Dat sowieso. Maar bij jonge aanplant, bloempotten, een moestuin, hanging baskets, een hittegolf, etc is water toch wel handigquote:Op maandag 18 september 2023 23:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of beter nog: zoveel mogelijk de noodzaak om water bij te geven vermijden. Ik zou zelf nog wel een regenton in de buurt van de kas willen hebben. En dat is gezeur, want ik woon aan het water en kan even doorlopen naar de sloot. Maar daar ben ik al te beroerd voor.
[..]
Maak notities, @Seven.:quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar bij jonge aanplant, bloempotten, een moestuin, hanging baskets, een hittegolf, etc is water toch wel handig
Is dit trouwens gelukt? Ik hoop het, want het regent zo fijn!quote:Op donderdag 14 september 2023 23:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik moet even kwijt dat mijn tuin zo ontzettend tof aan het worden is![]()
Ik heb 240 planten in +/- 30 soorten gekocht. Ik ben de afgelopen week druk geweest met het indelen en onkruidvrij maken van de borders en bloembakken. Morgen en overmorgen gaat het meerendeel de grond in. Ik ben er zo blij mee
Jullie krijgen natuurlijk nog een uitgebreid verslag met plantennamen en foto's maar ik ga zondag op vakantie en de planten uit de potjes halen heeft even wat meer prioriteit
En voor lief nemen als dit niet lukt. Wij hebben de hedera in het voorjaar gepland op het juiste moment, maar hadden toen Corona dus weinig energie om te planten en er kwam een hele droge periode aan waarin wij op vakantie waren. Dit heeft heel veel planten de kop gekost omdat dit (aan de buitenkant van de tuin) een van de weinige plekken met zon is. De hedera op de kopse kant doet het fantastisch en heeft al een kwart van de schutting bedekt, maar andere stukken zullen we in het najaar echt opnieuw moeten doen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maak notities, @:seven.:
- géén planten in potten nemen;
- als je dan toch planten in potten wil: neem planten die langere tijd tegen droogte kunnen;
- géén hanging baskets nemen;
- géén moestuin nemen;
- als je dan toch een moestuin wil: maak een druppelsysteem;
- aanplanten in een periode waarin regen wordt voorspeld;
- als je dan toch buiten die periode wilt planten: creëer schaduw met bamboestokken en lakens;
- sterke planten selecteren (de boeken van Oudolf en de website van De Hessenhof vind ik fijne bronnen om hiervoor te raadplegen);
- planten zetten op de plek waar ze gedijen.
Dat laatste klinkt alsof het logisch is, maar veel mensen zetten hun zinnen op een bepaalde plant zonder er rekening mee te houden of de omstandigheden daar wel geschikt voor zijn. Een wadi is bijvoorbeeld een leuk idee, maar blijft die in de zomer niet te lang droog en kunnen de planten daar dan tegen?
En met veel mensen bedoel ik vooral mezelf.
Het scheelt dat je hedera hebt die t al wel doet en dan makkelijk kan stekken. Blijven de kosten ook weer beperktquote:Op dinsdag 19 september 2023 07:18 schreef SV-tje het volgende:
[..]
En voor lief nemen als dit niet lukt. Wij hebben de hedera in het voorjaar gepland op het juiste moment, maar hadden toen Corona dus weinig energie om te planten en er kwam een hele droge periode aan waarin wij op vakantie waren. Dit heeft heel veel planten de kop gekost omdat dit (aan de buitenkant van de tuin) een van de weinige plekken met zon is. De hedera op de kopse kant doet het fantastisch en heeft al een kwart van de schutting bedekt, maar andere stukken zullen we in het najaar echt opnieuw moeten doen.
Zo waar allemaal!quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maak notities, @:seven.:
- géén planten in potten nemen;
- als je dan toch planten in potten wil: neem planten die langere tijd tegen droogte kunnen;
- géén hanging baskets nemen;
- géén moestuin nemen;
- als je dan toch een moestuin wil: maak een druppelsysteem;
- aanplanten in een periode waarin regen wordt voorspeld;
- als je dan toch buiten die periode wilt planten: creëer schaduw met bamboestokken en lakens;
- sterke planten selecteren (de boeken van Oudolf en de website van De Hessenhof vind ik fijne bronnen om hiervoor te raadplegen);
- planten zetten op de plek waar ze gedijen.
Dat laatste klinkt alsof het logisch is, maar veel mensen zetten hun zinnen op een bepaalde plant zonder er rekening mee te houden of de omstandigheden daar wel geschikt voor zijn. Een wadi is bijvoorbeeld een leuk idee, maar blijft die in de zomer niet te lang droog en kunnen de planten daar dan tegen?
En met veel mensen bedoel ik vooral mezelf.
Je hebt best zandgrond toch? Misschien een tekort aan voedingsstoffen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo waar allemaal!
Het voordeel van het feit dat ik dit jaar niet zo veel in de tuin heb kunnen doen, is dat het allemaal een beetje zijn gang is gegaan en ik nu dus goed kan zien wat waar goed gedijt. Ik heb wat planten op een plek gezet die het daar niet zo goed deden, en die ga ik verplaatsen als er wat van over is. Andere planten hebben zich uitgezaaid, soms naar plekken waar ik ze niet had bedacht, en die blijven daar maar lekker staan. Kennelijk doen ze het daar goed
Wat me echt heel erg tegenvalt, zijn de klimplanten. Ik had toch verwacht dat in dit derde jaar de schutting zo hier en daar al best goed begroeid zou zijn, maar het wil niet.
Ik heb een hedera, een kamperfoelie, een akebia, een andere hedera met kleiner blad en een clematis apple blossom tegen de ene schutting staan. Het zijn allemaal nog steeds maar kleine stukjes, geen enkele doet het mooi. Het waait er ook altijd zo enorm, ik denk echt dat dat van invloed is.
Aan de andere kant een klimroos die dit jaar eindelijk wat lijkt te doen, en een aantal jasmijnen die zoooo tergend langzaam groeien, dat ook die schuttingen nog volledig leeg zijn.
Ik ben tot +/- 120 gekomen voor we op vakantie gingen. Ik ben blij voor de planten dat het regent. Voor mezelf, iets minder. Camping, drassig Noord-Hollandquote:Op dinsdag 19 september 2023 00:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dit trouwens gelukt? Ik hoop het, want het regent zo fijn!
Ah, dat laatste is wel jammer. Maar hoera voor de planten! Het zou niet leuk zijn als je thuiskomt en 120 verdroogde planten aantreft. En het kan hard gaan...quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ben tot +/- 120 gekomen voor we op vakantie gingen. Ik ben blij voor de planten dat het regent. Voor mezelf, iets minder. Camping, drassig Noord-Holland
Geef de moed niet op met de klimplanten en blijf vooral proberen. Sommige planten hebben meer tijd nodig. En misschien gaat het met andere planten wel goed. Hier begint na jaren de schutting eindelijk vol te worden. Ik heb eerst clematissen geplant en daarna nog schijnaugurk, hop en een klimroos. Die klimroos gaat ineens hard. Van hop heb ik begrepen dat het een woekeraar is en dat zie ik wel terug. Schijnaugurk gaat wat minder hard maar ook voortvarend.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo waar allemaal!
Het voordeel van het feit dat ik dit jaar niet zo veel in de tuin heb kunnen doen, is dat het allemaal een beetje zijn gang is gegaan en ik nu dus goed kan zien wat waar goed gedijt. Ik heb wat planten op een plek gezet die het daar niet zo goed deden, en die ga ik verplaatsen als er wat van over is. Andere planten hebben zich uitgezaaid, soms naar plekken waar ik ze niet had bedacht, en die blijven daar maar lekker staan. Kennelijk doen ze het daar goed
Wat me echt heel erg tegenvalt, zijn de klimplanten. Ik had toch verwacht dat in dit derde jaar de schutting zo hier en daar al best goed begroeid zou zijn, maar het wil niet.
Ik heb een hedera, een kamperfoelie, een akebia, een andere hedera met kleiner blad en een clematis apple blossom tegen de ene schutting staan. Het zijn allemaal nog steeds maar kleine stukjes, geen enkele doet het mooi. Het waait er ook altijd zo enorm, ik denk echt dat dat van invloed is.
Aan de andere kant een klimroos die dit jaar eindelijk wat lijkt te doen, en een aantal jasmijnen die zoooo tergend langzaam groeien, dat ook die schuttingen nog volledig leeg zijn.
Het is een schutting van 18 meter en er zitten meters tussen de verschillende planten. Allemaal in de volle grond in borders, geen tegels.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:39 schreef Hatseflats22 het volgende:
Vaak schieten die klimplanten op een gegeven moment wel door, hoe ver staan de planten van elkaar af?
Staan ze tussen de tegels, een extra tegel wippen kan ook helpen.
Mijn grond is vooral in de voortuin zandgrond. In de zij- en achtertuin is dat een stuk minder. Kalk bij de clematis kan ik wel eens doen, dat is een goede. De grond is inmiddels niet meer heel schraal en er staan ook planten die het heel goed doen. Ik geef het ook nog niet opquote:Op dinsdag 19 september 2023 08:41 schreef Puala het volgende:
[..]
Je hebt best zandgrond toch? Misschien een tekort aan voedingsstoffen?
Clematis houd van kalkrijke grond, misschien dat dat mist? Kun je je grond ergens een keer laten testen?
De clematis wil hier echt niet zo. Telkens als er een beetje groei in zit, gaan de uitlopers weer dood.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geef de moed niet op met de klimplanten en blijf vooral proberen. Sommige planten hebben meer tijd nodig. En misschien gaat het met andere planten wel goed. Hier begint na jaren de schutting eindelijk vol te worden. Ik heb eerst clematissen geplant en daarna nog schijnaugurk, hop en een klimroos. Die klimroos gaat ineens hard. Van hop heb ik begrepen dat het een woekeraar is en dat zie ik wel terug. Schijnaugurk gaat wat minder hard maar ook voortvarend.
De clematissen blijven achter, maar ze komen wel elk jaar terug. De ene clematis gaat wat harder dan de andere. Dat is niet per se fijn, want de snel groeiende clematissen blijven aan de onderkant vrij kaal. Als ik ze terugsnoei, duurt het weer zo lang voor ze een fatsoenlijk formaat hebben - en zo modder ik aan met de clematissen.
Ik heb niet lang geleden een overzicht van de progressie van mijn passiebloem gedeeld (hier, onder de spoiler: Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #78 Zomeren!!). Dit jaar - in jaar 5! - is het voor het eerst een weelderige klimplant.
En ik heb het geloof ik eerder gezegd, maar je kunt ook experimenteren met eenjarige klimmers.
Ik heb al eerder bruidsluier gehad, en die was prima in toom te houden. Gewoon lekker rigoreus snoeien zo nu en dan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Van die bruidssluier ga je spijt krijgen, niet doen hoor
Oh ja, dergelijke klimplanten mogen wel wat dichter bij elkaar staan. Ik zou om de meter een klimplant zetten, juist ook de iele klimplanten zoals kamperfoelie en clematis.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is een schutting van 18 meter en er zitten meters tussen de verschillende planten. Allemaal in de volle grond in borders, geen tegels.
De theorie zegt dat ze het heel goed moeten doen...
Kamperfoelie gaat hier als een tierelier en die staat in de volle wind.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De clematis wil hier echt niet zo. Telkens als er een beetje groei in zit, gaan de uitlopers weer dood.
De onderkant van de hedera is hier ook vrij kaal, terwijl van de kamperfoelie juist de onderkant het wel goed doet, maar ook hier de takken die wel beginnen te groeien, dood gaan.
Ik denk er inmiddels over om toch een bruidsluier aan te planten. Vervelend snelle groeier, maar dan heb je in ieder geval wat.
Eenjarigen heb ik ook geprobeerd, zoals klimmende winde en oostindische kers, maar die zijn beide amper tot niet opgekomen.
Welnee! Sowieso geloof ik niet in "groene vingers". Tuinieren is gewoon een kwestie van uitproberen en, als je het leuk vindt, studeren.quote:Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik eigenlijk helemaal geen groene vingers heb, enorme fouten maak en een nog slechtere grond heb dan ik al denk
Waarom dan? Is-ie net zo moeilijk uit te roeien als, pak 'em beet, paardenstaart? Ik vrees namelijk geen enkele plant, behalve paardenstaart.quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Van die bruidssluier ga je spijt krijgen, niet doen hoor
Ik maak me op dit moment niet zo veel zorgen om de planten inderdaad. Die hebben de 30+ graden doorgebracht in de P9 potjes en dat hebben ze ook overleefd gelukkig.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, dat laatste is wel jammer. Maar hoera voor de planten! Het zou niet leuk zijn als je thuiskomt en 120 verdroogde planten aantreft. En het kan hard gaan...
Ik zag afgelopen week nog een schuurtje dat compleet ontzet was door een bruidssluier.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom dan? Is-ie net zo moeilijk uit te roeien als, pak 'em beet, paardenstaart? Ik vrees namelijk geen enkele plant, behalve paardenstaart.
Hahaha, ik ben het heel erg met je laatste alinea eens, behalve dan wat betreft de Toscaanse jasmijn. Ik blijf proberen daar voldoende groei in te krijgen om toch minstens een van de drie fatsoenlijk groot te krijgenquote:Op dinsdag 19 september 2023 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
Zelf verplant ik trouwens voortdurend, als ik merk dat een plant het niet goed doet of als een combinatie me niet bevalt. Zo had ik een alstroemeria in de kas gezet, die wat gelig blad kreeg en op een bepaald moment steeds verder achteruitging. Net iets te laat heb ik die buiten neergezet. Ik had weinig hoop, maar de plant liep weer uit. En ik was klaarblijkelijk een stukje vergeten in de kas, want daar liep die óók weer uit. Dus nu heb ik de plant per ongeluk vermeerderd.
Over het algemeen merk ik dat veel planten vergevingsgezind zijn. Daardoor verplant ik heel makkelijk en houd ik me vaak niet aan de periode die daarvoor wordt geadviseerd. Het enige waar ik op let, is dat ik het doe in een periode met regen.
Er zijn ook planten, een kleine minderheid, die het niet redden. Een enkele keer vervang ik die, maar meestal accepteer ik de uitkomst: de survival of the fittest. Dat maakt tuinieren meteen minder frustrerend. Fuck de Toscaanse jasmijn.
Misschien is dat nog een idee, dat ik bij iedere klimplant een tweede plaats. Nu heb ik dus vijf planten op die 18 meter. Van de andere kant: als ze aanslaan en behoorlijk groeien, is die schutting ook met deze vijf zo dicht.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:04 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Oh ja, dergelijke klimplanten mogen wel wat dichter bij elkaar staan. Ik zou om de meter een klimplant zetten, juist ook de iele klimplanten zoals kamperfoelie en clematis.
Hij doet me qua bloem wat denken aan de salvia microphylla.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:50 schreef -Spring het volgende:
Ik heb zulke fijne herinneringen aan reuzenbalsemien en zou niets liever willen dan het in m'n tuin zaaien. Het is alleen een invasieve exoot die erg slecht is voor de wilde bij.
Weten jullie een inheems alternatief dat ook van die springende zaaddoosjes heeft?
Een salie. ♡ Mooi!quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hij doet me qua bloem wat denken aan de salvia microphylla.
https://www.tuinadvies.nl/plantengids/986/salvia-microphylla
Ik vind deze zelf erg mooi en wil er nog eentje plaatsen. Hij is zo fijntjes en heeft zo'n mooie bloem.quote:
Ja, hij is heel schattig ♡quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind deze zelf erg mooi en wil er nog eentje plaatsen. Hij is zo fijntjes en heeft zo'n mooie bloem.
Zelfs voor de hedera is dat een beetje ruim. Ik zou jezelf een plezier doen en nog voor de nachtvorst bijplanten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien is dat nog een idee, dat ik bij iedere klimplant een tweede plaats. Nu heb ik dus vijf planten op die 18 meter. Van de andere kant: als ze aanslaan en behoorlijk groeien, is die schutting ook met deze vijf zo dicht.
Geadviseerd wordt om te wachten tot het vroege voorjaar. Ik trek me daar zoals gezegd weinig van aan. Ik heb niet lang geleden een aster verplant terwijl die net begon te bloeien. Die doet het nog altijd prima. Ik neem de kluit ruim en zorg dat de plant genoeg water heeft.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil ook een en ander verplaatsen. Ik moet de crocosmia-bollen opgraven en verplaatsen en de miscanthus scheuren en deels verplaatsen bijvoorbeeld. Vraag is: kan dat in de herfst of moet dat in het voorjaar? Die crocosmia durf ik wel aan, maar de miscanthus is echt zoo mooi, dat zou ik heel erg jammer vinden als die het niet redt.
Oh, die gaat inderdaad lekker!quote:Op dinsdag 19 september 2023 09:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier doet de passiebloem het bizar goed, was een lullig plantje van de Lidl dat ik in juli of zelfs augustus geplant heb, hij groeit en bloeit heel uitbundig, je ziet bijna per dag het verschil
[ link | afbeelding ]
De rest van de klimplanten, op 1 clematis na, blijft wat achter of is zelfs doodgegaan, maar over het geheel genomen ben ik niet ontevreden.
En het onkruid doet het ook erg goed
Ik ben daar ook niet zo moeilijk in, maar eigenlijk wil ik ook op dat gebied wat minder consumeren en wat bewuster en duurzamer te werk gaan. Dus wel proberen om het goed te doen zodat ik niets nieuws hoef te kopen. Lukt niet altijd, uiteraard.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geadviseerd wordt om te wachten tot het vroege voorjaar. Ik trek me daar zoals gezegd weinig van aan. Ik heb niet lang geleden een aster verplant terwijl die net begon te bloeien. Die doet het nog altijd prima. Ik neem de kluit ruim en zorg dat de plant genoeg water heeft.
Maar als je het spannend vindt, zou ik dit niet bij een plant doen die je belangrijk vindt. Ik ben zelf wat makkelijker: als ik een fout maak, koop ik wel een nieuwe miscanthus.Er zijn planten die je niet eenvoudig kunt vervangen, zoals oudere bomen. En er zijn planten die je heel eenvoudig kunt vervangen, zoals siergrassen.
Als het je puur te doen is om het springende zaad: klein springzaad of donkere ooievaarsbek.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:50 schreef -Spring het volgende:
Ik heb zulke fijne herinneringen aan reuzenbalsemien en zou niets liever willen dan het in m'n tuin zaaien. Het is alleen een invasieve exoot die erg slecht is voor de wilde bij.
Weten jullie een inheems alternatief dat ook van die springende zaaddoosjes heeft?
Het is hier ook code geel. En intussen blijft onze robot rustig verder maaien.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:08 schreef miss_sly het volgende:
En intussen is het lekkere zomerweer alweer veranderd in een halve storm en code geel hier in de regio. Ietsje minder mag best
goede uitvinding welquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is hier ook code geel. En intussen blijft onze robot rustig verder maaien.![]()
[ afbeelding ]
Die kiwibessen zijn vreemde planten, ik heb ze een aantal keren in Nederland geprobeerd zonder succes. Ik had er een gekocht toen ik op vakantie was in Nederland en die leek dood te zijn na een paar weken in Portugal. Ik heb die nog even laten staan en die is weer uit gaan lopen, staat nu tegen een hek.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb op 14 meter schutting (met gaas)staan: 1 vuurdoorn, 1 akebia (groeit nauwelijks)1 campsis, 1 kiwibes (groeit nauwelijks), 3 Toscaanse jasmijn, 1 passiebloem en nog 5 clematissen.
Lekker, zo'n standvastige maaierquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is hier ook code geel. En intussen blijft onze robot rustig verder maaien.![]()
[ afbeelding ]
Met draad?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lekker, zo'n standvastige maaier
Ik heb zo'n kleine handkantenmaaier gekocht, wat een heerlijk ding is dat
Net alsof ik met een tondeuze mijn gras kort scheer
Nee, met bewegende scharen. Het is echt net een tondeuse.quote:
Wat een grappig ding, kende ik niet!quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, met bewegende scharen. Het is echt net een tondeuse.
[ afbeelding ]
Ik liep er toevallig tegenaan. Ik zie dat er ook een opzetstuk is om een heg mee te snoeien, misschien handig om dat erbij te kopen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een grappig ding, kende ik niet!
Let er dan wel op dat je niet een te zware koopt. Ik gebruik er nu een met draad omdat die in ieder geval hanteerbaar is, maar eigenlijk wil ik van dat draad af. Toevallig zoek ik ook nog een heggenschaar, dus ik ga ook eens kijken wat handig is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik liep er toevallig tegenaan. Ik zie dat er ook een opzetstuk is om een heg mee te snoeien, misschien handig om dat erbij te kopen.
Ik heb zo'n hoge kantenmaaier met draad, maar dat vind ik niet echt wat. Wellicht ga ik die toch vervangen voor een met een mes ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |