abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210780308
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 14:06 schreef daNpy het volgende:

[..]
Hello, zis is Toto Wolf, do zjoe want enzjin nekst yeahr?
Wolff heeft niets over de motor divisie te vertellen, dat is een apart bedrijf waar hij geen aandelen of rol in heeft.
pi_210780331
quote:
99s.gif Op donderdag 28 september 2023 18:54 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
OK dat is waar.
"Met het doel er nu van te profiteren"

of nog voorzichtiger

"Met de mogelijkheid er nu van te profiteren"
Minder windtunnel en CFD tijd is profiteren? Bijzonder verhaal weer.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 september 2023 @ 19:16:04 #253
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_210780371
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 18:35 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mwah als je kijkt dat McLaren opeens mee kan doen na jarenlang nergens te zijn. Als je dan ook bedenkt dat McLaren, Ferrari en Mercedes de hele jaar al stuivertje aan het wisselen zijn en Williams op sommige banen een prima wagen heeft kan je niet zeggen dat budgetcap niet werkt.

Red Bull heeft gewoon iets geniaals neergezet, zonder een jarenlange lobby, achterkamer dealtjes over motoren etc etc.

Ik vind het ook lastig om te zeggen dat RB echt zo dominant is als je kijkt hoe matig Perez is met die auto. De reden dat de laatstte jaren van Mercedes dominantie de titel later werd beslist was vaak ook omdat Bottas nog wat punten pakte.

2019 en 2020 was een easy 1-2 voor Mercedes.

2021 was Perez 4e, in 2022 was die 3e en dit jaar staat hij maar 33 punten voor op Lewis. Red Bull heeft zeker de beste auto, maar of die dominanter is dan de Mercedes in 2019-2020? Denk het eigenlijk niet. Enige reden dat Perez nog 2e staat ondanks zijn constante gefaal is omdat de gasten van de Max Verstappen podcast constant wisselen.
Max is ook wel bizar goed en constant. Dat waren de Merc coureurs niet. Er zaten altijd wel mindere resultaten tussen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_210780388
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wolff heeft niets over de motor divisie te vertellen, dat is een apart bedrijf waar hij geen aandelen of rol in heeft.
Op papier heb je daar helemaal gelijk in.
pi_210780444
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 17:48 schreef MoreDakka het volgende:
Niet zo gek toch? De nieuwe regels en de budgetcap hebben niets veranderd en de dominantie is bijna erger dan tijdens de Mercedes-dagen. Hype weg dus dan zijn we weer terug bij af.
Sorry hoor, maar dit is echt zo'n flauwekul. Er is een dominante coureur en wellicht rijdt die in een dominante auto. Dat weten we gewoonweg niet omdat Perez geen vergelijkingsmateriaal is.

Maar achter Verstappen zijn op dit moment 3 teams die om de podiumplekken strijden en in sommige races zelfs vier. En daarachter is het middenveld nog nooit zo close geweest en er is geen onbetwist achterhoede team meer. Kun je je nog een periode herinneren waarin dat ook zo was?

Het nieuwe reglement werkt als een dolle. Beste wat de F1 in jaren heeft gedaan. Alleen Verstappen vertekent de boel enorm omdat de combinatie met de RB de absolute perfectie nadert.
pi_210780446
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Op papier heb je daar helemaal gelijk in.
Sowieso, Williams met Dorilton als eigenaar gaat zo'n dreigement meteen bij de FIA neerleggen en dan heeft Mercedes en Wolff een heel groot probleem.

Waarom nou altijd dit soort bullshit de lucht in gooien?
pi_210780459
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Sowieso, Williams met Dorilton als eigenaar gaat zo'n dreigement meteen bij de FIA neerleggen en dan heeft Mercedes en Wolff een heel groot probleem.

Waarom nou altijd dit soort bullshit de lucht in gooien?
Ja, dat weet ik ook niet. Maar als Toto niet wil dat er motoren worden geleverd aan team x dan komen ze er niet.
pi_210780691
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:22 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar dit is echt zo'n flauwekul. Er is een dominante coureur en wellicht rijdt die in een dominante auto. Dat weten we gewoonweg niet omdat Perez geen vergelijkingsmateriaal is.

Maar achter Verstappen zijn op dit moment 3 teams die om de podiumplekken strijden en in sommige races zelfs vier. En daarachter is het middenveld nog nooit zo close geweest en er is geen onbetwist achterhoede team meer. Kun je je nog een periode herinneren waarin dat ook zo was?

Het nieuwe reglement werkt als een dolle. Beste wat de F1 in jaren heeft gedaan. Alleen Verstappen vertekent de boel enorm omdat de combinatie met de RB de absolute perfectie nadert.
Waarom kijken er dan veel minder mensen?

Het gevecht in het middenveld is altijd al close geweest. Was ook zo in 2021 met de oude auto's. McLaren won toen ook een race, net als Alpine. De grootste verandering is dat Mercedes van de absolute top naast Red Bull naar het middenveld is afgezakt waardoor dat gevecht groter is geworden en er meer auto's kans hebben op een podium.
  donderdag 28 september 2023 @ 19:58:45 #259
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_210780846
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom kijken er dan veel minder mensen?

Het gevecht in het middenveld is altijd al close geweest. Was ook zo in 2021 met de oude auto's. McLaren won toen ook een race, net als Alpine. De grootste verandering is dat Mercedes van de absolute top naast Red Bull naar het middenveld is afgezakt waardoor dat gevecht groter is geworden en er meer auto's kans hebben op een podium.
Veel minder???

https://www.gpblog.com/en(...)021-peak-season.html

quote:
Despite the slight decline in viewers, there is also good news, as the number of spectators at Grands Prix continues to increase around the world, the number of people interested on social media is growing and the Netflix series Drive to Survive is immensely popular. Incidentally, Liberty Media - the owner of Formula 1 - did announce last week that it recorded lower revenues in the second quarter of 2023 compared to the same period a year earlier. This was mainly due to the late cancellation of the Emilia-Romagna Grand Prix, which was removed from the calendar at the last minute due to severe weather and flooding.
pi_210780924
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom kijken er dan veel minder mensen?

Er kijken niet veel minder mensen. En verder heb ik geen behoefte om daar oorzaken voor te zoeken als het wel zo was. Ik geef alleen repliek over je onzin dat de reglementen niet zouden werken.

Maar serieus, als je niet ziet dat deze reglementen werken dan weet ik echt niet waar je al het hele seizoen naar zit te kijken hoor. En hetzelfde geldt wat mij betreft voor de budgetcap, die werkt ook gewoon.
pi_210781011
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 20:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Er kijken niet veel minder mensen. En verder heb ik geen behoefte om daar oorzaken voor te zoeken als het wel zo was. Ik geef alleen repliek over je onzin dat de reglementen niet zouden werken.

Maar serieus, als je niet ziet dat deze reglementen werken dan weet ik echt niet waar je al het hele seizoen naar zit te kijken hoor. En hetzelfde geldt wat mij betreft voor de budgetcap, die werkt ook gewoon.
Er zit echt weinig verschil tussen de gemiddelde 2021 race en de gemiddelde 2023 race wat betreft gevecht in het middenveld. Kijk maar terug.

De vraag is dus waar het goed voor is, als het ook niet helpt om dominantie tegen te gaan.
  donderdag 28 september 2023 @ 20:11:58 #262
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_210781021
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom kijken er dan veel minder mensen?

Geloof er niks van.
Misschien als je alleen de VS telt.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_210781720
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:06 schreef tja77 het volgende:

[..]
Het jaar 2021 vergde een hoop van zowel Verstappen als het team Redbull natuurlijk. De volledige focus in dat jaar lag op het binnenslepen van het wdc van Verstappen. De minimale overschrijding (1.4%) zal amper tot geen invloed hebben op de bolides van 2022 en 2023. Sterker nog, het gat ten tijde van seizoensstart 2022 was vele malen kleiner vergeleken met het gat nu. Sterker nog, Ferrari leek het te kloppen team ten tijde van de seizoensstart in 2022. Daarnaast is de auto van 2021 qua aero in geen enkel opzicht te vergelijken met de auto van vandaag de dag. Dus ja, hoeveel profijt zou RedBull nu nog hebben van die minor breach? Ik denk 0,0.

Ik denk ook dat als je Toto/Lewis/Norris/Leclerc vraagt of ze volgend seizoen liever 1.4% meer ontwikkelingsbudget willen dan de overige teams, of liever de kennis van Adrian Newey willen, dat ze voor dat laatste kiezen. Newey is de gamechanger (in combinatie met Verstappen). Niet die minor breach.
Ik heb al 100x gezegd dat met name Verstappen en natuurlijk ook Newey het verschil maken maar dat maakt de suggestieve leugenachtige opmerkingen over concurrerende teams nog niet waar.
Wie dit leest is gek
  Moderator / Redactie Sport donderdag 28 september 2023 @ 21:44:14 #264
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210782215
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 20:11 schreef wdn het volgende:

[..]
Geloof er niks van.
Misschien als je alleen de VS telt.
Er kijken minder mensen dan tov 2021. Dat is normaal na zo'n extreme groei.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 28 september 2023 @ 21:57:34 #265
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_210782435
quote:
99s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:05 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Ik heb al 100x gezegd dat met name Verstappen en natuurlijk ook Newey het verschil maken maar dat maakt de suggestieve leugenachtige opmerkingen over concurrerende teams nog niet waar.
Que?
Wie maakt er opmerkingen over andere teams?
En als die opmerkingen suggestief en leugenachtig zijn, dan zijn ze toch ook gewoon niet waar?
  donderdag 28 september 2023 @ 21:58:34 #266
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210782447
quote:
14s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Max is ook wel bizar goed en constant. Dat waren de Merc coureurs niet. Er zaten altijd wel mindere resultaten tussen
Niet alleen de coureurs waren niet altijd scherp, ook de rest van het team maakte af en toe een misser qua strategie etc. Dat team was niet zo’n geoliede machine als RBR nu is.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 28 september 2023 @ 22:28:11 #267
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_210782854
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 18:42 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Uit jouw hele redenatie volgt juist dat RBR wel dominant is. Achter RBR is het stuivertje wisselen in de subtop, maar er is één team dat er heel duidelijk bovenuit springt: RBR. Dat is volgens mij toch de definitie van dominantie.
Niet echt.

Als Mercedes gewoon 2e team was geweest, zoals Red Bull dat wel was in 2021 en 2020 dan was Red Bull niet nu al kampioen geweest.

Ik snap jou beredenering ook wel, maar je kan niet zeggen "ze zijn vroeg kampioen geworden, dus waren ze dominant". Het ligt er echt aan of er een duidelijke tweede team is.

2021 (Red Bull duidelijk tweede team, 28 punten verschil met Mercedes, maar een flink gat van 262 punten naar 3e plek)
1 - Mercedes 613.5
2 - Red Bull 585.5
3 - Ferrari 323.5

2020 (Red Bull tweede team, maar 254 punten verschil met Mercedes en 117 punten boven Mclaren)
1 - Mercedes 573
2 - Red Bull 319
3 - Mclaren 202

2023
1 - Red Bull 623
2 - Mercedes 305
3 - Ferrari 285
4 - Aston Martin 221

Er zit nog geen 100 punten tussen nummer 2 en 4. Als Mercedes en/of Ferrari zaken beter op orde had aan het begin was Red Bull niet nu al kampioen geweest. Dat is wat ik probeer aan te geven. Hoe vroeg je kampioen bent zegt niet altijd iets over hoe dominant je daadwerkelijk bent. Of je moet een andere definitie van dominant hebben dan dat ik heb.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 28 september 2023 @ 22:34:11 #268
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_210782917
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom kijken er dan veel minder mensen?

Het gevecht in het middenveld is altijd al close geweest. Was ook zo in 2021 met de oude auto's. McLaren won toen ook een race, net als Alpine. De grootste verandering is dat Mercedes van de absolute top naast Red Bull naar het middenveld is afgezakt waardoor dat gevecht groter is geworden en er meer auto's kans hebben op een podium.
Dat is toch al uitgelegd? De DTS en 2021 kijkers die komen er nu achter dat 9 van de 10 races helemaal niet zoveel spektakel opleveren. 2021 was uniek en DTS (hoe leuk ik het persoonlijk ook vind) vertekend alles wel flink. Die haken nu weer af.

En dit ging volgens mij niet om kijkcijfers toch? Alleen over social media geneuzel.

In de VS breekt dit seizoen records qua kijkcijfers. Meeste races zijn gewoon uitverkocht. Daarnaast kan iets ook een plafond bereiken. Op een gegeven moment kan je niet meer groeien.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 28 september 2023 @ 22:40:11 #269
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_210782970
quote:
99s.gif Op donderdag 28 september 2023 18:43 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Allemaal veronderstellingen..
Wat wel 100% bewezen is is dat RB budgetoverschrijding heeft gepleegd waar ze nu van profiteren.
Mja, zijn de woorden Montezemolo (via Lauda) en aagezien dit nooit is tegengesproken (naar mijn weten) ga ik er van uit dat het waar is ja. Mercedes had een voorsprong van 8 jaar op het hele veld en hebben daarom lopen pushen. Dat ze met een teruggeschroefde motor met twee vingers in de neus konden winnen en ook nog eens keihard onderuit zijn gegaan sinds die motoren zijn aangepast .... mja 1+1 wat mij betreft.
pi_210783979
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom kijken er dan veel minder mensen?

Het gevecht in het middenveld is altijd al close geweest. Was ook zo in 2021 met de oude auto's. McLaren won toen ook een race, net als Alpine. De grootste verandering is dat Mercedes van de absolute top naast Red Bull naar het middenveld is afgezakt waardoor dat gevecht groter is geworden en er meer auto's kans hebben op een podium.
Vergeet niet dat Ferrari gewoon met de beste auto aan 2022 begon.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_210786765
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:40 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mja, zijn de woorden Montezemolo (via Lauda) en aagezien dit nooit is tegengesproken (naar mijn weten) ga ik er van uit dat het waar is ja. Mercedes had een voorsprong van 8 jaar op het hele veld en hebben daarom lopen pushen. Dat ze met een teruggeschroefde motor met twee vingers in de neus konden winnen en ook nog eens keihard onderuit zijn gegaan sinds die motoren zijn aangepast .... mja 1+1 wat mij betreft.
Tja dat kun jij vinden. Over oude koeien gesproken..
Maar waarom interesseer je je nog voor deze sport als je zo zeker weet dat de FIA alles in achterkamertjes en via duister dealtjes met Mercedes regelt?
Er wordt zo veel geregeld, hadden ze de beslissingen van Masi dan in 2021 ook niet terug kunnen draaien?
Wie dit leest is gek
pi_210786930
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:40 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mja, zijn de woorden Montezemolo (via Lauda) en aagezien dit nooit is tegengesproken (naar mijn weten) ga ik er van uit dat het waar is ja. Mercedes had een voorsprong van 8 jaar op het hele veld en hebben daarom lopen pushen. Dat ze met een teruggeschroefde motor met twee vingers in de neus konden winnen en ook nog eens keihard onderuit zijn gegaan sinds die motoren zijn aangepast .... mja 1+1 wat mij betreft.
Dit. Het feit dat ze die enorme voorsprong die ze hadden binnen 7 jaar volledig kwijt waren zegt ook alles. Als je 8 jaar voorsprong weet weg te gooien in 7 jaar, terwijl je een groot deel van die periode ook nog eens meer budget had dan de rest.....Het is gewoon helemaal geen bijzonder team, ze hebben alleen een periode van dominantie gehad omdat ze handjeklap hebben gedaan met de FIA.

Dat zie je nu dus ook weer. Totaal verkeerd concept in 2022, nieuw concept in 2023 waarmee ze ook niet in de buurt komen. Ze hebben gewoon geen idee wat ze moeten doen. Totaal geen flauw benul van hoe hun eigen auto werkt.

Waarschijnlijk gaan ze in 2025 weer dreigen dat ze de F1 gaan verlaten tenzij er weer 1 of ander concept wordt ingevoerd dat ze zelf al vijf jaar aan het ontwikkelen zijn..
pi_210787774
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dit. Het feit dat ze die enorme voorsprong die ze hadden binnen 7 jaar volledig kwijt waren zegt ook alles. Als je 8 jaar voorsprong weet weg te gooien in 7 jaar, terwijl je een groot deel van die periode ook nog eens meer budget had dan de rest.....Het is gewoon helemaal geen bijzonder team, ze hebben alleen een periode van dominantie gehad omdat ze handjeklap hebben gedaan met de FIA.

Dat zie je nu dus ook weer. Totaal verkeerd concept in 2022, nieuw concept in 2023 waarmee ze ook niet in de buurt komen. Ze hebben gewoon geen idee wat ze moeten doen. Totaal geen flauw benul van hoe hun eigen auto werkt.

Waarschijnlijk gaan ze in 2025 weer dreigen dat ze de F1 gaan verlaten tenzij er weer 1 of ander concept wordt ingevoerd dat ze zelf al vijf jaar aan het ontwikkelen zijn..
Ze komen wel degelijk in de buurt. Mercedes is inmiddels weer opgeklommen tot het tweede team. Hamilton heeft Perez bijna ingehaald.

En dominante teams komen en gaan. RBR heeft ook seizoenen gekend waarin ze het heel matig deden. Williams was jaren achter elkaar het dominante team en kijk waar ze nu staan. Het is heel gebruikelijk dat één team enkele jaren dominant is. Het bijzondere aan Mercedes is dat ze dat uitzonderlijk lang geweest zijn. Daar gaan mensen dan complotten omheen verzinnen, omdat ze het anders niet kunnen handelen.

Overigens, het team dat dominant is én bewezen een groter budget had dan de rest... dat team heet geen Mercedes.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2023 15:09:13 ]
  vrijdag 29 september 2023 @ 15:09:30 #274
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210787781
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:40 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mja, zijn de woorden Montezemolo (via Lauda) en aagezien dit nooit is tegengesproken (naar mijn weten) ga ik er van uit dat het waar is ja. Mercedes had een voorsprong van 8 jaar op het hele veld en hebben daarom lopen pushen. Dat ze met een teruggeschroefde motor met twee vingers in de neus konden winnen en ook nog eens keihard onderuit zijn gegaan sinds die motoren zijn aangepast .... mja 1+1 wat mij betreft.
Hoe kom je aan die 8 jaar, waren die PU regels al zo lang van te voren bekend?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 september 2023 @ 15:29:14 #275
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_210787932
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:09 schreef Tarado het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die 8 jaar, waren die PU regels al zo lang van te voren bekend?
Nee, die waren niet bekend, dat is juist het hele probleem. Mercedes is schijnbaar in 2007 al begonnen met het bouwen van een V6 Hybride. Daarna hebben ze bij de FIA er op aangedrongen dat de nieuwe regelementen netjes aansloten bij de motoren waar zij al jaren mee bezig waren. De rest is dus veel later begonnen met het ontwikkelen en liepen al meteen jaren achter.

7/8 jaar is misschien wel wat overdreven en gechargeerd. Als ik het goed heb is pas in 2011 besloten dat ze vanaf 2014 aan de V6 motoren gingen, dus toen had Mercedes al een voorsprong van vier jaar, terwijl de rest nog moest beginnen.
pi_210788162
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:29 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Nee, die waren niet bekend, dat is juist het hele probleem. Mercedes is schijnbaar in 2007 al begonnen met het bouwen van een V6 Hybride. Daarna hebben ze bij de FIA er op aangedrongen dat de nieuwe regelementen netjes aansloten bij de motoren waar zij al jaren mee bezig waren. De rest is dus veel later begonnen met het ontwikkelen en liepen al meteen jaren achter.

7/8 jaar is misschien wel wat overdreven en gechargeerd. Als ik het goed heb is pas in 2011 besloten dat ze vanaf 2014 aan de V6 motoren gingen, dus toen had Mercedes al een voorsprong van vier jaar, terwijl de rest nog moest beginnen.
Die jarenlange voorsprong van de Mercedes motor is de enige reden van die vele titels van Lewis.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_210788375
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:29 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Nee, die waren niet bekend, dat is juist het hele probleem. Mercedes is schijnbaar in 2007 al begonnen met het bouwen van een V6 Hybride. Daarna hebben ze bij de FIA er op aangedrongen dat de nieuwe regelementen netjes aansloten bij de motoren waar zij al jaren mee bezig waren. De rest is dus veel later begonnen met het ontwikkelen en liepen al meteen jaren achter.

7/8 jaar is misschien wel wat overdreven en gechargeerd. Als ik het goed heb is pas in 2011 besloten dat ze vanaf 2014 aan de V6 motoren gingen, dus toen had Mercedes al een voorsprong van vier jaar, terwijl de rest nog moest beginnen.
Dus Mercedes heeft vanaf 2007 vier jaar lang aan een motor gewerkt zonder dat ze wisten of de motor ooit gebruikt zou worden?
Hoe weten we zo zeker dat de FIA volledig heeft geluisterd naar wat Mercedes wilde?
  vrijdag 29 september 2023 @ 20:32:53 #278
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_210790310
In eerste instantie was men van plan om vanaf 2013 een 4 cilinder motor te gaan gebruiken, maar toen Audi zich terugtrok zijn ze overgestapt op een V6 en is de introductie verplaatst naar 2014.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 23:01:11 #279
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_210791572
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:40 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mja, zijn de woorden Montezemolo (via Lauda) en aagezien dit nooit is tegengesproken (naar mijn weten) ga ik er van uit dat het waar is ja. Mercedes had een voorsprong van 8 jaar op het hele veld en hebben daarom lopen pushen. Dat ze met een teruggeschroefde motor met twee vingers in de neus konden winnen en ook nog eens keihard onderuit zijn gegaan sinds die motoren zijn aangepast .... mja 1+1 wat mij betreft.
Het is een engine freeze. Dat ze achter liggen komt door de aero regs. Ben ook benieuwd wat je bron is.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 30 september 2023 @ 00:06:08 #280
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210791848
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 september 2023 16:03 schreef vosss het volgende:

[..]
Die jarenlange voorsprong van de Mercedes motor is de enige reden van die vele titels van Lewis.
Dat heeft zeker meegeholpen maar het gaat erom of Mercedes veel eerder dan de rest met de ontwikkeling ervan gestart is.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 30 september 2023 @ 00:13:14 #281
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_210791886
GefeliciMax *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_210791911
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 00:06 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat heeft zeker meegeholpen maar het gaat erom of Mercedes veel eerder dan de rest met de ontwikkeling ervan gestart is.
Ja. Dat zijn ze.
  zaterdag 30 september 2023 @ 08:41:21 #283
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210792838
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 00:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ja. Dat zijn ze.
Als je daar dan ook een goeie bron over hebt, ik heb alleen maar speculatie gezien daarover.
pi_210792889
Max gaat gewoon P10 kwalificeren voor de sprint race om zondag kampioen te worden :P
pi_210792899
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:41 schreef Tarado het volgende:

[..]
Als je daar dan ook een goeie bron over hebt, ik heb alleen maar speculatie gezien daarover.
Ik zal even het contract opsnorren dat Wolff destijds met Ecclestone heeft ondertekend, wacht ff....

Maar zonder gekheid, veel verder dan Ecclestone die toegeeft dat Ross Brawn al jaren aan de nieuwe F1 motor werkte met de FIA voor de andere teams wisten wat er ging gebeuren ga je in de media niks vinden.

https://www.independent.c(...)estone-10506861.html

quote:
“The problem is Mercedes actually had a big, big start on anybody else because the guy who was there at that time was Ross Brawn and he was on the FIA working group with this engine, knew all about what the engine was going to be and Mercedes started working on this new engine before anybody knew there was going to be an engine change.”
En verder is het gewoon 1+1=2

[ Bericht 22% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 30-09-2023 08:55:29 ]
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:01:55 #286
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210792940
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik zal even het contract opsnorren dat Wolff destijds met Ecclestone heeft ondertekend, wacht ff....

Maar zonder gekheid, veel verder dan Ecclestone die toegeeft dat Ross Brawn al jaren aan de nieuwe F1 motor werkte met de FIA voor de andere teams wisten wat er ging gebeuren ga je in de media niks vinden.

https://www.independent.c(...)estone-10506861.html
[..]
En verder is het gewoon 1+1=2

Die anderen hadden ook 5 jaar de tijd dus ik vind het meer een verhaal van slechte verliezers, wat je de FIA wel kan verwijten dat ze eerder in hadden kunnen grijpen om het wat eerlijker te maken, daar hebben ze te lang mee gewacht.
pi_210792959
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:01 schreef Tarado het volgende:

[..]
Die anderen hadden ook 5 jaar de tijd dus ik vind het meer een verhaal van slechte verliezers, wat je de FIA wel kan verwijten dat ze eerder in hadden kunnen grijpen om het wat eerlijker te maken, daar hebben ze te lang mee gewacht.
Vijf jaar de tijd om een concept te ontwikkelen dat je tegenstander al op de plank heeft liggen en in die vijf jaar kan perfectioneren? Dat vind jij een eerlijk speelveld?
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:13:39 #288
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210792996
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Vijf jaar de tijd om een concept te ontwikkelen dat je tegenstander al op de plank heeft liggen en in die vijf jaar kan perfectioneren? Dat vind jij een eerlijk speelveld?
Ik heb het toch niet over eerlijk want dat is F1 gewoon niet, je hebt nu ook een situatie dat Red Bull van scratch een motor moet bouwen voor 2026 en die 3 anderen daar in principe een voorsprong in hebben.
En het blijft speculatie, ook in dat artikel zou Brawn dat allemaal bekokstoofd hebben terwijl hij eind 2008 nog niet eens wist wat voor motor het best in die Brawn GP zou passen, ze kozen toen voor de Mercedes V8 omdat die het beste in de enginebay paste.
pi_210793057
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:13 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ik heb het toch niet over eerlijk want dat is F1 gewoon niet, je hebt nu ook een situatie dat Red Bull van scratch een motor moet bouwen voor 2026 en die 3 anderen daar in principe een voorsprong in hebben.
En het blijft speculatie, ook in dat artikel zou Brawn dat allemaal bekokstoofd hebben terwijl hij eind 2008 nog niet eens wist wat voor motor het best in die Brawn GP zou passen, ze kozen toen voor de Mercedes V8 omdat die het beste in de enginebay paste.
Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken omdat die hybride V6 een totaal ander concept was.
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:24:15 #290
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793074
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken omdat die hybride V6 een totaal ander concept was.
Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat Brawn niet een motorenleverancier een voordeel zou geven voordat hij wist dat hij ermee in zee zou gaan.
pi_210793121
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:24 schreef Tarado het volgende:

[..]
Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat Brawn niet een motorenleverancier een voordeel zou geven voordat hij wist dat hij ermee in zee zou gaan.
Tegelijkertijd zijn toen waarschijnlijk ook de gesprekken al gestart voor de Mercedes overname van Brawn GP, dus zo gek is het allemaal niet.

Natuurlijk is het deels speculatie, maar Ecclestone was er bij en die zegt het gewoon zonder enig voorbehoud. En dan komt nu vast het 'ja maar Ecclestone'-argument. Maar als we zelfs mensen die er bij waren en de baas waren niet als bron accepteren dan wordt het wel een lastige discussie.
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:45:47 #292
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793252
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Tegelijkertijd zijn toen waarschijnlijk ook de gesprekken al gestart voor de Mercedes overname van Brawn GP, dus zo gek is het allemaal niet.

Natuurlijk is het deels speculatie, maar Ecclestone was er bij en die zegt het gewoon zonder enig voorbehoud. En dan komt nu vast het 'ja maar Ecclestone'-argument. Maar als we zelfs mensen die er bij waren en de baas waren niet als bron accepteren dan wordt het wel een lastige discussie.
Dat de FIA naar Mercedes geluisterd heeft over die hybrid motoren geloof ik best wel omdat ze graag een grote autofabrikant erbij wilden hebben nadat zowel Toyota als Honda er de brui aan gaven.

Maar dan nog kom ik niet aan jaren voorsprong omdat dat niet in de tijdlijn past.
pi_210793308
Als ik mij goed herinner had de Mercedes gewoon de turbo as door de motor heen ontwikkelt, terwijl andere fabrikanten een traditioneel recept gekozen hadden.
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 09:58:04 #294
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_210793344
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:48 schreef StephanL het volgende:
Max gaat gewoon P10 kwalificeren voor de sprint race om zondag kampioen te worden :P
Nee gaat die niet. Ik ken Max als iemand die echt alles wil winnen. Wanneer hij kampioen wordt boeit niks. Laatst werd iemand kampioen tijdens een red flag. Je bent kampioen. Daar gaat het om :lijstje:
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 09:58:45 #295
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_210793353
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:53 schreef THEFXR het volgende:
Als ik mij goed herinner had de Mercedes gewoon de turbo as door de motor heen ontwikkelt, terwijl andere fabrikanten een traditioneel recept gekozen hadden.
Hot V concept dus?
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:58:49 #296
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_210793355
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Tegelijkertijd zijn toen waarschijnlijk ook de gesprekken al gestart voor de Mercedes overname van Brawn GP, dus zo gek is het allemaal niet.

Natuurlijk is het deels speculatie, maar Ecclestone was er bij en die zegt het gewoon zonder enig voorbehoud. En dan komt nu vast het 'ja maar Ecclestone'-argument. Maar als we zelfs mensen die er bij waren en de baas waren niet als bron accepteren dan wordt het wel een lastige discussie.
Een beetje rare uitspraak van Ecclestone.

Zoals ik hierboven al had aangegeven was het de bedoeling dat er in 2013 gereden werd met een viercilinder motor. Die plannen zijn ook eind 2010 goedgekeurd door de WMSC. Nadat Audi zich uiteindelijk toch terugtrok, zijn die plannen veranderd naar een V6 en zou dat pas in 2014 ingaan. En dat is in in juni 2011 goedgekeurd door de WMSC.

Dus dat Mercedes al drie jaar wist wat voor motor het zou worden lijkt me sterk. Dat ze (nadat de viercilinder werd gecanceld) gelobbyd hebben voor hun V6 zou kunnen, maar waarvoor hadden ze die dan ontwikkeld?
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 30 september 2023 @ 10:10:15 #297
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793441
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:53 schreef THEFXR het volgende:
Als ik mij goed herinner had de Mercedes gewoon de turbo as door de motor heen ontwikkelt, terwijl andere fabrikanten een traditioneel recept gekozen hadden.
Dit ja, het is toch ook verder geen probleem om te erkennen dat zij dat gewoon geweldig gedaan hebben.

Dit alles heeft er toe geleid dat ze op chassis gebied nooit het onderste uit de kan hebben hoeven halen en daar zien we nu de resultaten van.
pi_210793449
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:58 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Een beetje rare uitspraak van Ecclestone.

Zoals ik hierboven al had aangegeven was het de bedoeling dat er in 2013 gereden werd met een viercilinder motor. Die plannen zijn ook eind 2010 goedgekeurd door de WMSC. Nadat Audi zich uiteindelijk toch terugtrok, zijn die plannen veranderd naar een V6 en zou dat pas in 2014 ingaan. En dat is in in juni 2011 goedgekeurd door de WMSC.

Dus dat Mercedes al drie jaar wist wat voor motor het zou worden lijkt me sterk. Dat ze (nadat de viercilinder werd gecanceld) gelobbyd hebben voor hun V6 zou kunnen, maar waarvoor hadden ze die dan ontwikkeld?
We hebben de uitspraken van Ecclestone en we hebben de ontboezeming van Lauda volgens Montezomolo dat Mercedes de V6 hybrid al sinds 2007 aan het ontwikkelen was. Waarvoor? Geen idee. Misschien voor een andere klasse of misschien voor de wegmarkt?

Het punt is dat we mensen die er dichterbij staan niet geloven omdat we zo graag willen geloven dat het allemaal eerlijk verloopt.

Er zijn te veel signalen om nog te geloven dat één fabrikant in staat is om in dezelfde periode een motor te bouwen die 7 jaar dominant blijft en in de eerste jaren teruggeschroefd moet worden omdat anders het hele veld op twee ronden wordt gezet.

Zeker gelet op het feit dat die fantastische motorenbouwer die dat voor elkaar kreeg vervolgens binnen die 7 jaar, waarvan grotendeels met het grootste budget, weer ingehaald wordt door Honda.

Er klopt geen hol van en de verhalen van Ecclestone en Montezomolo bevestigen dat.
pi_210793453
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:10 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dit ja, het is toch ook verder geen probleem om te erkennen dat zij dat gewoon geweldig gedaan hebben.

Dit alles heeft er toe geleid dat ze op chassis gebied nooit het onderste uit de kan hebben hoeven halen en daar zien we nu de resultaten van.
nou, de laatste jaren is er ook personeel weggekocht door andere teams.
  zaterdag 30 september 2023 @ 10:15:32 #300
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793481
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:11 schreef THEFXR het volgende:

[..]
nou, de laatste jaren is er ook personeel weggekocht door andere teams.
Ook dat maar je zag natuurlijk al bij het sluiten van de vorige regels in 21 dat toen de motoren gelijkwaardiger werden hun voorsprong ook wegsmolt, al denk ik dat dit ook mede te danken is aan corona en er met een B versie van het jaar ervoor geracet werd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')