Puin? Daar kunnen wel weer leuke dingen op groeien.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 19:41 schreef Vanyel het volgende:
Die hoogtes bleken voornamelijk te bestaan uit gedumpte teringzooi waar wat grond overheen was gemikt :/
Glas, bierdoppen, aardewerk, aanstekers, kilos schroeven en spijkers, ander metaal, dakleer, lewisplaten, hout, puin, pur. Alles door elkaar.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Puin? Daar kunnen wel weer leuke dingen op groeien.
Waarom?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Glas, bierdoppen, aardewerk, aanstekers, kilos schroeven en spijkers, ander metaal, dakleer, lewisplaten, hout, puin, pur. Alles door elkaar.
Jij moestuiniert niet he?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom?![]()
Hier ligt op verschillende plekken puin/glas, plastic en/of piepschuim. Ik heb er maar de volgermeerstrategie op toegepast.
quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 20:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Same here! Ik ben van 8 tot 4 buiten bezig geweest. Het ziet ernaar uit dat ik morgen m'n klussen af krijg.
Het was heerlijk.quote:
Wat is je indruk van dit apparaat? Ik wilde onze compostbakken verplaatsen maar ze vallen bijna uit elkaar dus misschien is het tijd voor iets nieuws.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 14:59 schreef Doedezemaar het volgende:
We zijn dit ding in elkaar aan het zetten. Ik heb nog wat snoeiafval dat ik kleiner ga knippen (de hakselaar komt over een tijdje) en dan gaat een deel van ons keukenafval erbij, want de wormen in het wormenhotel kunnen het niet helemaal bijhouden nu
https://www.bol.com/nl/nl(...)nButton#productTitle
Dat compostding voelt stevig en degelijk aan, er past ook best wat in.quote:Op zondag 15 oktober 2023 21:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat is je indruk van dit apparaat? Ik wilde onze compostbakken verplaatsen maar ze vallen bijna uit elkaar dus misschien is het tijd voor iets nieuws.
Ben je tevreden over je wormenhotel?
Dank je, dat klinkt goed. Ik denk dat we die compostdraaier ook kopen. Deze winter gaan we dan ook nog een wormenbak knutselen.quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:02 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat compostding voelt stevig en degelijk aan, er past ook best wat in.
Wormenhotel is tof, staat bij ons in de garage. Wel veel (fruit)vliegjes, maar dat deert de wormen zelf totaal niet. Het was even zoeken naar de frequentie van voedsel toevoegen en de hoeveelheid bruin (karton en stro) maar daar hoef ik inmiddels niet meer echt bij na te denken. In de zomer had ik bijna elke dag het deksel eraf overdag zodat het een beetje kon luchten en drogen, op dit moment kan ik niet zo goed erbij, de zooi van de hovenier staat wat in de weg, ik kan nu ook even geen vocht aftappen. Dat vocht kwam trouwens heel langzaam op gang, pas na een paar maanden en nu is het wel echt een constante productie.
Het gaat niet supersnel dat composteren, maar er zitten veel wormen in en ze lijken tevreden. In het begin ontsnapte er wel eens eentje. We hebben het hotel op een tafeltje gezet zodat we er makkelijk bij kunnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alles afgekregen vandaag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op zondag 15 oktober 2023 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
Heeft iemand een tip voor het snoeien van euphorbia characias? Is het nodig? Ik heb er dit jaar niks aan gedaan en hij ziet er alweer prachtig uit, maar ik wil niet dat-ie veel groter wordt dan dit:
[ afbeelding ]
Persicaria amplexicaulis bloeit nog prachtig.
[ afbeelding ]
Langharig tuig:
[ afbeelding ]
Waarom gaat sedum als-ie op z'n mooist is steevast liggen?![]()
[ afbeelding ]
Dit ga ik volgend jaar doen:Lekker bezigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alles afgekregen vandaag..
Ik heb ook een sedum in de nieuwe tuin, besef ik nu. En die hangt ook dus ik doe komend voorjaar met je mee. Die mijne moet trouwens ook nog verplaatst worden.Resistance is futile.
Bij de Welkoop zag ik deze plantensteunen en die lijken me ook wel wat:quote:Op maandag 16 oktober 2023 07:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Lekker bezig.
Ik heb ook een sedum in de nieuwe tuin, besef ik nu. En die hangt ook dus ik doe komend voorjaar met je mee. Die mijne moet trouwens ook nog verplaatst worden.
Goeie vraag! Ik zal ze eens gaan zoeken.quote:Op maandag 16 oktober 2023 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn tuin is trouwens erg nat. In één deel waar de mol flink heeft huisgehouden dit jaar - ik heb de mol in mijn hart gesloten en laat hem zijn gang gaan - is het zelfs een modderbende. Dus ik dacht, laat ik het neerslagtekort eens bekijken:
[ afbeelding ]
Wat ik dan wel weer stom vind van die mol, is dat hij onder m'n lievelingshelleborus is gaan graven en die nu op sterven na dood is. @:yinu, hoe staan jouw helleborussen erbij uit het pakket? De rest doet het hier goed, ondanks lichte verwaarlozing dit jaar van de borders waar ze in staan.
Eén van de dingen die ik in het najaar wilde doen, was de borders goed achterlaten voor het voorjaar. Dus niet: snoeien en netjes maken. Maar wel: onkruid weghalen, vaste planten de ruimte geven en mulchen. Ben benieuwd of ik daar in het voorjaar wat van merk, want het is eerste jaar dat het me gelukt is.
Ik heb de roterende compostbak ook net besteld. Ik hoop dat het succesvoller is dan ons huidige systeem. Mijn vriend moppert als ik vraag om de compost om te scheppen. Heel begrijpelijk want het is een rotklus maar ik kan het zelf niet en nu gebeurt het dus maar een paar keer per jaar. Dan is zo'n roterend gebeuren handiger voor ons.quote:Op maandag 16 oktober 2023 13:08 schreef Elleska het volgende:
Ik ben ook benieuwd naar die roterend compostbak. Zie graag foto's en over een tijdje nog een update van het compostresultaat.
Heb al een paar keer zitten kijken naar de kleinere versie. Ik heb eigenlijk net te weinig groenafval voor een goede compostbak en teveel voor de wormentoren.
Ik keer de composthoop met mijn tractor, maar die van mij is ongeveer 6m3.quote:Op maandag 16 oktober 2023 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb de roterende compostbak ook net besteld. Ik hoop dat het succesvoller is dan ons huidige systeem. Mijn vriend moppert als ik vraag om de compost om te scheppen. Heel begrijpelijk want het is een rotklus maar ik kan het zelf niet en nu gebeurt het dus maar een paar keer per jaar. Dan is zo'n roterend gebeuren handiger voor ons.
Ik zag op 2dekansje.com de kleinere versie staan voor een nette prijs.
quote:Op maandag 16 oktober 2023 14:45 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik keer de composthoop met mijn tractor, maar die van mij is ongeveer 6m3.
Een hele kleine?quote:Op maandag 16 oktober 2023 14:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]![]()
Dat zou hier wat overdreven zijn. We hebben een flinke tuin maar niet genoeg voor een tractor.
Haha, nee. Mijn vriend heeft me vrijdag nog over proberen te halen om een zitmaaier te kopenquote:
Team minder gras. Alhoewel een robotmaaier wel leuk is, ben ik toch voor minder gras en meer planten.quote:Op maandag 16 oktober 2023 15:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Haha, nee. Mijn vriend heeft me vrijdag nog over proberen te halen om een zitmaaier te kopenmaar helaas. Gaan we niet doen.
Ha, dat klinkt alsof hij enorm onder de plak zit zie ik. Dat valt gelukkig reuze mee. We hebben wel een steeds terugkerende discussie over een robotmaaier die ik tot nu toe steeds weet te winnen. Ik wil geen robot. Hij wel. Ik wil gewoon minder gras. Hij wil gewoon een robot want robot
Dat is het idee inderdaad. Het gras dat we hebben mag ook voor een groot deel gesloopt gaan worden door kippen.quote:Op maandag 16 oktober 2023 15:10 schreef Managarm het volgende:
[..]
Team minder gras. Alhoewel een robotmaaier wel leuk is, ben ik toch voor minder gras en meer planten.
Omzetten lukt mij ook niet maar daarvoor heb ik al jaren een beluchtingsstok/compostwoeler. Voor leegscheppen heb ik wel hulp nodig.quote:Op maandag 16 oktober 2023 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb de roterende compostbak ook net besteld. Ik hoop dat het succesvoller is dan ons huidige systeem. Mijn vriend moppert als ik vraag om de compost om te scheppen. Heel begrijpelijk want het is een rotklus maar ik kan het zelf niet en nu gebeurt het dus maar een paar keer per jaar. Dan is zo'n roterend gebeuren handiger voor ons.
Ik zag op 2dekansje.com de kleinere versie staan voor een nette prijs.
Je kan ook een dicht systeem gebruiken, als je een gewone composthoop maakt dan is er wel de kans dat er muizen/ratten in gaan wonen. Wij gebruikten in Nederland gewoon zo'n groene ton, werkt ook, of je koopt zo'n keersysteem als eerder genoemd hier.quote:Op maandag 16 oktober 2023 16:29 schreef Puala het volgende:
Ik twijfel om te gaan composteren. Ik heb wel eens gehoord dat het een zeer interessante plaats is voor ongedierte om te nestelen en dat wil ik zeer zeker niet hebben. Maar in hoeverre is dat waar? Ik zit gewoon binnen bebouwde kom in een stadsachtig tuintje tegenwoordig. En ongedierte moet ik echt niet hebben
Ik vind dat keersysteem echt heel erg lelijk om in mn tuin neer te zettenquote:Op maandag 16 oktober 2023 16:39 schreef Managarm het volgende:
[..]
Je kan ook een dicht systeem gebruiken, als je een gewone composthoop maakt dan is er wel de kans dat er muizen/ratten in gaan wonen. Wij gebruikten in Nederland gewoon zo'n groene ton, werkt ook, of je koopt zo'n keersysteem als eerder genoemd hier.
Nu in de aanbieding bij de Gamma https://www.gamma.nl/asso(...)QPD_BwE&gclsrc=aw.ds. Ik had in Utrecht ook zoiets, gratis via de gemeente, stond in m’n voortuin, nooit ongedierte gezien.quote:Op maandag 16 oktober 2023 16:40 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik vind dat keersysteem echt heel erg lelijk om in mn tuin neer te zettenDan vind ik zo'n zwarte plastic vierkante kubus een betere optie. Maar die zijn vaak open aan de onderkant, wat op zich handig is ivm wormen aantrekken. Maar ongedierte wise misschien niet handig?
https://www.bol.com/nl/nl(...)0_13.16.ProductTitlequote:Op maandag 16 oktober 2023 16:45 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nu in de aanbieding bij de Gamma https://www.gamma.nl/asso(...)QPD_BwE&gclsrc=aw.ds. Ik had in Utrecht ook zoiets, gratis via de gemeente, stond in m’n voortuin, nooit ongedierte gezien.
De huidige bak komt hier aan de zijkant van de garage bij de kliko’s en de regenton, die ik ook allemaal lelijk vind, dus dat is gewoon het lelijke hoekje.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo’n bak die je zelf in elkaar moet klikken had ik eerst en die waaide bij de eerste de beste storm uit elkaar, beetje jammer, want het leek me wel fijn dat hij wat luchtiger wasquote:Op maandag 16 oktober 2023 16:47 schreef Puala het volgende:
[..]
https://www.bol.com/nl/nl(...)0_13.16.ProductTitle
Soort zelfde als waar ik naar zat te kijken idd
Hmm dat is weer minder handig..quote:Op maandag 16 oktober 2023 16:50 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Zo’n bak die je zelf in elkaar moet klikken had ik eerst en die waaide bij de eerste de beste storm uit elkaar, beetje jammer, want het leek me wel fijn dat hij wat luchtiger was
Als je deze goed op de grond zet dan zal het wel meevallen, je kan altijd even controleren en mocht het zo zijn actie ondernemen (gewoon een randje stenen om de bak heen zetten, iets de grond in).quote:Op maandag 16 oktober 2023 16:40 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik vind dat keersysteem echt heel erg lelijk om in mn tuin neer te zettenDan vind ik zo'n zwarte plastic vierkante kubus een betere optie. Maar die zijn vaak open aan de onderkant, wat op zich handig is ivm wormen aantrekken. Maar ongedierte wise misschien niet handig?
Ook een optie iddquote:Op maandag 16 oktober 2023 17:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb nu bakken met zo'n rooster/bodemplaat er onder: https://www.westfalia.eu/(...)1tCiGTxoCnLoQAvD_BwE
Wow, het was behoorlijk overwoekerd maar het wordt al heel mooi! 5 jaar geduld dusquote:Op maandag 16 oktober 2023 09:19 schreef Claudia_x het volgende:
@:seven., bij het zien van deze border moet ik aan jou en je nieuwe tuin denken:
[ afbeelding ]
Dit was gisteren:
[ afbeelding ]
Snoeien en weghalen van heesters heeft veel verschil gemaakt. Dit gedeelte is nog niet zoals ik het wil: sommige vaste planten groeien niet zo hard als ik had gehoopt en de nieuw aangeplante heesters hebben nog jaren nodig om te worden zoals ik wil en om de wind wat beter tegen te houden. Maar ik geniet er ook van om zulke delen van de tuin aan te zien groeien. Dat vind ik wel het leuke van het overnemen van een bestaande tuin: een deel is 'volwassen' en een deel nieuw.
Kippengaas.quote:Op maandag 16 oktober 2023 16:40 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat dat bestond.quote:Op maandag 16 oktober 2023 13:44 schreef Tuindier het volgende:
Wij kochten een electrische takkenschaar. Hij komt deze week binnen, dus ik ben enorm benieuwd. De hovenier ging er in ieder geval als een razende mee toen hij de leiboom snoeide, en voor die klus gaan wij hem ook inzetten. Scheelt denk ik een hoop als je op die ladder niet ook nog een hoop kracht moet zetten.
[ afbeelding ]
Dat kun jij vast sneller. Ik heb maar wat aan zitten kloten. Het is me vooral opgevallen hoeveel meer mogelijkheden je hebt als er wat meer licht door de bomen en struiken heen valt. Ik vond het bosje best leuk, maar op den duur bloeit er nauwelijks iets meer.quote:Op maandag 16 oktober 2023 20:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wow, het was behoorlijk overwoekerd maar het wordt al heel mooi! 5 jaar geduld dus.
Verdomd.quote:Op maandag 16 oktober 2023 13:57 schreef Doedezemaar het volgende:
Dat langharig tuig is net Cousin It
#teamrobotquote:Op maandag 16 oktober 2023 15:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Haha, nee. Mijn vriend heeft me vrijdag nog over proberen te halen om een zitmaaier te kopenmaar helaas. Gaan we niet doen.
Ha, dat klinkt alsof hij enorm onder de plak zit zie ik. Dat valt gelukkig reuze mee. We hebben wel een steeds terugkerende discussie over een robotmaaier die ik tot nu toe steeds weet te winnen. Ik wil geen robot. Hij wel. Ik wil gewoon minder gras. Hij wil gewoon een robot want robot
quote:Op maandag 16 oktober 2023 22:19 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit ter voorbereiding op het cadeauseizoen ideeën voor mijn eigen wensenlijst op te doen. Kom ik dit tegen:
[ afbeelding ]
Die heb/had ik ook, heel handig. Je hebt ze ook met stelen eraan, dan hoef je ook niet te bukken.quote:Op maandag 16 oktober 2023 22:19 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit ter voorbereiding op het cadeauseizoen ideeën voor mijn eigen wensenlijst op te doen. Kom ik dit tegen:
[ afbeelding ]
Mini-kettingzaag? Kleiner, dus minder centimeters kans om jezelf te verwonden.quote:Op maandag 16 oktober 2023 21:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat dat bestond.Een kettingzaag lijkt me handig om te hebben, maar ik ben te bang voor een ongeluk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |