abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 oktober 2023 @ 16:17:11 #176
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210893738
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online O+
Spoilers!
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 16:49:09 #177
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_210894027
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online O+
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen? :P
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:08:06 #178
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894214
quote:
11s.gif Op maandag 9 oktober 2023 16:49 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen? :P
Ik heb 350 vierkante meter achtertuin waarvan we de aanleg dit jaar afronden. En nog een stuk van 800 vierkante meter waar ook nog dingen mee moeten maar dat komt volgend jaar wel.
Spoilers!
pi_210894234
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 23:51 schreef Radegast het volgende:

[..]
Hé, die heb ik ook. In m'n vijvertje.
[ afbeelding ]
Wat een foto! O+ En de vijver is zo helder. Hoe doe je dat? Hier groeit de vijver meteen dicht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210894262
quote:
14s.gif Op maandag 9 oktober 2023 15:40 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Correcto :)
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.
  Moderator maandag 9 oktober 2023 @ 17:22:01 #181
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_210894304
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.
Adelfa ;)
pi_210894316
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg. :X Daar wil ik maar mee zeggen dat je dus niet ruim in hoeft te kopen. Als ze in de buurt in het wild staan, zou je zelfs kunnen kijken of je baby's ziet.
pi_210894319
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:22 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Adelfa ;)
Heb ik nog niet gehad in DuoLingo. :+
pi_210894323
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een foto! O+ En de vijver is zo helder. Hoe doe je dat? Hier groeit de vijver meteen dicht.
Dankjewel.

Eh ja die vijver, daar heb ik wel een paar tips & trucs voor, kom ik later op terug!
pi_210894336
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:25 schreef Radegast het volgende:

[..]
Dankjewel.

Eh ja die vijver, daar heb ik wel een paar tips & trucs voor, kom ik later op terug!
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.

Het helpt misschien niet dat het een volledige natuurvijver is, zonder pomp of zelfs een plastic bodem.
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:27:11 #186
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894338
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg. :X Daar wil ik maar mee zeggen dat je dus niet ruim in hoeft te kopen. Als ze in de buurt in het wild staan, zou je zelfs kunnen kijken of je baby's ziet.
Oh :D Ik heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Spoilers!
pi_210894344
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Oh :D Ik heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:33:01 #188
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894382
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.
Grote.

Dit doet me er aan denken dat ik hier nog helemaal niet heb verteld over mijn leonotis leonoris die 2,5 meter hoog is :o Ik moet echt eens foto's maken voor jullie.
Spoilers!
pi_210894387
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollen O+ Bij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
pi_210894424
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Grote.

Dit doet me er aan denken dat ik hier nog helemaal niet heb verteld over mijn leonotis leonoris die 2,5 meter hoog is :o Ik moet echt eens foto's maken voor jullie.
Dat vind ik een heel toffe plant! Ben benieuwd naar de foto.
  maandag 9 oktober 2023 @ 17:45:41 #191
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210894504
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollen O+ Bij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
Tof O+
Spoilers!
pi_210895300
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Zet de bamboestokken maar vast klaar, want ik moet de kaardebollen elk jaar stutten vanwege de wind.
pi_210895945
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 17:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.

Het helpt misschien niet dat het een volledige natuurvijver is, zonder pomp of zelfs een plastic bodem.
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.
Hoe groot is jouw vijver? Mijn eerste tip is namelijk om de gehele bodem te bedekken met een laag (behoorlijk formaat) lavasteen. Ik heb ook tegen twee kanten lavasteen liggen. Dat helpt echt.

Zuurstofplantjes; slechts ééntje per kuub water. Andere waterplanten aan één kant van de vijver houden, waterlelie uitgezonderd. Vijver één á twee keer per jaar bijvullen met water uit een andere (natuur)vijver.

Kies voor slechts één plantsoort per vijverzone. Bij mij staat de Schizostyllis in zone 2, zuurstofplant zone 3, en de waterlelie in zone 4.

Dat was het wel denk ik.
pi_210896503
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.

Ik ben van plan de aarde te bedekken met hooi/stro en takken voor verzwaring.

Iemand nog meer tips?

Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Twiddel
pi_210896681
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 19:40 schreef Radegast het volgende:

[..]
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.
Hoe groot is jouw vijver? Mijn eerste tip is namelijk om de gehele bodem te bedekken met een laag (behoorlijk formaat) lavasteen. Ik heb ook tegen twee kanten lavasteen liggen. Dat helpt echt.

Zuurstofplantjes; slechts ééntje per kuub water. Andere waterplanten aan één kant van de vijver houden, waterlelie uitgezonderd. Vijver één á twee keer per jaar bijvullen met water uit een andere (natuur)vijver.

Kies voor slechts één plantsoort per vijverzone. Bij mij staat de Schizostyllis in zone 2, zuurstofplant zone 3, en de waterlelie in zone 4.

Dat was het wel denk ik.
Misschien wel goed om erbij te vermelden dat onze vijver in verbinding staat met de sloot achter ons huis en dat dat water continu wordt aangevuld. Het water is op zich vaak helder, maar niet altijd en de vijver groeit zo snel dicht. Ik vrees dat één plant per zone een gepasseerd station is. :+ In het voorjaar kan ik proberen daar iets aan te doen.

Lavasteen vind ik een interessant idee. Dan moet ik wel opnieuw beginnen door de vijver leeg te pompen. De kikkers gaan dat niet leuk vinden.

Haal jij dan ook voortdurend veel planten weg?

Dit is de vijver, met een omvang van max. ongeveer 5x1,5 meter en een diepte van meer dan een meter op het diepste punt.

Op de eerste foto had ik de vijver waarschijnlijk net leeggehaald.
pi_210897009
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.

Iemand nog meer tips?

Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Verwilderingsbollen kopen en verder gewoon kijken welke het overleven. De dahlia's overleven bij mij de winter in de volle grond onder relatief gure omstandigheden.
pi_210898422
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:

Iemand nog meer tips?

Ik zou gewoon verwilderende bollen kiezen en mijn plantwens daarop aanpassen.
Wat zeg ik, zou? Dat is hoe ik het normaal doe.

Al schijn ik volgend jaar een paar dahlias te gaan proberen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210901228
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.

Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 10-10-2023 10:57:32 ]
pi_210901903
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 10:47 schreef AnneX het volgende:
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.

Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.

[ link | afbeelding ]
Oh mooi!
Tinus gaat hier weer bloeien *G*
De ooievaarbekken staan nog in bloei en de duizendknoop ook nog O+
  dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:41:37 #200
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_210906123
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober.
Een tip:

In één keer een lange sleuf voor een haag maken is dubbel werk. De sleuf graven én weer dichtmaken. Je kan beter een sleufje maken voor pakweg drie planten, en dan de grond van het gat voor de volgende drie planten gebruiken voor het dichtmaken van de eerste drie. De grond van de eerste drie gebruik je dan weer voor de laatste drie.

Is wat efficiënter en minder zwaar. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')