En hoe vaak heb jij planten van dit formaat verhuisd?quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik verplaats voortdurend en eigenlijk altijd probleemloos. Bij de meeste planten is het niet eens nodig het wortelstelsel intact te laten. Er zijn wel planten die ontzettend gevoelig zijn, zoals toortsen. Als je de kluit niet intact laat, gaan de bladeren meteen hangen en sterven ze af. Maar zelfs een toorts loopt op den duur wel weer uit.
Ik doe het aan de lopende band.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:57 schreef Puala het volgende:
[..]
En hoe vaak heb jij planten van dit formaat verhuisd?
Wat een flauwe reactie.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Respect. Maar @:seven je hoort t van de alwetendheid, gewoon scheppen.
Dat klopt helemaal. Maar ik ben je gewijsneuzerij een beetje zat.quote:
Je kunt uitstekend jouw ervaring tegenover die van mij zetten zonder tot beledigen over te gaan. En dan doet @Seven. waar ze zelf zin in heeft.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:00 schreef Puala het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal. Maar ik ben je gewijsneuzerij een beetje zat.
Mijn magnolia heeft het 1,5 jaar na verplaatsen met een forse kluit nog steeds moeilijk. De clematis doet t wel goed, maar de olijfwilg is overleden. Net als een andere heester. Ondanks forse kluit en goed er voor zorgen. Maar als jij zegt dat planten t met amper wortels overleven, congrats. Hier dus duidelijk niet.
Onze tuinkerel heeft een wagentje met diverse opzetstukken. Even een andere bak er op klikken en even graven zou voor hem een half uur kosten. Korter als jij al zelf een gat maakt maar dat zou ik ook door hem laten doen. Ik ga niet 2 uur graven als hij dat in 10 minuten kan. Ik zou daar wel 75 euro ofzo voor over hebben als zo'n man er toch is.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober. En daarna maak ik werk van de varen verplaatsen, als de hovenier nog voor die tijd terugkomt met de stobbenfrees, dan zal ik hem eens vragen of dat inbegrepen is(ben niet van plan om er veel geld voor neer te leggen
).
Hier op de Veluwe is graven wel makkelijk, ik heb zaterdag zonder enige moeite in 10 minuten 3 paaltjes in de grond geslagen na ff beetje voorbereiding met de grondboor.
Zie hier onze takkenril:
[ link | afbeelding ]
Hopelijk zijn de egels en de kikkers en vogels er blij mee. Ik maak me alleen een beetje zorgen over steenmarters, die vinden zulke plekjes ook vaak te gek (maar daar is deze denk ik te klein voor). De buurman vertelde dat de hoofdkabel van zijn EV twee keer doorgebeten is.
Ben benieuwd naar je dahlia's. Ik vind dat zulke teleurstellende bloemen. Waarschijnlijk staan ze bij mij niet goed (te nat en te veel wind).quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:50 schreef Tuindier het volgende:
Verder zitten de alium bollen en botanische tulpjes in de grond. Ik ben heel benieuwd. De achtertuin heeft nog niet door dat het herfst aan het worden is. De dahlia’s boeien nog uitbundig, lavendel en verbena ook, en een van de rozen heeft ook weer bloemen gemaakt. Ik zal bij daglicht wel weer wat plaatjes schieten.
Bloemencorso’s (met dahlia’s) vinden volgens mij vooral plaats in gebieden met zandgrond, in ieder geval als ik denk aan de voor mij bekendste in Zundert. Dus ik denk dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 8 oktober 2023 21:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar je dahlia's. Ik vind dat zulke teleurstellende bloemen. Waarschijnlijk staan ze bij mij niet goed (te nat en te veel wind).
Hier bloeien lavendel en roos ook. Dat is volgens mij niet ongebruikelijk in oktober. *Even teruggekeken* Vorig jaar had ik in november nog bloeiende rozen!
Eerst maar eens kijken of hij wel met de juiste gereedschappen komt.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Onze tuinkerel heeft een wagentje met diverse opzetstukken. Even een andere bak er op klikken en even graven zou voor hem een half uur kosten. Korter als jij al zelf een gat maakt maar dat zou ik ook door hem laten doen. Ik ga niet 2 uur graven als hij dat in 10 minuten kan. Ik zou daar wel 75 euro ofzo voor over hebben als zo'n man er toch is.
Hé, die heb ik ook. In m'n vijvertje.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had een nieuwe plant ontdekt die ik leuk vond, dus die moest en zou ik natuurlijk hebben.
[ afbeelding ]
Een schizostylis of wintergladiool. Ik viel voor de plant omdat-ie begint te bloeien als alle andere planten beginnen af te sterven. Schijnbaar kan-ie in december of zelfs januari nog bloeien.
Dat is een oud iets, volgens dequote:Op zondag 8 oktober 2023 23:13 schreef Seven. het volgende:
Ik heb hier ook een kleine boerenhortensia staan die verplaatst moet worden. Was wel een verrassing dat die tevoorschijn kwam, was niet te zien tussen de grote struiken er omheen. Daarvan gelezen dat ik 'm een beetje moet snoeien na het verplaatsen.
Lavendel vind ik dan voor de afscheiding op zichzelf wat te slordig, dat gaat ook overhangen naar hun tuin. Ik denk dat ze daar niet van gediend zijn met hun biljartlakenquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
En wintergroen? Beukhaag of laurierhaag.
Oh wacht, voortuin. Ik zie rozemarijn voorbij komen. Lavendel zou ik dan ook overwegen.
Ik ben het op zich wel eens met de harde grens dmv een bijvoorbeeld cortensaal. Het was al een ding natuurlijk, de erfgrens, dus nu deze duidelijk is, moeten we die maar duidelijk houden. En niet dat onze planten hun tuin in groeien of hun gras weer uitbreidt naar onze tuin.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou om discussie met buren te voorkomen met een vaste afrastering werken voor de scheiding. Ofwel een borderrand, een stenen muurtje, een houten hekje of whatever. Dat voorkomt namelijk veel gedoe in de toekomst. Het geeft zo lekker duidelijk aan "dit is van jou en dit is van mij".
Ik vind zelf een cortenstalen borderrand wel lekker hip en bij t huis passen. Die kan recht en dan evt via een kronkeltje om andere planten heen. En daar in dan lekker veel planten poten en de boel aanvullen met een dikke laag boomschors ivm uitdrogen van de zandgrond.
Laurierkers is ook nog wel een fijne optie trouwens, heb je wel een haag te pakken weet niet of je dat wilt. Laurierkers is in tegenstelling tot de meeste laurier niet een mega woekeraar en goed te onderhouden. Oh en oersterk, die is niet onder de indruk van een beetje wind.
Dat zul jij wel herkennen inderdaad. Ik vind dat echt lastig. Ik krijg steeds meer door welke planten het beter of slechter doen in deze contreien. Wat er gesneuveld is, ga ik ook niet terugplaatsen en wat het goed doet (zowel in mijn tuin als bij buren) ga ik uitbreiden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zou olijfwilg of struikklimop in die bakken zetten, die overleven de omstandigheden daar in principe wel.
Ik weet wat je bedoelt met wind
Correctoquote:Op maandag 9 oktober 2023 15:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Waar woon jij @:dick_laurent? Spanje?
Groot contrast met hier in de kop van Noord-Holland.quote:
Hier zijn zelfs de hortensia's moeilijk, lijkt het. Eens kijken hoe dat volgend jaar gaat.quote:Op maandag 9 oktober 2023 15:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Groot contrast met hier in de kop van Noord-Holland.
Eigen citrusfruitmijn schoonouders hadden in Portugal ook hun eigen citrusfruit.
Oleanders zijn ook prachtig, ik denk dat ik die hier ook niet hoef te proberen
Jaa, eigen citrusfruit lijkt mij dus ook super. Want ja, ons boompje heeft er nu pas 4 en die zijn nog niet eens rijp, dus ik moet nog ff geduld hebben haha.quote:Op maandag 9 oktober 2023 15:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Groot contrast met hier in de kop van Noord-Holland.
Eigen citrusfruitmijn schoonouders hadden in Portugal ook hun eigen citrusfruit.
Oleanders zijn ook prachtig, ik denk dat ik die hier ook niet hoef te proberen
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen?quote:Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online
Ik heb 350 vierkante meter achtertuin waarvan we de aanleg dit jaar afronden. En nog een stuk van 800 vierkante meter waar ook nog dingen mee moeten maar dat komt volgend jaar wel.quote:Op maandag 9 oktober 2023 16:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen?
Wat een foto!quote:Op zondag 8 oktober 2023 23:51 schreef Radegast het volgende:
[..]
Hé, die heb ik ook. In m'n vijvertje.
[ afbeelding ]
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.quote:
Adelfaquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg.quote:Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online
Heb ik nog niet gehad in DuoLingo.quote:
Dankjewel.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een foto!En de vijver is zo helder. Hoe doe je dat? Hier groeit de vijver meteen dicht.
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:25 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dankjewel.
Eh ja die vijver, daar heb ik wel een paar tips & trucs voor, kom ik later op terug!
Ohquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg.Daar wil ik maar mee zeggen dat je dus niet ruim in hoeft te kopen. Als ze in de buurt in het wild staan, zou je zelfs kunnen kijken of je baby's ziet.
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
OhIk heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Grote.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollenquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
OhIk heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Dat vind ik een heel toffe plant! Ben benieuwd naar de foto.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Grote.
Dit doet me er aan denken dat ik hier nog helemaal niet heb verteld over mijn leonotis leonoris die 2,5 meter hoog isIk moet echt eens foto's maken voor jullie.
Tofquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollenBij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
Zet de bamboestokken maar vast klaar, want ik moet de kaardebollen elk jaar stutten vanwege de wind.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollenBij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.
Het helpt misschien niet dat het een volledige natuurvijver is, zonder pomp of zelfs een plastic bodem.
Misschien wel goed om erbij te vermelden dat onze vijver in verbinding staat met de sloot achter ons huis en dat dat water continu wordt aangevuld. Het water is op zich vaak helder, maar niet altijd en de vijver groeit zo snel dicht. Ik vrees dat één plant per zone een gepasseerd station is.quote:Op maandag 9 oktober 2023 19:40 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.
Hoe groot is jouw vijver? Mijn eerste tip is namelijk om de gehele bodem te bedekken met een laag (behoorlijk formaat) lavasteen. Ik heb ook tegen twee kanten lavasteen liggen. Dat helpt echt.
Zuurstofplantjes; slechts ééntje per kuub water. Andere waterplanten aan één kant van de vijver houden, waterlelie uitgezonderd. Vijver één á twee keer per jaar bijvullen met water uit een andere (natuur)vijver.
Kies voor slechts één plantsoort per vijverzone. Bij mij staat de Schizostyllis in zone 2, zuurstofplant zone 3, en de waterlelie in zone 4.
Dat was het wel denk ik.
Verwilderingsbollen kopen en verder gewoon kijken welke het overleven. De dahlia's overleven bij mij de winter in de volle grond onder relatief gure omstandigheden.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.
Ik ben van plan de aarde te bedekken met hooi/stro en takken voor verzwaring.
Iemand nog meer tips?
Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Ik zou gewoon verwilderende bollen kiezen en mijn plantwens daarop aanpassen.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.
Ik ben van plan de aarde te bedekken met hooi/stro en takken voor verzwaring.
Iemand nog meer tips?
Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Oh mooi!quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 10:47 schreef AnneX het volgende:
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.
Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.
[ link | afbeelding ]
Een tip:quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |