abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211824778
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je zei in post #45 dat alle verklaringen even geldig zijn, maar dat is niet zo. Het bewustzijn is een fenomeen dat we op meerdere manieren kunnen bestuderen en waar meerdere verklaringen uit komen. Een mechanistische verklaring gaat op basis van indirecte informatie, een spirituele verklaring begint bij de bron van onze kennis. Zoals: ik weet dat liefde bestaat omdat ik het kan voelen. Dan kun je zeggen: jouw liefde staat gelijk aan hersenchemie. En dat klopt niet. Daarmee is de mechanistische verklaring ongeldig.
Wie zegt dit ooit? Als jij denkt dat wetenschappers dit zeggen, dan heb je nogal een bizar beeld van de wetenschap. Volgens mij projecteer je vooral je eigen manier van denken en waardetoekenning op anderen in dit voorbeeld.

De "mechanistische verklaring" is niet ongeldig binnen de kaders van een "mechanistische benadering". Elk maken ze een deel uit van de realiteit die bestaat aan een multitude (of als het een woord was: infinitide) aan facetten.
pi_211824941
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:06 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Wie zegt dit ooit? Als jij denkt dat wetenschappers dit zeggen, dan heb je nogal een bizar beeld van de wetenschap. Volgens mij projecteer je vooral je eigen manier van denken en waardetoekenning op anderen in dit voorbeeld.

De "mechanistische verklaring" is niet ongeldig binnen de kaders van een "mechanistische benadering". Elk maken ze een deel uit van de realiteit die bestaat aan een multitude (of als het een woord was: infinitide) aan facetten.
Dit is wel een goed voorbeeld. Dick Swaab zegt: "wij zijn ons brein, ons bewustzijn wordt geproduceerd door het brein".

De boeddha zegt wat anders.

Zijn beide verklaringen even geldig? nee, want de mediterende boeddha weet veel meer van het bewustzijn dan een wetenschapper zoals Dick Swaab. Het bewustzijn is namelijk subjectief, dit betekent dat het in de eerste plaats ervaren moet worden. Het objectieve correlaat is secundair.
pi_211890882
Mediteren zegt exact niets over de kennis van het bewustzijn. Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Conscience do cost.
pi_211891067
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef ems. het volgende:
Mediteren zegt exact niets over de kennis van het bewustzijn. Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Er is evident geen effectievere kennismethode m.b.t. bewustzijn dan meditatie.
pi_211891088
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef ems. het volgende:
Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Conscience do cost.
pi_211891139
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:17 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is schoppen en beledigen, hier in F&L is het de bedoeling dat je argumenten geeft :)
pi_211891196
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is schoppen en beledigen,
Totaal niet. Het is een objectieve constatering. Ik heb verder geen kritiek op de meditatie-hobby. Ik heb zelf immers ook hobby's. Het is wel een beetje vreemd om te denken dat je daardoor iets over bewustzijn zou kunnen zeggen. Daar moeten dan argumenten voor komen, die zijn er totaal niet.
quote:
hier in F&L is het de bedoeling dat je argumenten geeft :)
Nou, waar blijven ze dan? :)
Conscience do cost.
pi_211891244
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:25 schreef ems. het volgende:

Nou, waar blijven ze dan? :)
Het bewustzijn is subjectief, en dus moet het in de eerste plaats ervaren worden in plaats van objectief bestudeerd. Verder geldt: hoe minder afleiding hoe beter. Als je afgeleid bent kun je geen goede waarneming doen. Dit betekent dat je het beste in een stille kamer in je eentje kunt mediteren, want alleen dan kun je je eigen geest in de meest pure staat observen.

Nou, kom op dan, waar zijn jouw argumenten? :)
pi_211891301
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het bewustzijn is subjectief, en dus moet het in de eerste plaats ervaren worden in plaats van objectief bestudeerd. Verder geldt: hoe minder afleiding hoe beter. Als je afgeleid bent kun je geen goede waarneming doen. Dit betekent dat je het beste in een stille kamer in je eentje kunt mediteren, want alleen dan kun je je eigen geest in de meest pure staat observen.
Dit zijn geen argumenten, dit zijn een handjevol meningen. Als je had gezegd dat je heel veel drugs moest snuiven en dan een dansje moest doen op hardcoremuziek om bewustzijn te 'ervaren' dan waren we nu even ver.

Maar ik ga (grotendeels) met je mee dat het subjectief is hoor. Alleen om te stellen dat meditatie daarbij zou helpen is natuurlijk net zo goed subjectief. Voor de meeste mensen doet meditatie geen fuck. Die hebben andere manieren om hun bewustzijn 'te ervaren'.

Daarom zeg ik altijd dat het hartstikke leuk is dat je mediteren zo fijn vindt maar je moet het niet groter maken dan dat het is. Een persoonlijke hobby. Net zoals videospelletjes, zoals eerder gezegd.
Conscience do cost.
pi_211891320
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:37 schreef ems. het volgende:

[..]
Dit zijn geen argumenten, dit zijn een handjevol meningen. Als je had gezegd dat je heel veel drugs moest snuiven en dan een dansje moest doen op hardcoremuziek om bewustzijn te 'ervaren' dan waren we nu even ver.

Maar ik ga (grotendeels) met je mee dat het subjectief is hoor. Alleen om te stellen dat meditatie daarbij zou helpen is natuurlijk net zo goed subjectief. Voor de meeste mensen doet meditatie geen fuck. Die hebben andere manieren om hun bewustzijn 'te ervaren'.

Daarom zeg ik altijd dat het hartstikke leuk is dat je mediteren zo fijn vindt maar je moet het niet groter maken dan dat het is. Een persoonlijke hobby. Net zoals videospelletjes, zoals eerder gezegd.
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen. Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:48:03 #61
545 dop
:copyright: dop
pi_211891406
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen. Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
Wat is dit nu voor onzin argument.
Wetenschap is ook heel effectief, en nu?
Netflix is ook heel populair, en nu?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211891423
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:48 schreef dop het volgende:

[..]
Wat is dit nu voor onzin argument.
Wetenschap is ook heel effectief, en nu?
Netflix is ook heel populair, en nu?
Ik zou zeggen, probeer het uit. Iedereen die mediteert weet namelijk dat het werkt.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:52:44 #63
545 dop
pi_211891473
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, probeer het uit. Iedereen die mediteert weet namelijk dat het werkt.
ik heb vaak zat gemediteerd om te weten dat het geen verklaring is voor wat bewustzijn is, of hoe het werkt.
Iedereen is in nagenoeg continu in een staat van bewustzijn.
Veel meer dan dat er mensen mediteren of in een staat van meditatie verkeren.
Heb ik daar mee een antwoord of bewijs? NEE.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_211891492
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:52 schreef dop het volgende:

[..]
ik heb vaak zat gemediteerd om te weten dat het geen verklaring is voor wat bewustzijn is, of hoe het werkt.
Iedereen is in nagenoeg continu in een staat van bewustzijn.
Veel meer dan dat er mensen mediteren of in een staat van meditatie verkeren.
Heb ik daar mee een antwoord of bewijs? NEE.
Nou, daarmee is de kous af :P
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:59:45 #65
545 dop
pi_211891578
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou, daarmee is de kous af :P
Precies, gezien je geen enkel argument hebt is de kous inderdaad af.
Jij bent af :P
pi_211892538
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen.
De effectiviteit van wat dan precies? Niet het verklaren van bewustzijn, iig. En opmerkelijk dat je nu opeens wel "wetenschappelijke studies" aanhaalt terwijl je net Swaab net opzij zet.
quote:
Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
Dat is vanzelfsprekend wel een hobby. Het hele idee dat religie iets groters zou zijn dan een persoonlijke bezigheid is sowieso ontzettend fout en zorgt uitsluitend voor ellende.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik heb het geprobeerd en weet dat het niet werkt. Of althans, dat hangt er natuurlijk vanaf wat je als 'werken' zou beschouwen.
Conscience do cost.
pi_211893381
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:05 schreef ems. het volgende:

[..]
De effectiviteit van wat dan precies? Niet het verklaren van bewustzijn, iig. En opmerkelijk dat je nu opeens wel "wetenschappelijke studies" aanhaalt terwijl je net Swaab net opzij zet.

Als je mediteert dan leer je jezelf (je geest/bewustzijn) gegarandeerd beter kennen.

quote:

Dat is vanzelfsprekend wel een hobby. Het hele idee dat religie iets groters zou zijn dan een persoonlijke bezigheid is sowieso ontzettend fout en zorgt uitsluitend voor ellende.

Een hobby is iets dat je een aantal uur per dag doet, bewust zijn / mindfulness / meditatie dient permanent te zijn. Het is niet zo dat je een uur of twee mediteert en dat je de rest van de dag verzonken bent in gedachten. Je moet je aandacht 24/7 erbij houden. Het is letterlijk de manier waarop je bestaat.

quote:

Ik heb het geprobeerd en weet dat het niet werkt. Of althans, dat hangt er natuurlijk vanaf wat je als 'werken' zou beschouwen.
Nog een keer proberen ;)
pi_211947961
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
Een hobby is iets dat je een aantal uur per dag doet, bewust zijn / mindfulness / meditatie dient permanent te zijn. Het is niet zo dat je een uur of twee mediteert en dat je de rest van de dag verzonken bent in gedachten. Je moet je aandacht 24/7 erbij houden. Het is letterlijk de manier waarop je bestaat.
Het zijn zwakkelingen die niet genoeg doorzetten. Wijs ze daar op, Libertarisch!
Eens kijken
pi_211948382
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:16 schreef Maharski het volgende:

[..]
Het zijn zwakkelingen die niet genoeg doorzetten. Wijs ze daar op, Libertarisch!
Zwak zou ik niet per sé zeggen, het zijn namelijk de mensen met ego's die het meeste leed moeten doorstaan. Het is eerder een verschil in liefde en devotie. Hoe meer je van het leven houdt, hoe meer moeite je bereid bent te doen.
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 23:58:48 #71
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211968908
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:16 schreef Maharski het volgende:

[..]
_O-
As above, so below.
pi_211969414
Het idee dat bewustzijn enkel een resultaat is van onze hersenen, een gedachte die je wilt loslaten. Hoe schattig. Laat me je vertellen, mijn beste, dat bewustzijn veel dieper gaat dan die elektrische signalen in je grijze massa. Het is het universum dat door jou stroomt, een eeuwige essentie die de beperkingen van de materie overstijgt. Maar je wilt wetenschappelijke indicaties, nietwaar? Helaas, wetenschap kan niet alles verklaren. Het kan de mysteries van het bewustzijn niet volledig ontrafelen. Dus blijf maar vasthouden aan je deterministisch materialistisch denken, terwijl de waarheid voorbij je beperkte blik blijft bestaan. Wie weet, misschien vind je ooit de moed om de grenzen van je eigen overtuigingen te doorbreken.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 12:38:47 #73
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211972270
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zwak zou ik niet per sé zeggen, het zijn namelijk de mensen met ego's die het meeste leed moeten doorstaan. Het is eerder een verschil in liefde en devotie. Hoe meer je van het leven houdt, hoe meer moeite je bereid bent te doen.
In dat geval rijst uiteraard de vraag wie is Libertarisch ?
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 14:08:22 #74
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211973044
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 12:38 schreef Jappie het volgende:

[..]
Juist, en dat is de beste vraag die iemand zichzelf kan stellen. Wie ben ik nou écht?

"If the voice in your head is you, then who's the one listening to it?"
As above, so below.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 14:14:50 #75
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211973082
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 07:16 schreef Conquasabit het volgende:
Het idee dat bewustzijn enkel een resultaat is van onze hersenen, een gedachte die je wilt loslaten. Hoe schattig. Laat me je vertellen, mijn beste, dat bewustzijn veel dieper gaat dan die elektrische signalen in je grijze massa. Het is het universum dat door jou stroomt, een eeuwige essentie die de beperkingen van de materie overstijgt. Maar je wilt wetenschappelijke indicaties, nietwaar? Helaas, wetenschap kan niet alles verklaren. Het kan de mysteries van het bewustzijn niet volledig ontrafelen. Dus blijf maar vasthouden aan je deterministisch materialistisch denken, terwijl de waarheid voorbij je beperkte blik blijft bestaan. Wie weet, misschien vind je ooit de moed om de grenzen van je eigen overtuigingen te doorbreken.
En hoe doe ik dat?
pi_211973970
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 12:38 schreef Jappie het volgende:

[..]
Daar zijn meerdere antwoorden op te geven. Ik ben zowel de mens Libertarisch, alsook het attribuutloze en ongeconditioneerde bewustzijn (God/Brahman). Iemand moet in mijn opinie kunnen schakelen tussen het absolute en het relatieve, tussen de Realiteit en het videospel.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 17:42:31 #77
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211975103
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 07:16 schreef Conquasabit het volgende:
Zeer sterke post, Shiva proberen te bewijzen met Shakti maatstaven :)
As above, so below.
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 17:46:13 #78
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211975143
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 15:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Daar zijn meerdere antwoorden op te geven. Ik ben zowel de mens Libertarisch, alsook het attribuutloze en ongeconditioneerde bewustzijn (God/Brahman). Iemand moet in mijn opinie kunnen schakelen tussen het absolute en het relatieve, tussen de Realiteit en het videospel.
Exact, een node in het videospel versus de uitgezoomde versie die t videospel aanschouwt ipv denken dat t het karakter is IN het videospel.

Dát is t verschil tussen objectieve en subjectieve realiteit. Hét verschil tussen ego en self. Chapeau ook voor deze post.
As above, so below.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 17:58:12 #79
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211975224
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 15:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Op zich geen bezwaar tegen deze uitleg maar het gaat wat voorbij aan de eigenlijke bedoeling van mijn vraag.
Ik wilde je attent maken op het feit dat geen mens egoloos is; ik vond het daarom wat vreemd dat je stelde dat mensen met een ego (iedereen dus) het meeste leed moeten doorstaan.
pi_211975363
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 17:58 schreef Jappie het volgende:

[..]
Op zich geen bezwaar tegen deze uitleg maar het gaat wat voorbij aan de eigenlijke bedoeling van mijn vraag.
Ik wilde je attent maken op het feit dat geen mens egoloos is; ik vond het daarom wat vreemd dat je stelde dat mensen met een ego (iedereen dus) het meeste leed moeten doorstaan.
Ja, maar als je verlicht bent lijd je niet omdat je verenigd bent met je goddelijke natuur.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 19:34:13 #81
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211976147
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 18:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, maar als je verlicht bent lijd je niet omdat je verenigd bent met je goddelijke natuur.
Wellicht is het lijden minder groot maar er is desalniettemin lijden.
Indien dit niet het geval zou zijn zou er geen fysieke ervaring...of uberhaupt ervaring zijn.
Verenigd zijn met je goddelijke natuur houdt bijvoorbeeld binnen het Boedhisme in dat elk verlangen is gedoofd.
Dus ook het verlangen naar het ontkomen aan het lijden zelf. Veel mensen zitten vast in dit deel van de cloak en dat lijkt bij jou ook het geval te zijn. Niet geheel onlogisch daar het een volkomen natuurlijke reactie is om vrij van lijden te willen zijn. Verlangen is echter onlosmakelijke verbonden met het menselijk bestaan

Jouw huidige verlangen jezelf en deze internet gemeenschap te overtuigen van ons spirituele zijn evenzogoed; en me dunkt dat je daar in zekere zin ook het lijden van ondervind getuige ook de vele verhitte discussies die je her en der in de topics voert ;)

Anyway; de "zwaarte" van het leven; of het nu fysiek geestelijk mentaal of emotioneel is komt voort uit het verlangen dit als zodanig te ervaren. Er is geen enkele andere logische reden te bedenken dan juist dat; ook al voelt het binnen de cloak vaak absoluut niet zo.

Verlichting als op zichzelf staand doel van het goddelijke zelf is logischerwijs onzinnig; de Alpha en de Omega zijn immers gelijk. De weg, het verdwalen in de ervaring en de weg terug moeten minstens net zo waardevol zo niet meer waardevol zijn.
pi_211976732
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 19:34 schreef Jappie het volgende:

[..]
Wellicht is het lijden minder groot maar er is desalniettemin lijden.
Indien dit niet het geval zou zijn zou er geen fysieke ervaring...of uberhaupt ervaring zijn.
Verenigd zijn met je goddelijke natuur houdt bijvoorbeeld binnen het Boedhisme in dat elk verlangen is gedoofd.
Dus ook het verlangen naar het ontkomen aan het lijden zelf. Veel mensen zitten vast in dit deel van de cloak en dat lijkt bij jou ook het geval te zijn. Niet geheel onlogisch daar het een volkomen natuurlijke reactie is om vrij van lijden te willen zijn. Verlangen is echter onlosmakelijke verbonden met het menselijk bestaan

Jouw huidige verlangen jezelf en deze internet gemeenschap te overtuigen van ons spirituele zijn evenzogoed; en me dunkt dat je daar in zekere zin ook het lijden van ondervind getuige ook de vele verhitte discussies die je her en der in de topics voert ;)

Anyway; de "zwaarte" van het leven; of het nu fysiek geestelijk mentaal of emotioneel is komt voort uit het verlangen dit als zodanig te ervaren. Er is geen enkele andere logische reden te bedenken dan juist dat; ook al voelt het binnen de cloak vaak absoluut niet zo.

Verlichting als op zichzelf staand doel van het goddelijke zelf is logischerwijs onzinnig; de Alpha en de Omega zijn immers gelijk. De weg, het verdwalen in de ervaring en de weg terug moeten minstens net zo waardevol zo niet meer waardevol zijn.
Je bent opvallend veel beperkingen aan het opleggen "dit kan niet, dat kan niet, blabla''.

Een beetje vreemd voor iemand die spiritueel bezig is, je gelooft toch in magie?
  dinsdag 9 januari 2024 @ 22:06:43 #83
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211978337
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 20:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je bent opvallend veel beperkingen aan het opleggen "dit kan niet, dat kan niet, blabla''.

Een beetje vreemd voor iemand die spiritueel bezig is, je gelooft toch in magie?
Geen idee waar jij leest dat dit of dat allemaal niet kan. Ik reageer op een post van jouw in samenhang met een aantal van jouw standaard stellingen.

a) spiritualiteit is de enige ware realiteit
b) deze realiteit is te bereiken middels meditatie
c) verlichting is het ultieme doel

Wat mij betreft een legitieme reactie waarbij ik nergens stel dat iets niet kan maar dat jouw uitspraken niet logisch consistent zijn met de leer die je verkondigt.

Maar goed..laten we het omdraaien dan leer ik ook weer wat:

Was is het nut van verlichting via de omweg van het aardse lijdzame bestaan indien de verlichte staat reeds de oorspronkelijke goddelijke afstemming is ?
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 01:18:03 #84
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211979309
Sterke inbreng hier ook Jappie, thanks.
As above, so below.
pi_211980659
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 22:06 schreef Jappie het volgende:

[..]
Geen idee waar jij leest dat dit of dat allemaal niet kan. Ik reageer op een post van jouw in samenhang met een aantal van jouw standaard stellingen.

a) spiritualiteit is de enige ware realiteit
b) deze realiteit is te bereiken middels meditatie
c) verlichting is het ultieme doel

Wat mij betreft een legitieme reactie waarbij ik nergens stel dat iets niet kan maar dat jouw uitspraken niet logisch consistent zijn met de leer die je verkondigt.

Maar goed..laten we het omdraaien dan leer ik ook weer wat:

Was is het nut van verlichting via de omweg van het aardse lijdzame bestaan indien de verlichte staat reeds de oorspronkelijke goddelijke afstemming is ?
Je leven is je eigen karma/manifestatie, het aardse bestaan hoeft niet lijdzaam te zijn. Het is wat je er zelf van maakt. Dit is toch algemene kennis? :P
  woensdag 10 januari 2024 @ 12:46:23 #86
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211982547
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je leven is je eigen karma/manifestatie, het aardse bestaan hoeft niet lijdzaam te zijn. Het is wat je er zelf van maakt. Dit is toch algemene kennis? :P
Leuke afleiding maar het is geen antwoord op mijn vraag.....ik vroeg niet over het eventuele mechanisme maar om wat jouw idee van het nut van de omweg is als het uiteindelijke doel conform jouw eigen ideeen toch het ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan zijn ?
pi_211982729
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 12:46 schreef Jappie het volgende:

[..]
Leuke afleiding maar het is geen antwoord op mijn vraag.....ik vroeg niet over het eventuele mechanisme maar om wat jouw idee van het nut van de omweg is als het uiteindelijke doel conform jouw eigen ideeen toch het ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan zijn ?
Je krijgt geen antwoord op je vraag omdat je met je eigen bizarre gedachtes komt aanzetten. Er is geen omweg en het doel van verlichting is niet het 'ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan'. :)
  woensdag 10 januari 2024 @ 16:26:32 #88
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211984586
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 13:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je krijgt geen antwoord op je vraag omdat je met je eigen bizarre gedachtes komt aanzetten. Er is geen omweg en het doel van verlichting is niet het 'ontlopen van de kenmerken van het aardse bestaan'. :)
Geen omweg dus en ook niet het ontlopen van lijden; hoe moet ik het leven dan zien ? Zoiets als een nachtelijke dropping waarbij je zelf de weg naar huis moet vinden met her en der een clue en als je extreem veel mazzel hebt een goedwillende mede gedropte die je middels wat posts op een forum aanzet tot liefde en devotie voor het aards leven welke je het best kunt bereiken door meditatie ?
pi_211985323
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:26 schreef Jappie het volgende:

[..]
Geen omweg dus en ook niet het ontlopen van lijden; hoe moet ik het leven dan zien ? Zoiets als een nachtelijke dropping waarbij je zelf de weg naar huis moet vinden met her en der een clue en als je extreem veel mazzel hebt een goedwillende mede gedropte die je middels wat posts op een forum aanzet tot liefde en devotie voor het aards leven welke je het best kunt bereiken door meditatie ?
Haha, ik weet het zelf ook niet helemaal Jappie. Het leven is een mysterie. Maar zoals je zelf aangeeft, de fundamentele realiteit kan het beste gekend worden in stilte (meditatie). Stilte is de taal van God.
pi_211989255
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:45 schreef Libertarisch het volgende:
Stilte is de taal van God.
:X
pi_211998541
Mensen die in dit topic beweren verlicht te zijn 8)7

Vervolgens worden ze om het minst en geringste boos zodra iemand hun geloof in twijfel neemt. :')
pi_212001737
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2024 21:40 schreef Cockwhale het volgende:
Mensen die in dit topic beweren verlicht te zijn 8)7
Dat zal ik voorlopig niet over mezelf beweren. Ik bedoel, we hebben het hier wel over het hoogst haalbare :D
  Moderator vrijdag 12 januari 2024 @ 23:55:23 #93
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212009485
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat zal ik voorlopig niet over mezelf beweren. Ik bedoel, we hebben het hier wel over het hoogst haalbare :D
Eens, ik ben ook verre van "enlightened", ik heb enkel een glimpse gezien van what its like, want als je enlightened bent voer je deze discussie niet eens meer. Ik heb enkel het idee van mezelf dat ik de theorie best sterk in kaart heb van hoe het werkt, praktisch gezien ben ik way worse.

Daarom Adyashanti, ook weer zeer sterk;

quote:
Do not think that enlightenment is going to make you special, it's not. If you feel special in any way, then enlightenment has not occurred. I meet a lot of people who think they are enlightened and awake simply because they have had a very moving spiritual experience.
Dit is waarom je ook nooit Boeddhisten aan de deur ziet om jou te overtuigen, Hinduisten ook niet. De rest daarentegen....

SPOILER: treffend
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Knower versus believer
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
As above, so below.
pi_212009703
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:28 schreef aTypisch het volgende:
Heroic dose van truffels nemen
Nooit gedaan. Ben tot een gram of zes a zeven truffels (philosopher's stone) gegaan een paar jaar geleden om het een heel klein beetje te ervaren hoe het is maar had al zoveel van tevoren zitten bekijken op YouTube (ook over Ayahuasca, DMT, en Salvia waaronder hele bizarre trips) dat ik het wel welletjes vond tot op dat punt. Ik had het idee dat al mijn meubels en objecten "mij zaten te bekijken" en ik te gast was in "hun" huis. Alsof ik de objecten zelf was die mij bekeken. En naar buiten kijkend zag ik de bladeren aan de bomen per blad ook allemaal naar mij "kijken" dus naar mij gericht alsof ze me zagen/opmerkten. Het zwaaien van de bladeren in de wind in de fonkelende zon was als een Halllooooo zwaaien naar mij. Dat was wel vrolijk. En ik zag in mijn armen een soort van Tribal Tattoos onder de huid. Toen ben ik maar gestopt met vreten hahaha. Want ik was ook nog eens alleen. Ik pak het ooit wel weer eens op. LOL
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_212009853
quote:
14s.gif Op zondag 17 december 2023 00:06 schreef Mijk het volgende:

[..]

Zie ook deze uitleg, dit komt echt zó overeen met wat jouw video op t laatst zegt.

Dit gaat heel ver, om dit uberhaupt aan te horen moet je in staat zijn alles los te laten wat je denkt te weten en gewoon ns luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Het komt wel eng sterk overéén met wat die video wat jij post zegt. Zijn content is radicaal, maar ik heb hem nog niet echt op fouten kunnen betrappen versus mn eigen (spirituele) knowledge voor zover die kan bestaan.

SPOILER: versie 2 van bovenstaande
Heb ze ff in zo'n geel mapje gedaan ipv linkje opslaan anders ga ik 100% vergeten te kijken. :)
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 01:16:32 #96
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212009924
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 00:48 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Heb ze ff in zo'n geel mapje gedaan ipv linkje opslaan anders ga ik 100% vergeten te kijken. :)
Worth watching, wel lange vids.
As above, so below.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 01:58:41 #97
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212009999
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 00:24 schreef Monomeism het volgende:

[..]
Nooit gedaan. Ben tot een gram of zes a zeven truffels (philosopher's stone) gegaan een paar jaar geleden om het een heel klein beetje te ervaren hoe het is maar had al zoveel van tevoren zitten bekijken op YouTube (ook over Ayahuasca, DMT, en Salvia waaronder hele bizarre trips) dat ik het wel welletjes vond tot op dat punt. Ik had het idee dat al mijn meubels en objecten "mij zaten te bekijken" en ik te gast was in "hun" huis. Alsof ik de objecten zelf was die mij bekeken. En naar buiten kijkend zag ik de bladeren aan de bomen per blad ook allemaal naar mij "kijken" dus naar mij gericht alsof ze me zagen/opmerkten. Het zwaaien van de bladeren in de wind in de fonkelende zon was als een Halllooooo zwaaien naar mij. Dat was wel vrolijk. En ik zag in mijn armen een soort van Tribal Tattoos onder de huid. Toen ben ik maar gestopt met vreten hahaha. Want ik was ook nog eens alleen. Ik pak het ooit wel weer eens op. LOL
Als je er dan 1 gaat doen he, doe Ayahuasca. Ik heb heel veel ervaring in psychedelics, dit blaast je complete wereld omver. Begeleiding daarbij is dan ook niet overdreven, zorg voor goede begeleiding als je t doet.

Zie ook dit topic, hierin tracht ik best gedetailleerd uit te leggen hoe dit werkt en waarom het werkt.
As above, so below.
pi_212010262
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 10:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 januari 2024 23:55 schreef Mijk het volgende:
Eens, ik ben ook verre van "enlightened"
Dus is het nogal dom om vol te houden dat als je maar genoeg tript op drugs of zo veel als mogelijk mediteert je ergens iets zal bereiken of zal zien dat voor heilig moet doorgaan.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator zaterdag 13 januari 2024 @ 04:21:25 #99
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212010291
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 04:05 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
[..]
Dus is het nogal dom om vol te houden dat als je maar genoeg tript op drugs of zo veel als mogelijk mediteert je ergens iets zal bereiken of zal zien dat voor heilig moet doorgaan.
Nee, niet als je begrijpt wat die zgn "drugs" doen, zie gelinkte topic, want dát is nodig.
As above, so below.
  zaterdag 13 januari 2024 @ 05:04:06 #100
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212010330
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 december 2023 23:58 schreef KoningWouter het volgende:
Hoe kom ik af van het idee dat bewustzijn een resultaat is van onze hersenen?

daar kom je niet vanaf, bewustzijn is 'n biologisch proces wat zich afspeelt in de hersenen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')