abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211824778
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je zei in post #45 dat alle verklaringen even geldig zijn, maar dat is niet zo. Het bewustzijn is een fenomeen dat we op meerdere manieren kunnen bestuderen en waar meerdere verklaringen uit komen. Een mechanistische verklaring gaat op basis van indirecte informatie, een spirituele verklaring begint bij de bron van onze kennis. Zoals: ik weet dat liefde bestaat omdat ik het kan voelen. Dan kun je zeggen: jouw liefde staat gelijk aan hersenchemie. En dat klopt niet. Daarmee is de mechanistische verklaring ongeldig.
Wie zegt dit ooit? Als jij denkt dat wetenschappers dit zeggen, dan heb je nogal een bizar beeld van de wetenschap. Volgens mij projecteer je vooral je eigen manier van denken en waardetoekenning op anderen in dit voorbeeld.

De "mechanistische verklaring" is niet ongeldig binnen de kaders van een "mechanistische benadering". Elk maken ze een deel uit van de realiteit die bestaat aan een multitude (of als het een woord was: infinitide) aan facetten.
pi_211824941
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:06 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Wie zegt dit ooit? Als jij denkt dat wetenschappers dit zeggen, dan heb je nogal een bizar beeld van de wetenschap. Volgens mij projecteer je vooral je eigen manier van denken en waardetoekenning op anderen in dit voorbeeld.

De "mechanistische verklaring" is niet ongeldig binnen de kaders van een "mechanistische benadering". Elk maken ze een deel uit van de realiteit die bestaat aan een multitude (of als het een woord was: infinitide) aan facetten.
Dit is wel een goed voorbeeld. Dick Swaab zegt: "wij zijn ons brein, ons bewustzijn wordt geproduceerd door het brein".

De boeddha zegt wat anders.

Zijn beide verklaringen even geldig? nee, want de mediterende boeddha weet veel meer van het bewustzijn dan een wetenschapper zoals Dick Swaab. Het bewustzijn is namelijk subjectief, dit betekent dat het in de eerste plaats ervaren moet worden. Het objectieve correlaat is secundair.
pi_211890882
Mediteren zegt exact niets over de kennis van het bewustzijn. Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Conscience do cost.
pi_211891067
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef ems. het volgende:
Mediteren zegt exact niets over de kennis van het bewustzijn. Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Er is evident geen effectievere kennismethode m.b.t. bewustzijn dan meditatie.
pi_211891088
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:00 schreef ems. het volgende:
Dat is, nogmaals, hoogstens iets wat de kleine mediterende man zou zeggen in de hoop zijn hobby te valideren ten opzichte van derden.
Conscience do cost.
pi_211891139
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:17 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is schoppen en beledigen, hier in F&L is het de bedoeling dat je argumenten geeft :)
pi_211891196
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is schoppen en beledigen,
Totaal niet. Het is een objectieve constatering. Ik heb verder geen kritiek op de meditatie-hobby. Ik heb zelf immers ook hobby's. Het is wel een beetje vreemd om te denken dat je daardoor iets over bewustzijn zou kunnen zeggen. Daar moeten dan argumenten voor komen, die zijn er totaal niet.
quote:
hier in F&L is het de bedoeling dat je argumenten geeft :)
Nou, waar blijven ze dan? :)
Conscience do cost.
pi_211891244
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:25 schreef ems. het volgende:

Nou, waar blijven ze dan? :)
Het bewustzijn is subjectief, en dus moet het in de eerste plaats ervaren worden in plaats van objectief bestudeerd. Verder geldt: hoe minder afleiding hoe beter. Als je afgeleid bent kun je geen goede waarneming doen. Dit betekent dat je het beste in een stille kamer in je eentje kunt mediteren, want alleen dan kun je je eigen geest in de meest pure staat observen.

Nou, kom op dan, waar zijn jouw argumenten? :)
pi_211891301
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het bewustzijn is subjectief, en dus moet het in de eerste plaats ervaren worden in plaats van objectief bestudeerd. Verder geldt: hoe minder afleiding hoe beter. Als je afgeleid bent kun je geen goede waarneming doen. Dit betekent dat je het beste in een stille kamer in je eentje kunt mediteren, want alleen dan kun je je eigen geest in de meest pure staat observen.
Dit zijn geen argumenten, dit zijn een handjevol meningen. Als je had gezegd dat je heel veel drugs moest snuiven en dan een dansje moest doen op hardcoremuziek om bewustzijn te 'ervaren' dan waren we nu even ver.

Maar ik ga (grotendeels) met je mee dat het subjectief is hoor. Alleen om te stellen dat meditatie daarbij zou helpen is natuurlijk net zo goed subjectief. Voor de meeste mensen doet meditatie geen fuck. Die hebben andere manieren om hun bewustzijn 'te ervaren'.

Daarom zeg ik altijd dat het hartstikke leuk is dat je mediteren zo fijn vindt maar je moet het niet groter maken dan dat het is. Een persoonlijke hobby. Net zoals videospelletjes, zoals eerder gezegd.
Conscience do cost.
pi_211891320
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:37 schreef ems. het volgende:

[..]
Dit zijn geen argumenten, dit zijn een handjevol meningen. Als je had gezegd dat je heel veel drugs moest snuiven en dan een dansje moest doen op hardcoremuziek om bewustzijn te 'ervaren' dan waren we nu even ver.

Maar ik ga (grotendeels) met je mee dat het subjectief is hoor. Alleen om te stellen dat meditatie daarbij zou helpen is natuurlijk net zo goed subjectief. Voor de meeste mensen doet meditatie geen fuck. Die hebben andere manieren om hun bewustzijn 'te ervaren'.

Daarom zeg ik altijd dat het hartstikke leuk is dat je mediteren zo fijn vindt maar je moet het niet groter maken dan dat het is. Een persoonlijke hobby. Net zoals videospelletjes, zoals eerder gezegd.
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen. Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:48:03 #61
545 dop
:copyright: dop
pi_211891406
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen. Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
Wat is dit nu voor onzin argument.
Wetenschap is ook heel effectief, en nu?
Netflix is ook heel populair, en nu?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211891423
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:48 schreef dop het volgende:

[..]
Wat is dit nu voor onzin argument.
Wetenschap is ook heel effectief, en nu?
Netflix is ook heel populair, en nu?
Ik zou zeggen, probeer het uit. Iedereen die mediteert weet namelijk dat het werkt.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:52:44 #63
545 dop
pi_211891473
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, probeer het uit. Iedereen die mediteert weet namelijk dat het werkt.
ik heb vaak zat gemediteerd om te weten dat het geen verklaring is voor wat bewustzijn is, of hoe het werkt.
Iedereen is in nagenoeg continu in een staat van bewustzijn.
Veel meer dan dat er mensen mediteren of in een staat van meditatie verkeren.
Heb ik daar mee een antwoord of bewijs? NEE.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_211891492
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:52 schreef dop het volgende:

[..]
ik heb vaak zat gemediteerd om te weten dat het geen verklaring is voor wat bewustzijn is, of hoe het werkt.
Iedereen is in nagenoeg continu in een staat van bewustzijn.
Veel meer dan dat er mensen mediteren of in een staat van meditatie verkeren.
Heb ik daar mee een antwoord of bewijs? NEE.
Nou, daarmee is de kous af :P
  dinsdag 2 januari 2024 @ 13:59:45 #65
545 dop
pi_211891578
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou, daarmee is de kous af :P
Precies, gezien je geen enkel argument hebt is de kous inderdaad af.
Jij bent af :P
pi_211892538
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn genoeg wetenschappelijke studies die de effectiviteit van meditatie bevestigen.
De effectiviteit van wat dan precies? Niet het verklaren van bewustzijn, iig. En opmerkelijk dat je nu opeens wel "wetenschappelijke studies" aanhaalt terwijl je net Swaab net opzij zet.
quote:
Verder zijn er twee wereldreligies op meditatie gebaseerd (hindoeisme en boeddhisme). Dat is natuurlijk geen hobby, ik bedoel, het gaat over het bestaan. Dat is vanzelfsprekend het belangrijkste wat er is!
Dat is vanzelfsprekend wel een hobby. Het hele idee dat religie iets groters zou zijn dan een persoonlijke bezigheid is sowieso ontzettend fout en zorgt uitsluitend voor ellende.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 13:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik heb het geprobeerd en weet dat het niet werkt. Of althans, dat hangt er natuurlijk vanaf wat je als 'werken' zou beschouwen.
Conscience do cost.
pi_211893381
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 15:05 schreef ems. het volgende:

[..]
De effectiviteit van wat dan precies? Niet het verklaren van bewustzijn, iig. En opmerkelijk dat je nu opeens wel "wetenschappelijke studies" aanhaalt terwijl je net Swaab net opzij zet.

Als je mediteert dan leer je jezelf (je geest/bewustzijn) gegarandeerd beter kennen.

quote:

Dat is vanzelfsprekend wel een hobby. Het hele idee dat religie iets groters zou zijn dan een persoonlijke bezigheid is sowieso ontzettend fout en zorgt uitsluitend voor ellende.

Een hobby is iets dat je een aantal uur per dag doet, bewust zijn / mindfulness / meditatie dient permanent te zijn. Het is niet zo dat je een uur of twee mediteert en dat je de rest van de dag verzonken bent in gedachten. Je moet je aandacht 24/7 erbij houden. Het is letterlijk de manier waarop je bestaat.

quote:

Ik heb het geprobeerd en weet dat het niet werkt. Of althans, dat hangt er natuurlijk vanaf wat je als 'werken' zou beschouwen.
Nog een keer proberen ;)
pi_211947961
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
Een hobby is iets dat je een aantal uur per dag doet, bewust zijn / mindfulness / meditatie dient permanent te zijn. Het is niet zo dat je een uur of twee mediteert en dat je de rest van de dag verzonken bent in gedachten. Je moet je aandacht 24/7 erbij houden. Het is letterlijk de manier waarop je bestaat.
Het zijn zwakkelingen die niet genoeg doorzetten. Wijs ze daar op, Libertarisch!
Eens kijken
pi_211948382
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:16 schreef Maharski het volgende:

[..]
Het zijn zwakkelingen die niet genoeg doorzetten. Wijs ze daar op, Libertarisch!
Zwak zou ik niet per sé zeggen, het zijn namelijk de mensen met ego's die het meeste leed moeten doorstaan. Het is eerder een verschil in liefde en devotie. Hoe meer je van het leven houdt, hoe meer moeite je bereid bent te doen.
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 23:58:48 #71
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211968908
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:16 schreef Maharski het volgende:

[..]
_O-
As above, so below.
pi_211969414
Het idee dat bewustzijn enkel een resultaat is van onze hersenen, een gedachte die je wilt loslaten. Hoe schattig. Laat me je vertellen, mijn beste, dat bewustzijn veel dieper gaat dan die elektrische signalen in je grijze massa. Het is het universum dat door jou stroomt, een eeuwige essentie die de beperkingen van de materie overstijgt. Maar je wilt wetenschappelijke indicaties, nietwaar? Helaas, wetenschap kan niet alles verklaren. Het kan de mysteries van het bewustzijn niet volledig ontrafelen. Dus blijf maar vasthouden aan je deterministisch materialistisch denken, terwijl de waarheid voorbij je beperkte blik blijft bestaan. Wie weet, misschien vind je ooit de moed om de grenzen van je eigen overtuigingen te doorbreken.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 12:38:47 #73
16305 Jappie
parttime reverend
pi_211972270
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zwak zou ik niet per sé zeggen, het zijn namelijk de mensen met ego's die het meeste leed moeten doorstaan. Het is eerder een verschil in liefde en devotie. Hoe meer je van het leven houdt, hoe meer moeite je bereid bent te doen.
In dat geval rijst uiteraard de vraag wie is Libertarisch ?
  Moderator dinsdag 9 januari 2024 @ 14:08:22 #74
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211973044
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 12:38 schreef Jappie het volgende:

[..]
In dat geval rijst uiteraard de vraag wie is Libertarisch ?
Juist, en dat is de beste vraag die iemand zichzelf kan stellen. Wie ben ik nou écht?

"If the voice in your head is you, then who's the one listening to it?"
As above, so below.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 14:14:50 #75
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211973082
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 07:16 schreef Conquasabit het volgende:
Het idee dat bewustzijn enkel een resultaat is van onze hersenen, een gedachte die je wilt loslaten. Hoe schattig. Laat me je vertellen, mijn beste, dat bewustzijn veel dieper gaat dan die elektrische signalen in je grijze massa. Het is het universum dat door jou stroomt, een eeuwige essentie die de beperkingen van de materie overstijgt. Maar je wilt wetenschappelijke indicaties, nietwaar? Helaas, wetenschap kan niet alles verklaren. Het kan de mysteries van het bewustzijn niet volledig ontrafelen. Dus blijf maar vasthouden aan je deterministisch materialistisch denken, terwijl de waarheid voorbij je beperkte blik blijft bestaan. Wie weet, misschien vind je ooit de moed om de grenzen van je eigen overtuigingen te doorbreken.
En hoe doe ik dat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')