abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210935299
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:16 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wij hebben bloembollen gepoot met de accuboor, een grondboor opzetstuk. Beetje decadent, maar werkt als een speer.
Dat vind ik best briljant!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210936487
Ik heb 2 bomen in mijn tuin en beiden heb ik met een bamboestok 'ondersteund' zeg maar. Ik hoorde wel eens dat ik die stok moet weghalen voor de stevigheid van mijn boom.

Klopt dit? Ik wil gewoon een rechte stam en naarmate hij ouder wordt, wordt de boom toch steviger?
Cindy De Vuyst
pi_210936843
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:16 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wij hebben bloembollen gepoot met de accuboor, een grondboor opzetstuk. Beetje decadent, maar werkt als een speer.
:o
Fantastisch
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210936882
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 12:45 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb 2 bomen in mijn tuin en beiden heb ik met een bamboestok 'ondersteund' zeg maar. Ik hoorde wel eens dat ik die stok moet weghalen voor de stevigheid van mijn boom.

Klopt dit? Ik wil gewoon een rechte stam en naarmate hij ouder wordt, wordt de boom toch steviger?
Hij wordt steviger als hij de kans heeft om op eigen kracht te staan. Als je bang bent dat ze omgaan, kun je ze heel losjes vastmaken aan een of 2 staken wat verder uit de wortelzone. Dan kunnen je boompjes wat zwiepen en kracht opbouwen zonder dat je ze bij wijze van spreken voor elk zuchtje wind behoedt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:48:04 #230
63722 z80
I fink you freaky
pi_210939241
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 12:45 schreef einzeinz het volgende:

Bomen moeten bewegen en tegen de elementen "vechten" om sterker te worden. Dit is in meerdere studies ondervonden. Een mooi voorbeeld is Biosphere 1 en 2. Waar totaal geen wind was.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_210939869
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:48 schreef z80 het volgende:

[..]
Bomen moeten bewegen en tegen de elementen "vechten" om sterker te worden. Dit is in meerdere studies ondervonden. Een mooi voorbeeld is Biosphere 1 en 2. Waar totaal geen wind was.
"In the biosphere 2, they had trees growing faster than they would grow in the wild. Also, they found that these trees wouldn’t completely mature. Before they could, they used to collapse. Later it was found that this was caused by the lack of wind in the biosphere. And it turns out, wind plays a major role in a trees life. The presence of wind makes a tree stronger, it is thus able to mature and not fall down due to its own weight." Bron
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:00:54 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210940686
Door dat de wind aan de kroon trekt, gaan bomen sterker wortelen. :s)
Resistance is futile.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:02:09 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210940699
I'm dacht vandaag aan de plantsleuf voor de haag te beginnen maar net toen ik naar buiten wilde lopen begon het te regenen :') . Morgen weer een dag.
Resistance is futile.
pi_210944309
We hebben vanavond een grasmaaier gekocht dus ik tel dat als een vinkje bij de grasmaaiklus.

Helaas heeft Van Cranenbroek geen grondbooropzetstukken. Dan maar oldschool aan de slag met de bollenpoter.
Spoilers!
pi_210944744
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik meende me al zoiets te herinneren. Die kun je in ieder geval makkelijker rondmaken dan cortenstaal.

Overigens valt de prijs van cortenstaal me best mee: 20 meter ecolatrol van 85,75 euro is vergelijkbaar met 20 stuks cortenstaaldelen voor 199,80 euro. Voor 150 meter ben je zo'n 1500 euro kwijt aan cortenstaal. Het is vele honderden euro's duurder dan ecolat, maar voor tuinaanleg is het geen gek bedrag.

Heb je trouwens een foto van ecolat in je tuin? De buurvrouw vroeg me er laatst naar. Zij wil wat borders begrenzen en denkt aan iets soortgelijks om de kosten te drukken. Ik heb haar nu geadviseerd om de stenen te gebruiken die ze nog had liggen (zoals ik zelf in m'n tuin heb gedaan), maar voor andere borders zou het uitkomst kunnen bieden. Ik heb zelf ecolat alleen nog nooit in een tuin verwerkt gezien.

-Edit- Of heb ik daar intertijd al naar gevraagd en heb je toen een foto laten zien?
Zeker geen gek bedrag hoor maar we proberen toch zo zuinig mogelijk te werken aangezien er al zo'n 20.000 euro in de tuin is gaan zitten. Inclusief beschoeiing van 25 meter.

In deze post staan een aantal foto's. We zijn wel tevreden over het spul. Meestal graven we het niet in. Gras aan de ene kant, wat aarde aan de andere kant en het zit gewoon stevig. Er zijn twee stukken die er minder netjes uitzien omdat we die in wilden graven terwijl er boomwortels lagen of omdat we hem onderaan een talud plaatsten en geen paaltjes meer hadden (te zien op een van de foto's).

Als er meer foto's gewenst zijn moet je maar een gil geven :)

Je zaagt het beste stukken af met een haakse slijper overigens.
Spoilers!
pi_210944750
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 21:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
We hebben vanavond een grasmaaier gekocht dus ik tel dat als een vinkje bij de grasmaaiklus.

Helaas heeft Van Cranenbroek geen grondbooropzetstukken. Dan maar oldschool aan de slag met de bollenpoter.
Succes, ik zag ze wel op Amazon en Bol mocht ze in de toekomst willen.
pi_210944885
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 22:18 schreef Managarm het volgende:

[..]
Succes, ik zag ze wel op Amazon en Bol mocht ze in de toekomst willen.
Het gaat met de bollenplanter ook wel lukken denk ik. Onze aarde is in de borders wel goed van consistentie.
Spoilers!
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:57:20 #238
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210945590
Ik plant bollen door een laag grond weg te halen, bollen erin te verspreiden en vervolgens die laag grond weer terug te mikken. Werkt sneller dan losse gaten boren/graven/whatever in grond te maken, bol erin mikken en grond weer terug.

Of bega ik dan een enorme bollenzonde? :@ .

Moet er wel bij zeggen dat ik dus ook nooit hier en daar een losse bol plant, maar er voor zorg dat er een redelijke dichtheid aan planten is.
pi_210945661
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 22:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Zeker geen gek bedrag hoor maar we proberen toch zo zuinig mogelijk te werken aangezien er al zo'n 20.000 euro in de tuin is gaan zitten. Inclusief beschoeiing van 25 meter.

In deze post staan een aantal foto's. We zijn wel tevreden over het spul. Meestal graven we het niet in. Gras aan de ene kant, wat aarde aan de andere kant en het zit gewoon stevig. Er zijn twee stukken die er minder netjes uitzien omdat we die in wilden graven terwijl er boomwortels lagen of omdat we hem onderaan een talud plaatsten en geen paaltjes meer hadden (te zien op een van de foto's).

Als er meer foto's gewenst zijn moet je maar een gil geven :)

Je zaagt het beste stukken af met een haakse slijper overigens.
Dank je! Je lupines vind ik trouwens wéér indrukwekkend.
pi_210945751
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 22:57 schreef bleiblei het volgende:
Ik plant bollen door een laag grond weg te halen, bollen erin te verspreiden en vervolgens die laag grond weer terug te mikken. Werkt sneller dan losse gaten boren/graven/whatever in grond te maken, bol erin mikken en grond weer terug.

Moet er wel bij zeggen dat ik dus ook nooit hier en daar een losse bol plant, maar er voor zorg dat er een redelijke dichtheid aan planten is.
Dat lijkt me totaal geen zonde.

quote:
17s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 23:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dank je! Je lupines vind ik trouwens wéér indrukwekkend.
Die ene lupine was fenomenaal ja O+ Helaas bloeide hij al vroeg niet meer, kreeg hij begin augustus een enorme luizenplaag en werd het een lelijk ding. Niet mooi lelijk helaas. Ik heb er inmiddels planten naast geplant die lang bloeien om zo een goede spreiding van bloemenpracht te krijgen.

Ik kan niet wachten tot het juni is O+
Spoilers!
pi_210947126
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 23:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

Die ene lupine was fenomenaal ja O+ Helaas bloeide hij al vroeg niet meer, kreeg hij begin augustus een enorme luizenplaag en werd het een lelijk ding. Niet mooi lelijk helaas. Ik heb er inmiddels planten naast geplant die lang bloeien om zo een goede spreiding van bloemenpracht te krijgen.

Ik kan niet wachten tot het juni is O+
Voor wat het waard is: ik heb een heel slecht lupinejaar achter de rug. Ik geloof dat het net op het verkeerde moment te nat was, of te droog.
pi_210950437
We zijn dit ding in elkaar aan het zetten. Ik heb nog wat snoeiafval dat ik kleiner ga knippen (de hakselaar komt over een tijdje) en dan gaat een deel van ons keukenafval erbij, want de wormen in het wormenhotel kunnen het niet helemaal bijhouden nu
https://www.bol.com/nl/nl(...)nButton#productTitle
pi_210950487
quote:

Je verstoort de complete bodem maar het is maar net waar je waarde aan hecht. Ik doe het soms ook maar dan iets anders, ik gooi er gewoon extra grond overheen. Omdat de grond van ons terrein zo arm is haal ik grond op een stuk waar ik een greppel (in permacultuur heet het een swale) wil en meng dat met compost. Zo bouw ik elke jaar de grond iets meer op.

De greppels zijn er om het regenwater zolang mogelijk op je terrein te houden, wel handig in een droog land als Portugal.
pi_210952664
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 14:59 schreef Doedezemaar het volgende:
We zijn dit ding in elkaar aan het zetten. Ik heb nog wat snoeiafval dat ik kleiner ga knippen (de hakselaar komt over een tijdje) en dan gaat een deel van ons keukenafval erbij, want de wormen in het wormenhotel kunnen het niet helemaal bijhouden nu
https://www.bol.com/nl/nl(...)nButton#productTitle
Leuk ding, nette prijs.
Spoilers!
pi_210952709
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga gewoon tussen de buien door de tuin in dit weekend. Die regen komt me echt niet uit.

We gaan vanavond een nieuwe grasmaaier kopen. Het gras is nu 2 maanden niet gemaaid. Hopelijk wordt het volgende week weer wat droger zodat we kunnen maaien.

Op de planning staat nog:
- 50 planten de grond in op 3 lokaties
- 2 compostvatten verplaatsen en bodembedekkers planten
- 5 fruitbomen voorzien van een cirkel kantopsluiting en bodembedekkers
- 20 moestuinbakken leegtrekken en voorzien van mulch
- gras maaien
- 2 regentonnen aankoppelen
- wilg snoeien
- heel, heel veel onkruid tussen de snippers uittrekken :'(

Ik hoop dit weekend met de eerste vier punten een begin te maken.
Het was op 1 minuut regen na de hele dag stralend weer *O* Ik heb echt veel gedaan en volop genoten.

De 50 planten op 3 lokaties staan in de grond en daartussen en elders heb ik ook 150 bollen geplant. Zo in 1 zin lijkt het niet veel maar ik heb heel wat uren op de grond gezeten vandaag. Het was ook droog genoeg om gras te maaien. Hopelijk kunnen we deze maand nog 1 keer maaien en dan is dat ook klaar voor de winter.

Morgen de kantopsluiting om de fruitbomen en een begin maken aan de moestuinbakken.
Spoilers!
pi_210952794
quote:

Idd geen bollenzonde maar een bodemzonde.

Alleen als je toch ook al spit maakt dat niet meer uit ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯
  zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:33:42 #247
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210952876
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Idd geen bollenzonde maar een bodemzonde.

Alleen als je toch ook al spit maakt dat niet meer uit ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯
Nah, bodemzonde is wel weer heel dramatisch :D . Met die mindset kan je beter gewoon helemaal niet tuinieren en de natuur z'n gang laten gaan ;) .

Overigens hebben we 4 jaar geleden de ultieme bodemzonde begaan. Toen hebben is de grond kaalgeschraapt van alle rimboemeuk & het grind van de parkeerplaats die er ooit gelegen heeft. En is de hele zooi een meter diep omgespit met een minikraan.

Maar je moet soms drastische maatregelen nemen om een tuin weer een beetje op orde te krijgen :) .
pi_210952937
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nah, bodemzonde is wel weer heel dramatisch :D . Met die mindset kan je beter gewoon helemaal niet tuinieren en de natuur z'n gang laten gaan ;) .
Ik denk dat je bollen er stukken minder last van hebben dan je bodem, jij vroeg naar de zonde :P

Het is gewoon beter voor je bodem om die minder te verstoren dan meer.
Ik wil liefst geen mest of gif nodig hebben dus als het even kan hou ik de zooi graag gezond van zichzelf dus verstoor ik ook zo min mogelijk.

In de moestuin kost me dat na 5 jaar teveel opbrengst, dus daar ging ik dit jaar tegen mijn eigen principe in.
pi_210952961
Je edit heb ik ook min of meer gedaan. Denk dat dat zo 2 grote containers puin opleverde. Vorige bewoners hier leken een tuin met wat leuke hoogteverschillen te hebben.
Die hoogtes bleken voornamelijk te bestaan uit gedumpte teringzooi waar wat grond overheen was gemikt :/
pi_210953295
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het was op 1 minuut regen na de hele dag stralend weer *O* Ik heb echt veel gedaan en volop genoten.
Same here! Ik ben van 8 tot 4 buiten bezig geweest. Het ziet ernaar uit dat ik morgen m'n klussen af krijg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')