conscience daar zit het woordje science wel je weet waar ik nu naar toe ga of?quote:Op maandag 22 januari 2024 18:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het bewustzijn is het bestaan en het bestaan is de realiteit. Het woord ''zijn'' staat niet voor niets in ''bewustzijn'', alles dat is bestaat bij gratie van het bewustzijn. Iets kan niet buiten het bestaan werkelijk zijn.
Nee, wat wil je hiermee zeggen?quote:Op maandag 22 januari 2024 19:25 schreef dop het volgende:
[..]
conscience daar zit het woordje science wel je weet waar ik nu naar toe ga of?
in het latijn conscientia, met wetenschap. wil je er nog meer een taal spelletje van maken?quote:Op maandag 22 januari 2024 19:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, wat wil je hiermee zeggen?
(moderne) Wetenschap kan niet alles zijn, het verwijderd namelijk de rol van de waarnemer.quote:
Het staat er toch echt.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
(moderne) Wetenschap kan niet alles zijn, het verwijderd namelijk de rol van de waarnemer.
Het was vanaf het begin al een faalvertoning dat niks met de waarheid te maken heeft.
Maar alles met werkelijkheid.quote:Op maandag 22 januari 2024 19:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
(moderne) Wetenschap kan niet alles zijn, het verwijderd namelijk de rol van de waarnemer.
Het was vanaf het begin al een faalvertoning dat niks met de waarheid te maken heeft.
Wat is dan de juiste visie?quote:Op maandag 22 januari 2024 17:14 schreef CharlesKinbote het volgende:
In mijn ogen zijn beide visies onjuist
Exact, hier zit hem de crux, bewustzijn proberen vast te leggen, dat is de contradictie want een dynamisch iets kun je niet vastleggen. Het is een beetje hetzelfde als in de rivier water proberen te vangen met een kooi. Je kunt hooguit de momentopname hebben dat er water in de kooi vast zit, datzelfde water is 4 uur later elders.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:35 schreef bedachtzaam het volgende:
De waarnemer kan theoretiseren wat hij wil vanuit zijn visie maar het werkelijke waar nemen en bevestigen, herhalen en vast leggen, is pure wetenschap.
Tja, definitiekwestie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 03:25 schreef bedachtzaam het volgende:
Wellicht ben je in de war met werkelijkheid, dat is inderdaad niet vast te leggen.
Ik zou zeggen, bewustzijn is gestolde muziek, we hebben de beschrijvingen en de beelden maar die zijn afgeleid (hoe zeg je dat mooi? geabstraheerd?) van het werkelijke en niet feitelijk meer, niet werkelijk meer.quote:
Juist. Dit is iets wat ik heel sterk terug zag in de 2e x dat ik zo'n verlichtingservaring had (dit was op een psychedelic), op het moment dat ik probeerde na te gaan denken over wat er gebeurde zag ik dat er foto's , dus statische beelden van de situatie kwamen ipv de livestream. Dit is wat je ego dus doet he, je probeert het te processen terwijl het moment al geweest is en derhalve krijg je enkel statische beelden ervan. Om de livestream te ervaren wat we leven noemen dienen dus enkel de zintuigen te werken zonder dat filter (ego) ertussen omdat je anders achterloopt (bufffering....).quote:Op dinsdag 23 januari 2024 03:36 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, bewustzijn is gestolde muziek, we hebben de beschrijvingen en de beelden maar die zijn afgeleid (hoe zeg je dat mooi? geabstraheerd?) van het werkelijke en niet feitelijk meer, niet werkelijk meer.
We kunnen die opgedane kennis echter wel weer mooi gebruiken in het werkelijke nu.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 03:58 schreef bedachtzaam het volgende:
Het is waarom ik vaak wel zeg dat het bewustzijn leeg moet, alles wat we dachten te weten overboord om opnieuw te bezien.
Bovendien zou ik het niet beperken tot ego maar juist de gehele persoonlijkheid duiden, met alle overtuigingen, geloof en ongeloof, identiteit en het ik-denken.
Dat alles is in feite isolatie (ik tegenover dat) en vertroebeling (dit is zo) zonder nog het werkelijke te kunnen zien omdat we vanuit het gekende leven.
Maar nu ga ik weer even verder slapen, Veleda komt zojuist weer binnen gestapt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Maar dat is het wel...quote:
Je moet op zijn minst kunnen accepteren dat wij als mensen niet alles kunnen weten.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:07 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Maar dat is het wel...![]()
Wetenschap is eigenlijk geen ambacht het is slechts een tweeledig woord "Weten" en "Schap" (kist/kast). Weten als kennis bestrijkt ook het onbekende en het schap is slechts de plaats waar dit wordt geordend.
Daarom is wetenschap ook de beste vertaling voor het veel oudere woord 'Science' (Grieks - skhizein) wat eigenlijk beter vertaald '(ver)delen' betekend, wij hebben hier het woord 'Scheiden' aan overgehouden in ruime zin dus 'Systematisch/Methodisch verdelen/scheiden en ordenen in schappen'. Daar is dus ook een schap waar het vooralsnog onbekende staat geordend immers we nemen ook kennis van wat we nog niet weten maar wel kunnen zien als het onbekende.
Het oude Weten (wisse, wiste,wuste) is een vervoeging van Wezen en Wijzen, vandaar Wijs(heid), Aanwijzing, Bewijs en bewust. Wat weer gerelateerd is aan het 'Zien' en onze 'zin/tuigen' waarmee we kunnen aanwijzen en bewijzen en wat het zijn maakt.
Ooit was het heel simpel, dat alleen dat wat werd gezien en kon worden betast kon zijn... Door de tijd heen met steeds meer zaken methodisch te (onder)scheiden zijn er andere zintuigen en schappen bijgekomen dan alleen het vakje van zien en tast.
En het zit in deze moderne complexiteit waaruit het denkbeeld ontstaat dat wetenschap niet alles kan zijn.
Maar wetenschap is wel degelijk allesomvattend.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 03:58 schreef bedachtzaam het volgende:
Het is waarom ik vaak wel zeg dat het bewustzijn leeg moet, alles wat we dachten te weten overboord om opnieuw te bezien.
Bovendien zou ik het niet beperken tot ego maar juist de gehele persoonlijkheid duiden, met alle overtuigingen, geloof en ongeloof, identiteit en het ik-denken.
Dat alles is in feite isolatie (ik tegenover dat) en vertroebeling (dit is zo) zonder nog het werkelijke te kunnen zien omdat we vanuit het gekende leven.
Maar nu ga ik weer even verder slapen, Veleda komt zojuist weer binnen gestapt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Op zijn minst, ten hoogste, bijna en alles zijn onmeetbaar, niet nader te bepalen en nietszeggend. Net zo nietszeggend als de wederkerige eeuwige waarheid in jouw one liners...quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:57 schreef Libertarisch het volgende:
Je moet op zijn minst kunnen accepteren dat wij als mensen niet alles kunnen weten.
Nietszeggend voor een geest die niet in staat is om mijn boodschap te begrijpen....quote:Op woensdag 24 januari 2024 07:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Op zijn minst, ten hoogste, bijna en alles zijn onmeetbaar, niet nader te bepalen en nietszeggend. Net zo nietszeggend als de wederkerige eeuwige waarheid in jouw one liners...
Komt hier de aap uit de mouw? Messiascomplex?quote:Op woensdag 24 januari 2024 17:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nietszeggend voor een geest die niet in staat is om mijn boodschap te begrijpen....
Nee, er is geen aap die uit de mouw hoeft te komen. Ik ben hier om op een leuke en interactieve manier mezelf verder te ontwikkelen, om meer kennis te vergaren en te verspreiden. That's itquote:Op donderdag 25 januari 2024 10:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Komt hier de aap uit de mouw? Messiascomplex?
quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, er is geen aap die uit de mouw hoeft te komen. Ik ben hier om op een leuke en interactieve manier mezelf verder te ontwikkelen, om meer kennis te vergaren en te verspreiden. That's it
Door 'kennis' mag ook een streep hoor.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |