Alleen dan moet ik in 1 keer door. Nu kan ik tot de planten geleverd worden, gewoon 4 keer 3 meter afgraven. Dat is 4 keer hooguit een uurtje (denk ik, misschien gaat dit enorm tegenvallen en dan val ik mogelijk terug op je suggestiequote:Op dinsdag 10 oktober 2023 18:41 schreef Twieki het volgende:
[..]
Een tip:
In één keer een lange sleuf voor een haag maken is dubbel werk. De sleuf graven én weer dichtmaken. Je kan beter een sleufje maken voor pakweg drie planten, en dan de grond van het gat voor de volgende drie planten gebruiken voor het dichtmaken van de eerste drie. De grond van de eerste drie gebruik je dan weer voor de laatste drie.
Is wat efficiënter en minder zwaar.
Ah, volgens mij hebben wij die ook, een dahlia. Not sure, ben niet altijd even goed met de namen onthouden haha. Maar mooi zijn die zeker!quote:Op woensdag 11 oktober 2023 16:24 schreef Tuindier het volgende:
Mooie vorm die bestrating! En de vijver van @:Claudia_x blijft ook mooi.
Hier mijn dahliaplant, die dus twee kleuren bloemen maakt, en iets groter werd dan waarop ik gerekend had. De knol kwam uit een pakket met als kleurthema ‘paars’.
[ afbeelding ]
Ik wist niet eens dat een dahlia zo vol en hoog kan worden.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 16:24 schreef Tuindier het volgende:
Mooie vorm die bestrating! En de vijver van @:Claudia_x blijft ook mooi.
Hier mijn dahliaplant, die dus twee kleuren bloemen maakt, en iets groter werd dan waarop ik gerekend had. De knol kwam uit een pakket met als kleurthema ‘paars’.
[ afbeelding ]
Zo had ik het me in mijn eigen tuin voorgesteld.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 10:47 schreef AnneX het volgende:
Zinnia achterin vanuit zaaien.
Dahlia’ uit knollen, die al weer jarenlang overwinteren op het fort.
Kleurrijk zicht - als ik binnen zit of buiten - op tuin van de buurvrouw. Nog steeds.
[ link | afbeelding ]
Ik had ook gehoopt aankomend weekend nog aan de slag te kunnen, maar helaas.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 06:43 schreef Claudia_x het volgende:
Veel regen dit weekeinde, mensen. En daarna gaat de temperatuur omlaag. En ik had nog twee dagen nodig! Nu is kou op zich geen belemmering, maar ik had gehoopt dit weekeinde alles min of meer op orde te hebben.
Dat geldt helaas niet voor paardenstaart.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 08:48 schreef AnneX het volgende:
Oops. Maandag komt de tuinhulp helpen -sic- met de Najaars opruiming.
“Voordeel” onkruiden etc. trekken uit natte grond gaat wat makkelijker…
Dat is een flinke lijst! Doen jullie het samen?quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga gewoon tussen de buien door de tuin in dit weekend. Die regen komt me echt niet uit.
We gaan vanavond een nieuwe grasmaaier kopen. Het gras is nu 2 maanden niet gemaaid. Hopelijk wordt het volgende week weer wat droger zodat we kunnen maaien.
Op de planning staat nog:
- 50 planten de grond in op 3 lokaties
- 2 compostvatten verplaatsen en bodembedekkers planten
- 5 fruitbomen voorzien van een cirkel kantopsluiting en bodembedekkers
- 20 moestuinbakken leegtrekken en voorzien van mulch
- gras maaien
- 2 regentonnen aankoppelen
- wilg snoeien
- heel, heel veel onkruid tussen de snippers uittrekken![]()
Ik hoop dit weekend met de eerste vier punten een begin te maken.
Dat is het voordeel van wonen in een gebied met hoog grondwater: het gras blijft hier altijd groen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:35 schreef PzKpfw het volgende:
Hopelijk trekt het gazon nog een beetje bij door die regen voordat we echt de herfst in gaan. Het was echt kurkdroog alweer en heeft er flink onder geleden.
We doen het samen inderdaad. De planten en moestuin zijn mijn ding, het gras is zijn ding, de rest is samenwerken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een flinke lijst! Doen jullie het samen?
Weet je al hoe je cirkelvormige kantopsluiting gaat maken? Ik heb dat laatst gedaan en heb eventueel wel tips om perfect uit te komen.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor kantopsluiting je gebruikt. Ik heb zelf delen met een vaste lengte gekozen, dus dan wil je precies uitkomen. Het is geen raketwetenschap, maar:quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
We doen het samen inderdaad. De planten en moestuin zijn mijn ding, het gras is zijn ding, de rest is samenwerken.
We zijn ervaren met kantopsluiting maar niet met cirkels. Vertel vooral meer.
Dank jequote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor kantopsluiting je gebruikt. Ik heb zelf delen met een vaste lengte gekozen, dus dan wil je precies uitkomen. Het is geen raketwetenschap, maar:
- bedenken hoe groot je de cirkel ongeveer wilt hebben en daar een omtrek bij bepalen op basis van de vaste maten (in mijn geval: 3 of 4 meter)
- berekenen welke diameter daarbij hoort (komt je schoolwiskunde toch nog van pas)
- een touwtje om de boom doen en op goede lengte afknippen (de lengte van de straal dus)
- een gleuf maken met een spade of kantensteker en het touwtje gebruiken voor bepalen waar je dat doet
- eventueel de kantopsluiting zoveel mogelijk voorbereiden en alvast aan elkaar vastmaken en daarna pas in de grond steken
Het komt wat minder nauw als je kantopsluiting hebt die uit één deel bestaat, maar deze werkwijze helpt wel om een mooie cirkel te krijgen.
Ik werk met delen van cortenstaal en die zijn op zich flexibel, maar als je precies uit wilt komen zijn ze eigenlijk niet zo geschikt. Je kunt dan misschien beter zoiets kopen. Die vond ik op het plaatje al lelijk, dus ik dacht dat ik het zelf wel beter zou kunnen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 09:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dank jeIk had er nog niet over nagedacht.
Wij hebben dit spul. Ook niet het mooiste materiaal maar we hebben inmiddels al 125 of 150 meter in gebruik en in cortenstaal is dat onbetaalbaar.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 10:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik werk met delen van cortenstaal en die zijn op zich flexibel, maar als je precies uit wilt komen zijn ze eigenlijk niet zo geschikt. Je kunt dan misschien beter zoiets kopen. Die vond ik op het plaatje al lelijk, dus ik dacht dat ik het zelf wel beter zou kunnen.
De boomringen zien er beter uit, maar sluiten mulch niet in.
Wij hebben bloembollen gepoot met de accuboor, een grondboor opzetstuk. Beetje decadent, maar werkt als een speer.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 10:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja. Ik heb gisteren ook nog 200 bloembollen gekocht. Het komt heus goed met die lijst van ons
Ik zag het in je andere topic en vond het een geweldig idee! Ik kom vanavond ergens waar ze zulke opzetstukken misschien hebben, ik zal eens kijken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 10:16 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij hebben bloembollen gepoot met de accuboor, een grondboor opzetstuk. Beetje decadent, maar werkt als een speer.
Ik meende me al zoiets te herinneren. Die kun je in ieder geval makkelijker rondmaken dan cortenstaal.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 10:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wij hebben dit spul. Ook niet het mooiste materiaal maar we hebben inmiddels al 125 of 150 meter in gebruik en in cortenstaal is dat onbetaalbaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |