Inde voortuin staat een groot uitgevallen struik. Zeker een meter.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:06 schreef miss_sly het volgende:
Dat ziet er wel mooi uit. En die kun je gewoon mooi in model snoeien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is een lavendel haag een idee?
Twee keer snoeien: na de bloei 1/3 en in het Voorjaar 1/3.
Hoe groot of hoe laag mag het zijn?
[ Bericht 6% gewijzigd door AnneX op 08-10-2023 16:14:58 ]
Ik zou het wel leuk vinden als haagje, inderdaad.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:09 schreef AnneX het volgende:
[..]
Inde voortuin staat een groot uitgevallen struik. Zeker een meter.
Een keer per jaar in het voorjaar snoei ik om te zorgen dat het niet onderin verhout.
Helaasch bloeit ie niet. Bij de buurvrouw een zelfde hoogte wel bloei met schattige bloemetjes.
Ja hoor. Bij de achterdeur?quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het wel leuk vinden als haagje, inderdaad.
Kan rozemarijn ook in een pot?
Ja kanquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het wel leuk vinden als haagje, inderdaad.
Kan rozemarijn ook in een pot?
Nee, we hebben nog een ander idee. We hadden een mooie kliko-ombouw, maar die is bij een storm gesneuveld. En we willen nog steeds ooit een mooie fietsenstalling naast het huis met daar de kliko's tegenaan, maar ik vind het op dit moment echt te duur. Dus we willen daar nu een paar plantenbakken neerzetten met groenblijvende struiken erin. Zodat het zicht vanaf de straat op de kliko's weggenomen wordt en ze hopelijk ook beter blijven staan en niet telkes omvallen of van hun plaats worden geblazen als het waait. Want dat doet het hier altijdquote:
Nog lang niet.quote:
quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:05 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dit is een rozemarijnhaagop Sicilië.
Oops beetje groot.Wat leuk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
En wintergroen? Beukhaag of laurierhaag.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben op zoek naar ideetjes.
[ afbeelding ]
Dit is de voortuin. Rechts is van ons. We hebben zo ongeveer de grens opnieuw uitgezet en nu dus ook leeg gemaakt (er stond nogal een partij onkruid en gras)
Nu ben ik op zoek naar leuke ideeën voor een grensafscheiding. Het mag alleen planten zijn, of een bak, of een hekje of wat dan ook.
Belangrijk: het moet tegen warmte, zon, droogte en veel wind kunnen en planten moeten in een zanderige grond kunnen.
Ik zou om discussie met buren te voorkomen met een vaste afrastering werken voor de scheiding. Ofwel een borderrand, een stenen muurtje, een houten hekje of whatever. Dat voorkomt namelijk veel gedoe in de toekomst. Het geeft zo lekker duidelijk aan "dit is van jou en dit is van mij".quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben op zoek naar ideetjes.
[ afbeelding ]
Dit is de voortuin. Rechts is van ons. We hebben zo ongeveer de grens opnieuw uitgezet en nu dus ook leeg gemaakt (er stond nogal een partij onkruid en gras)
Nu ben ik op zoek naar leuke ideeën voor een grensafscheiding. Het mag alleen planten zijn, of een bak, of een hekje of wat dan ook.
Belangrijk: het moet tegen warmte, zon, droogte en veel wind kunnen en planten moeten in een zanderige grond kunnen.
Ik heb ook nog zeker 5 weekenddagen nodig voor het echt kutweer mag worden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nog lang niet.Ik heb al veel gedaan, zoals planten verplanten, borders veranderen en nieuwe randen maken, houtsnippers aanvullen en beginnen aan een oplossing voor paardenstaart in m'n bloemenweide. Maar ik moet nog drie borders op orde krijgen en wat bollen planten. Ik hoop op nog één of twee mooie weekeindes.
Goed gedaan!quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb ook nog zeker 5 weekenddagen nodig voor het echt kutweer mag worden.
De border van vandaag is in elk geval klaar, dat ging best snel. Deze week nog even de 30 plantjes ingraven en dan is dat klaar voor de winter.
Ik moet ook nog op zoek naar bollen. Heeft iemand ze al in de Lidl folder zien staan?
Vanaf woensdag aanstaande te krijgenquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb ook nog zeker 5 weekenddagen nodig voor het echt kutweer mag worden.
De border van vandaag is in elk geval klaar, dat ging best snel. Deze week nog even de 30 plantjes ingraven en dan is dat klaar voor de winter.
Ik moet ook nog op zoek naar bollen. Heeft iemand ze al in de Lidl folder zien staan?
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:39 schreef Seven. het volgende:
Nog tips om deze te verplaatsen? Ik heb nog nooit zo'n enorme varen gezien. Van het verplaatsen wil ik binnenkort werk maken. Ik moet sowieso binnenkort een sleuf graven voor de nieuwe haag dus er moeten nog wat planten verplaatst worden. Nu alle metershoge struiken er omheen weg zijn, krijgt deze veel te veel licht (vanaf 12:00 volle zon).
[ link | afbeelding ]
Dit is een wintergroene variant, toch? Ik heb nog een paar kleinere staan ook, die wil ik voor de eenheid in dezelfde border zetten.
Persicaria microcephala 'Purple Fantasy'. Heb ik niet lang geleden geplant en groeit als een tierelier. Ik vind 'em ook erg leuk. Het is zo'n plant die overal wel mee combineert.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:43 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x ik denk dat de vlinders een goed jaar hebben gehadik zie er ook veel en meer dan de afgelopen jaren.
Wat is dat leuke pijlplantje met die blaadjes alsof het kleine pijltjes zijn?
Ik heb geen idee, maar kwam wel ergens deze passage tegen: "Zo steelt de mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas) op een droge schaduwplek met zijn immense bladeren de show – ruik aan het blad, het geurt naar vers hooi. Het is een van de gemakkelijkste tuinplanten, die het op veel plekken goed doet, en niet woekert. Zie je in onze bossen hoge varens, dan is het bijna zeker deze." (bron)quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:39 schreef Seven. het volgende:
Nog tips om deze te verplaatsen? Ik heb nog nooit zo'n enorme varen gezien. Van het verplaatsen wil ik binnenkort werk maken. Ik moet sowieso binnenkort een sleuf graven voor de nieuwe haag dus er moeten nog wat planten verplaatst worden. Nu alle metershoge struiken er omheen weg zijn, krijgt deze veel te veel licht (vanaf 12:00 volle zon).
[ link | afbeelding ]
Dit is een wintergroene variant, toch? Ik heb nog een paar kleinere staan ook, die wil ik voor de eenheid in dezelfde border zetten.
Ik zou olijfwilg of struikklimop in die bakken zetten, die overleven de omstandigheden daar in principe wel.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, we hebben nog een ander idee. We hadden een mooie kliko-ombouw, maar die is bij een storm gesneuveld. En we willen nog steeds ooit een mooie fietsenstalling naast het huis met daar de kliko's tegenaan, maar ik vind het op dit moment echt te duur. Dus we willen daar nu een paar plantenbakken neerzetten met groenblijvende struiken erin. Zodat het zicht vanaf de straat op de kliko's weggenomen wordt en ze hopelijk ook beter blijven staan en niet telkes omvallen of van hun plaats worden geblazen als het waait. Want dat doet het hier altijd
[ afbeelding ]
Twee van zulke bakken met groenblijvende struiken. Ze moeten goed tegen wind kunnen vooral, en tegen warmte en droogte.
Leuk ding!quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik had de hovenier om een mooie oplossing voor de kruiden gevraagd en hij zou een kruidenspiraal gaan bouwen, maar nu heeft Symph deze gezien en dat vinden we net een betere oplossing die wat minder ruimte inneemt en wat strakker oogt https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Natuurlijk, woensdag. En ik kom dinsdag bij een Lidl in de buurtquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:37 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Vanaf woensdag aanstaande te krijgen
https://www.lidl.nl/p/bloembollen/p10006603
Ditquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:42 schreef Puala het volgende:
[..]
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.
Dat is wel een gaaf ding zeg.quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik had de hovenier om een mooie oplossing voor de kruiden gevraagd en hij zou een kruidenspiraal gaan bouwen, maar nu heeft Symph deze gezien en dat vinden we net een betere oplossing die wat minder ruimte inneemt en wat strakker oogt https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Zou dat echt nodig zijn? Ik ben vrijwel nooit iets in de tuin tegengekomen wat ik niet zelf kon verplaatsen, op volwassenen bomen na. Ik zou een regenachtige periode afwachten, ruim uitgraven en de plant met kluit verslepen (eventueel met behulp van een touw) naar de nieuwe plek met ruim gat.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:42 schreef Puala het volgende:
[..]
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.
Wil je alleen een antwoord op het laatste? Dan zou ik de hortensia helemaal niet snoeien. Een boerenhortensia bloeit op overjarig hout. Eerst maar eens kijken of er volgend jaar bloei is.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:38 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp komt maandag over een week.
Hoe denken jullie over de boerenhortensia hier.
Int kort:
Een jaar geleden geplant. Niks gebloeid. Twee maal gereclameerd bij leverancier.
1) Geen knoppen. Antwoord: bij langste dag. 2) nada.
Jammer mevrouw. Bij volgende bestelling 10% reductie.
Nu: en vergeten foto te maken vanmiddag: lange én korte takken met bladeren.
Zal ik voor de winter alles op één hoogte snoeien of wachten tot Voorjaar?
Over t algeheel geld het principe dat wat er boven de grond zit ook onder de grond zit bij een plant. En je zult toch t meeste deel van de wortels mee moeten verhuizen wilt je plant t overleven.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou dat echt nodig zijn? Ik ben vrijwel nooit iets in de tuin tegengekomen wat ik niet zelf kon verplaatsen, op volwassenen bomen na. Ik zou een regenachtige periode afwachten, ruim uitgraven en de plant met kluit verslepen (eventueel met behulp van een touw) naar de nieuwe plek met ruim gat.
Ik verplaats voortdurend en eigenlijk altijd probleemloos. Bij de meeste planten is het niet eens nodig het wortelstelsel intact te laten. Er zijn wel planten die ontzettend gevoelig zijn, zoals toortsen. Als je de kluit niet intact laat, gaan de bladeren meteen hangen en sterven ze af. Maar zelfs een toorts loopt op den duur wel weer uit.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:53 schreef Puala het volgende:
[..]
Over t algeheel geld het principe dat wat er boven de grond zit ook onder de grond zit bij een plant. En je zult toch t meeste deel van de wortels mee moeten verhuizen wilt je plant t overleven.
Wie niet sterk is moet slim zijn, heb ik van mijn buurman geleerd. Trekken, een hefboom maken, rollen - ik doe het allemaal. Laatst heb ik een paar flinke asters verplaatst die ik niet op kon tillen. Het gazon heeft er wel even van moeten herstellen na m'n gesleep.quote:En in dit geval schat ik de varen op een 1,5 meter doorsnede. Betekend dat je toch zeker een 70-90 cm breed moet uitsteken en minimaal die diepte ook. En 0,9 x 0,9 aan grond/wortel + nog de plant er bovenop til ik niet ff op. Misschien @:seven wel of jij zelf, maar ik mis daarvoor kracht![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |