
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 23:26 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Ok. Maar dus niet mijn persoonNr omdat ik het opvraag?
denk het wel want aangezien dat op je adres en je naam geregistreerd staat en je dat waarschijnlijk ok moet opgeven wanneer je het opvraagt zal dat ongetwijfeld ook op het papier staan dat de andere persoon krijgt. deze checks worden vrij vaak gedaan door bedrijven natuurlijk, als je bijvoorbeeld een abbonement afsluit van electriciteit of iets dergelijks.
door "gewone" mensen weet ik dat verder ook niet maar de andere partij gaat wel te horen krijgen wie het was, lijkt mij ook niet meer dan eerlijk?
pi_135553371
Zou dat ook niet doen eerlijk gezegd. Gewoon inzetten op een bedrag wat jij redelijk vindt. 28.500 is sowieso wel te weinig.
pi_135570967
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 10:59 schreef Heaven7 het volgende:
Zou dat ook niet doen eerlijk gezegd. Gewoon inzetten op een bedrag wat jij redelijk vindt. 28.500 is sowieso wel te weinig.
Te weinig hangt weer af wat hij precies doet. IT consultant is een te breed begrip. Als hij bijvoorbeeld met php en wordpress werkt vind ik het best wel veel eigenlijk :+ (al zal dat meer zijn omdat ik het niet zo hoog op heb met php en wordpress >:O ). Ik kan in dit topic in ieder geval niks vinden over wat hij precies doet wat volgens mij wel een belangrijke factor is.

Ik zelf zit op dit moment op 32000kr als developer, in house en niet als consultant. Ik heb begrepen dat dit verder niet slecht is in stockholm. Ik heb alleen na 2 maanden al wel promotie gemaakt naar lead developer, en daar ze erg tevreden zijn gaat dat leuk worden tijdens het eerste functionerings gesprek over 6 maanden. c_/
pi_135592271
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 18:48 schreef mogsy het volgende:

[..]

Te weinig hangt weer af wat hij precies doet. IT consultant is een te breed begrip. Als hij bijvoorbeeld met php en wordpress werkt vind ik het best wel veel eigenlijk :+ (al zal dat meer zijn omdat ik het niet zo hoog op heb met php en wordpress >:O ). Ik kan in dit topic in ieder geval niks vinden over wat hij precies doet wat volgens mij wel een belangrijke factor is.

Ik zelf zit op dit moment op 32000kr als developer, in house en niet als consultant. Ik heb begrepen dat dit verder niet slecht is in stockholm. Ik heb alleen na 2 maanden al wel promotie gemaakt naar lead developer, en daar ze erg tevreden zijn gaat dat leuk worden tijdens het eerste functionerings gesprek over 6 maanden. c_/
Klopt.
Ben senior .net developer met ervaring in desktop apps, web, windows phone en BI.

32.000 in Stockholm is niet hoog. Heb verschillende aanbiedingen gehad in Stockholm paar maanden terug en die lagen rond de 40.000 en zelfs een van 55.000.

Jobs in Stockholm zijn er voldoende dus dan kun je best wel wat eisen.
pi_135593587
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 08:48 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Klopt.
Ben senior .net developer met ervaring in desktop apps, web, windows phone en BI.

32.000 in Stockholm is niet hoog. Heb verschillende aanbiedingen gehad in Stockholm paar maanden terug en die lagen rond de 40.000 en zelfs een van 55.000.

Jobs in Stockholm zijn er voldoende dus dan kun je best wel wat eisen.
.NET staat er inderdaad niet om bekend dat het slecht betaald. Zelfs ik vind 28500 daarvoor te weinig.

Ik kom helaas zelf uit de PHP hoek (gelukkig door baanwissel niks meer mee te maken *O* ) en daar zijn meer developers dan banen wat de salarissen drukt denk ik. In Nederland was dat vooral goed te merken vond ik. Bij een hoop bedrijven begonnen zelfs HBOers op minimum loon voor PHP developer :') .

Ik hoop zelf richting de 38000 te gaan over een paar maanden. En dan daarna elk jaar wat omhoog. O-)

Salaris interesseerd mijzelf eigenlijk nooit zo ( -O- niet altijd even goed besef ik zelf ook ), zolang de projecten maar leuk/interessant/leerzaam zijn en de rekeningen betaald kunnen worden. Nu werkt mijn vrouw ook dus inkomen is er sowieso genoeg.
pi_135593596
Ik ga waarschijnlijk högskoleprovet doen dit jaar, maar speelt dat een belangrijke rol bij de toelating? Ik wil sjökapten studeren in Kalmar.
pi_135593670
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 09:53 schreef DrNick het volgende:
Ik ga waarschijnlijk högskoleprovet doen dit jaar, maar speelt dat een belangrijke rol bij de toelating? Ik wil sjökapten studeren in Kalmar.
http://www.studera.nu/hog(...)16405a680008818.html

Misschien helpt dit? Ik heb het zelf nooit gedaan dus weet er niet zoveel van af :@ .
pi_135593896
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 09:55 schreef mogsy het volgende:

[..]

http://www.studera.nu/hog(...)16405a680008818.html

Misschien helpt dit? Ik heb het zelf nooit gedaan dus weet er niet zoveel van af :@ .

Heb ik al gelezen ja :Y

Het lastigste is denk ik Zweedse synoniemen en tekstverklaren.
pi_135598613
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 09:52 schreef mogsy het volgende:

[..]

.NET staat er inderdaad niet om bekend dat het slecht betaald. Zelfs ik vind 28500 daarvoor te weinig.

Ik kom helaas zelf uit de PHP hoek (gelukkig door baanwissel niks meer mee te maken *O* ) en daar zijn meer developers dan banen wat de salarissen drukt denk ik. In Nederland was dat vooral goed te merken vond ik. Bij een hoop bedrijven begonnen zelfs HBOers op minimum loon voor PHP developer :') .

Ik hoop zelf richting de 38000 te gaan over een paar maanden. En dan daarna elk jaar wat omhoog. O-)

Salaris interesseerd mijzelf eigenlijk nooit zo ( -O- niet altijd even goed besef ik zelf ook ), zolang de projecten maar leuk/interessant/leerzaam zijn en de rekeningen betaald kunnen worden. Nu werkt mijn vrouw ook dus inkomen is er sowieso genoeg.
Klopt. In mijn geval werkt mijn vriendin voorlopig nog niet (gaat studeren). Dus dan wil ik gewoon goed marktconform betaald worden ipv onderbetaald.
Sowieso als je in Zweden 2 goed betaalde banen hebt dan heb je echt niet meer te klagen over geld. Je kunt echt wel aardig verdienen hier...
pi_135608001
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 12:37 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Klopt. In mijn geval werkt mijn vriendin voorlopig nog niet (gaat studeren). Dus dan wil ik gewoon goed marktconform betaald worden ipv onderbetaald.
Sowieso als je in Zweden 2 goed betaalde banen hebt dan heb je echt niet meer te klagen over geld. Je kunt echt wel aardig verdienen hier...
Tenzij je een huis in Stockholm wil kopen. in een niet-allochtonenbuurt.

Dan ben je weer 10 jaar arm.
pi_135611249
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 16:43 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ga je net boven Stockholm wonen. Vallentuna/Lindholmen/Kårsta en alle kleinere gehuchten er om heen
pi_135612970
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 18:24 schreef mogsy het volgende:

[..]

Ga je net boven Stockholm wonen. Vallentuna/Lindholmen/Kårsta en alle kleinere gehuchten er om heen
En dan elke dag 3 uur reizen om op je werk te komen.??
pi_135616952
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 19:09 schreef Metaan het volgende:

[..]

En dan elke dag 3 uur reizen om op je werk te komen.??
Vallentuna -> T-centralen in Stockholm is net 45 minuten met openbaar vervoer. Met de auto sneller. Maargoed, je kan niet alles hebben hč :). Goedkoper wonen in Zweden is langer reizen naar werk veelal :Y). Ik zou zelf Hallstavik - Stockholm elke dag doen als ik daar mijn droomhuis zou vinden.

Gelukkig genoeg hobbies die ook onderweg te doen zijn :+
pi_135622024
quote:

[..]

Mwa dat valt reuze mee hoor. Naja, tenzij je een groot appartement niet als huis telt dan. Wij zitten op 20 minuten van Slussen af in een appartement uit 2007 van 85m2 met grote tuin van 30m2 voor 1.9 miljoen.
pi_135634036
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 22:00 schreef Heaven7 het volgende:

[..]

Mwa dat valt reuze mee hoor. Naja, tenzij je een groot appartement niet als huis telt dan. Wij zitten op 20 minuten van Slussen af in een appartement uit 2007 van 85m2 met grote tuin van 30m2 voor 1.9 miljoen.
20 minuten van Slussen zegt niet zo veel. En een apartement is natuurlijk niet een huis.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar een apartement maar dat zit em vooral in het feit dat je zelf niet zo ontzettend veel onderhoud hoeft te doen en alles gelijksvloers is mooi meegenomen zodra mogsy een dagje ouder is. Helaas voor mij wil mijn vrouw per sé in een huis wonen. :P

Niet dat ik de buren van een eventueel apartement mijn vrouw wil aan doen. Haar hobby is opera zingen, ze doet het niet slecht verder, maar het is wel op redelijk volume :X
pi_135646236
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 09:54 schreef mogsy het volgende:

[..]

20 minuten van Slussen zegt niet zo veel. En een apartement is natuurlijk niet een huis.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar een apartement maar dat zit em vooral in het feit dat je zelf niet zo ontzettend veel onderhoud hoeft te doen en alles gelijksvloers is mooi meegenomen zodra mogsy een dagje ouder is. Helaas voor mij wil mijn vrouw per sé in een huis wonen. :P

Niet dat ik de buren van een eventueel apartement mijn vrouw wil aan doen. Haar hobby is opera zingen, ze doet het niet slecht verder, maar het is wel op redelijk volume :X
:') Wat ben jij een wijsneus zeg. Een appartement is niet een huis nee, dat zeg ik toch ook? En het spijt mij dat ik niet hier ga neerzetten waar exact ik woon maar 20 min van Slussen zegt toch wel zoveel dat het centraal genoeg is lijkt me. En ohja, absoluut geen pauperbuurt. Succes met het zoeken van je vrijstaande huis in Stockholm centrum voor 3 kronen.
pi_135667144
Het nadeel van sneeuw: straten die op zondagmorgen 8 uur worden schoongemaakt. Wat een herrie...
pi_135672027
quote:

[..]

Mwah, wellicht als je een groot appartement of kulturhus in Vasastan kopen wilt. Ik woon weliswaar in een appartement (redelijk klein, maar genoeg voor alleen) op Södermalm en mijn hypotheeklasten overstijgen de 7000 SEK niet. En dat is mét 3500 amortering, waar Zweden zelf allergisch voor schijnen te zijn.

Dat je in Stockholm meer voor woonruimte betaalt dan in Kiruna lijkt me evident. Net als dat wonen in Amsterdam duurder is dan in Appelscha, Londen duurder dan Kent en New York duurder dan Boston. Vraag- aanbod. Al is het wel een beetje doorgeschoten in Stockholm uiteraard: http://www.svd.se/narings(...)-manaden_8907236.svd :')
pi_135682002
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 08:44 schreef Jagärtrut het volgende:
Het nadeel van sneeuw: straten die op zondagmorgen 8 uur worden schoongemaakt. Wat een herrie...
ach hier gaat dat dag en nacht door ;) vind het niet zo erg eigenlijk het is alleen vervelend wanneer ze 3dm sneeuw moeten ruimen want dan gaan ze echt gewoon 4 of keer vlak langs het gebouw en dan trilt alles :(
pi_135682611
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 13:09 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Ik woon weliswaar in een appartement (redelijk klein, maar genoeg voor alleen) op Södermalm en mijn hypotheeklasten overstijgen de 7000 SEK niet.
Heb je het nog in de goede tijd gekocht zeker?
  maandag 27 januari 2014 @ 19:26:06 #117
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_136113448
quote:
Groot schandaal inmiddels, website gehackt en database spuwt random vonnissen op als je op mensen zoekt haha - http://www.aftonbladet.se(...)n/article18261928.ab
  woensdag 29 januari 2014 @ 21:36:43 #119
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_136114325
Zodra je woorden als sanslöst en fruktansvärt ziet dan weet je dat een Zweed er tabak van heeft :P
pi_136562264
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 09:52 schreef mogsy het volgende:

[..]

Vorige week eindelijk mezelf zover gekregen om is te gaan praten over salaris omdat ik van developer naar lead developer was gegaan praktisch direct na aangenomen te zijn :7 , maar het salaris nog niet was omhoog gegaan.

Meteen ingezet op 45000 :'), waar ik nu 32000 verdien. De baas bood 39000 en de mogelijkheid om Red Hat Certified Engineer certificatie te doen, met een belofte om in Oktober nogmaals te kijken naar het salaris.

Kan ik verder niet om klagen, het blijft een klein bedrijf, dus de hoofdprijs zal ik toch nooit verdienen :P, maar het is een mooi begin.

quote:
Helaas alweer plat, had graag op m'n vrouw willen zoeken :+

[ Bericht 21% gewijzigd door mogsy op 10-02-2014 20:05:16 ]
pi_141480793
Hey ik heb een vraagje.

Ik ga over 2 weken naar mn vader in zweden met het vliegtuig.

De beste man smacht echter naar een zoute haring , mag ik deze gevacumeerd vervoeren in het vliegtuig naar zweden ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_141481165
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 09:45 schreef Joene het volgende:
Hey ik heb een vraagje.

De beste man smacht echter naar een zoute haring , mag ik deze gevacumeerd vervoeren in het vliegtuig naar zweden ?
waarom zou dat niet mogen?
pi_141484246
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 10:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

waarom zou dat niet mogen?
Geen idee ? omdat etenswaar ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_141486362
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 11:59 schreef Joene het volgende:

[..]

Geen idee ? omdat etenswaar ?
Nee, ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem zou zijn. Gewoon doen!
pi_141490713
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 09:45 schreef Joene het volgende:
Hey ik heb een vraagje.

Lijkt me geen probleem, ik neem standaard als ik vanuit Nederland weer terug ga een lading kaas mee. Nooit geen problemen mee gehad, een keer keken ze me in Oslo raar aan toen ik daar overstapte naar Stockholm. Maar toen ze hoorde dat ik Nederlander was was alles best.
Don't get saucy with me, Bearnaise!
pi_141490784
Hebben jullie tips voor een Zweden (groeps)reis voor mij?
  maandag 7 juli 2014 @ 17:34:43 #127
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_142011404
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 15:16 schreef Miniem het volgende:
Hebben jullie tips voor een Zweden (groeps)reis voor mij?
Kan je beter in TRV / Zweden #3 posten. Genoeg te vinden online, misschien moet je ook iets meer info geven wat je wensen zijn.

Sverige har sommarstängt från slutet av juni t.o.m. andra veckan i augusti, välkommen åter :)
pi_142335925
Het was gelukt hoor! Paps was blij ermee :)
pi_143117602
Lol helt rätt Scooter, är fortfarande så :o
  donderdag 7 augustus 2014 @ 22:29:10 #130
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_143181475
tot wanneer loopt eigenlijk het kampeer/stuga/bungalow seizoen. Ik wil eigenlijk samen met mijn vriendin begin oktober herinneringen gaan ophalen in Karlskrona/Kalmar/Stockholm (2 jaar gezeten voor studie en werk) voor een week.

Zijn campings met stuga's dan nog open? Met name de Stockholm archipel is belangrijk :P

geen zin om te zoeken op google en mijn zweeds is niet meer wat het geweest is :')
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:03:28 #131
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_143191811
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:00 schreef Heaven7 het volgende:
Lol helt rätt Scooter, är fortfarande så :o
;)

Nja, även om det inte 2:a veckan har passerat ännu...... ;)

Openings/sluitings tijden van campings met of zonder stugor varieren veel dus daarvoor moet je echt opzoek gaan. Ik heb sluitingsdata gezien van eind augustus / september en zelfs december. Verder kan je ook een stuga huren zonder dat er een caping omheen zit :D

http://www.camping.se
http://www.camping.se/stuganu
http://www.flottsbro.se/sv/stugor
http://www.sverigesemester.com/
http://www.novasol.se/
http://www.stugknuten.com/resultat.asp?lan_id=1
http://www.skargardsstugor.se/sv

Ben ook te lui om verder te zoeken :+ heb overigens geen ervaring met campings/stugor in of rond Stockholm. Wel gewoon in het bos met school 21 jaar geleden ofzo en een paar keer in het zomerhuisje van oom & tante gezeten op Bullandö.

Ha en trevlig semester.

Ska själv tillbaka till Stockholm i början på oktober eller november, för att hälsa på morsan och mitt fylla på mitt snusförråd :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Scooter1 op 08-08-2014 10:13:34 ]
pi_143192111
Mijn ouders gingen meestal buiten het hoogseizoen trekken en hebben meerdere malen al in september voor dichte campings gestaan.
Rond Stockholm zijn wel campings die het hele jaar open zijn.
pi_143192257
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:03 schreef Scooter1 het volgende:

[..]

;)

Nja, även om det inte 2:a veckan har passerat ännu...... ;)

Openings/sluitings tijden van campings met of zonder stugor varieren veel dus daarvoor moet je echt opzoek gaan. Ik heb sluitingsdata gezien van eind augustus / september en zelfs december. Verder kan je ook een stuga huren zonder dat er een caping omheen zit :D

http://www.camping.se
http://www.camping.se/stuganu
http://www.flottsbro.se/sv/stugor
http://www.sverigesemester.com/
http://www.novasol.se/
http://www.stugknuten.com/resultat.asp?lan_id=1
http://www.skargardsstugor.se/sv

Ben ook te lui om verder te zoeken :+ heb overigens geen ervaring met campings/stugor in of rond Stockholm. Wel gewoon in het bos met school 21 jaar geleden ofzo en een paar keer in het zomerhuisje van oom & tante gezeten op Bullandö.

Ha en trevlig semester.

Ska själv tillbaka till Stockholm i början på oktober eller november, för att hälsa på morsan och mitt fylla på mitt snusförråd :P
är du Svensk?

Het kan ook goed zijn om gewoon op huisjes te zoeken, als je toch een huisje wilt. google naar hyra stuga. of op airbnb.com, ofzo.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:53:09 #134
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_143192823
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:26 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

är du Svensk?

Har Svensk och Holländsk nationalitet.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 15:38:35 #135
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143201821
Ben nu een maandje bezig met het leren van de taal, gaat aardig. Maar wat ik me toch af blijf vragen is waarom ''de'' als ''dom'' wordt uitgesproken :P
pi_143201851
Ja, waarom spreken wij Gorinchem als Gorkum uit :+.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 15:44:37 #137
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143201995
Ik noem het gewoon Gorinchem :P , maar het valt me op aangezien het buiten dat woord niet zo is :P

Het leren gaat trouwens lekkerder dan verwacht, er zitten toch best wel wat overeenkomsten in taal en zinsopbouw.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 20:02:11 #138
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_143210709
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 15:38 schreef Erasmo het volgende:
Ben nu een maandje bezig met het leren van de taal, gaat aardig. Maar wat ik me toch af blijf vragen is waarom ''de'' als ''dom'' wordt uitgesproken :P
Best een goede vraag over schrijf-, en spreektaal.

Velen spreken zowel de en dem uit als dom, en daarom word dom vaak gebruikt in de omgangstaal.

In de jaren 1960 en '70, wer door velen dom als enige vorm, dus ook in schrift, gebruikt net als mej/dej/sej, met de uitspraak als argument en dat het te moeilijk zou zijn voor iedereen om onderscheid te maken tussen de en dem.

Tegenstanders hadden het argument dat soms de ook uitgesproken werd als /de:/. En er zijn ook regionale verschillen. Zuid-Zweden zeggen, of het ten minste vroeger, di en dom, en Finlandszweden zeggen di en dem.

Maar een belangrijker tegenargument is dat de invoering van dom als de enige vorm van schrijven het schrift erg zou schaden. Het is een zeer frequente woord en het zou het leesvermogen van oudere texten beinvloeden.

We blijven de en dem schrijven, terwijl dom zal worden gebruikt in spreektaal.
Op chat's enzo is dom ok om te schrijven ;)

Een leuk artikel voor over een paar maanden:
http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/far-man-skriva-dom-i-dn/
Je kan ook google translate gebruiken en een beetje knippen en plakken :)

Maar het antwoord op de ultime vraag waarom de uitspraak dom is moet ik je vooralsnog schuldig blijven.
pi_144052040
Mogsy en het vrouwtje waren sinds kort op zoek naar een koop woning. Nondeju dat gaat snel in Zweden.

Na het open huis afgelopen dinsdag lånelöfte aangevraagd. Vervolgens mee doen in de bieding. Belt de makelaar op vrijdag dat ons bod is geaccepteerd, of we zaterdag kunnen tekenen 8)7 . Vandaag alles opsturen naar de bank en de eerste 10% overmaken naar de makelaar.

Volgens mij kan je in Zweden binnen 3 dagen de hypotheek rond hebben en de sleutels in handen hebben. _O-
pi_144055675
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 04:55 schreef mogsy het volgende:
Mogsy en het vrouwtje waren sinds kort op zoek naar een koop woning. Nondeju dat gaat snel in Zweden.

Na het open huis afgelopen dinsdag lånelöfte aangevraagd. Vervolgens mee doen in de bieding. Belt de makelaar op vrijdag dat ons bod is geaccepteerd, of we zaterdag kunnen tekenen 8)7 . Vandaag alles opsturen naar de bank en de eerste 10% overmaken naar de makelaar.

Volgens mij kan je in Zweden binnen 3 dagen de hypotheek rond hebben en de sleutels in handen hebben. _O-
Gefeliciteerd ;-).
pi_144060090
quote:
1s.gif Op maandag 1 september 2014 11:23 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd ;-).
Dank :). M'n moedertje vertelde gister nog dat het in Nederland tegenwoordig 3 maanden duurt voordat de hypotheek rond is :o. Vraag me dan echt af wat ze verkeerd doen als het hier in Zweden zo snel geregeld is.
pi_144062960
quote:

Gefeliciteerd, mooi huis ook! (zag een foto in het andere topic)

Ons eerste huis ging inderdaad ook bizar snel. We hadden de lånelöfte ook al klaar. Op zondag de bezichtiging en maandag om 18.00 begon het telefonische bieden. Tegen negenen belde de makelaar al met de boodschap dat de biedingen waren gestopt en dat het huis van ons was. Ik weet nog dat ik de telefoon neerlegde en verbaasd tegen mijn vriendin stamelde: "Eeeehh, ik geloof dat we net een huis hebben gekocht..."

Ook mooi was toen we ons laatste huis verkochten en er drie kopers in een lekkere biedoorlog terecht kwamen. Bij elk nieuw bod kwam er een sms van de makelaar binnen en dat ging echt de hele dag en avond door...heerlijk was dat. :D En de volgende dag felicitaties van alle buren, want alles is immers openbaar, dus ook waarvoor je je huis verkoopt. Uiteindelijk vér boven de utgångspris kunnen verkopen, was mooie meevaller!
pi_144063700
Tof huis, Mogsy!

Ik blijf me maar verbazen over de kosten van huizen hier. Het is ongeloofelijk wat men voor een 20 m2 appartement (eigenlijk, kamer) vraagt. Ik ben benieuwd wanneer de bubbel barst.

Fijn, Knut dat jullie zo goed konden verkopen. Zou ik ook niet bang voor zijn op deze manier hier.

Hoe gaat het in NL?
  maandag 1 september 2014 @ 16:15:04 #144
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_144065676
quote:

Gefeliciteerd!
Ser snyggt ut, o fan med bastu :)
pi_144068658
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:20 schreef Jagärtrut het volgende:

Fijn, Knut dat jullie zo goed konden verkopen. Zou ik ook niet bang voor zijn op deze manier hier.

Hoe gaat het in NL?
Ach, aanpassingsproblemen hadden we wel, maar nu draait alles wel goed eigenlijk.
Was afgelopen zomer nog in even weer Uppsala, maar zou er zo weer willen wonen.
pi_144070424
Even wat stelen uit het andere topic.

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:06 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Superleuk huis! Wil je ook vertellen waar ie staat?
Margretelund, Åkersberga

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:19 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

en wat ie gekost heeft! Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Stond op hemnet voor 2 850 000. Wij hebben het gekocht voor 3 100 000. Iemand had wel 3 150 000 geboden, maar wij zijn het geworden omdat we erg flexibel zijn en zelf niks te verkopen hadden.

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:04 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, mooi huis ook! (zag een foto in het andere topic)

Ons eerste huis ging inderdaad ook bizar snel. We hadden de lånelöfte ook al klaar. Op zondag de bezichtiging en maandag om 18.00 begon het telefonische bieden. Tegen negenen belde de makelaar al met de boodschap dat de biedingen waren gestopt en dat het huis van ons was. Ik weet nog dat ik de telefoon neerlegde en verbaasd tegen mijn vriendin stamelde: "Eeeehh, ik geloof dat we net een huis hebben gekocht..."

Ook mooi was toen we ons laatste huis verkochten en er drie kopers in een lekkere biedoorlog terecht kwamen. Bij elk nieuw bod kwam er een sms van de makelaar binnen en dat ging echt de hele dag en avond door...heerlijk was dat. :D En de volgende dag felicitaties van alle buren, want alles is immers openbaar, dus ook waarvoor je je huis verkoopt. Uiteindelijk vér boven de utgångspris kunnen verkopen, was mooie meevaller!
Hier in de buurt een kompleet gerenoveerd huis, startprijs 3 850 000 nu al 4 775 000 8)7 . Ik vind dat bied systeem maar niks, veelste veel stress, en als je beetje competitief bent betaal je al gauw veelste veel voor een huis :P. Wel leuk als je zelf de verkoper bent.

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:20 schreef Jagärtrut het volgende:
Tof huis, Mogsy!

Ik blijf me maar verbazen over de kosten van huizen hier. Het is ongeloofelijk wat men voor een 20 m2 appartement (eigenlijk, kamer) vraagt. Ik ben benieuwd wanneer de bubbel barst.
Midden in Stockholm betaal je al gauw 3 - 4 miljoen kronen voor een klein rot appartement volgens mij. Het was een tijdje aan het dalen, maar de prijzen schieten echt als een malle omhoog het laatste halfjaar, althans rondom Vallentuna waar ik nu woon. In Akalla nabij Kista zijn de prijzen voor een apartement bijna verdubbeld te afgelopen paar jaar.

De makelaar vertelde mij trouwens dat Åkersberga vol met Nederlanders zit :Y).
pi_144070790
oeh, dat lijkt me wel mooi daar, ben nog nooit daar in de skärgård geweest. Je kunt de boten voorbij zien komen, zie ik op google maps.

Hoe groot is het huis?

Hier in centraal Uppsala gaan van die 20m2 appartementen in het centrum ook voor over een miljoen weg. (SEK, natuurlijk). Vrienden en collega's verhuizen ook steeds door naar groter, omdat hun oude huis zoveel meer waard is geworden. Eigenlijk had ik moeten kopen zodra ik begon met werken, maar ik zit nu goed, en we blijven niet meer zo heel lang, waarschijnlijk. Helaas.
pi_144071119
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 18:53 schreef Jagärtrut het volgende:
oeh, dat lijkt me wel mooi daar, ben nog nooit daar in de skärgård geweest. Je kunt de boten voorbij zien komen, zie ik op google maps.

Hoe groot is het huis?

Hier in centraal Uppsala gaan van die 20m2 appartementen in het centrum ook voor over een miljoen weg. (SEK, natuurlijk). Vrienden en collega's verhuizen ook steeds door naar groter, omdat hun oude huis zoveel meer waard is geworden. Eigenlijk had ik moeten kopen zodra ik begon met werken, maar ik zit nu goed, en we blijven niet meer zo heel lang, waarschijnlijk. Helaas.
Uit mijn hoofd was het volgens mij:

boarea: 147m^2
biarea: 42m^2

Verspreid over 2 verdiepingen, waarvan de kelder uitkomt in de tuin :).

Je gaat weg uit Zweden wegens werk of is de wederhelft het zat (of interpreteer ik het verkeerd?)?
pi_144071828
Wij woonden als laatste in een Bostadsrätt-woning. Uiteindelijk hebben we er meer dan het dubbele ervoor gekregen dan wat we ervoor betaald hadden. In drie jaar tijd! Opeens explodeerden de prijzen enorm, geen idee waarom.
pi_144073133
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:01 schreef mogsy het volgende:

[..]

Uit mijn hoofd was het volgens mij:

boarea: 147m^2
biarea: 42m^2

Verspreid over 2 verdiepingen, waarvan de kelder uitkomt in de tuin :).

Je gaat weg uit Zweden wegens werk of is de wederhelft het zat (of interpreteer ik het verkeerd?)?
Dat is perfect!

We zijn het allebei eigenlijk wel zat, ik wil graag wat dichter bij familie en vrienden wonen. Omdat ik 3 jaar lang een lange afstandsrelatie had is het integreren hier naar de studietijd altijd lastig gebleven, omdat ik 2 weken hier was, en dan 2 weken niet.

Plus, m'n PhD is over niet al te lang klaar, hopelijk, en dan is het een goede tijd om te verhuizen. Het idee is om naar Berlijn te vertrekken, als we daar allebei werk kunnen vinden.
pi_144073612
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:40 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Dat is perfect!

We zijn het allebei eigenlijk wel zat, ik wil graag wat dichter bij familie en vrienden wonen. Omdat ik 3 jaar lang een lange afstandsrelatie had is het integreren hier naar de studietijd altijd lastig gebleven, omdat ik 2 weken hier was, en dan 2 weken niet.

Plus, m'n PhD is over niet al te lang klaar, hopelijk, en dan is het een goede tijd om te verhuizen. Het idee is om naar Berlijn te vertrekken, als we daar allebei werk kunnen vinden.
Nice, Duitsland lijkt me ook wel wat op zich, ik zie mezelf niet meer terugkeren naar Nederland in ieder geval. Niet dat ik ooit m'n vrouw zo ver kan krijgen om Zweden te verlaten :P.

Familie op zo'n afstand is inderdaad een nadeel inderdaad. Ik ondervond dat vooral toen mijn moeder een duikel van de trap maakte midden in de nacht. Uiteindelijk wel redelijk goed afgelopen. Dat soort momenten maken het erg lastig/zwaar. En m'n enige nichtje woont ook in Nederland ;(. Al zouden mijn zusje en haar man graag naar Zweden verhuizen, maar ik denk niet dat ze die stap gaan maken.

Wat is het onderwerp van de studie als ik nieuwsgierig mag zijn :@?
pi_144073729
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:48 schreef mogsy het volgende:

[..]

Nice, Duitsland lijkt me ook wel wat op zich, ik zie mezelf niet meer terugkeren naar Nederland in ieder geval. Niet dat ik ooit m'n vrouw zo ver kan krijgen om Zweden te verlaten :P.

Familie op zo'n afstand is inderdaad een nadeel inderdaad. Ik ondervond dat vooral toen mijn moeder een duikel van de trap maakte midden in de nacht. Uiteindelijk wel redelijk goed afgelopen. Dat soort momenten maken het erg lastig/zwaar. En m'n enige nichtje woont ook in Nederland ;(. Al zouden mijn zusje en haar man graag naar Zweden verhuizen, maar ik denk niet dat ze die stap gaan maken.

Wat is het onderwerp van de studie als ik nieuwsgierig mag zijn :@?
Ja, en het feit dat mijn vriend ook niet Zweeds is maakt dat er hier dus ook geen familie is om eens op terug te vallen.

Het onderwerp van m'n phd is burgeroorlogen, en specifiek die met meerdere rebellengroepen.
pi_144074070
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:50 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja, en het feit dat mijn vriend ook niet Zweeds is maakt dat er hier dus ook geen familie is om eens op terug te vallen.

Het onderwerp van m'n phd is burgeroorlogen, en specifiek die met meerdere rebellengroepen.
Bloederige maar interessante materie. Is het nog vanuit een specifiek vakgebied zoal psychologie of sociologie?

Geen enkele familie in Zweden verder zal de stap wel makkerlijker maken ja :). Dat is dus ook waarschijnlijk waarom mijn vrouw nooit weg zou kunnen, ze is erg gesteld op haar familie :P
pi_144093272
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 19:55 schreef mogsy het volgende:

[..]

Bloederige maar interessante materie. Is het nog vanuit een specifiek vakgebied zoal psychologie of sociologie?

Geen enkele familie in Zweden verder zal de stap wel makkerlijker maken ja :). Dat is dus ook waarschijnlijk waarom mijn vrouw nooit weg zou kunnen, ze is erg gesteld op haar familie :P
Vanuit politiek wetenschap, maar veel invloeden van oa psychologie en economie, natuurlijk.

Wat wordt het al weer vroeg donker, vinden jullie ook niet? Het is al bijna weer tijd om vitamine D te gaan slikken. Ik heb wel weer zin in de winter, hoop dat ie beter wordt als vorig jaar!
pi_144096365
Ik hoorde gister dat het een van de koudste winters gaat worden in jaren. Geen idee of het waar is. Ik vond zelf de winter van 2 jaar geleden wel tof :7. -27C en sneeuw vanaf eind oktober tot en met begin mei :P en dat 30km boven Stockholm.

Onze värmepump was wel kapot toen :') dus het werd in huis niet warmer dan 16C met de paar electrische verwarmings elementen die daar niet op berekend zijn :P.

Dat jaar staat ook wel te boek als het jaar van de electriciteits rekening.
pi_144100227
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:17 schreef mogsy het volgende:
Ik hoorde gister dat het een van de koudste winters gaat worden in jaren. Geen idee of het waar is. Ik vond zelf de winter van 2 jaar geleden wel tof :7. -27C en sneeuw vanaf eind oktober tot en met begin mei :P en dat 30km boven Stockholm.

Onze värmepump was wel kapot toen :') dus het werd in huis niet warmer dan 16C met de paar electrische verwarmings elementen die daar niet op berekend zijn :P.

Dat jaar staat ook wel te boek als het jaar van de electriciteits rekening.
waar heb je die voorspelling gehoord? Hoop dit jaar niet te koud. Renoveren heel ons huis en isolatie moet er eerst allemaal uit... :-)
pi_144100798
Ik hoop op lekker koud en veel sneeuw. Dus ik ben blij met jouw voorspelling, Mogsy!
pi_144112954
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:41 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

waar heb je die voorspelling gehoord? Hoop dit jaar niet te koud. Renoveren heel ons huis en isolatie moet er eerst allemaal uit... :-)
Volgens mij op de gangen op het werk :P. Iemand zal het wel uit een krant gehaald hebben.

Ik hoop dat diegene gelijk krijgt. Je gaat ten slotte niet naar Zweden verhuizen voor het warme weer :+
pi_144120245
Ik hoop ook op een koude winter, de afgelopen winter was wat dat betreft niet veel soeps.

En vitamine D ga ik ook binnenkort mee beginnen, hopelijk kan ik het 'in-slaap-vallen-na-werk' van voorgaande winters overslaan dit jaar.
pi_144125585
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 20:35 schreef mogsy het volgende:

[..]

Volgens mij op de gangen op het werk :P. Iemand zal het wel uit een krant gehaald hebben.

Ik hoop dat diegene gelijk krijgt. Je gaat ten slotte niet naar Zweden verhuizen voor het warme weer :+
oh nee ik hou ook van strenge winters alleen dit jaar Is het wat lastiger ;-)
pi_144241481
Hoi. Gaat er iemand binnenkort nog naar Zweden? Zou iemand surstromming voor mij mee kunnen nemen?
  zondag 7 september 2014 @ 17:20:54 #162
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_144276978
Zware technische vraag: mijn kenissen hebben een nieuw huis gekocht en bij -50 vriezen de deuren dicht.
Nu kan ik mij voorstellen dat dit kan gebeuren op een bepaald moment als er een straffe wind staat maar de vervangingskosten voor 2 deuren is meer dan 5000 dollar. (fibreglas deuren)

Weten jullie misschien wat men in Zweden doet om deuren en ramen funktionerend te houden?

Ik denk zomaar aan vet smeren rond de randen of de kachel bloedhoog houden dag en nacht?
Of een speciale rand langs de deuren aanbrengen?

Wie oh wie?
  zondag 7 september 2014 @ 17:52:05 #163
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_144277883
Vaseline werkt goed. Of met een flap zorgen dat de wind er niet direct op staat. Mocht het te laat zijn kan je ze altijd nog open föhnen.

Wat nog beter werkt is geen fiberglas deuren gebruiken waar ze niet geschikt zijn :P
pi_144278080
Voor mijn autodeuren gebruikte ik ook vaseline. Geen idee of dat ook met gewone deuren werkt.
  zondag 7 september 2014 @ 17:59:47 #165
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_144278125
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 17:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
Voor mijn autodeuren gebruikte ik ook vaseline. Geen idee of dat ook met gewone deuren werkt.
Mits er een rubberen strip tussen zit.
pi_144279512
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 17:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ja, of zo'n roller met een teflon achtig iets erin.

Onze voordeur heeft het ook wel eens lastig gehad bij erge kou, en fietssloten zijn helemaal erg.

Volgens mij is voorkomen beter dan genezen, zorgen dat er weinig vocht bij de deur kan komen.
pi_144504413
Gaat er iemand binnenkort naar Zweden en wil die voor mij surstromming voor mij meenmen ik wil je wel terug betalen.
pi_144509154
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 00:33 schreef Fokker101 het volgende:
Gaat er iemand binnenkort naar Zweden en wil die voor mij surstromming voor mij meenmen ik wil je wel terug betalen.
Ik wil het risico niet nemen :D , het blikje zal onderweg maar opengaan. Er ging zelfs een tijd het verhaal rond dat het niet in het vliegtuig mocht worden meegenomen vanwege de de druk en openbarstende blikken. Maar of dat echt waar is weet ik niet.
  Moderator zondag 14 september 2014 @ 10:43:04 #169
45833 crew  Fogel
pi_144509188
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 10:40 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik wil het risico niet nemen :D , het blikje zal onderweg maar opengaan. Er ging zelfs een tijd het verhaal rond dat het niet in het vliegtuig mocht worden meegenomen vanwege de de druk en openbarstende blikken. Maar of dat echt waar is weet ik niet.
En daarnaast:
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 16:12 schreef Fokker101 het volgende:

[..]

Eigenlijk ben ik het niet van plan om op te eten. Maar om pranks mee uit te halen.
Ik snap trouwens niet dat mensen zoiets vrijwillig willen eten :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  zondag 14 september 2014 @ 12:11:26 #170
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144510642
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 00:33 schreef Fokker101 het volgende:
Ik heb er in Nederland nog eentje liggen. Over datum maar daar proef je niets van.

Overigens is het niet iets om mee te pranken. Kleding en woning stinken nog wekenlang.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_144510793
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 12:11 schreef Dven het volgende:

[..]
Over datum maar daar proef je niets van.
.
Whehe....rotte vis over datum... :Y)
pi_144512007
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 12:11 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik heb er in Nederland nog eentje liggen. Over datum maar daar proef je niets van.

Overigens is het niet iets om mee te pranken. Kleding en woning stinken nog wekenlang.
Nee, gewoon buiten snap je.
  Manager PR/Moderator zondag 14 september 2014 @ 15:00:11 #173
269689 crew  Viv
pi_144514811
Hoi, ik ga dit topic volgen. :Y) Mijn man en ik weten al heel lang dat we naar het noorden (als in: lapland) willen verhuizen. Eerst waren we vooral op Zweden gericht, maar bij de meest recente vakantie hebben we ontdekt hoe mooi Noorwegen is: de combinatie van bergen én zee. O+ We zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheden in beide landen.
pi_144515234
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 15:00 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoi, ik ga dit topic volgen. :Y) Mijn man en ik weten al heel lang dat we naar het noorden (als in: lapland) willen verhuizen. Eerst waren we vooral op Zweden gericht, maar bij de meest recente vakantie hebben we ontdekt hoe mooi Noorwegen is: de combinatie van bergen én zee. O+ We zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheden in beide landen.
Leuk! Wat gaan jullie doen daar?
  Manager PR/Moderator zondag 14 september 2014 @ 15:21:45 #175
269689 crew  Viv
pi_144515390
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 15:15 schreef Knutknuttsson het volgende:
Leuk! Wat gaan jullie doen daar?
Ik ben arts en mijn man is in opleiding tot radiotherapeutisch laborant, we zouden daar in vergelijkbare functies terecht kunnen komen. Mijn man zou ook wel een eigen bedrijf willen beginnen ā la "Ik Vertrek", dagtochten per sneeuwscooter organiseren voor toeristen ofzo. :D
  maandag 15 september 2014 @ 14:36:56 #176
225875 RowanF1
@RowanTorres
pi_144549830
Leuk om dit topic te hebben gevonden. Met Zweedse roots, mijn opa aan vaders kant, en mijn voorliefde voor het land ga ik toch alle topics maar even terug lezen ;-).

De familie van mijn opa wonen in Askersund bij het Vättern-meer, het laatste bezoek aan hen was helaas ruim 10 jaar geleden. Dit jaar ben ik wel drie keer in Stocka geweest, een klein dorp tussen Hudiksvall en Sundsvall. Dat is ook de plek waar ik binnenkort voor een aantal maanden heen wil.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 4 december 2014 @ 15:55:05 #177
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_147281068
Heel graag wil ik een stageplek regelen in Stockholm vanaf september 2015. Alleen vraag ik mij iets af en misschien kunnen jullie mij daarmee helpen.

Heeft Zweden bepaalde gewoontes als het gaat over hoe de cv eruit ziet? Uit ervaring weet ik namelijk dat in Duitsland iedereen heel prestatiegericht is en bij hun scholing een gemiddeld cijfer op hun cv erbij zetten. Heeft Zweden ook zoiets? Het gaat namelijk wel om een internationaal bedrijf maar hun roots ligt wel echt in Stockholm.

Hopelijk kan iemand mij helpen :D Ik wil namelijk super graag naar Zweden en dit is de perfecte kans om ook mee te maken hoe de cultuur daar in een werkomgeving is.
吴 曼 迪
pi_147284242
Wat voor bedrijf is het? Ik werk bij een groot internationaal bedrijf dat toch erg Zweeds is. Ik heb zelf een positie waar ik mensen aanneem en merk dat er hier veel naar ervaring gekeken wordt (wat kun je substantieel aan het bedrijf toevoegen aan 'skills') en wat minder naar je opleiding.

Ook grappig, Zweden lijken altijd een foto op hun CV te hebben. Kan me niet herinneren dat ik dat in Nederland had (al is mijn eerste 'grotemensenbaan' hier in Zweden geweest)

Succes!
pi_147284303
Overigens: Stockholm wil sneeuw :(
pi_147285626
CV in Zweden is in inderdaad veel meer persoonlijk. Niet alleen relevante opleidingsinfo en werkervaring worden vermeld, maar ook een persoonlijk verhaaltje waaruit karaktereigenschappen blijken. En inderdaad dus de foto.
  donderdag 4 december 2014 @ 19:21:23 #181
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_147286650
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 17:55 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Wat voor bedrijf is het? Ik werk bij een groot internationaal bedrijf dat toch erg Zweeds is. Ik heb zelf een positie waar ik mensen aanneem en merk dat er hier veel naar ervaring gekeken wordt (wat kun je substantieel aan het bedrijf toevoegen aan 'skills') en wat minder naar je opleiding.

Ook grappig, Zweden lijken altijd een foto op hun CV te hebben. Kan me niet herinneren dat ik dat in Nederland had (al is mijn eerste 'grotemensenbaan' hier in Zweden geweest)

Succes!
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:49 schreef r8v2 het volgende:
CV in Zweden is in inderdaad veel meer persoonlijk. Niet alleen relevante opleidingsinfo en werkervaring worden vermeld, maar ook een persoonlijk verhaaltje waaruit karaktereigenschappen blijken. En inderdaad dus de foto.
Dank jullie wel!

Het gaat om een modelabel. Zoals ik het kan opmaken uit stageverslagen bij mij op school is wel alle communicatie op het hoofdkantoor in het Engels (hoewel ik sowieso een cursus Zweeds wil gaan volgen als ik aangenomen word).

Als ik het zo hoor hoef ik mijn cv denk ik niet meer aan te passen, bij mijn werkervaring heb ik in korte beschrijvingen van een aantal woorden mijn ervaring vermeld. Bij mijn opleiding ook korte beschrijvingen van wat ik geleerd heb (aangepast op de functie).

En zeker bedankt voor de tip van de foto. In Nederland is het inderdaad voor de "serieuze" banen heel vaak juist not done om je foto op je cv te plaatsen. Ik had daar juist wel voor gekozen, ook ivm de branche maar vond het alsnog lastig om in te schatten of ik de foto erop moest laten ja of nee.
Die foto blijft dus ;)

Bedankt, want nu voel ik mij alweer een stuk zekerder!
吴 曼 迪
pi_147290919
quote:
17s.gif Op donderdag 4 december 2014 19:21 schreef megamandy het volgende:

[..]

[..]

Dank jullie wel!

Het gaat om een modelabel. Zoals ik het kan opmaken uit stageverslagen bij mij op school is wel alle communicatie op het hoofdkantoor in het Engels (hoewel ik sowieso een cursus Zweeds wil gaan volgen als ik aangenomen word).

H&M? Zitten héél veel Nederlanders (ken er minstens 6)

Overigens ook goed om op tijd woonruimte te regelen. Om te voorkomen dat je je droomfunctie vindt en vervolgens in een hostel moet slapen. Appartementen vinden in Stockholm wordt door velen ervaren als een ramp. Amsterdam is een lachertje vergeleken met de woningnood in Stockholm.
  donderdag 4 december 2014 @ 22:35:05 #183
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_147293306
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:28 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

H&M? Zitten héél veel Nederlanders (ken er minstens 6)

Overigens ook goed om op tijd woonruimte te regelen. Om te voorkomen dat je je droomfunctie vindt en vervolgens in een hostel moet slapen. Appartementen vinden in Stockholm wordt door velen ervaren als een ramp. Amsterdam is een lachertje vergeleken met de woningnood in Stockholm.
Nee
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en zij zorgen en betalen voor je huisvesting :) Je zit dan samen met twee andere stagiaires, dat heb ik al in stageverslagen gelezen. En dat is heeeeel fijn :D
吴 曼 迪
pi_147309787
Cv' s en sollicitaties zijn inderdaad veel persoonlijker en informeler. Heb zelf alleen maar gesprekken gehad bij gemeentes en niet bij internationale bedrijven, dus weet niet hoe het daar aan toe gaat. Maar het is wel eens voorgekomen dat we gewoon een gesprekje voerden op de bank in de personeelskamer. Gesprekken vond ik ook altijd vrij ongedwongen eigenlijk.
pi_147310271
Ha Knut, hoe gaat het?

Ik ben het grijze en grauwe wel zat. Het is zo extreem dit jaar, volgens de lokale krant hebben we in heel November 5 uur zon gehad, en december is niet veel beter tot nu toe. Tijd voor -15 en 50 cm. sneeuw!
pi_147311049
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 16:04 schreef Jagärtrut het volgende:
Ha Knut, hoe gaat het?

Ik ben het grijze en grauwe wel zat. Het is zo extreem dit jaar, volgens de lokale krant hebben we in heel November 5 uur zon gehad, en december is niet veel beter tot nu toe. Tijd voor -15 en 50 cm. sneeuw!
In bijvoorbeeld Egypte heb je in december 9 uur zon per dag gemiddeld en zweden dus 5 in een hele maand haha
  zaterdag 21 maart 2015 @ 22:41:03 #187
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_150896546
De zomer komt eraan, dus ik kom er ook aan. Over 10 dagen verhuis ik naar Rätan in Jämtland. Het mag dus best een hele mooie zomer worden :)
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_150897182
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 22:41 schreef joekeloekes het volgende:
De zomer komt eraan, dus ik kom er ook aan. Over 10 dagen verhuis ik naar Rätan in Jämtland. Het mag dus best een hele mooie zomer worden :)
Leuk! Wat ga je daar doen? Werken, studeren?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 23:02:15 #189
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_150897313
Wonen. Ik heb altijd internationaal gewerkt en eerder 3,5 jaar in Dubai gewoond. Ben ziek geworden en afgekeurd en nu dus al enige jaren in Nederland. Dat bevalt helemaal niet, ik hou van rust en ruimte. Daarom ga ik dus verkassen naar Zweden. Ik ben er al een klein jaar mee bezig en heb ook al een half jaar Zweedse les op de volksuniversiteit gedaan. Jämtland sprak mij het meest aan bij al mijn zoektochten over het web, dus dat is het geworden. Ik huur er per 1 april een huisje. Dan begint de jacht op het felbegeerde persoonsnummer. Ik ga op mijn gemakje de taal leren en het land eens goed verkennen. Intussen spaar ik rustig door, en over 2,5-3 jaar hoop ik er een leuke villa te kunnen kopen. Liefst iets net buiten een dorp, wel de voorzieningen maar toch een beetje ruimte.
pi_150897667
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 23:02 schreef joekeloekes het volgende:
Wonen. Ik heb altijd internationaal gewerkt en eerder 3,5 jaar in Dubai gewoond. Ben ziek geworden en afgekeurd en nu dus al enige jaren in Nederland. Dat bevalt helemaal niet, ik hou van rust en ruimte. Daarom ga ik dus verkassen naar Zweden. Ik ben er al een klein jaar mee bezig en heb ook al een half jaar Zweedse les op de volksuniversiteit gedaan. Jämtland sprak mij het meest aan bij al mijn zoektochten over het web, dus dat is het geworden. Ik huur er per 1 april een huisje. Dan begint de jacht op het felbegeerde persoonsnummer. Ik ga op mijn gemakje de taal leren en het land eens goed verkennen. Intussen spaar ik rustig door, en over 2,5-3 jaar hoop ik er een leuke villa te kunnen kopen. Liefst iets net buiten een dorp, wel de voorzieningen maar toch een beetje ruimte.
Kijk aan! Hoop dat je vindt wat je zoekt. Aan rust en ruimte in ieder geval geen gebrek, ik zag dat Rätan nog geen 200 inwoners telt ^O^
pi_150900457
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 23:02 schreef joekeloekes het volgende:
Nice.
Persoonsnummer?
En heb je daar werk? Omdat je zegt dat je door wil sparen.
  Manager PR/Moderator zondag 22 maart 2015 @ 00:42:10 #192
269689 crew  Viv
pi_150900614
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 00:36 schreef Miniem het volgende:
En heb je daar werk? Omdat je zegt dat je door wil sparen.
WIA-uitkering mag je kennelijk meenemen als je in Zweden gaat wonen. :Y)

http://www.uwv.nl/particu(...)e-naartoe-kunt-nemen
pi_150900747
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 00:42 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ah, niet helemaal gelezen dat hij afgekeurd is. :@

[ Bericht 5% gewijzigd door Miniem op 23-03-2015 22:50:49 ]
  zondag 22 maart 2015 @ 07:26:46 #194
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_150903747
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 00:42 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik heb een WIA-IVA inderdaad en die kun je meenemen. Ook blijft de zorgverzekering in Nederland doorlopen via Zorginstituut Nederland, en die wordt door Zweden erkend. Ik kan in Zweden dus ook mijn persoonsnummer krijgen omdat ik een inkomen heb en een alles dekkende zorgverzekering. Ik hoef in Nederland zelfs minder voor mijn zorgverzekering te betalen omdat de zorg in Zweden goedkoper is.
pi_151022989
Ik heb bij een bedrijf gereageerd op een vacature voor grafisch vormgever met licht programmeerwerk.
Nu heb ik van een hoge pief vrij snel een reactie gekregen op mijn mail waarin hij mij een paar specifieke vragen stelt over mijn vaardigheden, geen probleem.
Tenslotte wil hij ook weten aan wat voor salaris ik zit te denken (erg voorbarig, maar goed).

Op allastudier.se heb ik gezocht op Grafisk formgivare en daar kom ik op 28.000 sek p/m uit.
Ik snap dat in de grote 3 steden het beter verdienen is, maar daar liggen de vaste lasten ook een stuk hoger. Het bedrijf waar ik contact mee heb is gevestigd in Linköping en ik heb 5 jaar werkervaring.

Wat is volgens de kenners een goed bod wat ik kan voorleggen?
pi_151030700
quote:
5s.gif Op woensdag 25 maart 2015 16:03 schreef karton2 het volgende:
Ik heb bij een bedrijf gereageerd op een vacature voor grafisch vormgever met licht programmeerwerk.
Nu heb ik van een hoge pief vrij snel een reactie gekregen op mijn mail waarin hij mij een paar specifieke vragen stelt over mijn vaardigheden, geen probleem.
Tenslotte wil hij ook weten aan wat voor salaris ik zit te denken (erg voorbarig, maar goed).

Op allastudier.se heb ik gezocht op Grafisk formgivare en daar kom ik op 28.000 sek p/m uit.
Ik snap dat in de grote 3 steden het beter verdienen is, maar daar liggen de vaste lasten ook een stuk hoger. Het bedrijf waar ik contact mee heb is gevestigd in Linköping en ik heb 5 jaar werkervaring.

Wat is volgens de kenners een goed bod wat ik kan voorleggen?
Hoe oud ben je en waar (locatie) is je werk? Dit zijn twee belangrijke factoren

Werkervaring in NL? Hoeveel jaar?
pi_151030781
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 19:39 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Hoe oud ben je en waar (locatie) is je werk? Dit zijn twee belangrijke factoren

Werkervaring in NL? Hoeveel jaar?
Volgende maand 30 en de werkgever zit in Linköping. Ik heb 5 jaar voltijd en relevante werkervaring in Nederland.
pi_151031395
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 19:41 schreef karton2 het volgende:

[..]

Volgende maand 30 en de werkgever zit in Linköping. Ik heb 5 jaar voltijd en relevante werkervaring in Nederland.
ik zou zeggen tussen de 28-000 - 34.000 realistisch is.
Dat is netto ongeveer 22.000 - 26.000
pi_151031950
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 19:53 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

ik zou zeggen tussen de 28-000 - 34.000 realistisch is.
Dat is netto ongeveer 22.000 - 26.000
Is er een bepaalde sleutel om een goed inzicht te krijgen in de salarissen per gebied/stad?
De site uit mijn vorige post geeft gewoon "28.000sek" aan zonder te kijken naar het gebied.
pi_151032296
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:05 schreef karton2 het volgende:

[..]

Is er een bepaalde sleutel om een goed inzicht te krijgen in de salarissen per gebied/stad?
De site uit mijn vorige post geeft gewoon "28.000sek" aan zonder te kijken naar het gebied.
die zijn er wel ja. Weet de naam even niet meer maar via Google moet het niet zo moeilijk zijn
pi_151032930
Lonestatistik.se
Daar vullen werknemers hun salaris in, geeft wel een aardig beeld. Het gemiddelde voor een grafisch designer met 6 jaar ervaring ligt volgens die site rond de 25.000 bruto.
pi_151034595
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 20:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
Lonestatistik.se
Daar vullen werknemers hun salaris in, geeft wel een aardig beeld. Het gemiddelde voor een grafisch designer met 6 jaar ervaring ligt volgens die site rond de 25.000 bruto.
Die kwam ik eerder ook al tegen. Kwam ook nog statsskuld.se en jobbsafari.se tegen.
Op statsskuld.se kwam ik op 30.000 uit en jobbsafari rond de 28.000sek, dat zijn nogal verschillen. Al helemaal vergeleken met 25.000.
Is lonestatistik.se de site voor salarisindicatie in Zweden?
pi_151035531
Goh, het lijkt net alsof het salaris belangrijker is dan de move naar Zweden...
pi_151035879
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef karton2 het volgende:

[..]

Die kwam ik eerder ook al tegen. Kwam ook nog statsskuld.se en jobbsafari.se tegen.
Op statsskuld.se kwam ik op 30.000 uit en jobbsafari rond de 28.000sek, dat zijn nogal verschillen. Al helemaal vergeleken met 25.000.
Is lonestatistik.se de site voor salarisindicatie in Zweden?
Neuh, niet dé site, denk ik. Die jij noemde geven ook goede indicaties. Het blijft toch een kwestie van individueel onderhandelen.
pi_151036095
quote:
15s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:22 schreef r8v2 het volgende:
Goh, het lijkt net alsof het salaris belangrijker is dan de move naar Zweden...
Hoort gewoon bij de voorbereiding, niet dan?
pi_151050311
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:33 schreef karton2 het volgende:

[..]

Hoort gewoon bij de voorbereiding, niet dan?
Vraag gewoon een bescheiden salaris, ga er wonen, kom erachter wat normaal is en ga dan onderhandelen. Die Nederlandse schijtmentaliteit van "ik moet zoveel mogelijk verdienen" straalt er weer vanaf.
pi_151050484
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:19 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Vraag gewoon een bescheiden salaris, ga er wonen, kom erachter wat normaal is en ga dan onderhandelen. Die Nederlandse schijtmentaliteit van "ik moet zoveel mogelijk verdienen" straalt er weer vanaf.
wat een onzin. Het lijkt me vrij normaal om voordat je bedenkt om naar een land te verhuizen te calculeren wat je kunt verdienen, een afweging te maken of je met zo'n bedrag prettig kunt leven en of je het daarom waard vind om naar dat land te verhuizen. Hoewel geld niet alles is, is het toch prettig een fijn salaris te hebben waar je niet over elke cent hoeft na te denken. En het is ook prettig om voor een markt-conform salaris te werken, en niet onderbetaald te worden voor je werk.

/my2cents.
pi_151053050
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:25 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

wat een onzin. Het lijkt me vrij normaal om voordat je bedenkt om naar een land te verhuizen te calculeren wat je kunt verdienen, een afweging te maken of je met zo'n bedrag prettig kunt leven en of je het daarom waard vind om naar dat land te verhuizen. Hoewel geld niet alles is, is het toch prettig een fijn salaris te hebben waar je niet over elke cent hoeft na te denken. En het is ook prettig om voor een markt-conform salaris te werken, en niet onderbetaald te worden voor je werk.

/my2cents.
Idd.
Mijn eerste baan had ik geen onderhandelingspositie en heb ik gewoon aangenomen tegen 25.000. Na anderhalf jaar van baan veranderd (10min reistijd ipv 60min) en had ik wel onderhandelingspositie. Hierdoor is mijn loon met ongeveer 7.000sek omhoog gegaan.

Onderhandelen bij dezelfde werkgever is altijd lastiger dus zou ook weer niet al te laag inzetten. Maar hoofdprijs zul je niet krijgen op je eerste Zweedse baan denk ik.
pi_151055914
Is er weer sneeuw gevallen?
pi_151057816
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:19 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Bescheiden? Ik ben op zoek naar een baan die bij mij past en daar hoort logischerwijs ook een salaris bij wat marktconform is. Om een te laag bod wordt net zo hard gelachen als om een te hoog bod. Daarom probeer ik uit te vinden wat een normaal salaris is voor iemand in mijn positie. Al helemaal als ik zie dat er grote verschillen zitten in wat ik op de ene site lees en op de andere.
Raar dat jij hier meteen uithaalt dat er sprake zou zijn van die schijtmentaliteit waar je het over hebt.
pi_151059253
Tsja, ik ben naar Zweden verhuisd omdat ik het land leuk vind en niet omdat ik er het meeste ga/kan verdienen. Kun je dan niet beter naar Zwitserland moven ofzo?
pi_151059398
quote:
16s.gif Op donderdag 26 maart 2015 15:47 schreef r8v2 het volgende:
Tsja, ik ben naar Zweden verhuisd omdat ik het land leuk vind en niet omdat ik er het meeste ga/kan verdienen. Kun je dan niet beter naar Zwitserland moven ofzo?
Klopt, maar je moet toch weten wat een gemiddeld loon is voor je functie?
Dat is niet zo makkelijk als je uit het buitenland komt.

En niemand klaagt over wat meer geld op zijn rekening krijgen iedere maand....
pi_151059464
quote:
16s.gif Op donderdag 26 maart 2015 15:47 schreef r8v2 het volgende:
tsja, ik ben naar Zweden verhuisd omdat ik hier een interessante studie vond, en later een baan. Ik was nog nooit in Zweden geweest voordat ik verhuisde.

Iedereen heeft andere motieven om te verhuizen...
pi_151060036
Je komt vanuit Nederland, toch? Je hebt dan niet zoveel te willen/eisen, denk ik. Je kan wel hoog inzetten, maar als je te duur bent gooi je de deur gelijk dicht. Je mag volgens mij al blij zijn dat je zover bent gekomen, een tekort aan grafisch designers is er nou ook niet echt. Inzetten op de hoofdprijs zou ik dus niet doen, markt-conform natuurlijk wel. Dus alles onder de 25000 lijkt me te laag.
En de beste manier om meer te verdienen is nog altijd om van baan te wisselen. Je kan het dus ook als springplank zien, misschien?

Overigens kan je volgens mij prima uitleggen dat je het als buitenlander moeilijk vindt om nu al aan te moeten geven wat een markt-conform salaris is in Zweden.
  maandag 30 maart 2015 @ 16:59:37 #215
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151194558
We denken er serieus over om toch weer terug te keren naar Zweden. Hoe gek het ook klinkt, het weer aarden in Nederland valt ons toch zwaarder dan gedacht :@

Tot voor kort was dat eigenlijk helemaal geen onderwerp van gesprek, maar een tijdje geleden mailde mijn oude werkgever dat er een deel van mijn oude baan vrij komt en of ik daar misschien interesse in had. Toen was het zaadje geplant en als nu blijkt dat er voor mijn vriendin ook weer ruimte is op haar oude werk dan is e.e.a serieus het overwegen waard natuurlijk :X

Bovendien ziet het er naar uit dat mijn werk hier vanwege de krimp en bezuinigingen in de zomer stopt en dat ik dus werkloos ben. En de banen liggen nou net niet voor het oprapen in dit deel van Nederland.
Dus nu wegen we de voors-en tegens tegen elkaar af en dat is een duivels werk. Grrr....kan er soms niet van slapen.. :P
pi_151197818
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 16:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
We denken er serieus over om toch weer terug te keren naar Zweden. Hoe gek het ook klinkt, het weer aarden in Nederland valt ons toch zwaarder dan gedacht :@

Tot voor kort was dat eigenlijk helemaal geen onderwerp van gesprek, maar een tijdje geleden mailde mijn oude werkgever dat er een deel van mijn oude baan vrij komt en of ik daar misschien interesse in had. Toen was het zaadje geplant en als nu blijkt dat er voor mijn vriendin ook weer ruimte is op haar oude werk dan is e.e.a serieus het overwegen waard natuurlijk :X

Bovendien ziet het er naar uit dat mijn werk hier vanwege de krimp en bezuinigingen in de zomer stopt en dat ik dus werkloos ben. En de banen liggen nou net niet voor het oprapen in dit deel van Nederland.
Dus nu wegen we de voors-en tegens tegen elkaar af en dat is een duivels werk. Grrr....kan er soms niet van slapen.. :P
dat kan ik me voorstellen, knut! Wat voor werk doet je vriendin?

Wij vertrekken 90% definitief in Juni.
  maandag 30 maart 2015 @ 20:16:59 #217
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151201923
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 18:39 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

dat kan ik me voorstellen, knut! Wat voor werk doet je vriendin?

Wij vertrekken 90% definitief in Juni.
Ze is kinderverpleegkundige en dan gericht op kinderen met kanker. Akademiska heeft een hele goede en grote afdeling daarin.

Vertrek je trouwens definitief uit Zweden? Duitsland toch?
pi_151204620
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:16 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ze is kinderverpleegkundige en dan gericht op kinderen met kanker. Akademiska heeft een hele goede en grote afdeling daarin.

Vertrek je trouwens definitief uit Zweden? Duitsland toch?
zeg nooit definitief, ik dacht ook niet dat ik hier 7 jaar lang zou wonen.

Maar, inderdaad, Duitsland. Ik zal wel nog vaak terugkomen, want ik blijf eerst nog een tijdje hier werken. Eerst eens goed van het sociale systeem genieten, want we krijgen een kleine half Nederlander half Duitser erbij...
  maandag 30 maart 2015 @ 21:20:12 #219
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151204884
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:14 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zeg nooit definitief, ik dacht ook niet dat ik hier 7 jaar lang zou wonen.

Maar, inderdaad, Duitsland. Ik zal wel nog vaak terugkomen, want ik blijf eerst nog een tijdje hier werken. Eerst eens goed van het sociale systeem genieten, want we krijgen een kleine half Nederlander half Duitser erbij...
:o Tof, gefeliciteerd!

Hoe ga je dat aanpakken, verhuizen in je ouderschapsverlof? Op die manier hadden we nog een mooi inkomen tijdens de eerste maanden in NL :@
pi_151205228
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:20 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

:o Tof, gefeliciteerd!

Hoe ga je dat aanpakken, verhuizen in je ouderschapsverlof? Op die manier hadden we nog een mooi inkomen tijdens de eerste maanden in NL :@
aangezien ik blijf werken in Zweden, en de EU tof is zou het allemaal goed moeten komen.

Ik blijf via de försakringskassan verzekerd, en zelfs de kleine kan meeverzekerd worden in Duitsland via FK. Ik mag minstens een jaar ouderschapsverlof opnemen in het buitenland, en daarna moet het min. 5 dagen in de week zijn. En, barnbidrag krijgen we vanuit Zweden, totdat m'n vriend werk vind in duitsland. Aangezien de barnbidrag in dld hoger is, zullen we zelfs het verschil van duitsland krijgen.

Op dit moment hou ik van de EU! O+
  dinsdag 31 maart 2015 @ 23:22:01 #221
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151246952
Ja, das mooi geregeld!
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:18:12 #222
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151467259
Ben een beetje bezig met de taal:

Klopt het dat de laatste letter nou van invloed is op hoe je bv. in dit geval öppen/öppet spelt?
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:36:28 #223
347415 r8v2
Relbie.
pi_151468178
Laatste letter niet perse, maar dat is wel vaak een indicatie van welk geslacht het zelfstandig naamwoord is. Ett --> öppet. En --> öppen. Meervoud --> öppna :).
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:47:00 #224
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151468821
Ah helder. Met Rosetta Stone is er geen uitleg en ontdek je het door te oefenen maar dit was me even niet duidelijk. Op zich valt de rest van de Zweedse grammatica voorlopig reuze mee.
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:52:54 #225
347415 r8v2
Relbie.
pi_151469169
SFI in Zweden is een stuk beter ;).
  woensdag 29 april 2015 @ 23:08:51 #226
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_152140108
Ik ga vrijdag een paar dagen naar Zweden, wat kost een fles Bacardi/vodka in de systembolaget tov de prijs in Duitsland? En wat drinkt de Zweedse jeugd het liefst?

Beetje geld verdienen :P
pi_152140768
Aan wie ga je dat aanbieden? En hoe?
  woensdag 29 april 2015 @ 23:49:03 #228
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_152141228
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 23:31 schreef r8v2 het volgende:
Aan wie ga je dat aanbieden? En hoe?
Vrienden/huisgenoten van m'n broertje (hij studeert daar).
pi_152141346
Dan is bier en goedkope Lidl vodka (Duitsland!) als voldoende :P.
pi_152142813
700 ml Bacardi kost in Zweden 250 kroon.
pi_152177404
www.systembolaget.se

@Jagär, gefeliciteerd! Hoever ben je? Ik ben ook zwanger en zit te wachten tot de kleine komt as we speak :D Blijf echter wel in Zweden (2 Nederlanders he), valt me alleen wel tegen hoeveel föräldrarpengar je krijgt, je betaalt er zoveel belasting over ;( Maar we mogen niet klagen!

@Knut, ben je er al uit of je weer terug komt? Ben ook een beetje bang dat we niet aarden als we weer terug gaan, daarentegen doen we dat nu ookal niet echt. Heel lastig vind ik het!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 13:57:43 #232
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_152179698
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 12:41 schreef Heaven7 het volgende:
www.systembolaget.se

@Jagär, gefeliciteerd! Hoever ben je? Ik ben ook zwanger en zit te wachten tot de kleine komt as we speak :D Blijf echter wel in Zweden (2 Nederlanders he), valt me alleen wel tegen hoeveel föräldrarpengar je krijgt, je betaalt er zoveel belasting over ;( Maar we mogen niet klagen!

@Knut, ben je er al uit of je weer terug komt? Ben ook een beetje bang dat we niet aarden als we weer terug gaan, daarentegen doen we dat nu ookal niet echt. Heel lastig vind ik het!
ik ben nu 21 weken. Spannend, hoe lang moet je nog? Hoe lang ga je föräldrarledighet nemen?

ik vind het eigenlijk meevallen, de hoeveelheid fp. Maar, mijn werkgever betaalt ook nog eens 10% extra, en ik heb net een salaris-verhoging gekregen. Plus, ik zal zeker in het begin 7 dagen per week fp uitnemen, ipv 5 of minder. Dat zal financieel voor ons simpelweg nodig zijn...
  vrijdag 1 mei 2015 @ 18:54:33 #233
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_152187287
Met FP kwamen we wel goed uit, wel vaak meer dan 5 dagen laten uitbetalen, anders was het inderdaad een stuk lastiger om uit te komen. En ruim 1000 kroon barnbidrag per maand/kind is ook niet verkeerd. Ik kreeg ook een bonus van mijn werkgever toen ik voor het eerst FP opnam. Al met al prima te doen.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 19:02:55 #234
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_152187507
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 12:41 schreef Heaven7 het volgende:

We zijn er wel heel serieus mee bezig. Ik heb nog geen werk, maar er zijn wel mogelijkheden, al is er nog niks concreets. Het is wel een lastige beslissing en we zijn er nog niet helemaal uit, maar het neigt wel meer naar terugkeren nu. We zijn alleen niet meer in de mogelijkheid om op de bonnefooi een poging te doen. Werk en huisvesting moet wel geregeld zijn.
pi_152259333
Gaaf jagär! Ik moet nog 5 dagen officieel :P Zit sinds week 37 thuis. Saai is het wel aangezien iedereen gewoon fulltime doorwerkt :( Ik ben een klein jaartje thuis denk ik maar we zien wel hoe het loopt. Fijn dat je wat extra's krijgt! Ik lever een hoop in, we redden het wel maar het is toch jammer.

Lastige beslissing Knut, aan de andere kant, als het trekt en je hebt de mogelijkheid, doen, anders krijg je wellicht spijt en dat is ook weer jammer. Wij zitten nu de andere kant op te denken, na de verlofperiode willen we eigenlijk weer naar NL, alleen weten we niet zo goed hoe we dat het beste kunnen aanpakken, mag ik je daarover via PM lastig vallen?
  maandag 4 mei 2015 @ 20:38:58 #236
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_152275505
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:34 schreef Heaven7 het volgende:
Gaaf jagär! Ik moet nog 5 dagen officieel :P Zit sinds week 37 thuis. Saai is het wel aangezien iedereen gewoon fulltime doorwerkt :( Ik ben een klein jaartje thuis denk ik maar we zien wel hoe het loopt. Fijn dat je wat extra's krijgt! Ik lever een hoop in, we redden het wel maar het is toch jammer.

Lastige beslissing Knut, aan de andere kant, als het trekt en je hebt de mogelijkheid, doen, anders krijg je wellicht spijt en dat is ook weer jammer. Wij zitten nu de andere kant op te denken, na de verlofperiode willen we eigenlijk weer naar NL, alleen weten we niet zo goed hoe we dat het beste kunnen aanpakken, mag ik je daarover via PM lastig vallen?

Ja tuurlijk, pm me maar. Ben nu op vakantie, dus antwoord kan misschien heel even duren.
pi_152291558
Komende December tussen Kerst en Oud&Nieuw naar het Icehotel in lapland *O*
  Manager PR/Moderator dinsdag 5 mei 2015 @ 11:22:20 #238
269689 crew  Viv
pi_152291701
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:16 schreef Joene het volgende:
Komende December tussen Kerst en Oud&Nieuw naar het Icehotel in lapland *O*
Blijf je daar wonen dan? Anders beter in TRV dan in KAA posten. ):O
Icehotel is tof (niet geslapen daar, wel alle kamers gezien van het seizoen 2012-2013). O+
pi_152291729
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Blijf je daar wonen dan? Anders beter in TRV dan in KAA posten. ):O
Icehotel is tof (niet geslapen daar, wel alle kamers gezien van het seizoen 2012-2013). O+
Mn papa woonde in zweden, dus vanaf 2009 tot nu elke zomer of winter nog in zweden geweest *O*
pi_152292513
Vakantie dus, verkeerde topic :P
  dinsdag 5 mei 2015 @ 12:36:22 #241
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_152293559
Verhuizen Zweedse stijl:

zaterdag 9 mei 2015 @ 10:19:13 #242
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152425675
Hier zit het verhuizen er een beetje op, het gesjouw is gelukkig voorbij. Nu dus een beetje de omgeving verkennen, ik geloof dat ik mij hier best wel ga vermaken samen met mijn blafbeessie :)

pi_152432742
De eerste zomerse dag hebben we ook weer gehad in Åkersberga. Het was lekker bijkomen op het balkon na het nodige onderhoud aan de tuin. *O*

Paar weken geleden ook onverwacht bezoek gehad >:O

[ Bericht 14% gewijzigd door mogsy op 09-05-2015 16:41:33 ]
  zaterdag 9 mei 2015 @ 20:14:41 #244
347415 r8v2
Relbie.
pi_152438722
Ik moest vandaag op de E4 ook even gas lossen omdat er een hertje naast de weg aan het grazen was. Dat wil je niet met 100km/u op je bumper hebben..
  Manager PR/Moderator zaterdag 9 mei 2015 @ 23:59:28 #245
269689 crew  Viv
pi_152446967
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 10:19 schreef joekeloekes het volgende:
Hier zit het verhuizen er een beetje op, het gesjouw is gelukkig voorbij. Nu dus een beetje de omgeving verkennen, ik geloof dat ik mij hier best wel ga vermaken samen met mijn blafbeessie :)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wow! Die rust en ruimte komt wel goed zie ik. ^O^
  maandag 11 mei 2015 @ 22:01:19 #246
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152506135
Ik geniet elke dag van de natuur hier. Elke dag zie ik ook wild, het stikt er echt van hier in Jämtland. Vrijwel elke dag zie ik rendieren, elanden, vossen, kraanvogels, herten auerhoenen en een ruime collectie prachtige vogels. En heel soms heeft de natuur een raadsel voor mij in petto...

Ik weet dat er in de meren en rivieren hier wel wat rivierkreeftjes leven. Ik heb ruim 20 jaar gedoken en ben toch van mening dat dit een schaar is van een krab. Op zich niks bijzonders, in Nederland woonde ik aan de kust en daar zag je deze dingen ook vaak genoeg liggen. Ik woon hier echter 2,5 uur rijden van de dichtstbijzijnde zoute plas. Rara politiepet.....
pi_152646207
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:01 schreef joekeloekes het volgende:
Ik geniet elke dag van de natuur hier. Elke dag zie ik ook wild, het stikt er echt van hier in Jämtland. Vrijwel elke dag zie ik rendieren, elanden, vossen, kraanvogels, herten auerhoenen en een ruime collectie prachtige vogels.
Nice :), wij hebben een vakantie huisje in värmland met de familie en ook hier zou er aardig wat wild moeten zijn, helaas vind mijn vrouw het nodig om vooral te zingen als we aan de wandel zijn, dus meer dan elandenkeutels zien we niet :+ .

Nog wat plaatjes van de laatste wandel nabij Sunne.

Alleen vlinders geven geen fuck als mijn vrouw gaat zingen :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door mogsy op 16-05-2015 11:50:48 ]
  zaterdag 16 mei 2015 @ 18:04:49 #248
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152655519
Als die wandel van dit jaar was dan is de zomer daar al iets verder dan hier, het is groener. Alle knoppen staan hier wel op openbarsten, dus ik verwacht de komende week wel een grote verandering.
pi_152702837
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 18:04 schreef joekeloekes het volgende:
Als die wandel van dit jaar was dan is de zomer daar al iets verder dan hier, het is groener. Alle knoppen staan hier wel op openbarsten, dus ik verwacht de komende week wel een grote verandering.
Deze wandel is van afgelopen vrijdag. Er lag nog wel wat sneeuw op de heuvel bij Ski Sunne, maar de lente begint aardig zijn intrede te doen :).
  donderdag 21 mei 2015 @ 23:00:19 #250
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152841104
Het is hier echt zo fantastisch mooi, ik geniet elke dag. Bijna elke middag maak ik een mooie wandeling in de omgeving met mijn blafbeest. Vanmiddag ook weer, hier vlak bij het dorp. Je komt geen mens tegen maar wel 2 vossen, een groepje rendieren, een auerhoen, wat patrijzen en veel vogels gezien. Daarna lekker relaxen langs een riviertje. Je hoort helemaal niks, alleen de geluiden van de natuur.
pi_152877243
Het is een nogal scherp contrast met jouw omgeving Joekeloekes (moooi!), maar deze video schoot ik precies een jaar geleden op een plekje waar ik heen ga om van rust te genieten, vijf minuten lopen van mijn appartement.

Zweedse zonsondergangen die uren duren gaan écht nooit vervelen..
  donderdag 11 juni 2015 @ 22:15:42 #252
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_153452812
hmm, te stil hier, dus maar weer een stukje film. Het is al weken veel te koud en nat zegt iedereen hier, maar ik maak toch elke dag wandelingen in het bos met mijn blaffer en geniet met volle teugen. Dit was vanmiddag:
pi_153458534
Waar de meeste niet-Zweden zijn geboren:

vrijdag 12 juni 2015 @ 02:03:12 #254
347415 r8v2
Relbie.
pi_153459858
Växjö: Midden-Oosten. Verrassend :').
pi_153460035
Mooi hoe Irakezen overnemen
  maandag 22 juni 2015 @ 18:03:56 #256
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153751832
Luister de laatste tijd steeds meer Zweedse radio, maar het valt me op dat hier amper tot geen reclame op is (op diverse zenders). Zijn de regels hier anders voor oid?

Vroeg het me al een tijdje af. :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 22 juni 2015 @ 22:18:57 #257
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153759244
quote:
99s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:03 schreef Susteren het volgende:
Luister de laatste tijd steeds meer Zweedse radio, maar het valt me op dat hier amper tot geen reclame op is (op diverse zenders). Zijn de regels hier anders voor oid?

Vroeg het me al een tijdje af. :)
SR of Sveriges radio (P1, P2, etc) is publieke radio en daar is geen reklame toegestaan. Commerciële zenders als RixFm, MixMegapol zitten juist vol met reclame, Reklamradion worden ze ook wel genoemd.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 10:09:16 #258
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153768588
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 22:18 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

SR of Sveriges radio (P1, P2, etc) is publieke radio en daar is geen reklame toegestaan. Commerciële zenders als RixFm, MixMegapol zitten juist vol met reclame, Reklamradion worden ze ook wel genoemd.
Al luister alleen P5 Stockholm en P3 Star, dat verklaart het wel. :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
  zondag 28 juni 2015 @ 19:29:36 #259
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153908274
Volgende week vertrek ik voor 2 weken naar Stockholm! ^O^

Heb er erg zijn in, basis van Zweeds onder de knie gekregen en veel Zweedse radio geluisterd. Zijn er vanuit jullie kant nog enkele tips voor daar?

Kan ik bijvoorbeeld als ik goedkoop wil eten het beste naar de Ikea of hoe zit dat? :D
pi_153908603
quote:
99s.gif Op zondag 28 juni 2015 19:29 schreef Susteren het volgende:

Heb er erg zijn in, basis van Zweeds onder de knie gekregen en veel Zweedse radio geluisterd. Zijn er vanuit jullie kant nog enkele tips voor daar?

Kan ik bijvoorbeeld als ik goedkoop wil eten het beste naar de Ikea of hoe zit dat? :D
Ja. _O_

10 kronen voor een kanelbulle met koffie.
pi_153908620
Alhoewel er volgens mij geen IKEA in het centrum zit.
  zondag 28 juni 2015 @ 20:06:34 #262
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153909207
quote:

' s Middags Dagens lunch opzoeken. 80 kroon voor (vaak) een buffet incl. drinken en koffie na.
pi_153910075
quote:

Hier wat tips voor plekken waar ik ga lunchen (je luncht hier warm) op werkdagen :

La Neta - Barnhusgatan - goede betaalbare mexicaan - 95 SEK voor 2 grote taco's met rijst en drinken
K25 - Kungsgatan - Een foodcourt met veel hippe restaurantjes - rond de 100 SEK gok ik zo per lunch
Vigårda - Mood Gallerian - burgers met bijgerechtjes - vanaf 75 SEK
Beijng8 - Grev Turegatan - Goede Dumplings - 90 SEK ofzo voor lunchmenu
Steam - Sankt Eriksgatan (bij Vanadisplan) - Een beetje uit de richting maar nog betere dumplings. Helaas is ons kantoor verhuisd dus kom er nooit meer. Zit geloof ik ook een vestiging op Södermalm

Waar ik in mijn buurt vaak wat ga eten (prijzen weet ik niet uit mijn hoofd, sorry)
Hermans (check of het niet dicht is, ze hebben eerder dit jaar gerenoveerd) - vegatarisch buffet
Lilly's burger - Södermannagatan - Burgers in een retro Amerikaanse hipstertent.
Urban Deli - Niet goedkoop, wel zeer aan te raden. Bij Nytorget.
Meatballs for the People - Traditionele en minder traditionele Zweedse gehaktballetjes. Nytorgsgatan als ik me niet vergis.
Tradition - Ook niet goedkoop maar goede Zweedse gerechten. Zowel op Södermalm als in Vasastan.

Veel plezier, het weer wordt in ieder geval goed!
  zondag 28 juni 2015 @ 20:48:08 #264
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153910707
Hermans :Y)
  zondag 28 juni 2015 @ 22:58:34 #265
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153914929
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 20:31 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Hier wat tips voor plekken waar ik ga lunchen (je luncht hier warm) op werkdagen :

La Neta - Barnhusgatan - goede betaalbare mexicaan - 95 SEK voor 2 grote taco's met rijst en drinken
K25 - Kungsgatan - Een foodcourt met veel hippe restaurantjes - rond de 100 SEK gok ik zo per lunch
Vigårda - Mood Gallerian - burgers met bijgerechtjes - vanaf 75 SEK
Beijng8 - Grev Turegatan - Goede Dumplings - 90 SEK ofzo voor lunchmenu
Steam - Sankt Eriksgatan (bij Vanadisplan) - Een beetje uit de richting maar nog betere dumplings. Helaas is ons kantoor verhuisd dus kom er nooit meer. Zit geloof ik ook een vestiging op Södermalm

Waar ik in mijn buurt vaak wat ga eten (prijzen weet ik niet uit mijn hoofd, sorry)
Hermans (check of het niet dicht is, ze hebben eerder dit jaar gerenoveerd) - vegatarisch buffet
Lilly's burger - Södermannagatan - Burgers in een retro Amerikaanse hipstertent.
Urban Deli - Niet goedkoop, wel zeer aan te raden. Bij Nytorget.
Meatballs for the People - Traditionele en minder traditionele Zweedse gehaktballetjes. Nytorgsgatan als ik me niet vergis.
Tradition - Ook niet goedkoop maar goede Zweedse gerechten. Zowel op Södermalm als in Vasastan.

Veel plezier, het weer wordt in ieder geval goed!
Tack! Ben vegetarisch, Hermans klinkt dus wel interessant! :)
  zondag 28 juni 2015 @ 22:59:10 #266
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153914953
quote:
1s.gif Op zondag 28 juni 2015 19:44 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ja. _O_

10 kronen voor een kanelbulle met koffie.
Haha ja nice! Kun je in Zweden ook gratis koffie/thee drinken met een family card? :D
  zondag 28 juni 2015 @ 23:32:53 #267
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153916098
quote:
99s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:58 schreef Susteren het volgende:

[..]

Tack! Ben vegetarisch, Hermans klinkt dus wel interessant! :)
Superlekker, echt.
pi_154432637
Schopje
  zaterdag 18 juli 2015 @ 09:29:25 #269
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_154433889
Ben weer eens in Zweden nu ^O^ Afgelopen week Spartaans in een huis op een eiland in de Skärgården verbleven (geen stromend water, geen elektriciteit, buiten wc), maar was geweldig. Back to basic, zeg maar. Nu nog een tijd in heel wat meer luxe in Stockholm/ Uppsala doorbrengen *O*
  zaterdag 18 juli 2015 @ 19:31:00 #270
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_154443798
Ik woon hier nu bijna 3 maanden en heb totaal geen last van heimwee :P

zaterdag 18 juli 2015 @ 19:36:22 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154443934
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:31 schreef joekeloekes het volgende:

[ afbeelding ]
Jezus, moeder Maria, dat plaatje O+

Wat geweldig zeg O+ O+ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_154444255
quote:

[ afbeelding ]
O+
  vrijdag 31 juli 2015 @ 21:58:11 #273
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_154804957
Ter info..Er komt een leuke baan vrij in Uppsala; Nederlandstalig onderwijs, maar je hoeft niet per se een onderwijsdiploma hiervoor te bezitten. Geloof niet dat er nog veel users daar in de buurt zijn, maar wie weet...
pi_154809599
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 21:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ter info..Er komt een leuke baan vrij in Uppsala; Nederlandstalig onderwijs, maar je hoeft niet per se een onderwijsdiploma hiervoor te bezitten. Geloof niet dat er nog veel users daar in de buurt zijn, maar wie weet...
Nederlandstalige school in Uppsala of , Nederlands als vak op een school in Uppsala?
pi_154810561
quote:

[ afbeelding ]
wacht maar tot de winter komt :')
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 07:22:09 #276
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_154812914
Ik kijk juist uit naar de winter. Kou kun je je op kleden, veel sneeuw lijkt me geweldig mooi en ik ben niet gevoelig voor depressies etc :)
pi_154813513
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 00:25 schreef riazop het volgende:

[..]

Nederlandstalige school in Uppsala of , Nederlands als vak op een school in Uppsala?
Het gaat om modersmålsstöd på förskolan. Dus je werkt op verschillende förskola in de gemeente en je geeft les en begeleiding aan de Nederlandstalige kinderen aldaar.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:56:08 #278
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_155198747
Het is eindelijk zover, de zomer is er en de vooruitzichten zijn helemaal super. Mooiste is nog dat er nu vrijwel geen muggen zijn, ik slaap zelfs met de ramen open en ben al een week niet gestoken :)

Nog maar even een fotootje, vanavond genomen met de mobiel rond zonsondergang, hier aan het eind van de straat.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:37:48 #279
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_155202923
Zo Wallander bijna afgekeken, begin nu ook simpele zinnen en woorden op te pikken zonder ondertiteling. Äkta människor staat als volgende op de watchlist.
pi_155227439
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 09:37 schreef Erasmo het volgende:
Zo Wallander bijna afgekeken, begin nu ook simpele zinnen en woorden op te pikken zonder ondertiteling. Äkta människor staat als volgende op de watchlist.
MARIA WERN serie is ook prima. Mooie landschappen en helder Zweeds.
  dinsdag 8 september 2015 @ 21:44:59 #281
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_155933596
Het is stil hier, maar natuurlijk gaat het genieten hier in Zweden door. Ik heb sinds dit weekend een mooie canon 70D en dat is erg leuk speelgoed, heel wat beter dan het mobieltje waar ik me tot nu toe meestal mee moest behelpen. Als het tegenzit zal ik hier dus regelmatig moeten spammen, alvast excuses. Hier alvast een plaatje van vanavond bij het hond uitlaten.
pi_155984070
Waar wonen jullie ongeveer in Zweden?

Ben zelf inmiddels verkast van t noorden naar t zuiden
  donderdag 10 september 2015 @ 22:13:08 #283
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_155986019
Waar woon jij gogo?
  vrijdag 11 september 2015 @ 01:11:38 #284
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_155989879
Ik woon in Rätan, langs de E45 precies 100km ten zuiden van Östersund. Zuidelijk Jämtland dus.
pi_155991152
Heb jaren in Stockholm en Uppsala gewoond. Inmiddels weer Nederland.
pi_156003601
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 22:13 schreef Molo het volgende:
Waar woon jij gogo?
Stukkie buiten Stockholm nu, 30km ofzo.
pi_156003926
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 17:50 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Welke kant op?
pi_156004128
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 18:04 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Welke kant op?
noord
pi_156005405
Ik was vorig weekend in Västerhaninge maar mijn god, daar zou ik niet dood gevonden willen worden...
pi_156014090
Ik reed op vakantie eens langs Mensträsk (menstruatie moeras :') )

Ligt in de middle of nowhere, dus daar had ik ook niet dood gevonden willen worden. Die naam though _O- :')
pi_156035827
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 21:20 schreef gogosweden het volgende:
Waar wonen jullie ongeveer in Zweden?

Ben zelf inmiddels verkast van t noorden naar t zuiden
Stockholm, Södermalm.
pi_156036830
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 21:54 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Stockholm, Södermalm.
fancy
pi_156278791
Verhuizen! Van een corridor room in Växjö naar een rustig appartement in Strömsnäsbruk :).
pi_156283437
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 07:22 schreef joekeloekes het volgende:
Ik kijk juist uit naar de winter. Kou kun je je op kleden, veel sneeuw lijkt me geweldig mooi en ik ben niet gevoelig voor depressies etc :)
Klinkt als iemand die niet in een "echte" winter geweest is.

Het is koud ligt er een beetje aan waar je woont maar het is of waterkoud of van die droge kou die eerst wel lekker is, maar na een tijdje is je huid zo droog dat je van de meeste dingen statische schokken krijgt.

Sneeuw is wel mooi, maar als het weer waait en sneeuwt dan zit je nek weer vol met sneeuw. Of al die keren dat je je auto moet uitgraven. Ook altijd zo gezellig.

Oh, bus rijd niet omdat de sneeuwploeg nog niet langsgeweest is? Pech.

Winter is wel leuk het eerste of het 2e jaar. Maar je bent het daarna wel beu :')

Beetje depressief antwoord wel, maar ik heb 4 jaar in het noorden gewoond waar er sneeuw ligt vanaf september tot juni of iets dergelijks :')
pi_156284268
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2015 20:13 schreef r8v2 het volgende:
Verhuizen! Van een corridor room in Växjö naar een rustig appartement in Strömsnäsbruk :).
Cool! Ik moest Strömsnäsbruk googlen, maar ziet er leuk uit.

quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2015 22:12 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Klinkt als iemand die niet in een "echte" winter geweest is.

Het is koud ligt er een beetje aan waar je woont maar het is of waterkoud of van die droge kou die eerst wel lekker is, maar na een tijdje is je huid zo droog dat je van de meeste dingen statische schokken krijgt.

Sneeuw is wel mooi, maar als het weer waait en sneeuwt dan zit je nek weer vol met sneeuw. Of al die keren dat je je auto moet uitgraven. Ook altijd zo gezellig.

Oh, bus rijd niet omdat de sneeuwploeg nog niet langsgeweest is? Pech.

Winter is wel leuk het eerste of het 2e jaar. Maar je bent het daarna wel beu :')

Beetje depressief antwoord wel, maar ik heb 4 jaar in het noorden gewoond waar er sneeuw ligt vanaf september tot juni of iets dergelijks :')
Ik mis de Zweedse winter juist enorm. In het donker van november en december vond ik het wel eens lastig, maar als de dagen weer wat langer werden weer lekker naar buiten, Sleeën, skiën, schaatsen...heerlijk! Die kwakkelwinters in Nederland zijn echt prut, al was de laatste winter in Zweden ook niet denderend natuurlijk.
Maar ik denk wel dat er inderdaad een groot verschil zit tussen Stockholm en omgeving en Noord-Lapland.
  maandag 21 september 2015 @ 22:36:43 #296
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156284332
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 17:50 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Ah ok. Ik spraak namelijk paar weken terug een Nederlander in Karlskrona en om een of andere reden dacht ik dat jij het zou kunnen zijn :P
pi_156305720
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 22:34 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik mis de Zweedse winter juist enorm. In het donker van november en december vond ik het wel eens lastig, maar als de dagen weer wat langer werden weer lekker naar buiten, Sleeën, skiën, schaatsen...heerlijk! Die kwakkelwinters in Nederland zijn echt prut, al was de laatste winter in Zweden ook niet denderend natuurlijk.
Maar ik denk wel dat er inderdaad een groot verschil zit tussen Stockholm en omgeving en Noord-Lapland.
Vergeleken met Nederland is het wel beter idd. Nu in het zuiden zal het ook wel meevallen, vorig jaar had ik de winterbanden er al om rond deze tijd in het noorden, en ik haalde die er pas 15 juni er af dit jaar. Heb gehoord dat ze hier maar een weekje sneeuw krijgen, bij mij ligt de max bij een maand dus dat komt wel goed :D

Waar heb jij gewoond dan?
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 22:36 schreef Molo het volgende:

[..]

Ah ok. Ik spraak namelijk paar weken terug een Nederlander in Karlskrona en om een of andere reden dacht ik dat jij het zou kunnen zijn :P
_O- waarom dacht je dat ik dat was dan? :D
  dinsdag 22 september 2015 @ 21:04:36 #298
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156306023
Hij klonk als een fokker, vertelde dat hij eerst paar jaar in het noorden had gewoond en nubin het zuiden. En was wat licht autistisch :D
pi_156308697
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 21:04 schreef Molo het volgende:
Hij klonk als een fokker, vertelde dat hij eerst paar jaar in het noorden had gewoond en nubin het zuiden. En was wat licht autistisch :D
_O- shit :') neuh ik ben al jaren niet zover zuid geweest als karlskrona :D
  woensdag 23 september 2015 @ 13:01:52 #300
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156319228
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 22:08 schreef gogosweden het volgende:

[..]

_O- shit :') neuh ik ben al jaren niet zover zuid geweest als karlskrona :D
Ja sorry :@
Was wel een leuke gozer verder hoor :D

En Karlskrona is echt een leuke stad O+