Tijdens de Mercedes dominantie was er meer strijd om het kampioenschap. Als Verstappen in Qatar kampioen wordt, dan is dat met nog vijf races te gaan. In 2022 werd-ie kampioen met nog vier races te gaan. Hamilton heeft nooit al zo vroeg het kampioenschap beslist: in 2015 en 2020 werd-ie kampioen met nog drie races te gaan.quote:Op donderdag 28 september 2023 16:26 schreef daNpy het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar het vergelijk < 2021 en 2023. F1 is nu eenmaal vrij saai, alleen seizoen 2021 was een flinke opschudder. Aangezien het onderwerp duidelijk weer de "dominantie" van RBR is, sluit ik me bij Evenstar aan. Tijdens de Mercedes dominantie hoorde je er helemaal niks van.
Tijdens de dominantie van Mercedes was er imho meer strijd doordat de teamgenoten van Hamilton beter waren dan de teamgenoten van Verstappen of Schumacher.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:29 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Tijdens de Mercedes dominantie was er meer strijd om het kampioenschap. Als Verstappen in Qatar kampioen wordt, dan is dat met nog vijf races te gaan. In 2022 werd-ie kampioen met nog vier races te gaan. Hamilton heeft nooit al zo vroeg het kampioenschap beslist: in 2015 en 2020 werd-ie kampioen met nog drie races te gaan.
Mansell werd kampioen met nog vijf races te gaan, Schumacher werd een keer kampioen met nog zes races te gaan. Bovendien waren die seizoenen een stuk korter dan nu. Dus de dominantie van Verstappen is niet uniek, maar je moet wel verder in de tijd teruggaan dan de dominante jaren van Mercedes.
Tijdens Bottas kon je ook gewoon in Australie al opschrijven dat Hamilton WDC ging worden.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:53 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Tijdens de dominantie van Mercedes was er imho meer strijd doordat de teamgenoten van Hamilton beter waren dan de teamgenoten van Verstappen of Schumacher.
Als je kijkt naar andere teams zal het verhaal wat anders zijn, denk ik.
Maar die tweede rijders haalden wel meer punten waardoor het kampioenschap later werd binnengehaald. Maar de dominantie was niets minder.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tijdens Bottas kon je ook gewoon in Australie al opschrijven dat Hamilton WDC ging worden.
Zelfde over Barichello. Irvine kon je misschien nog wel wat over spreken, maar over het algemeen hadden Hamilton en M Schumacher ook gewoon 2de rijders pur sang.
🤨quote:Op donderdag 28 september 2023 13:07 schreef Evenstar het volgende:
Het is gewoon de zoveelste poging om de F1 te beïnvloeden zodat er wijzigingen doorgevoerd worden zodat Mercedes weer mee kan komen.
Andere tijden andere puntentellingen ander aantal races.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:53 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Tijdens de dominantie van Mercedes was er imho meer strijd doordat de teamgenoten van Hamilton beter waren dan de teamgenoten van Verstappen of Schumacher.
Als je kijkt naar andere teams zal het verhaal wat anders zijn, denk ik.
Mwah als je kijkt dat McLaren opeens mee kan doen na jarenlang nergens te zijn. Als je dan ook bedenkt dat McLaren, Ferrari en Mercedes de hele jaar al stuivertje aan het wisselen zijn en Williams op sommige banen een prima wagen heeft kan je niet zeggen dat budgetcap niet werkt.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:48 schreef MoreDakka het volgende:
Niet zo gek toch? De nieuwe regels en de budgetcap hebben niets veranderd en de dominantie is bijna erger dan tijdens de Mercedes-dagen. Hype weg dus dan zijn we weer terug bij af.
In 2017, 2018, 2019, 2019 en 2020 wist je vóór het seizoen ook al wie er gingen winnen. Dat Mercedes hun auto terug heeft geschroefd om het zogenaamd spannend te maken maakt het alleen maar triester.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:29 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Tijdens de Mercedes dominantie was er meer strijd om het kampioenschap. Als Verstappen in Qatar kampioen wordt, dan is dat met nog vijf races te gaan. In 2022 werd-ie kampioen met nog vier races te gaan. Hamilton heeft nooit al zo vroeg het kampioenschap beslist: in 2015 en 2020 werd-ie kampioen met nog drie races te gaan.
Mansell werd kampioen met nog vijf races te gaan, Schumacher werd een keer kampioen met nog zes races te gaan. Bovendien waren die seizoenen een stuk korter dan nu. Dus de dominantie van Verstappen is niet uniek, maar je moet wel verder in de tijd teruggaan dan de dominante jaren van Mercedes.
Ja, de situatie wordt iets anders als je niet naar het rijderskampioenschap kijkt, maar naar de constructeurs. RBR is dit jaar kampioen geworden met nog zes races te gaan. Dat is uitzonderlijk dominant, nog nooit eerder gebeurd.quote:Op donderdag 28 september 2023 17:53 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Tijdens de dominantie van Mercedes was er imho meer strijd doordat de teamgenoten van Hamilton beter waren dan de teamgenoten van Verstappen of Schumacher.
Als je kijkt naar andere teams zal het verhaal wat anders zijn, denk ik.
Dat ze nu al kampioen zijn ligt niet aan de dominantie van Red Bull, maar aan het feit dat Ferrari, Mclaren en Mercedes stuivertje wisselen wie er op de 2e en 3e plek komt.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:36 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, de situatie wordt iets anders als je niet naar het rijderskampioenschap kijkt, maar naar de constructeurs. RBR is dit jaar kampioen geworden met nog zes races te gaan. Dat is uitzonderlijk dominant, nog nooit eerder gebeurd.
Je ziet in het verleden wel constructeurskampioenschappen met nog vijf races te gaan (McLaren in 1988, Ferrari in 2004). Constructeurskampioenschappen met nog vier races te gaan komen veel vaker voor. Dan kom je onder andere uit bij Mercedes (2015, 2016, 2019, 2020), maar ook bij Ferrari (2001, 2002), Williams (1992, 1993, 1996) en McLaren (1989).
Dus ook wat dat betreft was Mercedes niet uitzonderlijk dominant binnen één bepaald seizoen. Ze waren natuurlijk wel uitzonderlijk dominant als je kijkt naar het aaneenrijgen van kampioenschappen.
Uit jouw hele redenatie volgt juist dat RBR wel dominant is. Achter RBR is het stuivertje wisselen in de subtop, maar er is één team dat er heel duidelijk bovenuit springt: RBR. Dat is volgens mij toch de definitie van dominantie.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:39 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Dat ze nu al kampioen zijn ligt niet aan de dominantie van Red Bull, maar aan het feit dat Ferrari, Mclaren en Mercedes stuivertje wisselen wie er op de 2e en 3e plek komt.
Ja, Red Bull heeft absoluut de beste auto, maar ze zijn niet nu al kampioen omdat ze nog dominanter zijn dan Mercedes was in de gloriejaren. Zelfs Aston Martin heeft beel punten gepakt in de eerste paar races.
Allemaal veronderstellingen..quote:Op donderdag 28 september 2023 18:35 schreef Evenstar het volgende:
jarenlange lobby, achterkamer dealtjes over motoren etc etc.
Dat laatste (het profiteren op dit moment) is niet bewezen natuurlijk.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:43 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Allemaal veronderstellingen..
Wat wel 100% bewezen is is dat RB budgetoverschrijding heeft gepleegd waar ze nu van profiteren.
OK dat is waar.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:51 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat laatste (het profiteren op dit moment) is niet bewezen natuurlijk.
Het jaar 2021 vergde een hoop van zowel Verstappen als het team Redbull natuurlijk. De volledige focus in dat jaar lag op het binnenslepen van het wdc van Verstappen. De minimale overschrijding (1.4%) zal amper tot geen invloed hebben op de bolides van 2022 en 2023. Sterker nog, het gat ten tijde van seizoensstart 2022 was vele malen kleiner vergeleken met het gat nu. Sterker nog, Ferrari leek het te kloppen team ten tijde van de seizoensstart in 2022. Daarnaast is de auto van 2021 qua aero in geen enkel opzicht te vergelijken met de auto van vandaag de dag. Dus ja, hoeveel profijt zou RedBull nu nog hebben van die minor breach? Ik denk 0,0.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
OK dat is waar.
"Met het doel er nu van te profiteren"
of nog voorzichtiger
"Met de mogelijkheid er nu van te profiteren"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |