Dat is dus helemaal niet bewezen maar wel de meest logische aanname voor mij helaas.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 05:04 schreef sturmpie het volgende:
[..]
daar kom je niet vanaf, bewustzijn is 'n biologisch proces wat zich afspeelt in de hersenen.
hoezo is dat niet bewezen, als je 'n harde klap tegen je hoofd krijgt ga je KO = bewusteloos. dwz wel zeker zeggen dat bewustzijn in 't hoofd cq hersenen afspeelt, je kan 't namelijk uitschakelen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 06:52 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat is dus helemaal niet bewezen maar wel de meest logische aanname voor mij helaas.
Dat is toch geen bewijs.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 06:59 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hoezo is dat niet bewezen, als je 'n harde klap tegen je hoofd krijgt ga je KO = bewusteloos. dwz wel zeker zeggen dat bewustzijn in 't hoofd cq hersenen afspeelt, je kan 't namelijk uitschakelen.
denk aan neurologie en anesthesie, je kan 'n mens onder narcose brengen via 'drugs/medicatie'
dat zegt genoeg imo.
Buiten dat is het onduidelijk of het bewustzijn ook "uitgaat" op dat moment, je herinnert je niets, omdat herinneringen fysiek opgeslagen zijn in het geheugen, dus het zegt niet zo gek veel idd. Goed ik denk wel dat bewustzijn een lichaam (brein) nodig heeft om zich hier (aardse materiele wereld) goed te manifesteren.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:01 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat is toch geen bewijs.
Je zou al kunnen stellen dat je hersenen als een soort antenne fungeren die bewustzijn ontvangt. Met een klap op je hoofd zou die verbinding verstoord kunnen worden.
zo kan je allerlei rare dingen bedenken mbt bewustzijn.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:01 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat is toch geen bewijs.
Je zou al kunnen stellen dat je hersenen als een soort antenne fungeren die bewustzijn ontvangt. Met een klap op je hoofd zou die verbinding verstoord kunnen worden.
Ja het is dus niet bewezen dat het voortkomt uit je hersenen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:20 schreef sturmpie het volgende:
[..]
zo kan je allerlei rare dingen bedenken mbt bewustzijn.
bewustzijn is 'n soort antenne, via je zintuigen vang je signalen op
er is 'n russische wetenschapper die zegt: je bent je omgevingquote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:22 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja het is dus niet bewezen dat het voortkomt uit je hersenen.
Helaas vind ik het wel de meest voor de hand liggende oplossing dus lukt het me niet om afstand te doen van dat idee.
Ja en aangezien dat niet bewezen is wil daar graag vanaf.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:25 schreef sturmpie het volgende:
[..]
er is 'n russische wetenschapper die zegt: je bent je omgeving
dus alles wat je doet denkt voelt is afkomstig uit de omgeving
of: je bent 'n reflectie van je omgeving
dwz de omgeving bepaalt wat jij als bewustzijn ervaart
't is 'n interactie met de omgeving
je bent zelf dan 'n soort spiegel en de omgeving reflecteert zich op/in jou
vaag onderwerp
ik houd 't ook simpelweg bij 't feit dat de hersenen 't bewustzijn mogelijk maken
Kijk eens naar Nirvikalpa Samadhi , dit kun je zelf ook alleen is dit 1 vd laatste stages van Yoga, via Meditatie en Psychedelics kun je ook "de omgeving worden", boven je lichaam uitstijgen, ook bij NDE is dat het geval (waarschijnlijk door DMT wat je krijgt bij NDE). Hiervan zijn ook talloze meldingen dat mensen ook meekregen wat er op operatie tafels gebeurde enzovoort.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:22 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja het is dus niet bewezen dat het voortkomt uit je hersenen.
Helaas vind ik het wel de meest voor de hand liggende oplossing dus lukt het me niet om afstand te doen van dat idee.
True!quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:38 schreef Mijk het volgende:
Verder vond ik ook dat @:Libertarisch met een belachelijk sterke opmerking kwam daarover, hij zei;
"Als er uberhaupt al geen materie bestaat, en alles energie is (E=MC˛?), dan bestaat het niet dat de hersenen het bewustzijn creeeren, dan is het andersom.".
Spot on.
Er is wel degelijk iets te bereiken, en dat is het beeindigen van menselijk leed. Zolang er menselijk leed is (waaronder je eigen) is er de noodzaak om te mediteren. Alleen meditatie kan het leed stoppen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 04:05 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
[..]
Dus is het nogal dom om vol te houden dat als je maar genoeg tript op drugs of zo veel als mogelijk mediteert je ergens iets zal bereiken of zal zien dat voor heilig moet doorgaan.
Dit alles zou gewoon een droom kunnen zijn. Dat wil zeggen, wat jij aanneemt voor de fundamentele realiteit (objectieve wereld bestaand uit atomen) zou een illusie kunnen zijn. Voor zover wij weten bestaat er geen materie buiten bewustzijn. Materie is zelf namelijk een subjectieve ervaring in het bewustzijn (geuren kleuren geluiden).quote:Op zaterdag 13 januari 2024 06:59 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hoezo is dat niet bewezen, als je 'n harde klap tegen je hoofd krijgt ga je KO = bewusteloos. dwz wel zeker zeggen dat bewustzijn in 't hoofd cq hersenen afspeelt, je kan 't namelijk uitschakelen.
denk aan neurologie en anesthesie, je kan 'n mens onder narcose brengen via 'drugs/medicatie'
dat zegt genoeg imo.
Gelukkig is het basisprincipe heel simpel en kan iedereen het uitvoeren. Het komt dan aan op doorzettingsvermogen, liefde, devotie...quote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Eens, ik ben ook verre van "enlightened", ik heb enkel een glimpse gezien van what its like, want als je enlightened bent voer je deze discussie niet eens meer. Ik heb enkel het idee van mezelf dat ik de theorie best sterk in kaart heb van hoe het werkt, praktisch gezien ben ik way worse.
Nu zijn daar 2 opvattingen over;quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Gelukkig is het basisprincipe heel simpel en kan iedereen het uitvoeren. Het komt dan aan op doorzettingsvermogen, liefde, devotie...
In het nu leven en de interne dialoog stoppen. ''Rest as awareness'' zoals Adya terecht zou opmerken
If you die before you die, then you won't die when you die.quote:Nirvana (Sanskrit: निर्वाण, nirvāṇa; Pali: nibbāna) is "blowing out" or "quenching" of the activity of the grasping mind and its related unease.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Stampen in een plas water om hem spiegel-glad te krijgen, dat is wat men doet met het "proberen" iets te behalen, incl myself. Ik denk zelf ook dat; hoe meer analytisch je bent ingesteld, hoe "moeilijker" dit is. Want de paradox is júist dat analytische helemaal uitzetten en ook dat loslaten. En dan idd in het "nu" leven, enkel dat, alignment met life's "livestream".
As above, so below.
quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nu zijn daar 2 opvattingen over;
1.) De spirituele kant zegt (zoals ook Adya, Watts, Krishna) dat je het doet zoals jij hierboven beschrijft idd, dan overstijg je álles, incl je shadows en duality en dat je daarmee dus in de staat komt.
2.) De psychologische kant zegt; shadows verwerken die in de weg zitten, het ego doorzien en op die manier wordt de dualiteit óók weggepoetst omdat je je shadow integreert in je complete "being", waarna enlightenment optreedt, want Religare. De acceptatie van shadow door ego, en derhalve een merge in elkaar om weer "whole" te worden.
Ik weet niet 100% zeker wát waar is en de juiste methodiek. Voorlopig heb ik een "enlightening" ervaring enkel gehad op basis van 1. Door het lezen van Adya's boeken en op psychedelics. Nu werken psychedelics ook shadows weg als je hier goed mee bent, dit omdat het redelijk stuurbaar is richting die kant en het eigenlijk vanzelf ook naar voren komt. Maar in mijn ervaring lijkt het erop dat psychedelics je complete psyche de weg wijzen richting alignment van alle planes of existence en dan treedt het vanzelf op, op basis van het eerst genoemde principe. Óók zonder enige shadow te hebbben verwerkt.
Dit laatste is imo de reden waarom het voor mij nog geen "permanente" (voor zover dat kan) vorm heeft aangenomen. De psychedelic wees de weg wel, adya's boek ook, alleen is er nog teveel onbewuste bagagge aanwezig welke terugkomt zodra de bewustzijnsversterking (door de psychedelic), uitwerkt.
In het geval van Adya's boek, zeker in Emptiness Dancing, merk je door het hele boek heen wel dat hij bewust je ego aanvalt omdat dat zijn methodiek is om je te laten doorzien hoe het reageert, en het dus derhalve expres uit zn tent lokt. En met name in de laatste 2 hoofdstukken zet hij aan en haalt hij echt álles uit de kast om je dat te laten doorzien.
Dan doorzie je dus de werking ervan, maar het ego keert ook snel terug in oude patronen (neural pathways) en is het dus lastig om "daarin" te blijven omdat het een bepaalde vorm van concentratie is, zo zou je het imo kunnen noemen en tegelijkertijd ook niet, omdat je niets moet proberen. Dat "proberen" te doen is de grootste valkuil en exact de paradox waar het om gaat... het is loslaten van alles. Maar heel snel daarna komt het ego er weer in en gaat zich direct weer vastklampen aan allerlei problemen en shit omdat het hier zn bestaansrecht aan ontleent en doordat je denkt dat je t ego bent kan dit extreme (letterlijke) doodsangsten geven omdat het denkt fysiek dood te gaan. Het ego wil zelf dus ook graag terug naar "de oude staat" vanwege die doodsangst die komt, dit is een probleem.
Zodra je die doodsangst overwonnen(geaccepteerd dat je dood gaat) hebt krijg je dus Egodeath en derhalve Nirvana, het laatste uitblazen van de adem waarbij er 1000000kg van je schouders afvalt.
[..]
If you die before you die, then you won't die when you die.
En voila, daar is je --de door Jezus beloofde-- Eternity, omdat je op dat moment merkt dat je dus spirit bent, not flesh.
Er zijn dus ook mensen die maar 1x een dergelijk boek hoeven lezen en het compleet overstijgen, of zó veel trauma oplopen (zie Tolle) waardoor ze geen keuze meer hebben behalve alles los te laten en zo in de staat komen. Dus in principe is de 2e opvatting hierover niet persee nodig, maar ik denk wel dat het heel veel helpt. Met name om in die state of mind te blijven en om ernaar terug te keren later als je ego je weer ns overgenomen heeft. Dit heeft gewoon practice nodig op t moment dat je het mechanisme(paradox) erachter begrijpt want je zult altijd je ego sooner or later weer betrappen dat het bezig is en jij jezelf ermee identificeert.Ik zou, om het zo makkelijk en simpel mogelijk te houden, zo beginnen: probeer te stoppen met denken. De gedachten zijn wolken en jij bent de berg. Je beweegt niet naar de toekomst of naar het verleden, je blijft in het nu. Langzaamaan verdwijnen de wolken en blijft alleen de strakblauwe lucht over, die strakblauwe lucht is je werkelijke natuur die werd verborgen door de wolken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Stampen in een plas water om hem spiegel-glad te krijgen, dat is wat men doet met het "proberen" iets te behalen, incl myself. Ik denk zelf ook dat; hoe meer analytisch je bent ingesteld, hoe "moeilijker" dit is. Want de paradox is júist dat analytische helemaal uitzetten en ook dat loslaten. En dan idd in het "nu" leven, enkel dat, alignment met life's "livestream".
Nou is ''stoppen met denken'' veel te simpel gesteld, je kunt namelijk ook denken zonder te denken. Maar dat soort informatie is voor geavanceerde aspiranten.
Helaas denken sommige mensen dat meditatie dom is want dieren denken toch ook niet?![]()
Ja maar dan gaat men dus iets "proberen" he, en dat is al direct rechtstreeks tegen de paradox in. Mediteren idd.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zou, om het zo makkelijk en simpel mogelijk te houden, zo beginnen: probeer te stoppen met denken. De gedachten zijn wolken en jij bent de berg. Je beweegt niet naar de toekomst of naar het verleden, je blijft in het nu. Langzaamaan verdwijnen de wolken en blijft alleen de strakblauwe lucht over, die strakblauwe lucht is je werkelijke natuur die werd verborgen door de wolken.
Nou is ''stoppen met denken'' veel te simpel gesteld, je kunt namelijk ook denken zonder te denken. Maar dat soort informatie is voor geavanceerde aspiranten.
Helaas denken sommige mensen dat meditatie dom is want dieren denken toch ook niet?
Je kunt de angst voelen, maar je bent niet de angst. De bedoeling is om gecentreerd te zijn als de waarnemer van de angst. Jij, Brahman/Atman, bent de brón van de angst. Je staat er dus boven. Zelfde geldt voor elke andere ervaring. Jij, als bron van de ervaring, staat er boven.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:08 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja maar dan gaat men dus iets "proberen" he, en dat is al direct rechtstreeks tegen de paradox in. Mediteren idd.
En dat "denken zonder te denken" is idd een probleem ook, omdat het onbewuste dan aan de gang gaat, en dan teisteren je shadows je dus. Dit is ook waarom --als mensen geen afleiding hebben en compleet op zichzelf aangewezen-- ze dan ineens bang kunnen worden uit het niets. Trauma komt naar voren (onbewust).
Een goed voorbeeld hoe men dat "counterde" (dus om maar niet met zichzelf geconfronteerd te hoeven worden) was dat mensen in die COVID crisis ineens allemaal problemen begonnen te verzinnen. Wereldwijde protesten tegen die USA agent met Floyd of whatever hoe hij heette. BLM overal ineens, LHBTGI++++++, Genderneutrale verkeersborden en zebrapaden, daarna wilde de LHBTGI movement ineens de Transgenders eruit hebben, mensen begonnen ineens zelf problemen te "zoeken" vanwege die teisterende shadows zichzelf bezig te houden om maar afgeleid te blijven ervan, kerken werden meer bezocht om dezelfde reden.
Het is al een goed begin om je bewust te zijn van wat je ervaart. Het doel is dan om zo verenigd te zijn met het goddelijke dat alleen het Zijn overblijft.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:08 schreef Mijk het volgende:
Het is me op 2 manieren gelukt om in die state of mind te komen (ook dit is yin/yang);
A. Je verliest je 100% in iets (bijv muziek, door het compleet te ervaren)
B. Je focussed je voor 0% op álles.
B is een stuk moeilijker te bevatten.
Adyashanti zei ook; "you should focus on the point where you hear the sound of the music, but you still don't understand what theyre singing."
Omdat; zodra je dus gaat horen wat er gezongen wordt, dan is het analytische mind, het filter, het ego al bezig dus om de woorden te interpreteren (evt vertalen) en processen, en dat wat Adya hier zegt, is dus min of meer een voorbeeld van die 0% focus op álles.
Ja, je hoeft mij verder niet te overtuigen hiervanquote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt de angst voelen, maar je bent niet de angst. De bedoeling is om gecentreerd te zijn als de waarnemer van de angst. Jij, Brahman/Atman, bent de brón van de angst. Je staat er dus boven. Zelfde geldt voor elke andere ervaring. Jij, als bron van de ervaring, staat er boven.
quote:[..]
Het is al een goed begin om je bewust te zijn van wat je ervaart. Het doel is dan om zo verenigd te zijn met het goddelijke dat alleen het Zijn overblijft.
Maar zelfs als de angst er wel is is het geen probleem. Het is namelijk maar een ervaring, en wij zijn God. Extreme hitte (levend verbranden) is dus ook geen probleem. Je transcendeert je fysieke/biologie en realiseert je werkelijke natuur als God.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:31 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, je hoeft mij verder niet te overtuigen hiervanTuurlijk bén je niet je angst, angst komt voort uit gedachten voor de toekomst, als je geen gedachten hebt, heb je ook geen angst. Dan komt er enkel nog instinctieve angst, en dat is er niet voor trauma's, maar zelfs wordt "uitgezet" zodra je weet dat je spirit bent ipv flesh.
Alan Watts had een mooie lecture hierover, dat ZEN boeddhisten dus een belachelijk sterke troef hadden vroeger, en ze daarom een vrij royale status kregen in ruil voor het leren aan ridders/krijgers hoe dat uitblijven van angst werkt. Dit is het sterkste wapen in een oorlog wat er bestaat, zéker in die tijd.
Ja, daarom bestaan goed en fout niet, problemen ook niet. Uiteindelijk maakt niets uit, je kwam met niets, je gaat met niets, dit is waarom Hindu speerpunt ook non-attachment is.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar zelfs als de angst er wel is is het geen probleem. Het is namelijk maar een ervaring, en wij zijn God. Extreme hitte (levend verbranden) is dus ook geen probleem. Je transcendeert je fysieke/biologie en realiseert je werkelijke natuur als God.
Nee, daar ben ik het mee oneens. Het bestaan van Lijden betekent wel dat er goed en fout is, dat er wel problemen zijn, en dat alles uitmaakt. Daarom moet er zo veel mogelijk gemediteerd worden.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, daarom bestaan goed en fout niet, problemen ook niet. Uiteindelijk maakt niets uit, je kwam met niets, je gaat met niets, dit is waarom Hindu speerpunt ook non-attachment is.
Ingame wel, outside niet. Daar ga je al dualiteit in, precies wat je wilt ontstijgen en waarom we eden uitgetrapt zijn.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik het mee oneens. Het bestaan van Lijden betekent wel dat er goed en fout is, dat er wel problemen zijn, en dat alles uitmaakt. Daarom moet er zo veel mogelijk gemediteerd worden.
God is Liefde
Leed is gewoon een bewuste ervaring, er is niets echter dan leed. Behalve Liefde, Liefde verslaat het leed.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:00 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ingame wel, outside niet. Daar ga je al dualiteit in, precies wat je wilt ontstijgen en waarom we eden uitgetrapt zijn.
Nvm.
Ja, dus levend verbranden maakt niet uit, dat is geen lijden, maar egoic mind wel. Misschien niet het topic verneuken nu met dergelijke troll alike posts? Het was best goed imo, maar nu gaat het hard achteruit.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Leed is gewoon een bewuste ervaring, er is niets echter dan leed. Behalve Liefde, Liefde verslaat het leed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |