Van de week gekeken rond half 12 dus nee: geen rekening gehouden met mei-juni-juli, en het vroege voorjaar. Hopelijk zijn er wat plekjes waar echte zon liefhebbers zich thuisvoelen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:17 schreef Tuindier het volgende:
Je noemde ook dat je weinig direct zonlicht hebt in de tuin. Heb je dan ook rekening gehouden met het feit dat de zon in de zomer echt significant hoger staat, en dat de bomen in het vroege voorjaar geen blaadjes hebben? Je gaat nu alweer richting worst-case scenario, wat dat betreft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In het verlengde van de eettafel in de eetkamer komt een kleine tafel met 4 stoelen op het terras. Op dit terras willen we grote stenen combineren met andere stenen.
De schuine kant aan de rechterkant is niet het einde van de tuin, maar hier achter ligt het stroompje wat door onze tuin ligt en de bomen die hier langs staan.
De moestuinbakken staan op de filterbak is.
Nagenoeg de hele tuin ligt in de schaduw zolang de bomen bladeren hebben, de beplanting moet dan ook geschikt zijn voor een zanderige bostuin.http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 19:54 schreef Seven. het volgende:
Oh, Colin heeft ook nog een schommel gekregen voor zijn verjaardag dus ik ga maar eens opnieuw beginnen met m'n tuinontwerp.
Dat ziet er hier grotendeels hetzelfde uit als de rest van het jaar.quote:
Liggen de klinkers er al in? Benieuwd naar de foto'squote:Op zaterdag 7 oktober 2023 21:30 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier is de hovenier afgelopen week begonnen met onze tuin. Het ziet er maar kaal uit nu, maar het wordt vast heel mooi. Ben in elk geval erg blij met de klinkers die we gekozen hebben, de kleur is echt precies goed. Roze
Succes vandaag!quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 20:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]![]()
Wij gaan morgen een border rondom de deksels van onze septic tank aanleggen. De planten staan inmiddels al een maand in potjes hier en moeten daar echt uit. Ik hoop dat we mazzel hebben en dat het werk vlot maar ik vrees dat we er wel even mee bezig zijn en het morgen niet afkrijgen.
Dit is een rozemarijnhaagquote:Op zondag 8 oktober 2023 15:52 schreef Vanyel het volgende:
Rozemarijn @:miss_sly?
Komt ook in hogere soorten dan je gewend bent
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inde voortuin staat een groot uitgevallen struik. Zeker een meter.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:06 schreef miss_sly het volgende:
Dat ziet er wel mooi uit. En die kun je gewoon mooi in model snoeien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is een lavendel haag een idee?
Twee keer snoeien: na de bloei 1/3 en in het Voorjaar 1/3.
Hoe groot of hoe laag mag het zijn?
[ Bericht 6% gewijzigd door AnneX op 08-10-2023 16:14:58 ]
Ik zou het wel leuk vinden als haagje, inderdaad.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:09 schreef AnneX het volgende:
[..]
Inde voortuin staat een groot uitgevallen struik. Zeker een meter.
Een keer per jaar in het voorjaar snoei ik om te zorgen dat het niet onderin verhout.
Helaasch bloeit ie niet. Bij de buurvrouw een zelfde hoogte wel bloei met schattige bloemetjes.
Ja hoor. Bij de achterdeur?quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het wel leuk vinden als haagje, inderdaad.
Kan rozemarijn ook in een pot?
Ja kanquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou het wel leuk vinden als haagje, inderdaad.
Kan rozemarijn ook in een pot?
Nee, we hebben nog een ander idee. We hadden een mooie kliko-ombouw, maar die is bij een storm gesneuveld. En we willen nog steeds ooit een mooie fietsenstalling naast het huis met daar de kliko's tegenaan, maar ik vind het op dit moment echt te duur. Dus we willen daar nu een paar plantenbakken neerzetten met groenblijvende struiken erin. Zodat het zicht vanaf de straat op de kliko's weggenomen wordt en ze hopelijk ook beter blijven staan en niet telkes omvallen of van hun plaats worden geblazen als het waait. Want dat doet het hier altijdquote:
Nog lang niet.quote:
quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:05 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dit is een rozemarijnhaagop Sicilië.
Oops beetje groot.Wat leuk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
En wintergroen? Beukhaag of laurierhaag.quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben op zoek naar ideetjes.
[ afbeelding ]
Dit is de voortuin. Rechts is van ons. We hebben zo ongeveer de grens opnieuw uitgezet en nu dus ook leeg gemaakt (er stond nogal een partij onkruid en gras)
Nu ben ik op zoek naar leuke ideeën voor een grensafscheiding. Het mag alleen planten zijn, of een bak, of een hekje of wat dan ook.
Belangrijk: het moet tegen warmte, zon, droogte en veel wind kunnen en planten moeten in een zanderige grond kunnen.
Ik zou om discussie met buren te voorkomen met een vaste afrastering werken voor de scheiding. Ofwel een borderrand, een stenen muurtje, een houten hekje of whatever. Dat voorkomt namelijk veel gedoe in de toekomst. Het geeft zo lekker duidelijk aan "dit is van jou en dit is van mij".quote:Op zondag 8 oktober 2023 15:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben op zoek naar ideetjes.
[ afbeelding ]
Dit is de voortuin. Rechts is van ons. We hebben zo ongeveer de grens opnieuw uitgezet en nu dus ook leeg gemaakt (er stond nogal een partij onkruid en gras)
Nu ben ik op zoek naar leuke ideeën voor een grensafscheiding. Het mag alleen planten zijn, of een bak, of een hekje of wat dan ook.
Belangrijk: het moet tegen warmte, zon, droogte en veel wind kunnen en planten moeten in een zanderige grond kunnen.
Ik heb ook nog zeker 5 weekenddagen nodig voor het echt kutweer mag worden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nog lang niet.Ik heb al veel gedaan, zoals planten verplanten, borders veranderen en nieuwe randen maken, houtsnippers aanvullen en beginnen aan een oplossing voor paardenstaart in m'n bloemenweide. Maar ik moet nog drie borders op orde krijgen en wat bollen planten. Ik hoop op nog één of twee mooie weekeindes.
Goed gedaan!quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb ook nog zeker 5 weekenddagen nodig voor het echt kutweer mag worden.
De border van vandaag is in elk geval klaar, dat ging best snel. Deze week nog even de 30 plantjes ingraven en dan is dat klaar voor de winter.
Ik moet ook nog op zoek naar bollen. Heeft iemand ze al in de Lidl folder zien staan?
Vanaf woensdag aanstaande te krijgenquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb ook nog zeker 5 weekenddagen nodig voor het echt kutweer mag worden.
De border van vandaag is in elk geval klaar, dat ging best snel. Deze week nog even de 30 plantjes ingraven en dan is dat klaar voor de winter.
Ik moet ook nog op zoek naar bollen. Heeft iemand ze al in de Lidl folder zien staan?
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:39 schreef Seven. het volgende:
Nog tips om deze te verplaatsen? Ik heb nog nooit zo'n enorme varen gezien. Van het verplaatsen wil ik binnenkort werk maken. Ik moet sowieso binnenkort een sleuf graven voor de nieuwe haag dus er moeten nog wat planten verplaatst worden. Nu alle metershoge struiken er omheen weg zijn, krijgt deze veel te veel licht (vanaf 12:00 volle zon).
[ link | afbeelding ]
Dit is een wintergroene variant, toch? Ik heb nog een paar kleinere staan ook, die wil ik voor de eenheid in dezelfde border zetten.
Persicaria microcephala 'Purple Fantasy'. Heb ik niet lang geleden geplant en groeit als een tierelier. Ik vind 'em ook erg leuk. Het is zo'n plant die overal wel mee combineert.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:43 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x ik denk dat de vlinders een goed jaar hebben gehadik zie er ook veel en meer dan de afgelopen jaren.
Wat is dat leuke pijlplantje met die blaadjes alsof het kleine pijltjes zijn?
Ik heb geen idee, maar kwam wel ergens deze passage tegen: "Zo steelt de mannetjesvaren (Dryopteris filix-mas) op een droge schaduwplek met zijn immense bladeren de show – ruik aan het blad, het geurt naar vers hooi. Het is een van de gemakkelijkste tuinplanten, die het op veel plekken goed doet, en niet woekert. Zie je in onze bossen hoge varens, dan is het bijna zeker deze." (bron)quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:39 schreef Seven. het volgende:
Nog tips om deze te verplaatsen? Ik heb nog nooit zo'n enorme varen gezien. Van het verplaatsen wil ik binnenkort werk maken. Ik moet sowieso binnenkort een sleuf graven voor de nieuwe haag dus er moeten nog wat planten verplaatst worden. Nu alle metershoge struiken er omheen weg zijn, krijgt deze veel te veel licht (vanaf 12:00 volle zon).
[ link | afbeelding ]
Dit is een wintergroene variant, toch? Ik heb nog een paar kleinere staan ook, die wil ik voor de eenheid in dezelfde border zetten.
Ik zou olijfwilg of struikklimop in die bakken zetten, die overleven de omstandigheden daar in principe wel.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, we hebben nog een ander idee. We hadden een mooie kliko-ombouw, maar die is bij een storm gesneuveld. En we willen nog steeds ooit een mooie fietsenstalling naast het huis met daar de kliko's tegenaan, maar ik vind het op dit moment echt te duur. Dus we willen daar nu een paar plantenbakken neerzetten met groenblijvende struiken erin. Zodat het zicht vanaf de straat op de kliko's weggenomen wordt en ze hopelijk ook beter blijven staan en niet telkes omvallen of van hun plaats worden geblazen als het waait. Want dat doet het hier altijd
[ afbeelding ]
Twee van zulke bakken met groenblijvende struiken. Ze moeten goed tegen wind kunnen vooral, en tegen warmte en droogte.
Leuk ding!quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik had de hovenier om een mooie oplossing voor de kruiden gevraagd en hij zou een kruidenspiraal gaan bouwen, maar nu heeft Symph deze gezien en dat vinden we net een betere oplossing die wat minder ruimte inneemt en wat strakker oogt https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Natuurlijk, woensdag. En ik kom dinsdag bij een Lidl in de buurtquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:37 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Vanaf woensdag aanstaande te krijgen
https://www.lidl.nl/p/bloembollen/p10006603
Ditquote:Op zondag 8 oktober 2023 17:42 schreef Puala het volgende:
[..]
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.
Dat is wel een gaaf ding zeg.quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:04 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik had de hovenier om een mooie oplossing voor de kruiden gevraagd en hij zou een kruidenspiraal gaan bouwen, maar nu heeft Symph deze gezien en dat vinden we net een betere oplossing die wat minder ruimte inneemt en wat strakker oogt https://www.hornbach.nl/p(...)0x140x80-cm/5903592/
Zou dat echt nodig zijn? Ik ben vrijwel nooit iets in de tuin tegengekomen wat ik niet zelf kon verplaatsen, op volwassenen bomen na. Ik zou een regenachtige periode afwachten, ruim uitgraven en de plant met kluit verslepen (eventueel met behulp van een touw) naar de nieuwe plek met ruim gat.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:42 schreef Puala het volgende:
[..]
De hovenier vragen 'm om te scheppen met een machine. Zelf is die kluit niet te tillen anders. En met minder wortels overleeft ie t niet.
Wil je alleen een antwoord op het laatste? Dan zou ik de hortensia helemaal niet snoeien. Een boerenhortensia bloeit op overjarig hout. Eerst maar eens kijken of er volgend jaar bloei is.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:38 schreef AnneX het volgende:
De tuinhulp komt maandag over een week.
Hoe denken jullie over de boerenhortensia hier.
Int kort:
Een jaar geleden geplant. Niks gebloeid. Twee maal gereclameerd bij leverancier.
1) Geen knoppen. Antwoord: bij langste dag. 2) nada.
Jammer mevrouw. Bij volgende bestelling 10% reductie.
Nu: en vergeten foto te maken vanmiddag: lange én korte takken met bladeren.
Zal ik voor de winter alles op één hoogte snoeien of wachten tot Voorjaar?
Over t algeheel geld het principe dat wat er boven de grond zit ook onder de grond zit bij een plant. En je zult toch t meeste deel van de wortels mee moeten verhuizen wilt je plant t overleven.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou dat echt nodig zijn? Ik ben vrijwel nooit iets in de tuin tegengekomen wat ik niet zelf kon verplaatsen, op volwassenen bomen na. Ik zou een regenachtige periode afwachten, ruim uitgraven en de plant met kluit verslepen (eventueel met behulp van een touw) naar de nieuwe plek met ruim gat.
Ik verplaats voortdurend en eigenlijk altijd probleemloos. Bij de meeste planten is het niet eens nodig het wortelstelsel intact te laten. Er zijn wel planten die ontzettend gevoelig zijn, zoals toortsen. Als je de kluit niet intact laat, gaan de bladeren meteen hangen en sterven ze af. Maar zelfs een toorts loopt op den duur wel weer uit.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:53 schreef Puala het volgende:
[..]
Over t algeheel geld het principe dat wat er boven de grond zit ook onder de grond zit bij een plant. En je zult toch t meeste deel van de wortels mee moeten verhuizen wilt je plant t overleven.
Wie niet sterk is moet slim zijn, heb ik van mijn buurman geleerd. Trekken, een hefboom maken, rollen - ik doe het allemaal. Laatst heb ik een paar flinke asters verplaatst die ik niet op kon tillen. Het gazon heeft er wel even van moeten herstellen na m'n gesleep.quote:En in dit geval schat ik de varen op een 1,5 meter doorsnede. Betekend dat je toch zeker een 70-90 cm breed moet uitsteken en minimaal die diepte ook. En 0,9 x 0,9 aan grond/wortel + nog de plant er bovenop til ik niet ff op. Misschien @:seven wel of jij zelf, maar ik mis daarvoor kracht![]()
En hoe vaak heb jij planten van dit formaat verhuisd?quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik verplaats voortdurend en eigenlijk altijd probleemloos. Bij de meeste planten is het niet eens nodig het wortelstelsel intact te laten. Er zijn wel planten die ontzettend gevoelig zijn, zoals toortsen. Als je de kluit niet intact laat, gaan de bladeren meteen hangen en sterven ze af. Maar zelfs een toorts loopt op den duur wel weer uit.
Ik doe het aan de lopende band.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:57 schreef Puala het volgende:
[..]
En hoe vaak heb jij planten van dit formaat verhuisd?
Wat een flauwe reactie.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Respect. Maar @:seven je hoort t van de alwetendheid, gewoon scheppen.
Dat klopt helemaal. Maar ik ben je gewijsneuzerij een beetje zat.quote:
Je kunt uitstekend jouw ervaring tegenover die van mij zetten zonder tot beledigen over te gaan. En dan doet @Seven. waar ze zelf zin in heeft.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:00 schreef Puala het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal. Maar ik ben je gewijsneuzerij een beetje zat.
Mijn magnolia heeft het 1,5 jaar na verplaatsen met een forse kluit nog steeds moeilijk. De clematis doet t wel goed, maar de olijfwilg is overleden. Net als een andere heester. Ondanks forse kluit en goed er voor zorgen. Maar als jij zegt dat planten t met amper wortels overleven, congrats. Hier dus duidelijk niet.
Onze tuinkerel heeft een wagentje met diverse opzetstukken. Even een andere bak er op klikken en even graven zou voor hem een half uur kosten. Korter als jij al zelf een gat maakt maar dat zou ik ook door hem laten doen. Ik ga niet 2 uur graven als hij dat in 10 minuten kan. Ik zou daar wel 75 euro ofzo voor over hebben als zo'n man er toch is.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober. En daarna maak ik werk van de varen verplaatsen, als de hovenier nog voor die tijd terugkomt met de stobbenfrees, dan zal ik hem eens vragen of dat inbegrepen is(ben niet van plan om er veel geld voor neer te leggen
).
Hier op de Veluwe is graven wel makkelijk, ik heb zaterdag zonder enige moeite in 10 minuten 3 paaltjes in de grond geslagen na ff beetje voorbereiding met de grondboor.
Zie hier onze takkenril:
[ link | afbeelding ]
Hopelijk zijn de egels en de kikkers en vogels er blij mee. Ik maak me alleen een beetje zorgen over steenmarters, die vinden zulke plekjes ook vaak te gek (maar daar is deze denk ik te klein voor). De buurman vertelde dat de hoofdkabel van zijn EV twee keer doorgebeten is.
Ben benieuwd naar je dahlia's. Ik vind dat zulke teleurstellende bloemen. Waarschijnlijk staan ze bij mij niet goed (te nat en te veel wind).quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:50 schreef Tuindier het volgende:
Verder zitten de alium bollen en botanische tulpjes in de grond. Ik ben heel benieuwd. De achtertuin heeft nog niet door dat het herfst aan het worden is. De dahlia’s boeien nog uitbundig, lavendel en verbena ook, en een van de rozen heeft ook weer bloemen gemaakt. Ik zal bij daglicht wel weer wat plaatjes schieten.
Bloemencorso’s (met dahlia’s) vinden volgens mij vooral plaats in gebieden met zandgrond, in ieder geval als ik denk aan de voor mij bekendste in Zundert. Dus ik denk dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 8 oktober 2023 21:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar je dahlia's. Ik vind dat zulke teleurstellende bloemen. Waarschijnlijk staan ze bij mij niet goed (te nat en te veel wind).
Hier bloeien lavendel en roos ook. Dat is volgens mij niet ongebruikelijk in oktober. *Even teruggekeken* Vorig jaar had ik in november nog bloeiende rozen!
Eerst maar eens kijken of hij wel met de juiste gereedschappen komt.quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Onze tuinkerel heeft een wagentje met diverse opzetstukken. Even een andere bak er op klikken en even graven zou voor hem een half uur kosten. Korter als jij al zelf een gat maakt maar dat zou ik ook door hem laten doen. Ik ga niet 2 uur graven als hij dat in 10 minuten kan. Ik zou daar wel 75 euro ofzo voor over hebben als zo'n man er toch is.
Hé, die heb ik ook. In m'n vijvertje.quote:Op zondag 8 oktober 2023 17:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had een nieuwe plant ontdekt die ik leuk vond, dus die moest en zou ik natuurlijk hebben.
[ afbeelding ]
Een schizostylis of wintergladiool. Ik viel voor de plant omdat-ie begint te bloeien als alle andere planten beginnen af te sterven. Schijnbaar kan-ie in december of zelfs januari nog bloeien.
Dat is een oud iets, volgens dequote:Op zondag 8 oktober 2023 23:13 schreef Seven. het volgende:
Ik heb hier ook een kleine boerenhortensia staan die verplaatst moet worden. Was wel een verrassing dat die tevoorschijn kwam, was niet te zien tussen de grote struiken er omheen. Daarvan gelezen dat ik 'm een beetje moet snoeien na het verplaatsen.
Lavendel vind ik dan voor de afscheiding op zichzelf wat te slordig, dat gaat ook overhangen naar hun tuin. Ik denk dat ze daar niet van gediend zijn met hun biljartlakenquote:Op zondag 8 oktober 2023 16:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
En wintergroen? Beukhaag of laurierhaag.
Oh wacht, voortuin. Ik zie rozemarijn voorbij komen. Lavendel zou ik dan ook overwegen.
Ik ben het op zich wel eens met de harde grens dmv een bijvoorbeeld cortensaal. Het was al een ding natuurlijk, de erfgrens, dus nu deze duidelijk is, moeten we die maar duidelijk houden. En niet dat onze planten hun tuin in groeien of hun gras weer uitbreidt naar onze tuin.quote:Op zondag 8 oktober 2023 16:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou om discussie met buren te voorkomen met een vaste afrastering werken voor de scheiding. Ofwel een borderrand, een stenen muurtje, een houten hekje of whatever. Dat voorkomt namelijk veel gedoe in de toekomst. Het geeft zo lekker duidelijk aan "dit is van jou en dit is van mij".
Ik vind zelf een cortenstalen borderrand wel lekker hip en bij t huis passen. Die kan recht en dan evt via een kronkeltje om andere planten heen. En daar in dan lekker veel planten poten en de boel aanvullen met een dikke laag boomschors ivm uitdrogen van de zandgrond.
Laurierkers is ook nog wel een fijne optie trouwens, heb je wel een haag te pakken weet niet of je dat wilt. Laurierkers is in tegenstelling tot de meeste laurier niet een mega woekeraar en goed te onderhouden. Oh en oersterk, die is niet onder de indruk van een beetje wind.
Dat zul jij wel herkennen inderdaad. Ik vind dat echt lastig. Ik krijg steeds meer door welke planten het beter of slechter doen in deze contreien. Wat er gesneuveld is, ga ik ook niet terugplaatsen en wat het goed doet (zowel in mijn tuin als bij buren) ga ik uitbreiden.quote:Op zondag 8 oktober 2023 18:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zou olijfwilg of struikklimop in die bakken zetten, die overleven de omstandigheden daar in principe wel.
Ik weet wat je bedoelt met wind
Correctoquote:Op maandag 9 oktober 2023 15:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Waar woon jij @:dick_laurent? Spanje?
Groot contrast met hier in de kop van Noord-Holland.quote:
Hier zijn zelfs de hortensia's moeilijk, lijkt het. Eens kijken hoe dat volgend jaar gaat.quote:Op maandag 9 oktober 2023 15:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Groot contrast met hier in de kop van Noord-Holland.
Eigen citrusfruitmijn schoonouders hadden in Portugal ook hun eigen citrusfruit.
Oleanders zijn ook prachtig, ik denk dat ik die hier ook niet hoef te proberen
Jaa, eigen citrusfruit lijkt mij dus ook super. Want ja, ons boompje heeft er nu pas 4 en die zijn nog niet eens rijp, dus ik moet nog ff geduld hebben haha.quote:Op maandag 9 oktober 2023 15:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Groot contrast met hier in de kop van Noord-Holland.
Eigen citrusfruitmijn schoonouders hadden in Portugal ook hun eigen citrusfruit.
Oleanders zijn ook prachtig, ik denk dat ik die hier ook niet hoef te proberen
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen?quote:Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online
Ik heb 350 vierkante meter achtertuin waarvan we de aanleg dit jaar afronden. En nog een stuk van 800 vierkante meter waar ook nog dingen mee moeten maar dat komt volgend jaar wel.quote:Op maandag 9 oktober 2023 16:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Holy moly, ben je een bos aan het aanleggen?
Wat een foto!quote:Op zondag 8 oktober 2023 23:51 schreef Radegast het volgende:
[..]
Hé, die heb ik ook. In m'n vijvertje.
[ afbeelding ]
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.quote:
Adelfaquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tu jardin es muy hermoso. Me gusta mucho tu oleander.
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg.quote:Op maandag 9 oktober 2023 16:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Met de aankoop van 248 planten voa Marktplaats dacht ik dat ik wel genoeg zou hebben maar dat valt toch tegen. Ik heb nog 38 planten besteld. Toevallig zette deze verkoper vanochtend ook een advertentie voor kaardenbol online
Heb ik nog niet gehad in DuoLingo.quote:
Dankjewel.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een foto!En de vijver is zo helder. Hoe doe je dat? Hier groeit de vijver meteen dicht.
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:25 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dankjewel.
Eh ja die vijver, daar heb ik wel een paar tips & trucs voor, kom ik later op terug!
Ohquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kaardenbollen zaaien zich heel makkelijk uit. Ik haal er elk jaar tientallen (zo niet honderden) weg.Daar wil ik maar mee zeggen dat je dus niet ruim in hoeft te kopen. Als ze in de buurt in het wild staan, zou je zelfs kunnen kijken of je baby's ziet.
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
OhIk heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Grote.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Grote kaardebollen of kleine? Ik ben zelf wel een fan. In de winter zijn ze ook nog zo fraai.
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollenquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
OhIk heb er maar 6 besteld. Ze komen gelukkig niet op een plek te staan waar ik slecht bij kan om ze weg te halen.
Dat vind ik een heel toffe plant! Ben benieuwd naar de foto.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Grote.
Dit doet me er aan denken dat ik hier nog helemaal niet heb verteld over mijn leonotis leonoris die 2,5 meter hoog isIk moet echt eens foto's maken voor jullie.
Tofquote:Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollenBij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
Zet de bamboestokken maar vast klaar, want ik moet de kaardebollen elk jaar stutten vanwege de wind.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:33 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wij kregen een zaailing mee van de vorige buuf, de bladrozet is echt enorm geworden, ik verheug me al op de bloei volgend jaar en vooral de uitgebloeide zaadbollenBij de buren kwamen er altijd puttertjes van snoepen
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel fijn! Als ik de vijver leegtrek, is die binnen een maand weer dichtgegroeid. Ik ben nu wel wat genadelozer als het om bepaalde planten gaat. Van lisdodden laat ik er bijvoorbeeld 1-2 staan en de rest ruk ik er meteen uit.
Het helpt misschien niet dat het een volledige natuurvijver is, zonder pomp of zelfs een plastic bodem.
Misschien wel goed om erbij te vermelden dat onze vijver in verbinding staat met de sloot achter ons huis en dat dat water continu wordt aangevuld. Het water is op zich vaak helder, maar niet altijd en de vijver groeit zo snel dicht. Ik vrees dat één plant per zone een gepasseerd station is.quote:Op maandag 9 oktober 2023 19:40 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik heb ook geen pomp in de vijver. Maar wel vijverfolie.
Hoe groot is jouw vijver? Mijn eerste tip is namelijk om de gehele bodem te bedekken met een laag (behoorlijk formaat) lavasteen. Ik heb ook tegen twee kanten lavasteen liggen. Dat helpt echt.
Zuurstofplantjes; slechts ééntje per kuub water. Andere waterplanten aan één kant van de vijver houden, waterlelie uitgezonderd. Vijver één á twee keer per jaar bijvullen met water uit een andere (natuur)vijver.
Kies voor slechts één plantsoort per vijverzone. Bij mij staat de Schizostyllis in zone 2, zuurstofplant zone 3, en de waterlelie in zone 4.
Dat was het wel denk ik.
Verwilderingsbollen kopen en verder gewoon kijken welke het overleven. De dahlia's overleven bij mij de winter in de volle grond onder relatief gure omstandigheden.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.
Ik ben van plan de aarde te bedekken met hooi/stro en takken voor verzwaring.
Iemand nog meer tips?
Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Ik zou gewoon verwilderende bollen kiezen en mijn plantwens daarop aanpassen.quote:Op maandag 9 oktober 2023 20:11 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil dit jaar mijn bollen in de grond houden om te kijken of ze zo ook overleven. Vorig jaar heb ik ze eruit gehaald maar door ziekte ze niet goed kunnen drogen en uiteindelijk kon ik alles alsnog weggooien.
Eerlijk gezegd wil ik het vooral proberen omdat ik elk najaar vaak in een dip val soms gecombineerd met bronchitis en dan heb ik totaal geen energie meer om de boel uit te graven, te verwerken en te drogen.
Ik ben van plan de aarde te bedekken met hooi/stro en takken voor verzwaring.
Iemand nog meer tips?
Heb er dahlia/lelies en nog wat andere random dingen erin. Staat in volle grond op een moestuinconplex.
Oh mooi!quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 10:47 schreef AnneX het volgende:
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.
Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.
[ link | afbeelding ]
Een tip:quote:Op zondag 8 oktober 2023 20:31 schreef Seven. het volgende:
Seven. gaat in ieder geval eerst werk maken van de sleuf voor de haag. Planten komen de laatste week van oktober.
Alleen dan moet ik in 1 keer door. Nu kan ik tot de planten geleverd worden, gewoon 4 keer 3 meter afgraven. Dat is 4 keer hooguit een uurtje (denk ik, misschien gaat dit enorm tegenvallen en dan val ik mogelijk terug op je suggestiequote:Op dinsdag 10 oktober 2023 18:41 schreef Twieki het volgende:
[..]
Een tip:
In één keer een lange sleuf voor een haag maken is dubbel werk. De sleuf graven én weer dichtmaken. Je kan beter een sleufje maken voor pakweg drie planten, en dan de grond van het gat voor de volgende drie planten gebruiken voor het dichtmaken van de eerste drie. De grond van de eerste drie gebruik je dan weer voor de laatste drie.
Is wat efficiënter en minder zwaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |