abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:24:18 #201
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210908663
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 18:41 schreef Twieki het volgende:

[..]
Een tip:

In één keer een lange sleuf voor een haag maken is dubbel werk. De sleuf graven én weer dichtmaken. Je kan beter een sleufje maken voor pakweg drie planten, en dan de grond van het gat voor de volgende drie planten gebruiken voor het dichtmaken van de eerste drie. De grond van de eerste drie gebruik je dan weer voor de laatste drie.

Is wat efficiënter en minder zwaar. :)
Alleen dan moet ik in 1 keer door. Nu kan ik tot de planten geleverd worden, gewoon 4 keer 3 meter afgraven. Dat is 4 keer hooguit een uurtje (denk ik, misschien gaat dit enorm tegenvallen en dan val ik mogelijk terug op je suggestie :+ ).
Resistance is futile.
pi_210916198
De bestrating begint vorm te krijgen

pi_210916348
Mooie vorm die bestrating! En de vijver van @Claudia_x blijft ook mooi.

Hier mijn dahliaplant, die dus twee kleuren bloemen maakt, en iets groter werd dan waarop ik gerekend had. De knol kwam uit een pakket met als kleurthema ‘paars’.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tuindier op 11-10-2023 16:48:33 ]
pi_210916394
Hartstikke paars joh 😂
  Moderator donderdag 12 oktober 2023 @ 08:54:33 #205
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_210922584
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 16:24 schreef Tuindier het volgende:
Mooie vorm die bestrating! En de vijver van @:Claudia_x blijft ook mooi.

Hier mijn dahliaplant, die dus twee kleuren bloemen maakt, en iets groter werd dan waarop ik gerekend had. De knol kwam uit een pakket met als kleurthema ‘paars’.
[ afbeelding ]
Ah, volgens mij hebben wij die ook, een dahlia. Not sure, ben niet altijd even goed met de namen onthouden haha. Maar mooi zijn die zeker! :)
pi_210933209
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 16:24 schreef Tuindier het volgende:
Mooie vorm die bestrating! En de vijver van @:Claudia_x blijft ook mooi.

[ afbeelding ]
Ik wist niet eens dat een dahlia zo vol en hoog kan worden. :D Die van mij zijn miezerig vergeleken bij die van jou.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210933217
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 10:47 schreef AnneX het volgende:
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.

Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.

[ link | afbeelding ]
Zo had ik het me in mijn eigen tuin voorgesteld. O+
pi_210933229
Veel regen dit weekeinde, mensen. En daarna gaat de temperatuur omlaag. En ik had nog twee dagen nodig! Nu is kou op zich geen belemmering, maar ik had gehoopt dit weekeinde alles min of meer op orde te hebben.
  Moderator vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:24:30 #209
5428 crew  miss_sly
pi_210933385
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 06:43 schreef Claudia_x het volgende:
Veel regen dit weekeinde, mensen. En daarna gaat de temperatuur omlaag. En ik had nog twee dagen nodig! Nu is kou op zich geen belemmering, maar ik had gehoopt dit weekeinde alles min of meer op orde te hebben.
Ik had ook gehoopt aankomend weekend nog aan de slag te kunnen, maar helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210934009
Oops. Maandag komt de tuinhulp helpen -sic- met de Najaars opruiming.
“Voordeel” onkruiden etc. trekken uit natte grond gaat wat makkelijker…
pi_210934390
Ik ga gewoon tussen de buien door de tuin in dit weekend. Die regen komt me echt niet uit.

We gaan vanavond een nieuwe grasmaaier kopen. Het gras is nu 2 maanden niet gemaaid. Hopelijk wordt het volgende week weer wat droger zodat we kunnen maaien.

Op de planning staat nog:
- 50 planten de grond in op 3 lokaties
- 2 compostvatten verplaatsen en bodembedekkers planten
- 5 fruitbomen voorzien van een cirkel kantopsluiting en bodembedekkers
- 20 moestuinbakken leegtrekken en voorzien van mulch
- gras maaien
- 2 regentonnen aankoppelen
- wilg snoeien
- heel, heel veel onkruid tussen de snippers uittrekken :'(

Ik hoop dit weekend met de eerste vier punten een begin te maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lucky_Strike op 13-10-2023 09:27:36 ]
Spoilers!
pi_210934421
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 08:48 schreef AnneX het volgende:
Oops. Maandag komt de tuinhulp helpen -sic- met de Najaars opruiming.
“Voordeel” onkruiden etc. trekken uit natte grond gaat wat makkelijker…
Dat geldt helaas niet voor paardenstaart. :'(
pi_210934552
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga gewoon tussen de buien door de tuin in dit weekend. Die regen komt me echt niet uit.

We gaan vanavond een nieuwe grasmaaier kopen. Het gras is nu 2 maanden niet gemaaid. Hopelijk wordt het volgende week weer wat droger zodat we kunnen maaien.

- gras maaien
- wilg snoeien

Dat is een flinke lijst! Doen jullie het samen?

Weet je al hoe je cirkelvormige kantopsluiting gaat maken? Ik heb dat laatst gedaan en heb eventueel wel tips om perfect uit te komen. :Y)
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:35:13 #214
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_210934584
Hopelijk trekt het gazon nog een beetje bij door die regen voordat we echt de herfst in gaan. Het was echt kurkdroog alweer en heeft er flink onder geleden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_210934596
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:35 schreef PzKpfw het volgende:
Hopelijk trekt het gazon nog een beetje bij door die regen voordat we echt de herfst in gaan. Het was echt kurkdroog alweer en heeft er flink onder geleden.
Dat is het voordeel van wonen in een gebied met hoog grondwater: het gras blijft hier altijd groen.
pi_210934627
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is een flinke lijst! Doen jullie het samen?

Weet je al hoe je cirkelvormige kantopsluiting gaat maken? Ik heb dat laatst gedaan en heb eventueel wel tips om perfect uit te komen. :Y)
We doen het samen inderdaad. De planten en moestuin zijn mijn ding, het gras is zijn ding, de rest is samenwerken.

We zijn ervaren met kantopsluiting maar niet met cirkels. Vertel vooral meer.
Spoilers!
pi_210934704
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
We doen het samen inderdaad. De planten en moestuin zijn mijn ding, het gras is zijn ding, de rest is samenwerken.

We zijn ervaren met kantopsluiting maar niet met cirkels. Vertel vooral meer.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor kantopsluiting je gebruikt. Ik heb zelf delen met een vaste lengte gekozen, dus dan wil je precies uitkomen. Het is geen raketwetenschap, maar:

- bedenken hoe groot je de cirkel ongeveer wilt hebben en daar een omtrek bij bepalen op basis van de vaste maten (in mijn geval: 3 of 4 meter)
- berekenen welke diameter daarbij hoort (komt je schoolwiskunde toch nog van pas)
- een touwtje om de boom doen en op goede lengte afknippen (de lengte van de straal dus)
- een gleuf maken met een spade of kantensteker en het touwtje gebruiken voor bepalen waar je dat doet
- eventueel de kantopsluiting zoveel mogelijk voorbereiden en alvast aan elkaar vastmaken en daarna pas in de grond steken

Het komt wat minder nauw als je kantopsluiting hebt die uit één deel bestaat, maar deze werkwijze helpt wel om een mooie cirkel te krijgen.
pi_210934793
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor kantopsluiting je gebruikt. Ik heb zelf delen met een vaste lengte gekozen, dus dan wil je precies uitkomen. Het is geen raketwetenschap, maar:

- bedenken hoe groot je de cirkel ongeveer wilt hebben en daar een omtrek bij bepalen op basis van de vaste maten (in mijn geval: 3 of 4 meter)
- berekenen welke diameter daarbij hoort (komt je schoolwiskunde toch nog van pas)
- een touwtje om de boom doen en op goede lengte afknippen (de lengte van de straal dus)
- een gleuf maken met een spade of kantensteker en het touwtje gebruiken voor bepalen waar je dat doet
- eventueel de kantopsluiting zoveel mogelijk voorbereiden en alvast aan elkaar vastmaken en daarna pas in de grond steken

Het komt wat minder nauw als je kantopsluiting hebt die uit één deel bestaat, maar deze werkwijze helpt wel om een mooie cirkel te krijgen.
Dank je ^O^ Ik had er nog niet over nagedacht.
Spoilers!
pi_210934890
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dank je ^O^ Ik had er nog niet over nagedacht.
Ik werk met delen van cortenstaal en die zijn op zich flexibel, maar als je precies uit wilt komen zijn ze eigenlijk niet zo geschikt. Je kunt dan misschien beter zoiets kopen. Die vond ik op het plaatje al lelijk, dus ik dacht dat ik het zelf wel beter zou kunnen.

De boomringen zien er beter uit, maar sluiten mulch niet in.
pi_210934990
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik werk met delen van cortenstaal en die zijn op zich flexibel, maar als je precies uit wilt komen zijn ze eigenlijk niet zo geschikt. Je kunt dan misschien beter zoiets kopen. Die vond ik op het plaatje al lelijk, dus ik dacht dat ik het zelf wel beter zou kunnen.

De boomringen zien er beter uit, maar sluiten mulch niet in.
Wij hebben dit spul. Ook niet het mooiste materiaal maar we hebben inmiddels al 125 of 150 meter in gebruik en in cortenstaal is dat onbetaalbaar.
Spoilers!
pi_210935022
Oh ja. Ik heb gisteren ook nog 200 bloembollen gekocht. Het komt heus goed met die lijst van ons :D
Spoilers!
pi_210935030
Ik heb ook wat werk gepland staan, we hebben iemand ingehuurd om een deel van het terrein schoon te maken. Die komt over twee weken. We komen erachter dat we niet de tijd hebben om te bouwen en de projecten op het terrein te doen, dus hulp.

Hij gaat voornamelijk al de brem weghalen (dat is onkruid hier, brand als een lier). Daarna hekwerk herstellen en dan kan ik aan de slag. We gaan wat olijfbomen neerzetten, een stuk of 120. Ik ga het in delen doen, als het eerste stuk schoongemaakt is, een driehoek van 2500 vierkante meter dan zet ik de boor op mijn tractor en boor ik de gaten voor de olijven.
pi_210935038
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja. Ik heb gisteren ook nog 200 bloembollen gekocht. Het komt heus goed met die lijst van ons :D
Wij hebben bloembollen gepoot met de accuboor, een grondboor opzetstuk. Beetje decadent, maar werkt als een speer.
pi_210935126
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:16 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wij hebben bloembollen gepoot met de accuboor, een grondboor opzetstuk. Beetje decadent, maar werkt als een speer.
Ik zag het in je andere topic en vond het een geweldig idee! Ik kom vanavond ergens waar ze zulke opzetstukken misschien hebben, ik zal eens kijken.

120 olijfbomen, wat een mooie klus O+
Spoilers!
pi_210935296
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wij hebben dit spul. Ook niet het mooiste materiaal maar we hebben inmiddels al 125 of 150 meter in gebruik en in cortenstaal is dat onbetaalbaar.
Ik meende me al zoiets te herinneren. Die kun je in ieder geval makkelijker rondmaken dan cortenstaal.

Overigens valt de prijs van cortenstaal me best mee: 20 meter ecolatrol van 85,75 euro is vergelijkbaar met 20 stuks cortenstaaldelen voor 199,80 euro. Voor 150 meter ben je zo'n 1500 euro kwijt aan cortenstaal. Het is vele honderden euro's duurder dan ecolat, maar voor tuinaanleg is het geen gek bedrag.

Heb je trouwens een foto van ecolat in je tuin? De buurvrouw vroeg me er laatst naar. Zij wil wat borders begrenzen en denkt aan iets soortgelijks om de kosten te drukken. Ik heb haar nu geadviseerd om de stenen te gebruiken die ze nog had liggen (zoals ik zelf in m'n tuin heb gedaan), maar voor andere borders zou het uitkomst kunnen bieden. Ik heb zelf ecolat alleen nog nooit in een tuin verwerkt gezien.

-Edit- Of heb ik daar intertijd al naar gevraagd en heb je toen een foto laten zien?
pi_210935299
quote:

[..]
Dat vind ik best briljant!
pi_210936487
Ik heb 2 bomen in mijn tuin en beiden heb ik met een bamboestok 'ondersteund' zeg maar. Ik hoorde wel eens dat ik die stok moet weghalen voor de stevigheid van mijn boom.

Klopt dit? Ik wil gewoon een rechte stam en naarmate hij ouder wordt, wordt de boom toch steviger?
Cindy De Vuyst
pi_210936843
quote:

[..]
:o
Fantastisch
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210936882
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 12:45 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb 2 bomen in mijn tuin en beiden heb ik met een bamboestok 'ondersteund' zeg maar. Ik hoorde wel eens dat ik die stok moet weghalen voor de stevigheid van mijn boom.

Klopt dit? Ik wil gewoon een rechte stam en naarmate hij ouder wordt, wordt de boom toch steviger?
Hij wordt steviger als hij de kans heeft om op eigen kracht te staan. Als je bang bent dat ze omgaan, kun je ze heel losjes vastmaken aan een of 2 staken wat verder uit de wortelzone. Dan kunnen je boompjes wat zwiepen en kracht opbouwen zonder dat je ze bij wijze van spreken voor elk zuchtje wind behoedt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:48:04 #230
63722 z80
I fink you freaky
pi_210939241
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 12:45 schreef einzeinz het volgende:

Bomen moeten bewegen en tegen de elementen "vechten" om sterker te worden. Dit is in meerdere studies ondervonden. Een mooi voorbeeld is Biosphere 1 en 2. Waar totaal geen wind was.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_210939869
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 16:48 schreef z80 het volgende:

[..]
Bomen moeten bewegen en tegen de elementen "vechten" om sterker te worden. Dit is in meerdere studies ondervonden. Een mooi voorbeeld is Biosphere 1 en 2. Waar totaal geen wind was.
"In the biosphere 2, they had trees growing faster than they would grow in the wild. Also, they found that these trees wouldn’t completely mature. Before they could, they used to collapse. Later it was found that this was caused by the lack of wind in the biosphere. And it turns out, wind plays a major role in a trees life. The presence of wind makes a tree stronger, it is thus able to mature and not fall down due to its own weight." Bron
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:00:54 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210940686
Door dat de wind aan de kroon trekt, gaan bomen sterker wortelen. :s)
Resistance is futile.
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:02:09 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210940699
I'm dacht vandaag aan de plantsleuf voor de haag te beginnen maar net toen ik naar buiten wilde lopen begon het te regenen :') . Morgen weer een dag.
Resistance is futile.
pi_210944309
We hebben vanavond een grasmaaier gekocht dus ik tel dat als een vinkje bij de grasmaaiklus.

Helaas heeft Van Cranenbroek geen grondbooropzetstukken. Dan maar oldschool aan de slag met de bollenpoter.
Spoilers!
pi_210944744
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 10:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik meende me al zoiets te herinneren. Die kun je in ieder geval makkelijker rondmaken dan cortenstaal.

Overigens valt de prijs van cortenstaal me best mee: 20 meter ecolatrol van 85,75 euro is vergelijkbaar met 20 stuks cortenstaaldelen voor 199,80 euro. Voor 150 meter ben je zo'n 1500 euro kwijt aan cortenstaal. Het is vele honderden euro's duurder dan ecolat, maar voor tuinaanleg is het geen gek bedrag.

Heb je trouwens een foto van ecolat in je tuin? De buurvrouw vroeg me er laatst naar. Zij wil wat borders begrenzen en denkt aan iets soortgelijks om de kosten te drukken. Ik heb haar nu geadviseerd om de stenen te gebruiken die ze nog had liggen (zoals ik zelf in m'n tuin heb gedaan), maar voor andere borders zou het uitkomst kunnen bieden. Ik heb zelf ecolat alleen nog nooit in een tuin verwerkt gezien.

-Edit- Of heb ik daar intertijd al naar gevraagd en heb je toen een foto laten zien?
Zeker geen gek bedrag hoor maar we proberen toch zo zuinig mogelijk te werken aangezien er al zo'n 20.000 euro in de tuin is gaan zitten. Inclusief beschoeiing van 25 meter.

In deze post staan een aantal foto's. We zijn wel tevreden over het spul. Meestal graven we het niet in. Gras aan de ene kant, wat aarde aan de andere kant en het zit gewoon stevig. Er zijn twee stukken die er minder netjes uitzien omdat we die in wilden graven terwijl er boomwortels lagen of omdat we hem onderaan een talud plaatsten en geen paaltjes meer hadden (te zien op een van de foto's).

Als er meer foto's gewenst zijn moet je maar een gil geven :)

Je zaagt het beste stukken af met een haakse slijper overigens.
Spoilers!
pi_210944750
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 21:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
We hebben vanavond een grasmaaier gekocht dus ik tel dat als een vinkje bij de grasmaaiklus.

Helaas heeft Van Cranenbroek geen grondbooropzetstukken. Dan maar oldschool aan de slag met de bollenpoter.
Succes, ik zag ze wel op Amazon en Bol mocht ze in de toekomst willen.
pi_210944885
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 22:18 schreef Managarm het volgende:

[..]
Succes, ik zag ze wel op Amazon en Bol mocht ze in de toekomst willen.
Het gaat met de bollenplanter ook wel lukken denk ik. Onze aarde is in de borders wel goed van consistentie.
Spoilers!
  vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:57:20 #238
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210945590
Ik plant bollen door een laag grond weg te halen, bollen erin te verspreiden en vervolgens die laag grond weer terug te mikken. Werkt sneller dan losse gaten boren/graven/whatever in grond te maken, bol erin mikken en grond weer terug.

Of bega ik dan een enorme bollenzonde? :@ .

Moet er wel bij zeggen dat ik dus ook nooit hier en daar een losse bol plant, maar er voor zorg dat er een redelijke dichtheid aan planten is.
pi_210945661
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 22:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Zeker geen gek bedrag hoor maar we proberen toch zo zuinig mogelijk te werken aangezien er al zo'n 20.000 euro in de tuin is gaan zitten. Inclusief beschoeiing van 25 meter.

In deze post staan een aantal foto's. We zijn wel tevreden over het spul. Meestal graven we het niet in. Gras aan de ene kant, wat aarde aan de andere kant en het zit gewoon stevig. Er zijn twee stukken die er minder netjes uitzien omdat we die in wilden graven terwijl er boomwortels lagen of omdat we hem onderaan een talud plaatsten en geen paaltjes meer hadden (te zien op een van de foto's).

Als er meer foto's gewenst zijn moet je maar een gil geven :)

Je zaagt het beste stukken af met een haakse slijper overigens.
Dank je! Je lupines vind ik trouwens wéér indrukwekkend.
pi_210945751
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 22:57 schreef bleiblei het volgende:
Ik plant bollen door een laag grond weg te halen, bollen erin te verspreiden en vervolgens die laag grond weer terug te mikken. Werkt sneller dan losse gaten boren/graven/whatever in grond te maken, bol erin mikken en grond weer terug.

Moet er wel bij zeggen dat ik dus ook nooit hier en daar een losse bol plant, maar er voor zorg dat er een redelijke dichtheid aan planten is.
Dat lijkt me totaal geen zonde.

quote:
17s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 23:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dank je! Je lupines vind ik trouwens wéér indrukwekkend.
Die ene lupine was fenomenaal ja O+ Helaas bloeide hij al vroeg niet meer, kreeg hij begin augustus een enorme luizenplaag en werd het een lelijk ding. Niet mooi lelijk helaas. Ik heb er inmiddels planten naast geplant die lang bloeien om zo een goede spreiding van bloemenpracht te krijgen.

Ik kan niet wachten tot het juni is O+
Spoilers!
pi_210947126
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 23:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

Die ene lupine was fenomenaal ja O+ Helaas bloeide hij al vroeg niet meer, kreeg hij begin augustus een enorme luizenplaag en werd het een lelijk ding. Niet mooi lelijk helaas. Ik heb er inmiddels planten naast geplant die lang bloeien om zo een goede spreiding van bloemenpracht te krijgen.

Ik kan niet wachten tot het juni is O+
Voor wat het waard is: ik heb een heel slecht lupinejaar achter de rug. Ik geloof dat het net op het verkeerde moment te nat was, of te droog.
pi_210950437
We zijn dit ding in elkaar aan het zetten. Ik heb nog wat snoeiafval dat ik kleiner ga knippen (de hakselaar komt over een tijdje) en dan gaat een deel van ons keukenafval erbij, want de wormen in het wormenhotel kunnen het niet helemaal bijhouden nu
https://www.bol.com/nl/nl(...)nButton#productTitle
pi_210950487
quote:

Je verstoort de complete bodem maar het is maar net waar je waarde aan hecht. Ik doe het soms ook maar dan iets anders, ik gooi er gewoon extra grond overheen. Omdat de grond van ons terrein zo arm is haal ik grond op een stuk waar ik een greppel (in permacultuur heet het een swale) wil en meng dat met compost. Zo bouw ik elke jaar de grond iets meer op.

De greppels zijn er om het regenwater zolang mogelijk op je terrein te houden, wel handig in een droog land als Portugal.
pi_210952664
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 14:59 schreef Doedezemaar het volgende:
We zijn dit ding in elkaar aan het zetten. Ik heb nog wat snoeiafval dat ik kleiner ga knippen (de hakselaar komt over een tijdje) en dan gaat een deel van ons keukenafval erbij, want de wormen in het wormenhotel kunnen het niet helemaal bijhouden nu
Leuk ding, nette prijs.
Spoilers!
pi_210952709
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2023 09:20 schreef Lucky_Strike het volgende:

- gras maaien
- wilg snoeien

Het was op 1 minuut regen na de hele dag stralend weer *O* Ik heb echt veel gedaan en volop genoten.

De 50 planten op 3 lokaties staan in de grond en daartussen en elders heb ik ook 150 bollen geplant. Zo in 1 zin lijkt het niet veel maar ik heb heel wat uren op de grond gezeten vandaag. Het was ook droog genoeg om gras te maaien. Hopelijk kunnen we deze maand nog 1 keer maaien en dan is dat ook klaar voor de winter.

Morgen de kantopsluiting om de fruitbomen en een begin maken aan de moestuinbakken.
Spoilers!
pi_210952794
quote:

Idd geen bollenzonde maar een bodemzonde.

Alleen als je toch ook al spit maakt dat niet meer uit ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯
  zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:33:42 #247
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210952876
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Idd geen bollenzonde maar een bodemzonde.

Alleen als je toch ook al spit maakt dat niet meer uit ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯
Nah, bodemzonde is wel weer heel dramatisch :D . Met die mindset kan je beter gewoon helemaal niet tuinieren en de natuur z'n gang laten gaan ;) .

Overigens hebben we 4 jaar geleden de ultieme bodemzonde begaan. Toen hebben is de grond kaalgeschraapt van alle rimboemeuk & het grind van de parkeerplaats die er ooit gelegen heeft. En is de hele zooi een meter diep omgespit met een minikraan.

Maar je moet soms drastische maatregelen nemen om een tuin weer een beetje op orde te krijgen :) .
pi_210952937
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nah, bodemzonde is wel weer heel dramatisch :D . Met die mindset kan je beter gewoon helemaal niet tuinieren en de natuur z'n gang laten gaan ;) .
Ik denk dat je bollen er stukken minder last van hebben dan je bodem, jij vroeg naar de zonde :P

Het is gewoon beter voor je bodem om die minder te verstoren dan meer.
Ik wil liefst geen mest of gif nodig hebben dus als het even kan hou ik de zooi graag gezond van zichzelf dus verstoor ik ook zo min mogelijk.

In de moestuin kost me dat na 5 jaar teveel opbrengst, dus daar ging ik dit jaar tegen mijn eigen principe in.
pi_210952961
Je edit heb ik ook min of meer gedaan. Denk dat dat zo 2 grote containers puin opleverde. Vorige bewoners hier leken een tuin met wat leuke hoogteverschillen te hebben.
Die hoogtes bleken voornamelijk te bestaan uit gedumpte teringzooi waar wat grond overheen was gemikt :/
pi_210953295
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het was op 1 minuut regen na de hele dag stralend weer *O* Ik heb echt veel gedaan en volop genoten.
Same here! Ik ben van 8 tot 4 buiten bezig geweest. Het ziet ernaar uit dat ik morgen m'n klussen af krijg.
pi_210953325
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 19:41 schreef Vanyel het volgende:
Die hoogtes bleken voornamelijk te bestaan uit gedumpte teringzooi waar wat grond overheen was gemikt :/
Puin? Daar kunnen wel weer leuke dingen op groeien.
pi_210953435
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 20:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Puin? Daar kunnen wel weer leuke dingen op groeien.
Glas, bierdoppen, aardewerk, aanstekers, kilos schroeven en spijkers, ander metaal, dakleer, lewisplaten, hout, puin, pur. Alles door elkaar.
Ik wilde het niet in mijn tuin met kleine kinderen hebben.
pi_210953562
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 20:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Glas, bierdoppen, aardewerk, aanstekers, kilos schroeven en spijkers, ander metaal, dakleer, lewisplaten, hout, puin, pur. Alles door elkaar.
Waarom? ;(

Hier ligt op verschillende plekken puin/glas, plastic en/of piepschuim. Ik heb er maar de volgermeerstrategie op toegepast.
pi_210953629
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 20:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom? ;(

Hier ligt op verschillende plekken puin/glas, plastic en/of piepschuim. Ik heb er maar de volgermeerstrategie op toegepast.
Jij moestuiniert niet he?
Ik eet uit die tuin. Dus er zit ook wel wat nieuwe grond in/op.
pi_210953689
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 20:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Same here! Ik ben van 8 tot 4 buiten bezig geweest. Het ziet ernaar uit dat ik morgen m'n klussen af krijg.
_O_
Spoilers!
pi_210953745
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
_O_
Het was heerlijk. O+ De wind viel me eigenlijk ook wel mee.

Ik kwam trouwens best veel omgewoelde grond tegen zonder molshopen. Zou dat door muizen komen? Ik kwam geen gaten tegen.
pi_210954853
Ik heb eens een rondje Plantnet gedaan voor de determinatie van wat onkruiden. Ik heb kruipende boterbloem en ooievaarsbek. Die mogen zeker blijven.

Met de zwarte nachtschade en melganzevoet ben ik niet heel blij omdat ze met zo veel zijn maar het zijn geen dramatische planten die makkelijk uit te trekken zijn.
Spoilers!
  zondag 15 oktober 2023 @ 21:31:05 #258
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210965910
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2023 14:59 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat is je indruk van dit apparaat? Ik wilde onze compostbakken verplaatsen maar ze vallen bijna uit elkaar dus misschien is het tijd voor iets nieuws.

Ben je tevreden over je wormenhotel?
Spoilers!
pi_210966332
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 21:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat is je indruk van dit apparaat? Ik wilde onze compostbakken verplaatsen maar ze vallen bijna uit elkaar dus misschien is het tijd voor iets nieuws.

Ben je tevreden over je wormenhotel?
Dat compostding voelt stevig en degelijk aan, er past ook best wat in.
Wormenhotel is tof, staat bij ons in de garage. Wel veel (fruit)vliegjes, maar dat deert de wormen zelf totaal niet. Het was even zoeken naar de frequentie van voedsel toevoegen en de hoeveelheid bruin (karton en stro) maar daar hoef ik inmiddels niet meer echt bij na te denken. In de zomer had ik bijna elke dag het deksel eraf overdag zodat het een beetje kon luchten en drogen, op dit moment kan ik niet zo goed erbij, de zooi van de hovenier staat wat in de weg, ik kan nu ook even geen vocht aftappen. Dat vocht kwam trouwens heel langzaam op gang, pas na een paar maanden en nu is het wel echt een constante productie.
Het gaat niet supersnel dat composteren, maar er zitten veel wormen in en ze lijken tevreden. In het begin ontsnapte er wel eens eentje. We hebben het hotel op een tafeltje gezet zodat we er makkelijk bij kunnen.
  zondag 15 oktober 2023 @ 22:21:39 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210966574
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2023 22:02 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dat compostding voelt stevig en degelijk aan, er past ook best wat in.
Wormenhotel is tof, staat bij ons in de garage. Wel veel (fruit)vliegjes, maar dat deert de wormen zelf totaal niet. Het was even zoeken naar de frequentie van voedsel toevoegen en de hoeveelheid bruin (karton en stro) maar daar hoef ik inmiddels niet meer echt bij na te denken. In de zomer had ik bijna elke dag het deksel eraf overdag zodat het een beetje kon luchten en drogen, op dit moment kan ik niet zo goed erbij, de zooi van de hovenier staat wat in de weg, ik kan nu ook even geen vocht aftappen. Dat vocht kwam trouwens heel langzaam op gang, pas na een paar maanden en nu is het wel echt een constante productie.
Het gaat niet supersnel dat composteren, maar er zitten veel wormen in en ze lijken tevreden. In het begin ontsnapte er wel eens eentje. We hebben het hotel op een tafeltje gezet zodat we er makkelijk bij kunnen.
Dank je, dat klinkt goed. Ik denk dat we die compostdraaier ook kopen. Deze winter gaan we dan ook nog een wormenbak knutselen.
Spoilers!
pi_210966642
Heeft iemand een tip voor het snoeien van euphorbia characias? Is het nodig? Ik heb er dit jaar niks aan gedaan en hij ziet er alweer prachtig uit, maar ik wil niet dat-ie veel groter wordt dan dit:

Persicaria amplexicaulis bloeit nog prachtig. O+

Langharig tuig:

Waarom gaat sedum als-ie op z'n mooist is steevast liggen? }:|

Dit ga ik volgend jaar doen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alles afgekregen vandaag. *O*
  maandag 16 oktober 2023 @ 07:17:09 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210968060
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand een tip voor het snoeien van euphorbia characias? Is het nodig? Ik heb er dit jaar niks aan gedaan en hij ziet er alweer prachtig uit, maar ik wil niet dat-ie veel groter wordt dan dit:

[ afbeelding ]

Persicaria amplexicaulis bloeit nog prachtig. O+

[ afbeelding ]

Langharig tuig:

[ afbeelding ]

Waarom gaat sedum als-ie op z'n mooist is steevast liggen? }:|

[ afbeelding ]

Dit ga ik volgend jaar doen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alles afgekregen vandaag. *O*
Lekker bezig ^O^ .

Ik heb ook een sedum in de nieuwe tuin, besef ik nu. En die hangt ook dus ik doe komend voorjaar met je mee. Die mijne moet trouwens ook nog verplaatst worden.
Resistance is futile.
  Moderator maandag 16 oktober 2023 @ 08:11:36 #263
5428 crew  miss_sly
pi_210968312
Het haagje wordt een veldesdoorn.

Niet wintergroen, wel inheems met mooi blad, mooie verkleuring in de herfst en goed bestand tegen wind, zon, droogte en nattigheid, als ik het goed heb. En goed voor de bijen en andere insecten.

Ik heb ze al besteld met kale wortels en begin november worden ze geleverd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210968616
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2023 07:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Lekker bezig ^O^ .

Ik heb ook een sedum in de nieuwe tuin, besef ik nu. En die hangt ook dus ik doe komend voorjaar met je mee. Die mijne moet trouwens ook nog verplaatst worden.
Bij de Welkoop zag ik deze plantensteunen en die lijken me ook wel wat:

pi_210968691
Mijn tuin is trouwens erg nat. In één deel waar de mol flink heeft huisgehouden dit jaar - ik heb de mol in mijn hart gesloten en laat hem zijn gang gaan - is het zelfs een modderbende. Dus ik dacht, laat ik het neerslagtekort eens bekijken:

Wat ik dan wel weer stom vind van die mol, is dat hij onder m'n lievelingshelleborus is gaan graven en die nu op sterven na dood is. @yinu, hoe staan jouw helleborussen erbij uit het pakket? De rest doet het hier goed, ondanks lichte verwaarlozing dit jaar van de borders waar ze in staan.

Eén van de dingen die ik in het najaar wilde doen, was de borders goed achterlaten voor het voorjaar. Dus niet: snoeien en netjes maken. Maar wel: onkruid weghalen, vaste planten de ruimte geven en mulchen. Ben benieuwd of ik daar in het voorjaar wat van merk, want het is eerste jaar dat het me gelukt is. :@
pi_210968781
@Seven., bij het zien van deze border moet ik aan jou en je nieuwe tuin denken:

Dit was gisteren:

Snoeien en weghalen van heesters heeft veel verschil gemaakt. Dit gedeelte is nog niet zoals ik het wil: sommige vaste planten groeien niet zo hard als ik had gehoopt en de nieuw aangeplante heesters hebben nog jaren nodig om te worden zoals ik wil en om de wind wat beter tegen te houden. Maar ik geniet er ook van om zulke delen van de tuin aan te zien groeien. Dat vind ik wel het leuke van het overnemen van een bestaande tuin: een deel is 'volwassen' en een deel nieuw.
pi_210970819
Ik ben ook benieuwd naar die roterend compostbak. Zie graag foto's en over een tijdje nog een update van het compostresultaat.

Heb al een paar keer zitten kijken naar de kleinere versie. Ik heb eigenlijk net te weinig groenafval voor een goede compostbak en teveel voor de wormentoren.
pi_210970927
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn tuin is trouwens erg nat. In één deel waar de mol flink heeft huisgehouden dit jaar - ik heb de mol in mijn hart gesloten en laat hem zijn gang gaan - is het zelfs een modderbende. Dus ik dacht, laat ik het neerslagtekort eens bekijken:

[ afbeelding ]

Wat ik dan wel weer stom vind van die mol, is dat hij onder m'n lievelingshelleborus is gaan graven en die nu op sterven na dood is. @:yinu, hoe staan jouw helleborussen erbij uit het pakket? De rest doet het hier goed, ondanks lichte verwaarlozing dit jaar van de borders waar ze in staan.

Eén van de dingen die ik in het najaar wilde doen, was de borders goed achterlaten voor het voorjaar. Dus niet: snoeien en netjes maken. Maar wel: onkruid weghalen, vaste planten de ruimte geven en mulchen. Ben benieuwd of ik daar in het voorjaar wat van merk, want het is eerste jaar dat het me gelukt is. :@
Goeie vraag! Ik zal ze eens gaan zoeken. :@ De meeste staan in de border waar deze zomer veel struiken enorm gegroeid zijn - o.a. forsythia en hibiscus. Als die hun blad verliezen wil ik ze gaan snoeien. Dan krijgen de helleborussen ook weer wat meer ruimte. Meestal valt helleborus me pas op in de winter.
pi_210971133
Wij kochten een electrische takkenschaar. Hij komt deze week binnen, dus ik ben enorm benieuwd. De hovenier ging er in ieder geval als een razende mee toen hij de leiboom snoeide, en voor die klus gaan wij hem ook inzetten. Scheelt denk ik een hoop als je op die ladder niet ook nog een hoop kracht moet zetten.

pi_210971254
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:08 schreef Elleska het volgende:
Ik ben ook benieuwd naar die roterend compostbak. Zie graag foto's en over een tijdje nog een update van het compostresultaat.

Heb al een paar keer zitten kijken naar de kleinere versie. Ik heb eigenlijk net te weinig groenafval voor een goede compostbak en teveel voor de wormentoren.
Ik heb de roterende compostbak ook net besteld. Ik hoop dat het succesvoller is dan ons huidige systeem. Mijn vriend moppert als ik vraag om de compost om te scheppen. Heel begrijpelijk want het is een rotklus maar ik kan het zelf niet en nu gebeurt het dus maar een paar keer per jaar. Dan is zo'n roterend gebeuren handiger voor ons.

Ik zag op 2dekansje.com de kleinere versie staan voor een nette prijs.
Spoilers!
pi_210971270
Dat langharig tuig is net Cousin It _O-
pi_210971757
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb de roterende compostbak ook net besteld. Ik hoop dat het succesvoller is dan ons huidige systeem. Mijn vriend moppert als ik vraag om de compost om te scheppen. Heel begrijpelijk want het is een rotklus maar ik kan het zelf niet en nu gebeurt het dus maar een paar keer per jaar. Dan is zo'n roterend gebeuren handiger voor ons.

Ik keer de composthoop met mijn tractor, maar die van mij is ongeveer 6m3.
pi_210971777
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:45 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik keer de composthoop met mijn tractor, maar die van mij is ongeveer 6m3.
_O_

Dat zou hier wat overdreven zijn. We hebben een flinke tuin maar niet genoeg voor een tractor.
Spoilers!
pi_210971893
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
_O_

Dat zou hier wat overdreven zijn. We hebben een flinke tuin maar niet genoeg voor een tractor.
Een hele kleine?
pi_210971932
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 14:58 schreef Managarm het volgende:

[..]
Een hele kleine?
Haha, nee. Mijn vriend heeft me vrijdag nog over proberen te halen om een zitmaaier te kopen :D maar helaas. Gaan we niet doen.

Ha, dat klinkt alsof hij enorm onder de plak zit zie ik. Dat valt gelukkig reuze mee. We hebben wel een steeds terugkerende discussie over een robotmaaier die ik tot nu toe steeds weet te winnen. Ik wil geen robot. Hij wel. Ik wil gewoon minder gras. Hij wil gewoon een robot want robot :P
Spoilers!
pi_210971995
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Haha, nee. Mijn vriend heeft me vrijdag nog over proberen te halen om een zitmaaier te kopen :D maar helaas. Gaan we niet doen.

Ha, dat klinkt alsof hij enorm onder de plak zit zie ik. Dat valt gelukkig reuze mee. We hebben wel een steeds terugkerende discussie over een robotmaaier die ik tot nu toe steeds weet te winnen. Ik wil geen robot. Hij wel. Ik wil gewoon minder gras. Hij wil gewoon een robot want robot :P
Team minder gras. Alhoewel een robotmaaier wel leuk is, ben ik toch voor minder gras en meer planten.
pi_210972109
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:10 schreef Managarm het volgende:

[..]
Team minder gras. Alhoewel een robotmaaier wel leuk is, ben ik toch voor minder gras en meer planten.
Dat is het idee inderdaad. Het gras dat we hebben mag ook voor een groot deel gesloopt gaan worden door kippen.
Spoilers!
pi_210972704
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Omzetten lukt mij ook niet maar daarvoor heb ik al jaren een beluchtingsstok/compostwoeler. Voor leegscheppen heb ik wel hulp nodig.
pi_210972777
Ik twijfel om te gaan composteren. Ik heb wel eens gehoord dat het een zeer interessante plaats is voor ongedierte om te nestelen en dat wil ik zeer zeker niet hebben. Maar in hoeverre is dat waar? Ik zit gewoon binnen bebouwde kom in een stadsachtig tuintje tegenwoordig. En ongedierte moet ik echt niet hebben :o
pi_210972866
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:29 schreef Puala het volgende:
Ik twijfel om te gaan composteren. Ik heb wel eens gehoord dat het een zeer interessante plaats is voor ongedierte om te nestelen en dat wil ik zeer zeker niet hebben. Maar in hoeverre is dat waar? Ik zit gewoon binnen bebouwde kom in een stadsachtig tuintje tegenwoordig. En ongedierte moet ik echt niet hebben :o
Je kan ook een dicht systeem gebruiken, als je een gewone composthoop maakt dan is er wel de kans dat er muizen/ratten in gaan wonen. Wij gebruikten in Nederland gewoon zo'n groene ton, werkt ook, of je koopt zo'n keersysteem als eerder genoemd hier.
pi_210972871
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:39 schreef Managarm het volgende:

[..]
Je kan ook een dicht systeem gebruiken, als je een gewone composthoop maakt dan is er wel de kans dat er muizen/ratten in gaan wonen. Wij gebruikten in Nederland gewoon zo'n groene ton, werkt ook, of je koopt zo'n keersysteem als eerder genoemd hier.
Ik vind dat keersysteem echt heel erg lelijk om in mn tuin neer te zetten :@ Dan vind ik zo'n zwarte plastic vierkante kubus een betere optie. Maar die zijn vaak open aan de onderkant, wat op zich handig is ivm wormen aantrekken. Maar ongedierte wise misschien niet handig?
pi_210972919
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:40 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik vind dat keersysteem echt heel erg lelijk om in mn tuin neer te zetten :@ Dan vind ik zo'n zwarte plastic vierkante kubus een betere optie. Maar die zijn vaak open aan de onderkant, wat op zich handig is ivm wormen aantrekken. Maar ongedierte wise misschien niet handig?
Nu in de aanbieding bij de Gamma https://www.gamma.nl/asso(...)QPD_BwE&gclsrc=aw.ds. Ik had in Utrecht ook zoiets, gratis via de gemeente, stond in m’n voortuin, nooit ongedierte gezien.
De huidige bak komt hier aan de zijkant van de garage bij de kliko’s en de regenton, die ik ook allemaal lelijk vind, dus dat is gewoon het lelijke hoekje.
pi_210972942
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:45 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nu in de aanbieding bij de Gamma https://www.gamma.nl/asso(...)QPD_BwE&gclsrc=aw.ds. Ik had in Utrecht ook zoiets, gratis via de gemeente, stond in m’n voortuin, nooit ongedierte gezien.
De huidige bak komt hier aan de zijkant van de garage bij de kliko’s en de regenton, die ik ook allemaal lelijk vind, dus dat is gewoon het lelijke hoekje.
https://www.bol.com/nl/nl(...)0_13.16.ProductTitle

Soort zelfde als waar ik naar zat te kijken idd :Y
pi_210972944
Wat een prettige zonnige dag voor de tuinhulp om de voortuin van een boel onkruid te ontdoen. Binnen korte tijd had hij zijn dikke jack en daarna een fleece uitgedaan.
En werkte verder in een t shirt. Op mijn stukje tuin schijnt de zon.

De reuze varen komt weer prachtig uit. Is een stekkie van zijn moeder.
Hij heeft de geum gesplitst. Flink geruimd. De XL kliko is bijna vol.

Wat heb ik gedaan? Koffie met hem gedronken en een tompouce gedeeld.
En zojuist de ornamenten als 3 vazen op zijn kop gezet zodat er geen water in blijft staan en om de vorst te overleven.
SPOILER
pi_210972963
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:47 schreef Puala het volgende:

[..]
https://www.bol.com/nl/nl(...)0_13.16.ProductTitle

Soort zelfde als waar ik naar zat te kijken idd :Y
Zo’n bak die je zelf in elkaar moet klikken had ik eerst en die waaide bij de eerste de beste storm uit elkaar, beetje jammer, want het leek me wel fijn dat hij wat luchtiger was
pi_210972969
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 16:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zo’n bak die je zelf in elkaar moet klikken had ik eerst en die waaide bij de eerste de beste storm uit elkaar, beetje jammer, want het leek me wel fijn dat hij wat luchtiger was
Hmm dat is weer minder handig..
pi_210972977
quote:

[..]
Als je deze goed op de grond zet dan zal het wel meevallen, je kan altijd even controleren en mocht het zo zijn actie ondernemen (gewoon een randje stenen om de bak heen zetten, iets de grond in).
pi_210973103
Ik heb nu bakken met zo'n rooster/bodemplaat er onder: https://www.westfalia.eu/(...)1tCiGTxoCnLoQAvD_BwE
Spoilers!
pi_210973158
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 17:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb nu bakken met zo'n rooster/bodemplaat er onder: https://www.westfalia.eu/(...)1tCiGTxoCnLoQAvD_BwE
Ook een optie idd :Y

Voorlopig toekomstplannen, eerst de noodzakelijke dingen in huis afmaken. En dan is het prutweer verwacht ik, dus ergens van de lente komt ie er vast :)
pi_210974698
Compostbak staat hier ook in een hoekje met kliko's en regentonnen. Dat wordt straks allemaal verstopt achter een stukje schutting. Ik moet alleen nog even afwachten hoe de schutting met de buren precies komt te staan. Daarna weet ik exact hoeveel ruimte er precies overblijft voor compost want de gemeente doet niet meer aan kleine kliko's dus het plan om de gft bak in te ruilen voor een kleinere zodat er meer ruimte overblijft voor compost kan de prullenbak in.
  maandag 16 oktober 2023 @ 20:28:55 #291
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210975479
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 09:19 schreef Claudia_x het volgende:
@:seven., bij het zien van deze border moet ik aan jou en je nieuwe tuin denken:

[ afbeelding ]

Dit was gisteren:

[ afbeelding ]

Snoeien en weghalen van heesters heeft veel verschil gemaakt. Dit gedeelte is nog niet zoals ik het wil: sommige vaste planten groeien niet zo hard als ik had gehoopt en de nieuw aangeplante heesters hebben nog jaren nodig om te worden zoals ik wil en om de wind wat beter tegen te houden. Maar ik geniet er ook van om zulke delen van de tuin aan te zien groeien. Dat vind ik wel het leuke van het overnemen van een bestaande tuin: een deel is 'volwassen' en een deel nieuw.
Wow, het was behoorlijk overwoekerd maar het wordt al heel mooi! 5 jaar geduld dus ;) .
Resistance is futile.
  maandag 16 oktober 2023 @ 20:29:44 #292
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210975485
quote:

[..]
Kippengaas.
Resistance is futile.
pi_210977201
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:44 schreef Tuindier het volgende:
Wij kochten een electrische takkenschaar. Hij komt deze week binnen, dus ik ben enorm benieuwd. De hovenier ging er in ieder geval als een razende mee toen hij de leiboom snoeide, en voor die klus gaan wij hem ook inzetten. Scheelt denk ik een hoop als je op die ladder niet ook nog een hoop kracht moet zetten.

[ afbeelding ]
Ik wist niet eens dat dat bestond. :D Een kettingzaag lijkt me handig om te hebben, maar ik ben te bang voor een ongeluk.
pi_210977268
quote:
7s.gif Op maandag 16 oktober 2023 20:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wow, het was behoorlijk overwoekerd maar het wordt al heel mooi! 5 jaar geduld dus ;) .
Dat kun jij vast sneller. Ik heb maar wat aan zitten kloten. Het is me vooral opgevallen hoeveel meer mogelijkheden je hebt als er wat meer licht door de bomen en struiken heen valt. Ik vond het bosje best leuk, maar op den duur bloeit er nauwelijks iets meer.
pi_210977290
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2023 13:57 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat langharig tuig is net Cousin It _O-
Verdomd. :D
pi_210977321
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 15:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

#teamrobot
pi_210978137
Ik zit ter voorbereiding op het cadeauseizoen ideeën voor mijn eigen wensenlijst op te doen. Kom ik dit tegen:

maandag 16 oktober 2023 @ 22:19:47 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210978156
quote:
10s.gif Op maandag 16 oktober 2023 22:19 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit ter voorbereiding op het cadeauseizoen ideeën voor mijn eigen wensenlijst op te doen. Kom ik dit tegen:

[ afbeelding ]
_O-
Resistance is futile.
pi_210978496
quote:
10s.gif Op maandag 16 oktober 2023 22:19 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]
Die heb/had ik ook, heel handig. Je hebt ze ook met stelen eraan, dan hoef je ook niet te bukken.
  Vis een optie? maandag 16 oktober 2023 @ 22:41:45 #300
70532 loveli
N
pi_210979025
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 21:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wist niet eens dat dat bestond. :D Een kettingzaag lijkt me handig om te hebben, maar ik ben te bang voor een ongeluk.
Mini-kettingzaag? Kleiner, dus minder centimeters kans om jezelf te verwonden.
https://www.gamma.nl/asso(...)easycut-12/p/B581718
Ooit 1 cadeau gedaan aan mijn oldskool pa, die nog met de hand zaagt. Geen gebruikerstips, want staat nog blinkend nieuw in de kast.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')