Ik vond dat persoonlijk in Stockholm al vrij vervelend, daar voelde het door de schemering al dat het eigenlijk enkel licht was tussen 10 uur en 14 uur oid. Niet dat ik er depressief van werd, maar het was meer een vervelend iets.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:25 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Zitten in Uppsala Län (provincie). Op de kortste dagen hebben wij ongeveer 6 uur daglicht, maar daarvan is wel weer minstens twee uur meer schemeren dan echt daglicht. Wij zien de zon in ieder geval nog wel
Toen wij op vakantie waren in Kiruna zag je gewoon echt geen zon, dat was pas gek.
Persoonlijk trek ik het prima. Vanaf november t/m maart hangen hier overal lichtjes in de dorpen en steden, dus het blijft een beetje in een kerstsfeer hangen. Dat is ook wel nodig met al die donkere maandenWat wel wennen is dat je soms het gevoel hebt dat je dag al voorbij is om 15:00, terwijl je dan toch nog 8-9 uur te gaan hebt.
Wait, whutquote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:42 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik vond dat persoonlijk in Stockholm al vrij vervelend, daar voelde het door de schemering al dat het eigenlijk enkel licht was tussen 10 uur en 14 uur oid. Niet dat ik er depressief van werd, maar het was meer een vervelend iets.
Dat is hier in Malmo toch wel een stuk aangenamer. Nog steeds donker rond 16.00 in hartje winter, maar je hebt het idee dat er iets als daglicht bestaat
Vorige keer had je een valide punt, maar nu is het echt je eigen schuld.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wait, whutJarenlang mijn teammaatje geweest en nooit geweten dat je in Zweden woont
quote:Op woensdag 4 januari 2023 22:30 schreef flipsen het volgende:
[..]
Krijg nou tieten, mijn ex F1 teamgenoot woont in Zweden en ik heb dat nooit geweten?groeten vanaf het andere halfrond, 30 graden
Wowquote:Op zaterdag 20 januari 2024 02:28 schreef Viv het volgende:
Zo koud is het nu:
[ afbeelding ]
Bevroren condens op onze triple glas ramen, binnenshuis.(Dus niet tussen de glasplaten in.) Schijnt normaal te zijn.
Toen ik die foto nam, was het in die kamer verder een comfortabele 25+ graden door de houtkachel (en eerder op de dag was het 20+ door de geothermal heating).quote:
Het blijft verbazingwekkend, maar wel fijn dat het juist geen probleem is.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:24 schreef Viv het volgende:
[..]
Toen ik die foto nam, was het in die kamer verder een comfortabele 25+ graden door de houtkachel (en eerder op de dag was het 20+ door de geothermal heating).
Het is dus gelukkig een heel plaatselijk effect.Het schijnt juist een teken te zijn dat je ramen het goed doen, @:evenstar had daar interessante informatie over gevonden.
Zo leren we iedere dag iets nieuws over dit huis!
Hier is het ook aan het dooien, inclusief waarschuwing voor gladheid. Gelukkig hoeven wij vandaag de deur niet uit.quote:Op zondag 21 januari 2024 09:33 schreef Adnap het volgende:
Wauw wat een prachtige beelden van de autorit.
Zo mooi om te zien hoe jullie stukje bij beetje het huis leren kennen en ook fenomenen dat je ramen bevriezen aan de binnenkant, nooit geweten dat het met dubbel/tripple glas ook kon.
Hier is de kou na vandaag over, as we speak regent het op een bevroren ondergrond![]()
![]()
![]()
Ik hoop dat de dooi snel doorzet en dat er niet te veel gebeurd.
Precies.quote:Op zondag 21 januari 2024 15:55 schreef Ronaldussen het volgende:
Dat laatste is wel typisch Zweeds ja. Alsof ze gewoon niets willen verdienen...
Morgen even foto's maken van hoe het vast zit etc, zodat men mee kan denken, want ik snap er niks vanquote:Op zondag 21 januari 2024 20:02 schreef Viv het volgende:
Mysterie van de dag:
Wij krijgen de houten vlizotrap naar de zolder met geen mogelijkheid zo laag dat de voetjes de grond raken.
[ afbeelding ]
Dit is zo'n variant die je zelf op maat kan zagen, en we kunnen zien dat er inderdaad gezaagd is in dit exemplaar. Waarom past het dan niet?![]()
Suggesties welkom!
Dat ja :-D ben benieuwd naar de foto's!quote:Op zondag 21 januari 2024 20:06 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Morgen even foto's maken van hoe het vast zit etc, zodat men mee kan denken, want ik snap er niks van
Is hij wel op de grond geweest, bij de bezichtiging bijvoorbeeld?quote:Op zondag 21 januari 2024 20:02 schreef Viv het volgende:
Mysterie van de dag:
Wij krijgen de houten vlizotrap naar de zolder met geen mogelijkheid zo laag dat de voetjes de grond raken.
[ afbeelding ]
Dit is zo'n variant die je zelf op maat kan zagen, en we kunnen zien dat er inderdaad gezaagd is in dit exemplaar. Waarom past het dan niet?![]()
Suggesties welkom!
Je weet zeker dat jullie niet Villa Volta hebben gekocht?quote:Op zondag 21 januari 2024 20:02 schreef Viv het volgende:
Mysterie van de dag:
[ afbeelding ]
Suggesties welkom!
Bij de bezichtiging is dat luik niet geopend. Er zijn wel foto's van de zolder gemaakt bij de bouwtechnische keuringen, maar geen idee hoe dat toen gegaan is qua trap.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is hij wel op de grond geweest, bij de bezichtiging bijvoorbeeld?
De oorspronkelijke bewoner had een bouwbedrijf, dus ik geloof niet dat hij het op de verkeerde hoogte zou hebben afgezaagd.quote:Op maandag 22 januari 2024 12:53 schreef Ronaldussen het volgende:
Waarschijnlijk is het tekort afgezaagd (repareren we nog wel een keer, heus!)
Zoiets moet het wel zijn.quote:of zit er ergens nog een verborgen hendeltje of kun je het alleen op een speciale, (voor iedereen) geheime manier openen om het de grond te laten raken...![]()
Oh das echt rete irritant, hopelijk komt er snel een loodgieter die wél komt!quote:Op zondag 21 januari 2024 13:20 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hier is het ook aan het dooien, inclusief waarschuwing voor gladheid. Gelukkig hoeven wij vandaag de deur niet uit.
Dat van ijs aan de binnenkant van de ramen was wel echt een apart iets ja. Wij wisten ook niet dat dat kon, maar het heeft bljkbaar te maken temperatuur buiten, temperatuur binnen en luchtvochtigheid en die kwamen dit keer precies zo uit. Als het buiten of binnen een graad of twee warmer was geweest of als de luchtvochtigheid een paar % lager was geweest was er niks aan de hand
Over je huis leren kennen .... Gisteren een rondje over ons perceel gelopen (ruim 8400m2) en kwamen opeens een boomhut tegenSuper stevig gebouwd, ladder om er in te klimmen, flinke en super stevige vloer en er was ook al een begin gemaakt met een dak. Denk dat het iets van 5-6m2 is ofzo. Vanuit ons huis is het net niet te zien, omdat het echt op het randje van ons perceel ligt. Wel super leuk voor ZZ en bezoekende kinderen
Het is iedere dag weer anders en iedere dag weer iets ontdekken op dit moment. Hopelijk krijgen wij het op korte termijn voorelkaar om een loodgieter langs te laten komen voor de riolering, want die zijn echt moeilijk aan het doen met het plannen van een datum. Allemaal van die lui die dan zeggen "ja volgende week ..." en dan hoor je er niks meer van.
Vandaag geen tijd gehad, maar zal van de week eens kijken.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:14 schreef Knutknuttsson het volgende:
Zit er bij de trap niet een soort van veer/speling? Zoiets als; in "rust" komt ie niet tot op de grond, maar zodra er gewicht op komt wel?
Goeie.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:14 schreef Knutknuttsson het volgende:
Zit er bij de trap niet een soort van veer/speling? Zoiets als; in "rust" komt ie niet tot op de grond, maar zodra er gewicht op komt wel?
Yes, oude eigenaar is bekend bij ons, dus daar gaan wij nog wel contact mee opnemen als wij er niet uitkomenquote:Op maandag 22 januari 2024 20:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
Goeie.
En is de voor-vorige eigenaar bekend? Of dat de makelaar het weet.
Misschien is het “iets typisch Zweeds” voor een vlizotrap😇
De boshut![]()
Vooral herten in de achtertuinquote:Op maandag 22 januari 2024 20:59 schreef arvensis het volgende:
Die autoritPrachtig!
Hoe zijn de schooltijden eigk van ZZ? Vergelijkbaar met hier?
En de boomhutSuper gaaf! Ook al wilde dieren tegengekomen in de achtertuin?
Ik zou dit graag in een filmpje gedemonstreerd willen zienquote:Op maandag 22 januari 2024 20:10 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Vandaag geen tijd gehad, maar zal van de week eens kijken.
Irritante is dat de onderste deel ook van je af klapt, dus je kan er niet eens op staan zonder dat je als een aap moet hangenDaarom denk ik niet dat dat de bedoeling is, maar wie weet.
Nu maak je me wel nieuwsgierig. Hoe fiksen ze dat daar?quote:Op maandag 22 januari 2024 21:11 schreef Evenstar het volgende:
School begnit iedere dag om 7:55 en op de meeste dagen tot 13:15. Op maandag heeft zij nog een uurtje extra Nederlands en op dinsdag is zij een uurtje eerder klaar.
Ze proberen in Zweden iedereen die het wil een uurtje per week les te geven in hun moedertaal. Het is niet verplicht,maar ze doen wel heel goed hun bes om het ook echt aan te kunnen bieden. Zo moet er wel een geschikte leraar gevonden worden en hoeven zij het eigenlijk pas aan te bieden als er minstens vijf leerlingen zijn die het willen volgen.quote:Op maandag 22 januari 2024 22:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
Nu maak je me wel nieuwsgierig. Hoe fiksen ze dat daar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |