abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151035531
Goh, het lijkt net alsof het salaris belangrijker is dan de move naar Zweden...
pi_151035879
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:05 schreef karton2 het volgende:

[..]

Die kwam ik eerder ook al tegen. Kwam ook nog statsskuld.se en jobbsafari.se tegen.
Op statsskuld.se kwam ik op 30.000 uit en jobbsafari rond de 28.000sek, dat zijn nogal verschillen. Al helemaal vergeleken met 25.000.
Is lonestatistik.se de site voor salarisindicatie in Zweden?
Neuh, niet dé site, denk ik. Die jij noemde geven ook goede indicaties. Het blijft toch een kwestie van individueel onderhandelen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_151036095
quote:
15s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:22 schreef r8v2 het volgende:
Goh, het lijkt net alsof het salaris belangrijker is dan de move naar Zweden...
Hoort gewoon bij de voorbereiding, niet dan?
pi_151050311
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2015 21:33 schreef karton2 het volgende:

[..]

Hoort gewoon bij de voorbereiding, niet dan?
Vraag gewoon een bescheiden salaris, ga er wonen, kom erachter wat normaal is en ga dan onderhandelen. Die Nederlandse schijtmentaliteit van "ik moet zoveel mogelijk verdienen" straalt er weer vanaf.
pi_151050484
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:19 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Vraag gewoon een bescheiden salaris, ga er wonen, kom erachter wat normaal is en ga dan onderhandelen. Die Nederlandse schijtmentaliteit van "ik moet zoveel mogelijk verdienen" straalt er weer vanaf.
wat een onzin. Het lijkt me vrij normaal om voordat je bedenkt om naar een land te verhuizen te calculeren wat je kunt verdienen, een afweging te maken of je met zo'n bedrag prettig kunt leven en of je het daarom waard vind om naar dat land te verhuizen. Hoewel geld niet alles is, is het toch prettig een fijn salaris te hebben waar je niet over elke cent hoeft na te denken. En het is ook prettig om voor een markt-conform salaris te werken, en niet onderbetaald te worden voor je werk.

/my2cents.
pi_151053050
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:25 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

wat een onzin. Het lijkt me vrij normaal om voordat je bedenkt om naar een land te verhuizen te calculeren wat je kunt verdienen, een afweging te maken of je met zo'n bedrag prettig kunt leven en of je het daarom waard vind om naar dat land te verhuizen. Hoewel geld niet alles is, is het toch prettig een fijn salaris te hebben waar je niet over elke cent hoeft na te denken. En het is ook prettig om voor een markt-conform salaris te werken, en niet onderbetaald te worden voor je werk.

/my2cents.
Idd.
Mijn eerste baan had ik geen onderhandelingspositie en heb ik gewoon aangenomen tegen 25.000. Na anderhalf jaar van baan veranderd (10min reistijd ipv 60min) en had ik wel onderhandelingspositie. Hierdoor is mijn loon met ongeveer 7.000sek omhoog gegaan.

Onderhandelen bij dezelfde werkgever is altijd lastiger dus zou ook weer niet al te laag inzetten. Maar hoofdprijs zul je niet krijgen op je eerste Zweedse baan denk ik.
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_151055914
Is er weer sneeuw gevallen?
pi_151057816
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 11:19 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Bescheiden? Ik ben op zoek naar een baan die bij mij past en daar hoort logischerwijs ook een salaris bij wat marktconform is. Om een te laag bod wordt net zo hard gelachen als om een te hoog bod. Daarom probeer ik uit te vinden wat een normaal salaris is voor iemand in mijn positie. Al helemaal als ik zie dat er grote verschillen zitten in wat ik op de ene site lees en op de andere.
Raar dat jij hier meteen uithaalt dat er sprake zou zijn van die schijtmentaliteit waar je het over hebt.
pi_151059253
Tsja, ik ben naar Zweden verhuisd omdat ik het land leuk vind en niet omdat ik er het meeste ga/kan verdienen. Kun je dan niet beter naar Zwitserland moven ofzo?
pi_151059398
quote:
16s.gif Op donderdag 26 maart 2015 15:47 schreef r8v2 het volgende:
Tsja, ik ben naar Zweden verhuisd omdat ik het land leuk vind en niet omdat ik er het meeste ga/kan verdienen. Kun je dan niet beter naar Zwitserland moven ofzo?
Klopt, maar je moet toch weten wat een gemiddeld loon is voor je functie?
Dat is niet zo makkelijk als je uit het buitenland komt.

En niemand klaagt over wat meer geld op zijn rekening krijgen iedere maand....
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_151059464
quote:
16s.gif Op donderdag 26 maart 2015 15:47 schreef r8v2 het volgende:
tsja, ik ben naar Zweden verhuisd omdat ik hier een interessante studie vond, en later een baan. Ik was nog nooit in Zweden geweest voordat ik verhuisde.

Iedereen heeft andere motieven om te verhuizen...
pi_151060036
Je komt vanuit Nederland, toch? Je hebt dan niet zoveel te willen/eisen, denk ik. Je kan wel hoog inzetten, maar als je te duur bent gooi je de deur gelijk dicht. Je mag volgens mij al blij zijn dat je zover bent gekomen, een tekort aan grafisch designers is er nou ook niet echt. Inzetten op de hoofdprijs zou ik dus niet doen, markt-conform natuurlijk wel. Dus alles onder de 25000 lijkt me te laag.
En de beste manier om meer te verdienen is nog altijd om van baan te wisselen. Je kan het dus ook als springplank zien, misschien?

Overigens kan je volgens mij prima uitleggen dat je het als buitenlander moeilijk vindt om nu al aan te moeten geven wat een markt-conform salaris is in Zweden.
  maandag 30 maart 2015 @ 16:59:37 #215
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151194558
We denken er serieus over om toch weer terug te keren naar Zweden. Hoe gek het ook klinkt, het weer aarden in Nederland valt ons toch zwaarder dan gedacht :@

Tot voor kort was dat eigenlijk helemaal geen onderwerp van gesprek, maar een tijdje geleden mailde mijn oude werkgever dat er een deel van mijn oude baan vrij komt en of ik daar misschien interesse in had. Toen was het zaadje geplant en als nu blijkt dat er voor mijn vriendin ook weer ruimte is op haar oude werk dan is e.e.a serieus het overwegen waard natuurlijk :X

Bovendien ziet het er naar uit dat mijn werk hier vanwege de krimp en bezuinigingen in de zomer stopt en dat ik dus werkloos ben. En de banen liggen nou net niet voor het oprapen in dit deel van Nederland.
Dus nu wegen we de voors-en tegens tegen elkaar af en dat is een duivels werk. Grrr....kan er soms niet van slapen.. :P
pi_151197818
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 16:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
We denken er serieus over om toch weer terug te keren naar Zweden. Hoe gek het ook klinkt, het weer aarden in Nederland valt ons toch zwaarder dan gedacht :@

Tot voor kort was dat eigenlijk helemaal geen onderwerp van gesprek, maar een tijdje geleden mailde mijn oude werkgever dat er een deel van mijn oude baan vrij komt en of ik daar misschien interesse in had. Toen was het zaadje geplant en als nu blijkt dat er voor mijn vriendin ook weer ruimte is op haar oude werk dan is e.e.a serieus het overwegen waard natuurlijk :X

Bovendien ziet het er naar uit dat mijn werk hier vanwege de krimp en bezuinigingen in de zomer stopt en dat ik dus werkloos ben. En de banen liggen nou net niet voor het oprapen in dit deel van Nederland.
Dus nu wegen we de voors-en tegens tegen elkaar af en dat is een duivels werk. Grrr....kan er soms niet van slapen.. :P
dat kan ik me voorstellen, knut! Wat voor werk doet je vriendin?

Wij vertrekken 90% definitief in Juni.
  maandag 30 maart 2015 @ 20:16:59 #217
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151201923
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 18:39 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

dat kan ik me voorstellen, knut! Wat voor werk doet je vriendin?

Wij vertrekken 90% definitief in Juni.
Ze is kinderverpleegkundige en dan gericht op kinderen met kanker. Akademiska heeft een hele goede en grote afdeling daarin.

Vertrek je trouwens definitief uit Zweden? Duitsland toch?
pi_151204620
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2015 20:16 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ze is kinderverpleegkundige en dan gericht op kinderen met kanker. Akademiska heeft een hele goede en grote afdeling daarin.

Vertrek je trouwens definitief uit Zweden? Duitsland toch?
zeg nooit definitief, ik dacht ook niet dat ik hier 7 jaar lang zou wonen.

Maar, inderdaad, Duitsland. Ik zal wel nog vaak terugkomen, want ik blijf eerst nog een tijdje hier werken. Eerst eens goed van het sociale systeem genieten, want we krijgen een kleine half Nederlander half Duitser erbij...
  maandag 30 maart 2015 @ 21:20:12 #219
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151204884
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:14 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zeg nooit definitief, ik dacht ook niet dat ik hier 7 jaar lang zou wonen.

Maar, inderdaad, Duitsland. Ik zal wel nog vaak terugkomen, want ik blijf eerst nog een tijdje hier werken. Eerst eens goed van het sociale systeem genieten, want we krijgen een kleine half Nederlander half Duitser erbij...
:o Tof, gefeliciteerd!

Hoe ga je dat aanpakken, verhuizen in je ouderschapsverlof? Op die manier hadden we nog een mooi inkomen tijdens de eerste maanden in NL :@
pi_151205228
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:20 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

:o Tof, gefeliciteerd!

Hoe ga je dat aanpakken, verhuizen in je ouderschapsverlof? Op die manier hadden we nog een mooi inkomen tijdens de eerste maanden in NL :@
aangezien ik blijf werken in Zweden, en de EU tof is zou het allemaal goed moeten komen.

Ik blijf via de försakringskassan verzekerd, en zelfs de kleine kan meeverzekerd worden in Duitsland via FK. Ik mag minstens een jaar ouderschapsverlof opnemen in het buitenland, en daarna moet het min. 5 dagen in de week zijn. En, barnbidrag krijgen we vanuit Zweden, totdat m'n vriend werk vind in duitsland. Aangezien de barnbidrag in dld hoger is, zullen we zelfs het verschil van duitsland krijgen.

Op dit moment hou ik van de EU! O+
  dinsdag 31 maart 2015 @ 23:22:01 #221
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_151246952
Ja, das mooi geregeld!
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:18:12 #222
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151467259
Ben een beetje bezig met de taal:

Klopt het dat de laatste letter nou van invloed is op hoe je bv. in dit geval öppen/öppet spelt?
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:36:28 #223
347415 r8v2
Relbie.
pi_151468178
Laatste letter niet perse, maar dat is wel vaak een indicatie van welk geslacht het zelfstandig naamwoord is. Ett --> öppet. En --> öppen. Meervoud --> öppna :).
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:47:00 #224
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_151468821
Ah helder. Met Rosetta Stone is er geen uitleg en ontdek je het door te oefenen maar dit was me even niet duidelijk. Op zich valt de rest van de Zweedse grammatica voorlopig reuze mee.
  dinsdag 7 april 2015 @ 22:52:54 #225
347415 r8v2
Relbie.
pi_151469169
SFI in Zweden is een stuk beter ;).
  woensdag 29 april 2015 @ 23:08:51 #226
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_152140108
Ik ga vrijdag een paar dagen naar Zweden, wat kost een fles Bacardi/vodka in de systembolaget tov de prijs in Duitsland? En wat drinkt de Zweedse jeugd het liefst?

Beetje geld verdienen :P
pi_152140768
Aan wie ga je dat aanbieden? En hoe?
  woensdag 29 april 2015 @ 23:49:03 #228
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_152141228
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 23:31 schreef r8v2 het volgende:
Aan wie ga je dat aanbieden? En hoe?
Vrienden/huisgenoten van m'n broertje (hij studeert daar).
pi_152141346
Dan is bier en goedkope Lidl vodka (Duitsland!) als voldoende :P.
pi_152142813
700 ml Bacardi kost in Zweden 250 kroon.
pi_152177404
www.systembolaget.se

@Jagär, gefeliciteerd! Hoever ben je? Ik ben ook zwanger en zit te wachten tot de kleine komt as we speak :D Blijf echter wel in Zweden (2 Nederlanders he), valt me alleen wel tegen hoeveel föräldrarpengar je krijgt, je betaalt er zoveel belasting over ;( Maar we mogen niet klagen!

@Knut, ben je er al uit of je weer terug komt? Ben ook een beetje bang dat we niet aarden als we weer terug gaan, daarentegen doen we dat nu ookal niet echt. Heel lastig vind ik het!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 13:57:43 #232
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_152179698
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 12:41 schreef Heaven7 het volgende:
www.systembolaget.se

@Jagär, gefeliciteerd! Hoever ben je? Ik ben ook zwanger en zit te wachten tot de kleine komt as we speak :D Blijf echter wel in Zweden (2 Nederlanders he), valt me alleen wel tegen hoeveel föräldrarpengar je krijgt, je betaalt er zoveel belasting over ;( Maar we mogen niet klagen!

@Knut, ben je er al uit of je weer terug komt? Ben ook een beetje bang dat we niet aarden als we weer terug gaan, daarentegen doen we dat nu ookal niet echt. Heel lastig vind ik het!
ik ben nu 21 weken. Spannend, hoe lang moet je nog? Hoe lang ga je föräldrarledighet nemen?

ik vind het eigenlijk meevallen, de hoeveelheid fp. Maar, mijn werkgever betaalt ook nog eens 10% extra, en ik heb net een salaris-verhoging gekregen. Plus, ik zal zeker in het begin 7 dagen per week fp uitnemen, ipv 5 of minder. Dat zal financieel voor ons simpelweg nodig zijn...
  vrijdag 1 mei 2015 @ 18:54:33 #233
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_152187287
Met FP kwamen we wel goed uit, wel vaak meer dan 5 dagen laten uitbetalen, anders was het inderdaad een stuk lastiger om uit te komen. En ruim 1000 kroon barnbidrag per maand/kind is ook niet verkeerd. Ik kreeg ook een bonus van mijn werkgever toen ik voor het eerst FP opnam. Al met al prima te doen.
  vrijdag 1 mei 2015 @ 19:02:55 #234
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_152187507
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 12:41 schreef Heaven7 het volgende:

We zijn er wel heel serieus mee bezig. Ik heb nog geen werk, maar er zijn wel mogelijkheden, al is er nog niks concreets. Het is wel een lastige beslissing en we zijn er nog niet helemaal uit, maar het neigt wel meer naar terugkeren nu. We zijn alleen niet meer in de mogelijkheid om op de bonnefooi een poging te doen. Werk en huisvesting moet wel geregeld zijn.
pi_152259333
Gaaf jagär! Ik moet nog 5 dagen officieel :P Zit sinds week 37 thuis. Saai is het wel aangezien iedereen gewoon fulltime doorwerkt :( Ik ben een klein jaartje thuis denk ik maar we zien wel hoe het loopt. Fijn dat je wat extra's krijgt! Ik lever een hoop in, we redden het wel maar het is toch jammer.

Lastige beslissing Knut, aan de andere kant, als het trekt en je hebt de mogelijkheid, doen, anders krijg je wellicht spijt en dat is ook weer jammer. Wij zitten nu de andere kant op te denken, na de verlofperiode willen we eigenlijk weer naar NL, alleen weten we niet zo goed hoe we dat het beste kunnen aanpakken, mag ik je daarover via PM lastig vallen?
  maandag 4 mei 2015 @ 20:38:58 #236
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_152275505
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:34 schreef Heaven7 het volgende:
Gaaf jagär! Ik moet nog 5 dagen officieel :P Zit sinds week 37 thuis. Saai is het wel aangezien iedereen gewoon fulltime doorwerkt :( Ik ben een klein jaartje thuis denk ik maar we zien wel hoe het loopt. Fijn dat je wat extra's krijgt! Ik lever een hoop in, we redden het wel maar het is toch jammer.

Lastige beslissing Knut, aan de andere kant, als het trekt en je hebt de mogelijkheid, doen, anders krijg je wellicht spijt en dat is ook weer jammer. Wij zitten nu de andere kant op te denken, na de verlofperiode willen we eigenlijk weer naar NL, alleen weten we niet zo goed hoe we dat het beste kunnen aanpakken, mag ik je daarover via PM lastig vallen?

Ja tuurlijk, pm me maar. Ben nu op vakantie, dus antwoord kan misschien heel even duren.
pi_152291558
Komende December tussen Kerst en Oud&Nieuw naar het Icehotel in lapland *O*
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  Manager PR/Moderator dinsdag 5 mei 2015 @ 11:22:20 #238
269689 crew  Viv
pi_152291701
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:16 schreef Joene het volgende:
Komende December tussen Kerst en Oud&Nieuw naar het Icehotel in lapland *O*
Blijf je daar wonen dan? Anders beter in TRV dan in KAA posten. ):O
Icehotel is tof (niet geslapen daar, wel alle kamers gezien van het seizoen 2012-2013). O+
pi_152291729
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 11:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Blijf je daar wonen dan? Anders beter in TRV dan in KAA posten. ):O
Icehotel is tof (niet geslapen daar, wel alle kamers gezien van het seizoen 2012-2013). O+
Mn papa woonde in zweden, dus vanaf 2009 tot nu elke zomer of winter nog in zweden geweest *O*
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_152292513
Vakantie dus, verkeerde topic :P
  dinsdag 5 mei 2015 @ 12:36:22 #241
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_152293559
Verhuizen Zweedse stijl:

zaterdag 9 mei 2015 @ 10:19:13 #242
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152425675
Hier zit het verhuizen er een beetje op, het gesjouw is gelukkig voorbij. Nu dus een beetje de omgeving verkennen, ik geloof dat ik mij hier best wel ga vermaken samen met mijn blafbeessie :)

Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_152432742
De eerste zomerse dag hebben we ook weer gehad in Åkersberga. Het was lekker bijkomen op het balkon na het nodige onderhoud aan de tuin. *O*

Paar weken geleden ook onverwacht bezoek gehad >:O

[ Bericht 14% gewijzigd door mogsy op 09-05-2015 16:41:33 ]
  zaterdag 9 mei 2015 @ 20:14:41 #244
347415 r8v2
Relbie.
pi_152438722
Ik moest vandaag op de E4 ook even gas lossen omdat er een hertje naast de weg aan het grazen was. Dat wil je niet met 100km/u op je bumper hebben..
  Manager PR/Moderator zaterdag 9 mei 2015 @ 23:59:28 #245
269689 crew  Viv
pi_152446967
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 10:19 schreef joekeloekes het volgende:
Hier zit het verhuizen er een beetje op, het gesjouw is gelukkig voorbij. Nu dus een beetje de omgeving verkennen, ik geloof dat ik mij hier best wel ga vermaken samen met mijn blafbeessie :)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wow! Die rust en ruimte komt wel goed zie ik. ^O^
  maandag 11 mei 2015 @ 22:01:19 #246
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152506135
Ik geniet elke dag van de natuur hier. Elke dag zie ik ook wild, het stikt er echt van hier in Jämtland. Vrijwel elke dag zie ik rendieren, elanden, vossen, kraanvogels, herten auerhoenen en een ruime collectie prachtige vogels. En heel soms heeft de natuur een raadsel voor mij in petto...

Ik weet dat er in de meren en rivieren hier wel wat rivierkreeftjes leven. Ik heb ruim 20 jaar gedoken en ben toch van mening dat dit een schaar is van een krab. Op zich niks bijzonders, in Nederland woonde ik aan de kust en daar zag je deze dingen ook vaak genoeg liggen. Ik woon hier echter 2,5 uur rijden van de dichtstbijzijnde zoute plas. Rara politiepet.....
pi_152646207
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:01 schreef joekeloekes het volgende:
Ik geniet elke dag van de natuur hier. Elke dag zie ik ook wild, het stikt er echt van hier in Jämtland. Vrijwel elke dag zie ik rendieren, elanden, vossen, kraanvogels, herten auerhoenen en een ruime collectie prachtige vogels.
Nice :), wij hebben een vakantie huisje in värmland met de familie en ook hier zou er aardig wat wild moeten zijn, helaas vind mijn vrouw het nodig om vooral te zingen als we aan de wandel zijn, dus meer dan elandenkeutels zien we niet :+ .

Nog wat plaatjes van de laatste wandel nabij Sunne.

Alleen vlinders geven geen fuck als mijn vrouw gaat zingen :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door mogsy op 16-05-2015 11:50:48 ]
  zaterdag 16 mei 2015 @ 18:04:49 #248
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152655519
Als die wandel van dit jaar was dan is de zomer daar al iets verder dan hier, het is groener. Alle knoppen staan hier wel op openbarsten, dus ik verwacht de komende week wel een grote verandering.
pi_152702837
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 18:04 schreef joekeloekes het volgende:
Als die wandel van dit jaar was dan is de zomer daar al iets verder dan hier, het is groener. Alle knoppen staan hier wel op openbarsten, dus ik verwacht de komende week wel een grote verandering.
Deze wandel is van afgelopen vrijdag. Er lag nog wel wat sneeuw op de heuvel bij Ski Sunne, maar de lente begint aardig zijn intrede te doen :).
  donderdag 21 mei 2015 @ 23:00:19 #250
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_152841104
Het is hier echt zo fantastisch mooi, ik geniet elke dag. Bijna elke middag maak ik een mooie wandeling in de omgeving met mijn blafbeest. Vanmiddag ook weer, hier vlak bij het dorp. Je komt geen mens tegen maar wel 2 vossen, een groepje rendieren, een auerhoen, wat patrijzen en veel vogels gezien. Daarna lekker relaxen langs een riviertje. Je hoort helemaal niks, alleen de geluiden van de natuur.
pi_152877243
Het is een nogal scherp contrast met jouw omgeving Joekeloekes (moooi!), maar deze video schoot ik precies een jaar geleden op een plekje waar ik heen ga om van rust te genieten, vijf minuten lopen van mijn appartement.

Zweedse zonsondergangen die uren duren gaan écht nooit vervelen..
  donderdag 11 juni 2015 @ 22:15:42 #252
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_153452812
hmm, te stil hier, dus maar weer een stukje film. Het is al weken veel te koud en nat zegt iedereen hier, maar ik maak toch elke dag wandelingen in het bos met mijn blaffer en geniet met volle teugen. Dit was vanmiddag:
pi_153458534
Waar de meeste niet-Zweden zijn geboren:

vrijdag 12 juni 2015 @ 02:03:12 #254
347415 r8v2
Relbie.
pi_153459858
Växjö: Midden-Oosten. Verrassend :').
pi_153460035
Mooi hoe Irakezen overnemen
  maandag 22 juni 2015 @ 18:03:56 #256
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153751832
Luister de laatste tijd steeds meer Zweedse radio, maar het valt me op dat hier amper tot geen reclame op is (op diverse zenders). Zijn de regels hier anders voor oid?

Vroeg het me al een tijdje af. :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 22 juni 2015 @ 22:18:57 #257
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153759244
quote:
99s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:03 schreef Susteren het volgende:
Luister de laatste tijd steeds meer Zweedse radio, maar het valt me op dat hier amper tot geen reclame op is (op diverse zenders). Zijn de regels hier anders voor oid?

Vroeg het me al een tijdje af. :)
SR of Sveriges radio (P1, P2, etc) is publieke radio en daar is geen reklame toegestaan. Commerciële zenders als RixFm, MixMegapol zitten juist vol met reclame, Reklamradion worden ze ook wel genoemd.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 10:09:16 #258
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153768588
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 22:18 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

SR of Sveriges radio (P1, P2, etc) is publieke radio en daar is geen reklame toegestaan. Commerciële zenders als RixFm, MixMegapol zitten juist vol met reclame, Reklamradion worden ze ook wel genoemd.
Al luister alleen P5 Stockholm en P3 Star, dat verklaart het wel. :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
  zondag 28 juni 2015 @ 19:29:36 #259
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153908274
Volgende week vertrek ik voor 2 weken naar Stockholm! ^O^

Heb er erg zijn in, basis van Zweeds onder de knie gekregen en veel Zweedse radio geluisterd. Zijn er vanuit jullie kant nog enkele tips voor daar?

Kan ik bijvoorbeeld als ik goedkoop wil eten het beste naar de Ikea of hoe zit dat? :D
pi_153908603
quote:
99s.gif Op zondag 28 juni 2015 19:29 schreef Susteren het volgende:

Heb er erg zijn in, basis van Zweeds onder de knie gekregen en veel Zweedse radio geluisterd. Zijn er vanuit jullie kant nog enkele tips voor daar?

Kan ik bijvoorbeeld als ik goedkoop wil eten het beste naar de Ikea of hoe zit dat? :D
Ja. _O_

10 kronen voor een kanelbulle met koffie.
pi_153908620
Alhoewel er volgens mij geen IKEA in het centrum zit.
  zondag 28 juni 2015 @ 20:06:34 #262
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153909207
quote:

' s Middags Dagens lunch opzoeken. 80 kroon voor (vaak) een buffet incl. drinken en koffie na.
pi_153910075
quote:

Hier wat tips voor plekken waar ik ga lunchen (je luncht hier warm) op werkdagen :

La Neta - Barnhusgatan - goede betaalbare mexicaan - 95 SEK voor 2 grote taco's met rijst en drinken
K25 - Kungsgatan - Een foodcourt met veel hippe restaurantjes - rond de 100 SEK gok ik zo per lunch
Vigårda - Mood Gallerian - burgers met bijgerechtjes - vanaf 75 SEK
Beijng8 - Grev Turegatan - Goede Dumplings - 90 SEK ofzo voor lunchmenu
Steam - Sankt Eriksgatan (bij Vanadisplan) - Een beetje uit de richting maar nog betere dumplings. Helaas is ons kantoor verhuisd dus kom er nooit meer. Zit geloof ik ook een vestiging op Södermalm

Waar ik in mijn buurt vaak wat ga eten (prijzen weet ik niet uit mijn hoofd, sorry)
Hermans (check of het niet dicht is, ze hebben eerder dit jaar gerenoveerd) - vegatarisch buffet
Lilly's burger - Södermannagatan - Burgers in een retro Amerikaanse hipstertent.
Urban Deli - Niet goedkoop, wel zeer aan te raden. Bij Nytorget.
Meatballs for the People - Traditionele en minder traditionele Zweedse gehaktballetjes. Nytorgsgatan als ik me niet vergis.
Tradition - Ook niet goedkoop maar goede Zweedse gerechten. Zowel op Södermalm als in Vasastan.

Veel plezier, het weer wordt in ieder geval goed!
  zondag 28 juni 2015 @ 20:48:08 #264
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153910707
Hermans :Y)
  zondag 28 juni 2015 @ 22:58:34 #265
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153914929
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 20:31 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Hier wat tips voor plekken waar ik ga lunchen (je luncht hier warm) op werkdagen :

La Neta - Barnhusgatan - goede betaalbare mexicaan - 95 SEK voor 2 grote taco's met rijst en drinken
K25 - Kungsgatan - Een foodcourt met veel hippe restaurantjes - rond de 100 SEK gok ik zo per lunch
Vigårda - Mood Gallerian - burgers met bijgerechtjes - vanaf 75 SEK
Beijng8 - Grev Turegatan - Goede Dumplings - 90 SEK ofzo voor lunchmenu
Steam - Sankt Eriksgatan (bij Vanadisplan) - Een beetje uit de richting maar nog betere dumplings. Helaas is ons kantoor verhuisd dus kom er nooit meer. Zit geloof ik ook een vestiging op Södermalm

Waar ik in mijn buurt vaak wat ga eten (prijzen weet ik niet uit mijn hoofd, sorry)
Hermans (check of het niet dicht is, ze hebben eerder dit jaar gerenoveerd) - vegatarisch buffet
Lilly's burger - Södermannagatan - Burgers in een retro Amerikaanse hipstertent.
Urban Deli - Niet goedkoop, wel zeer aan te raden. Bij Nytorget.
Meatballs for the People - Traditionele en minder traditionele Zweedse gehaktballetjes. Nytorgsgatan als ik me niet vergis.
Tradition - Ook niet goedkoop maar goede Zweedse gerechten. Zowel op Södermalm als in Vasastan.

Veel plezier, het weer wordt in ieder geval goed!
Tack! Ben vegetarisch, Hermans klinkt dus wel interessant! :)
  zondag 28 juni 2015 @ 22:59:10 #266
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_153914953
quote:
1s.gif Op zondag 28 juni 2015 19:44 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ja. _O_

10 kronen voor een kanelbulle met koffie.
Haha ja nice! Kun je in Zweden ook gratis koffie/thee drinken met een family card? :D
  zondag 28 juni 2015 @ 23:32:53 #267
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_153916098
quote:
99s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:58 schreef Susteren het volgende:

[..]

Tack! Ben vegetarisch, Hermans klinkt dus wel interessant! :)
Superlekker, echt.
pi_154432637
Schopje
  zaterdag 18 juli 2015 @ 09:29:25 #269
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_154433889
Ben weer eens in Zweden nu ^O^ Afgelopen week Spartaans in een huis op een eiland in de Skärgården verbleven (geen stromend water, geen elektriciteit, buiten wc), maar was geweldig. Back to basic, zeg maar. Nu nog een tijd in heel wat meer luxe in Stockholm/ Uppsala doorbrengen *O*
  zaterdag 18 juli 2015 @ 19:31:00 #270
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_154443798
Ik woon hier nu bijna 3 maanden en heb totaal geen last van heimwee :P

zaterdag 18 juli 2015 @ 19:36:22 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154443934
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 19:31 schreef joekeloekes het volgende:

[ afbeelding ]
Jezus, moeder Maria, dat plaatje O+

Wat geweldig zeg O+ O+ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_154444255
quote:

[ afbeelding ]
O+
  vrijdag 31 juli 2015 @ 21:58:11 #273
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_154804957
Ter info..Er komt een leuke baan vrij in Uppsala; Nederlandstalig onderwijs, maar je hoeft niet per se een onderwijsdiploma hiervoor te bezitten. Geloof niet dat er nog veel users daar in de buurt zijn, maar wie weet...
pi_154809599
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 21:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ter info..Er komt een leuke baan vrij in Uppsala; Nederlandstalig onderwijs, maar je hoeft niet per se een onderwijsdiploma hiervoor te bezitten. Geloof niet dat er nog veel users daar in de buurt zijn, maar wie weet...
Nederlandstalige school in Uppsala of , Nederlands als vak op een school in Uppsala?
pi_154810561
quote:

[ afbeelding ]
wacht maar tot de winter komt :')
  zaterdag 1 augustus 2015 @ 07:22:09 #276
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_154812914
Ik kijk juist uit naar de winter. Kou kun je je op kleden, veel sneeuw lijkt me geweldig mooi en ik ben niet gevoelig voor depressies etc :)
pi_154813513
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 00:25 schreef riazop het volgende:

[..]

Nederlandstalige school in Uppsala of , Nederlands als vak op een school in Uppsala?
Het gaat om modersmålsstöd på förskolan. Dus je werkt op verschillende förskola in de gemeente en je geeft les en begeleiding aan de Nederlandstalige kinderen aldaar.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 00:56:08 #278
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_155198747
Het is eindelijk zover, de zomer is er en de vooruitzichten zijn helemaal super. Mooiste is nog dat er nu vrijwel geen muggen zijn, ik slaap zelfs met de ramen open en ben al een week niet gestoken :)

Nog maar even een fotootje, vanavond genomen met de mobiel rond zonsondergang, hier aan het eind van de straat.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:37:48 #279
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_155202923
Zo Wallander bijna afgekeken, begin nu ook simpele zinnen en woorden op te pikken zonder ondertiteling. Äkta människor staat als volgende op de watchlist.
pi_155227439
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 09:37 schreef Erasmo het volgende:
Zo Wallander bijna afgekeken, begin nu ook simpele zinnen en woorden op te pikken zonder ondertiteling. Äkta människor staat als volgende op de watchlist.
MARIA WERN serie is ook prima. Mooie landschappen en helder Zweeds.
  dinsdag 8 september 2015 @ 21:44:59 #281
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_155933596
Het is stil hier, maar natuurlijk gaat het genieten hier in Zweden door. Ik heb sinds dit weekend een mooie canon 70D en dat is erg leuk speelgoed, heel wat beter dan het mobieltje waar ik me tot nu toe meestal mee moest behelpen. Als het tegenzit zal ik hier dus regelmatig moeten spammen, alvast excuses. Hier alvast een plaatje van vanavond bij het hond uitlaten.
pi_155984070
Waar wonen jullie ongeveer in Zweden?

Ben zelf inmiddels verkast van t noorden naar t zuiden
  donderdag 10 september 2015 @ 22:13:08 #283
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_155986019
Waar woon jij gogo?
  vrijdag 11 september 2015 @ 01:11:38 #284
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_155989879
Ik woon in Rätan, langs de E45 precies 100km ten zuiden van Östersund. Zuidelijk Jämtland dus.
pi_155991152
Heb jaren in Stockholm en Uppsala gewoond. Inmiddels weer Nederland.
pi_156003601
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 22:13 schreef Molo het volgende:
Waar woon jij gogo?
Stukkie buiten Stockholm nu, 30km ofzo.
pi_156003926
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 17:50 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Welke kant op?
pi_156004128
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 18:04 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Welke kant op?
noord
pi_156005405
Ik was vorig weekend in Västerhaninge maar mijn god, daar zou ik niet dood gevonden willen worden...
pi_156014090
Ik reed op vakantie eens langs Mensträsk (menstruatie moeras :') )

Ligt in de middle of nowhere, dus daar had ik ook niet dood gevonden willen worden. Die naam though _O- :')
pi_156035827
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 21:20 schreef gogosweden het volgende:
Waar wonen jullie ongeveer in Zweden?

Ben zelf inmiddels verkast van t noorden naar t zuiden
Stockholm, Södermalm.
pi_156036830
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 21:54 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Stockholm, Södermalm.
fancy
pi_156278791
Verhuizen! Van een corridor room in Växjö naar een rustig appartement in Strömsnäsbruk :).
pi_156283437
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 07:22 schreef joekeloekes het volgende:
Ik kijk juist uit naar de winter. Kou kun je je op kleden, veel sneeuw lijkt me geweldig mooi en ik ben niet gevoelig voor depressies etc :)
Klinkt als iemand die niet in een "echte" winter geweest is.

Het is koud ligt er een beetje aan waar je woont maar het is of waterkoud of van die droge kou die eerst wel lekker is, maar na een tijdje is je huid zo droog dat je van de meeste dingen statische schokken krijgt.

Sneeuw is wel mooi, maar als het weer waait en sneeuwt dan zit je nek weer vol met sneeuw. Of al die keren dat je je auto moet uitgraven. Ook altijd zo gezellig.

Oh, bus rijd niet omdat de sneeuwploeg nog niet langsgeweest is? Pech.

Winter is wel leuk het eerste of het 2e jaar. Maar je bent het daarna wel beu :')

Beetje depressief antwoord wel, maar ik heb 4 jaar in het noorden gewoond waar er sneeuw ligt vanaf september tot juni of iets dergelijks :')
pi_156284268
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2015 20:13 schreef r8v2 het volgende:
Verhuizen! Van een corridor room in Växjö naar een rustig appartement in Strömsnäsbruk :).
Cool! Ik moest Strömsnäsbruk googlen, maar ziet er leuk uit.

quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2015 22:12 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Klinkt als iemand die niet in een "echte" winter geweest is.

Het is koud ligt er een beetje aan waar je woont maar het is of waterkoud of van die droge kou die eerst wel lekker is, maar na een tijdje is je huid zo droog dat je van de meeste dingen statische schokken krijgt.

Sneeuw is wel mooi, maar als het weer waait en sneeuwt dan zit je nek weer vol met sneeuw. Of al die keren dat je je auto moet uitgraven. Ook altijd zo gezellig.

Oh, bus rijd niet omdat de sneeuwploeg nog niet langsgeweest is? Pech.

Winter is wel leuk het eerste of het 2e jaar. Maar je bent het daarna wel beu :')

Beetje depressief antwoord wel, maar ik heb 4 jaar in het noorden gewoond waar er sneeuw ligt vanaf september tot juni of iets dergelijks :')
Ik mis de Zweedse winter juist enorm. In het donker van november en december vond ik het wel eens lastig, maar als de dagen weer wat langer werden weer lekker naar buiten, Sleeën, skiën, schaatsen...heerlijk! Die kwakkelwinters in Nederland zijn echt prut, al was de laatste winter in Zweden ook niet denderend natuurlijk.
Maar ik denk wel dat er inderdaad een groot verschil zit tussen Stockholm en omgeving en Noord-Lapland.
  maandag 21 september 2015 @ 22:36:43 #296
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156284332
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 17:50 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Ah ok. Ik spraak namelijk paar weken terug een Nederlander in Karlskrona en om een of andere reden dacht ik dat jij het zou kunnen zijn :P
pi_156305720
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 22:34 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik mis de Zweedse winter juist enorm. In het donker van november en december vond ik het wel eens lastig, maar als de dagen weer wat langer werden weer lekker naar buiten, Sleeën, skiën, schaatsen...heerlijk! Die kwakkelwinters in Nederland zijn echt prut, al was de laatste winter in Zweden ook niet denderend natuurlijk.
Maar ik denk wel dat er inderdaad een groot verschil zit tussen Stockholm en omgeving en Noord-Lapland.
Vergeleken met Nederland is het wel beter idd. Nu in het zuiden zal het ook wel meevallen, vorig jaar had ik de winterbanden er al om rond deze tijd in het noorden, en ik haalde die er pas 15 juni er af dit jaar. Heb gehoord dat ze hier maar een weekje sneeuw krijgen, bij mij ligt de max bij een maand dus dat komt wel goed :D

Waar heb jij gewoond dan?
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 22:36 schreef Molo het volgende:

[..]

Ah ok. Ik spraak namelijk paar weken terug een Nederlander in Karlskrona en om een of andere reden dacht ik dat jij het zou kunnen zijn :P
_O- waarom dacht je dat ik dat was dan? :D
  dinsdag 22 september 2015 @ 21:04:36 #298
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156306023
Hij klonk als een fokker, vertelde dat hij eerst paar jaar in het noorden had gewoond en nubin het zuiden. En was wat licht autistisch :D
pi_156308697
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 21:04 schreef Molo het volgende:
Hij klonk als een fokker, vertelde dat hij eerst paar jaar in het noorden had gewoond en nubin het zuiden. En was wat licht autistisch :D
_O- shit :') neuh ik ben al jaren niet zover zuid geweest als karlskrona :D
  woensdag 23 september 2015 @ 13:01:52 #300
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156319228
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 22:08 schreef gogosweden het volgende:

[..]

_O- shit :') neuh ik ben al jaren niet zover zuid geweest als karlskrona :D
Ja sorry :@
Was wel een leuke gozer verder hoor :D

En Karlskrona is echt een leuke stad O+