abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 december 2023 @ 23:58:07 #1
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211643111
Hoe kom ik af van het idee dat bewustzijn een resultaat is van onze hersenen?

Laatst heb ik een boek gekocht omdat ik het toch wel heel veel tegen kwam. Er werd zelfs gesteld dat het een atheïst of agnost in een god kan doen geloven.

Nou een atheïst weer laten geloven leek mij zowat onmogelijk dus daar moest ik mij in verdiepen.

Het boek is: "The Secret Doctrine" door Madam Helena Petrovna Blavatsky.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_Doctrine

Naar aanleiding van dat boek heb ik ook zo'n 40 lezingen gevolgd op YouTube van minimaal een uur per stuk. Ik heb een goed idee wat het idee is van The Secret Doctrine. De vereniging waarbij dit boek centraal staat is de Theosophische Vereniging (Theosofie betekent goddelijke wijsheid)

Een kleine samenvatting van alles is:
Reincarnatie bestaat
Karma bestaat
God bestaat (maar dan niet in de vorm van een man op een wolk)
We hebben een ziel, die evolueert
De ziel incarneert met een missie om te leren

Het heeft weinig op met Christendom en andere Abrahamse religies en heeft de oorsprong in de oosterlijke leren. Het is niet dat het de Abrahamse leren uitsluit. Het sluit bij alles aan.

Wat ik in die 40 colleges heb geleerd is enorm veel en te veel om hier uit te schrijven. Ik ga graag in op vragen.

Maar wat ik uit die colleges concludeer is dat ik het persoonlijk ontzettend gaaf vind mocht dit waar zijn. Alleen vergt dit wel een omschakeling.

Ik ben zelf nog erg in het deterministisch materialistisch denken. En ik heb nog steeds het idee dat bewustzijn voortkomt uit de hersenen.

Als ik verder wil met de theosofie dan moet ik daar vanaf. Bewustzijn komt volgens de theosofie niet uit de hersenen en het is eeuwig. Ik zou dat ontzettend graag kunnen geloven.

Dus hier komt dan mijn vraag: Zijn er wetenschappelijke indicaties dat het bewustzijn NIET een resultaat is van de hersenen? Ik zou me graag daar in willen verdiepen omdat ik al jaren denk dat geloof heel veel rust in iemands leven kan brengen. Ik heb me alleen nooit kunnen vinden in een geloof met een boekje waarin staat hoe je moet leven anders ga je naar de hel. (Wat The Secret Doctrine niet is)

Dus wellicht dat iemand met meer kennis van bewustzijn dan ik me iets verder kan helpen.

Bij voorbaat dank,
  zondag 17 december 2023 @ 00:00:30 #2
498210 KoningWouter
pi_211643120
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 23:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat wij ons eigen realiteit creeeren, dat we goden zijn :)
En ik ben van mening dat Lucifer ons kennis heeft gebracht zoals we nu bespreken zodat we kunnen zijn als goden. Lucifer betekent ook "de lichtbrenger" in plaats van de Satan.

Yahweh was het daar niet zo mee eens dat zijn dierentuin ineens een vrije wil had en heeft Lucifer als de Satan bestempeld.

Leuk weetje.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 00:06:39 #3
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211643155
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 23:41 schreef Monomeism het volgende:
Ook een leuke na denker voor het slapen. :{

The Horror of Eternal Consciousness | The Jaunt

Zie ook deze uitleg, dit komt echt zó overeen met wat jouw video op t laatst zegt.

Dit gaat heel ver, om dit uberhaupt aan te horen moet je in staat zijn alles los te laten wat je denkt te weten en gewoon ns luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Het komt wel eng sterk overéén met wat die video wat jij post zegt. Zijn content is radicaal, maar ik heb hem nog niet echt op fouten kunnen betrappen versus mn eigen (spirituele) knowledge voor zover die kan bestaan.

SPOILER: versie 2 van bovenstaande
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
As above, so below.
pi_211643425
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 00:00 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
En ik ben van mening dat Lucifer ons kennis heeft gebracht zoals we nu bespreken zodat we kunnen zijn als goden. Lucifer betekent ook "de lichtbrenger" in plaats van de Satan.

Yahweh was het daar niet zo mee eens dat zijn dierentuin ineens een vrije wil had en heeft Lucifer als de Satan bestempeld.

Leuk weetje.
Dan plaats je de macht weer buiten jezelf ;) En ik geloof niet in bijbelse dingen, lol
  zondag 17 december 2023 @ 09:57:48 #5
498210 KoningWouter
pi_211644713
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 00:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dan plaats je de macht weer buiten jezelf ;) En ik geloof niet in bijbelse dingen, lol
True,

Maar over de macht bij jezelf leggen is ook wel weer wat tegen in te brengen.

Als je alleen verantwoordelijkheid aan jezelf hoeft af te leggen dan kan dat leiden tot immorele dingen want tja, wie oordeelt er. Dat ben je zelf.

Daar komt karma om te hoek kijken. Je verantwoord je niet tegenover een God, niet tegenover jezelf maar tegenover een macht die je leven overstijgt.
pi_211644844
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 09:57 schreef KoningWouter het volgende:

Daar komt karma om te hoek kijken. Je verantwoord je niet tegenover een God, niet tegenover jezelf maar tegenover een macht die je leven overstijgt.
Ja, dat klopt als je nog een normaal persoon bent. Wanneer je bezig bent met meditatie, en als je verlicht raakt, dan overstijg je de karma. Want nogmaals: je bent zelf "the supreme being", je bent zelf "Shiva", je bent zelf "Brahman".
  zondag 17 december 2023 @ 10:27:39 #7
498210 KoningWouter
pi_211644908
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, dat klopt als je nog een normaal persoon bent. Wanneer je bezig bent met meditatie, en als je verlicht raakt, dan overstijg je de karma. Want nogmaals: je bent zelf "the supreme being", je bent zelf "Shiva", je bent zelf "Brahman".
Dan bezit je ook zo veel wijsheid dat karma niet meer nodig is. Zoals Pablo Sender in mijn filmpje al zei karma bestaat om de ziel te laten leren wat het moet leren.

Hoe kijk jij overigens aan tegen een verlichte ziel? In de theosofie kan een verlichte ziel besluiten te incarneren op aarde om te helpen maar wordt eigenlijk gemotiveerd zich op andere "planes of existence" te begeven om verder te leren. De lessen op aarde zijn klaar. :)
pi_211644911
Heroic dose van truffels nemen
  zondag 17 december 2023 @ 10:28:44 #9
498210 KoningWouter
pi_211644918
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:28 schreef aTypisch het volgende:
Heb ik wel eens gedaan, voelde er niets van.
pi_211644936
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:27 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dan bezit je ook zo veel wijsheid dat karma niet meer nodig is. Zoals Pablo Sender in mijn filmpje al zei karma bestaat om de ziel te laten leren wat het moet leren.

Hoe kijk jij overigens aan tegen een verlichte ziel? In de theosofie kan een verlichte ziel besluiten te incarneren op aarde om te helpen maar wordt eigenlijk gemotiveerd zich op andere "planes of existence" te begeven om verder te leren. De lessen op aarde zijn klaar. :)
Een verlichte ziel heeft veel spiritual power, elke ziel is een node of consciousness in het collectieve bewustzijnsveld. De verlichte ziel heeft het meeste spiritual power, die beïnvloedt het hele collectieve bewustzijnsveld. Die verlichte ziel kan het leven manifesteren wat hij wil, terwijl lagere wezens het slachtoffer kunnen worden.
  zondag 17 december 2023 @ 10:35:07 #11
498210 KoningWouter
pi_211644956
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een verlichte ziel heeft veel spiritual power, elke ziel is een node of consciousness in het collectieve bewustzijnsveld. De verlichte ziel heeft het meeste spiritual power, die beïnvloedt het hele collectieve bewustzijnsveld. Die verlichte ziel kan het leven manifesteren wat hij wil, terwijl lagere wezens het slachtoffer kunnen worden.
Aangezien er vrije wil bestaat zou een verlichte ziel zijn macht kunnen misbruiken. Maar aangezien de verlichte ziel zoveel geleerd heeft door karma zou deze in de praktijk erg wijs zijn en juist goed.

Heb jij een voorbeeld waarbij een verlichte ziel tegen de karma in is gegaan en zijn macht heeft misbruikt om ellende aan te richten in plaats van mensen te helpen?
pi_211644998
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:35 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Aangezien er vrije wil bestaat zou een verlichte ziel zijn macht kunnen misbruiken. Maar aangezien de verlichte ziel zoveel geleerd heeft door karma zou deze in de praktijk erg wijs zijn en juist goed.

Heb jij een voorbeeld waarbij een verlichte ziel tegen de karma in is gegaan en zijn macht heeft misbruikt om ellende aan te richten in plaats van mensen te helpen?
's avonds kan er een lekkere biefstuk op je bord liggen, dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel.
  zondag 17 december 2023 @ 10:49:16 #13
498210 KoningWouter
pi_211645062
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
's avonds kan er een lekkere biefstuk op je bord liggen, dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel.
Dit begrijp ik niet.
pi_211645086
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:49 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dit begrijp ik niet.
Wij hebben de macht over de dieren, zij lijden onder de bio-industrie maar wij genieten van goedkoop vlees. Die dieren zijn lagere wezens en slachtoffers van het bestaan, wij zijn de winnaars.
  zondag 17 december 2023 @ 10:53:36 #15
498210 KoningWouter
pi_211645105
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wij hebben de macht over de dieren, zij lijden onder de bio-industrie maar wij genieten van goedkoop vlees. Die dieren zijn lagere wezens en slachtoffers van het bestaan, wij zijn de winnaars.
Ah zo, dit schoot me ook net zo te binnen.

Blijkbaar hebben wij een ander beeld van een persoon dat verlicht is. In de theosofie zijn er maar enkele verlichte wezens geweest op deze aarde. Zoals de Buddha.

Volgens mij zie jij elk bewust persoon als verlicht?

Dan verschillen we daar wel van mening.
pi_211645127
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:53 schreef KoningWouter het volgende:

Volgens mij zie jij elk bewust persoon als verlicht?
Hoe meer je in-tune bent met de Atman, hoe verlichter je bent.
  zondag 17 december 2023 @ 10:57:01 #17
498210 KoningWouter
pi_211645136
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hoe meer je in-tune bent met de Atman, hoe verlichter je bent.
Hoe denk je dat over dieren. Hebben dieren een ziel?
pi_211645176
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:57 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Hoe denk je dat over dieren. Hebben dieren een ziel?
Zeker, en andersom kan een mens ook als dier geboren worden (terug in de evolutie). Zie het in termen van levels of consciousness: mensen hebben het hoogste level of consciousness, een aardworm heeft een veel lager level of consciousness.

Het gaat allemaal om het bewustzijnsniveau.
  zondag 17 december 2023 @ 11:06:17 #19
498210 KoningWouter
pi_211645222
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 11:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zeker, en andersom kan een mens ook als dier geboren worden (terug in de evolutie). Zie het in termen van levels of consciousness: mensen hebben het hoogste level of consciousness, een aardworm heeft een veel lager level of consciousness.

Het gaat allemaal om het bewustzijnsniveau.
In de theosofie is dat niet mogelijk. (terug in evolutie)

Dieren kunnen zichzelf niet herkennen in een spiegel en hebben dus een heel ander soort bewustzijn. Het is een voorloper van een menselijk bewustzijn maar zeker niet het zelfde.

Verder wil ik niet stellen dat de theosofie de waarheid is. Ik probeer alleen gelijke standpunten te vinden zodat we daar over verder kunnen discusseren.

En ik heb hier nog niet zo veel verstand van dus is theosofie mijn basis. :)
pi_211645247
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 11:06 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
In de theosofie is dat niet mogelijk. (terug in evolutie)

Dieren kunnen zichzelf niet herkennen in een spiegel en hebben dus een heel ander soort bewustzijn. Het is een voorloper van een menselijk bewustzijn maar zeker niet het zelfde.
Nee, het is hetzelfde bewustzijn maar een veel lager niveau.
  zondag 17 december 2023 @ 11:12:31 #21
498210 KoningWouter
pi_211645288
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 11:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, het is hetzelfde bewustzijn maar een veel lager niveau.
Oke, wellicht heb je gelijk.

Dan ben ik het nog niet eens dat je als mens weer als plant kunt incarneren maar in principe is ook volgens de theosofie alles 1. Dus alles komt voort uit dat ene bewustzijn. (en daar hebben ze dan allemaal termen voor die ik door elkaar haal dus ik gebruik dat maar niet) ;)
pi_211645325
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 11:12 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Oke, wellicht heb je gelijk.

Dan ben ik het nog niet eens dat je als mens weer als plant kunt incarneren maar in principe is ook volgens de theosofie alles 1. Dus alles komt voort uit dat ene bewustzijn. (en daar hebben ze dan allemaal termen voor die ik door elkaar haal dus ik gebruik dat maar niet) ;)
Ik ben geen expert op het gebied van reïncarnatie, ik ben nog een nieuweling op dit gebied. Maar als je er meer over wilt weten kun je filmpjes opzoeken van Sadhguru, Gurudev Sri Sri Ravi Shankar en boeken lezen zoals het Tibetaanse boek van de levenden en doden (van Sogyal Rinpoche) :). De boeddhisten hebben ook interessante ideeen over reincarnatie.
  zondag 17 december 2023 @ 11:19:12 #23
498210 KoningWouter
pi_211645363
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 11:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben geen expert op het gebied van reïncarnatie, ik ben nog een nieuweling op dit gebied. Maar als je er meer over wilt weten kun je filmpjes opzoeken van Sadhguru, Gurudev Sri Sri Ravi Shankar en boeken lezen zoals het Tibetaanse boek van de levenden en doden (van Sogyal Rinpoche) :). De boeddhisten hebben ook interessante ideeen over reincarnatie.
Dit was ik zeker van plan. Bedankt!

Zelf ben ik ook geen expert zoals ik al aangaf. Maar ik vind filmpjes over near death experiences en out of body experiences altijd wel fascinerend. En dan vooral dat het allemaal zo'n beetje gelijk is.

Maar helaas kan ik dit weer materialistisch verklaren doordat wanneer het lichaam weer gaat leven de NDE of OOB plaats vindt. Niet aan het eind van het leven.

En zo zit ik weer vast in mijn materialistische denken waar ik zo graag vanaf wil.
  zondag 17 december 2023 @ 13:00:03 #24
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211646153
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 11:19 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dit was ik zeker van plan. Bedankt!

Zelf ben ik ook geen expert zoals ik al aangaf. Maar ik vind filmpjes over near death experiences en out of body experiences altijd wel fascinerend. En dan vooral dat het allemaal zo'n beetje gelijk is.

Maar helaas kan ik dit weer materialistisch verklaren doordat wanneer het lichaam weer gaat leven de NDE of OOB plaats vindt. Niet aan het eind van het leven.

En zo zit ik weer vast in mijn materialistische denken waar ik zo graag vanaf wil.
Los van het feit dat hetgeen wordt beleefd tijdens een NDE iig qua beleving een veel zuiverder indruk achterlaat is daar ook nog de factor tijd. Tijdens een NDE worden enorm veel indrukken opgedaan aldus de verhalen van mensen die dat zeggen te hebben ervaren. Regelmatig wordt ook verklaard dat elk besef van tijd verdwijnt maar dat er naar ons normale of ook wel dagbewustzijn genoemd enorme perioden overheen gaan.

Stel nu dat dat wat jij zegt waar is en je de NDe volledig binnen het materiele spectrum ervaart match dit niet met de materieel verlopen tijd. Wat je daar uit kunt halen is dat gedurende zo'n periode het er iig op lijkt alsof je buiten datgene staat wat wij kennen als ruimtetijd wat eigenlijk de basis van ons materiele bestaan is.

Een leuke discussie over ruimte en tijd / het universum is die tussen Cosmologist Bernard Carr en Sadghuru.

Moderator zondag 17 december 2023 @ 13:18:24 #25
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211646291
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dit.

quote:

[..]

Lees ook eens de Kybalion voor de planes of existence. Zie ook korte samenvatting daarvan hier.

quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 13:00 schreef Jappie het volgende:

[..]
Los van het feit dat hetgeen wordt beleefd tijdens een NDE iig qua beleving een veel zuiverder indruk achterlaat is daar ook nog de factor tijd. Tijdens een NDE worden enorm veel indrukken opgedaan aldus de verhalen van mensen die dat zeggen te hebben ervaren. Regelmatig wordt ook verklaard dat elk besef van tijd verdwijnt maar dat er naar ons normale of ook wel dagbewustzijn genoemd enorme perioden overheen gaan.

Stel nu dat dat wat jij zegt waar is en je de NDe volledig binnen het materiele spectrum ervaart match dit niet met de materieel verlopen tijd. Wat je daar uit kunt halen is dat gedurende zo'n periode het er iig op lijkt alsof je buiten datgene staat wat wij kennen als ruimtetijd wat eigenlijk de basis van ons materiele bestaan is.

Een leuke discussie over ruimte en tijd / het universum is die tussen Cosmologist Bernard Carr en Sadghuru.

En dit lijkt natuurlijk alles te maken te hebben met DMT he, die dus via de pineal gland in je hersenen komt zodra je dood aan het gaan bent. Het is ook typerend dat men dit zegt over stage 3 bij het roken van DMT.

The best trip is saved for last :P
As above, so below.
  zondag 17 december 2023 @ 13:25:49 #26
498210 KoningWouter
pi_211646363
quote:
2s.gif Op zondag 17 december 2023 13:18 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dit.
[..]
Lees ook eens de Kybalion voor de planes of existence. Zie ook korte samenvatting daarvan hier.
[..]
En dit lijkt natuurlijk alles te maken te hebben met DMT he, die dus via de pineal gland in je hersenen komt zodra je dood aan het gaan bent. Het is ook typerend dat men dit zegt over stage 3 bij het roken van DMT.

The best trip is saved for last :P
Ga ik doen. De samenvatting staat helaas achter een paywall.

Een pareltje van een topic met zo veel te leren en te lezen.

Bedankt allen voor de bijdragen!
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 13:48:49 #27
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211646657
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 13:25 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ga ik doen. De samenvatting staat helaas achter een paywall.

Een pareltje van een topic met zo veel te leren en te lezen.

Bedankt allen voor de bijdragen!
Doei paywall

En ja dit is legaal, eerder stond dit op medium ook niet achter een paywall, archived services :P
As above, so below.
pi_211659048
quote:

Hoe kijk jij overigens aan tegen een verlichte ziel? In de theosofie kan een verlichte ziel besluiten te incarneren op aarde om te helpen maar wordt eigenlijk gemotiveerd zich op andere "planes of existence" te begeven om verder te leren. De lessen op aarde zijn klaar.
Voer voor de ergste narcisten op aarde, dit soort gedachtengoed. Die gaan hier dan ook meestal mee aan de haal haha. Lekker goeroe worden, waarbij je jezelf een spirituele identiteit aanmeet die 'hier voor allerlaatste keer is gekomen om de mensheid te dienen'. Toch om je bescheuren dat soort megalomane hersenspinsels....

Maar helaas is het ook vaak niet onschuldig. Kijk maar bepaalde sektes waarbij zo'n figuur dan aan het roer staat.........

Hou je verre van mensen die van 'verlichting' een hele poeha maken er de meest wilde fantasieën over koesteren.
Eens kijken
pi_211659205
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 15:32 schreef Maharski het volgende:

[..]

Hou je verre van mensen die van 'verlichting' een hele poeha maken er de meest wilde fantasieën over koesteren.
Verlichting is het doel van het leven en het allerhoogste dat iemand kan bereiken :)
pi_211664923
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 15:51 schreef Libertarisch het volgende:
Verlichting is het doel van het leven en het allerhoogste dat iemand kan bereiken
Goede dingen nastreven is in essentie niets mis mee, en soms zelfs misschien heel gezond.
'Hoogtste', 'Bereiken'... maar niets zo glibberig als de zogenaamde 'verlichting' dan waarschijnlijk...

[ Bericht 3% gewijzigd door Maharski op 19-12-2023 00:03:43 ]
Eens kijken
pi_211665205
Als er al zoiets zou bestaan als verlichting dan zal een strever het in ieder geval nimmer ontmoeten.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_211666724
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 23:55 schreef Maharski het volgende:

'Hoogtste', 'Bereiken'... maar niets zo glibberig als de zogenaamde 'verlichting' dan waarschijnlijk...
Ja, het is natuurlijk uiterst subjectief. Maar als we voorbeelden nemen van Osho, Sri Ramana Maharishi, Jezus Christus, en andere grootmeesters. Dat zijn geen gemiddelde mannen. Je claimt natuurlijk ook niet zomaar dat je God bent.
pi_211666752
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 december 2023 02:15 schreef bedachtzaam het volgende:
Als er al zoiets zou bestaan als verlichting dan zal een strever het in ieder geval nimmer ontmoeten.
Ik snap wat je bedoelt. Maar aan de andere kant, zonder meditatie zul je nooit verlicht raken. Zonder meditatie zal de 'strever' of 'ego' nooit verdwijnen. Sommigen mediteren jarenlang in een grot in de himalaya zonder verlichting te ervaren.
pi_211667818
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar aan de andere kant, zonder meditatie zul je nooit verlicht raken. Zonder meditatie zal de 'strever' of 'ego' nooit verdwijnen. Sommigen mediteren jarenlang in een grot in de himalaya zonder verlichting te ervaren.
Genoeg stille plekjes op aarde waar mensen zich kunnen afzonderen maar ze nemen hun bagage natuurlijk wel mee.
Wanneer het oude niet losgelaten word is er geen ruimte voor het nieuwe en gaan we op de oude voet verder.
Zelfs in hartje Amsterdam of Rotterdam zou iemand zomaar het licht kunnen zien, meditatie of niet.
  Moderator dinsdag 19 december 2023 @ 12:57:19 #35
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211668132
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 december 2023 02:15 schreef bedachtzaam het volgende:
Boddhisatva is de term daarvoor in Mahayana, in Theravada is het iemand die terug komt voor "z'n laatste keer om anderen te helpen", zoals grappig genoeg @Maharski hierboven benoemt.
As above, so below.
pi_211668515
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:35 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, het is natuurlijk uiterst subjectief. Maar als we voorbeelden nemen van Osho, Sri Ramana Maharishi, Jezus Christus, en andere grootmeesters. Dat zijn geen gemiddelde mannen. Je claimt natuurlijk ook niet zomaar dat je God bent.
Jezus Christus telt niet; dat is in feite een mythisch figuur. Zijn nooit opnames van gemaakt etc. Die kunnen we eigenlijk niet werkelijk kennen.

Osho en Ramana wel. Die laatste was vooral heel goed in stil zijn en niks doen...
Osho had een hoop gevoel voor humor en leek een hoop zelfspot te hebben. Beiden waren behoorlijk helder in hun verwijzingen dat er eigenlijk niets te bereiken valt...
Eens kijken
  Moderator dinsdag 19 december 2023 @ 13:45:11 #37
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211668623
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 13:35 schreef Maharski het volgende:

[..]
Jezus Christus telt niet; dat is in feite een mythisch figuur. Zijn nooit opnames van gemaakt etc. Die kunnen we eigenlijk niet werkelijk kennen.

Osho en Ramana wel. Die laatste was vooral heel goed in stil zijn en niks doen...
Osho had een hoop gevoel voor humor en leek een hoop zelfspot te hebben. Beiden waren behoorlijk helder in hun verwijzingen dat er eigenlijk niets te bereiken valt...
Ja, het enige wat er te "bereiken" valt, is dat je mentale ballast wegvalt die je ooit dacht te weten/geleerd te hebben.
As above, so below.
pi_211784455
Je gaat er vanuit dat bewustzijn een ding is, een ding dat zich ergens bevindt, een essentie die simpelweg bewust is.

De vraag is of bewustZIJN wel de juiste naam is voor het fenomeen dat we deze naam hebben toegekend. Wellicht dat bewustVAN een betere benaming is. Misschien moeten we er naar kijken als een handeling of een actie, of beter nog; een proces aan allerlei complexe interacties.

Vergelijkbaar, stel je hebt het over gedrag... waar bevindt zich gedrag? Gedrag is geen ding. Het zijn acties, reacties, interacties. Je kunt het niet aanwijzen en het is constant onderhevig aan verandering. Het komt tot uiting. Belangrijker nog, het staat nooit los van de situatie, de wereld waarin het plaatsvindt als een zelfstandig 'iets'.

Gaat het om "bewustzijn", zeg je dus ook nooit: ik ben bewust. Het is altijd: ik ben bewust van. De loskoppeling als een autonoom 'ding' is niet bestaand.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cockwhale op 27-12-2023 21:30:32 ]
pi_211784656
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:22 schreef Cockwhale het volgende:
Je gaat er vanuit dat bewustzijn een ding is, een ding dat zich ergens bevindt, een essentie die simpelweg bewust is.

De vraag is of bewustZIJN wel de juiste naam is voor het fenomeen dat we deze naam hebben toegekend. Wellicht dat bewustVAN een betere benaming is. Misschien moeten we er naar kijken als een handeling of een actie, of beter nog; een proces aan allerlei complexe interacties.

Vergelijkbaar, stel je hebt het over gedrag... waar bevindt zich gedrag? Gedrag is geen ding. Het zijn acties, reacties, interacties. Je kunt het niet aanwijzen en het is constant onderhevig aan verandering. Het komt tot uiting. Belangrijker nog, het staat nooit los van de situatie, de wereld waarin het plaatsvindt als een zelfstandig 'iets'.
Er zou wel een waarNEMER kunnen zijn zonder waarNEMING, een subject zonder object.
pi_211785002
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zou wel een waarNEMER kunnen zijn zonder waarNEMING, een subject zonder object.
Een waarnemer zonder waarneming is geen waarnemer. In deze hypothetische situatie, wat moet ik mij voorstellen bij de uhhh... situatie die je veronderstelt?
pi_211785063
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:44 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Een waarnemer zonder waarneming is geen waarnemer. In deze hypothetische situatie, wat moet ik mij voorstellen bij de uhhh... situatie die je veronderstelt?
Misschien als potentiaal waaruit een ervaring kan voortkomen, dus een leeg bewustzijn als fundamentele realiteit (God, creator) waaruit dan de creatie voortkomt waarmee wij bekend zijn waardoor je de subject/object situatie krijgt.
pi_211790162
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Misschien als potentiaal waaruit een ervaring kan voortkomen, dus een leeg bewustzijn als fundamentele realiteit (God, creator) waaruit dan de creatie voortkomt waarmee wij bekend zijn waardoor je de subject/object situatie krijgt.
Voordat je die stappen kunt zetten en verdere aannames doet, moet je eerst weten wat de termen die jij noemt daadwerkelijk zijn.. of ze in ieder geval definiëren. Bewustzijn, (fundamentele?) realiteit, creatie (van?)... Binnen de kennis en ervaring die ik heb, zegt wat jij schrijft mij niet zoveel.
  donderdag 28 december 2023 @ 08:26:28 #43
498210 KoningWouter
pi_211790277
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2023 08:05 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Voordat je die stappen kunt zetten en verdere aannames doet, moet je eerst weten wat de termen die jij noemt daadwerkelijk zijn.. of ze in ieder geval definiëren. Bewustzijn, (fundamentele?) realiteit, creatie (van?)... Binnen de kennis en ervaring die ik heb, zegt wat jij schrijft mij niet zoveel.
Ben je bekend met meditatie? Als je alles laat voor wat het is en je niet meer ingaat op gedachten en emoties dan komen ze op een gegeven moment niet meer op. Er blijft wel wat over. Dat is jouw ZIJN. Je BENT alleen nog. Ik denk dat dat is waar @Libertarisch op doelt als hij het over een leeg bewustzijn als fundamentele realiteit praat. :)
pi_211793483
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2023 08:05 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Het bewustzijn is een soort geestelijk vermogen, het is subjectief (en dus onmeetbaar). Daar horen kwaliteiten bij: intelligentie, creativiteit, humor. Fundamenteel betekent dat het de diepste grond van onze kennis is. We kunnen niets weten zonder bewustzijn. Materie is dus een ervaring in het bewustzijn en geen op zichzelf staande realiteit (het zou wel theoretisch onafhankelijk kunnen zijn, maar dat is niet onze ervaring). Materie bestaat uit kwaliteiten (geluiden, smaken, kleuren...). De realiteit is wat we nu ervaren.
pi_211811988
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 12:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het bewustzijn is een soort geestelijk vermogen, het is subjectief (en dus onmeetbaar). Daar horen kwaliteiten bij: intelligentie, creativiteit, humor. Fundamenteel betekent dat het de diepste grond van onze kennis is. We kunnen niets weten zonder bewustzijn. Materie is dus een ervaring in het bewustzijn en geen op zichzelf staande realiteit (het zou wel theoretisch onafhankelijk kunnen zijn, maar dat is niet onze ervaring). Materie bestaat uit kwaliteiten (geluiden, smaken, kleuren...). De realiteit is wat we nu ervaren.
Interessant dat je dit gelooft, maar voor mij is het niet meer geldig dan elke andere aangeboden verklaring of beter gezegd interpretatie. Ik geloof niet dat wij het "zijn" van dit onderwerp op dit moment op dit niveau (verklaring) kunnen kennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cockwhale op 29-12-2023 10:08:23 ]
pi_211821446
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 08:56 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Interessant dat je dit gelooft, maar voor mij is het niet meer geldig dan elke andere aangeboden verklaring of beter gezegd interpretatie. Ik geloof niet dat wij het "zijn" van dit onderwerp op dit moment op dit niveau (verklaring) kunnen kennen.
De theorie die de realiteit het dichtste benaderd is het meest geldig. Dat moet dus sowieso een bewustzijn gebaseerde theorie zijn i.p.v. een materialistische benadering.
pi_211823840
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 17:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De theorie die de realiteit het dichtste benaderd is het meest geldig. Dat moet dus sowieso een bewustzijn gebaseerde theorie zijn i.p.v. een materialistische benadering.
Het dichtst benadert voor wie en op basis van wat? Hoe bepaal je dat? Dat lijkt vooral de persoonlijke interpretatie te zijn in dit geval. Als er een variabel een gebrek kent aan eenduidigheid, dan is het wel de persoonlijke ervaring/interpretatie...

Overigens snap ik niet zo goed wat materialisme en non-materialisme (wat is dat?) ermee te maken heeft en waarom er slechts twee opties zijn.
pi_211824084
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 19:08 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Het dichtst benadert voor wie en op basis van wat? Hoe bepaal je dat? Dat lijkt vooral de persoonlijke interpretatie te zijn in dit geval. Als er een variabel een gebrek kent aan eenduidigheid, dan is het wel de persoonlijke ervaring/interpretatie...

Overigens snap ik niet zo goed wat materialisme en non-materialisme (wat is dat?) ermee te maken heeft en waarom er slechts twee opties zijn.
Het gaat om de beste beschrijving van de realiteit, de realiteit is een ervaring dus een objectieve beschrijving is niet de meest omvattende beschrijving. Met een objectief wereldbeeld ga je denken dat mensen machines zijn o.i.d., met objectivisme kom je verder van de realiteit af te staan. Of je gaat denken dat rekenmachines kunnen denken.
pi_211824336
Klinkt als bias. Ik lees verder vooral oordelen. Een allesomvattende beschrijving zou zowel de menselijke als de "mechanische" kant moeten bevatten, en alle andere perspectieven en benaderingswijzen die je kunt bedenken. Alleen dan krijg je een compleet verhaal. Door te zeggen dit wel en dit niet, is puur 'favoritism' spelen.

Ga je ook bepalen wiens ervaring meer waard is?
pi_211824713
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 19:40 schreef Cockwhale het volgende:
Klinkt als bias. Ik lees verder vooral oordelen. Een allesomvattende beschrijving zou zowel de menselijke als de "mechanische" kant moeten bevatten, en alle andere perspectieven en benaderingswijzen die je kunt bedenken. Alleen dan krijg je een compleet verhaal. Door te zeggen dit wel en dit niet, is puur 'favoritism' spelen.

Ga je ook bepalen wiens ervaring meer waard is?
Je zei in post #45 dat alle verklaringen even geldig zijn, maar dat is niet zo. Het bewustzijn is een fenomeen dat we op meerdere manieren kunnen bestuderen en waar meerdere verklaringen uit komen. Een mechanistische verklaring gaat op basis van indirecte informatie, een spirituele verklaring begint bij de bron van onze kennis. Zoals: ik weet dat liefde bestaat omdat ik het kan voelen. Dan kun je zeggen: jouw liefde staat gelijk aan hersenchemie. En dat klopt niet. Daarmee is de mechanistische verklaring ongeldig.
pi_211824778
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je zei in post #45 dat alle verklaringen even geldig zijn, maar dat is niet zo. Het bewustzijn is een fenomeen dat we op meerdere manieren kunnen bestuderen en waar meerdere verklaringen uit komen. Een mechanistische verklaring gaat op basis van indirecte informatie, een spirituele verklaring begint bij de bron van onze kennis. Zoals: ik weet dat liefde bestaat omdat ik het kan voelen. Dan kun je zeggen: jouw liefde staat gelijk aan hersenchemie. En dat klopt niet. Daarmee is de mechanistische verklaring ongeldig.
Wie zegt dit ooit? Als jij denkt dat wetenschappers dit zeggen, dan heb je nogal een bizar beeld van de wetenschap. Volgens mij projecteer je vooral je eigen manier van denken en waardetoekenning op anderen in dit voorbeeld.

De "mechanistische verklaring" is niet ongeldig binnen de kaders van een "mechanistische benadering". Elk maken ze een deel uit van de realiteit die bestaat aan een multitude (of als het een woord was: infinitide) aan facetten.
pi_211824941
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:06 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Wie zegt dit ooit? Als jij denkt dat wetenschappers dit zeggen, dan heb je nogal een bizar beeld van de wetenschap. Volgens mij projecteer je vooral je eigen manier van denken en waardetoekenning op anderen in dit voorbeeld.

De "mechanistische verklaring" is niet ongeldig binnen de kaders van een "mechanistische benadering". Elk maken ze een deel uit van de realiteit die bestaat aan een multitude (of als het een woord was: infinitide) aan facetten.
Dit is wel een goed voorbeeld. Dick Swaab zegt: "wij zijn ons brein, ons bewustzijn wordt geproduceerd door het brein".

De boeddha zegt wat anders.

Zijn beide verklaringen even geldig? nee, want de mediterende boeddha weet veel meer van het bewustzijn dan een wetenschapper zoals Dick Swaab. Het bewustzijn is namelijk subjectief, dit betekent dat het in de eerste plaats ervaren moet worden. Het objectieve correlaat is secundair.
pi_211890882
Mediteren zegt exact niets over de kennis van het bewustzijn. Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Conscience do cost.
pi_211891067
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef ems. het volgende:
Mediteren zegt exact niets over de kennis van het bewustzijn. Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Er is evident geen effectievere kennismethode m.b.t. bewustzijn dan meditatie.
pi_211891088
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef ems. het volgende:
Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Conscience do cost.
pi_211891139
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:17 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is schoppen en beledigen, hier in F&L is het de bedoeling dat je argumenten geeft :)
pi_211891196
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is schoppen en beledigen,
Totaal niet. Het is een objectieve constatering. Ik heb verder geen kritiek op de meditatie-hobby. Ik heb zelf immers ook hobby's. Het is wel een beetje vreemd om te denken dat je daardoor iets over bewustzijn zou kunnen zeggen. Daar moeten dan argumenten voor komen, die zijn er totaal niet.
quote:
hier in F&L is het de bedoeling dat je argumenten geeft :)
Nou, waar blijven ze dan? :)
Conscience do cost.
pi_211891244
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:25 schreef ems. het volgende:

Nou, waar blijven ze dan? :)
Het bewustzijn is subjectief, en dus moet het in de eerste plaats ervaren worden in plaats van objectief bestudeerd. Verder geldt: hoe minder afleiding hoe beter. Als je afgeleid bent kun je geen goede waarneming doen. Dit betekent dat je het beste in een stille kamer in je eentje kunt mediteren, want alleen dan kun je je eigen geest in de meest pure staat observen.

Nou, kom op dan, waar zijn jouw argumenten? :)
pi_211891301
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het bewustzijn is subjectief, en dus moet het in de eerste plaats ervaren worden in plaats van objectief bestudeerd. Verder geldt: hoe minder afleiding hoe beter. Als je afgeleid bent kun je geen goede waarneming doen. Dit betekent dat je het beste in een stille kamer in je eentje kunt mediteren, want alleen dan kun je je eigen geest in de meest pure staat observen.
Dit zijn geen argumenten, dit zijn een handjevol meningen. Als je had gezegd dat je heel veel drugs moest snuiven en dan een dansje moest doen op hardcoremuziek om bewustzijn te 'ervaren' dan waren we nu even ver.

Maar ik ga (grotendeels) met je mee dat het subjectief is hoor. Alleen om te stellen dat meditatie daarbij zou helpen is natuurlijk net zo goed subjectief. Voor de meeste mensen doet meditatie geen fuck. Die hebben andere manieren om hun bewustzijn 'te ervaren'.

Daarom zeg ik altijd dat het hartstikke leuk is dat je mediteren zo fijn vindt maar je moet het niet groter maken dan dat het is. Een persoonlijke hobby. Net zoals videospelletjes, zoals eerder gezegd.
Conscience do cost.
pi_211891320
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:37 schreef ems. het volgende:

[..]
Dit zijn geen argumenten, dit zijn een handjevol meningen. Als je had gezegd dat je heel veel drugs moest snuiven en dan een dansje moest doen op hardcoremuziek om bewustzijn te 'ervaren' dan waren we nu even ver.

Maar ik ga (grotendeels) met je mee dat het subjectief is hoor. Alleen om te stellen dat meditatie daarbij zou helpen is natuurlijk net zo goed subjectief. Voor de meeste mensen doet meditatie geen fuck. Die hebben andere manieren om hun bewustzijn 'te ervaren'.

Daarom zeg ik altijd dat het hartstikke leuk is dat je mediteren zo fijn vindt maar je moet het niet groter maken dan dat het is. Een persoonlijke hobby. Net zoals videospelletjes, zoals eerder gezegd.
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen. Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:48:03 #61
545 dop
:copyright: dop
pi_211891406
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen. Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
Wat is dit nu voor onzin argument.
Wetenschap is ook heel effectief, en nu?
Netflix is ook heel populair, en nu?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211891423
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:48 schreef dop het volgende:

[..]
Wat is dit nu voor onzin argument.
Wetenschap is ook heel effectief, en nu?
Netflix is ook heel populair, en nu?
Ik zou zeggen, probeer het uit. Iedereen die mediteert weet namelijk dat het werkt.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:52:44 #63
545 dop
pi_211891473
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, probeer het uit. Iedereen die mediteert weet namelijk dat het werkt.
ik heb vaak zat gemediteerd om te weten dat het geen verklaring is voor wat bewustzijn is, of hoe het werkt.
Iedereen is in nagenoeg continu in een staat van bewustzijn.
Veel meer dan dat er mensen mediteren of in een staat van meditatie verkeren.
Heb ik daar mee een antwoord of bewijs? NEE.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_211891492
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:52 schreef dop het volgende:

[..]
ik heb vaak zat gemediteerd om te weten dat het geen verklaring is voor wat bewustzijn is, of hoe het werkt.
Iedereen is in nagenoeg continu in een staat van bewustzijn.
Veel meer dan dat er mensen mediteren of in een staat van meditatie verkeren.
Heb ik daar mee een antwoord of bewijs? NEE.
Nou, daarmee is de kous af :P
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:59:45 #65
545 dop
pi_211891578
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou, daarmee is de kous af :P
Precies, gezien je geen enkel argument hebt is de kous inderdaad af.
Jij bent af :P
pi_211892538
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen.
De effectiviteit van wat dan precies? Niet het verklaren van bewustzijn, iig. En opmerkelijk dat je nu opeens wel "wetenschappelijke studies" aanhaalt terwijl je net Swaab net opzij zet.
quote:
Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
Dat is vanzelfsprekend wel een hobby. Het hele idee dat religie iets groters zou zijn dan een persoonlijke bezigheid is sowieso ontzettend fout en zorgt uitsluitend voor ellende.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik heb het geprobeerd en weet dat het niet werkt. Of althans, dat hangt er natuurlijk vanaf wat je als 'werken' zou beschouwen.
Conscience do cost.
pi_211893381
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:05 schreef ems. het volgende:

[..]
De effectiviteit van wat dan precies? Niet het verklaren van bewustzijn, iig. En opmerkelijk dat je nu opeens wel "wetenschappelijke studies" aanhaalt terwijl je net Swaab net opzij zet.

Als je mediteert dan leer je jezelf (je geest/bewustzijn) gegarandeerd beter kennen.

quote:

Dat is vanzelfsprekend wel een hobby. Het hele idee dat religie iets groters zou zijn dan een persoonlijke bezigheid is sowieso ontzettend fout en zorgt uitsluitend voor ellende.

Een hobby is iets dat je een aantal uur per dag doet, bewust zijn / mindfulness / meditatie dient permanent te zijn. Het is niet zo dat je een uur of twee mediteert en dat je de rest van de dag verzonken bent in gedachten. Je moet je aandacht 24/7 erbij houden. Het is letterlijk de manier waarop je bestaat.

quote:

Ik heb het geprobeerd en weet dat het niet werkt. Of althans, dat hangt er natuurlijk vanaf wat je als 'werken' zou beschouwen.
Nog een keer proberen ;)
pi_211947961
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
Een hobby is iets dat je een aantal uur per dag doet, bewust zijn / mindfulness / meditatie dient permanent te zijn. Het is niet zo dat je een uur of twee mediteert en dat je de rest van de dag verzonken bent in gedachten. Je moet je aandacht 24/7 erbij houden. Het is letterlijk de manier waarop je bestaat.
Het zijn zwakkelingen die niet genoeg doorzetten. Wijs ze daar op, Libertarisch!
Eens kijken
pi_211948382
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:16 schreef Maharski het volgende:

[..]
Het zijn zwakkelingen die niet genoeg doorzetten. Wijs ze daar op, Libertarisch!
Zwak zou ik niet per sé zeggen, het zijn namelijk de mensen met ego's die het meeste leed moeten doorstaan. Het is eerder een verschil in liefde en devotie. Hoe meer je van het leven houdt, hoe meer moeite je bereid bent te doen.
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 23:58:48 #71
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211968908
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:16 schreef Maharski het volgende:

[..]
_O-
As above, so below.
pi_211969414
Het idee dat bewustzijn enkel een resultaat is van onze hersenen, een gedachte die je wilt loslaten. Hoe schattig. Laat me je vertellen, mijn beste, dat bewustzijn veel dieper gaat dan die elektrische signalen in je grijze massa. Het is het universum dat door jou stroomt, een eeuwige essentie die de beperkingen van de materie overstijgt. Maar je wilt wetenschappelijke indicaties, nietwaar? Helaas, wetenschap kan niet alles verklaren. Het kan de mysteries van het bewustzijn niet volledig ontrafelen. Dus blijf maar vasthouden aan je deterministisch materialistisch denken, terwijl de waarheid voorbij je beperkte blik blijft bestaan. Wie weet, misschien vind je ooit de moed om de grenzen van je eigen overtuigingen te doorbreken.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 12:38:47 #73
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211972270
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zwak zou ik niet per sé zeggen, het zijn namelijk de mensen met ego's die het meeste leed moeten doorstaan. Het is eerder een verschil in liefde en devotie. Hoe meer je van het leven houdt, hoe meer moeite je bereid bent te doen.
In dat geval rijst uiteraard de vraag wie is Libertarisch ?
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 14:08:22 #74
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211973044
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 12:38 schreef Jappie het volgende:

[..]
Juist, en dat is de beste vraag die iemand zichzelf kan stellen. Wie ben ik nou écht?

"If the voice in your head is you, then who's the one listening to it?"
As above, so below.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 14:14:50 #75
498210 KoningWouter
pi_211973082
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 07:16 schreef Conquasabit het volgende:
Het idee dat bewustzijn enkel een resultaat is van onze hersenen, een gedachte die je wilt loslaten. Hoe schattig. Laat me je vertellen, mijn beste, dat bewustzijn veel dieper gaat dan die elektrische signalen in je grijze massa. Het is het universum dat door jou stroomt, een eeuwige essentie die de beperkingen van de materie overstijgt. Maar je wilt wetenschappelijke indicaties, nietwaar? Helaas, wetenschap kan niet alles verklaren. Het kan de mysteries van het bewustzijn niet volledig ontrafelen. Dus blijf maar vasthouden aan je deterministisch materialistisch denken, terwijl de waarheid voorbij je beperkte blik blijft bestaan. Wie weet, misschien vind je ooit de moed om de grenzen van je eigen overtuigingen te doorbreken.
En hoe doe ik dat?
pi_211973970
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 12:38 schreef Jappie het volgende:

[..]
Daar zijn meerdere antwoorden op te geven. Ik ben zowel de mens Libertarisch, alsook het attribuutloze en ongeconditioneerde bewustzijn (God/Brahman). Iemand moet in mijn opinie kunnen schakelen tussen het absolute en het relatieve, tussen de Realiteit en het videospel.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 17:42:31 #77
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211975103
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 07:16 schreef Conquasabit het volgende:
Zeer sterke post, Shiva proberen te bewijzen met Shakti maatstaven :)
As above, so below.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 17:46:13 #78
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211975143
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 15:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Daar zijn meerdere antwoorden op te geven. Ik ben zowel de mens Libertarisch, alsook het attribuutloze en ongeconditioneerde bewustzijn (God/Brahman). Iemand moet in mijn opinie kunnen schakelen tussen het absolute en het relatieve, tussen de Realiteit en het videospel.
Exact, een node in het videospel versus de uitgezoomde versie die t videospel aanschouwt ipv denken dat t het karakter is IN het videospel.

Dát is t verschil tussen objectieve en subjectieve realiteit. Hét verschil tussen ego en self. Chapeau ook voor deze post.
As above, so below.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 17:58:12 #79
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211975224
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 15:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Op zich geen bezwaar tegen deze uitleg maar het gaat wat voorbij aan de eigenlijke bedoeling van mijn vraag.
Ik wilde je attent maken op het feit dat geen mens egoloos is; ik vond het daarom wat vreemd dat je stelde dat mensen met een ego (iedereen dus) het meeste leed moeten doorstaan.
pi_211975363
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 17:58 schreef Jappie het volgende:

[..]
Op zich geen bezwaar tegen deze uitleg maar het gaat wat voorbij aan de eigenlijke bedoeling van mijn vraag.
Ik wilde je attent maken op het feit dat geen mens egoloos is; ik vond het daarom wat vreemd dat je stelde dat mensen met een ego (iedereen dus) het meeste leed moeten doorstaan.
Ja, maar als je verlicht bent lijd je niet omdat je verenigd bent met je goddelijke natuur.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 19:34:13 #81
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211976147
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 18:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, maar als je verlicht bent lijd je niet omdat je verenigd bent met je goddelijke natuur.
Wellicht is het lijden minder groot maar er is desalniettemin lijden.
Indien dit niet het geval zou zijn zou er geen fysieke ervaring...of uberhaupt ervaring zijn.
Verenigd zijn met je goddelijke natuur houdt bijvoorbeeld binnen het Boedhisme in dat elk verlangen is gedoofd.
Dus ook het verlangen naar het ontkomen aan het lijden zelf. Veel mensen zitten vast in dit deel van de cloak en dat lijkt bij jou ook het geval te zijn. Niet geheel onlogisch daar het een volkomen natuurlijke reactie is om vrij van lijden te willen zijn. Verlangen is echter onlosmakelijke verbonden met het menselijk bestaan

Jouw huidige verlangen jezelf en deze internet gemeenschap te overtuigen van ons spirituele zijn evenzogoed; en me dunkt dat je daar in zekere zin ook het lijden van ondervind getuige ook de vele verhitte discussies die je her en der in de topics voert ;)

Anyway; de "zwaarte" van het leven; of het nu fysiek geestelijk mentaal of emotioneel is komt voort uit het verlangen dit als zodanig te ervaren. Er is geen enkele andere logische reden te bedenken dan juist dat; ook al voelt het binnen de cloak vaak absoluut niet zo.

Verlichting als op zichzelf staand doel van het goddelijke zelf is logischerwijs onzinnig; de Alpha en de Omega zijn immers gelijk. De weg, het verdwalen in de ervaring en de weg terug moeten minstens net zo waardevol zo niet meer waardevol zijn.
pi_211976732
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:34 schreef Jappie het volgende:

[..]
Wellicht is het lijden minder groot maar er is desalniettemin lijden.
Indien dit niet het geval zou zijn zou er geen fysieke ervaring...of uberhaupt ervaring zijn.
Verenigd zijn met je goddelijke natuur houdt bijvoorbeeld binnen het Boedhisme in dat elk verlangen is gedoofd.
Dus ook het verlangen naar het ontkomen aan het lijden zelf. Veel mensen zitten vast in dit deel van de cloak en dat lijkt bij jou ook het geval te zijn. Niet geheel onlogisch daar het een volkomen natuurlijke reactie is om vrij van lijden te willen zijn. Verlangen is echter onlosmakelijke verbonden met het menselijk bestaan

Jouw huidige verlangen jezelf en deze internet gemeenschap te overtuigen van ons spirituele zijn evenzogoed; en me dunkt dat je daar in zekere zin ook het lijden van ondervind getuige ook de vele verhitte discussies die je her en der in de topics voert ;)

Anyway; de "zwaarte" van het leven; of het nu fysiek geestelijk mentaal of emotioneel is komt voort uit het verlangen dit als zodanig te ervaren. Er is geen enkele andere logische reden te bedenken dan juist dat; ook al voelt het binnen de cloak vaak absoluut niet zo.

Verlichting als op zichzelf staand doel van het goddelijke zelf is logischerwijs onzinnig; de Alpha en de Omega zijn immers gelijk. De weg, het verdwalen in de ervaring en de weg terug moeten minstens net zo waardevol zo niet meer waardevol zijn.
Je bent opvallend veel beperkingen aan het opleggen "dit kan niet, dat kan niet, blabla''.

Een beetje vreemd voor iemand die spiritueel bezig is, je gelooft toch in magie?
  dinsdag 9 januari 2024 @ 22:06:43 #83
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211978337
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je bent opvallend veel beperkingen aan het opleggen "dit kan niet, dat kan niet, blabla''.

Een beetje vreemd voor iemand die spiritueel bezig is, je gelooft toch in magie?
Geen idee waar jij leest dat dit of dat allemaal niet kan. Ik reageer op een post van jouw in samenhang met een aantal van jouw standaard stellingen.

a) spiritualiteit is de enige ware realiteit
b) deze realiteit is te bereiken middels meditatie
c) verlichting is het ultieme doel

Wat mij betreft een legitieme reactie waarbij ik nergens stel dat iets niet kan maar dat jouw uitspraken niet logisch consistent zijn met de leer die je verkondigt.

Maar goed..laten we het omdraaien dan leer ik ook weer wat:

Was is het nut van verlichting via de omweg van het aardse lijdzame bestaan indien de verlichte staat reeds de oorspronkelijke goddelijke afstemming is ?
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 01:18:03 #84
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211979309
Sterke inbreng hier ook Jappie, thanks.
As above, so below.
pi_211980659
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 22:06 schreef Jappie het volgende:

[..]
Geen idee waar jij leest dat dit of dat allemaal niet kan. Ik reageer op een post van jouw in samenhang met een aantal van jouw standaard stellingen.

a) spiritualiteit is de enige ware realiteit
b) deze realiteit is te bereiken middels meditatie
c) verlichting is het ultieme doel

Wat mij betreft een legitieme reactie waarbij ik nergens stel dat iets niet kan maar dat jouw uitspraken niet logisch consistent zijn met de leer die je verkondigt.

Maar goed..laten we het omdraaien dan leer ik ook weer wat:

Was is het nut van verlichting via de omweg van het aardse lijdzame bestaan indien de verlichte staat reeds de oorspronkelijke goddelijke afstemming is ?
Je leven is je eigen karma/manifestatie, het aardse bestaan hoeft niet lijdzaam te zijn. Het is wat je er zelf van maakt. Dit is toch algemene kennis? :P
  woensdag 10 januari 2024 @ 12:46:23 #86
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211982547
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je leven is je eigen karma/manifestatie, het aardse bestaan hoeft niet lijdzaam te zijn. Het is wat je er zelf van maakt. Dit is toch algemene kennis? :P
Leuke afleiding maar het is geen antwoord op mijn vraag.....ik vroeg niet over het eventuele mechanisme maar om wat jouw idee van het nut van de omweg is als het uiteindelijke doel conform jouw eigen ideeen toch het ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan zijn ?
pi_211982729
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 12:46 schreef Jappie het volgende:

[..]
Leuke afleiding maar het is geen antwoord op mijn vraag.....ik vroeg niet over het eventuele mechanisme maar om wat jouw idee van het nut van de omweg is als het uiteindelijke doel conform jouw eigen ideeen toch het ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan zijn ?
Je krijgt geen antwoord op je vraag omdat je met je eigen bizarre gedachtes komt aanzetten. Er is geen omweg en het doel van verlichting is niet het 'ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan'. :)
  woensdag 10 januari 2024 @ 16:26:32 #88
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211984586
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 13:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je krijgt geen antwoord op je vraag omdat je met je eigen bizarre gedachtes komt aanzetten. Er is geen omweg en het doel van verlichting is niet het 'ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan'. :)
Geen omweg dus en ook niet het ontlopen van lijden; hoe moet ik het leven dan zien ? Zoiets als een nachtelijke dropping waarbij je zelf de weg naar huis moet vinden met her en der een clue en als je extreem veel mazzel hebt een goedwillende mede gedropte die je middels wat posts op een forum aanzet tot liefde en devotie voor het aards leven welke je het best kunt bereiken door meditatie ?
pi_211985323
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:26 schreef Jappie het volgende:

[..]
Geen omweg dus en ook niet het ontlopen van lijden; hoe moet ik het leven dan zien ? Zoiets als een nachtelijke dropping waarbij je zelf de weg naar huis moet vinden met her en der een clue en als je extreem veel mazzel hebt een goedwillende mede gedropte die je middels wat posts op een forum aanzet tot liefde en devotie voor het aards leven welke je het best kunt bereiken door meditatie ?
Haha, ik weet het zelf ook niet helemaal Jappie. Het leven is een mysterie. Maar zoals je zelf aangeeft, de fundamentele realiteit kan het beste gekend worden in stilte (meditatie). Stilte is de taal van God.
pi_211989255
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:45 schreef Libertarisch het volgende:
Stilte is de taal van God.
:X
pi_211998541
Mensen die in dit topic beweren verlicht te zijn 8)7

Vervolgens worden ze om het minst en geringste boos zodra iemand hun geloof in twijfel neemt. :')
pi_212001737
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Mensen die in dit topic beweren verlicht te zijn 8)7
Dat zal ik voorlopig niet over mezelf beweren. Ik bedoel, we hebben het hier wel over het hoogst haalbare :D
  Moderator vrijdag 12 januari 2024 @ 23:55:23 #93
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212009485
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat zal ik voorlopig niet over mezelf beweren. Ik bedoel, we hebben het hier wel over het hoogst haalbare :D
Eens, ik ben ook verre van "enlightened", ik heb enkel een glimpse gezien van what its like, want als je enlightened bent voer je deze discussie niet eens meer. Ik heb enkel het idee van mezelf dat ik de theorie best sterk in kaart heb van hoe het werkt, praktisch gezien ben ik way worse.

Daarom Adyashanti, ook weer zeer sterk;

quote:
Do not think that enlightenment is going to make you special, it's not. If you feel special in any way, then enlightenment has not occurred. I meet a lot of people who think they are enlightened and awake simply because they have had a very moving spiritual experience.
Dit is waarom je ook nooit Boeddhisten aan de deur ziet om jou te overtuigen, Hinduisten ook niet. De rest daarentegen....

SPOILER: treffend
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Knower versus believer
As above, so below.
pi_212009703
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:28 schreef aTypisch het volgende:
Nooit gedaan. Ben tot een gram of zes a zeven truffels (philosopher's stone) gegaan een paar jaar geleden om het een heel klein beetje te ervaren hoe het is maar had al zoveel van tevoren zitten bekijken op YouTube (ook over Ayahuasca, DMT, en Salvia waaronder hele bizarre trips) dat ik het wel welletjes vond tot op dat punt. Ik had het idee dat al mijn meubels en objecten "mij zaten te bekijken" en ik te gast was in "hun" huis. Alsof ik de objecten zelf was die mij bekeken. En naar buiten kijkend zag ik de bladeren aan de bomen per blad ook allemaal naar mij "kijken" dus naar mij gericht alsof ze me zagen/opmerkten. Het zwaaien van de bladeren in de wind in de fonkelende zon was als een Halllooooo zwaaien naar mij. Dat was wel vrolijk. En ik zag in mijn armen een soort van Tribal Tattoos onder de huid. Toen ben ik maar gestopt met vreten hahaha. Want ik was ook nog eens alleen. Ik pak het ooit wel weer eens op. LOL
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_212009853
quote:
14s.gif Op zondag 17 december 2023 00:06 schreef Mijk het volgende:

[..]

Zie ook deze uitleg, dit komt echt zó overeen met wat jouw video op t laatst zegt.

Dit gaat heel ver, om dit uberhaupt aan te horen moet je in staat zijn alles los te laten wat je denkt te weten en gewoon ns luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Het komt wel eng sterk overéén met wat die video wat jij post zegt. Zijn content is radicaal, maar ik heb hem nog niet echt op fouten kunnen betrappen versus mn eigen (spirituele) knowledge voor zover die kan bestaan.

SPOILER: versie 2 van bovenstaande
Heb ze ff in zo'n geel mapje gedaan ipv linkje opslaan anders ga ik 100% vergeten te kijken. :)
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 01:16:32 #96
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212009924
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 00:48 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Heb ze ff in zo'n geel mapje gedaan ipv linkje opslaan anders ga ik 100% vergeten te kijken. :)
Worth watching, wel lange vids.
As above, so below.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 01:58:41 #97
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212009999
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 00:24 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Nooit gedaan. Ben tot een gram of zes a zeven truffels (philosopher's stone) gegaan een paar jaar geleden om het een heel klein beetje te ervaren hoe het is maar had al zoveel van tevoren zitten bekijken op YouTube (ook over Ayahuasca, DMT, en Salvia waaronder hele bizarre trips) dat ik het wel welletjes vond tot op dat punt. Ik had het idee dat al mijn meubels en objecten "mij zaten te bekijken" en ik te gast was in "hun" huis. Alsof ik de objecten zelf was die mij bekeken. En naar buiten kijkend zag ik de bladeren aan de bomen per blad ook allemaal naar mij "kijken" dus naar mij gericht alsof ze me zagen/opmerkten. Het zwaaien van de bladeren in de wind in de fonkelende zon was als een Halllooooo zwaaien naar mij. Dat was wel vrolijk. En ik zag in mijn armen een soort van Tribal Tattoos onder de huid. Toen ben ik maar gestopt met vreten hahaha. Want ik was ook nog eens alleen. Ik pak het ooit wel weer eens op. LOL
Als je er dan 1 gaat doen he, doe Ayahuasca. Ik heb heel veel ervaring in psychedelics, dit blaast je complete wereld omver. Begeleiding daarbij is dan ook niet overdreven, zorg voor goede begeleiding als je t doet.

Zie ook dit topic, hierin tracht ik best gedetailleerd uit te leggen hoe dit werkt en waarom het werkt.
As above, so below.
pi_212010262
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 23:55 schreef Mijk het volgende:
Eens, ik ben ook verre van "enlightened"
Dus is het nogal dom om vol te houden dat als je maar genoeg tript op drugs of zo veel als mogelijk mediteert je ergens iets zal bereiken of zal zien dat voor heilig moet doorgaan.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 04:21:25 #99
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212010291
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 04:05 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
[..]
Dus is het nogal dom om vol te houden dat als je maar genoeg tript op drugs of zo veel als mogelijk mediteert je ergens iets zal bereiken of zal zien dat voor heilig moet doorgaan.
Nee, niet als je begrijpt wat die zgn "drugs" doen, zie gelinkte topic, want dát is nodig.
As above, so below.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 05:04:06 #100
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212010330
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 december 2023 23:58 schreef KoningWouter het volgende:
Hoe kom ik af van het idee dat bewustzijn een resultaat is van onze hersenen?

daar kom je niet vanaf, bewustzijn is 'n biologisch proces wat zich afspeelt in de hersenen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 13 januari 2024 @ 06:52:02 #101
498210 KoningWouter
pi_212010401
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 05:04 schreef sturmpie het volgende:

[..]
daar kom je niet vanaf, bewustzijn is 'n biologisch proces wat zich afspeelt in de hersenen.
Dat is dus helemaal niet bewezen maar wel de meest logische aanname voor mij helaas.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 06:59:51 #102
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212010410
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 06:52 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dat is dus helemaal niet bewezen maar wel de meest logische aanname voor mij helaas.
hoezo is dat niet bewezen, als je 'n harde klap tegen je hoofd krijgt ga je KO = bewusteloos. dwz wel zeker zeggen dat bewustzijn in 't hoofd cq hersenen afspeelt, je kan 't namelijk uitschakelen.

denk aan neurologie en anesthesie, je kan 'n mens onder narcose brengen via 'drugs/medicatie'
dat zegt genoeg imo.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 07:01:08 #103
498210 KoningWouter
pi_212010412
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 06:59 schreef sturmpie het volgende:

[..]
hoezo is dat niet bewezen, als je 'n harde klap tegen je hoofd krijgt ga je KO = bewusteloos. dwz wel zeker zeggen dat bewustzijn in 't hoofd cq hersenen afspeelt, je kan 't namelijk uitschakelen.

denk aan neurologie en anesthesie, je kan 'n mens onder narcose brengen via 'drugs/medicatie'
dat zegt genoeg imo.
Dat is toch geen bewijs.

Je zou al kunnen stellen dat je hersenen als een soort antenne fungeren die bewustzijn ontvangt. Met een klap op je hoofd zou die verbinding verstoord kunnen worden.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 07:09:36 #104
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212010441
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 07:01 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dat is toch geen bewijs.

Je zou al kunnen stellen dat je hersenen als een soort antenne fungeren die bewustzijn ontvangt. Met een klap op je hoofd zou die verbinding verstoord kunnen worden.
Buiten dat is het onduidelijk of het bewustzijn ook "uitgaat" op dat moment, je herinnert je niets, omdat herinneringen fysiek opgeslagen zijn in het geheugen, dus het zegt niet zo gek veel idd. Goed ik denk wel dat bewustzijn een lichaam (brein) nodig heeft om zich hier (aardse materiele wereld) goed te manifesteren.

Ook is een TFT scherm kapot als je er met een bijl op slaat, wil niet zeggen dat internet weg is ondanks dat je op je browser sloeg met die bijl.
As above, so below.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 07:20:11 #105
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212010520
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 07:01 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dat is toch geen bewijs.

zo kan je allerlei rare dingen bedenken mbt bewustzijn.
bewustzijn is 'n soort antenne, via je zintuigen vang je signalen op
  zaterdag 13 januari 2024 @ 07:22:07 #106
498210 KoningWouter
pi_212010535
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 07:20 schreef sturmpie het volgende:

[..]
zo kan je allerlei rare dingen bedenken mbt bewustzijn.
bewustzijn is 'n soort antenne, via je zintuigen vang je signalen op
Ja het is dus niet bewezen dat het voortkomt uit je hersenen.

Helaas vind ik het wel de meest voor de hand liggende oplossing dus lukt het me niet om afstand te doen van dat idee.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 07:25:28 #107
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212010552
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 07:22 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

Helaas vind ik het wel de meest voor de hand liggende oplossing dus lukt het me niet om afstand te doen van dat idee.
er is 'n russische wetenschapper die zegt: je bent je omgeving
dus alles wat je doet denkt voelt is afkomstig uit de omgeving
of: je bent 'n reflectie van je omgeving
dwz de omgeving bepaalt wat jij als bewustzijn ervaart
't is 'n interactie met de omgeving
je bent zelf dan 'n soort spiegel en de omgeving reflecteert zich op/in jou
vaag onderwerp
ik houd 't ook simpelweg bij 't feit dat de hersenen 't bewustzijn mogelijk maken
  zaterdag 13 januari 2024 @ 07:27:10 #108
498210 KoningWouter
pi_212010565
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 07:25 schreef sturmpie het volgende:

[..]
er is 'n russische wetenschapper die zegt: je bent je omgeving
dus alles wat je doet denkt voelt is afkomstig uit de omgeving
of: je bent 'n reflectie van je omgeving
dwz de omgeving bepaalt wat jij als bewustzijn ervaart
't is 'n interactie met de omgeving
je bent zelf dan 'n soort spiegel en de omgeving reflecteert zich op/in jou
vaag onderwerp
ik houd 't ook simpelweg bij 't feit dat de hersenen 't bewustzijn mogelijk maken
Ja en aangezien dat niet bewezen is wil daar graag vanaf.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 07:33:37 #109
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212010605
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 07:22 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

Kijk eens naar Nirvikalpa Samadhi , dit kun je zelf ook alleen is dit 1 vd laatste stages van Yoga, via Meditatie en Psychedelics kun je ook "de omgeving worden", boven je lichaam uitstijgen, ook bij NDE is dat het geval (waarschijnlijk door DMT wat je krijgt bij NDE). Hiervan zijn ook talloze meldingen dat mensen ook meekregen wat er op operatie tafels gebeurde enzovoort.

Nu is dat geen hard bewijs, maar gaat dat er komen kun je afvragen. Áls lichaam en "geest" los staan van elkaar, bestaat het uberhaupt wel dat daar bewijs voor gaat komen als de "geest" (of bewustzijn), niet meetbaar is?

Bewijs "bewustzijn" en je bewijst automatisch dat wat ze graag "God" noemen, mij maakt het niet zo gek veel uit welke term je t geeft.
As above, so below.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 07:38:54 #110
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212010621
Verder vond ik ook dat @Libertarisch met een belachelijk sterke opmerking kwam daarover, hij zei;

"Als er uberhaupt al geen materie bestaat, en alles energie is (E=MC²?), dan bestaat het niet dat de hersenen het bewustzijn creeeren, dan is het andersom.".

Spot on.
As above, so below.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 07:40:03 #111
498210 KoningWouter
pi_212010623
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 07:38 schreef Mijk het volgende:
Verder vond ik ook dat @:Libertarisch met een belachelijk sterke opmerking kwam daarover, hij zei;

"Als er uberhaupt al geen materie bestaat, en alles energie is (E=MC²?), dan bestaat het niet dat de hersenen het bewustzijn creeeren, dan is het andersom.".

Spot on.
True!

Maar wel lastig te implementeren in mijn huidige denkbeelden.
pi_212012269
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 04:05 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
[..]
Er is wel degelijk iets te bereiken, en dat is het beeindigen van menselijk leed. Zolang er menselijk leed is (waaronder je eigen) is er de noodzaak om te mediteren. Alleen meditatie kan het leed stoppen.
pi_212012323
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 06:59 schreef sturmpie het volgende:

[..]

dat zegt genoeg imo.
Dit alles zou gewoon een droom kunnen zijn. Dat wil zeggen, wat jij aanneemt voor de fundamentele realiteit (objectieve wereld bestaand uit atomen) zou een illusie kunnen zijn. Voor zover wij weten bestaat er geen materie buiten bewustzijn. Materie is zelf namelijk een subjectieve ervaring in het bewustzijn (geuren kleuren geluiden).

En zelfs als materie bestaat, dan nog weet je niet of het bewustzijn uit de hersenen komt. Correlatie is niet hetzelfde als causatie, dat is een basisprincipe :)
pi_212012431
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 23:55 schreef Mijk het volgende:

[..]
Eens, ik ben ook verre van "enlightened", ik heb enkel een glimpse gezien van what its like, want als je enlightened bent voer je deze discussie niet eens meer. Ik heb enkel het idee van mezelf dat ik de theorie best sterk in kaart heb van hoe het werkt, praktisch gezien ben ik way worse.

Gelukkig is het basisprincipe heel simpel en kan iedereen het uitvoeren. Het komt dan aan op doorzettingsvermogen, liefde, devotie...

In het nu leven en de interne dialoog stoppen. ''Rest as awareness'' zoals Adya terecht zou opmerken ;)
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 11:55:17 #115
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212012819
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 11:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Gelukkig is het basisprincipe heel simpel en kan iedereen het uitvoeren. Het komt dan aan op doorzettingsvermogen, liefde, devotie...

In het nu leven en de interne dialoog stoppen. ''Rest as awareness'' zoals Adya terecht zou opmerken ;)
Nu zijn daar 2 opvattingen over;

1.) De spirituele kant zegt (zoals ook Adya, Watts, Krishna) dat je het doet zoals jij hierboven beschrijft idd, dan overstijg je álles, incl je shadows en duality en dat je daarmee dus in de staat komt.

2.) De psychologische kant zegt; shadows verwerken die in de weg zitten, het ego doorzien en op die manier wordt de dualiteit óók weggepoetst omdat je je shadow integreert in je complete "being", waarna enlightenment optreedt, want Religare. De acceptatie van shadow door ego, en derhalve een merge in elkaar om weer "whole" te worden.

Ik weet niet 100% zeker wát waar is en de juiste methodiek. Voorlopig heb ik een "enlightening" ervaring enkel gehad op basis van 1. Door het lezen van Adya's boeken en op psychedelics. Nu werken psychedelics ook shadows weg als je hier goed mee bent, dit omdat het redelijk stuurbaar is richting die kant en het eigenlijk vanzelf ook naar voren komt. Maar in mijn ervaring lijkt het erop dat psychedelics je complete psyche de weg wijzen richting alignment van alle planes of existence en dan treedt het vanzelf op, op basis van het eerst genoemde principe. Óók zonder enige shadow te hebbben verwerkt.

Dit laatste is imo de reden waarom het voor mij nog geen "permanente" (voor zover dat kan) vorm heeft aangenomen. De psychedelic wees de weg wel, adya's boek ook, alleen is er nog teveel onbewuste bagagge aanwezig welke terugkomt zodra de bewustzijnsversterking (door de psychedelic), uitwerkt.

In het geval van Adya's boek, zeker in Emptiness Dancing, merk je door het hele boek heen wel dat hij bewust je ego aanvalt omdat dat zijn methodiek is om je te laten doorzien hoe het reageert, en het dus derhalve expres uit zn tent lokt. En met name in de laatste 2 hoofdstukken zet hij aan en haalt hij echt álles uit de kast om je dat te laten doorzien.

Dan doorzie je dus de werking ervan, maar het ego keert ook snel terug in oude patronen (neural pathways) en is het dus lastig om "daarin" te blijven omdat het een bepaalde vorm van concentratie is, zo zou je het imo kunnen noemen en tegelijkertijd ook niet, omdat je niets moet proberen. Dat "proberen" te doen is de grootste valkuil en exact de paradox waar het om gaat... het is loslaten van alles. Maar heel snel daarna komt het ego er weer in en gaat zich direct weer vastklampen aan allerlei problemen en shit omdat het hier zn bestaansrecht aan ontleent en doordat je denkt dat je t ego bent kan dit extreme (letterlijke) doodsangsten geven omdat het denkt fysiek dood te gaan. Het ego wil zelf dus ook graag terug naar "de oude staat" vanwege die doodsangst die komt, dit is een probleem.

Zodra je die doodsangst overwonnen(geaccepteerd dat je dood gaat) hebt krijg je dus Egodeath en derhalve Nirvana, het laatste uitblazen van de adem waarbij er 1000000kg van je schouders afvalt.

quote:
Nirvana (Sanskrit: निर्वाण, nirvāṇa; Pali: nibbāna) is "blowing out" or "quenching" of the activity of the grasping mind and its related unease.
If you die before you die, then you won't die when you die.

En voila, daar is je --de door Jezus beloofde-- Eternity, omdat je op dat moment merkt dat je dus spirit bent, not flesh.

Er zijn dus ook mensen die maar 1x een dergelijk boek hoeven lezen en het compleet overstijgen, of zó veel trauma oplopen (zie Tolle) waardoor ze geen keuze meer hebben behalve alles los te laten en zo in de staat komen. Dus in principe is de 2e opvatting hierover niet persee nodig, maar ik denk wel dat het heel veel helpt. Met name om in die state of mind te blijven en om ernaar terug te keren later als je ego je weer ns overgenomen heeft. Dit heeft gewoon practice nodig op t moment dat je het mechanisme(paradox) erachter begrijpt want je zult altijd je ego sooner or later weer betrappen dat het bezig is en jij jezelf ermee identificeert.

SPOILER
Stampen in een plas water om hem spiegel-glad te krijgen, dat is wat men doet met het "proberen" iets te behalen, incl myself. Ik denk zelf ook dat; hoe meer analytisch je bent ingesteld, hoe "moeilijker" dit is. Want de paradox is júist dat analytische helemaal uitzetten en ook dat loslaten. En dan idd in het "nu" leven, enkel dat, alignment met life's "livestream". :)
As above, so below.
pi_212013489
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 11:55 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nu zijn daar 2 opvattingen over;

1.) De spirituele kant zegt (zoals ook Adya, Watts, Krishna) dat je het doet zoals jij hierboven beschrijft idd, dan overstijg je álles, incl je shadows en duality en dat je daarmee dus in de staat komt.

2.) De psychologische kant zegt; shadows verwerken die in de weg zitten, het ego doorzien en op die manier wordt de dualiteit óók weggepoetst omdat je je shadow integreert in je complete "being", waarna enlightenment optreedt, want Religare. De acceptatie van shadow door ego, en derhalve een merge in elkaar om weer "whole" te worden.

Ik weet niet 100% zeker wát waar is en de juiste methodiek. Voorlopig heb ik een "enlightening" ervaring enkel gehad op basis van 1. Door het lezen van Adya's boeken en op psychedelics. Nu werken psychedelics ook shadows weg als je hier goed mee bent, dit omdat het redelijk stuurbaar is richting die kant en het eigenlijk vanzelf ook naar voren komt. Maar in mijn ervaring lijkt het erop dat psychedelics je complete psyche de weg wijzen richting alignment van alle planes of existence en dan treedt het vanzelf op, op basis van het eerst genoemde principe. Óók zonder enige shadow te hebbben verwerkt.

Dit laatste is imo de reden waarom het voor mij nog geen "permanente" (voor zover dat kan) vorm heeft aangenomen. De psychedelic wees de weg wel, adya's boek ook, alleen is er nog teveel onbewuste bagagge aanwezig welke terugkomt zodra de bewustzijnsversterking (door de psychedelic), uitwerkt.

In het geval van Adya's boek, zeker in Emptiness Dancing, merk je door het hele boek heen wel dat hij bewust je ego aanvalt omdat dat zijn methodiek is om je te laten doorzien hoe het reageert, en het dus derhalve expres uit zn tent lokt. En met name in de laatste 2 hoofdstukken zet hij aan en haalt hij echt álles uit de kast om je dat te laten doorzien.

Dan doorzie je dus de werking ervan, maar het ego keert ook snel terug in oude patronen (neural pathways) en is het dus lastig om "daarin" te blijven omdat het een bepaalde vorm van concentratie is, zo zou je het imo kunnen noemen en tegelijkertijd ook niet, omdat je niets moet proberen. Dat "proberen" te doen is de grootste valkuil en exact de paradox waar het om gaat... het is loslaten van alles. Maar heel snel daarna komt het ego er weer in en gaat zich direct weer vastklampen aan allerlei problemen en shit omdat het hier zn bestaansrecht aan ontleent en doordat je denkt dat je t ego bent kan dit extreme (letterlijke) doodsangsten geven omdat het denkt fysiek dood te gaan. Het ego wil zelf dus ook graag terug naar "de oude staat" vanwege die doodsangst die komt, dit is een probleem.

Zodra je die doodsangst overwonnen(geaccepteerd dat je dood gaat) hebt krijg je dus Egodeath en derhalve Nirvana, het laatste uitblazen van de adem waarbij er 1000000kg van je schouders afvalt.
[..]
If you die before you die, then you won't die when you die.

En voila, daar is je --de door Jezus beloofde-- Eternity, omdat je op dat moment merkt dat je dus spirit bent, not flesh.

Er zijn dus ook mensen die maar 1x een dergelijk boek hoeven lezen en het compleet overstijgen, of zó veel trauma oplopen (zie Tolle) waardoor ze geen keuze meer hebben behalve alles los te laten en zo in de staat komen. Dus in principe is de 2e opvatting hierover niet persee nodig, maar ik denk wel dat het heel veel helpt. Met name om in die state of mind te blijven en om ernaar terug te keren later als je ego je weer ns overgenomen heeft. Dit heeft gewoon practice nodig op t moment dat je het mechanisme(paradox) erachter begrijpt want je zult altijd je ego sooner or later weer betrappen dat het bezig is en jij jezelf ermee identificeert.

SPOILER
Stampen in een plas water om hem spiegel-glad te krijgen, dat is wat men doet met het "proberen" iets te behalen, incl myself. Ik denk zelf ook dat; hoe meer analytisch je bent ingesteld, hoe "moeilijker" dit is. Want de paradox is júist dat analytische helemaal uitzetten en ook dat loslaten. En dan idd in het "nu" leven, enkel dat, alignment met life's "livestream". :)
Ik zou, om het zo makkelijk en simpel mogelijk te houden, zo beginnen: probeer te stoppen met denken. De gedachten zijn wolken en jij bent de berg. Je beweegt niet naar de toekomst of naar het verleden, je blijft in het nu. Langzaamaan verdwijnen de wolken en blijft alleen de strakblauwe lucht over, die strakblauwe lucht is je werkelijke natuur die werd verborgen door de wolken.

Nou is ''stoppen met denken'' veel te simpel gesteld, je kunt namelijk ook denken zonder te denken. Maar dat soort informatie is voor geavanceerde aspiranten.

Helaas denken sommige mensen dat meditatie dom is want dieren denken toch ook niet? :P
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 13:08:42 #117
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212013676
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zou, om het zo makkelijk en simpel mogelijk te houden, zo beginnen: probeer te stoppen met denken. De gedachten zijn wolken en jij bent de berg. Je beweegt niet naar de toekomst of naar het verleden, je blijft in het nu. Langzaamaan verdwijnen de wolken en blijft alleen de strakblauwe lucht over, die strakblauwe lucht is je werkelijke natuur die werd verborgen door de wolken.

Nou is ''stoppen met denken'' veel te simpel gesteld, je kunt namelijk ook denken zonder te denken. Maar dat soort informatie is voor geavanceerde aspiranten.

Helaas denken sommige mensen dat meditatie dom is want dieren denken toch ook niet? :P
Ja maar dan gaat men dus iets "proberen" he, en dat is al direct rechtstreeks tegen de paradox in. Mediteren idd.

En dat "denken zonder te denken" is idd een probleem ook, omdat het onbewuste dan aan de gang gaat, en dan teisteren je shadows je dus. Dit is ook waarom --als mensen geen afleiding hebben en compleet op zichzelf aangewezen-- ze dan ineens bang kunnen worden uit het niets. Trauma komt naar voren (onbewust).

Een goed voorbeeld hoe men dat "counterde" (dus om maar niet met zichzelf geconfronteerd te hoeven worden) was dat mensen in die COVID crisis ineens allemaal problemen begonnen te verzinnen. Wereldwijde protesten tegen die USA agent met Floyd of whatever hoe hij heette. BLM overal ineens, LHBTGI++++++, Genderneutrale verkeersborden en zebrapaden, daarna wilde de LHBTGI movement ineens de Transgenders eruit hebben, mensen begonnen ineens zelf problemen te "zoeken" vanwege die teisterende shadows zichzelf bezig te houden om maar afgeleid te blijven ervan, kerken werden meer bezocht om dezelfde reden.

Dus "stoppen met denken" is te makkelijk wel, misschien eens heel bewust proberen de aandacht naar buiten te verleggen ipv op gedachten, het letterlijke ervaren van álles, zo bewust mogelijk. Natuurlijk is dit ook een vorm van meditatie maar voor mij anders dan de zittende meditatie, want daar richt ik juist mijn aandacht naar binnen, op mn gevoel, of in het zwart voor mn ogen een focuspunt zoeken.

Het is me op 2 manieren gelukt om in die state of mind te komen (ook dit is yin/yang);
A. Je verliest je 100% in iets (bijv muziek, door het compleet te ervaren)
B. Je focussed je voor 0% op álles.

B is een stuk moeilijker te bevatten.

Adyashanti zei ook; "you should focus on the point where you hear the sound of the music, but you still don't understand what theyre singing."

Omdat; zodra je dus gaat horen wat er gezongen wordt, dan is het analytische mind, het filter, het ego al bezig dus om de woorden te interpreteren (evt vertalen) en processen, en dat wat Adya hier zegt, is dus min of meer een voorbeeld van die 0% focus op álles.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 13-01-2024 13:15:33 ]
As above, so below.
pi_212013889
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 13:08 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja maar dan gaat men dus iets "proberen" he, en dat is al direct rechtstreeks tegen de paradox in. Mediteren idd.

En dat "denken zonder te denken" is idd een probleem ook, omdat het onbewuste dan aan de gang gaat, en dan teisteren je shadows je dus. Dit is ook waarom --als mensen geen afleiding hebben en compleet op zichzelf aangewezen-- ze dan ineens bang kunnen worden uit het niets. Trauma komt naar voren (onbewust).

Een goed voorbeeld hoe men dat "counterde" (dus om maar niet met zichzelf geconfronteerd te hoeven worden) was dat mensen in die COVID crisis ineens allemaal problemen begonnen te verzinnen. Wereldwijde protesten tegen die USA agent met Floyd of whatever hoe hij heette. BLM overal ineens, LHBTGI++++++, Genderneutrale verkeersborden en zebrapaden, daarna wilde de LHBTGI movement ineens de Transgenders eruit hebben, mensen begonnen ineens zelf problemen te "zoeken" vanwege die teisterende shadows zichzelf bezig te houden om maar afgeleid te blijven ervan, kerken werden meer bezocht om dezelfde reden.

Je kunt de angst voelen, maar je bent niet de angst. De bedoeling is om gecentreerd te zijn als de waarnemer van de angst. Jij, Brahman/Atman, bent de brón van de angst. Je staat er dus boven. Zelfde geldt voor elke andere ervaring. Jij, als bron van de ervaring, staat er boven.

quote:
2s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 13:08 schreef Mijk het volgende:

Het is me op 2 manieren gelukt om in die state of mind te komen (ook dit is yin/yang);
A. Je verliest je 100% in iets (bijv muziek, door het compleet te ervaren)
B. Je focussed je voor 0% op álles.

B is een stuk moeilijker te bevatten.

Adyashanti zei ook; "you should focus on the point where you hear the sound of the music, but you still don't understand what theyre singing."

Omdat; zodra je dus gaat horen wat er gezongen wordt, dan is het analytische mind, het filter, het ego al bezig dus om de woorden te interpreteren (evt vertalen) en processen, en dat wat Adya hier zegt, is dus min of meer een voorbeeld van die 0% focus op álles.
Het is al een goed begin om je bewust te zijn van wat je ervaart. Het doel is dan om zo verenigd te zijn met het goddelijke dat alleen het Zijn overblijft.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 13:31:27 #119
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212013926
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 13:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt de angst voelen, maar je bent niet de angst. De bedoeling is om gecentreerd te zijn als de waarnemer van de angst. Jij, Brahman/Atman, bent de brón van de angst. Je staat er dus boven. Zelfde geldt voor elke andere ervaring. Jij, als bron van de ervaring, staat er boven.
Ja, je hoeft mij verder niet te overtuigen hiervan :P Tuurlijk bén je niet je angst, angst komt voort uit gedachten voor de toekomst, als je geen gedachten hebt, heb je ook geen angst. Dan komt er enkel nog instinctieve angst, en dat is er niet voor trauma's, maar zelfs wordt "uitgezet" zodra je weet dat je spirit bent ipv flesh.

Alan Watts had een mooie lecture hierover, dat ZEN boeddhisten dus een belachelijk sterke troef hadden vroeger, en ze daarom een vrij royale status kregen in ruil voor het leren aan ridders/krijgers hoe dat uitblijven van angst werkt. Dit is het sterkste wapen in een oorlog wat er bestaat, zéker in die tijd.

quote:
[..]
Het is al een goed begin om je bewust te zijn van wat je ervaart. Het doel is dan om zo verenigd te zijn met het goddelijke dat alleen het Zijn overblijft.
^O^
As above, so below.
pi_212014027
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 13:31 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, je hoeft mij verder niet te overtuigen hiervan :P Tuurlijk bén je niet je angst, angst komt voort uit gedachten voor de toekomst, als je geen gedachten hebt, heb je ook geen angst. Dan komt er enkel nog instinctieve angst, en dat is er niet voor trauma's, maar zelfs wordt "uitgezet" zodra je weet dat je spirit bent ipv flesh.

Alan Watts had een mooie lecture hierover, dat ZEN boeddhisten dus een belachelijk sterke troef hadden vroeger, en ze daarom een vrij royale status kregen in ruil voor het leren aan ridders/krijgers hoe dat uitblijven van angst werkt. Dit is het sterkste wapen in een oorlog wat er bestaat, zéker in die tijd.

Maar zelfs als de angst er wel is is het geen probleem. Het is namelijk maar een ervaring, en wij zijn God. Extreme hitte (levend verbranden) is dus ook geen probleem. Je transcendeert je fysieke/biologie en realiseert je werkelijke natuur als God.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 13:52:54 #121
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014075
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 13:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar zelfs als de angst er wel is is het geen probleem. Het is namelijk maar een ervaring, en wij zijn God. Extreme hitte (levend verbranden) is dus ook geen probleem. Je transcendeert je fysieke/biologie en realiseert je werkelijke natuur als God.
Ja, daarom bestaan goed en fout niet, problemen ook niet. Uiteindelijk maakt niets uit, je kwam met niets, je gaat met niets, dit is waarom Hindu speerpunt ook non-attachment is.

IJzer sterk ook weer van Rumi, want idd, álles opgeven. Surrender. Submission. Opening the Lotus Flower.
As above, so below.
pi_212014129
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 13:52 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, daarom bestaan goed en fout niet, problemen ook niet. Uiteindelijk maakt niets uit, je kwam met niets, je gaat met niets, dit is waarom Hindu speerpunt ook non-attachment is.

Nee, daar ben ik het mee oneens. Het bestaan van Lijden betekent wel dat er goed en fout is, dat er wel problemen zijn, en dat alles uitmaakt. Daarom moet er zo veel mogelijk gemediteerd worden.

God is Liefde
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 14:00:09 #123
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014155
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 13:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, daar ben ik het mee oneens. Het bestaan van Lijden betekent wel dat er goed en fout is, dat er wel problemen zijn, en dat alles uitmaakt. Daarom moet er zo veel mogelijk gemediteerd worden.

God is Liefde
Ingame wel, outside niet. Daar ga je al dualiteit in, precies wat je wilt ontstijgen en waarom we eden uitgetrapt zijn.

Nvm.
As above, so below.
pi_212014183
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:00 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ingame wel, outside niet. Daar ga je al dualiteit in, precies wat je wilt ontstijgen en waarom we eden uitgetrapt zijn.

Nvm.
Leed is gewoon een bewuste ervaring, er is niets echter dan leed. Behalve Liefde, Liefde verslaat het leed.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 14:05:39 #125
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014226
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Leed is gewoon een bewuste ervaring, er is niets echter dan leed. Behalve Liefde, Liefde verslaat het leed.
Ja, dus levend verbranden maakt niet uit, dat is geen lijden, maar egoic mind wel. Misschien niet het topic verneuken nu met dergelijke troll alike posts? Het was best goed imo, maar nu gaat het hard achteruit.
As above, so below.
pi_212014240
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 10:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is wel degelijk iets te bereiken, en dat is het beeindigen van menselijk leed.
Voor de mensheid ja, niet voor de persoon. Die persoonlijkheid is immers de essentie van het lijden.
pi_212014246
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:05 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, dus levend verbranden maakt niet uit, dat is geen lijden, maar egoic mind wel.
Levend verbranden maakt niets uit voor een verlicht persoon (iemand die heeft gerealiseerd dat hij God is) maar een normaal mens lijdt ondraaglijk als hij levend verbrand :)
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 14:08:00 #128
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014257
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Levend verbranden maakt niets uit voor een verlicht persoon (iemand die heeft gerealiseerd dat hij God is) maar een normaal mens lijdt ondraaglijk als hij levend verbrand :)
Een verlicht persoon verbrand ook niet graag hoor, het is niet zo dat zenuwen en pijnprikkels niet meer werken.
As above, so below.
pi_212014281
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:08 schreef Mijk het volgende:

[..]
Een verlicht persoon verbrand ook niet graag hoor, het is niet zo dat zenuwen en pijnprikkels niet meer werken.
Diegene zal er instinctief niet naar opzoek gaan, maar als Atman sta je volledig boven elke ervaring. Ik bedoel, je bent God, je bent de bron van pijn. Je moet elke pijn zonder probleem kunnen hebben.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 14:13:13 #130
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014300
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Diegene zal er instinctief niet naar opzoek gaan, maar als Atman sta je volledig boven elke ervaring. Ik bedoel, je bent God, je bent de bron van pijn. Je moet elke pijn zonder probleem kunnen hebben.
Je bent zelf ook God als je niet "verlicht" bent alleen in disguise met het carnaval masker wat Ego/Persona heet, er is geen verschil bij verbranding, de verlichtte persoon zal hooguit wat minder moeite ermee hebben dat het een feit is dat hij dood gaat, maar de pijn is niet anders.

Maargoed, nu gaat het nergens meer heen, i'm out.
As above, so below.
pi_212014302
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:06 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Voor de mensheid ja, niet voor de persoon. Die persoonlijkheid is immers de essentie van het lijden.
Nee, de biologische natuur is de essentie van het lijden. Biologische wezens vermijden pijn omdat de oorzaak van de pijnprikkel overlevingskansen verminderd :)

De biologische natuur wordt ook wel 'karma' genoemd.
pi_212014307
Verwarren jullie nu niet letterlijk vuur met het symbolische transformerende vuur?
pi_212014324
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:13 schreef Mijk het volgende:

[..]
Je bent zelf ook God als je niet "verlicht" bent alleen in disguise met het carnaval masker wat Ego/Persona heet, er is geen verschil bij verbranding, de verlichtte persoon zal hooguit wat minder moeite ermee hebben dat het een feit is dat hij dood gaat, maar de pijn is niet anders.

Maargoed, nu gaat het nergens meer heen, i'm out.
Natuurlijk is er verschil, verlichte wezens zijn de hoogste wezens en normale wezens zijn normale wezens die lijden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:14 schreef bedachtzaam het volgende:
Verwarren jullie nu niet letterlijk vuur met het symbolische transformerende vuur?
Nee nee, we hebben het over letterlijk vuur.

Zoals in de Bhagavad Gita staat: ''Hij die verlicht is staat boven plezier en pijn''

Dit is echt hindoeistische basiskennis.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 14:17:49 #134
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014341
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Natuurlijk is er verschil, verlichte wezens zijn de hoogste wezens en normale wezens zijn normale wezens die lijden.
[..]

Zoals in de Bhagavad Gita staat: ''Hij die verlicht is staat boven plezier en pijn''

Klopt, de hoogste , de beste en meest superieure aan iedereen, daarom zoveel grootser dan anderen, neerkijkend op anderen, en dat zonder ego ^O^
As above, so below.
pi_212014350
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
[..]

Evenzo zou je kunnen zeggen dat slangengif hen niet meer deert omdat ze immuun zijn, maar dat moet natuurlijk niet letterlijk genomen worden.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 14:19:33 #136
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014359
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:19 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Evenzo zou je kunnen zeggen dat slangengif hen niet meer deert omdat ze immuun zijn, maar dat moet natuurlijk niet letterlijk genomen worden.
Slang had geen gif, die kon alleen praten.
As above, so below.
pi_212014361
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:17 schreef Mijk het volgende:

[..]
Klopt, de hoogste , de beste en meest superieure aan iedereen, daarom zoveel grootser dan anderen, neerkijkend op anderen, en dat zonder ego ^O^
Nee, niet neerkijkend op anderen. Met compassie en liefde voor die wezens die helaas nog steeds leed ervaren :(

Daarom komen sommige hoge wezens terug als bodhisattva, om de lijdzame wezens te helpen met hun betreurenswaardige bestaan.
pi_212014374
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:19 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, verlichting betekent niet ineens dat objectiviteit niet meer bestaat. Verlichting betekent niet er geen sterrenhemel meer is. De bron van de objectieve realiteit is echter transcendent aan die realiteit (en immanent).

:)
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 14:33:37 #139
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212014441
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, verlichting betekent niet ineens dat objectiviteit niet meer bestaat. Verlichting betekent niet er geen sterrenhemel meer is. De bron van de objectieve realiteit is echter transcendent aan die realiteit (en immanent).

:)
Hoeveel verlichter ben jij dan de sterrenhemel?
As above, so below.
pi_212014450
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:33 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hoeveel verlichter ben jij dan de sterrenhemel?
Die vraag is incoherent, er is namelijk geen jij :P

Grapje....
  zondag 14 januari 2024 @ 00:06:26 #141
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212021994
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 11:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dit alles zou gewoon een droom kunnen zijn. Dat wil zeggen, wat jij aanneemt voor de fundamentele realiteit (objectieve wereld bestaand uit atomen) zou een illusie kunnen zijn. Voor zover wij weten bestaat er geen materie buiten bewustzijn. Materie is zelf namelijk een subjectieve ervaring in het bewustzijn (geuren kleuren geluiden).

En zelfs als materie bestaat, dan nog weet je niet of het bewustzijn uit de hersenen komt. Correlatie is niet hetzelfde als causatie, dat is een basisprincipe :)
ja maar
we kennen toch de experimenten die op 't menselijk brein zijn uitgevoerd, tot aan Mengele toe.
gruwelijke en minder gruwelijke experimenten, wat hebben ze allemaal met apen gedaan in die laboratoria ?

te denken aan, als je 'n bepaald hersendeel stimuleert dan ontstaat er 'n effect, we kunnen in de hersenen aanwijzen welke delen voor welke functie zijn, bijv. hypothalamus en hypofysen, hersendelen die temperatuur en gedrag regelen, dat biologische processen in de hersenen bijv. gelinkt zijn aan de productie van hormonen en allerlei stoffen zoals neurotransmitters met bijbehorende functies, bijv. histamine.

dan kan je toch tot de conclusie komen dat 't bewustzijn gelinkt is aan de hersenfunctie die weer verantwoordelijk is voor 't functioneren van 't lichaam. oftewel, ik denk ik doe etc..

imo, je kan 't bewustzijn niet los zien van de hersenfunctie, want zoals 't voorbeeld: KO geslagen worden, bewusteloos geslagen worden, momenten dat je geen geheugen hebt dat je niet kan denken dat je niet voelt, ook 't voorbeeld 'onder narcose' is 'n bewijs dat als je de hersenen beïnvloedt dat je ook 't bewustzijn kan uitschakelen.

't simpelste voorbeeld is iemand KO slaan die bij kennis komt en zich niks kan herinneren, niks heeft gedroomd, letterlijk 100% tijdelijk bewusteloos omdat de hersenen een klap krijgen waardoor men 't bewustzijn verliest.

'n simpeler voorbeeld is er toch niet.

ik vind denken dat 't bewustzijn zich buiten de hersenen afspeelt een vorm is van subjectief denken.
of denken dat 't bewustzijn zich buiten 't lichaam afspeelt dat raakt de theorie: je bent je omgeving
maar dan wordt 't allemaal heel erg vaag, wanen, schizofreen denken.
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 03:32:04 #142
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212022581
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 00:06 schreef sturmpie het volgende:
ik vind denken dat 't bewustzijn zich buiten de hersenen afspeelt een vorm is van subjectief denken.
of denken dat 't bewustzijn zich buiten 't lichaam afspeelt dat raakt de theorie: je bent je omgeving
Ja en voor mij is dit het simpelste voorbeeld wat je kunt krijgen, omdat dit op legio manieren zelf te ervaren is, zoals eerder genoemd; Meditatie, Yoga, Psychedelics. Het gaat om de Pineal Gland uiteindelijk, Seat of the Soul, "het derde oog" welke je dus ook stevig kunt activeren met bijv DMT. Als je dat soort ervaringen hebt gehad, ga je com-pleet anders tegen heel veel dingen aankijken, is zweverig niet meer zo zweverig, en solide ook niet meer zo solide. Er komt zogezegd wat spirituele nuance door je wiskundige shakti wereld, ook dat kan wel eng zijn enzo.

Ook omdat dus alles een trilling/vibratie zou zijn omdat het energie is, en materie enkel "bevroren energie" maar nog steeds energie, is dat ook het simpelste voorbeeld wat je kunt krijgen. Die trilling is imo het quantum field of collective consciousness (of "god", als je wil), wat allemaal connected is dmv entanglement en daardoor alles en iedereen 1 geheel is.

Goed, nu ben ik het ermee eens dat de hersenen volledig moeten functioneren om een lichaam werkend te krijgen (ook een ego), maar je kunt nooit weten of het bewustzijn weg is, de persoon kan zich bewust zijn maar daar geen herinnering aan hebben omdat herinneringen dus een functional brein nodig hebben, dit weet je dus nooit zeker. Goed, dit is hypothetisch ook, want ik heb ook geen heel goed antwoord op de vraag over het K.O slaan, wél heb ik bovenstaande met alle 3 de technieken ervaren, en dat gaat voor mij persoonlijk ver voorbij een K.O. verhaal.

M'n eigen complete visie sluit ook aan op dat algeheel bewustzijn, en ook leggen de (oosterse) leren (religie/spiritualiteit) dit op deze manier uit, het all = one principe dmv entanglement. En dan kom je natuurlijk op een stuk waar men dan snel wil zeggen; "ja maar dan geloof je dit". Dat kun je zo stellen idd, maar deze leren hebben mij al veel meer laten zien dat ze gelijk hebben in zaken waarbij we dus religies aanhouden spiritualiteit en religies versus westerse psychiatrie. Dat gaat om keihard shadowwork, trauma-acceptatie, acceptatie van 't hele pakket, niet enkel dat ego.

Rumi weer ijzersterk, welke Jung's Shadow Theory in 1 zin perfect omschrijft, let wel, 800 jaar vóór dato;

quote:
Being a candle is not easy, in order to give light one must first burn.
Exact de bovenstaande burn waar je doorheen moet, trauma's verwerken, shadows oplossen, acceptance.

Zodra je dit begint te kunnen, want dit is veruit het moeilijkst van alles, dan begin je te beseffen. Je deukt een auto weer uit, strijkt een verkreukeld blad papier glad, of om het maar even letterlijk te benoemen; je fixt jezelf.
SPOILER: Fix it.

En zodra dit begint te werken, en je begint dat ego te doorzien (iets waar stevig op gehamerd wordt in de spirituele leren), en je merkt veranderingen in je algehele mens-zijn door deze zaken, dan wéét je dat je progressie maakt, en dat heeft niet zo gek veel meer met "geloven" te maken.

En over wanen en schizophrenie... er is niets geks aan als je dit hele plaatje doorziet, wanen is dan meer een halfbakken flame waar ook Elvis een antwoord op heeft;

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 14-01-2024 03:51:00 ]
As above, so below.
  zondag 14 januari 2024 @ 03:51:55 #143
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212022592
quote:
3s.gif Op zondag 14 januari 2024 03:32 schreef Mijk het volgende:
Meditatie, Yoga
de weg naar verlichting, komt uit 't boeddisme, je kan verlichting ervaren door te mediteren en 't beoefenen van yoga, maar dat blijft 'n lichamelijke aangelegenheid die 'n uitwerking heeft op de ervaring/geest. zonder 'n lichaam kun je niet mediteren, dat maakt 't lichaam 't huis van 't bewustzijn.
quote:
3s.gif Op zondag 14 januari 2024 03:32 schreef Mijk het volgende:

[..]
Psychedelics
gebruik je psychedelics dan ervaar je de uitwerking van 'n stof op de hersenen.
zoiets als coffee drinken, dan gebeurt er ook iets met je hersenen, extra alert e.d.
dat valt onder drugs en dat is 'n subjectieve realiteit.
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 03:53:55 #144
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212022593
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 03:51 schreef sturmpie het volgende:

[..]
de weg naar verlichting, komt uit 't boeddisme, je kan verlichting ervaren door te mediteren en 't beoefenen van yoga, maar dat blijft 'n lichamelijke aangelegenheid die 'n uitwerking heeft op de ervaring/geest. zonder 'n lichaam kun je niet mediteren, dat maakt 't lichaam 't huis van 't bewustzijn.
[..]
gebruik je psychedelics dan ervaar je de uitwerking van 'n stof op de hersenen.
zoiets als coffee drinken, dan gebeurt er ook iets met je hersenen, extra alert e.d.
dat valt onder drugs en dat is 'n subjectieve realiteit.
Het is andersom, the house of consciousness.
As above, so below.
  zondag 14 januari 2024 @ 03:55:36 #145
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212022594
quote:
14s.gif Op zondag 14 januari 2024 03:53 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het is andersom, the house of consciousness.
omdat je 'n brein hebt ervaar je bewustzijn.
je kan dat brein niet los zien van 't lichaam waar 't in huist en vandaaruit blijft bewustzijn 'n lichamelijk of misschien beter gezegd: biologisch proces.
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 04:01:48 #146
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212022596
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 03:55 schreef sturmpie het volgende:

[..]
omdat je 'n brein hebt ervaar je bewustzijn.
je kan dat brein niet los zien van 't lichaam waar 't in huist en vandaaruit blijft bewustzijn 'n lichamelijk of misschien beter gezegd: biologisch proces.
Ik zie t brein niet los van het lichaam, enkel is er brahman/atman of noem het god, ik noem het liever bewustzijn, dát is de energie waar alles uit bestaat, die trilling wat ook materie is maar dan als bevroren energie, en jij bent enkel een ander raam waardoor t universum(god) zichzelf observeert.
As above, so below.
  zondag 14 januari 2024 @ 04:06:11 #147
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212022598
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 04:01 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik zie t brein niet los van het lichaam, enkel is er brahman/atman of noem het god, ik noem het liever bewustzijn, dát is de energie waar alles uit bestaat, die trilling wat ook materie is maar dan als bevroren energie, en jij bent enkel een ander raam waardoor t universum(god) zichzelf observeert.
dan zijn we 't erover eens dat 't bewustzijn 'n lichamelijke aandoening is ?
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 04:07:58 #148
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212022599
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 04:06 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dan zijn we 't erover eens dat 't bewustzijn 'n lichamelijke aandoening is ?
Nee, het lichaam is het product van die energie, die trilling, collective consciousness. Het is andersom opgebouwd, zo doet ook E=MC² laten lijken.
As above, so below.
  zondag 14 januari 2024 @ 04:09:16 #149
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212022600
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 04:07 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee, het lichaam is het product van die energie, die trilling, collective consciousness. Het is andersom opgebouwd, zo doet ook E=MC² laten lijken.
ok, dat tikt religie aan imo
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 04:11:17 #150
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212022602
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 04:09 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ok, dat tikt religie aan imo
Ja kan, in mijn ogen is het het meest logisch, en ik kan die opmerking ook terug plaatsen, ik denk dat jij evenveel bewijs hiervan hebt als ik.
As above, so below.
pi_212022866
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 00:06 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ja maar
we kennen toch de experimenten die op 't menselijk brein zijn uitgevoerd, tot aan Mengele toe.
gruwelijke en minder gruwelijke experimenten, wat hebben ze allemaal met apen gedaan in die laboratoria ?

te denken aan, als je 'n bepaald hersendeel stimuleert dan ontstaat er 'n effect, we kunnen in de hersenen aanwijzen welke delen voor welke functie zijn, bijv. hypothalamus en hypofysen, hersendelen die temperatuur en gedrag regelen, dat biologische processen in de hersenen bijv. gelinkt zijn aan de productie van hormonen en allerlei stoffen zoals neurotransmitters met bijbehorende functies, bijv. histamine.

dan kan je toch tot de conclusie komen dat 't bewustzijn gelinkt is aan de hersenfunctie die weer verantwoordelijk is voor 't functioneren van 't lichaam. oftewel, ik denk ik doe etc..

imo, je kan 't bewustzijn niet los zien van de hersenfunctie, want zoals 't voorbeeld: KO geslagen worden, bewusteloos geslagen worden, momenten dat je geen geheugen hebt dat je niet kan denken dat je niet voelt, ook 't voorbeeld 'onder narcose' is 'n bewijs dat als je de hersenen beïnvloedt dat je ook 't bewustzijn kan uitschakelen.

't simpelste voorbeeld is iemand KO slaan die bij kennis komt en zich niks kan herinneren, niks heeft gedroomd, letterlijk 100% tijdelijk bewusteloos omdat de hersenen een klap krijgen waardoor men 't bewustzijn verliest.

'n simpeler voorbeeld is er toch niet.

Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te bedenken dat je meer bent dan je lichaam.

Voorbeeld: ik til een glas water op. Mijn brein doet dat niet voor mij. Ik ben dus niet mijn brein.
  zondag 14 januari 2024 @ 11:45:44 #152
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212025143
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 07:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te bedenken dat je meer bent dan je lichaam.

Voorbeeld: ik til een glas water op. Mijn brein doet dat niet voor mij. Ik ben dus niet mijn brein.
ho ho ho
wacht eens even
voordat je 't glas water pakt gaat er 'n mentaal proces aan vooraf
eerst denken, dan doen.

ook als je je brandt en automatisch je hand terug trekt uit 't vuur is omdat er pijnprikkels 't brein bereiken waardoor je automatisch je hand terug trekt uit 't vuur
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 13:22:41 #153
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212026285
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 11:45 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ho ho ho
wacht eens even
eerst denken, dan doen.

ook als je je brandt en automatisch je hand terug trekt uit 't vuur is omdat er pijnprikkels 't brein bereiken waardoor je automatisch je hand terug trekt uit 't vuur
Klopt, maar degene die die keuze maakt is niet het brein.

"If you are the thoughts in your head, then who's the one listening to it?"

Zo ben jij ook in staat je gedachten te sturen welke kant op dan ook, dat is naar keuze, hetgeen wat die keuze maakt, dát is het bewustzijn, dat is wie je écht bent. Die gedachten in je hoofd zijn je ego.
As above, so below.
pi_212026356
quote:

[..]
ho ho ho
wacht eens even
eerst denken, dan doen.

Volgens jouw eigen logica, waarbij dat wat eerst komt het daaropvolgende veroorzaakt, als tandwielen die op elkaar ingrijpen, is het brein dus niet de oorsprong van het terugtrekken.

Voordat het brein dat signaal kan geven immers geven de zenuwen in de hand eerst het signaal door aan het brein dat er hitte is. Dus zoals het signaal van het terugtrekken uit het brein komt, zo komt het signaal dat daar aanleiding voor is weer uit de hand. Dus hoezo is het brein primair? Je kunt net zo goed zeggen dat de hand het doet, en het brein daarvoor tewerkstelt.
pi_212037030
Ik snap sturmpie's argumentatie wel. Het is onmiskenbaar dat de hersenen-lichaam in ieder geval verantwoordelijk zijn voor de interpretatie van de wereld.

De vraag is of daar nog iets achter ligt, het bestaan zelf van datgene wat bewust maakt. Die vraag ligt overigens niet alleen bij bewustzijn, ook bij andere processen die doelmatig lijken te handelen/bewegen.

Als hersenen/lichaam/wereld verantwoordelijk zijn voor het creëren van jou als individu, dan is het de vraag wat er nog van jou overblijft na de dood als er echt iets meer is dan onze hersenen/lichaam.
pi_212037073
quote:

Automatisch je hand terugtrekken is een evolutionaire/biologische reactie. Als mens, als ziel, sta je erboven. Dat komt omdat wat je bent transcendent is. Wat je bent is meer dan materie. Daarom kun je je hand laten verbranden als je zou willen.
  maandag 15 januari 2024 @ 19:46:21 #157
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212041188
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Automatisch je hand terugtrekken is een evolutionaire/biologische reactie. Als mens, als ziel, sta je erboven. Dat komt omdat wat je bent transcendent is. Wat je bent is meer dan materie. Daarom kun je je hand laten verbranden als je zou willen.
en die keus maak je ook met je brein
pi_212041357
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 19:46 schreef sturmpie het volgende:

[..]
en die keus maak je ook met je brein
Ok, ik maak een keus met mijn brein. Dit betekent dat ik niet mijn brein ben, klopt dat?
  maandag 15 januari 2024 @ 19:54:44 #159
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212041383
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 19:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ok, ik maak een keus met mijn brein. Dit betekent dat ik niet mijn brein ben, klopt dat?
omdat je 'n brein hebt kun je dat bedenken
  maandag 15 januari 2024 @ 20:26:40 #160
545 dop
pi_212042085
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je enkel, transcendent zou zijn dan was je niet je hand en zintuigen en de mens.
net als je niet enkel je brein bent. je bewustzijn is de som der delen, net als gedachten en gevoelens geen losse onderdelen zijn.
Je maakt er telkens een taal spelletje van zonder er ook maar iets mee te bewijzen.
of je enkel transcendent kunt zijn of dat bewustzijn op zichzelf bestaat is een kwestie van geloof/ een aanname.
pi_212042355
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:26 schreef dop het volgende:

[..]
Als je enkel, transcendent zou zijn dan was je niet je hand en zintuigen en de mens.
net als je niet enkel je brein bent. je bewustzijn is de som der delen, net als gedachten en gevoelens geen losse onderdelen zijn.
Je maakt er telkens een taal spelletje van zonder er ook maar iets mee te bewijzen.
of je enkel transcendent kunt zijn of dat bewustzijn op zichzelf bestaat is een kwestie van geloof/ een aanname.
Mijn boodschap is dat het lichaam (inclusief het brein) slechts een instrument is. Zonder ziel is het lichaam een betekenisloze schil. Wat wij werkelijk zijn, onze essentie, is absoluut immaterieel. Maar goed, dit is mijn basale intuïtie. Ik weet dat dit niet objectief te bewijzen is :)
  maandag 15 januari 2024 @ 21:05:05 #162
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212042919
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mijn boodschap is dat het lichaam (inclusief het brein) slechts een instrument is. Zonder ziel is het lichaam een betekenisloze schil. Wat wij werkelijk zijn, onze essentie, is absoluut immaterieel. Maar goed, dit is mijn basale intuïtie. Ik weet dat dit niet objectief te bewijzen is :)
in de wetenschap bestaat er volgens mij geen ziel, men gaat niet verder dan geest en dat is geworteld in je lichaam met 't brein als zenuwcentrum
  maandag 15 januari 2024 @ 21:09:52 #163
545 dop
pi_212043033
quote:

[..]
jij maakt er graag aparte onderdelen van om wille van je geloof.
Net als je het subjectieve en materiële graag uit elkaar trekt als een soort taal spelletje.
Terwijl ze beide ook gewoon het gevolg zijn van je bewustzijn.
De ziel weer een ander woord voor wat het geheel der delen is, maar wat graag van uit geloofsovertuiging wordt gebracht als iets op zichzelf staand.
pi_212043351
quote:

[..]Zonder ziel is het lichaam een betekenisloze schil.
Ha, spreek voor jezelf.
Conscience do cost.
pi_212049086
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 19:54 schreef sturmpie het volgende:

[..]
omdat je 'n brein hebt kun je dat bedenken
Ok, ik heb dan nog een vraag. Hoe denk jij over humor? Kan een brein een gevoel voor humor hebben?
  dinsdag 16 januari 2024 @ 13:45:11 #166
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212050486
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 11:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ok, ik heb dan nog een vraag. Hoe denk jij over humor? Kan een brein een gevoel voor humor hebben?
humor is 'n onderdeel van 't karakter imo dat zal 'n link hebben met dna, genetische aanleg en omgevingsfactoren
pi_212051219
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:45 schreef sturmpie het volgende:

[..]
humor..... zal 'n link hebben met dna, genetische aanleg en omgevingsfactoren
Zou kunnen. Ik vind het in ieder geval erg mysterieus dat materie een gevoel van humor kan ontwikkelen. Uiteindelijk kunnen stenen dus een gevoel voor humor ontwikkelen. Tenminste, als je gelooft dat materie bestaat :P
pi_212052456
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zou kunnen. Ik vind het in ieder geval erg mysterieus dat materie een gevoel van humor kan ontwikkelen. Uiteindelijk kunnen stenen dus een gevoel voor humor ontwikkelen. Tenminste, als je gelooft dat materie bestaat :P
Stenen zijn een stuk grappiger dan een hoop mensen ;)
pi_212052933
Humor is een menselijke en subjectieve constructie.
Conscience do cost.
  woensdag 17 januari 2024 @ 02:02:07 #170
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212058871
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
quote:
8s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 17:54 schreef ems. het volgende:
Humor is een menselijke en subjectieve constructie.
ja, humor is subjectief als 't persoonlijk is, maar je mag humor ook op zich zelf bestuderen, dan wordt 't volgens mij 'n objectieve beschouwing mbt wat humor nou eigenlijk precies is, in 't algemeen is dat iets grappig vinden, als je er van moet lachen. en en dat is 'n onderdeel van gevoel. we kennen in de psychologie de 3 G's:
Gevoel
Gedrag
Gedachte

Denken dat gevoel is iets wat op zich zelf bestaat, dan wordt 't heel vaag, dan kan je denken aan de 7 chakra's waarbij bepaalde gevoelens horen en de energie Ki of Chi die er door heen stroomt. weer 'n gevalletje 1+1=2.

Denken dat 't gevoel, of de geest zich buiten 't lichaam bevindt is niet gek als je niet wil geloven dat bewustzijn zich in het brein afspeelt, maar als je logisch denkt dan zie je de eenheid waarin brein&lichaam&bewustzijn onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en zo kan je ontzettend veel typen over de kip en 't ei, blabla
pi_212060043
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 02:02 schreef sturmpie het volgende:

Denken dat 't gevoel, of de geest zich buiten 't lichaam bevindt is niet gek als je niet wil geloven dat bewustzijn zich in het brein afspeelt, maar als je logisch denkt dan zie je de eenheid waarin brein&lichaam&bewustzijn onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en zo kan je ontzettend veel typen over de kip en 't ei, blabla
Bewustzijn speelt zich af in ons bewustzijn. Alles wat we weten en ervaren speelt zich af in ons bewustzijn: gedachtes gevoelens herinneringen etc.

Ik ben het met je eens dat het brein/lichaam/bewustzijn onlosmakelijk verbonden zijn. Alleen als materialist (iemand die gelooft dat materie bestaat) heb je een extra ding of grondstof bedacht. Die grondstof waar jij in gelooft is nooit waargenomen of aangetoond. Het is slechts een concept.

Ja, zo diep kan een mens in verwarring gebracht worden.
pi_212060337
:')
  woensdag 17 januari 2024 @ 10:05:21 #173
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212060789
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 09:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bewustzijn speelt zich af in ons bewustzijn. Alles wat we weten en ervaren speelt zich af in ons bewustzijn: gedachtes gevoelens herinneringen etc.

Ik ben het met je eens dat het brein/lichaam/bewustzijn onlosmakelijk verbonden zijn. Alleen als materialist (iemand die gelooft dat materie bestaat) heb je een extra ding of grondstof bedacht. Die grondstof waar jij in gelooft is nooit waargenomen of aangetoond. Het is slechts een concept.

Ja, zo diep kan een mens in verwarring gebracht worden.
dan zou ik 't bewustzijn omschrijven als lucht
pi_212061390
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 10:05 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dan zou ik 't bewustzijn omschrijven als lucht
Het bewustzijn is meer dan lucht, er is letterlijk niets anders dan bewustzijn. Het enige dat ooit heeft bestaan en ooit zal zijn is dat.
pi_212062079
Een interessante denker die ik hierover onlangs tegenkwam is Bernardo Kastrup. Hij is aanhanger van het zogenaamd "idealisme", en blijkbaar slaat zijn idee aan, want hij komt bij menig podcast zijn verhaal vertellen en schreef er ook diverse boeken over. Je kunt in een videoreeks zijn ideeën hier vinden,

https://www.essentiafoundation.org/analytic-idealism-course/

Ik moet er zelf nog aan beginnen. Tot nu toe lees en hoor ik vooral zijn metaforen en vind ik het nog niet allemaal even overtuigend, maar ik merk ook dat ik het een interessante denk-oefening vind om me hiervoor open te stellen :P
pi_212065916
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 10:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het bewustzijn is meer dan lucht, er is letterlijk niets anders dan bewustzijn. Het enige dat ooit heeft bestaan en ooit zal zijn is dat.
Volgens mij heet dit "niet verder kijken dan je neus lang is"
pi_212066009
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 15:37 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Volgens mij heet dit "niet verder kijken dan je neus lang is"
Nee, dat heet ''geen dingen verzinnen die er niet zijn'' en ''de realiteit zien zoals het is''.

Maar goed, onze (voormalig) christelijke cultuur had nooit een probleem met dingen te verzinnen die er niet zijn :P

Dus dan kan het wel afglijden naar een objectief wereldbeeld.
pi_212083972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 11:27 schreef Haushofer het volgende:
Een interessante denker die ik hierover onlangs tegenkwam is Bernardo Kastrup. Hij is aanhanger van het zogenaamd "idealisme", en blijkbaar slaat zijn idee aan, want hij komt bij menig podcast zijn verhaal vertellen en schreef er ook diverse boeken over. Je kunt in een videoreeks zijn ideeën hier vinden,

https://www.essentiafoundation.org/analytic-idealism-course/

Ik moet er zelf nog aan beginnen. Tot nu toe lees en hoor ik vooral zijn metaforen en vind ik het nog niet allemaal even overtuigend, maar ik merk ook dat ik het een interessante denk-oefening vind om me hiervoor open te stellen :P
Op zich interessant, niet die kerel die je noemt, maar wel metaphysical idealism...
pi_212089181
quote:
1s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:18 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Op zich interessant, niet die kerel die je noemt, maar wel metaphysical idealism...
Gister kwam deze nieuwe video uit van Absolute Philosophy met kritiek op Kastrups idee en argumentatie (van een idealist!):

pi_212089884
De fysieke realiteit is een illusie (Maya) - overeenstemming tussen Donald Hoffman en ideeen uit het hindoeisme.

Er is geen wereld buiten bewustzijn

Non-dualiteit (er is alleen bewustzijn)

Is de dood een illusie? - Dr. Pim van Lommel (van Eindeloos Bewustzijn)

Zo kunnen we wel even doorgaan met beargumenteren waarom bewustzijn niet uit de hersenen komt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Libertarisch op 19-01-2024 12:48:43 ]
pi_212121655
Wat een gezemel. Ik oordeel niet over of ze gelijk kunnen hebben of niet, maar argumentatie leveren ze niet. Op van Lommel na is het alleen maar bewering na bewering, er een hoop omheen lullen en heel vaag doen, zonder enige valide onderbouwing. Lommel trekt ook veel conclusies die niet per se volgen uit de studies.
pi_212124964
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:55 schreef Cockwhale het volgende:
Wat een gezemel. Ik oordeel niet over of ze gelijk kunnen hebben of niet, maar argumentatie leveren ze niet. Op van Lommel na is het alleen maar bewering na bewering, er een hoop omheen lullen en heel vaag doen, zonder enige valide onderbouwing. Lommel trekt ook veel conclusies die niet per se volgen uit de studies.
Dat is wat jij aan het doen bent: kritiek leveren zonder te argumenteren. Donald Hoffman bijvoorbeeld is een wetenschapper die zijn onderzoek normaal onderbouwd. Rupert Spira onderbouwt zijn beweringen met gedetailleerde analyses van zijn persoonlijke ervaringen. Hij praat honderden uren vol en wordt zeer goed betaald.

Als ik zeg: ''bewustzijn is fundamenteel, er is geen materie'', dan zou jij dat onderuit moeten kunnen halen. Maar in plaats daarvan lul je zelf maar wat in de ruimte.
pi_212126826
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 15:42 schreef Libertarisch het volgende:
Maar goed, onze (voormalig) christelijke cultuur had nooit een probleem met dingen te verzinnen die er niet zijn
Dat is wat jij aan het doen bent: kritiek leveren zonder te argumenteren.
pi_212128251
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 09:08 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat is wat jij aan het doen bent: kritiek leveren zonder te argumenteren.
Ik doel op het verzinsel dat er een almachtige God is die over ons zal oordelen nadat we sterven. Dat is dus gewoon een onverifieerbare fantasie. Ongeveer net zo iets als een vliegend spaghettimonster.

Maar als je zegt dat het goddelijke ons bewustzijn is, dan praat je over iets werkelijks. Dat gaat over iets wat zonder twijfel bestaat i.t.t. een theoretische God (het vliegende spaghettimonster zou kunnen bestaan, je kunt niet bewijzen dat het niet zo is).

"Het vliegende spaghettimonster hypothese" is wat mij betreft waardeloos. En dat is dus Abrahamisme.
pi_212128539
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 22:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
'bewustzijn is fundamenteel, er is geen materie'', dan zou jij dat onderuit moeten kunnen halen.
Definieer eerst maar eens wat jij onder bewustzijn, fundamenteel en materie verstaat, wellicht dat ik dan kan antwoorden. Ik weet echter dat je elke argumentatie toch afketst omdat je eigen punt niet eens aan te tonen is, ook omdat het bagger verwoord is. Alsof ik moet bewijzen dat God niet bestaat, een beetje met kogels op lucht schieten.

En dat is wat dit soort figuren altijd doen. Accepteer gewoon dat je niet meer dan geloof preekt.
pi_212128603
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 12:10 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Definieer eerst maar eens wat jij onder bewustzijn, fundamenteel en materie verstaat, wellicht dat ik dan kan antwoorden. Ik weet echter dat je elke argumentatie toch afketst omdat je eigen punt niet eens aan te tonen is, ook omdat het bagger verwoord is. Alsof ik moet bewijzen dat God niet bestaat, een beetje met kogels op lucht schieten.

En dat is wat dit soort figuren altijd doen. Accepteer gewoon dat je niet meer dan geloof preekt.
Op deze manier ga ik niet met jou in discussie.

Doei, Cockwhale
pi_212129907
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
Ik doel op het verzinsel dat er een almachtige God is die over ons zal oordelen nadat we sterven. Dat is dus gewoon een onverifieerbare fantasie. Ongeveer net zo iets als een vliegend spaghettimonster.
Het is niet bewezen dat het een verzinsel is. Je schrijft maar iets zonder enige argumenten op te voeren. Dat is precies hetzelfde waar jij zelf andere mensen van beschuldigt. Je doet precies hetzelfde.

[ Bericht 5% gewijzigd door Vincent_student op 22-01-2024 14:39:59 ]
pi_212130183
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 14:16 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Het is niet bewezen dat het een verzinsel is. Je schrijft maar iets zonder enige argumenten op te voeren. Dat is precies hetzelfde waar jij zelf andere mensen van beschuldigt. Je doet precies hetzelfde.
Het is een feit dat het een verzinsel is :)
pi_212130262
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 14:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is een feit dat het een verzinsel is :)
Kom maar op met het wetenschappelijk bewijs dan.

Kijk... ik vind het niet erg dat je het een verzinsel noemt. Dat is jouw mening. Maar ga dan niet anderen een regel opleggen die je zelf niet opvolgt. Dat is kinderachtig.
pi_212130311
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 15:03 schreef Vincent_student het volgende:

Kijk... ik vind het niet erg dat je het een verzinsel noemt. Dat is jouw mening.
Het is niet mijn mening, het is een feit. Als je niet begrijpt waarom dan ben je psychotisch.
pi_212130379
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 15:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is niet mijn mening, het is een feit. Als je niet begrijpt waarom dan ben je psychotisch.
parrrdon?
pi_212130405
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
Maar als je zegt dat het goddelijke ons bewustzijn is, dan praat je over iets werkelijks. Dat gaat over iets wat zonder twijfel bestaat
Oh? Waar staat dat? Jij loopt hier met droge ogen te verkondigen dat wat jij vindt waarheid is en wat een ander vindt nonsens? Tjonge, jij bent nog erger dan ik al dacht. En dat is een feit.
pi_212130441
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 15:15 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
parrrdon?
Iets bestaat niet totdat het tegendeel bewezen is. Tot dan is het verzinsel.

Voorbeeld: ik zeg dat er kaboutertjes onder mijn bed zijn. Dat is een verzinsel. Het is niet mijn mening dat het een verzinsel is, het is een feit.

Totdat jij kaboutertjes onder mijn bed hebt gezien ben ik psychotisch als ik denk dat er kaboutertjes onder mijn bed zijn. Ik lijd dan aan hallucinaties of wanen.

Precies hetzelfde geldt voor de christelijke God.
pi_212130468
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 15:16 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Oh? Waar staat dat? Jij loopt hier met droge ogen te verkondigen dat wat jij vindt waarheid is en wat een ander vindt nonsens? Tjonge, jij bent nog erger dan ik al dacht. En dat is een feit.

Ik hoop dat dit een grap is. Je weet zeker dat je bestaat, je kunt alleen weten dat je bestaat omdat je bewust bent, het is derhalve zeker dat het bewustzijn bestaat.

Als ik zeg dat het bewustzijn goddelijk is is dat geen verzinsel maar een mening. Dat is het verschil tussen de hindoe God en de christelijke God.
  maandag 22 januari 2024 @ 17:14:46 #196
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212131693
Ik denk dat ik Libertarisch wel begrijp, hij redeneert als volgt. Alles wat waargenomen wordt valt onder het noemertje "bewustzijn" voor hem. Dat is de realiteit, het zijn, het meest werkelijke. Ik denk dat Libertarisch het eens zou zijn met Berkeley's lijfspreuk "esse est percipi"; "zijn is waargenomen worden". Als mensen dus aankomen met iets dat hierbuiten valt, zoals materie, ziet Libertarisch dit als speculatie of fantasie. Hoe weet je immers of iets bestaat buiten de waarneming? Er zijn heel veel interessante filosofische problemen met deze visie en ik ben het niet eens met hoe dit te pas en te onpas als feit wordt neergezet door hem, maar ik snap de intuïtie wel.

Veel mensen zien bewustzijn als een soort zaklamp die schijnt op het zijn (materie), waarbij dat laatste wordt gezien als werkelijk. Ook zij hebben de neiging dit te presenteren als feit en op hoogmoedige wijze andere zienswijzen af te doen als onzin. Ook die mensen zijn vervelend en arrogant. In mijn ogen zijn beide visies onjuist, maar ik heb wel meer begrip voor het beroep dat de idealist doet op de directe empirische ervaring ("bewustzijn"), en de scepsis over materialisme.
verwijder dit account.
pi_212131806
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 15:19 schreef Libertarisch het volgende:

Iets bestaat niet totdat het tegendeel bewezen is. Tot dan is het verzinsel.

Voorbeeld: ik zeg dat er kaboutertjes onder mijn bed zijn. Dat is een verzinsel. Het is niet mijn mening dat het een verzinsel is, het is een feit.

Totdat jij kaboutertjes onder mijn bed hebt gezien ben ik psychotisch als ik denk dat er kaboutertjes onder mijn bed zijn. Ik lijd dan aan hallucinaties of wanen.

Precies hetzelfde geldt voor de christelijke God.
In jouw beredenering zie ik een analogie met de theepot van Russell in een baan om de zon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212132755
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 17:28 schreef blomke het volgende:

[..]
In jouw beredenering zie ik een analogie met de theepot van Russell in een baan om de zon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot
Op zich is die redenatie nog te complex. De christelijke God is gewoon een verzinsel, klaar.
pi_212132842
quote:
1s.gif Op maandag 22 januari 2024 17:14 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik denk dat ik Libertarisch wel begrijp, hij redeneert als volgt. Alles wat waargenomen wordt valt onder het noemertje "bewustzijn" voor hem. Dat is de realiteit, het zijn, het meest werkelijke. Ik denk dat Libertarisch het eens zou zijn met Berkeley's lijfspreuk "esse est percipi"; "zijn is waargenomen worden". Als mensen dus aankomen met iets dat hierbuiten valt, zoals materie, ziet Libertarisch dit als speculatie of fantasie. Hoe weet je immers of iets bestaat buiten de waarneming? Er zijn heel veel interessante filosofische problemen met deze visie en ik ben het niet eens met hoe dit te pas en te onpas als feit wordt neergezet door hem, maar ik snap de intuïtie wel.

Het bewustzijn is het bestaan en het bestaan is de realiteit. Het woord ''zijn'' staat niet voor niets in ''bewustzijn'', alles dat is bestaat bij gratie van het bewustzijn. Iets kan niet buiten het bestaan werkelijk zijn.

quote:

Veel mensen zien bewustzijn als een soort zaklamp die schijnt op het zijn (materie), waarbij dat laatste wordt gezien als werkelijk.
Dit is een mooie beknopte beschrijving. Daar wil ik nogmaals aan toevoegen dat 'materie' slechts een concept is en niet werkelijk bestaat.
pi_212133136
quote:
Veel mensen zien bewustzijn als een soort zaklamp die schijnt op het zijn (materie), waarbij dat laatste wordt gezien als werkelijk.
Fun fact uit deze mooie zin:

Zijn als werkwoord vind zijn oorsprong in het woord Zien en een nog oudere vorm hiervan is Wezen... :)

Dus, wat wordt gezien dat is en is in wezen het zijn, niet direct gezien als werkelijk echter wezenlijk. Het begint dus bij het ww. wezen en waren in het heden waar de waarheid uit voortkomt en niet altijd per definitie werkelijk is. Het achtervoegsel *lijk in werkelijk zegt alleen maar "Het lijkt te werken" - "Het is als iets dat blijkelijk werkt"

Afijn, bewustzijn is dus gelijk aan bewust wezen en bewust zien, waarnemen in het heden maakt waarheid. Hierin kan ook het onwerkelijke schuil gaan.
  maandag 22 januari 2024 @ 19:25:25 #201
545 dop
pi_212133181
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 18:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het bewustzijn is het bestaan en het bestaan is de realiteit. Het woord ''zijn'' staat niet voor niets in ''bewustzijn'', alles dat is bestaat bij gratie van het bewustzijn. Iets kan niet buiten het bestaan werkelijk zijn.

conscience daar zit het woordje science wel je weet waar ik nu naar toe ga of?
pi_212133211
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 19:25 schreef dop het volgende:

[..]
conscience daar zit het woordje science wel je weet waar ik nu naar toe ga of?
Nee, wat wil je hiermee zeggen?
  maandag 22 januari 2024 @ 19:30:10 #203
545 dop
pi_212133261
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 19:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, wat wil je hiermee zeggen?
in het latijn conscientia, met wetenschap. wil je er nog meer een taal spelletje van maken?

het staat er al de wetenschap is alles
pi_212133333
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 19:30 schreef dop het volgende:

het staat er al de wetenschap is alles

(moderne) Wetenschap kan niet alles zijn, het verwijderd namelijk de rol van de waarnemer.

Het was vanaf het begin al een faalvertoning dat niks met de waarheid te maken heeft.
  maandag 22 januari 2024 @ 21:04:01 #205
545 dop
pi_212135065
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2024 19:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
(moderne) Wetenschap kan niet alles zijn, het verwijderd namelijk de rol van de waarnemer.

Het was vanaf het begin al een faalvertoning dat niks met de waarheid te maken heeft.
Het staat er toch echt.
Of gelden onzin argumenten alleen als jij ze gebruikt?
pi_212136413
quote:

[..]

Maar alles met werkelijkheid.

De waarnemer kan theoretiseren wat hij wil vanuit zijn visie maar het werkelijke waar nemen en bevestigen, herhalen en vast leggen, is pure wetenschap.
Bewust worden gaat vooraf aan bewust zijn, eerst het handje in het vuur branden voordat we weten dat dat pijnlijk en schadelijk is.
En vanzelfsprekend gaat dat waarnemen via de zintuigen, waarnemen, bewust worden, bewust zijn.
pi_212136430
quote:
In mijn ogen zijn beide visies onjuist
Wat is dan de juiste visie?
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 02:00:39 #208
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212136808
quote:
7s.gif Op maandag 22 januari 2024 23:35 schreef bedachtzaam het volgende:
De waarnemer kan theoretiseren wat hij wil vanuit zijn visie maar het werkelijke waar nemen en bevestigen, herhalen en vast leggen, is pure wetenschap.
Exact, hier zit hem de crux, bewustzijn proberen vast te leggen, dat is de contradictie want een dynamisch iets kun je niet vastleggen. Het is een beetje hetzelfde als in de rivier water proberen te vangen met een kooi. Je kunt hooguit de momentopname hebben dat er water in de kooi vast zit, datzelfde water is 4 uur later elders.

"Bewijzen" van dat dynamische bewustzijn bestaat niet omdat het dynamisch is. Het bewijs maak je eigenlijk continu de hele dag mee, je dagen zijn altijd anders, je reageert verschillend op dezelfde situaties met de psyche. Dit toont die dynamiek aan, en ja, je kunt dus de psyche proberen te vangen in een kader, maar dat is hetzelfde als dat water proberen te vangen met die kooi.

Dus daarvoor hebben we psychologie/psychiatrie, spiritualiteit, maargoed dat is dan zweverig ofzo omdat men zo hardnekkig vasthoudt aan hun materiele Shakti wereld, waarin Shiva niet schijnt te bestaan ofzo terwijl ze er de hele dag mee te maken hebben, zonder dat men het uberhaupt doorheeft.

Het is een interessant fenomeen op zichzelf op zn minst.
As above, so below.
pi_212136872
Juist dat doen we aldoor, vast leggen van hetgeen waar we ons bewust van geworden zijn en daar bouwen we op voort.
Van het simpele 1+1 tot de meest hoge wiskundige formules, van een simpel bouwwerk tot de meest geavanceerde technologie, het is allemaal beproefd, vast gelegd en we geven het door aan de volgende generatie die er op verder zullen bouwen.
Hel bibliotheken gevuld, wetenschappelijke literatuur dat rond gaat en wereldwijd besproken en bedreven wordt, juist ook om er over te leren en dus bewust te worden en dus er uit kunnen halen wat er in ligt.

Wellicht ben je in de war met werkelijkheid, dat is inderdaad niet vast te leggen.
In tegenstelling tot een proces dat op wetenschappelijke wijze inzichtelijk gemaakt word door onvervuild waarnemen en dat vervolgens beproefd en wel te beschrijven in wetenschappelijke boeken (zulks is ook dynamisch) is werkelijkheid altijd zoals je mooi verwoord als het water dat stroomt.
En een oude heksenwijsheid is dat de maan water wast als het kan stromen.
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 03:32:12 #210
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212136878
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 03:25 schreef bedachtzaam het volgende:
Wellicht ben je in de war met werkelijkheid, dat is inderdaad niet vast te leggen.
Tja, definitiekwestie.
As above, so below.
pi_212136883
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 03:32 schreef Mijk het volgende:

[..]
Tja, definitiekwestie.
Ik zou zeggen, bewustzijn is gestolde muziek, we hebben de beschrijvingen en de beelden maar die zijn afgeleid (hoe zeg je dat mooi? geabstraheerd?) van het werkelijke en niet feitelijk meer, niet werkelijk meer.
We kunnen die opgedane kennis echter wel weer mooi gebruiken in het werkelijke nu.
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 03:44:29 #212
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212136886
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 03:36 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, bewustzijn is gestolde muziek, we hebben de beschrijvingen en de beelden maar die zijn afgeleid (hoe zeg je dat mooi? geabstraheerd?) van het werkelijke en niet feitelijk meer, niet werkelijk meer.
We kunnen die opgedane kennis echter wel weer mooi gebruiken in het werkelijke nu.
Juist. Dit is iets wat ik heel sterk terug zag in de 2e x dat ik zo'n verlichtingservaring had (dit was op een psychedelic), op het moment dat ik probeerde na te gaan denken over wat er gebeurde zag ik dat er foto's , dus statische beelden van de situatie kwamen ipv de livestream. Dit is wat je ego dus doet he, je probeert het te processen terwijl het moment al geweest is en derhalve krijg je enkel statische beelden ervan. Om de livestream te ervaren wat we leven noemen dienen dus enkel de zintuigen te werken zonder dat filter (ego) ertussen omdat je anders achterloopt (bufffering....).

En imo is exact dát "in het nu" leven, waar tolle het over heeft, en wat Jezus noemde the "Narrow Path". Zodra je het met je mind gaat proberen te analyseren, zet je als het ware de livestream op pauze, want je ervaart het niet meer, enkel zodra het analytische gedeelte weer wegvalt dan gaat de experience en dus stream weer door.

Ook aan dit soort zaken zie je dat een "psychedelic" niet gewoon "even een fuck up van de mind is", want het pas exact in dit plaatje wat dat betreft, het laat letterlijk zien hoe je mind werkt. Die 2e x dat me dat lukte kon ik dus (op commando) ook bewust heen en weer "switchen" tussen die 2 staten. Dat was bijzonder leerzaam, daar ik precies op de rand zat van t ego (bewust) uitschakelen en de stream erachter.

Alignment with the Now.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 23-01-2024 03:53:17 ]
As above, so below.
pi_212136890
Het is waarom ik vaak wel zeg dat het bewustzijn leeg moet, alles wat we dachten te weten overboord om opnieuw te bezien.
Bovendien zou ik het niet beperken tot ego maar juist de gehele persoonlijkheid duiden, met alle overtuigingen, geloof en ongeloof, identiteit en het ik-denken.
Dat alles is in feite isolatie (ik tegenover dat) en vertroebeling (dit is zo) zonder nog het werkelijke te kunnen zien omdat we vanuit het gekende leven.

Maar nu ga ik weer even verder slapen, Veleda komt zojuist weer binnen gestapt. :)
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 04:03:32 #214
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212136891
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 03:58 schreef bedachtzaam het volgende:
Het is waarom ik vaak wel zeg dat het bewustzijn leeg moet, alles wat we dachten te weten overboord om opnieuw te bezien.
Bovendien zou ik het niet beperken tot ego maar juist de gehele persoonlijkheid duiden, met alle overtuigingen, geloof en ongeloof, identiteit en het ik-denken.
Dat alles is in feite isolatie (ik tegenover dat) en vertroebeling (dit is zo) zonder nog het werkelijke te kunnen zien omdat we vanuit het gekende leven.

Maar nu ga ik weer even verder slapen, Veleda komt zojuist weer binnen gestapt. :)
SPOILER
As above, so below.
pi_212139370
quote:
Wetenschap kan niet alles zijn
Maar dat is het wel... :)

Wetenschap is eigenlijk geen ambacht het is slechts een tweeledig woord "Weten" en "Schap" (kist/kast). Weten als kennis bestrijkt ook het onbekende en het schap is slechts de plaats waar dit wordt geordend.
Daarom is wetenschap ook de beste vertaling voor het veel oudere woord 'Science' (Grieks - skhizein) wat eigenlijk beter vertaald '(ver)delen' betekend, wij hebben hier het woord 'Scheiden' aan overgehouden in ruime zin dus 'Systematisch/Methodisch verdelen/scheiden en ordenen in schappen'. Daar is dus ook een schap waar het vooralsnog onbekende staat geordend immers we nemen ook kennis van wat we nog niet weten maar wel kunnen zien als het onbekende.

Het oude Weten (wisse, wiste,wuste) is een vervoeging van Wezen en Wijzen, vandaar Wijs(heid), Aanwijzing, Bewijs en bewust. Wat weer gerelateerd is aan het 'Zien' en onze 'zin/tuigen' waarmee we kunnen aanwijzen en bewijzen en wat het zijn maakt.

Ooit was het heel simpel, dat alleen dat wat werd gezien en kon worden betast kon zijn... Door de tijd heen met steeds meer zaken methodisch te (onder)scheiden zijn er andere zintuigen en schappen bijgekomen dan alleen het vakje van zien en tast.

En het zit in deze moderne complexiteit waaruit het denkbeeld ontstaat dat wetenschap niet alles kan zijn.

Maar wetenschap is wel degelijk allesomvattend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 23-01-2024 13:13:59 ]
pi_212140486
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 12:07 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Maar dat is het wel... :)

Wetenschap is eigenlijk geen ambacht het is slechts een tweeledig woord "Weten" en "Schap" (kist/kast). Weten als kennis bestrijkt ook het onbekende en het schap is slechts de plaats waar dit wordt geordend.
Daarom is wetenschap ook de beste vertaling voor het veel oudere woord 'Science' (Grieks - skhizein) wat eigenlijk beter vertaald '(ver)delen' betekend, wij hebben hier het woord 'Scheiden' aan overgehouden in ruime zin dus 'Systematisch/Methodisch verdelen/scheiden en ordenen in schappen'. Daar is dus ook een schap waar het vooralsnog onbekende staat geordend immers we nemen ook kennis van wat we nog niet weten maar wel kunnen zien als het onbekende.

Het oude Weten (wisse, wiste,wuste) is een vervoeging van Wezen en Wijzen, vandaar Wijs(heid), Aanwijzing, Bewijs en bewust. Wat weer gerelateerd is aan het 'Zien' en onze 'zin/tuigen' waarmee we kunnen aanwijzen en bewijzen en wat het zijn maakt.

Ooit was het heel simpel, dat alleen dat wat werd gezien en kon worden betast kon zijn... Door de tijd heen met steeds meer zaken methodisch te (onder)scheiden zijn er andere zintuigen en schappen bijgekomen dan alleen het vakje van zien en tast.

En het zit in deze moderne complexiteit waaruit het denkbeeld ontstaat dat wetenschap niet alles kan zijn.

Maar wetenschap is wel degelijk allesomvattend.
Je moet op zijn minst kunnen accepteren dat wij als mensen niet alles kunnen weten.
  Moderator dinsdag 23 januari 2024 @ 20:21:25 #217
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212145313
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 03:58 schreef bedachtzaam het volgende:

SPOILER
As above, so below.
pi_212149088
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 13:57 schreef Libertarisch het volgende:
Je moet op zijn minst kunnen accepteren dat wij als mensen niet alles kunnen weten.
Op zijn minst, ten hoogste, bijna en alles zijn onmeetbaar, niet nader te bepalen en nietszeggend. Net zo nietszeggend als de wederkerige eeuwige waarheid in jouw one liners... :)
pi_212154574
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 07:35 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Op zijn minst, ten hoogste, bijna en alles zijn onmeetbaar, niet nader te bepalen en nietszeggend. Net zo nietszeggend als de wederkerige eeuwige waarheid in jouw one liners... :)
Nietszeggend voor een geest die niet in staat is om mijn boodschap te begrijpen.... :)
pi_212162616
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 17:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nietszeggend voor een geest die niet in staat is om mijn boodschap te begrijpen.... :)
Komt hier de aap uit de mouw? Messiascomplex? :P
pi_212165925
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 10:28 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Komt hier de aap uit de mouw? Messiascomplex? :P
Nee, er is geen aap die uit de mouw hoeft te komen. Ik ben hier om op een leuke en interactieve manier mezelf verder te ontwikkelen, om meer kennis te vergaren en te verspreiden. That's it :)
pi_212166125
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 15:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, er is geen aap die uit de mouw hoeft te komen. Ik ben hier om op een leuke en interactieve manier mezelf verder te ontwikkelen, om meer kennis te vergaren en te verspreiden. That's it :)
:P
  vrijdag 26 januari 2024 @ 18:29:12 #223
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212178446
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 16:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]
:P
Door 'kennis' mag ook een streep hoor.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')