Volgens mij heet dit "niet verder kijken dan je neus lang is"quote:Op woensdag 17 januari 2024 10:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het bewustzijn is meer dan lucht, er is letterlijk niets anders dan bewustzijn. Het enige dat ooit heeft bestaan en ooit zal zijn is dat.
Nee, dat heet ''geen dingen verzinnen die er niet zijn'' en ''de realiteit zien zoals het is''.quote:Op woensdag 17 januari 2024 15:37 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Volgens mij heet dit "niet verder kijken dan je neus lang is"
Op zich interessant, niet die kerel die je noemt, maar wel metaphysical idealism...quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:27 schreef Haushofer het volgende:
Een interessante denker die ik hierover onlangs tegenkwam is Bernardo Kastrup. Hij is aanhanger van het zogenaamd "idealisme", en blijkbaar slaat zijn idee aan, want hij komt bij menig podcast zijn verhaal vertellen en schreef er ook diverse boeken over. Je kunt in een videoreeks zijn ideeën hier vinden,
https://www.essentiafoundation.org/analytic-idealism-course/
Ik moet er zelf nog aan beginnen. Tot nu toe lees en hoor ik vooral zijn metaforen en vind ik het nog niet allemaal even overtuigend, maar ik merk ook dat ik het een interessante denk-oefening vind om me hiervoor open te stellen
Gister kwam deze nieuwe video uit van Absolute Philosophy met kritiek op Kastrups idee en argumentatie (van een idealist!):quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:18 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Op zich interessant, niet die kerel die je noemt, maar wel metaphysical idealism...
Dat is wat jij aan het doen bent: kritiek leveren zonder te argumenteren. Donald Hoffman bijvoorbeeld is een wetenschapper die zijn onderzoek normaal onderbouwd. Rupert Spira onderbouwt zijn beweringen met gedetailleerde analyses van zijn persoonlijke ervaringen. Hij praat honderden uren vol en wordt zeer goed betaald.quote:Op zondag 21 januari 2024 18:55 schreef Cockwhale het volgende:
Wat een gezemel. Ik oordeel niet over of ze gelijk kunnen hebben of niet, maar argumentatie leveren ze niet. Op van Lommel na is het alleen maar bewering na bewering, er een hoop omheen lullen en heel vaag doen, zonder enige valide onderbouwing. Lommel trekt ook veel conclusies die niet per se volgen uit de studies.
Dat is wat jij aan het doen bent: kritiek leveren zonder te argumenteren.quote:Op woensdag 17 januari 2024 15:42 schreef Libertarisch het volgende:
Maar goed, onze (voormalig) christelijke cultuur had nooit een probleem met dingen te verzinnen die er niet zijn
Ik doel op het verzinsel dat er een almachtige God is die over ons zal oordelen nadat we sterven. Dat is dus gewoon een onverifieerbare fantasie. Ongeveer net zo iets als een vliegend spaghettimonster.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:08 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat is wat jij aan het doen bent: kritiek leveren zonder te argumenteren.
Definieer eerst maar eens wat jij onder bewustzijn, fundamenteel en materie verstaat, wellicht dat ik dan kan antwoorden. Ik weet echter dat je elke argumentatie toch afketst omdat je eigen punt niet eens aan te tonen is, ook omdat het bagger verwoord is. Alsof ik moet bewijzen dat God niet bestaat, een beetje met kogels op lucht schieten.quote:Op zondag 21 januari 2024 22:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
'bewustzijn is fundamenteel, er is geen materie'', dan zou jij dat onderuit moeten kunnen halen.
Op deze manier ga ik niet met jou in discussie.quote:Op maandag 22 januari 2024 12:10 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Definieer eerst maar eens wat jij onder bewustzijn, fundamenteel en materie verstaat, wellicht dat ik dan kan antwoorden. Ik weet echter dat je elke argumentatie toch afketst omdat je eigen punt niet eens aan te tonen is, ook omdat het bagger verwoord is. Alsof ik moet bewijzen dat God niet bestaat, een beetje met kogels op lucht schieten.
En dat is wat dit soort figuren altijd doen. Accepteer gewoon dat je niet meer dan geloof preekt.
Het is niet bewezen dat het een verzinsel is. Je schrijft maar iets zonder enige argumenten op te voeren. Dat is precies hetzelfde waar jij zelf andere mensen van beschuldigt. Je doet precies hetzelfde.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
Ik doel op het verzinsel dat er een almachtige God is die over ons zal oordelen nadat we sterven. Dat is dus gewoon een onverifieerbare fantasie. Ongeveer net zo iets als een vliegend spaghettimonster.
Het is een feit dat het een verzinsel isquote:Op maandag 22 januari 2024 14:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Het is niet bewezen dat het een verzinsel is. Je schrijft maar iets zonder enige argumenten op te voeren. Dat is precies hetzelfde waar jij zelf andere mensen van beschuldigt. Je doet precies hetzelfde.
Kom maar op met het wetenschappelijk bewijs dan.quote:Op maandag 22 januari 2024 14:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is een feit dat het een verzinsel is
Het is niet mijn mening, het is een feit. Als je niet begrijpt waarom dan ben je psychotisch.quote:Op maandag 22 januari 2024 15:03 schreef Vincent_student het volgende:
Kijk... ik vind het niet erg dat je het een verzinsel noemt. Dat is jouw mening.
parrrdon?quote:Op maandag 22 januari 2024 15:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is niet mijn mening, het is een feit. Als je niet begrijpt waarom dan ben je psychotisch.
Oh? Waar staat dat? Jij loopt hier met droge ogen te verkondigen dat wat jij vindt waarheid is en wat een ander vindt nonsens? Tjonge, jij bent nog erger dan ik al dacht. En dat is een feit.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
Maar als je zegt dat het goddelijke ons bewustzijn is, dan praat je over iets werkelijks. Dat gaat over iets wat zonder twijfel bestaat
Iets bestaat niet totdat het tegendeel bewezen is. Tot dan is het verzinsel.quote:
Ik hoop dat dit een grap is. Je weet zeker dat je bestaat, je kunt alleen weten dat je bestaat omdat je bewust bent, het is derhalve zeker dat het bewustzijn bestaat.quote:Op maandag 22 januari 2024 15:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Oh? Waar staat dat? Jij loopt hier met droge ogen te verkondigen dat wat jij vindt waarheid is en wat een ander vindt nonsens? Tjonge, jij bent nog erger dan ik al dacht. En dat is een feit.
In jouw beredenering zie ik een analogie met de theepot van Russell in een baan om de zon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepotquote:Op maandag 22 januari 2024 15:19 schreef Libertarisch het volgende:
Iets bestaat niet totdat het tegendeel bewezen is. Tot dan is het verzinsel.
Voorbeeld: ik zeg dat er kaboutertjes onder mijn bed zijn. Dat is een verzinsel. Het is niet mijn mening dat het een verzinsel is, het is een feit.
Totdat jij kaboutertjes onder mijn bed hebt gezien ben ik psychotisch als ik denk dat er kaboutertjes onder mijn bed zijn. Ik lijd dan aan hallucinaties of wanen.
Precies hetzelfde geldt voor de christelijke God.
Op zich is die redenatie nog te complex. De christelijke God is gewoon een verzinsel, klaar.quote:Op maandag 22 januari 2024 17:28 schreef blomke het volgende:
[..]
In jouw beredenering zie ik een analogie met de theepot van Russell in een baan om de zon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot
Het bewustzijn is het bestaan en het bestaan is de realiteit. Het woord ''zijn'' staat niet voor niets in ''bewustzijn'', alles dat is bestaat bij gratie van het bewustzijn. Iets kan niet buiten het bestaan werkelijk zijn.quote:Op maandag 22 januari 2024 17:14 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik denk dat ik Libertarisch wel begrijp, hij redeneert als volgt. Alles wat waargenomen wordt valt onder het noemertje "bewustzijn" voor hem. Dat is de realiteit, het zijn, het meest werkelijke. Ik denk dat Libertarisch het eens zou zijn met Berkeley's lijfspreuk "esse est percipi"; "zijn is waargenomen worden". Als mensen dus aankomen met iets dat hierbuiten valt, zoals materie, ziet Libertarisch dit als speculatie of fantasie. Hoe weet je immers of iets bestaat buiten de waarneming? Er zijn heel veel interessante filosofische problemen met deze visie en ik ben het niet eens met hoe dit te pas en te onpas als feit wordt neergezet door hem, maar ik snap de intuïtie wel.
Dit is een mooie beknopte beschrijving. Daar wil ik nogmaals aan toevoegen dat 'materie' slechts een concept is en niet werkelijk bestaat.quote:Op maandag 22 januari 2024 17:14 schreef CharlesKinbote het volgende:
Veel mensen zien bewustzijn als een soort zaklamp die schijnt op het zijn (materie), waarbij dat laatste wordt gezien als werkelijk.
Fun fact uit deze mooie zin:quote:Op maandag 22 januari 2024 17:14 schreef CharlesKinbote het volgende:
Veel mensen zien bewustzijn als een soort zaklamp die schijnt op het zijn (materie), waarbij dat laatste wordt gezien als werkelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |