abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210679088
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

Rozen bij @sigme:

Het juffertjesexperiment van @AnneX:

Lange teunis van @Blues:

Clematis en kamperfoelie bij @Erosjuhhh:

Kattenstaarten bij @claudia_x:

De voortuin-in-wording van @Debsterr:

Weelderige bloeiers bij @bleiblei:

En @Tuindier:

En @Jagärtrut:

En bij @Patroon:

Flora en fauna bij @athlonkmf:

Hortensia's en leliegras bij @Hupje:

Het resultaat van een rondje langs kwekers door @Lucky_Strike:

Aanwinst in de nieuwe tuin van @Seven., een witte kornoelje:

Trompetklimmer bij @Radegast:

De schuimende boom van @SV-tje:

Vierdaagseblommen bij @Vanyel:

Toscaanse jasmijn van @Twieki:

De dahlia van @miss_sly:

En tot slot de tuin-op-papier van @Doedezemaar:

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 19-09-2023 11:14:31 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210679220
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 23:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Of beter nog: zoveel mogelijk de noodzaak om water bij te geven vermijden. Ik zou zelf nog wel een regenton in de buurt van de kas willen hebben. En dat is gezeur, want ik woon aan het water en kan even doorlopen naar de sloot. Maar daar ben ik al te beroerd voor. :+
[..]
Dat sowieso. Maar bij jonge aanplant, bloempotten, een moestuin, hanging baskets, een hittegolf, etc is water toch wel handig :)
Spoilers!
pi_210679276
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat sowieso. Maar bij jonge aanplant, bloempotten, een moestuin, hanging baskets, een hittegolf, etc is water toch wel handig :)
Maak notities, @Seven.:
- géén planten in potten nemen;
- als je dan toch planten in potten wil: neem planten die langere tijd tegen droogte kunnen;
- géén hanging baskets nemen;
- géén moestuin nemen;
- als je dan toch een moestuin wil: maak een druppelsysteem;
- aanplanten in een periode waarin regen wordt voorspeld;
- als je dan toch buiten die periode wilt planten: creëer schaduw met bamboestokken en lakens;
- sterke planten selecteren (de boeken van Oudolf en de website van De Hessenhof vind ik fijne bronnen om hiervoor te raadplegen);
- planten zetten op de plek waar ze gedijen.

Dat laatste klinkt alsof het logisch is, maar veel mensen zetten hun zinnen op een bepaalde plant zonder er rekening mee te houden of de omstandigheden daar wel geschikt voor zijn. Een wadi is bijvoorbeeld een leuk idee, maar blijft die in de zomer niet te lang droog en kunnen de planten daar dan tegen?

En met veel mensen bedoel ik vooral mezelf.
pi_210679290
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 23:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik moet even kwijt dat mijn tuin zo ontzettend tof aan het worden is O+

Ik heb 240 planten in +/- 30 soorten gekocht. Ik ben de afgelopen week druk geweest met het indelen en onkruidvrij maken van de borders en bloembakken. Morgen en overmorgen gaat het meerendeel de grond in. Ik ben er zo blij mee *O*

Jullie krijgen natuurlijk nog een uitgebreid verslag met plantennamen en foto's maar ik ga zondag op vakantie en de planten uit de potjes halen heeft even wat meer prioriteit ;)
Is dit trouwens gelukt? Ik hoop het, want het regent zo fijn!
pi_210679350
Oeh, druppelsysteem gaat op m'n wensenlijst voor de tuin O+ . Maar eerst maar eens zien wanneer we überhaupt kunnen gaan bestraten :') .
Resistance is futile.
pi_210679866
Alvast flink aan het snoeien geweest werd langzamerhand een Rimboe.
pi_210679966
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maak notities, @:seven.:
- als je dan toch planten in potten wil: neem planten die langere tijd tegen droogte kunnen;
- géén moestuin nemen;
- als je dan toch buiten die periode wilt planten: creëer schaduw met bamboestokken en lakens;
- sterke planten selecteren (de boeken van Oudolf en de website van De Hessenhof vind ik fijne bronnen om hiervoor te raadplegen);

Dat laatste klinkt alsof het logisch is, maar veel mensen zetten hun zinnen op een bepaalde plant zonder er rekening mee te houden of de omstandigheden daar wel geschikt voor zijn. Een wadi is bijvoorbeeld een leuk idee, maar blijft die in de zomer niet te lang droog en kunnen de planten daar dan tegen?

En voor lief nemen als dit niet lukt. Wij hebben de hedera in het voorjaar gepland op het juiste moment, maar hadden toen Corona dus weinig energie om te planten en er kwam een hele droge periode aan waarin wij op vakantie waren. Dit heeft heel veel planten de kop gekost omdat dit (aan de buitenkant van de tuin) een van de weinige plekken met zon is. De hedera op de kopse kant doet het fantastisch en heeft al een kwart van de schutting bedekt, maar andere stukken zullen we in het najaar echt opnieuw moeten doen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_210680251
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 07:18 schreef SV-tje het volgende:

[..]
En voor lief nemen als dit niet lukt. Wij hebben de hedera in het voorjaar gepland op het juiste moment, maar hadden toen Corona dus weinig energie om te planten en er kwam een hele droge periode aan waarin wij op vakantie waren. Dit heeft heel veel planten de kop gekost omdat dit (aan de buitenkant van de tuin) een van de weinige plekken met zon is. De hedera op de kopse kant doet het fantastisch en heeft al een kwart van de schutting bedekt, maar andere stukken zullen we in het najaar echt opnieuw moeten doen.
Het scheelt dat je hedera hebt die t al wel doet en dan makkelijk kan stekken. Blijven de kosten ook weer beperkt ;)
pi_210680262
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maak notities, @:seven.:
- géén moestuin nemen;

Zo waar allemaal!

Het voordeel van het feit dat ik dit jaar niet zo veel in de tuin heb kunnen doen, is dat het allemaal een beetje zijn gang is gegaan en ik nu dus goed kan zien wat waar goed gedijt. Ik heb wat planten op een plek gezet die het daar niet zo goed deden, en die ga ik verplaatsen als er wat van over is. Andere planten hebben zich uitgezaaid, soms naar plekken waar ik ze niet had bedacht, en die blijven daar maar lekker staan. Kennelijk doen ze het daar goed :)

Wat me echt heel erg tegenvalt, zijn de klimplanten. Ik had toch verwacht dat in dit derde jaar de schutting zo hier en daar al best goed begroeid zou zijn, maar het wil niet.
Ik heb een hedera, een kamperfoelie, een akebia, een andere hedera met kleiner blad en een clematis apple blossom tegen de ene schutting staan. Het zijn allemaal nog steeds maar kleine stukjes, geen enkele doet het mooi. Het waait er ook altijd zo enorm, ik denk echt dat dat van invloed is.
Aan de andere kant een klimroos die dit jaar eindelijk wat lijkt te doen, en een aantal jasmijnen die zoooo tergend langzaam groeien, dat ook die schuttingen nog volledig leeg zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210680373
Vaak schieten die klimplanten op een gegeven moment wel door, hoe ver staan de planten van elkaar af?

Staan ze tussen de tegels, een extra tegel wippen kan ook helpen.
pi_210680396
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zo waar allemaal!

Het voordeel van het feit dat ik dit jaar niet zo veel in de tuin heb kunnen doen, is dat het allemaal een beetje zijn gang is gegaan en ik nu dus goed kan zien wat waar goed gedijt. Ik heb wat planten op een plek gezet die het daar niet zo goed deden, en die ga ik verplaatsen als er wat van over is. Andere planten hebben zich uitgezaaid, soms naar plekken waar ik ze niet had bedacht, en die blijven daar maar lekker staan. Kennelijk doen ze het daar goed :)

Wat me echt heel erg tegenvalt, zijn de klimplanten. Ik had toch verwacht dat in dit derde jaar de schutting zo hier en daar al best goed begroeid zou zijn, maar het wil niet.
Ik heb een hedera, een kamperfoelie, een akebia, een andere hedera met kleiner blad en een clematis apple blossom tegen de ene schutting staan. Het zijn allemaal nog steeds maar kleine stukjes, geen enkele doet het mooi. Het waait er ook altijd zo enorm, ik denk echt dat dat van invloed is.
Aan de andere kant een klimroos die dit jaar eindelijk wat lijkt te doen, en een aantal jasmijnen die zoooo tergend langzaam groeien, dat ook die schuttingen nog volledig leeg zijn.
Je hebt best zandgrond toch? Misschien een tekort aan voedingsstoffen?
Clematis houd van kalkrijke grond, misschien dat dat mist? Kun je je grond ergens een keer laten testen?
pi_210680484
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 00:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dit trouwens gelukt? Ik hoop het, want het regent zo fijn!
Ik ben tot +/- 120 gekomen voor we op vakantie gingen. Ik ben blij voor de planten dat het regent. Voor mezelf, iets minder. Camping, drassig Noord-Holland :')
Spoilers!
pi_210680504
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik ben tot +/- 120 gekomen voor we op vakantie gingen. Ik ben blij voor de planten dat het regent. Voor mezelf, iets minder. Camping, drassig Noord-Holland :')
Ah, dat laatste is wel jammer. Maar hoera voor de planten! Het zou niet leuk zijn als je thuiskomt en 120 verdroogde planten aantreft. En het kan hard gaan...
pi_210680573
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zo waar allemaal!

Geef de moed niet op met de klimplanten en blijf vooral proberen. Sommige planten hebben meer tijd nodig. En misschien gaat het met andere planten wel goed. Hier begint na jaren de schutting eindelijk vol te worden. Ik heb eerst clematissen geplant en daarna nog schijnaugurk, hop en een klimroos. Die klimroos gaat ineens hard. Van hop heb ik begrepen dat het een woekeraar is en dat zie ik wel terug. Schijnaugurk gaat wat minder hard maar ook voortvarend.

De clematissen blijven achter, maar ze komen wel elk jaar terug. De ene clematis gaat wat harder dan de andere. Dat is niet per se fijn, want de snel groeiende clematissen blijven aan de onderkant vrij kaal. Als ik ze terugsnoei, duurt het weer zo lang voor ze een fatsoenlijk formaat hebben - en zo modder ik aan met de clematissen.

Ik heb niet lang geleden een overzicht van de progressie van mijn passiebloem gedeeld (hier, onder de spoiler: Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #78 Zomeren!!). Dit jaar - in jaar 5! - is het voor het eerst een weelderige klimplant.

En ik heb het geloof ik eerder gezegd, maar je kunt ook experimenteren met eenjarige klimmers.
pi_210680649
Zelf verplant ik trouwens voortdurend, als ik merk dat een plant het niet goed doet of als een combinatie me niet bevalt. Zo had ik een alstroemeria in de kas gezet, die wat gelig blad kreeg en op een bepaald moment steeds verder achteruitging. Net iets te laat heb ik die buiten neergezet. Ik had weinig hoop, maar de plant liep weer uit. En ik was klaarblijkelijk een stukje vergeten in de kas, want daar liep die óók weer uit. Dus nu heb ik de plant per ongeluk vermeerderd.

Over het algemeen merk ik dat veel planten vergevingsgezind zijn. Daardoor verplant ik heel makkelijk en houd ik me vaak niet aan de periode die daarvoor wordt geadviseerd. Het enige waar ik op let, is dat ik het doe in een periode met regen.

Er zijn ook planten, een kleine minderheid, die het niet redden. Een enkele keer vervang ik die, maar meestal accepteer ik de uitkomst: de survival of the fittest. Dat maakt tuinieren meteen minder frustrerend. Fuck de Toscaanse jasmijn. :W
pi_210680697
Hier doet de passiebloem het bizar goed, was een lullig plantje van de Lidl dat ik in juli of zelfs augustus geplant heb, hij groeit en bloeit heel uitbundig, je ziet bijna per dag het verschil

De rest van de klimplanten, op 1 clematis na, blijft wat achter of is zelfs doodgegaan, maar over het geheel genomen ben ik niet ontevreden.
En het onkruid doet het ook erg goed ;)
pi_210680775
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:39 schreef Hatseflats22 het volgende:
Vaak schieten die klimplanten op een gegeven moment wel door, hoe ver staan de planten van elkaar af?

Staan ze tussen de tegels, een extra tegel wippen kan ook helpen.
Het is een schutting van 18 meter en er zitten meters tussen de verschillende planten. Allemaal in de volle grond in borders, geen tegels.

De theorie zegt dat ze het heel goed moeten doen...
pi_210680796
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:41 schreef Puala het volgende:

[..]
Je hebt best zandgrond toch? Misschien een tekort aan voedingsstoffen?
Clematis houd van kalkrijke grond, misschien dat dat mist? Kun je je grond ergens een keer laten testen?
Mijn grond is vooral in de voortuin zandgrond. In de zij- en achtertuin is dat een stuk minder. Kalk bij de clematis kan ik wel eens doen, dat is een goede. De grond is inmiddels niet meer heel schraal en er staan ook planten die het heel goed doen. Ik geef het ook nog niet op :P
pi_210680819
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geef de moed niet op met de klimplanten en blijf vooral proberen. Sommige planten hebben meer tijd nodig. En misschien gaat het met andere planten wel goed. Hier begint na jaren de schutting eindelijk vol te worden. Ik heb eerst clematissen geplant en daarna nog schijnaugurk, hop en een klimroos. Die klimroos gaat ineens hard. Van hop heb ik begrepen dat het een woekeraar is en dat zie ik wel terug. Schijnaugurk gaat wat minder hard maar ook voortvarend.

De clematissen blijven achter, maar ze komen wel elk jaar terug. De ene clematis gaat wat harder dan de andere. Dat is niet per se fijn, want de snel groeiende clematissen blijven aan de onderkant vrij kaal. Als ik ze terugsnoei, duurt het weer zo lang voor ze een fatsoenlijk formaat hebben - en zo modder ik aan met de clematissen.

Ik heb niet lang geleden een overzicht van de progressie van mijn passiebloem gedeeld (hier, onder de spoiler: Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #78 Zomeren!!). Dit jaar - in jaar 5! - is het voor het eerst een weelderige klimplant.

En ik heb het geloof ik eerder gezegd, maar je kunt ook experimenteren met eenjarige klimmers.
De clematis wil hier echt niet zo. Telkens als er een beetje groei in zit, gaan de uitlopers weer dood.
De onderkant van de hedera is hier ook vrij kaal, terwijl van de kamperfoelie juist de onderkant het wel goed doet, maar ook hier de takken die wel beginnen te groeien, dood gaan.

Ik denk er inmiddels over om toch een bruidsluier aan te planten. Vervelend snelle groeier, maar dan heb je in ieder geval wat.

Eenjarigen heb ik ook geprobeerd, zoals klimmende winde en oostindische kers, maar die zijn beide amper tot niet opgekomen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik eigenlijk helemaal geen groene vingers heb, enorme fouten maak en een nog slechtere grond heb dan ik al denk :D
pi_210680832
Van die bruidssluier ga je spijt krijgen, niet doen hoor
pi_210680933
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb al eerder bruidsluier gehad, en die was prima in toom te houden. Gewoon lekker rigoreus snoeien zo nu en dan.
pi_210681451
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is een schutting van 18 meter en er zitten meters tussen de verschillende planten. Allemaal in de volle grond in borders, geen tegels.

De theorie zegt dat ze het heel goed moeten doen...
Oh ja, dergelijke klimplanten mogen wel wat dichter bij elkaar staan. Ik zou om de meter een klimplant zetten, juist ook de iele klimplanten zoals kamperfoelie en clematis.
pi_210681454
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De clematis wil hier echt niet zo. Telkens als er een beetje groei in zit, gaan de uitlopers weer dood.
De onderkant van de hedera is hier ook vrij kaal, terwijl van de kamperfoelie juist de onderkant het wel goed doet, maar ook hier de takken die wel beginnen te groeien, dood gaan.

Ik denk er inmiddels over om toch een bruidsluier aan te planten. Vervelend snelle groeier, maar dan heb je in ieder geval wat.

Eenjarigen heb ik ook geprobeerd, zoals klimmende winde en oostindische kers, maar die zijn beide amper tot niet opgekomen.
Kamperfoelie gaat hier als een tierelier en die staat in de volle wind.

Wat de eenjarigen betreft: dan zit het hem dus vooral in het zaaien? Ik heb daar wisselend succes mee en heb deze video op mijn te kijken-lijstje staan:

quote:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik eigenlijk helemaal geen groene vingers heb, enorme fouten maak en een nog slechtere grond heb dan ik al denk :D
Welnee! Sowieso geloof ik niet in "groene vingers". Tuinieren is gewoon een kwestie van uitproberen en, als je het leuk vindt, studeren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Claudia_x op 19-09-2023 11:10:19 ]
pi_210681478
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Waarom dan? Is-ie net zo moeilijk uit te roeien als, pak 'em beet, paardenstaart? Ik vrees namelijk geen enkele plant, behalve paardenstaart.
pi_210681806
Ik heb zulke fijne herinneringen aan reuzenbalsemien en zou niets liever willen dan het in m'n tuin zaaien. Het is alleen een invasieve exoot die erg slecht is voor de wilde bij.

Weten jullie een inheems alternatief dat ook van die springende zaaddoosjes heeft?
pi_210681845
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, dat laatste is wel jammer. Maar hoera voor de planten! Het zou niet leuk zijn als je thuiskomt en 120 verdroogde planten aantreft. En het kan hard gaan...
Ik maak me op dit moment niet zo veel zorgen om de planten inderdaad. Die hebben de 30+ graden doorgebracht in de P9 potjes en dat hebben ze ook overleefd gelukkig.
Spoilers!
pi_210681958
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom dan? Is-ie net zo moeilijk uit te roeien als, pak 'em beet, paardenstaart? Ik vrees namelijk geen enkele plant, behalve paardenstaart.
Ik zag afgelopen week nog een schuurtje dat compleet ontzet was door een bruidssluier.
Maar heermoes is wel echt de duivel ja, wij zijn blij dat we verhuisd zijn.

Ik merk dat ik toch het water geven bij de nieuwe aanplant wat te weinig had gedaan, pas na die enorme regenperiode deze zomer zie ik dat de planten echt nog wel leven en gaan groeien. En bij de klimplanten langs de schutting zijn inmiddels meerdere ladingen wormencompost neergelegd, dat helpt ook wel.
pi_210682102
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
Zelf verplant ik trouwens voortdurend, als ik merk dat een plant het niet goed doet of als een combinatie me niet bevalt. Zo had ik een alstroemeria in de kas gezet, die wat gelig blad kreeg en op een bepaald moment steeds verder achteruitging. Net iets te laat heb ik die buiten neergezet. Ik had weinig hoop, maar de plant liep weer uit. En ik was klaarblijkelijk een stukje vergeten in de kas, want daar liep die óók weer uit. Dus nu heb ik de plant per ongeluk vermeerderd.

Over het algemeen merk ik dat veel planten vergevingsgezind zijn. Daardoor verplant ik heel makkelijk en houd ik me vaak niet aan de periode die daarvoor wordt geadviseerd. Het enige waar ik op let, is dat ik het doe in een periode met regen.

Er zijn ook planten, een kleine minderheid, die het niet redden. Een enkele keer vervang ik die, maar meestal accepteer ik de uitkomst: de survival of the fittest. Dat maakt tuinieren meteen minder frustrerend. Fuck de Toscaanse jasmijn. :W
Hahaha, ik ben het heel erg met je laatste alinea eens, behalve dan wat betreft de Toscaanse jasmijn. Ik blijf proberen daar voldoende groei in te krijgen om toch minstens een van de drie fatsoenlijk groot te krijgen :D

Ik wil ook een en ander verplaatsen. Ik moet de crocosmia-bollen opgraven en verplaatsen en de miscanthus scheuren en deels verplaatsen bijvoorbeeld. Vraag is: kan dat in de herfst of moet dat in het voorjaar? Die crocosmia durf ik wel aan, maar de miscanthus is echt zoo mooi, dat zou ik heel erg jammer vinden als die het niet redt.
pi_210682121
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:04 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Oh ja, dergelijke klimplanten mogen wel wat dichter bij elkaar staan. Ik zou om de meter een klimplant zetten, juist ook de iele klimplanten zoals kamperfoelie en clematis.
Misschien is dat nog een idee, dat ik bij iedere klimplant een tweede plaats. Nu heb ik dus vijf planten op die 18 meter. Van de andere kant: als ze aanslaan en behoorlijk groeien, is die schutting ook met deze vijf zo dicht.
pi_210682141
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:50 schreef -Spring het volgende:
Ik heb zulke fijne herinneringen aan reuzenbalsemien en zou niets liever willen dan het in m'n tuin zaaien. Het is alleen een invasieve exoot die erg slecht is voor de wilde bij.

Weten jullie een inheems alternatief dat ook van die springende zaaddoosjes heeft?
Hij doet me qua bloem wat denken aan de salvia microphylla.

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/986/salvia-microphylla
pi_210682176
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hij doet me qua bloem wat denken aan de salvia microphylla.

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/986/salvia-microphylla
Een salie. ♡ Mooi!
pi_210682278
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:39 schreef -Spring het volgende:

[..]
Een salie. ♡ Mooi!
Ik vind deze zelf erg mooi en wil er nog eentje plaatsen. Hij is zo fijntjes en heeft zo'n mooie bloem.
pi_210682317
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind deze zelf erg mooi en wil er nog eentje plaatsen. Hij is zo fijntjes en heeft zo'n mooie bloem.
Ja, hij is heel schattig ♡
pi_210682485
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Misschien is dat nog een idee, dat ik bij iedere klimplant een tweede plaats. Nu heb ik dus vijf planten op die 18 meter. Van de andere kant: als ze aanslaan en behoorlijk groeien, is die schutting ook met deze vijf zo dicht.
Zelfs voor de hedera is dat een beetje ruim. Ik zou jezelf een plezier doen en nog voor de nachtvorst bijplanten.
pi_210682714
Ik heb op 14 meter schutting (met gaas)staan: 1 vuurdoorn, 1 akebia (groeit nauwelijks)1 campsis, 1 kiwibes (groeit nauwelijks), 3 Toscaanse jasmijn, 1 passiebloem en nog 5 clematissen.
pi_210682931
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil ook een en ander verplaatsen. Ik moet de crocosmia-bollen opgraven en verplaatsen en de miscanthus scheuren en deels verplaatsen bijvoorbeeld. Vraag is: kan dat in de herfst of moet dat in het voorjaar? Die crocosmia durf ik wel aan, maar de miscanthus is echt zoo mooi, dat zou ik heel erg jammer vinden als die het niet redt.
Geadviseerd wordt om te wachten tot het vroege voorjaar. Ik trek me daar zoals gezegd weinig van aan. Ik heb niet lang geleden een aster verplant terwijl die net begon te bloeien. Die doet het nog altijd prima. Ik neem de kluit ruim en zorg dat de plant genoeg water heeft.

Maar als je het spannend vindt, zou ik dit niet bij een plant doen die je belangrijk vindt. Ik ben zelf wat makkelijker: als ik een fout maak, koop ik wel een nieuwe miscanthus. :+ Er zijn planten die je niet eenvoudig kunt vervangen, zoals oudere bomen. En er zijn planten die je heel eenvoudig kunt vervangen, zoals siergrassen.
pi_210683009
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 09:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier doet de passiebloem het bizar goed, was een lullig plantje van de Lidl dat ik in juli of zelfs augustus geplant heb, hij groeit en bloeit heel uitbundig, je ziet bijna per dag het verschil
[ link | afbeelding ]
De rest van de klimplanten, op 1 clematis na, blijft wat achter of is zelfs doodgegaan, maar over het geheel genomen ben ik niet ontevreden.
En het onkruid doet het ook erg goed ;)
Oh, die gaat inderdaad lekker!
pi_210683183
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geadviseerd wordt om te wachten tot het vroege voorjaar. Ik trek me daar zoals gezegd weinig van aan. Ik heb niet lang geleden een aster verplant terwijl die net begon te bloeien. Die doet het nog altijd prima. Ik neem de kluit ruim en zorg dat de plant genoeg water heeft.

Maar als je het spannend vindt, zou ik dit niet bij een plant doen die je belangrijk vindt. Ik ben zelf wat makkelijker: als ik een fout maak, koop ik wel een nieuwe miscanthus. :+ Er zijn planten die je niet eenvoudig kunt vervangen, zoals oudere bomen. En er zijn planten die je heel eenvoudig kunt vervangen, zoals siergrassen.
Ik ben daar ook niet zo moeilijk in, maar eigenlijk wil ik ook op dat gebied wat minder consumeren en wat bewuster en duurzamer te werk gaan. Dus wel proberen om het goed te doen zodat ik niets nieuws hoef te kopen. Lukt niet altijd, uiteraard.
pi_210683200
En intussen is het lekkere zomerweer alweer veranderd in een halve storm en code geel hier in de regio. Ietsje minder mag best :')
pi_210683227
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:50 schreef -Spring het volgende:

Als het je puur te doen is om het springende zaad: klein springzaad of donkere ooievaarsbek.

Als het je erom te doen is dat een plant iets "geinigs" kan: ik heb de scharnierplant in bestelling omdat je de bloem schijnbaar om de steel heen kunt draaien. En ik vind 'em heel mooi:

pi_210683340
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:08 schreef miss_sly het volgende:
En intussen is het lekkere zomerweer alweer veranderd in een halve storm en code geel hier in de regio. Ietsje minder mag best :')
Het is hier ook code geel. En intussen blijft onze robot rustig verder maaien. :D O+

pi_210683362
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is hier ook code geel. En intussen blijft onze robot rustig verder maaien. :D O+

[ afbeelding ]
goede uitvinding wel
pi_210683378
Vandaag binnen gekregen (uit Nederland, ze hebben een webshop in het Portugees) Crocus sativus, oftewel de krokus die saffraan geeft. Gewoon om eens uit te proberen, dan denk je 500 bollen dat zijn er toch heel erg veel maar de plantafstand is 8 centimeter.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb op 14 meter schutting (met gaas)staan: 1 vuurdoorn, 1 akebia (groeit nauwelijks)1 campsis, 1 kiwibes (groeit nauwelijks), 3 Toscaanse jasmijn, 1 passiebloem en nog 5 clematissen.
Die kiwibessen zijn vreemde planten, ik heb ze een aantal keren in Nederland geprobeerd zonder succes. Ik had er een gekocht toen ik op vakantie was in Nederland en die leek dood te zijn na een paar weken in Portugal. Ik heb die nog even laten staan en die is weer uit gaan lopen, staat nu tegen een hek.
pi_210683419
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lekker, zo'n standvastige maaier :D

Ik heb zo'n kleine handkantenmaaier gekocht, wat een heerlijk ding is dat O+
Net alsof ik met een tondeuze mijn gras kort scheer :D
pi_210683626
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Lekker, zo'n standvastige maaier :D

Ik heb zo'n kleine handkantenmaaier gekocht, wat een heerlijk ding is dat O+
Net alsof ik met een tondeuze mijn gras kort scheer :D
Met draad?
pi_210683685
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Met draad?
Nee, met bewegende scharen. Het is echt net een tondeuse.

pi_210683696
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat een grappig ding, kende ik niet!
pi_210683704
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een grappig ding, kende ik niet!
Ik liep er toevallig tegenaan. Ik zie dat er ook een opzetstuk is om een heg mee te snoeien, misschien handig om dat erbij te kopen.

Ik heb zo'n hoge kantenmaaier met draad, maar dat vind ik niet echt wat. Wellicht ga ik die toch vervangen voor een met een mes ofzo.
pi_210683713
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik liep er toevallig tegenaan. Ik zie dat er ook een opzetstuk is om een heg mee te snoeien, misschien handig om dat erbij te kopen.

Ik heb zo'n hoge kantenmaaier met draad, maar dat vind ik niet echt wat. Wellicht ga ik die toch vervangen voor een met een mes ofzo.
Let er dan wel op dat je niet een te zware koopt. Ik gebruik er nu een met draad omdat die in ieder geval hanteerbaar is, maar eigenlijk wil ik van dat draad af. Toevallig zoek ik ook nog een heggenschaar, dus ik ga ook eens kijken wat handig is.
pi_210683768
Dit vind ik er wel een beetje maf uitzien, maar je kunt toch niet op je knieën de hele tuin door?

pi_210683780
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:08 schreef Claudia_x het volgende:
Dit vind ik er wel een beetje maf uitzien, maar je kunt toch niet op je knieën de hele tuin door?

[ afbeelding ]
Lijkt me eigenlijk best een heel handig ding.
pi_210683817
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als het je puur te doen is om het springende zaad: klein springzaad of donkere ooievaarsbek.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Als het je erom te doen is dat een plant iets "geinigs" kan: ik heb de scharnierplant in bestelling omdat je de bloem schijnbaar om de steel heen kunt draaien. En ik vind 'em heel mooi:

[ afbeelding ]
Ooievaarsbek heb ik! Die andere is ook heel leuk idd! Dank!
pi_210684211
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:14 schreef -Spring het volgende:

[..]
Ooievaarsbek heb ik! Die andere is ook heel leuk idd! Dank!
Ik weet niet of alle geraniums springend zaad hebben, ik geloof het niet.

Ik houd deze wetenswaardigheid over springend zaad maar voor me. Ik deel graag mijn tuinkennis met mijn lief, maar er zitten grenzen aan de grappen die ik kan verdragen. :'( :D
  Spellchecker dinsdag 19 september 2023 @ 15:50:49 #54
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210684241
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zoiets heb ik ook :Y
voor de buxus rip
Ik gebruik 'm voor de randjes gras naast de betonranden. ^O^
pi_210686947
He, dat is een mini vingerbalkmaaier (ook een mooie, nietwaar @Claudia_x?)

Vingerbalkmaaier:

Voor ruige weides een geweldig ding, wij hebben er jarenlang een gehad.
Nu niet meer, we hebben nu een klepelmaaier en dat werkt voor ons nóg iets mooier op het echt lange gras als we de wei eerst helemaal in bloei laten komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 19 september 2023 @ 20:42:35 #56
63722 z80
I fink you freaky
pi_210687429
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:05 schreef sigme het volgende:
He, dat is een mini vingerbalkmaaier (ook een mooie, nietwaar @:claudia_x?)

Vingerbalkmaaier:
[ afbeelding ]

Voor ruige weides een geweldig ding, wij hebben er jarenlang een gehad.
Nu niet meer, we hebben nu een klepelmaaier en dat werkt voor ons nóg iets mooier op het echt lange gras als we de wei eerst helemaal in bloei laten komen.
Dat monster zou ik eigenlijk ook moeten hebben ipv een standaard grasmaaier. Voor een klepelmaaier is het stukje gras te klein.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_210687566
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:42 schreef z80 het volgende:

[..]
Dat monster zou ik eigenlijk ook moeten hebben ipv een standaard grasmaaier. Voor een klepelmaaier is het stukje gras te klein.
Nou ja, daar kwamen wij dus achter: er zijn kleine klepelmaaiertjes:

Edit: ook goedkopere ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210691644
Zo'n klepelmaaier ziet er heel handig uit. Ik heb een semi-professionele bosmaaier gekocht voor het ruige gedeelte van mijn tuin, maar ik heb me er wel op verkeken hoe zwaar die is, zelfs met harnas. Een klepelmaaier is wel overkill voor mijn tuin; daar is het terrein niet groot genoeg voor.

Die zware bosmaaier vind ik niet fijn voor het bijwerken van grasranden. Dat wil ik eigenlijk elke week, of eens in de twee weken, doen. In de praktijk pak ik daar nog steeds mijn lichte draadtrimmer voor. Het is een ideaal ding, ware het niet dat je allemaal plastic je tuin in katapulteert.

Mijn tuin is ook weer te groot om met zo'n tondeuse de randen bij te werken. Eigenlijk heb ik een tussenoplossing nodig.
pi_210691960

zie hier mijn nieuwe pergola. Ik wilde gaan voor een blauwe regen. Maar nu zei mijn moeder gisteren dat ik dat nooiiiit moet doen want dit en dat blauwe regen. Wat zouden jullie kiezen?
- hoeft niet 1 plant te zijn, het is groot. Wellicht een combi?
- we hebben hier heel veel wind

Alles moet verder nog volledig aangeplant worden, dus negeer het onkruid :)
Met een meidenkwartet
pi_210692359
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 08:41 schreef Cathmar het volgende:
[ link | afbeelding ]

zie hier mijn nieuwe pergola. Ik wilde gaan voor een blauwe regen. Maar nu zei mijn moeder gisteren dat ik dat nooiiiit moet doen want dit en dat blauwe regen. Wat zouden jullie kiezen?

Gewoon wel blauwe regen. Wij nemen de roze variant.
Bij ons waait het net zo hard als bij jou. Ik zou er ook wat eetbaars tussen zetten, misschien een doornloze braam? En dan verder passiebloem en wat clematissen die op diverse momenten bloeien met nog een paar klimrozen er doorheen. Ik heb hier qua clematissen een afwisseling tussen groenblijvend, bloeiend in het vroege voorjaar, bloeiend in mei/juni en later bloeiend.
  Moderator woensdag 20 september 2023 @ 09:53:32 #61
382129 crew  Donna
pi_210692504
Oké het is veilig om te zeggen dat m'n olijf echt dood is. Kon ook bijna niet missen met zo weinig aarde, hij staat in een tegelpad zeg maar. Niet mijn kunsten overigens, maar van de vorige bewoners.

Kan 'm er beter maar uit halen. Dan zet ik er wel een pot op met iets er in. Houd ik eigenlijk ook niet van, maar anders heb ik een gat in m'n bestrating.
pi_210692623
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:39 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Gewoon wel blauwe regen. Wij nemen de roze variant.
Bij ons waait het net zo hard als bij jou. Ik zou er ook wat eetbaars tussen zetten, misschien een doornloze braam? En dan verder passiebloem en wat clematissen die op diverse momenten bloeien met nog een paar klimrozen er doorheen. Ik heb hier qua clematissen een afwisseling tussen groenblijvend, bloeiend in het vroege voorjaar, bloeiend in mei/juni en later bloeiend.
Ik weet niet of die allemaal zijn als de mijne, maar daar heb je al snel geen andere klimmers bij nodig.
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210692921
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:08 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik weet niet of die allemaal zijn als de mijne, maar daar heb je al snel geen andere klimmers bij nodig.
De mijne is goed beheersbaar, groot en lekker veel vruchten, maar met één keer in het jaar de oude takken snoeien blijft 'ie mooi bij z'n aangewezen plek.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_210693296
quote:
[ link | afbeelding ]

Als jij een blauwe regen wil, dan gewoon doen hoor. Ik vind het prachtige planten. 2 keer per jaar snoeien (wel ff uitzoeken zodat je weet wat je doet, snoei instructies zijn nogal specifiek).
Resistance is futile.
pi_210693463
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 09:53 schreef Donna het volgende:
Oké het is veilig om te zeggen dat m'n olijf echt dood is. Kon ook bijna niet missen met zo weinig aarde, hij staat in een tegelpad zeg maar. Niet mijn kunsten overigens, maar van de vorige bewoners.

Kan 'm er beter maar uit halen. Dan zet ik er wel een pot op met iets er in. Houd ik eigenlijk ook niet van, maar anders heb ik een gat in m'n bestrating.
Staat 'ie op stam? Wij dachten ook een dode olijf te hebben (verzopen), dus boven de grond afgezaagd en de pot in een donker hoekje gezet om ooit af te voeren. Maar hij liep gewoon weer uit en nu hebben we een struik van 60cm in pot.
Resistance is futile.
  Moderator woensdag 20 september 2023 @ 11:29:30 #66
382129 crew  Donna
pi_210693474
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Staat 'ie op stam? Wij dachten ook een dode olijf te hebben (verzopen), dus boven de grond afgezaagd en de pot in een donker hoekje gezet om ooit af te voeren. Maar hij liep gewoon weer uit en nu hebben we een struik van 60cm in pot.
Ja op stam. Maar er knapte een tak af en er is ook niks groens meer te bekennen. Volgens mij echt dood haha.
pi_210693515
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:29 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja op stam. Maar er knapte een tak af en er is ook niks groens meer te bekennen. Volgens mij echt dood haha.
Dat dachten wij ook. Maar een pot zonder plant is ook niet wat.
Resistance is futile.
  Moderator woensdag 20 september 2023 @ 11:38:44 #68
382129 crew  Donna
pi_210693570
quote:
12s.gif Op woensdag 20 september 2023 11:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat dachten wij ook. Maar een pot zonder plant is ook niet wat.
Nou ik heb nog wel een lege pot. Wie weet!
pi_210693869
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2023 10:43 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]
De mijne is goed beheersbaar, groot en lekker veel vruchten, maar met één keer in het jaar de oude takken snoeien blijft 'ie mooi bij z'n aangewezen plek.
Ik heb een wandelaar.

Stuk minder erg dan de framboos, dat wel.
Op dinsdag 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe het volgende:
Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210694941
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 12:09 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb een wandelaar.

Stuk minder erg dan de framboos, dat wel.
:D

Ik moet zeggen, het valt me reuze mee hoe erg 'ie wandelt. Er duikt af en toe wel wat op elders, maar da's vrij makkelijk te spotten gelukkig. :Y

On a different note: m'n druif is van de schutting gestort. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_210694951
quote:
[ link | afbeelding ]

Blauwe regen is prachtig O+ Ik weet alleen niet wat er net naast zit, er komt wel redelijk wat bloesem af van blauwe regen tijdens de bloeiperiode. Zelf vind ik dat net naast mn eettafel wat minder handig. Als die gewoon in de tuin staat, lekker doen! Of als je t niet erg vind natuurlijk ;)
pi_210695193
quote:
[ link | afbeelding ]

Leuk hoor! Gewoon blauwe regen nemen. #teamblauwnietroze

Zorg wel dat je een exemplaar aanschaft dat bloeit op het moment dat je het koopt.
pi_210697826
Dank! Ik vind het ook mooi, de blauwe regen! Maar we hebben een hond en dat is misschien geen goed idee. Blijkbaar. Ik ga er eens wat over lezen b
Met een meidenkwartet
pi_210710148
Ik durf het bijna niet te posten hier... De hovenier is geweest. Voor je de spoiler open klikt, het wordt echt weer heel gezellig en groen. Grote borders, maar in de nieuwe tuin minder heesters en meer vaste planten.

De stobbenfrees komt later nog trouwens, er is nu alleen gezaagd en gesnipperd. De hovenier wist ons te vertellen dat de acacia ziek was, daarom had 'ie van die littekens. Ik dacht dat het een es was die ooit geknot is. Maar de boom is sowieso nooit gesnoeid. Het stuk met de littekens heeft hij meegenomen want daar maakt hij schalen en kommen van (dat hout barst niet). Ik heb de stam in stukken laten zagen voor krukjes en na 2 jaar drogen, halen we er zelf nog plakken uit voor salontafeltjes, nachtkastjes etc. Verder nog 2 mooie takken achter gehouden om lampen van te maken.

We gaan de komende maanden verder met hagen en een heras hekwerk aan de achterkant. In de zijtuin komt een laag hekje om onze kleine Houdini op ons eigen erf te houden. De buurvrouw staat ook wel open voor een haag. Ding komt trouwens wel op ons erf te staan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resistance is futile.
pi_210714391
Heerlijke transformatie al!

Wat er op de pergola komt is nog niet besloten. Man heeft hoofd op druif gezet. Ik heb de beslissing geparkeerd.

Wat nu wel geregeld moet worden zijn de hagen die aangeplant moeten worden. Wordt Portugese laurier. Ik heb er veel nodig. Maar wat een verschil in prijzen online!! Gaat van 6 tot 14 euro voor 60-80cm Prunus lusitanica Angustifolia. Zie ik iets over het hoofd?
Iemand tips waar ik betrouwbaar kan kopen? Ik ga normaal voor mijn regionale zeelandplant maar die zijn echt duur ineens.
Met een meidenkwartet
pi_210714541
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2023 10:16 schreef Cathmar het volgende:

Wat er op de pergola komt is nog niet besloten. Man heeft hoofd op druif gezet. Ik heb de beslissing geparkeerd.

Wat nu wel geregeld moet worden zijn de hagen die aangeplant moeten worden. Wordt Portugese laurier. Ik heb er veel nodig. Maar wat een verschil in prijzen online!! Gaat van 6 tot 14 euro voor 60-80cm Prunus lusitanica Angustifolia. Zie ik iets over het hoofd?
Iemand tips waar ik betrouwbaar kan kopen? Ik ga normaal voor mijn regionale zeelandplant maar die zijn echt duur ineens.
Je moet even wachten tot in oktober planten uit volle grond beschikbaar zijn, da’s over het algemeen betaalbaarder dan in pot. Wij hebben bij Directplant besteld en dan dan deze variant https://www.directplant.n(...)rasus-herbergii.html Ze doen het echt heel goed
pi_210714640
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2023 10:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Je moet even wachten tot in oktober planten uit volle grond beschikbaar zijn, da’s over het algemeen betaalbaarder dan in pot. Wij hebben bij Directplant besteld en dan dan deze variant https://www.directplant.n(...)rasus-herbergii.html Ze doen het echt heel goed
Dank! Ik dacht dat het de tijd er al voor was. Of misschien moet ik ze ergens reserveren? Maar heel goed om te weten want ik zit het eens bij elkaar op te tellen allemaal… poeh
Met een meidenkwartet
pi_210714820
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 10:40 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Dank! Ik dacht dat het de tijd er al voor was. Of misschien moet ik ze ergens reserveren? Maar heel goed om te weten want ik zit het eens bij elkaar op te tellen allemaal… poeh
We hebben daar ook de Photinia red Robin besteld (bij directplant altijd alleen in pot verkrijgbaar) en bij Haagplanten.net bestelden we olijfwilg met kluit. Volgens mij kun je bij haagplanten.net al wel bestellen voor levering vanaf oktober.

Maar ik zou even bij Zeelandplant navragen wanneer zij ze met kluit (of zelfs kale wortel) kunnen leveren. Niet alle haagplanten zijn met kale wortel te leveren, bij onze lokale kweker hebben we dit voorjaar liguster met kale wortel gehaald, dat scheelde echt flink in prijs.
pi_210716414
quote:

Ik heb m'n twee hagen bij haagplanten.net besteld en dat is heel goed bevallen. Zoals @Doedezemaar al zegt, is het nog wat vroeg om planten met kale wortels te kopen. Bij haagplanten.net kun je ze inderdaad vooruit bestellen en dan krijg je ze op het moment dat de omstandigheden daar geschikt voor zijn. Dat kan dus ook een week of misschien wel een paar weken afwijken van de prognose nu. Ik zie dat Portugese laurier daar 4,25 euro per stuk kost voor een plant van 20-30 cm hoog met kale wortel. Je moet er dan minimaal 25 bestellen. Bestel je hogere aantallen, dan gaat de prijs per plant omlaag.
  vrijdag 22 september 2023 @ 15:36:04 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210717145
quote:

Ik heb destijds een goeie deal gedaan via marktplaats. Was wel een grafeind rijden, maar goeie planten voor een prima prijs.
Resistance is futile.
  vrijdag 22 september 2023 @ 15:36:58 #81
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210717153
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 10:40 schreef Cathmar het volgende:

[..]
Ik heb wel gereserveerd, en toen hadden we nog een hele mooie lange nazomer en heb ik ze in het laatste weekend van oktober opgehaald.
Resistance is futile.
pi_210721735
Dank voor de tips en hulp!!
Met een meidenkwartet
pi_210724514
quote:

Marktplaats is echt top voor planten van kwekers uit de buurt :Y

En voor je pergola, een clematis misschien? Ik had de Terniflora en die was echt prachtig O+
  maandag 25 september 2023 @ 20:06:37 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210751987
Ik heb via marktplaats een kwekerij gevonden die rode beukenhaag levert voor een goede prijs (tenminste, dat denk ik nu maar ik blijf wel vergelijken). De prijs waar ik nu op uitkom voor 11,5m haag is 6,75 euro per plant 150-175cm hoog. Ik heb er 46 nodig maar vanaf 50 interessante staffelkorting. Dus een totaalprijs van 342 euro. De buurvrouw overlegt het nog even met haar man.

Ik check nog even de kosten voor een bobcatje voor een dagje.

Alleen mijn tuinplan moet enigszins op de schop. Colin heeft een trampoline gekregen van 2,44cm en die wil ik ingraven. Er is een gat van 2,5m doorsnee nodig van 65cm diep. Dan kan ik daar ook de combinatie maken met de wadi die ik graag wil. Aanplanten heeft uiteraard niet zoveel zin onder een trampoline maar over 10-12 jaar is zo'n gat een perfecte wadi of overflow vijver.

Het wordt nog een lastige puzzel. M'n man wil de trampoline niet zien vanuit de woonkamer en zinspeelt op het stuk waar nu het speelhuisje ingetekend is. Maar dan kan ik m'n wadi sowieso wel vergeten. Ik wil 'm niet zien vanuit de slaapkamer (dus even een denkbeeldige lijn vanuit de vijver naar rechts trekken, daar zou de trampoline onder moeten blijven) :+ . En ik wil 'm eigenlijk wel bij het gazon hebben, want ik denk dat 'ie véél meer gebruikt wordt als het omliggende gazon ook betrokken kan worden bij het spel. Zeker als het net over een paar jaar achterwege blijft.

Verder loopt de grond sowieso af naar het midden toe (dus eigenlijk het midden van het gazon zo'n beetje). Gezien de dubbelfunctie met de wadi, zou ergens in de buurt van het chill terras wat mij betreft de logische plek zijn. Colin kan er dan makkelijk bij. En we kunnen dan makkelijk een open gootje over het terras maken vanuit het huis naar de wadi.

Resistance is futile.
pi_210752105
Je kunt een trampoline ook aan het zicht onttrekken door hoge beplanting, zodat je er vanaf de woonkamer niet direct meer op kijkt. Zo komt bij ons de moestuin achter een ronde haag en kijk je dus niet op de kale/rommelige moestuin vanuit het raam van de woonkamer
  maandag 25 september 2023 @ 20:38:25 #86
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210752353
Hoe groot is jouw tuin? Dus breedte en diepte? Ik kan lastig inschatten hoe groot alles wordt, maar ik zie zo een:
- chillterras
- terras met buitenkeuken
- vijver
- overkapping
- schuur
- gazon waar op gevoetbald gaat worden
- pergola

En dan komt er een
- wadi/trampoline
Bij.

Wil je niet wat veel op relatief weinig ruimte? Het grasveld wordt 4x4 schat ik? Of is het veel groter dan ik schat vanaf de tekening?

Want das wel het gevaar bij een flinke tuin. Dat je dan gelijk alles wil ;) .
  maandag 25 september 2023 @ 20:44:42 #87
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210752412
Trouwens, ik zat me nog druk te maken over teveel zonlicht nu de tuin geruimd is.

Nergens voor nodig, de elzen op gemeentegrond nemen alsnog veel licht weg. Pas om 12 uur is de zon er omheen gedraaid en komt de middagzon op het huis. Dat is goed nieuws want het huis blijft koel in de zomer. En ook wel jammer want dat betekent nergens ochtendzon, en het betekent ook dat zo'n beetje de hele tuin halfschaduw is. Maar OK, daar kan ik alsnog qua beplanting veel beter mee uit de voeten dan wat ik nu heb.
Resistance is futile.
  maandag 25 september 2023 @ 20:55:44 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210752533
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2023 20:38 schreef bleiblei het volgende:
Hoe groot is jouw tuin? Dus breedte en diepte? Ik kan lastig inschatten hoe groot alles wordt, maar ik zie zo een:
- chillterras
- terras met buitenkeuken
- vijver
- overkapping
- schuur
- gazon waar op gevoetbald gaat worden
- pergola

En dan komt er een
- wadi/trampoline
Bij.

Wil je niet wat veel op relatief weinig ruimte? Het grasveld wordt 4x4 schat ik? Of is het veel groter dan ik schat vanaf de tekening?

Want das wel het gevaar bij een flinke tuin. Dat je dan gelijk alles wil ;) .
Het perceel is 14m breed en 22m diep links, 25m diep rechts. Dus het grasveld schat ikzelf op 5x5 maar m'n man zegt 6x6. De garage is wel een goeie meetlat, die is 7 meter lang, dus mijn man zit er dichterbij.

Ik heb nog geen eens een kippenhok en composthoop ingetekend ;( :') .

De terrassen (en dan met name het chill terras) mogen best wat kleiner, maar ik wil wel dat ze met elkaar verbonden zijn voor het hoekje van de aanbouw.

De border rechts van het gazon kan ook best kleiner. Het pad kan wel een stuk naar rechts. Het gazon komt er enkel en alleen voor Colin om te spelen. Ik kan niet zeggen dat ik blij word van een gazon of zo :+ maar wat er over blijft als de trampoline ingetekend is, moet wel van fatsoenlijke speelproporties zijn.
Resistance is futile.
  maandag 25 september 2023 @ 21:03:37 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210752603
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2023 20:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Je kunt een trampoline ook aan het zicht onttrekken door hoge beplanting, zodat je er vanaf de woonkamer niet direct meer op kijkt. Zo komt bij ons de moestuin achter een ronde haag en kijk je dus niet op de kale/rommelige moestuin vanuit het raam van de woonkamer
Ja, daar kunnen we zeker creatief mee worden. Stevige planten die behoorlijk hoog worden dan (iets van 1,2-1,5m of zo), die tegen een stootje kunnen en die houden van natte voeten op zandgrond met halfschaduw. Geen stekelplanten of houterig materiaal in verband met kleine die daar ongetwijfeld verschillende keren in gaat landen. En liefst wintergroen :P . Ik denk dat het al snel op bamboe neerkomt.
Resistance is futile.
  maandag 25 september 2023 @ 21:11:24 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210752685
Six. komt ook ff aan het rekenen nu :')

De schuur wordt 6,65m diep :')
Als we die 3 meter breed maken, dan is de linkerwand nog steeds 5,30. De schuur alleen al is 18 vierkante meter of zo! :')

De overkapping zou zo'n 5,30 diep worden en 5 meter breed. Dan is die nog 3,15 diep bij de pergola. Dat ding is dan groter dan onze hele woonkamer :') .

Die hele taartpunt is 51 vierkante meter, dat is net zoveel als onze hele woonkamer en keuken :') .

Dit kan niet waar zijn. :')

_O-
Resistance is futile.
  maandag 25 september 2023 @ 22:11:26 #91
36431 bleiblei
pi_210753331
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 21:03 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, daar kunnen we zeker creatief mee worden. Stevige planten die behoorlijk hoog worden dan (iets van 1,2-1,5m of zo), die tegen een stootje kunnen en die houden van natte voeten op zandgrond met halfschaduw. Geen stekelplanten of houterig materiaal in verband met kleine die daar ongetwijfeld verschillende keren in gaat landen. En liefst wintergroen :P . Ik denk dat het al snel op bamboe neerkomt.
Ik zou voor houterig materiaal ipv. Bamboe gaan :+ . Of nog beter, hogere grassen die max 60cm.hoog komen. Bamboe is niet zo gaaf als het geknakt is en je valt er dan in van bovenaf ;( .

Die afmetingen van six corresponderen iig. niet met een perceel van 22m lang en je tekening ;) . Ik zou idd. Ff narekenen :P . 6m diep voor een schuur is overigens formaat garage. Wel relaxt trouwens. Zo een schuur :Y .
  maandag 25 september 2023 @ 22:32:21 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210753595
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2023 22:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou voor houterig materiaal ipv. Bamboe gaan :+ . Of nog beter, hogere grassen die max 60cm.hoog komen. Bamboe is niet zo gaaf als het geknakt is en je valt er dan in van bovenaf ;( .

Die afmetingen van six corresponderen iig. niet met een perceel van 22m lang en je tekening ;) . Ik zou idd. Ff narekenen :P . 6m diep voor een schuur is overigens formaat garage. Wel relaxt trouwens. Zo een schuur :Y .
Ik ben er in m'n tekening vanuit gegaan dat de buren rechts zich netjes aan de erfgrens gehouden hebben, dus zo heb ik de tuin ingetekend (parallel met het beekje).

Six. heeft opgemeten hoe lang het hek moet zijn van de linkerhoek van de garage (100% in lijn met de kadasterkaart) naar de hoek van de veranda van de buren. Zonder twijfel hebben we 15,5m hek nodig als we hun hoek als uitgangspunt nemen. Dus 1 van de ijkpunten klopt niet :P .

En trouwens: ik zat me ook nog te bedenken dat bamboe wel veel papercuts op zou leveren. Worden ze hard van :7 .

Komt wel een oplossing voor.
Resistance is futile.
  dinsdag 26 september 2023 @ 15:54:29 #93
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_210759019
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 20:06 schreef Seven. het volgende:
Alleen mijn tuinplan moet enigszins op de schop. Colin heeft een trampoline gekregen van 2,44cm en die wil ik ingraven. Er is een gat van 2,5m doorsnee nodig van 65cm diep. Dan kan ik daar ook de combinatie maken met de wadi die ik graag wil. Aanplanten heeft uiteraard niet zoveel zin onder een trampoline maar over 10-12 jaar is zo'n gat een perfecte wadi of overflow vijver.
Flink gat voor zo'n klein dingetje. :+
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  dinsdag 26 september 2023 @ 23:17:47 #94
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210763204
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 september 2023 15:54 schreef Twieki het volgende:

[..]
Flink gat voor zo'n klein dingetje. :+
:P
Resistance is futile.
  dinsdag 26 september 2023 @ 23:21:40 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210763219
Six. heeft vandaag gemeten. De schuur wordt 5m diep op de erfgrens als we de lijn van de garage door trekken. Dat is geen 6,65m maar alsnog een enorme schuur en dat is op zich prima. Kan wel zijn dat we de overkapping uiteindelijk wat minder breed maken.

En ik zit te denken om de pergola juist haaks op de rest van de bebouwing te zetten. Beetje saaie indeling met alle bebouwing zo naast elkaar.
Resistance is futile.
pi_210763307
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 21:03 schreef Seven. het volgende:

[..]
Eleagnus Ebbingei.
  dinsdag 26 september 2023 @ 23:51:55 #97
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210763336
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 23:39 schreef Radegast het volgende:

[..]
Eleagnus Ebbingei.
Goed idee, gaat op de lijst!
Resistance is futile.
pi_210764408
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 september 2023 23:51 schreef Seven. het volgende:

[..]
Goed idee, gaat op de lijst!
Die is wel pijnlijk als je er in valt, wij hebben er een paar meter haag van staan. Wordt wel snel een mooie dichte haag, als hij eenmaal aanslaat moet je ‘m vaak snoeien.
  woensdag 27 september 2023 @ 11:10:26 #99
36431 bleiblei
pi_210765426
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 08:45 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Die is wel pijnlijk als je er in valt, wij hebben er een paar meter haag van staan. Wordt wel snel een mooie dichte haag, als hij eenmaal aanslaat moet je ‘m vaak snoeien.
Dat is meestal met planten die snel mooi dicht groeien of goed aanslaan. Er was iemand die lyrisch over laurier was. Ja, tot ze een paar jaar oud zijn en compleet out of control groeien :D .
  woensdag 27 september 2023 @ 12:18:04 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210766078
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 11:10 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is meestal met planten die snel mooi dicht groeien of goed aanslaan. Er was iemand die lyrisch over laurier was. Ja, tot ze een paar jaar oud zijn en compleet out of control groeien :D .
Of tot ze na 35 jaar een kwart van je tuin overnemen :') .

Ik vond in ons nieuwe huis een rekening van 1500 gulden van het tuincentrum dat alle planten geleverd heeft in 1988. Echt een hele diverse lijst met minstens 75 verschillende planten. Uiteindelijk hebben alleen de heesters het overleefd, de rest bleek niet bestand tegen alle laurier.
Resistance is futile.
pi_210772110
Je kunt ook een bescheiden beukenhaag planten met kale wortel en dan ben je minder dan een euro per plant kwijt.
  woensdag 27 september 2023 @ 21:54:07 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210772415
Eerst maar eens kijken waar dat ding moet komen. Daar zijn we nog niet over uit, al beginnen we nu wel de afmetingen van de tuin beter op waarde te schatten O-) .
Resistance is futile.
pi_210787826
Je noemde ook dat je weinig direct zonlicht hebt in de tuin. Heb je dan ook rekening gehouden met het feit dat de zon in de zomer echt significant hoger staat, en dat de bomen in het vroege voorjaar geen blaadjes hebben? Je gaat nu alweer richting worst-case scenario, wat dat betreft.
  vrijdag 29 september 2023 @ 21:46:58 #104
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210790940
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:17 schreef Tuindier het volgende:
Je noemde ook dat je weinig direct zonlicht hebt in de tuin. Heb je dan ook rekening gehouden met het feit dat de zon in de zomer echt significant hoger staat, en dat de bomen in het vroege voorjaar geen blaadjes hebben? Je gaat nu alweer richting worst-case scenario, wat dat betreft.
Van de week gekeken rond half 12 dus nee: geen rekening gehouden met mei-juni-juli, en het vroege voorjaar. Hopelijk zijn er wat plekjes waar echte zon liefhebbers zich thuisvoelen.

Sowieso is het wel een interessante tuin om in te richten. Het grondwater staat hoog maar de grond is heel fijn en zanderig (we zitten op de Veluwe). Verder zorgen de elzen dus voor behoorlijk wat schaduw, hoeveel precies moeten we nog een seizoen voor mee maken. De zijtuin krijgt wel veel zon.
Resistance is futile.
pi_210797126
Crosspost uit ons eigen topic
Ik had vandaag een klein moment over en ben verder gegaan met de tekening voor het voorste deel van de tuin.

Links tussen de poort naar de voortuin en de schuurunit een "palenstraat"

Onderaan de tekening is de overkapping, het pad van de palenstraat loopt langs de unit naar overkapping. Aan de overkapping vast het zwemgedeelte van de zwemvijver. Daar boven het platendeel, en een lopend water naar een filter die al in de tuin staat aan de rechterkant tussen de bomen.

Tussen het huis en de vijver komt een rand bestrating zodat je naar buiten kunt lopen als de deuren open zijn. En beplanting in de stijl van Piet Oudolf.

In de nis tussen de woonkamer en de eetkamer komt beplanting van laag aan de kant van het huis en laag aan de kant van de tuin, omdat je zowel vanuit het raam in de woonkamer als vanuit de tuin dit kunt zien. de bak loopt voor het zicht door tussen het terras bij de eetkamer en de rand bestrating bij de woonkamer.
Planten worden waarschijnlijk: Lievevrouwebedstro, purperklokje, nieskruid, herfstanemoon, ijzerhard en lampepoetsersgras.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In het verlengde van de eettafel in de eetkamer komt een kleine tafel met 4 stoelen op het terras. Op dit terras willen we grote stenen combineren met andere stenen.

De schuine kant aan de rechterkant is niet het einde van de tuin, maar hier achter ligt het stroompje wat door onze tuin ligt en de bomen die hier langs staan.

De moestuinbakken staan op de filterbak is.

Nagenoeg de hele tuin ligt in de schaduw zolang de bomen bladeren hebben, de beplanting moet dan ook geschikt zijn voor een zanderige bostuin.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zaterdag 30 september 2023 @ 19:40:42 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210797419
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 00:16 schreef Cathmar het volgende:
Dank voor de tips en hulp!!
Hoe gaat het met je zoektocht?
Resistance is futile.
abonnement bol.com Unibet Coolblue