abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212022866
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 00:06 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ja maar
we kennen toch de experimenten die op 't menselijk brein zijn uitgevoerd, tot aan Mengele toe.
gruwelijke en minder gruwelijke experimenten, wat hebben ze allemaal met apen gedaan in die laboratoria ?

te denken aan, als je 'n bepaald hersendeel stimuleert dan ontstaat er 'n effect, we kunnen in de hersenen aanwijzen welke delen voor welke functie zijn, bijv. hypothalamus en hypofysen, hersendelen die temperatuur en gedrag regelen, dat biologische processen in de hersenen bijv. gelinkt zijn aan de productie van hormonen en allerlei stoffen zoals neurotransmitters met bijbehorende functies, bijv. histamine.

dan kan je toch tot de conclusie komen dat 't bewustzijn gelinkt is aan de hersenfunctie die weer verantwoordelijk is voor 't functioneren van 't lichaam. oftewel, ik denk ik doe etc..

imo, je kan 't bewustzijn niet los zien van de hersenfunctie, want zoals 't voorbeeld: KO geslagen worden, bewusteloos geslagen worden, momenten dat je geen geheugen hebt dat je niet kan denken dat je niet voelt, ook 't voorbeeld 'onder narcose' is 'n bewijs dat als je de hersenen beïnvloedt dat je ook 't bewustzijn kan uitschakelen.

't simpelste voorbeeld is iemand KO slaan die bij kennis komt en zich niks kan herinneren, niks heeft gedroomd, letterlijk 100% tijdelijk bewusteloos omdat de hersenen een klap krijgen waardoor men 't bewustzijn verliest.

'n simpeler voorbeeld is er toch niet.

ik vind denken dat 't bewustzijn zich buiten de hersenen afspeelt een vorm is van subjectief denken.
of denken dat 't bewustzijn zich buiten 't lichaam afspeelt dat raakt de theorie: je bent je omgeving
maar dan wordt 't allemaal heel erg vaag, wanen, schizofreen denken.
Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te bedenken dat je meer bent dan je lichaam.

Voorbeeld: ik til een glas water op. Mijn brein doet dat niet voor mij. Ik ben dus niet mijn brein.
  zondag 14 januari 2024 @ 11:45:44 #152
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212025143
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 07:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te bedenken dat je meer bent dan je lichaam.

Voorbeeld: ik til een glas water op. Mijn brein doet dat niet voor mij. Ik ben dus niet mijn brein.
ho ho ho
wacht eens even
voordat je 't glas water pakt gaat er 'n mentaal proces aan vooraf
eerst denken, dan doen.

ook als je je brandt en automatisch je hand terug trekt uit 't vuur is omdat er pijnprikkels 't brein bereiken waardoor je automatisch je hand terug trekt uit 't vuur
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 13:22:41 #153
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212026285
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 11:45 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ho ho ho
wacht eens even
eerst denken, dan doen.

ook als je je brandt en automatisch je hand terug trekt uit 't vuur is omdat er pijnprikkels 't brein bereiken waardoor je automatisch je hand terug trekt uit 't vuur
Klopt, maar degene die die keuze maakt is niet het brein.

"If you are the thoughts in your head, then who's the one listening to it?"

Zo ben jij ook in staat je gedachten te sturen welke kant op dan ook, dat is naar keuze, hetgeen wat die keuze maakt, dát is het bewustzijn, dat is wie je écht bent. Die gedachten in je hoofd zijn je ego.
As above, so below.
pi_212026356
quote:

[..]
ho ho ho
wacht eens even
eerst denken, dan doen.

Volgens jouw eigen logica, waarbij dat wat eerst komt het daaropvolgende veroorzaakt, als tandwielen die op elkaar ingrijpen, is het brein dus niet de oorsprong van het terugtrekken.

Voordat het brein dat signaal kan geven immers geven de zenuwen in de hand eerst het signaal door aan het brein dat er hitte is. Dus zoals het signaal van het terugtrekken uit het brein komt, zo komt het signaal dat daar aanleiding voor is weer uit de hand. Dus hoezo is het brein primair? Je kunt net zo goed zeggen dat de hand het doet, en het brein daarvoor tewerkstelt.
pi_212037030
Ik snap sturmpie's argumentatie wel. Het is onmiskenbaar dat de hersenen-lichaam in ieder geval verantwoordelijk zijn voor de interpretatie van de wereld.

De vraag is of daar nog iets achter ligt, het bestaan zelf van datgene wat bewust maakt. Die vraag ligt overigens niet alleen bij bewustzijn, ook bij andere processen die doelmatig lijken te handelen/bewegen.

Als hersenen/lichaam/wereld verantwoordelijk zijn voor het creëren van jou als individu, dan is het de vraag wat er nog van jou overblijft na de dood als er echt iets meer is dan onze hersenen/lichaam.
pi_212037073
quote:

Automatisch je hand terugtrekken is een evolutionaire/biologische reactie. Als mens, als ziel, sta je erboven. Dat komt omdat wat je bent transcendent is. Wat je bent is meer dan materie. Daarom kun je je hand laten verbranden als je zou willen.
  maandag 15 januari 2024 @ 19:46:21 #157
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212041188
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Automatisch je hand terugtrekken is een evolutionaire/biologische reactie. Als mens, als ziel, sta je erboven. Dat komt omdat wat je bent transcendent is. Wat je bent is meer dan materie. Daarom kun je je hand laten verbranden als je zou willen.
en die keus maak je ook met je brein
pi_212041357
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 19:46 schreef sturmpie het volgende:

[..]
en die keus maak je ook met je brein
Ok, ik maak een keus met mijn brein. Dit betekent dat ik niet mijn brein ben, klopt dat?
  maandag 15 januari 2024 @ 19:54:44 #159
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212041383
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 19:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ok, ik maak een keus met mijn brein. Dit betekent dat ik niet mijn brein ben, klopt dat?
omdat je 'n brein hebt kun je dat bedenken
  maandag 15 januari 2024 @ 20:26:40 #160
545 dop
:copyright: dop
pi_212042085
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je enkel, transcendent zou zijn dan was je niet je hand en zintuigen en de mens.
net als je niet enkel je brein bent. je bewustzijn is de som der delen, net als gedachten en gevoelens geen losse onderdelen zijn.
Je maakt er telkens een taal spelletje van zonder er ook maar iets mee te bewijzen.
of je enkel transcendent kunt zijn of dat bewustzijn op zichzelf bestaat is een kwestie van geloof/ een aanname.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212042355
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:26 schreef dop het volgende:

[..]
Als je enkel, transcendent zou zijn dan was je niet je hand en zintuigen en de mens.
net als je niet enkel je brein bent. je bewustzijn is de som der delen, net als gedachten en gevoelens geen losse onderdelen zijn.
Je maakt er telkens een taal spelletje van zonder er ook maar iets mee te bewijzen.
of je enkel transcendent kunt zijn of dat bewustzijn op zichzelf bestaat is een kwestie van geloof/ een aanname.
Mijn boodschap is dat het lichaam (inclusief het brein) slechts een instrument is. Zonder ziel is het lichaam een betekenisloze schil. Wat wij werkelijk zijn, onze essentie, is absoluut immaterieel. Maar goed, dit is mijn basale intuïtie. Ik weet dat dit niet objectief te bewijzen is :)
  maandag 15 januari 2024 @ 21:05:05 #162
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212042919
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 20:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mijn boodschap is dat het lichaam (inclusief het brein) slechts een instrument is. Zonder ziel is het lichaam een betekenisloze schil. Wat wij werkelijk zijn, onze essentie, is absoluut immaterieel. Maar goed, dit is mijn basale intuïtie. Ik weet dat dit niet objectief te bewijzen is :)
in de wetenschap bestaat er volgens mij geen ziel, men gaat niet verder dan geest en dat is geworteld in je lichaam met 't brein als zenuwcentrum
  maandag 15 januari 2024 @ 21:09:52 #163
545 dop
:copyright: dop
pi_212043033
quote:

[..]
jij maakt er graag aparte onderdelen van om wille van je geloof.
Net als je het subjectieve en materiële graag uit elkaar trekt als een soort taal spelletje.
Terwijl ze beide ook gewoon het gevolg zijn van je bewustzijn.
De ziel weer een ander woord voor wat het geheel der delen is, maar wat graag van uit geloofsovertuiging wordt gebracht als iets op zichzelf staand.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212043351
quote:

[..]Zonder ziel is het lichaam een betekenisloze schil.
Ha, spreek voor jezelf.
Conscience do cost.
pi_212049086
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 19:54 schreef sturmpie het volgende:

[..]
omdat je 'n brein hebt kun je dat bedenken
Ok, ik heb dan nog een vraag. Hoe denk jij over humor? Kan een brein een gevoel voor humor hebben?
  dinsdag 16 januari 2024 @ 13:45:11 #166
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212050486
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 11:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ok, ik heb dan nog een vraag. Hoe denk jij over humor? Kan een brein een gevoel voor humor hebben?
humor is 'n onderdeel van 't karakter imo dat zal 'n link hebben met dna, genetische aanleg en omgevingsfactoren
pi_212051219
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 13:45 schreef sturmpie het volgende:

[..]
humor..... zal 'n link hebben met dna, genetische aanleg en omgevingsfactoren
Zou kunnen. Ik vind het in ieder geval erg mysterieus dat materie een gevoel van humor kan ontwikkelen. Uiteindelijk kunnen stenen dus een gevoel voor humor ontwikkelen. Tenminste, als je gelooft dat materie bestaat :P
pi_212052456
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zou kunnen. Ik vind het in ieder geval erg mysterieus dat materie een gevoel van humor kan ontwikkelen. Uiteindelijk kunnen stenen dus een gevoel voor humor ontwikkelen. Tenminste, als je gelooft dat materie bestaat :P
Stenen zijn een stuk grappiger dan een hoop mensen ;)
pi_212052933
Humor is een menselijke en subjectieve constructie.
Conscience do cost.
  woensdag 17 januari 2024 @ 02:02:07 #170
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212058871
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
quote:
8s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 17:54 schreef ems. het volgende:
Humor is een menselijke en subjectieve constructie.
ja, humor is subjectief als 't persoonlijk is, maar je mag humor ook op zich zelf bestuderen, dan wordt 't volgens mij 'n objectieve beschouwing mbt wat humor nou eigenlijk precies is, in 't algemeen is dat iets grappig vinden, als je er van moet lachen. en en dat is 'n onderdeel van gevoel. we kennen in de psychologie de 3 G's:
Gevoel
Gedrag
Gedachte

Denken dat gevoel is iets wat op zich zelf bestaat, dan wordt 't heel vaag, dan kan je denken aan de 7 chakra's waarbij bepaalde gevoelens horen en de energie Ki of Chi die er door heen stroomt. weer 'n gevalletje 1+1=2.

Denken dat 't gevoel, of de geest zich buiten 't lichaam bevindt is niet gek als je niet wil geloven dat bewustzijn zich in het brein afspeelt, maar als je logisch denkt dan zie je de eenheid waarin brein&lichaam&bewustzijn onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en zo kan je ontzettend veel typen over de kip en 't ei, blabla
pi_212060043
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 02:02 schreef sturmpie het volgende:

Denken dat 't gevoel, of de geest zich buiten 't lichaam bevindt is niet gek als je niet wil geloven dat bewustzijn zich in het brein afspeelt, maar als je logisch denkt dan zie je de eenheid waarin brein&lichaam&bewustzijn onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en zo kan je ontzettend veel typen over de kip en 't ei, blabla
Bewustzijn speelt zich af in ons bewustzijn. Alles wat we weten en ervaren speelt zich af in ons bewustzijn: gedachtes gevoelens herinneringen etc.

Ik ben het met je eens dat het brein/lichaam/bewustzijn onlosmakelijk verbonden zijn. Alleen als materialist (iemand die gelooft dat materie bestaat) heb je een extra ding of grondstof bedacht. Die grondstof waar jij in gelooft is nooit waargenomen of aangetoond. Het is slechts een concept.

Ja, zo diep kan een mens in verwarring gebracht worden.
pi_212060337
:')
  woensdag 17 januari 2024 @ 10:05:21 #173
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212060789
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 09:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bewustzijn speelt zich af in ons bewustzijn. Alles wat we weten en ervaren speelt zich af in ons bewustzijn: gedachtes gevoelens herinneringen etc.

Ik ben het met je eens dat het brein/lichaam/bewustzijn onlosmakelijk verbonden zijn. Alleen als materialist (iemand die gelooft dat materie bestaat) heb je een extra ding of grondstof bedacht. Die grondstof waar jij in gelooft is nooit waargenomen of aangetoond. Het is slechts een concept.

Ja, zo diep kan een mens in verwarring gebracht worden.
dan zou ik 't bewustzijn omschrijven als lucht
pi_212061390
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 10:05 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dan zou ik 't bewustzijn omschrijven als lucht
Het bewustzijn is meer dan lucht, er is letterlijk niets anders dan bewustzijn. Het enige dat ooit heeft bestaan en ooit zal zijn is dat.
pi_212062079
Een interessante denker die ik hierover onlangs tegenkwam is Bernardo Kastrup. Hij is aanhanger van het zogenaamd "idealisme", en blijkbaar slaat zijn idee aan, want hij komt bij menig podcast zijn verhaal vertellen en schreef er ook diverse boeken over. Je kunt in een videoreeks zijn ideeën hier vinden,

https://www.essentiafoundation.org/analytic-idealism-course/

Ik moet er zelf nog aan beginnen. Tot nu toe lees en hoor ik vooral zijn metaforen en vind ik het nog niet allemaal even overtuigend, maar ik merk ook dat ik het een interessante denk-oefening vind om me hiervoor open te stellen :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')