abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 8 oktober 2023 @ 16:20:48 #126
5428 crew  miss_sly
pi_210880569
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:15 schreef AnneX het volgende:

[..]
Ja hoor. Bij de achterdeur?
Nee, we hebben nog een ander idee. We hadden een mooie kliko-ombouw, maar die is bij een storm gesneuveld. En we willen nog steeds ooit een mooie fietsenstalling naast het huis met daar de kliko's tegenaan, maar ik vind het op dit moment echt te duur. Dus we willen daar nu een paar plantenbakken neerzetten met groenblijvende struiken erin. Zodat het zicht vanaf de straat op de kliko's weggenomen wordt en ze hopelijk ook beter blijven staan en niet telkes omvallen of van hun plaats worden geblazen als het waait. Want dat doet het hier altijd :')

Twee van zulke bakken met groenblijvende struiken. Ze moeten goed tegen wind kunnen vooral, en tegen warmte en droogte.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210880582
Rhodendendron in pot kan in de winter gewoon buiten blijven toch?
pi_210880752
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 19:53 schreef Seven. het volgende:
Iedereen al winterklaar trouwens?
Nog lang niet. :'( Ik heb al veel gedaan, zoals planten verplanten, borders veranderen en nieuwe randen maken, houtsnippers aanvullen en beginnen aan een oplossing voor paardenstaart in m'n bloemenweide. Maar ik moet nog drie borders op orde krijgen en wat bollen planten. Ik hoop op nog één of twee mooie weekeindes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210880788
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:05 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dit is een rozemarijnhaag _O_ op Sicilië.
Oops beetje groot.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat leuk!
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:58:21 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210881242
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 15:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben op zoek naar ideetjes.

[ afbeelding ]

Dit is de voortuin. Rechts is van ons. We hebben zo ongeveer de grens opnieuw uitgezet en nu dus ook leeg gemaakt (er stond nogal een partij onkruid en gras :') )

Nu ben ik op zoek naar leuke ideeën voor een grensafscheiding. Het mag alleen planten zijn, of een bak, of een hekje of wat dan ook.
Belangrijk: het moet tegen warmte, zon, droogte en veel wind kunnen en planten moeten in een zanderige grond kunnen.
En wintergroen? Beukhaag of laurierhaag.

Oh wacht, voortuin. Ik zie rozemarijn voorbij komen. Lavendel zou ik dan ook overwegen.
Resistance is futile.
pi_210881253
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 15:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben op zoek naar ideetjes.

[ afbeelding ]

Dit is de voortuin. Rechts is van ons. We hebben zo ongeveer de grens opnieuw uitgezet en nu dus ook leeg gemaakt (er stond nogal een partij onkruid en gras :') )

Nu ben ik op zoek naar leuke ideeën voor een grensafscheiding. Het mag alleen planten zijn, of een bak, of een hekje of wat dan ook.
Belangrijk: het moet tegen warmte, zon, droogte en veel wind kunnen en planten moeten in een zanderige grond kunnen.
Ik zou om discussie met buren te voorkomen met een vaste afrastering werken voor de scheiding. Ofwel een borderrand, een stenen muurtje, een houten hekje of whatever. Dat voorkomt namelijk veel gedoe in de toekomst. Het geeft zo lekker duidelijk aan "dit is van jou en dit is van mij".

Ik vind zelf een cortenstalen borderrand wel lekker hip en bij t huis passen. Die kan recht en dan evt via een kronkeltje om andere planten heen. En daar in dan lekker veel planten poten en de boel aanvullen met een dikke laag boomschors ivm uitdrogen van de zandgrond.

Laurierkers is ook nog wel een fijne optie trouwens, heb je wel een haag te pakken weet niet of je dat wilt. Laurierkers is in tegenstelling tot de meeste laurier niet een mega woekeraar en goed te onderhouden. Oh en oersterk, die is niet onder de indruk van een beetje wind.
  zondag 8 oktober 2023 @ 17:03:17 #132
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210881317
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Nog lang niet. :'( Ik heb al veel gedaan, zoals planten verplanten, borders veranderen en nieuwe randen maken, houtsnippers aanvullen en beginnen aan een oplossing voor paardenstaart in m'n bloemenweide. Maar ik moet nog drie borders op orde krijgen en wat bollen planten. Ik hoop op nog één of twee mooie weekeindes.
Ik heb ook nog zeker 5 weekenddagen nodig voor het echt kutweer mag worden.

De border van vandaag is in elk geval klaar, dat ging best snel. Deze week nog even de 30 plantjes ingraven en dan is dat klaar voor de winter.

Ik moet ook nog op zoek naar bollen. Heeft iemand ze al in de Lidl folder zien staan?
Spoilers!
pi_210881764
Ik had een nieuwe plant ontdekt die ik leuk vond, dus die moest en zou ik natuurlijk hebben. :+

Een schizostylis of wintergladiool. Ik viel voor de plant omdat-ie begint te bloeien als alle andere planten beginnen af te sterven. Schijnbaar kan-ie in december of zelfs januari nog bloeien.

Niet dat afsterven in alle gevallen zo erg is. Ik vind zonnehoed en pioenroos verschrikkelijk mooi in het najaar:

Nog een nieuwkomer waar ik weg van ben, een blauwe salvia. Dat zou wel eens een favoriet kunnen worden:

De tuin is nog lang niet naar m'n smaak, maar soms kijk ik vanuit een bepaalde hoek en constateer ik dat een deel precies is geworden zoals ik had gehoopt. Dit stuk bijvoorbeeld, met metershoge monnikskappen op de achtergrond:

Een van de vele klussen die voor de winter moesten gebeuren: lathyrus weghalen om ruimte te maken voor winterjasmijn. Wat is het tijdens de kale periode ertussen fijn dat geraniums maar bloeien en bloeien:

Verschillende aanwaaiers bloeien ook nog:

De laatste zie ik dit jaar voor het eerst volgens mij. Volgens Plantnet is het gele daglelie. Misschien is het geen aanwaaier maar ben ik gewoon vergeten dat de buurman die in de tuin heeft gezet.

Ik zie trouwens nog veel vlinders:

En intussen begint de voorpret voor volgend jaar al, bijvoorbeeld bij het zien van de jonge toortsen:

En die staan helemaal niet handig, maar of ik het voor de winter red om daar iets aan te doen?
pi_210881853
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

De border van vandaag is in elk geval klaar, dat ging best snel. Deze week nog even de 30 plantjes ingraven en dan is dat klaar voor de winter.

Ik moet ook nog op zoek naar bollen. Heeft iemand ze al in de Lidl folder zien staan?
Goed gedaan! *O* Ik zie de bollen nu in de Lidl-folder staan (niet dat ik er ooit kom). En ook struikheide trouwens. :r Wat een suffe plant vind ik dat.
pi_210881884
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Vanaf woensdag aanstaande te krijgen

https://www.lidl.nl/p/bloembollen/p10006603
  zondag 8 oktober 2023 @ 17:39:11 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210881922
Nog tips om deze te verplaatsen? Ik heb nog nooit zo'n enorme varen gezien :+ . Van het verplaatsen wil ik binnenkort werk maken. Ik moet sowieso binnenkort een sleuf graven voor de nieuwe haag dus er moeten nog wat planten verplaatst worden. Nu alle metershoge struiken er omheen weg zijn, krijgt deze veel te veel licht (vanaf 12:00 volle zon).

Dit is een wintergroene variant, toch? Ik heb nog een paar kleinere staan ook, die wil ik voor de eenheid in dezelfde border zetten.
Resistance is futile.
pi_210881974
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:39 schreef Seven. het volgende:
Nog tips om deze te verplaatsen? Ik heb nog nooit zo'n enorme varen gezien :+ . Van het verplaatsen wil ik binnenkort werk maken. Ik moet sowieso binnenkort een sleuf graven voor de nieuwe haag dus er moeten nog wat planten verplaatst worden. Nu alle metershoge struiken er omheen weg zijn, krijgt deze veel te veel licht (vanaf 12:00 volle zon).

[ link | afbeelding ]

Dit is een wintergroene variant, toch? Ik heb nog een paar kleinere staan ook, die wil ik voor de eenheid in dezelfde border zetten.
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.
  zondag 8 oktober 2023 @ 17:43:59 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210881994
@Claudia_x ik denk dat de vlinders een goed jaar hebben gehad ^O^ ik zie er ook veel en meer dan de afgelopen jaren.

Wat is dat leuke pijlplantje met die blaadjes alsof het kleine pijltjes zijn?
Resistance is futile.
  zondag 8 oktober 2023 @ 17:48:52 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210882047
Welke varen is het eigenlijk? Plantnet zegt mannetjesvaren maar die worden toch niet zó enorm?
Resistance is futile.
pi_210882079
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:43 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x ik denk dat de vlinders een goed jaar hebben gehad ^O^ ik zie er ook veel en meer dan de afgelopen jaren.

Wat is dat leuke pijlplantje met die blaadjes alsof het kleine pijltjes zijn?
Persicaria microcephala 'Purple Fantasy'. Heb ik niet lang geleden geplant en groeit als een tierelier. Ik vind 'em ook erg leuk. Het is zo'n plant die overal wel mee combineert.
pi_210882115
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:39 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

Ik heb geen idee, maar kwam wel ergens deze passage tegen: "Zo steelt de mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas) op een droge schaduwplek met zijn immense bladeren de show – ruik aan het blad, het geurt naar vers hooi. Het is een van de gemakkelijkste tuinplanten, die het op veel plekken goed doet, en niet woekert. Zie je in onze bossen hoge varens, dan is het bijna zeker deze." (bron)
pi_210882198
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, we hebben nog een ander idee. We hadden een mooie kliko-ombouw, maar die is bij een storm gesneuveld. En we willen nog steeds ooit een mooie fietsenstalling naast het huis met daar de kliko's tegenaan, maar ik vind het op dit moment echt te duur. Dus we willen daar nu een paar plantenbakken neerzetten met groenblijvende struiken erin. Zodat het zicht vanaf de straat op de kliko's weggenomen wordt en ze hopelijk ook beter blijven staan en niet telkes omvallen of van hun plaats worden geblazen als het waait. Want dat doet het hier altijd :')

[ afbeelding ]

Twee van zulke bakken met groenblijvende struiken. Ze moeten goed tegen wind kunnen vooral, en tegen warmte en droogte.
Ik zou olijfwilg of struikklimop in die bakken zetten, die overleven de omstandigheden daar in principe wel.
Ik weet wat je bedoelt met wind :X
pi_210882248
Ik had de hovenier om een mooie oplossing voor de kruiden gevraagd en hij zou een kruidenspiraal gaan bouwen, maar nu heeft Symph deze gezien en dat vinden we net een betere oplossing die wat minder ruimte inneemt en wat strakker oogt https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
  zondag 8 oktober 2023 @ 18:42:02 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210882753
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 18:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik had de hovenier om een mooie oplossing voor de kruiden gevraagd en hij zou een kruidenspiraal gaan bouwen, maar nu heeft Symph deze gezien en dat vinden we net een betere oplossing die wat minder ruimte inneemt en wat strakker oogt https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Leuk ding!
Resistance is futile.
  zondag 8 oktober 2023 @ 19:14:12 #145
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210883557
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:37 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Vanaf woensdag aanstaande te krijgen

https://www.lidl.nl/p/bloembollen/p10006603
Natuurlijk, woensdag. En ik kom dinsdag bij een Lidl in de buurt :') Ik heb daar vorig jaar mooie bollen gescoord.

Ik ga deze week eens uitzoeken welke planten en bollen waar in de tuin staan. Ik heb diverse dingen in Excel, OneNote, mijn hoofd en op Post-its staan. Het wordt wel tijd om het goed op te schrijven. Daar kan ik de nieuwe bollen dan goed in integreren.

@Claudia_x, zo leuk dat er nu nog planten bloeien. Je nieuwe aanwinst ziet er leuk uit.
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:42 schreef Puala het volgende:

[..]
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.
Dit :Y

quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 18:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat is wel een gaaf ding zeg.
Spoilers!
pi_210884073
De tuinhulp komt maandag over een week.

Hoe denken jullie over de boerenhortensia hier.
Int kort:
Een jaar geleden geplant. Niks gebloeid. Twee maal gereclameerd bij leverancier.
1) Geen knoppen. Antwoord: bij langste dag. 2) nada.
Jammer mevrouw. Bij volgende bestelling 10% reductie.

Nu: en vergeten foto te maken vanmiddag: lange én korte takken met bladeren.
Zal ik voor de winter alles op één hoogte snoeien of wachten tot Voorjaar?
pi_210884140
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:42 schreef Puala het volgende:

[..]
Zou dat echt nodig zijn? Ik ben vrijwel nooit iets in de tuin tegengekomen wat ik niet zelf kon verplaatsen, op volwassenen bomen na. Ik zou een regenachtige periode afwachten, ruim uitgraven en de plant met kluit verslepen (eventueel met behulp van een touw) naar de nieuwe plek met ruim gat.
pi_210884221
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:38 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp komt maandag over een week.

Hoe denken jullie over de boerenhortensia hier.
Int kort:
Een jaar geleden geplant. Niks gebloeid. Twee maal gereclameerd bij leverancier.
1) Geen knoppen. Antwoord: bij langste dag. 2) nada.
Jammer mevrouw. Bij volgende bestelling 10% reductie.

Nu: en vergeten foto te maken vanmiddag: lange én korte takken met bladeren.
Zal ik voor de winter alles op één hoogte snoeien of wachten tot Voorjaar?
Wil je alleen een antwoord op het laatste? Dan zou ik de hortensia helemaal niet snoeien. Een boerenhortensia bloeit op overjarig hout. Eerst maar eens kijken of er volgend jaar bloei is.
pi_210884419
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zou dat echt nodig zijn? Ik ben vrijwel nooit iets in de tuin tegengekomen wat ik niet zelf kon verplaatsen, op volwassenen bomen na. Ik zou een regenachtige periode afwachten, ruim uitgraven en de plant met kluit verslepen (eventueel met behulp van een touw) naar de nieuwe plek met ruim gat.
Over t algeheel geld het principe dat wat er boven de grond zit ook onder de grond zit bij een plant. En je zult toch t meeste deel van de wortels mee moeten verhuizen wilt je plant t overleven.

En in dit geval schat ik de varen op een 1,5 meter doorsnede. Betekend dat je toch zeker een 70-90 cm breed moet uitsteken en minimaal die diepte ook. En 0,9 x 0,9 aan grond/wortel + nog de plant er bovenop til ik niet ff op. Misschien @Seven wel of jij zelf, maar ik mis daarvoor kracht ;)
pi_210884482
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:53 schreef Puala het volgende:

[..]
Over t algeheel geld het principe dat wat er boven de grond zit ook onder de grond zit bij een plant. En je zult toch t meeste deel van de wortels mee moeten verhuizen wilt je plant t overleven.
Ik verplaats voortdurend en eigenlijk altijd probleemloos. Bij de meeste planten is het niet eens nodig het wortelstelsel intact te laten. Er zijn wel planten die ontzettend gevoelig zijn, zoals toortsen. Als je de kluit niet intact laat, gaan de bladeren meteen hangen en sterven ze af. Maar zelfs een toorts loopt op den duur wel weer uit.

quote:
En in dit geval schat ik de varen op een 1,5 meter doorsnede. Betekend dat je toch zeker een 70-90 cm breed moet uitsteken en minimaal die diepte ook. En 0,9 x 0,9 aan grond/wortel + nog de plant er bovenop til ik niet ff op. Misschien @:seven wel of jij zelf, maar ik mis daarvoor kracht ;)
Wie niet sterk is moet slim zijn, heb ik van mijn buurman geleerd. Trekken, een hefboom maken, rollen - ik doe het allemaal. Laatst heb ik een paar flinke asters verplaatst die ik niet op kon tillen. Het gazon heeft er wel even van moeten herstellen na m'n gesleep.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')