WismutVeilchen83 | donderdag 14 september 2023 @ 11:35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() Hier weer verder. | |
Tarado | donderdag 14 september 2023 @ 11:39 |
Zou voor die jongen wel leuk zijn als hij een home grand prix kan rijden. | |
Whiskers2009 | donderdag 14 september 2023 @ 11:45 |
Betreffende jongeman heet Theo Pourchaire ![]() En ik ben blij voor Zhou ![]() | |
Tarado | donderdag 14 september 2023 @ 12:15 |
Waar is het racetopic? | |
Nattekat | donderdag 14 september 2023 @ 12:25 |
Voorstoel ![]() | |
Sally | donderdag 14 september 2023 @ 14:08 |
F1 / [Voorbeschouwing] Formula 1 Singapore Grand Prix 2023 #1 inmiddels wel ![]() | |
schommelstoel | donderdag 14 september 2023 @ 15:35 |
Max Verstappen sneert terug naar Mercedes-baas Toto Wolff: ‘Hij praat zo vaak over ons, alsof hij voor ons werkt’ TeamLH zal weer gek worden nu natuurlijk, lekker nuchtere Max. | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 10:22 |
Lewis Hamilton haalt stevig uit naar Helmut Marko: ‘Volstrekt onacceptabel wat hij heeft gezegd’ Helmut geeft excuses aangeboden dacht ik, maar moet branden van teamLH. Kunnen we LH en de rest van de online aanhangers even helpen herinneren dat LH ooit riep dat jongens geen jurken dragen. En dat er te veel Chinezen in het vliegtuig zitten. Of kunnen we alleen vergeten wat LH ooit te melden heeft gehad. Laat hem zich nu maar bezig houden met racen, net zoals Toto. | |
opgebaarde | vrijdag 15 september 2023 @ 10:49 |
Een aantal coureurs is gevraagd naar een reactie op de uitspraken van Marko. Zoals Hamilton maar ook Verstappen. Ik vind het een beetje raar dat jij stelt dat na een excuses dit onderwerp klaar is terwijl je ondertussen ook met meer dan vijf jaar oude uitspraken van Hamilton aan komt zetten waar hij allang excuses voor aangeboden heeft. Dan niet zo vergevingsgezind? | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 10:56 |
Dit misbruiken ze nu puur richting anti redbull. De uitspraak had hij niet moeten doen, excuses aanbieden en nooit weer doen. Lewis en Toto moeten zich richten op hun eigen renstal. En niet om de haverklap dat jank gedrag vertonen. Was het nu niet een uitspraak van Helmut, dan kwamen ze wel weer met wat anders aan te kakken. Die doen er nu mogelijk alles aan om dit uit te melken. Perez had wat ik begreep ook al gemeld om door te gaan. | |
tripel7 | vrijdag 15 september 2023 @ 11:04 |
Lewis en Toto leven in het nu, die houden zich tenminste niet bezig met oude koeien van 13 jaar eerder zoals Massa doet | |
TheStigsDutchCousin | vrijdag 15 september 2023 @ 11:06 |
Perez had al gezegd dat hij zich niet aangevallen voelde. Waarom zou Hamilton zich dat dan wel voelen? Oh wacht. | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 11:08 |
Ja die 7 keer dat hij won doen er ook niet toe dus... Lewis is een hypocriete flapdrol. Zo iemand die zelf 10 pakjes peuken per dad rookte, maar nu ineens de grootste anti roker en iedereen moet het horen en weten. Daar kan ik niet zo goed tegen. | |
Sked | vrijdag 15 september 2023 @ 11:12 |
Perez wil gewoon geen herrie binnenskamers, die hoeven we niet serieus te nemen. | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 11:17 |
En Toto en Lewis wil je wel in alles serieus nemen? Maar natuurlijk... | |
Sked | vrijdag 15 september 2023 @ 11:18 |
Dat zeg ik nergens. | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 11:21 |
Als Perez er echt mee zat had hij zijn stoeltje wel opgegeven. | |
TheStigsDutchCousin | vrijdag 15 september 2023 @ 11:23 |
Aan de andere kant is Perez ook wel slim genoeg om zijn enige kans om bij een top team te rijden niet weg te gooien. | |
Sked | vrijdag 15 september 2023 @ 11:23 |
Wat een onzin zeg. | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 11:27 |
Dat kan. Maar er is een deel dat nu moord en brand aan het schreeuwen is voor Perez. En weer een ander deel omdat ze gewoon anti redbull of anti Max zijn. Dat heeft niets met de werkelijke situatie te maken. | |
opgebaarde | vrijdag 15 september 2023 @ 11:28 |
Ik heb nergens gelezen dat Hamilton zich aangevallen voelde. Jij wel? Oh wacht.... Natuurlijk Perez voelde zich niet aangevallen. Het waren weinig flatterende of positieve uitspraken door zijn baas terwijl zijn baas over hem praat. Wie zou zich dan wel aangevallen voelen? | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 11:28 |
Net zo'n onzin als dat we Perez niet serieus moeten nemen? Kom op zeg, let ook even op met waar je zelf mee aankomt. | |
Sked | vrijdag 15 september 2023 @ 11:33 |
Perez heeft helemaal geen belang bij onrust in het team, dus natuurlijk zegt hij dit. Jij maakt er een wij vs hun van en daar doe ik niet meer aan mee. | |
KinKiJan | vrijdag 15 september 2023 @ 11:34 |
Ach ja, FP1 is begonnen, wie wat wanneer gezegd heeft boeit me eigenlijk niet. Media blaast vooral weer een verhaal op. Kan me nog wel een 'vis-naar-kliks' vraag herinneren van 'onze eigen' Louis Dekker van NOS waar Vettel in 2018 een mooie reactie op gaf.. | |
schommelstoel | vrijdag 15 september 2023 @ 11:37 |
Ik deed daar ook een tijd niet aan mee. Tot dat het gezeik van Toto en zijn minions de spuigaten uit begon te lopen. Als er iemand op het moment de sfeer in F1 verneukt is het Toto en de fans. Waar ik mij jammergenoeg in mee heb laten sleuren, zelfreflectie die ze bij merc missen. | |
Tarado | vrijdag 15 september 2023 @ 11:38 |
Dit ja, die moet verder en zijn positie is ook niet dusdanig dat hij er een hij eruit of ik eruit van kan maken. Hamilton heeft wel gelijk in deze al vind ik wel dat respect voor een ander ook betekent dat je niet over Max z'n teammaats begint en ook nog eens stelt dat je het veel beter zou doen dan Sergio in dezelfde auto. | |
tripel7 | vrijdag 15 september 2023 @ 12:36 |
Doe even 2008 + 13 om te zien wat ik werkelijk zeg 😏 | |
DjVero | vrijdag 15 september 2023 @ 13:23 |
Is toch volkomen logisch wat die jankbal van een Hamilton hier probeert? Hij probeert heibel en frictie te veroorzaken binnen het zeer geoliede Red Bull, met het oog op het uiteenvallen van die machine. Op de baan wint 'ie het immers niet. | |
Rianne84 | vrijdag 15 september 2023 @ 13:31 |
Lees dat Horner hier liegt, want Marko zou een director van rbr zijn. | |
Starflyer | vrijdag 15 september 2023 @ 13:38 |
Marko wordt betaald door Red Bull GmbH. Dat is al vaker gezegd. | |
Rianne84 | vrijdag 15 september 2023 @ 13:42 |
Oh zou kunnen hoor, maar lees documenten waaruit blijkt dat hij wel deel uitmaakt van RBR, Horner heeft het niet over wie hem betaalt. Verder geen verstand van, maakt me ook niet uit, maar ze maken het zichzelf niet makkelijk. | |
Starflyer | vrijdag 15 september 2023 @ 14:24 |
Hij is in dienst van Red Bull en wordt ingehuurd als adviseur bij zowel Red Bull Racing als AlphaTauri en het juniorenprogramma voor zover ik weet. Zag het van de week nog ergens langskomen. Edit: hier dus (nav Mexicanen die vragen om het ontslag van Marko)
[ Bericht 23% gewijzigd door Starflyer op 15-09-2023 14:30:05 ] | |
Bonobo11 | vrijdag 15 september 2023 @ 18:19 |
En belangrijker, hij rapporteert niet aan Red Bull Racing, maar aan de Red Bullbaas, was zn maatje Mateschitz, weet niet wie nu. | |
Starflyer | vrijdag 15 september 2023 @ 20:11 |
Oliver Mintzlaff, de CEO Corporate Projects and New Investments van Red Bull GmbH. | |
tripel7 | zaterdag 16 september 2023 @ 14:12 |
-XOR- | zaterdag 16 september 2023 @ 23:01 |
Wolff beschieten met paintballgeweer![]() [ Bericht 39% gewijzigd door -XOR- op 16-09-2023 23:15:36 ] | |
Peterselieman | maandag 18 september 2023 @ 00:14 |
Raceweek ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 18 september 2023 @ 07:29 |
Waren Stoffel en Drugovich niet beschikbaar voor Aston Martin? | |
ESF1Gamer | maandag 18 september 2023 @ 07:31 |
Raceweek ![]() | |
ESF1Gamer | maandag 18 september 2023 @ 07:31 |
Voordat ze mogen deelnemen, moeten ze minimaal 1 sessie hebben gereden in hetzelfde weekend ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 18 september 2023 @ 14:18 |
WEER CAKE. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 18 september 2023 @ 14:18 |
Rēsuu~īku! | |
Red_85 | maandag 18 september 2023 @ 15:22 |
Vooralsnog wel droog aankomend weekend in Suzuka. Wel warm https://www.yr.no/en/fore(...)uka/Suzuka%20Circuit | |
Luctor.et.Emergo | maandag 18 september 2023 @ 18:01 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Nattekat | maandag 18 september 2023 @ 22:50 |
Dat kan echt niet. | |
Starflyer | dinsdag 19 september 2023 @ 13:10 |
レースウィーク | |
Rianne84 | dinsdag 19 september 2023 @ 13:50 |
Ik zie het wel gebeuren | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 19 september 2023 @ 13:54 |
Als Ferrari een Ferrari doet ![]() | |
ESF1Gamer | dinsdag 19 september 2023 @ 13:57 |
Afgelopen weekend was wel een uitzondering | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 19 september 2023 @ 13:59 |
Ja en ook een terechte winnaar wel. | |
ESF1Gamer | dinsdag 19 september 2023 @ 14:00 |
Dat zekers ![]() | |
daNpy | dinsdag 19 september 2023 @ 14:41 |
Als 1 van de RBRs wint heeft Ferrari al geen kans meer, zelfs als ze 2 en 3 worden. Als MB 2 en 3 worden, dan moet de 2e RBR 5e (of 4e) worden. | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 19 september 2023 @ 14:42 |
Dus een 1-2 voor RB is het beste resultaat. | |
daNpy | dinsdag 19 september 2023 @ 14:43 |
Dat is voor elk team het beste resultaat. | |
Zorro | dinsdag 19 september 2023 @ 14:45 |
Nou ik denk dat bv Ferrari liever een 1-2 voor Ferrari heeft hoor ![]() | |
Sally | dinsdag 19 september 2023 @ 14:48 |
Ging om de kans(en) voor RB om constructeurstitel te winnen, he ![]() Uiteraard wil elk team wel een 1-2'tje ![]() | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 19 september 2023 @ 14:50 |
Dat had ik al door ![]() | |
Sally | dinsdag 19 september 2023 @ 14:52 |
Maar de rest blijkbaar niet, die op jouw reactie reageerde ![]() | |
schommelstoel | dinsdag 19 september 2023 @ 21:20 |
Nieuwe logo en naam voor AlphaTauri?
| |
Rianne84 | dinsdag 19 september 2023 @ 22:32 |
Als het waar is was die klap toch wel hard. Of Lance grijpt elke kans om niet te hoeven racen. | |
Zorro | dinsdag 19 september 2023 @ 22:52 |
Alonso heeft eens bij McLaren (dacht ik) het begin van het seizoen gemist na een ogenschijnlijk simpele crash bij de pre-season test. | |
Starflyer | dinsdag 19 september 2023 @ 23:38 |
Dat ze een nieuw merk willen promoten. Namen als Hugo Boss en Adidas waren genoemd, maar waarschijnlijk wordt het weer een eigen merk uit de Red Bull stal. Bijvoorbeeld Brandenburger Urstromquelle (bronwater) of Rauch (o.a. fruitsap en sportdranken). Hugo Boss zou mogelijk wel een sponsor worden. | |
Starflyer | dinsdag 19 september 2023 @ 23:54 |
Ik las vandaag ook dat Andretti volgens geruchten in Singapore geen motorenleverancier meer heeft voor 2025. Alpine zou de motoren leveren als ze een entry zouden krijgen, maar die deal zou mogelijk zijn verlopen. Dat zou een entry bemoeilijken. Iedere ander geïnteresseerd team zou al geweigerd zijn. Alleen Andretti nog niet. Bron: JSBM Motorsport newsletter in mijn mail | |
THEFXR | woensdag 20 september 2023 @ 00:15 |
geen geld meer om een 2de auto te laten racen. | |
Drebbelman | woensdag 20 september 2023 @ 03:48 |
-nevermind- | |
Quyxz_ | woensdag 20 september 2023 @ 08:58 |
Goed moment voor Lawrence om z'n zoon vanwege 'gezondheidsredenen' te laten vallen zonder gezichtsverlies. | |
Noppie2000 | woensdag 20 september 2023 @ 09:49 |
Als je zijn hoofd ziet rammelen tijdens de crash, zou het me niet verbazen als die een flinke hersenschidding heeft. | |
PzKpfw | woensdag 20 september 2023 @ 10:05 |
Volgend jaar geen Baku? #durftedromen | |
ESF1Gamer | woensdag 20 september 2023 @ 10:27 |
Hoezo? | |
PzKpfw | woensdag 20 september 2023 @ 10:42 |
Leef je onder een steen? | |
Tijn | woensdag 20 september 2023 @ 10:46 |
Dezelfde reden dat ze niet meer in Rusland racen. | |
Nattekat | woensdag 20 september 2023 @ 10:46 |
Wel gezellig onder die steen hoor. Ik weet ook van niets, dus wees vrij om wat te delen. | |
Nattekat | woensdag 20 september 2023 @ 10:48 |
Gewoon in Baku volgend jaar dus. | |
Tijn | woensdag 20 september 2023 @ 10:58 |
Jij kan zo slecht voorspellen dat ik door deze post nu zeker denk dat het niet doorgaat volgend jaar ![]() | |
Nattekat | woensdag 20 september 2023 @ 10:59 |
Confirmation bias ![]() Ik kan 1 keer fout zitten en 10 keer goed en je blijft die ene keer aanhalen. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 20 september 2023 @ 11:20 |
#welldoneBaku | |
Starflyer | woensdag 20 september 2023 @ 11:20 |
Stroll gaat dit weekend gewoon rijden. | |
DeeBee | woensdag 20 september 2023 @ 11:30 |
Valt ook weinig te schudden bij Stroll natuurlijk | |
Tarado | woensdag 20 september 2023 @ 14:09 |
Questular | woensdag 20 september 2023 @ 14:39 |
Krijgen ze extra punten als ze die insectenhotels weten te raken? | |
ESF1Gamer | woensdag 20 september 2023 @ 14:47 |
Je krijgt punten als je ze niet raakt😉 | |
Nattekat | woensdag 20 september 2023 @ 14:49 |
Strafpunten als je ze wel raakt. | |
ESF1Gamer | woensdag 20 september 2023 @ 14:54 |
Dan kan Max in Austin kampioen worden ipv in Qatar ![]() | |
THEFXR | woensdag 20 september 2023 @ 16:12 |
![]() . ![]() . Veertig jaar na het tragische formule 1-seizoen van 1982 onthullen de families van Gilles Villeneuve en Didier Pironi voor het eerst een van de grootste niet vertelde verhalen uit de sport. De twee teamgenoten streden om het wereldkampioenschap, maar daarbij brak Pironi een ongeschreven overeenkomst tussen beiden door in de GP van San Marino de overwinning te "stelen" van zijn vriend Villeneuve. Na dat verraad verzuurde de relatie tussen beide heren, met als absolute dieptepunt het tragische einde van de sportmannen. Na vier decennia van verbittering, speculatie en intrige ontdekken we de waarheid achter dat laatste rondje. | |
Rianne84 | woensdag 20 september 2023 @ 16:13 |
ESF1Gamer | woensdag 20 september 2023 @ 16:22 |
Ik wou hem net posten. Maar eerst wou ik het filmpje zien | |
StephanL | woensdag 20 september 2023 @ 19:09 |
Genot ![]() | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 20 september 2023 @ 19:14 |
Natte race? ![]() | |
Donna | woensdag 20 september 2023 @ 19:23 |
Eindelijk weer!! | |
Starflyer | woensdag 20 september 2023 @ 19:37 |
Hooguit op vrijdag, las ik. | |
ESF1Gamer | woensdag 20 september 2023 @ 20:08 |
Gruwelijk nat | |
Starflyer | donderdag 21 september 2023 @ 08:57 |
En de bijenhotels | |
WheeledWarrior | donderdag 21 september 2023 @ 09:59 |
Stroll kan ook weer meedoen lees ik. Niet dat het veel uitmaakt. | |
StephanL | donderdag 21 september 2023 @ 10:13 |
Nog geen Live topic ![]() ![]() | |
Sally | donderdag 21 september 2023 @ 10:16 |
![]() Is toch meestal rond middaguren? ![]() | |
StephanL | donderdag 21 september 2023 @ 10:17 |
Ja maar dan begint het ook in de middag. Had het om 7:00 verwacht. Hart voor de zaak ![]() | |
Sally | donderdag 21 september 2023 @ 10:19 |
LOL ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 21 september 2023 @ 10:31 |
Ik kan het mis hebben maar is er geen verplichting vanuit de FIA voor Renault om motoren te leveren voor een nieuw team omdat zij de leverancier zijn met de minste klanten? Ik dacht zoiets gelezen te hebben. | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 21 september 2023 @ 10:42 |
Ik meld me alvast af voor de eerste vrije training van vannacht. Ze gaan hier dan aan het internet werken, waardoor er tussen 0:00 en 6:00 geen internet is. ![]() | |
vosss | donderdag 21 september 2023 @ 10:48 |
Jammer. Had Vettel graag gezien naast Alonso. ![]() | |
vosss | donderdag 21 september 2023 @ 10:50 |
Tvp | |
Red_85 | donderdag 21 september 2023 @ 10:56 |
How cute. | |
Starflyer | donderdag 21 september 2023 @ 10:58 |
Dat zou volgens dat bericht alleen gelden voor teams die al toegelaten zijn.
| |
Red_85 | donderdag 21 september 2023 @ 11:01 |
Goud, wederom ![]() Lando aan de hengel bij Sainz. Heerlijk. | |
WheeledWarrior | donderdag 21 september 2023 @ 11:02 |
Alles is beter dan deze koekenbakker. Was er toch allang uitgegooid als pappie niet aandeelhouder was van dat team. | |
opgebaarde | donderdag 21 september 2023 @ 11:13 |
Vettel is al er keer teamgenoot van die koekenbakker geweest en zoveel beter was onze Duitse vriend nu ook weer niet. | |
Rianne84 | donderdag 21 september 2023 @ 12:02 |
ESF1Gamer | donderdag 21 september 2023 @ 12:04 |
Jammer Lawson. @Whiskers2009 zit zeker nu in een hoekje te huilen [ Bericht 0% gewijzigd door ESF1Gamer op 21-09-2023 12:26:25 ] | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 21 september 2023 @ 12:04 |
Jammer wel, had Lawson wel een plek gegund op de grid. | |
DjVero | donderdag 21 september 2023 @ 12:18 |
Quote van Verstappen als hij de titel binnenhengelt na de spintrace in Qatar, op een zaterdag dus:Met een kater in een F1-wagen. ![]() | |
WheeledWarrior | donderdag 21 september 2023 @ 12:19 |
Teams kiezen niet meer voor talent, allemaal mid-dertigers en zelfs veertigers op de grid. | |
Nattekat | donderdag 21 september 2023 @ 12:21 |
Ik hoop dat ie gewoon een ronde te vroeg donuts gaat doen om het een dag uit te stellen als het echt dan al gebeurt. | |
ESF1Gamer | donderdag 21 september 2023 @ 12:27 |
Zal wel humor zijn | |
Whiskers2009 | donderdag 21 september 2023 @ 12:35 |
Natuurlijk niet ![]() Maar ik vind het wel een stomme zet, mits het klopt. | |
Nattekat | donderdag 21 september 2023 @ 12:37 |
![]() Moest even ![]() | |
Whiskers2009 | donderdag 21 september 2023 @ 12:38 |
Whatever rocks your boat ![]() | |
Starflyer | donderdag 21 september 2023 @ 12:46 |
Dit inderdaad. Vind wel dat hij dat verdiend heeft na zijn uitstekende invalbeurten. [ Bericht 0% gewijzigd door Starflyer op 21-09-2023 12:57:46 ] | |
TweedeKlum | donderdag 21 september 2023 @ 12:49 |
Idd, daarnaast is Ricciardo passé en heeft Lawson als jeugd de toekomst. | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 21 september 2023 @ 12:49 |
Hij scoorde zelfs punten! | |
ESF1Gamer | donderdag 21 september 2023 @ 12:53 |
@Nattekat wil je wel troosten ![]() | |
Zorro | donderdag 21 september 2023 @ 12:59 |
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!! We hebben een Japan Topiek ![]() | |
tripel7 | donderdag 21 september 2023 @ 13:26 |
Sws maar afwachten of Ricciardo überhaupt nog weet te presteren, waar Lawson nu laat zien wat hij kan | |
Red_85 | donderdag 21 september 2023 @ 14:05 |
Zie die Kiwi dan graag terug op de grid bij tijdelijk een ander team. Die gast is dik F1 waardig. | |
Sally | donderdag 21 september 2023 @ 14:06 |
(Silly Season topic waardig, maar) Enige waar dan nu nog onzekerheid is, is bij Williams met Logan Sargeant. | |
Red_85 | donderdag 21 september 2023 @ 14:11 |
Zou prima zijn. | |
4-elements | donderdag 21 september 2023 @ 14:14 |
Hoop ook dat Lawson ergens een kans krijgt. Ik vind het sowieso jammer dat de spoeling de laatste jaren zo dun lijkt dat telkens op ex-F1 coureurs wordt teruggegrepen. Magnussen, Hulkenberg en nu Ricciardo. Zie liever nieuwe coureurs een kans krijgen. | |
Sally | donderdag 21 september 2023 @ 14:17 |
Dit seizoen 3 - en nu 4? | |
4-elements | donderdag 21 september 2023 @ 14:30 |
Hadden er dus meer kunnen zijn. ![]() | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 21 september 2023 @ 14:32 |
Ik denk dat Lawson zijn kans nog wel krijgt. Maar dan kan het al best te laat zijn. | |
daNpy | donderdag 21 september 2023 @ 15:24 |
Ja en om nou te zeggen dat die de sterren van de hemel rijden... heel apart. | |
daNpy | donderdag 21 september 2023 @ 15:25 |
Perez, Alonso... | |
Sally | donderdag 21 september 2023 @ 15:28 |
Ging over "nieuwe coureurs" uit de post van 4-elements. | |
daNpy | donderdag 21 september 2023 @ 15:46 |
Ah ik dacht het lijstje van oude coureurs wat hij ook daadwerkelijk uittypte ![]() | |
Starflyer | donderdag 21 september 2023 @ 16:53 |
Gaan geruchten over Williams, al hecht ik daar weinig waarde aan, gezien zijn Red Bull connectie. Dan denk ik dat Drugovich daar eerder aan de slag gaat. Die heeft al een IndyCar test en Formule E zitje afgezegd in de hoop volgend jaar op de grid te staan. Lawson verwacht ik dan in 2025 als hij dit jaar dat AT stoeltje niet krijgt. | |
WheeledWarrior | donderdag 21 september 2023 @ 17:12 |
Alonso, Hamilton, Bottas, Perez, Hulk, Magnussen, Ricciardo zijn allemaal 30 of ouder, Sainz wordt volgend jaar 30. Dat zijn er dan 8 van de 20, best een aanzienlijk aantal. | |
Starflyer | donderdag 21 september 2023 @ 17:38 |
Honda Performance Development, de Amerikaanse tak van Honda's race-activiteiten, gaat samenwerken met Honda Racing Corporation, de Japanse racedivisie. De samenwerking betekent dat HPD meewerkt aan de F1 motor voor 2026 en dat ze makkelijker kunnen deelnemen aan de niet-Amerikaanse competities, zoals de WEC. De naam van HPD wordt veranderd in HRC US. https://racer.com/2023/09/21/hpd-to-become-hrc/ | |
Starflyer | vrijdag 22 september 2023 @ 08:14 |
opgebaarde | vrijdag 22 september 2023 @ 10:04 |
ZozoCheck de website ![]() https://lkysunz.com/ | |
Red_85 | vrijdag 22 september 2023 @ 10:10 |
Wordt nog vechten. Andretti Audi Kleiklunzzzz De aloude 107%- en top 26-regel maar weer van stal halen? | |
Starflyer | vrijdag 22 september 2023 @ 10:26 |
Audi hoeft geen nieuwe entry. Die nemen Sauber over ![]() Er mogen max 24 auto's op de grid staan volgens het Concorde Agreement. En sowieso geldt de 107% regel nog steeds. | |
Starflyer | vrijdag 22 september 2023 @ 10:29 |
Ik las dat elke nieuwe gegadigde (behalve Andretti) al afgewezen was. https://joesaward.wordpre(...)notebook-from-bugis/ | |
Tijn | vrijdag 22 september 2023 @ 10:29 |
Die 107%-regel is nog altijd van kracht. De verschillen zijn alleen zo klein dat-ie nooit gebruikt hoeft te worden. | |
Red_85 | vrijdag 22 september 2023 @ 12:02 |
Ah, ja, true. | |
Red_85 | vrijdag 22 september 2023 @ 12:03 |
En dat als je buiten de boot valt tijdens de Q om wat voor reden dan ook, je gewoon naar de stewards kan lopen en vragen om dispensatie. Die tot op heden zelden is afgewezen. | |
Starflyer | vrijdag 22 september 2023 @ 12:11 |
De laatste keer volgens mij de HRTs in 2012 in de eerste race van het seizoen. | |
Starflyer | vrijdag 22 september 2023 @ 18:34 |
En nog een bron die stelt dat iedereen behalve Andretti is afgewezen. https://www.motorsport.co(...)w-f1-teams/10523782/ | |
Drebbelman | zaterdag 23 september 2023 @ 00:07 |
![]() Wat voor AI heeft dat script geschreven? ![]() | |
SiGNe | zaterdag 23 september 2023 @ 02:09 |
Yuki en Ricciardo confirmed voor 2024, Lawson heeft pech ondanks dat ie het behoorlijk goed doet voor een rookie. | |
Tijn | zaterdag 23 september 2023 @ 05:44 |
Hopelijk kan-ie ergens anders aan de bak. | |
AnneX | zaterdag 23 september 2023 @ 06:24 |
Wat een oelewapper het ook is. Dit is wel weer vertederend. ![]() | |
ESF1Gamer | zaterdag 23 september 2023 @ 07:30 |
Arme Lawson | |
KingRoland | zaterdag 23 september 2023 @ 11:13 |
Japan beste circuit | |
KingRoland | zaterdag 23 september 2023 @ 18:12 |
Japan mag wel 2 keer een grand prix in 1 jaar organiseren. prima. Singapore mag verdwijnen. Welke debiel heeft nagedacht om het daar een GP te houden met al die dieren op het circuit. | |
TheStigsDutchCousin | zaterdag 23 september 2023 @ 19:20 |
GODZILLA!!! | |
-XOR- | zaterdag 23 september 2023 @ 19:32 |
![]() Gat tussen VER en PER is nog groter dan dat tussen ALB en SAR ![]() Opvallend dat Sainz een beter kwalificatiegemiddelde heeft dan Leclerc. [ Bericht 59% gewijzigd door -XOR- op 23-09-2023 19:42:09 ] | |
Peterselieman | zaterdag 23 september 2023 @ 23:22 |
nee, je egt het verkeerd. Wie legt er dan ook een circuit in de dierentuin aan? | |
Mano_ | zondag 24 september 2023 @ 18:23 |
![]() ![]() | |
BehoorlijkKritisch | zondag 24 september 2023 @ 18:26 |
Geniaal. | |
Beathoven | zondag 24 september 2023 @ 18:28 |
Tja Aan de andere kant staat Perez nog wel op de 2e plaats in het algemeen klassement. Als hij aan het eind van de circusronde daarop kan blijven is het allemaal dik in orde | |
#ANONIEM | zondag 24 september 2023 @ 18:29 |
In dat geval ook jammer van Australië, Canada, Zandvoort... | |
Nizno | zondag 24 september 2023 @ 18:55 |
bestellen is nog steeds mogelijk https://r.mtdv.me/products/personalise-your-drinks de link werd gedeeld ook op dumpert | |
Mano_ | zondag 24 september 2023 @ 19:00 |
Ja, heb je er op geklikt? ![]() | |
Nizno | zondag 24 september 2023 @ 19:01 |
ja daarom deel ik hem hier ook | |
TheStigsDutchCousin | zondag 24 september 2023 @ 19:11 |
Iemand hier al Red Bulls besteld voor hem? ![]() | |
THEFXR | zondag 24 september 2023 @ 20:12 |
Ben benieuwd of HAM, PER nog inhaalt voor P2 in het kampioenschap. | |
TheStigsDutchCousin | zondag 24 september 2023 @ 20:13 |
Hoop het niet ![]() | |
Donna | zondag 24 september 2023 @ 20:15 |
Zou best apart zijn, zoveel hebben we Hamilton niet gezien dit jaar. Als hij P2 wordt issie er toch mooi tussendoor gefietst. ![]() | |
Donna | zondag 24 september 2023 @ 20:16 |
gereden. geracet. | |
ChevyCaprice | zondag 24 september 2023 @ 20:18 |
Zou zo kunnen 👀 Dat zou echt een beestenactie zijn. | |
#ANONIEM | zondag 24 september 2023 @ 20:33 |
Ik denk wel dat Hamilton gedreven is voor de 2e plek. | |
Donna | zondag 24 september 2023 @ 20:35 |
Ik zou het tof vinden. ![]() | |
Red_85 | maandag 25 september 2023 @ 12:32 |
Ow jesus wat een flauwe humor. Maar ooooow zo goed. ![]() Geniaal weer. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 25 september 2023 @ 12:40 |
Ninja ![]() | |
tripel7 | maandag 25 september 2023 @ 18:33 |
Gave ervaring dit: | |
Nattekat | maandag 25 september 2023 @ 18:48 |
Leuk van Alpine. Meestal zitten er veel meer restricties op, bij RB moet je bijvoorbeeld echt uitgenodigd zijn voor de tribune in de garage tijdens sessies en het motorhome kom je ook niet zomaar in. | |
WheeledWarrior | maandag 25 september 2023 @ 19:02 |
Geen raceweek. Erg jammer. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 25 september 2023 @ 19:18 |
Geen weer cake ![]() | |
ESF1Gamer | maandag 25 september 2023 @ 19:22 |
Wel een retro race kijken op zondag ![]() | |
ESF1Gamer | maandag 25 september 2023 @ 19:54 |
Nieuwe aflevering | |
Rianne84 | maandag 25 september 2023 @ 20:31 |
Stroll en Russell worden nog meer vermorzeld dan die hagedis ![]() ![]() | |
ESF1Gamer | maandag 25 september 2023 @ 20:34 |
Vooral Stroll ![]() | |
Nattekat | maandag 25 september 2023 @ 22:45 |
*popcorn pakt* | |
ESF1Gamer | dinsdag 26 september 2023 @ 10:40 |
De ongecensureerde stukje over Stroll | |
pmponer | dinsdag 26 september 2023 @ 11:48 |
Ja vrij mild, maar ik denk niet dat ze hem uitnodigen voor het kerst diner | |
Netsplitter | dinsdag 26 september 2023 @ 12:03 |
Vader Perez haalt uit naar Red Bull: RB19 voor Max Verstappen gebouwd Antonio Perez, de vader van Red Bull-coureur Sergio Perez, is van mening dat zijn zoon is aangenomen als tweede coureur, aangezien het Oostenrijkse Formule 1-team volledig om Max Verstappen is gebouwd. Daarnaast ziet Perez senior dat zijn zoon een van de meest solide F1-coureurs is. Vader Antonio Perez neemt het voor zijn zoon op. "De meest solide coureur in de Formule 1 is Sergio Perez", zegt hij tegen Esto. "Kijk hoeveel fans hij over de hele wereld heeft. In Japan was dat ook te zien. Er waren veel Mexicaanse vlaggen en mensen riepen: 'Olé, olé, olé, Checo.' Hij is de enige Latijns-Amerikaanse coureur. Kijk eens hoeveel miljoenen Latijns-Amerikaanse fans er zijn. Elk merk ter wereld zou een Sergio Perez willen hebben." Bron: https://nl.motorsport.com(...)en-gebouwd/10525569/ ![]() | |
WheeledWarrior | dinsdag 26 september 2023 @ 12:08 |
Bijzonder moment Jessica Hawkins: eerste vrouw in 5 jaar die Formule 1-auto test De Britse Jessica Hawkins mag zich de eerste vrouw in vijf jaar noemen die heeft getest in een Formule 1-auto. De 28-jarige Hawkins reed 26 ronden in de Aston Martin van 2021 op de Hungaroring van Boedapest, meldde de Britse renstal. „We waren onder de indruk van haar”, zei teambaas Mike Krack. „Ze heeft deze kans op een zeer volwassen manier voorbereid; ze was goed op snelheid en vond ritme. Het is een belangrijk moment voor haar geweest.” Hawkins was eerder coureur in de W Series. Ze zal volgend jaar namens Aston Martin racen in de F1 Academy, de raceklasse voor vrouwen. „Het heeft me veel bloed, zweet en tranen gekost om hier te komen. Het is het absoluut waard geweest en het heeft me echt waardevolle inzichten gegeven. Niets is te vergelijken met de acceleratie en het remmen van een Formule 1-wagen”, vertelde Hawkins, die ook heeft gewerkt als stuntrijder in een James Bond-film. De vorige vrouw die een Formule 1-auto bestuurde was vijf jaar geleden (oktober 2018) de Colombiaanse Tatiana Calderon. Zij testte een auto van Sauber (nu Alfa Romeo) in Mexico-Stad. ![]() https://www.telegraaf.nl/(...)-formule-1-auto-test | |
Nattekat | dinsdag 26 september 2023 @ 12:12 |
![]() Straks gaan ze nog roepen dat er een Kvyat functie in is gebouwd. | |
daNpy | dinsdag 26 september 2023 @ 12:14 |
Huh, je bent een solide coureur als je veel fans hebt? Dat je de winnende auto niet op het podium weet te krijgen, is niet belangrijk ![]() Anyway, de bingokaart was aan het begin van het seizoen al zo vaak doorgekrast dat ie in de shredder ligt. Red Bull had maar geluk dat ze hem konden hebben eind 2020 ja, de rij met teams was lang ![]() | |
ESF1Gamer | dinsdag 26 september 2023 @ 12:19 |
Not this again ![]() | |
ESF1Gamer | dinsdag 26 september 2023 @ 12:20 |
Kwam vooral door de lucky van de Sakhir GP in 2020, want anders was exit F1 voor Perez | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 26 september 2023 @ 12:39 |
Erg goed dit ![]() | |
Nober | dinsdag 26 september 2023 @ 12:58 |
Is Lawson geen optie voor Williams?
| |
Nebelwerfer | dinsdag 26 september 2023 @ 13:00 |
Bij RB is de kans op rijderswissels het komende seizoen wel groot natuurlijk. | |
Netsplitter | dinsdag 26 september 2023 @ 13:02 |
Dan moeten ze Albon eruit gooien. Dat zie ik niet gebeuren. | |
Nebelwerfer | dinsdag 26 september 2023 @ 13:02 |
Ik zit wekelijks op de bank te “olé olé olé”en jegens Checo ja. | |
Starflyer | dinsdag 26 september 2023 @ 13:08 |
| |
Starflyer | dinsdag 26 september 2023 @ 13:09 |
Sargeant is zijn plek niet zeker, itt Albon. Las ook dat Drugovich al weken in gesprek is met Williams en daarvoor kansen in de IndyCar en Formule E laat lopen. Maar Horner vroeg zich al af of Williams geïnteresseerd was om Lawson maar 1 jaar te hebben, dus die kans lijkt klein. | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 26 september 2023 @ 13:16 |
Albon eruit gooien zou de domste zet ooit zijn. | |
tripel7 | dinsdag 26 september 2023 @ 13:34 |
Moet ie wel alle banden met RB breken, en denk dat die dát niet willen, want anders wilt Mercedes het niet: https://www.motorsport.co(...)eleases-him/6660778/ | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 26 september 2023 @ 14:04 |
Daarmee zegt hij dus niets over zijn rijkwaliteiten, en 'solide' lijkt me niet goed genoeg voor een team wat vooraan mee wilt doen. Als HAM 2e wordt lijkt het me dat er een stoelendans komt met AT en RB en Lawson/Ric/Tsu. | |
Nattekat | dinsdag 26 september 2023 @ 14:05 |
Mercedes heeft geen enkele zeggenschap over dat stoeltje. Williams is Williams, niet Mercedes 2. | |
daNpy | dinsdag 26 september 2023 @ 14:06 |
Hello, zis is Toto Wolf, do zjoe want enzjin nekst yeahr? | |
Duiveltja | dinsdag 26 september 2023 @ 14:11 |
Eerder was ik van mening dat Perez gewoon niet het juiste materiaal is, maar aan de andere kant halen ze met Max ook gewoon alles binnen. Elke rijder op de grid legt het af tegen Max op het moment. De combi Max/Lando zou ik nog wel willen zien. Dat zou een droom combi zijn. | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 26 september 2023 @ 14:47 |
Als ik de term solide lees dan denk ik aan goed. Niet aan veel fans hebben. Maar kom op, dit moet je als zijn ook niet willen toch? | |
opgebaarde | dinsdag 26 september 2023 @ 16:15 |
Papa Perez lijkt in de veronderstelling te zijn dat de Sergio fans de races niet kijken. Of hij kijkt zelf niet en leest geen nieuwsberichten over de hobby van zijn zoon. Dat laatste is gezien zijn wartaal het meest waarschijnlijke scenario | |
Nizno | dinsdag 26 september 2023 @ 16:47 |
alee is niet hetzelfde he ![]() | |
Rianne84 | dinsdag 26 september 2023 @ 18:54 |
Checo heeft iig hulp gezocht | |
daNpy | dinsdag 26 september 2023 @ 19:00 |
Mental coach? Hij kan beter een rij instructeur zoeken. | |
schommelstoel | dinsdag 26 september 2023 @ 19:19 |
Nu zijn vader nog. | |
opgebaarde | dinsdag 26 september 2023 @ 19:21 |
Het artikel van De Limburger -link om een premiumartikel te omzeilen doen we niet- [ Bericht 19% gewijzigd door Nizno op 26-09-2023 20:51:29 ] | |
schommelstoel | dinsdag 26 september 2023 @ 19:22 |
Plaats je nou een premium artikel? [ Bericht 10% gewijzigd door Nizno op 26-09-2023 20:51:38 ] | |
ESF1Gamer | dinsdag 26 september 2023 @ 20:05 |
Net als Grosjean destijds | |
THEFXR | dinsdag 26 september 2023 @ 23:53 |
Horner: just fucking drive, checo! stop the BS | |
Netsplitter | woensdag 27 september 2023 @ 11:52 |
https://nos.nl/artikel/24(...)voelt-als-thuiskomen Nyck de Vries keert volgend jaar terug in de internationale autosport. De 28-jarige coureur stapt komend seizoen in bij het team van Mahindra in de Formule E. Eerder dit jaar reed De Vries nog in de Formule 1. Na een sterke invalbeurt tijdens de Grand Prix van Italië van vorig jaar, mocht hij dit seizoen zijn kunsten tonen bij AlphaTauri. Na tien races was het echter einde oefening. Wegens tegenvallende resultaten werd hij vervangen door Daniel Ricciardo. In januari begint het nieuwe seizoen van de Formule E, het wereldkampioenschap voor elektrische auto's. In 2021 kroonde De Vries zich in deze klasse tot wereldkampioen bij Mercedes. In totaal won hij vier races in de Formule E. | |
ESF1Gamer | woensdag 27 september 2023 @ 11:54 |
Mooi dat hij een ander plekje heeft gevonden in de een andere klasse | |
Tijn | woensdag 27 september 2023 @ 12:13 |
En Bottas, dacht ik. Het valt ook niet mee als je altijd hebt gedacht dat je de beste was en dat blijkt niet zo te zijn. | |
Starflyer | woensdag 27 september 2023 @ 12:14 |
Zie ook het Formule E topic ![]() Starflyer in SPT / Formula E #17 Chaos in Monaco | |
DjVero | woensdag 27 september 2023 @ 12:26 |
Op formule1.nl staat een veel genuanceerder artikel daarover. Maar jouw link genereert natuurlijk veel meer discussie en clickbait. ![]() | |
beantherio | woensdag 27 september 2023 @ 20:23 |
Erg interessant interview met Adrian Newey: Hij ziet wel iets in Alonso als teamgenoot van Verstappen. | |
THEFXR | woensdag 27 september 2023 @ 20:42 |
maar Horner en Helmut willen dat niet, verder is ALO allang 40+ | |
-XOR- | woensdag 27 september 2023 @ 21:30 |
Die G-competitie had nycky al een keer uitgespeeld. Beter was hij WEC gaan racen. | |
Starflyer | woensdag 27 september 2023 @ 21:40 |
Gaat hij ook doen | |
Rianne84 | donderdag 28 september 2023 @ 12:03 |
Oh no ![]() ![]() | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 28 september 2023 @ 12:12 |
![]() | |
Nizno | donderdag 28 september 2023 @ 12:12 |
alle DtS kijkers haken af nu ze weten wat de sport echt is Beter gezegd, nu ze weten dat DtS alleen maar sensatie is en de excessen opzoekt. Overal drama in zoekt of desnoods van maakt. | |
Nattekat | donderdag 28 september 2023 @ 12:15 |
Anyway | |
DjVero | donderdag 28 september 2023 @ 12:26 |
Die ongebreidelde groei in populariteit kon ook niet eeuwig doorgaan natuurlijk. | |
schommelstoel | donderdag 28 september 2023 @ 12:26 |
Achja, Autosport is Brits. | |
Tarado | donderdag 28 september 2023 @ 12:31 |
We will rise. | |
Evenstar | donderdag 28 september 2023 @ 13:07 |
Mooi dat ze een onderzoek doen, niks mis mee, maar dat ze dat dan blind linken aan gebrek aan een titelgevecht is echt lachwekkend ![]() in 2021 was er een mega gevecht, iedereen en z'n moeder ging opeens F1 kijken, TikTok stond er vol mee, DTS was op een hoogtepunt etc. etc. Een heel groot deel van de mensen die toen zijn gaan kijken zijn ergens in 22 eigenlijk al afgehaakt en in 23 is dat meer geworden. Het is niet (alleen) een gebrek aan een mooi titelgevecht, maar vooral ook dat die nieuwe groep "fans" nu pas inzien dat F1 niet altijd spektakel is. Er vliegen niet constant auto's in de fik, banden vliegen je niet constant om de oren en coureurs vliegen niet constant in elkaars haren, zoals DTS ze liet geloven. Het is gewoon de zoveelste poging om de F1 te beïnvloeden zodat er wijzigingen doorgevoerd worden zodat Mercedes weer mee kan komen. Niks meer, niks minder. Als het ze linksom niet lukt door constant Toto, Lewis en Russell te lopen droeftoeteren doen ze het wel op deze manier. | |
George_of_the_Jungle | donderdag 28 september 2023 @ 15:48 |
Voorlopig spinnen de teams er nog garen bij, die hebben geld zat. Wat ik nog wel zou willen zien, maar wat nooit zal gebeuren, is Verstappen en Hamilton allebei voor een jaar in hetzelfde team. Dat ze allebei naar hetzelfde team gaan (Alpine of Haas bijv) en dan vooral tegen elkaar strijden. Gaat nooit gebeuren natuurlijk, maar ik zou dan wel zeker het hele jaar alles kijken denk ik! | |
daNpy | donderdag 28 september 2023 @ 16:26 |
Ik ben wel benieuwd naar het vergelijk < 2021 en 2023. F1 is nu eenmaal vrij saai, alleen seizoen 2021 was een flinke opschudder. Aangezien het onderwerp duidelijk weer de "dominantie" van RBR is, sluit ik me bij Evenstar aan. Tijdens de Mercedes dominantie hoorde je er helemaal niks van. | |
#ANONIEM | donderdag 28 september 2023 @ 17:29 |
Tijdens de Mercedes dominantie was er meer strijd om het kampioenschap. Als Verstappen in Qatar kampioen wordt, dan is dat met nog vijf races te gaan. In 2022 werd-ie kampioen met nog vier races te gaan. Hamilton heeft nooit al zo vroeg het kampioenschap beslist: in 2015 en 2020 werd-ie kampioen met nog drie races te gaan. Mansell werd kampioen met nog vijf races te gaan, Schumacher werd een keer kampioen met nog zes races te gaan. Bovendien waren die seizoenen een stuk korter dan nu. Dus de dominantie van Verstappen is niet uniek, maar je moet wel verder in de tijd teruggaan dan de dominante jaren van Mercedes. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2023 17:31:50 ] | |
Shodan | donderdag 28 september 2023 @ 17:45 |
Vergeet Covid niet. 2021 was de perfecte storm: een aansprekende titelstrijd en iedereen zat thuis vanwege Covid. Er was niks anders te doen. Hoogtijdagen van streamingdiensten. Die het nu trouwens ook moeilijk hebben. Mensen doen weer andere dingen. | |
MoreDakka | donderdag 28 september 2023 @ 17:48 |
Niet zo gek toch? De nieuwe regels en de budgetcap hebben niets veranderd en de dominantie is bijna erger dan tijdens de Mercedes-dagen. Hype weg dus dan zijn we weer terug bij af. | |
Starflyer | donderdag 28 september 2023 @ 17:53 |
Tijdens de dominantie van Mercedes was er imho meer strijd doordat de teamgenoten van Hamilton beter waren dan de teamgenoten van Verstappen of Schumacher. Als je kijkt naar andere teams zal het verhaal wat anders zijn, denk ik. | |
Red_85 | donderdag 28 september 2023 @ 17:58 |
Tijdens Bottas kon je ook gewoon in Australie al opschrijven dat Hamilton WDC ging worden. Zelfde over Barichello. Irvine kon je misschien nog wel wat over spreken, maar over het algemeen hadden Hamilton en M Schumacher ook gewoon 2de rijders pur sang. | |
Zorro | donderdag 28 september 2023 @ 18:01 |
Maar die tweede rijders haalden wel meer punten waardoor het kampioenschap later werd binnengehaald. Maar de dominantie was niets minder. | |
ChevyCaprice | donderdag 28 september 2023 @ 18:17 |
🤨 | |
Nattekat | donderdag 28 september 2023 @ 18:19 |
Andere tijden andere puntentellingen ander aantal races. | |
DombohetOlifantje1 | donderdag 28 september 2023 @ 18:19 |
Hopelijk zitten er geen Italiaanse invloeden in. Anders krijgt Ferrari de schuld. | |
Evenstar | donderdag 28 september 2023 @ 18:35 |
Mwah als je kijkt dat McLaren opeens mee kan doen na jarenlang nergens te zijn. Als je dan ook bedenkt dat McLaren, Ferrari en Mercedes de hele jaar al stuivertje aan het wisselen zijn en Williams op sommige banen een prima wagen heeft kan je niet zeggen dat budgetcap niet werkt. Red Bull heeft gewoon iets geniaals neergezet, zonder een jarenlange lobby, achterkamer dealtjes over motoren etc etc. Ik vind het ook lastig om te zeggen dat RB echt zo dominant is als je kijkt hoe matig Perez is met die auto. De reden dat de laatstte jaren van Mercedes dominantie de titel later werd beslist was vaak ook omdat Bottas nog wat punten pakte. 2019 en 2020 was een easy 1-2 voor Mercedes. 2021 was Perez 4e, in 2022 was die 3e en dit jaar staat hij maar 33 punten voor op Lewis. Red Bull heeft zeker de beste auto, maar of die dominanter is dan de Mercedes in 2019-2020? Denk het eigenlijk niet. Enige reden dat Perez nog 2e staat ondanks zijn constante gefaal is omdat de gasten van de Max Verstappen podcast constant wisselen. | |
daNpy | donderdag 28 september 2023 @ 18:35 |
In 2017, 2018, 2019, 2019 en 2020 wist je vóór het seizoen ook al wie er gingen winnen. Dat Mercedes hun auto terug heeft geschroefd om het zogenaamd spannend te maken maakt het alleen maar triester. En dat dit jaar de teams áchter Red Bull om de beurt punten van elkaar weg pakken helpt ook niet. | |
#ANONIEM | donderdag 28 september 2023 @ 18:36 |
Ja, de situatie wordt iets anders als je niet naar het rijderskampioenschap kijkt, maar naar de constructeurs. RBR is dit jaar kampioen geworden met nog zes races te gaan. Dat is uitzonderlijk dominant, nog nooit eerder gebeurd. Je ziet in het verleden wel constructeurskampioenschappen met nog vijf races te gaan (McLaren in 1988, Ferrari in 2004). Constructeurskampioenschappen met nog vier races te gaan komen veel vaker voor. Dan kom je onder andere uit bij Mercedes (2015, 2016, 2019, 2020), maar ook bij Ferrari (2001, 2002), Williams (1992, 1993, 1996) en McLaren (1989). Dus ook wat dat betreft was Mercedes niet uitzonderlijk dominant binnen één bepaald seizoen. Ze waren natuurlijk wel uitzonderlijk dominant als je kijkt naar het aaneenrijgen van kampioenschappen. | |
Evenstar | donderdag 28 september 2023 @ 18:39 |
Dat ze nu al kampioen zijn ligt niet aan de dominantie van Red Bull, maar aan het feit dat Ferrari, Mclaren en Mercedes stuivertje wisselen wie er op de 2e en 3e plek komt. Ja, Red Bull heeft absoluut de beste auto, maar ze zijn niet nu al kampioen omdat ze nog dominanter zijn dan Mercedes was in de gloriejaren. Zelfs Aston Martin heeft beel punten gepakt in de eerste paar races. | |
#ANONIEM | donderdag 28 september 2023 @ 18:42 |
Uit jouw hele redenatie volgt juist dat RBR wel dominant is. Achter RBR is het stuivertje wisselen in de subtop, maar er is één team dat er heel duidelijk bovenuit springt: RBR. Dat is volgens mij toch de definitie van dominantie. | |
Nieuwschierig | donderdag 28 september 2023 @ 18:43 |
Allemaal veronderstellingen.. Wat wel 100% bewezen is is dat RB budgetoverschrijding heeft gepleegd waar ze nu van profiteren. | |
tja77 | donderdag 28 september 2023 @ 18:51 |
Dat laatste (het profiteren op dit moment) is niet bewezen natuurlijk. | |
Nieuwschierig | donderdag 28 september 2023 @ 18:54 |
OK dat is waar. "Met het doel er nu van te profiteren" of nog voorzichtiger "Met de mogelijkheid er nu van te profiteren" | |
tja77 | donderdag 28 september 2023 @ 19:06 |
Het jaar 2021 vergde een hoop van zowel Verstappen als het team Redbull natuurlijk. De volledige focus in dat jaar lag op het binnenslepen van het wdc van Verstappen. De minimale overschrijding (1.4%) zal amper tot geen invloed hebben op de bolides van 2022 en 2023. Sterker nog, het gat ten tijde van seizoensstart 2022 was vele malen kleiner vergeleken met het gat nu. Sterker nog, Ferrari leek het te kloppen team ten tijde van de seizoensstart in 2022. Daarnaast is de auto van 2021 qua aero in geen enkel opzicht te vergelijken met de auto van vandaag de dag. Dus ja, hoeveel profijt zou RedBull nu nog hebben van die minor breach? Ik denk 0,0. Ik denk ook dat als je Toto/Lewis/Norris/Leclerc vraagt of ze volgend seizoen liever 1.4% meer ontwikkelingsbudget willen dan de overige teams, of liever de kennis van Adrian Newey willen, dat ze voor dat laatste kiezen. Newey is de gamechanger (in combinatie met Verstappen). Niet die minor breach. | |
#ANONIEM | donderdag 28 september 2023 @ 19:09 |
Wolff heeft niets over de motor divisie te vertellen, dat is een apart bedrijf waar hij geen aandelen of rol in heeft. | |
#ANONIEM | donderdag 28 september 2023 @ 19:11 |
Minder windtunnel en CFD tijd is profiteren? Bijzonder verhaal weer. | |
Peterselieman | donderdag 28 september 2023 @ 19:16 |
Max is ook wel bizar goed en constant. Dat waren de Merc coureurs niet. Er zaten altijd wel mindere resultaten tussen | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 28 september 2023 @ 19:17 |
Op papier heb je daar helemaal gelijk in. | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 28 september 2023 @ 19:22 |
Sorry hoor, maar dit is echt zo'n flauwekul. Er is een dominante coureur en wellicht rijdt die in een dominante auto. Dat weten we gewoonweg niet omdat Perez geen vergelijkingsmateriaal is. Maar achter Verstappen zijn op dit moment 3 teams die om de podiumplekken strijden en in sommige races zelfs vier. En daarachter is het middenveld nog nooit zo close geweest en er is geen onbetwist achterhoede team meer. Kun je je nog een periode herinneren waarin dat ook zo was? Het nieuwe reglement werkt als een dolle. Beste wat de F1 in jaren heeft gedaan. Alleen Verstappen vertekent de boel enorm omdat de combinatie met de RB de absolute perfectie nadert. | |
#ANONIEM | donderdag 28 september 2023 @ 19:22 |
Sowieso, Williams met Dorilton als eigenaar gaat zo'n dreigement meteen bij de FIA neerleggen en dan heeft Mercedes en Wolff een heel groot probleem. Waarom nou altijd dit soort bullshit de lucht in gooien? | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 28 september 2023 @ 19:23 |
Ja, dat weet ik ook niet. Maar als Toto niet wil dat er motoren worden geleverd aan team x dan komen ze er niet. | |
MoreDakka | donderdag 28 september 2023 @ 19:46 |
Waarom kijken er dan veel minder mensen? Het gevecht in het middenveld is altijd al close geweest. Was ook zo in 2021 met de oude auto's. McLaren won toen ook een race, net als Alpine. De grootste verandering is dat Mercedes van de absolute top naast Red Bull naar het middenveld is afgezakt waardoor dat gevecht groter is geworden en er meer auto's kans hebben op een podium. | |
tja77 | donderdag 28 september 2023 @ 19:58 |
Veel minder??? https://www.gpblog.com/en(...)021-peak-season.html
| |
BehoorlijkKritisch | donderdag 28 september 2023 @ 20:05 |
Er kijken niet veel minder mensen. En verder heb ik geen behoefte om daar oorzaken voor te zoeken als het wel zo was. Ik geef alleen repliek over je onzin dat de reglementen niet zouden werken. Maar serieus, als je niet ziet dat deze reglementen werken dan weet ik echt niet waar je al het hele seizoen naar zit te kijken hoor. En hetzelfde geldt wat mij betreft voor de budgetcap, die werkt ook gewoon. | |
MoreDakka | donderdag 28 september 2023 @ 20:11 |
Er zit echt weinig verschil tussen de gemiddelde 2021 race en de gemiddelde 2023 race wat betreft gevecht in het middenveld. Kijk maar terug. De vraag is dus waar het goed voor is, als het ook niet helpt om dominantie tegen te gaan. | |
wdn | donderdag 28 september 2023 @ 20:11 |
Geloof er niks van. Misschien als je alleen de VS telt. | |
Nieuwschierig | donderdag 28 september 2023 @ 21:05 |
Ik heb al 100x gezegd dat met name Verstappen en natuurlijk ook Newey het verschil maken maar dat maakt de suggestieve leugenachtige opmerkingen over concurrerende teams nog niet waar. | |
Nattekat | donderdag 28 september 2023 @ 21:44 |
Er kijken minder mensen dan tov 2021. Dat is normaal na zo'n extreme groei. | |
tja77 | donderdag 28 september 2023 @ 21:57 |
Que? Wie maakt er opmerkingen over andere teams? En als die opmerkingen suggestief en leugenachtig zijn, dan zijn ze toch ook gewoon niet waar? | |
Tijn | donderdag 28 september 2023 @ 21:58 |
Niet alleen de coureurs waren niet altijd scherp, ook de rest van het team maakte af en toe een misser qua strategie etc. Dat team was niet zo’n geoliede machine als RBR nu is. | |
Evenstar | donderdag 28 september 2023 @ 22:28 |
Niet echt. Als Mercedes gewoon 2e team was geweest, zoals Red Bull dat wel was in 2021 en 2020 dan was Red Bull niet nu al kampioen geweest. Ik snap jou beredenering ook wel, maar je kan niet zeggen "ze zijn vroeg kampioen geworden, dus waren ze dominant". Het ligt er echt aan of er een duidelijke tweede team is. 2021 (Red Bull duidelijk tweede team, 28 punten verschil met Mercedes, maar een flink gat van 262 punten naar 3e plek) 1 - Mercedes 613.5 2 - Red Bull 585.5 3 - Ferrari 323.5 2020 (Red Bull tweede team, maar 254 punten verschil met Mercedes en 117 punten boven Mclaren) 1 - Mercedes 573 2 - Red Bull 319 3 - Mclaren 202 2023 1 - Red Bull 623 2 - Mercedes 305 3 - Ferrari 285 4 - Aston Martin 221 Er zit nog geen 100 punten tussen nummer 2 en 4. Als Mercedes en/of Ferrari zaken beter op orde had aan het begin was Red Bull niet nu al kampioen geweest. Dat is wat ik probeer aan te geven. Hoe vroeg je kampioen bent zegt niet altijd iets over hoe dominant je daadwerkelijk bent. Of je moet een andere definitie van dominant hebben dan dat ik heb. | |
Evenstar | donderdag 28 september 2023 @ 22:34 |
Dat is toch al uitgelegd? De DTS en 2021 kijkers die komen er nu achter dat 9 van de 10 races helemaal niet zoveel spektakel opleveren. 2021 was uniek en DTS (hoe leuk ik het persoonlijk ook vind) vertekend alles wel flink. Die haken nu weer af. En dit ging volgens mij niet om kijkcijfers toch? Alleen over social media geneuzel. In de VS breekt dit seizoen records qua kijkcijfers. Meeste races zijn gewoon uitverkocht. Daarnaast kan iets ook een plafond bereiken. Op een gegeven moment kan je niet meer groeien. | |
Evenstar | donderdag 28 september 2023 @ 22:40 |
Mja, zijn de woorden Montezemolo (via Lauda) en aagezien dit nooit is tegengesproken (naar mijn weten) ga ik er van uit dat het waar is ja. Mercedes had een voorsprong van 8 jaar op het hele veld en hebben daarom lopen pushen. Dat ze met een teruggeschroefde motor met twee vingers in de neus konden winnen en ook nog eens keihard onderuit zijn gegaan sinds die motoren zijn aangepast .... mja 1+1 wat mij betreft. | |
Weltschmerz | vrijdag 29 september 2023 @ 00:47 |
Vergeet niet dat Ferrari gewoon met de beste auto aan 2022 begon. | |
Nieuwschierig | vrijdag 29 september 2023 @ 12:49 |
Tja dat kun jij vinden. Over oude koeien gesproken.. Maar waarom interesseer je je nog voor deze sport als je zo zeker weet dat de FIA alles in achterkamertjes en via duister dealtjes met Mercedes regelt? Er wordt zo veel geregeld, hadden ze de beslissingen van Masi dan in 2021 ook niet terug kunnen draaien? | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 29 september 2023 @ 13:06 |
Dit. Het feit dat ze die enorme voorsprong die ze hadden binnen 7 jaar volledig kwijt waren zegt ook alles. Als je 8 jaar voorsprong weet weg te gooien in 7 jaar, terwijl je een groot deel van die periode ook nog eens meer budget had dan de rest.....Het is gewoon helemaal geen bijzonder team, ze hebben alleen een periode van dominantie gehad omdat ze handjeklap hebben gedaan met de FIA. Dat zie je nu dus ook weer. Totaal verkeerd concept in 2022, nieuw concept in 2023 waarmee ze ook niet in de buurt komen. Ze hebben gewoon geen idee wat ze moeten doen. Totaal geen flauw benul van hoe hun eigen auto werkt. Waarschijnlijk gaan ze in 2025 weer dreigen dat ze de F1 gaan verlaten tenzij er weer 1 of ander concept wordt ingevoerd dat ze zelf al vijf jaar aan het ontwikkelen zijn.. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 september 2023 @ 15:08 |
Ze komen wel degelijk in de buurt. Mercedes is inmiddels weer opgeklommen tot het tweede team. Hamilton heeft Perez bijna ingehaald. En dominante teams komen en gaan. RBR heeft ook seizoenen gekend waarin ze het heel matig deden. Williams was jaren achter elkaar het dominante team en kijk waar ze nu staan. Het is heel gebruikelijk dat één team enkele jaren dominant is. Het bijzondere aan Mercedes is dat ze dat uitzonderlijk lang geweest zijn. Daar gaan mensen dan complotten omheen verzinnen, omdat ze het anders niet kunnen handelen. Overigens, het team dat dominant is én bewezen een groter budget had dan de rest... dat team heet geen Mercedes. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2023 15:09:13 ] | |
Tarado | vrijdag 29 september 2023 @ 15:09 |
Hoe kom je aan die 8 jaar, waren die PU regels al zo lang van te voren bekend? | |
Evenstar | vrijdag 29 september 2023 @ 15:29 |
Nee, die waren niet bekend, dat is juist het hele probleem. Mercedes is schijnbaar in 2007 al begonnen met het bouwen van een V6 Hybride. Daarna hebben ze bij de FIA er op aangedrongen dat de nieuwe regelementen netjes aansloten bij de motoren waar zij al jaren mee bezig waren. De rest is dus veel later begonnen met het ontwikkelen en liepen al meteen jaren achter. 7/8 jaar is misschien wel wat overdreven en gechargeerd. Als ik het goed heb is pas in 2011 besloten dat ze vanaf 2014 aan de V6 motoren gingen, dus toen had Mercedes al een voorsprong van vier jaar, terwijl de rest nog moest beginnen. | |
vosss | vrijdag 29 september 2023 @ 16:03 |
Die jarenlange voorsprong van de Mercedes motor is de enige reden van die vele titels van Lewis. | |
opgebaarde | vrijdag 29 september 2023 @ 16:39 |
Dus Mercedes heeft vanaf 2007 vier jaar lang aan een motor gewerkt zonder dat ze wisten of de motor ooit gebruikt zou worden? Hoe weten we zo zeker dat de FIA volledig heeft geluisterd naar wat Mercedes wilde? | |
Starflyer | vrijdag 29 september 2023 @ 20:32 |
In eerste instantie was men van plan om vanaf 2013 een 4 cilinder motor te gaan gebruiken, maar toen Audi zich terugtrok zijn ze overgestapt op een V6 en is de introductie verplaatst naar 2014. | |
ChevyCaprice | vrijdag 29 september 2023 @ 23:01 |
Het is een engine freeze. Dat ze achter liggen komt door de aero regs. Ben ook benieuwd wat je bron is. | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 00:06 |
Dat heeft zeker meegeholpen maar het gaat erom of Mercedes veel eerder dan de rest met de ontwikkeling ervan gestart is. | |
Peterselieman | zaterdag 30 september 2023 @ 00:13 |
GefeliciMax ![]() | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 30 september 2023 @ 00:21 |
Ja. Dat zijn ze. | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 08:41 |
Als je daar dan ook een goeie bron over hebt, ik heb alleen maar speculatie gezien daarover. | |
StephanL | zaterdag 30 september 2023 @ 08:48 |
Max gaat gewoon P10 kwalificeren voor de sprint race om zondag kampioen te worden ![]() | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 30 september 2023 @ 08:49 |
Ik zal even het contract opsnorren dat Wolff destijds met Ecclestone heeft ondertekend, wacht ff.... Maar zonder gekheid, veel verder dan Ecclestone die toegeeft dat Ross Brawn al jaren aan de nieuwe F1 motor werkte met de FIA voor de andere teams wisten wat er ging gebeuren ga je in de media niks vinden. https://www.independent.c(...)estone-10506861.html En verder is het gewoon 1+1=2 [ Bericht 22% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 30-09-2023 08:55:29 ] | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 09:01 |
Die anderen hadden ook 5 jaar de tijd dus ik vind het meer een verhaal van slechte verliezers, wat je de FIA wel kan verwijten dat ze eerder in hadden kunnen grijpen om het wat eerlijker te maken, daar hebben ze te lang mee gewacht. | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 30 september 2023 @ 09:06 |
Vijf jaar de tijd om een concept te ontwikkelen dat je tegenstander al op de plank heeft liggen en in die vijf jaar kan perfectioneren? Dat vind jij een eerlijk speelveld? | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 09:13 |
Ik heb het toch niet over eerlijk want dat is F1 gewoon niet, je hebt nu ook een situatie dat Red Bull van scratch een motor moet bouwen voor 2026 en die 3 anderen daar in principe een voorsprong in hebben. En het blijft speculatie, ook in dat artikel zou Brawn dat allemaal bekokstoofd hebben terwijl hij eind 2008 nog niet eens wist wat voor motor het best in die Brawn GP zou passen, ze kozen toen voor de Mercedes V8 omdat die het beste in de enginebay paste. | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 30 september 2023 @ 09:21 |
Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken omdat die hybride V6 een totaal ander concept was. | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 09:24 |
Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat Brawn niet een motorenleverancier een voordeel zou geven voordat hij wist dat hij ermee in zee zou gaan. | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 30 september 2023 @ 09:29 |
Tegelijkertijd zijn toen waarschijnlijk ook de gesprekken al gestart voor de Mercedes overname van Brawn GP, dus zo gek is het allemaal niet. Natuurlijk is het deels speculatie, maar Ecclestone was er bij en die zegt het gewoon zonder enig voorbehoud. En dan komt nu vast het 'ja maar Ecclestone'-argument. Maar als we zelfs mensen die er bij waren en de baas waren niet als bron accepteren dan wordt het wel een lastige discussie. | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 09:45 |
Dat de FIA naar Mercedes geluisterd heeft over die hybrid motoren geloof ik best wel omdat ze graag een grote autofabrikant erbij wilden hebben nadat zowel Toyota als Honda er de brui aan gaven. Maar dan nog kom ik niet aan jaren voorsprong omdat dat niet in de tijdlijn past. | |
THEFXR | zaterdag 30 september 2023 @ 09:53 |
Als ik mij goed herinner had de Mercedes gewoon de turbo as door de motor heen ontwikkelt, terwijl andere fabrikanten een traditioneel recept gekozen hadden. | |
ChevyCaprice | zaterdag 30 september 2023 @ 09:58 |
Nee gaat die niet. Ik ken Max als iemand die echt alles wil winnen. Wanneer hij kampioen wordt boeit niks. Laatst werd iemand kampioen tijdens een red flag. Je bent kampioen. Daar gaat het om ![]() | |
ChevyCaprice | zaterdag 30 september 2023 @ 09:58 |
Hot V concept dus? | |
Starflyer | zaterdag 30 september 2023 @ 09:58 |
Een beetje rare uitspraak van Ecclestone. Zoals ik hierboven al had aangegeven was het de bedoeling dat er in 2013 gereden werd met een viercilinder motor. Die plannen zijn ook eind 2010 goedgekeurd door de WMSC. Nadat Audi zich uiteindelijk toch terugtrok, zijn die plannen veranderd naar een V6 en zou dat pas in 2014 ingaan. En dat is in in juni 2011 goedgekeurd door de WMSC. Dus dat Mercedes al drie jaar wist wat voor motor het zou worden lijkt me sterk. Dat ze (nadat de viercilinder werd gecanceld) gelobbyd hebben voor hun V6 zou kunnen, maar waarvoor hadden ze die dan ontwikkeld? | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 10:10 |
Dit ja, het is toch ook verder geen probleem om te erkennen dat zij dat gewoon geweldig gedaan hebben. Dit alles heeft er toe geleid dat ze op chassis gebied nooit het onderste uit de kan hebben hoeven halen en daar zien we nu de resultaten van. | |
BehoorlijkKritisch | zaterdag 30 september 2023 @ 10:11 |
We hebben de uitspraken van Ecclestone en we hebben de ontboezeming van Lauda volgens Montezomolo dat Mercedes de V6 hybrid al sinds 2007 aan het ontwikkelen was. Waarvoor? Geen idee. Misschien voor een andere klasse of misschien voor de wegmarkt? Het punt is dat we mensen die er dichterbij staan niet geloven omdat we zo graag willen geloven dat het allemaal eerlijk verloopt. Er zijn te veel signalen om nog te geloven dat één fabrikant in staat is om in dezelfde periode een motor te bouwen die 7 jaar dominant blijft en in de eerste jaren teruggeschroefd moet worden omdat anders het hele veld op twee ronden wordt gezet. Zeker gelet op het feit dat die fantastische motorenbouwer die dat voor elkaar kreeg vervolgens binnen die 7 jaar, waarvan grotendeels met het grootste budget, weer ingehaald wordt door Honda. Er klopt geen hol van en de verhalen van Ecclestone en Montezomolo bevestigen dat. | |
THEFXR | zaterdag 30 september 2023 @ 10:11 |
nou, de laatste jaren is er ook personeel weggekocht door andere teams. | |
Tarado | zaterdag 30 september 2023 @ 10:15 |
Ook dat maar je zag natuurlijk al bij het sluiten van de vorige regels in 21 dat toen de motoren gelijkwaardiger werden hun voorsprong ook wegsmolt, al denk ik dat dit ook mede te danken is aan corona en er met een B versie van het jaar ervoor geracet werd. | |
vosss | zaterdag 30 september 2023 @ 10:25 |
Dat is het geval en exact hetgeen ik zeg. |