abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210884508
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik verplaats voortdurend en eigenlijk altijd probleemloos. Bij de meeste planten is het niet eens nodig het wortelstelsel intact te laten. Er zijn wel planten die ontzettend gevoelig zijn, zoals toortsen. Als je de kluit niet intact laat, gaan de bladeren meteen hangen en sterven ze af. Maar zelfs een toorts loopt op den duur wel weer uit.
En hoe vaak heb jij planten van dit formaat verhuisd?
pi_210884534
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:57 schreef Puala het volgende:

[..]
En hoe vaak heb jij planten van dit formaat verhuisd?
Ik doe het aan de lopende band.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210884545
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik doe het aan de lopende band.
Respect. Maar @Seven je hoort t van de alwetendheid, gewoon scheppen.
pi_210884558
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:59 schreef Puala het volgende:

[..]
Respect. Maar @:seven je hoort t van de alwetendheid, gewoon scheppen.
Wat een flauwe reactie.
pi_210884583
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 19:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een flauwe reactie.
Dat klopt helemaal. Maar ik ben je gewijsneuzerij een beetje zat.

Mijn magnolia heeft het 1,5 jaar na verplaatsen met een forse kluit nog steeds moeilijk. De clematis doet t wel goed, maar de olijfwilg is overleden. Net als een andere heester. Ondanks forse kluit en goed er voor zorgen. Maar als jij zegt dat planten t met amper wortels overleven, congrats. Hier dus duidelijk niet.
pi_210884673
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 20:00 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat klopt helemaal. Maar ik ben je gewijsneuzerij een beetje zat.

Mijn magnolia heeft het 1,5 jaar na verplaatsen met een forse kluit nog steeds moeilijk. De clematis doet t wel goed, maar de olijfwilg is overleden. Net als een andere heester. Ondanks forse kluit en goed er voor zorgen. Maar als jij zegt dat planten t met amper wortels overleven, congrats. Hier dus duidelijk niet.
Je kunt uitstekend jouw ervaring tegenover die van mij zetten zonder tot beledigen over te gaan. En dan doet @Seven. waar ze zelf zin in heeft.
  zondag 8 oktober 2023 @ 20:31:02 #157
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210885209
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober. En daarna maak ik werk van de varen verplaatsen, als de hovenier nog voor die tijd terugkomt met de stobbenfrees, dan zal ik hem eens vragen of dat inbegrepen is ;) (ben niet van plan om er veel geld voor neer te leggen :7 ).

Hier op de Veluwe is graven wel makkelijk, ik heb zaterdag zonder enige moeite in 10 minuten 3 paaltjes in de grond geslagen na ff beetje voorbereiding met de grondboor.

Zie hier onze takkenril:

Hopelijk zijn de egels en de kikkers en vogels er blij mee. Ik maak me alleen een beetje zorgen over steenmarters, die vinden zulke plekjes ook vaak te gek (maar daar is deze denk ik te klein voor). De buurman vertelde dat de hoofdkabel van zijn EV twee keer doorgebeten is :+ .
Resistance is futile.
  zondag 8 oktober 2023 @ 20:40:53 #158
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210885490
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober. En daarna maak ik werk van de varen verplaatsen, als de hovenier nog voor die tijd terugkomt met de stobbenfrees, dan zal ik hem eens vragen of dat inbegrepen is ;) (ben niet van plan om er veel geld voor neer te leggen :7 ).

Hier op de Veluwe is graven wel makkelijk, ik heb zaterdag zonder enige moeite in 10 minuten 3 paaltjes in de grond geslagen na ff beetje voorbereiding met de grondboor.

Zie hier onze takkenril:

[ link | afbeelding ]

Hopelijk zijn de egels en de kikkers en vogels er blij mee. Ik maak me alleen een beetje zorgen over steenmarters, die vinden zulke plekjes ook vaak te gek (maar daar is deze denk ik te klein voor). De buurman vertelde dat de hoofdkabel van zijn EV twee keer doorgebeten is :+ .
Onze tuinkerel heeft een wagentje met diverse opzetstukken. Even een andere bak er op klikken en even graven zou voor hem een half uur kosten. Korter als jij al zelf een gat maakt maar dat zou ik ook door hem laten doen. Ik ga niet 2 uur graven als hij dat in 10 minuten kan. Ik zou daar wel 75 euro ofzo voor over hebben als zo'n man er toch is.
Spoilers!
pi_210885738
Wij hebben vandaag ook wat planten versleept uit de voortuin. Die voortuin gaat binnenkort aangepakt worden (we gaan proberen er een beetje een bostuin van te maken) en er waren wat Heesters die wel terug mogen komen, maar niet waar ze nu staan. Mijn ervaring is tot nu toe dat de meesten best veel overleven. Zo hebben we een varen die dit jaar, uitgegraven en wel, een paar maanden óp de grond heeft gestaan, en die is gewoon weer gaan groeien.

Verder zitten de alium bollen en botanische tulpjes in de grond. Ik ben heel benieuwd. De achtertuin heeft nog niet door dat het herfst aan het worden is. De dahlia’s boeien nog uitbundig, lavendel en verbena ook, en een van de rozen heeft ook weer bloemen gemaakt. Ik zal bij daglicht wel weer wat plaatjes schieten.
pi_210886554
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 20:50 schreef Tuindier het volgende:

Verder zitten de alium bollen en botanische tulpjes in de grond. Ik ben heel benieuwd. De achtertuin heeft nog niet door dat het herfst aan het worden is. De dahlia’s boeien nog uitbundig, lavendel en verbena ook, en een van de rozen heeft ook weer bloemen gemaakt. Ik zal bij daglicht wel weer wat plaatjes schieten.
Ben benieuwd naar je dahlia's. Ik vind dat zulke teleurstellende bloemen. Waarschijnlijk staan ze bij mij niet goed (te nat en te veel wind).

Hier bloeien lavendel en roos ook. Dat is volgens mij niet ongebruikelijk in oktober. *Even teruggekeken* Vorig jaar had ik in november nog bloeiende rozen!
pi_210887558
Als ik nieuwe dingen plant, groot of klein, was ik de wortels schoon, corrigeer ik alles wat rond of krom groeit door het weg te knippen en plant ik vervolgens niet zelden een groot ding met een treurig sliertje wortel.
Is nog niet mis gegaan.

Beter weinig wortel dan slechte wortel.

Met verplaatsen binnen dezelfde grondsoort lijkt me dat dus ook best te kunnen. Alleen niet de bovenkant direct mee snoeien. Als je dat doet, moet de plant op 2 plekken herstellen ipv alleen de wortel.

Edit: ik liep blijkbaar nogal achter. Reactie op de varen..
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210887603
Ik heb een pluimhortens verplaatst en dat ging prima.
Goed ruim uitscheppen en in een mooi nat gat zetten *O* :9
  zondag 8 oktober 2023 @ 22:49:03 #163
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210887681
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 21:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ben benieuwd naar je dahlia's. Ik vind dat zulke teleurstellende bloemen. Waarschijnlijk staan ze bij mij niet goed (te nat en te veel wind).

Hier bloeien lavendel en roos ook. Dat is volgens mij niet ongebruikelijk in oktober. *Even teruggekeken* Vorig jaar had ik in november nog bloeiende rozen!
Bloemencorso’s (met dahlia’s) vinden volgens mij vooral plaats in gebieden met zandgrond, in ieder geval als ik denk aan de voor mij bekendste in Zundert. Dus ik denk dat je gelijk hebt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 8 oktober 2023 @ 23:09:33 #164
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210887924
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 20:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Onze tuinkerel heeft een wagentje met diverse opzetstukken. Even een andere bak er op klikken en even graven zou voor hem een half uur kosten. Korter als jij al zelf een gat maakt maar dat zou ik ook door hem laten doen. Ik ga niet 2 uur graven als hij dat in 10 minuten kan. Ik zou daar wel 75 euro ofzo voor over hebben als zo'n man er toch is.
Eerst maar eens kijken of hij wel met de juiste gereedschappen komt.
Resistance is futile.
  zondag 8 oktober 2023 @ 23:13:32 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210887971
Ik heb hier ook een kleine boerenhortensia staan die verplaatst moet worden. Was wel een verrassing dat die tevoorschijn kwam, was niet te zien tussen de grote struiken er omheen. Daarvan gelezen dat ik 'm een beetje moet snoeien na het verplaatsen.

En interessant, ik heb nog nooit een boerenhortensia gehad dus ik ben wel benieuwd hoe die het gaat doen.
Resistance is futile.
pi_210888308
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 17:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had een nieuwe plant ontdekt die ik leuk vond, dus die moest en zou ik natuurlijk hebben. :+

[ afbeelding ]

Een schizostylis of wintergladiool. Ik viel voor de plant omdat-ie begint te bloeien als alle andere planten beginnen af te sterven. Schijnbaar kan-ie in december of zelfs januari nog bloeien.

Hé, die heb ik ook. In m'n vijvertje.
pi_210889069
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 23:13 schreef Seven. het volgende:
Ik heb hier ook een kleine boerenhortensia staan die verplaatst moet worden. Was wel een verrassing dat die tevoorschijn kwam, was niet te zien tussen de grote struiken er omheen. Daarvan gelezen dat ik 'm een beetje moet snoeien na het verplaatsen.
Dat is een oud iets, volgens de O+ gardenprofessors O+ werkt dat averechts.
De logica achter die boodschap is dat herstel van het wortelstelsel veel energie kost. Energie die van de bovengrondse delen komt.
Ga je snoeien, komt daardoor minder energie beschikbaar én der plant moet bovengronds ook herstellen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 08:02:34 #168
5428 crew  miss_sly
pi_210889248
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
En wintergroen? Beukhaag of laurierhaag.

Oh wacht, voortuin. Ik zie rozemarijn voorbij komen. Lavendel zou ik dan ook overwegen.
Lavendel vind ik dan voor de afscheiding op zichzelf wat te slordig, dat gaat ook overhangen naar hun tuin. Ik denk dat ze daar niet van gediend zijn met hun biljartlaken ;)

quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:59 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik zou om discussie met buren te voorkomen met een vaste afrastering werken voor de scheiding. Ofwel een borderrand, een stenen muurtje, een houten hekje of whatever. Dat voorkomt namelijk veel gedoe in de toekomst. Het geeft zo lekker duidelijk aan "dit is van jou en dit is van mij".

Ik vind zelf een cortenstalen borderrand wel lekker hip en bij t huis passen. Die kan recht en dan evt via een kronkeltje om andere planten heen. En daar in dan lekker veel planten poten en de boel aanvullen met een dikke laag boomschors ivm uitdrogen van de zandgrond.

Laurierkers is ook nog wel een fijne optie trouwens, heb je wel een haag te pakken weet niet of je dat wilt. Laurierkers is in tegenstelling tot de meeste laurier niet een mega woekeraar en goed te onderhouden. Oh en oersterk, die is niet onder de indruk van een beetje wind.
Ik ben het op zich wel eens met de harde grens dmv een bijvoorbeeld cortensaal. Het was al een ding natuurlijk, de erfgrens, dus nu deze duidelijk is, moeten we die maar duidelijk houden. En niet dat onze planten hun tuin in groeien of hun gras weer uitbreidt naar onze tuin.

Cortenstaal vind ik dan wel een goed idee, omdat we dus ook twee van die bakken naast het huis gaan zetten. Dan komt het toch weer terug.

Laurierkers is een goede optie voor die plantenbakken! Ik wilde eerst olijfwilg, maar ik vind laurierkers eigenlijk leuker. Ik ga ze beide eens even goed bekijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 09-10-2023 08:08:51 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 08:08:31 #169
5428 crew  miss_sly
pi_210889272
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 18:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik zou olijfwilg of struikklimop in die bakken zetten, die overleven de omstandigheden daar in principe wel.
Ik weet wat je bedoelt met wind :X
Dat zul jij wel herkennen inderdaad. Ik vind dat echt lastig. Ik krijg steeds meer door welke planten het beter of slechter doen in deze contreien. Wat er gesneuveld is, ga ik ook niet terugplaatsen en wat het goed doet (zowel in mijn tuin als bij buren) ga ik uitbreiden.
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 14:41:05 #170
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_210892775
Ha. Ik post hier normaal eigenlijk nooit :@ maar vrouwlief en ik zijn inmiddels ook best wel aardige tuinierders geworden. Al kan het nog altijd veel beter natuurlijk. We zijn nog in het 'proces' van onze tuin zo krijgen zoals we willen en ook planten uitproberen, wat werkt wel, wat werkt niet.

Paar voorbeelden.

Dit (enigszins scheve) palmpje was er al toen we 't huis kochten en we vonden hem beiden wel cute dus hebben we 'm zo gelaten. Heeft echt nauwelijks verzorging nodig, doet gewoon zn ding :D

We hebben ook een citroenboompje in pot gekocht, die een beetje een moeilijke start had. Moesten m veel voeding geven de eerste maanden want hij verloor zn bladeren. Maar sinds de zomer is ie opgebloeid en nu hangen er zelfs al wat citroentjes aan. Als het goed is zouden die geel moeten gaan kleuren vanaf eind oktober zo'n beetje.

Achter het huis hebben we o.a. een Aloë vera in pot, een klimop plant waarvan ik de naam vergeten ben :') en onlangs een stekje rosemarijn geplant. Benieuwd of die het goed gaat doen.

Ohja en verder nog een mega lading aan oleander struiken. Die echt insanely snel groeien. In een krap jaar dat we nu hier wonen hebben we al 2X moeten snoeien haha. Maar ja ze zijn wel heel laag in onderhoud verder en bieden veel groen dus zodoende houden we ze voorlopig maar. :P

Dit was overigens een selectie, we hebben nog meer maar anders wordt deze post gelijk zo lang haha.

Ohja, kleine edit, we hebben hier om de hoek op straat (dus niet in mijn tuin) een mega grote pencil cactus (Euphorbia tirucalli) staan. En die vind ik for some reason echt geweldig. Hij is trouwens mega giftig, net als oleander :X

Dus onlangs hier een (veel) kleiner exemplaar van gekocht en die gaan we potten ergens, hopen dat ie de komende jaren mooi de lucht in gaat zoals die op de afbeelding hierboven.

[ Bericht 6% gewijzigd door dick_laurent op 09-10-2023 15:04:12 ]
pi_210893186
Waar woon jij @dick_laurent? Spanje?
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 15:40:27 #172
Dick Laurent Is Dead
pi_210893352
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Waar woon jij @:dick_laurent? Spanje?
Correcto :)
pi_210893387
quote:
14s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:40 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Groot contrast met hier in de kop van Noord-Holland.
Eigen citrusfruit O+ mijn schoonouders hadden in Portugal ook hun eigen citrusfruit.
Oleanders zijn ook prachtig, ik denk dat ik die hier ook niet hoef te proberen
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 15:54:41 #174
5428 crew  miss_sly
pi_210893515
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Eigen citrusfruit O+ mijn schoonouders hadden in Portugal ook hun eigen citrusfruit.
Hier zijn zelfs de hortensia's moeilijk, lijkt het. Eens kijken hoe dat volgend jaar gaat.
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 16:07:34 #175
Dick Laurent Is Dead
pi_210893653
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Jaa, eigen citrusfruit lijkt mij dus ook super. Want ja, ons boompje heeft er nu pas 4 en die zijn nog niet eens rijp, dus ik moet nog ff geduld hebben haha.
Achterbuurman heeft vijf! citroenbomen en maakt o.a. zijn eigen lemoncake daarmee (die hij al eens met ons heeft gedeeld _O_

En ja, oleander is echt de standaard plant hier hoor :') je komt hem o-ve-ral tegen. Heeft wel mooie bloemen dus tis wel een oké plant, maar niet origineel haha.
Volgens mij kan je hem in NL ook wel in lente/zomer buiten houden, maar dan in pot en dan zal ie in de wintermaanden wel naar binnen moeten denk ik.

Ohja en tevens (harde) les die we hebben moeten leren, is dat je een palmboom schijnbaar moet laten snoeien in het voorjaar. Wisten wij veel, voor het eerst in mijn leven dat ik palmbomen in mijn tuin heb staan haha.
Anders gaat ie dus zaadjes dumpen en dan krijg je in no-time overal mini palm sprietjes die uit de grond poppen. Was leuk om die er allemaal uit te plukken :P :')

maandag 9 oktober 2023 @ 16:17:11 #176
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210893738
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online O+
Spoilers!
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 16:49:09 #177
Dick Laurent Is Dead
pi_210894027
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online O+
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen? :P
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:08:06 #178
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894214
quote:
11s.gif Op maandag 9 oktober 2023 16:49 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen? :P
Ik heb 350 vierkante meter achtertuin waarvan we de aanleg dit jaar afronden. En nog een stuk van 800 vierkante meter waar ook nog dingen mee moeten maar dat komt volgend jaar wel.
Spoilers!
pi_210894234
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 23:51 schreef Radegast het volgende:

[..]
Hé, die heb ik ook. In m'n vijvertje.
[ afbeelding ]
Wat een foto! O+ En de vijver is zo helder. Hoe doe je dat? Hier groeit de vijver meteen dicht.
pi_210894262
quote:
14s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:40 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 17:22:01 #181
Dick Laurent Is Dead
pi_210894304
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.
Adelfa ;)
pi_210894316
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg. :X Daar wil ik maar mee zeggen dat je dus niet ruim in hoeft te kopen. Als ze in de buurt in het wild staan, zou je zelfs kunnen kijken of je baby's ziet.
pi_210894319
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:22 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Adelfa ;)
Heb ik nog niet gehad in DuoLingo. :+
pi_210894323
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een foto! O+ En de vijver is zo helder. Hoe doe je dat? Hier groeit de vijver meteen dicht.
Dankjewel.

Eh ja die vijver, daar heb ik wel een paar tips & trucs voor, kom ik later op terug!
pi_210894336
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:25 schreef Radegast het volgende:

[..]
Dankjewel.

Eh ja die vijver, daar heb ik wel een paar tips & trucs voor, kom ik later op terug!
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.

Het helpt misschien niet dat het een volledige natuurvijver is, zonder pomp of zelfs een plastic bodem.
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:27:11 #186
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894338
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg. :X Daar wil ik maar mee zeggen dat je dus niet ruim in hoeft te kopen. Als ze in de buurt in het wild staan, zou je zelfs kunnen kijken of je baby's ziet.
Oh :D Ik heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Spoilers!
pi_210894344
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Oh :D Ik heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:33:01 #188
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894382
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.
Grote.

Dit doet me er aan denken dat ik hier nog helemaal niet heb verteld over mijn leonotis leonoris die 2,5 meter hoog is :o Ik moet echt eens foto's maken voor jullie.
Spoilers!
pi_210894387
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollen O+ Bij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
pi_210894424
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Grote.

Dit doet me er aan denken dat ik hier nog helemaal niet heb verteld over mijn leonotis leonoris die 2,5 meter hoog is :o Ik moet echt eens foto's maken voor jullie.
Dat vind ik een heel toffe plant! Ben benieuwd naar de foto.
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:45:41 #191
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894504
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollen O+ Bij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
Tof O+
Spoilers!
pi_210895300
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zet de bamboestokken maar vast klaar, want ik moet de kaardebollen elk jaar stutten vanwege de wind.
pi_210895945
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.

Het helpt misschien niet dat het een volledige natuurvijver is, zonder pomp of zelfs een plastic bodem.
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.
Hoe groot is jouw vijver? Mijn eerste tip is namelijk om de gehele bodem te bedekken met een laag (behoorlijk formaat) lavasteen. Ik heb ook tegen twee kanten lavasteen liggen. Dat helpt echt.

Zuurstofplantjes; slechts ééntje per kuub water. Andere waterplanten aan één kant van de vijver houden, waterlelie uitgezonderd. Vijver één á twee keer per jaar bijvullen met water uit een andere (natuur)vijver.

Kies voor slechts één plantsoort per vijverzone. Bij mij staat de Schizostyllis in zone 2, zuurstofplant zone 3, en de waterlelie in zone 4.

Dat was het wel denk ik.
pi_210896503
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.

Ik ben van plan de aarde te bedekken met hooi/stro en takken voor verzwaring.

Iemand nog meer tips?

Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Twiddel
pi_210896681
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 19:40 schreef Radegast het volgende:

[..]
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.
Hoe groot is jouw vijver? Mijn eerste tip is namelijk om de gehele bodem te bedekken met een laag (behoorlijk formaat) lavasteen. Ik heb ook tegen twee kanten lavasteen liggen. Dat helpt echt.

Zuurstofplantjes; slechts ééntje per kuub water. Andere waterplanten aan één kant van de vijver houden, waterlelie uitgezonderd. Vijver één á twee keer per jaar bijvullen met water uit een andere (natuur)vijver.

Kies voor slechts één plantsoort per vijverzone. Bij mij staat de Schizostyllis in zone 2, zuurstofplant zone 3, en de waterlelie in zone 4.

Dat was het wel denk ik.
Misschien wel goed om erbij te vermelden dat onze vijver in verbinding staat met de sloot achter ons huis en dat dat water continu wordt aangevuld. Het water is op zich vaak helder, maar niet altijd en de vijver groeit zo snel dicht. Ik vrees dat één plant per zone een gepasseerd station is. :+ In het voorjaar kan ik proberen daar iets aan te doen.

Lavasteen vind ik een interessant idee. Dan moet ik wel opnieuw beginnen door de vijver leeg te pompen. De kikkers gaan dat niet leuk vinden.

Haal jij dan ook voortdurend veel planten weg?

Dit is de vijver, met een omvang van max. ongeveer 5x1,5 meter en een diepte van meer dan een meter op het diepste punt.

Op de eerste foto had ik de vijver waarschijnlijk net leeggehaald.
pi_210897009
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.

Iemand nog meer tips?

Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Verwilderingsbollen kopen en verder gewoon kijken welke het overleven. De dahlia's overleven bij mij de winter in de volle grond onder relatief gure omstandigheden.
pi_210898422
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:

Iemand nog meer tips?

Ik zou gewoon verwilderende bollen kiezen en mijn plantwens daarop aanpassen.
Wat zeg ik, zou? Dat is hoe ik het normaal doe.

Al schijn ik volgend jaar een paar dahlias te gaan proberen.
pi_210901228
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.

Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 10-10-2023 10:57:32 ]
pi_210901903
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 10:47 schreef AnneX het volgende:
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.

Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.

[ link | afbeelding ]
Oh mooi!
Tinus gaat hier weer bloeien *G*
De ooievaarbekken staan nog in bloei en de duizendknoop ook nog O+
  dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:41:37 #200
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_210906123
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober.
Een tip:

In één keer een lange sleuf voor een haag maken is dubbel werk. De sleuf graven én weer dichtmaken. Je kan beter een sleufje maken voor pakweg drie planten, en dan de grond van het gat voor de volgende drie planten gebruiken voor het dichtmaken van de eerste drie. De grond van de eerste drie gebruik je dan weer voor de laatste drie.

Is wat efficiënter en minder zwaar. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')