abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210788162
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:29 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Nee, die waren niet bekend, dat is juist het hele probleem. Mercedes is schijnbaar in 2007 al begonnen met het bouwen van een V6 Hybride. Daarna hebben ze bij de FIA er op aangedrongen dat de nieuwe regelementen netjes aansloten bij de motoren waar zij al jaren mee bezig waren. De rest is dus veel later begonnen met het ontwikkelen en liepen al meteen jaren achter.

7/8 jaar is misschien wel wat overdreven en gechargeerd. Als ik het goed heb is pas in 2011 besloten dat ze vanaf 2014 aan de V6 motoren gingen, dus toen had Mercedes al een voorsprong van vier jaar, terwijl de rest nog moest beginnen.
Die jarenlange voorsprong van de Mercedes motor is de enige reden van die vele titels van Lewis.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_210788375
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:29 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Nee, die waren niet bekend, dat is juist het hele probleem. Mercedes is schijnbaar in 2007 al begonnen met het bouwen van een V6 Hybride. Daarna hebben ze bij de FIA er op aangedrongen dat de nieuwe regelementen netjes aansloten bij de motoren waar zij al jaren mee bezig waren. De rest is dus veel later begonnen met het ontwikkelen en liepen al meteen jaren achter.

7/8 jaar is misschien wel wat overdreven en gechargeerd. Als ik het goed heb is pas in 2011 besloten dat ze vanaf 2014 aan de V6 motoren gingen, dus toen had Mercedes al een voorsprong van vier jaar, terwijl de rest nog moest beginnen.
Dus Mercedes heeft vanaf 2007 vier jaar lang aan een motor gewerkt zonder dat ze wisten of de motor ooit gebruikt zou worden?
Hoe weten we zo zeker dat de FIA volledig heeft geluisterd naar wat Mercedes wilde?
  vrijdag 29 september 2023 @ 20:32:53 #278
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_210790310
In eerste instantie was men van plan om vanaf 2013 een 4 cilinder motor te gaan gebruiken, maar toen Audi zich terugtrok zijn ze overgestapt op een V6 en is de introductie verplaatst naar 2014.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 23:01:11 #279
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_210791572
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:40 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mja, zijn de woorden Montezemolo (via Lauda) en aagezien dit nooit is tegengesproken (naar mijn weten) ga ik er van uit dat het waar is ja. Mercedes had een voorsprong van 8 jaar op het hele veld en hebben daarom lopen pushen. Dat ze met een teruggeschroefde motor met twee vingers in de neus konden winnen en ook nog eens keihard onderuit zijn gegaan sinds die motoren zijn aangepast .... mja 1+1 wat mij betreft.
Het is een engine freeze. Dat ze achter liggen komt door de aero regs. Ben ook benieuwd wat je bron is.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 30 september 2023 @ 00:06:08 #280
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210791848
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 september 2023 16:03 schreef vosss het volgende:

[..]
Die jarenlange voorsprong van de Mercedes motor is de enige reden van die vele titels van Lewis.
Dat heeft zeker meegeholpen maar het gaat erom of Mercedes veel eerder dan de rest met de ontwikkeling ervan gestart is.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 30 september 2023 @ 00:13:14 #281
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_210791886
GefeliciMax *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_210791911
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 00:06 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat heeft zeker meegeholpen maar het gaat erom of Mercedes veel eerder dan de rest met de ontwikkeling ervan gestart is.
Ja. Dat zijn ze.
  zaterdag 30 september 2023 @ 08:41:21 #283
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210792838
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 00:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ja. Dat zijn ze.
Als je daar dan ook een goeie bron over hebt, ik heb alleen maar speculatie gezien daarover.
pi_210792889
Max gaat gewoon P10 kwalificeren voor de sprint race om zondag kampioen te worden :P
pi_210792899
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:41 schreef Tarado het volgende:

[..]
Als je daar dan ook een goeie bron over hebt, ik heb alleen maar speculatie gezien daarover.
Ik zal even het contract opsnorren dat Wolff destijds met Ecclestone heeft ondertekend, wacht ff....

Maar zonder gekheid, veel verder dan Ecclestone die toegeeft dat Ross Brawn al jaren aan de nieuwe F1 motor werkte met de FIA voor de andere teams wisten wat er ging gebeuren ga je in de media niks vinden.

https://www.independent.c(...)estone-10506861.html

quote:
“The problem is Mercedes actually had a big, big start on anybody else because the guy who was there at that time was Ross Brawn and he was on the FIA working group with this engine, knew all about what the engine was going to be and Mercedes started working on this new engine before anybody knew there was going to be an engine change.”
En verder is het gewoon 1+1=2

[ Bericht 22% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 30-09-2023 08:55:29 ]
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:01:55 #286
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210792940
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik zal even het contract opsnorren dat Wolff destijds met Ecclestone heeft ondertekend, wacht ff....

Maar zonder gekheid, veel verder dan Ecclestone die toegeeft dat Ross Brawn al jaren aan de nieuwe F1 motor werkte met de FIA voor de andere teams wisten wat er ging gebeuren ga je in de media niks vinden.

https://www.independent.c(...)estone-10506861.html
[..]
En verder is het gewoon 1+1=2

Die anderen hadden ook 5 jaar de tijd dus ik vind het meer een verhaal van slechte verliezers, wat je de FIA wel kan verwijten dat ze eerder in hadden kunnen grijpen om het wat eerlijker te maken, daar hebben ze te lang mee gewacht.
pi_210792959
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:01 schreef Tarado het volgende:

[..]
Die anderen hadden ook 5 jaar de tijd dus ik vind het meer een verhaal van slechte verliezers, wat je de FIA wel kan verwijten dat ze eerder in hadden kunnen grijpen om het wat eerlijker te maken, daar hebben ze te lang mee gewacht.
Vijf jaar de tijd om een concept te ontwikkelen dat je tegenstander al op de plank heeft liggen en in die vijf jaar kan perfectioneren? Dat vind jij een eerlijk speelveld?
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:13:39 #288
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210792996
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Vijf jaar de tijd om een concept te ontwikkelen dat je tegenstander al op de plank heeft liggen en in die vijf jaar kan perfectioneren? Dat vind jij een eerlijk speelveld?
Ik heb het toch niet over eerlijk want dat is F1 gewoon niet, je hebt nu ook een situatie dat Red Bull van scratch een motor moet bouwen voor 2026 en die 3 anderen daar in principe een voorsprong in hebben.
En het blijft speculatie, ook in dat artikel zou Brawn dat allemaal bekokstoofd hebben terwijl hij eind 2008 nog niet eens wist wat voor motor het best in die Brawn GP zou passen, ze kozen toen voor de Mercedes V8 omdat die het beste in de enginebay paste.
pi_210793057
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:13 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ik heb het toch niet over eerlijk want dat is F1 gewoon niet, je hebt nu ook een situatie dat Red Bull van scratch een motor moet bouwen voor 2026 en die 3 anderen daar in principe een voorsprong in hebben.
En het blijft speculatie, ook in dat artikel zou Brawn dat allemaal bekokstoofd hebben terwijl hij eind 2008 nog niet eens wist wat voor motor het best in die Brawn GP zou passen, ze kozen toen voor de Mercedes V8 omdat die het beste in de enginebay paste.
Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken omdat die hybride V6 een totaal ander concept was.
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:24:15 #290
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793074
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:21 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken omdat die hybride V6 een totaal ander concept was.
Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat Brawn niet een motorenleverancier een voordeel zou geven voordat hij wist dat hij ermee in zee zou gaan.
pi_210793121
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:24 schreef Tarado het volgende:

[..]
Het heeft in zoverre met elkaar te maken dat Brawn niet een motorenleverancier een voordeel zou geven voordat hij wist dat hij ermee in zee zou gaan.
Tegelijkertijd zijn toen waarschijnlijk ook de gesprekken al gestart voor de Mercedes overname van Brawn GP, dus zo gek is het allemaal niet.

Natuurlijk is het deels speculatie, maar Ecclestone was er bij en die zegt het gewoon zonder enig voorbehoud. En dan komt nu vast het 'ja maar Ecclestone'-argument. Maar als we zelfs mensen die er bij waren en de baas waren niet als bron accepteren dan wordt het wel een lastige discussie.
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:45:47 #292
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793252
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Tegelijkertijd zijn toen waarschijnlijk ook de gesprekken al gestart voor de Mercedes overname van Brawn GP, dus zo gek is het allemaal niet.

Natuurlijk is het deels speculatie, maar Ecclestone was er bij en die zegt het gewoon zonder enig voorbehoud. En dan komt nu vast het 'ja maar Ecclestone'-argument. Maar als we zelfs mensen die er bij waren en de baas waren niet als bron accepteren dan wordt het wel een lastige discussie.
Dat de FIA naar Mercedes geluisterd heeft over die hybrid motoren geloof ik best wel omdat ze graag een grote autofabrikant erbij wilden hebben nadat zowel Toyota als Honda er de brui aan gaven.

Maar dan nog kom ik niet aan jaren voorsprong omdat dat niet in de tijdlijn past.
pi_210793308
Als ik mij goed herinner had de Mercedes gewoon de turbo as door de motor heen ontwikkelt, terwijl andere fabrikanten een traditioneel recept gekozen hadden.
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 09:58:04 #294
pi_210793344
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:48 schreef StephanL het volgende:
Max gaat gewoon P10 kwalificeren voor de sprint race om zondag kampioen te worden :P
Nee gaat die niet. Ik ken Max als iemand die echt alles wil winnen. Wanneer hij kampioen wordt boeit niks. Laatst werd iemand kampioen tijdens een red flag. Je bent kampioen. Daar gaat het om :lijstje:
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 09:58:45 #295
pi_210793353
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:53 schreef THEFXR het volgende:
Als ik mij goed herinner had de Mercedes gewoon de turbo as door de motor heen ontwikkelt, terwijl andere fabrikanten een traditioneel recept gekozen hadden.
Hot V concept dus?
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 30 september 2023 @ 09:58:49 #296
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_210793355
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Een beetje rare uitspraak van Ecclestone.

Zoals ik hierboven al had aangegeven was het de bedoeling dat er in 2013 gereden werd met een viercilinder motor. Die plannen zijn ook eind 2010 goedgekeurd door de WMSC. Nadat Audi zich uiteindelijk toch terugtrok, zijn die plannen veranderd naar een V6 en zou dat pas in 2014 ingaan. En dat is in in juni 2011 goedgekeurd door de WMSC.

Dus dat Mercedes al drie jaar wist wat voor motor het zou worden lijkt me sterk. Dat ze (nadat de viercilinder werd gecanceld) gelobbyd hebben voor hun V6 zou kunnen, maar waarvoor hadden ze die dan ontwikkeld?
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 30 september 2023 @ 10:10:15 #297
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793441
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:53 schreef THEFXR het volgende:
Dit ja, het is toch ook verder geen probleem om te erkennen dat zij dat gewoon geweldig gedaan hebben.

Dit alles heeft er toe geleid dat ze op chassis gebied nooit het onderste uit de kan hebben hoeven halen en daar zien we nu de resultaten van.
pi_210793449
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 09:58 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Een beetje rare uitspraak van Ecclestone.

Zoals ik hierboven al had aangegeven was het de bedoeling dat er in 2013 gereden werd met een viercilinder motor. Die plannen zijn ook eind 2010 goedgekeurd door de WMSC. Nadat Audi zich uiteindelijk toch terugtrok, zijn die plannen veranderd naar een V6 en zou dat pas in 2014 ingaan. En dat is in in juni 2011 goedgekeurd door de WMSC.

Dus dat Mercedes al drie jaar wist wat voor motor het zou worden lijkt me sterk. Dat ze (nadat de viercilinder werd gecanceld) gelobbyd hebben voor hun V6 zou kunnen, maar waarvoor hadden ze die dan ontwikkeld?
We hebben de uitspraken van Ecclestone en we hebben de ontboezeming van Lauda volgens Montezomolo dat Mercedes de V6 hybrid al sinds 2007 aan het ontwikkelen was. Waarvoor? Geen idee. Misschien voor een andere klasse of misschien voor de wegmarkt?

Het punt is dat we mensen die er dichterbij staan niet geloven omdat we zo graag willen geloven dat het allemaal eerlijk verloopt.

Er zijn te veel signalen om nog te geloven dat één fabrikant in staat is om in dezelfde periode een motor te bouwen die 7 jaar dominant blijft en in de eerste jaren teruggeschroefd moet worden omdat anders het hele veld op twee ronden wordt gezet.

Zeker gelet op het feit dat die fantastische motorenbouwer die dat voor elkaar kreeg vervolgens binnen die 7 jaar, waarvan grotendeels met het grootste budget, weer ingehaald wordt door Honda.

Er klopt geen hol van en de verhalen van Ecclestone en Montezomolo bevestigen dat.
pi_210793453
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:10 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dit ja, het is toch ook verder geen probleem om te erkennen dat zij dat gewoon geweldig gedaan hebben.

Dit alles heeft er toe geleid dat ze op chassis gebied nooit het onderste uit de kan hebben hoeven halen en daar zien we nu de resultaten van.
nou, de laatste jaren is er ook personeel weggekocht door andere teams.
  zaterdag 30 september 2023 @ 10:15:32 #300
131800 Tarado
capô de fusca
pi_210793481
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 10:11 schreef THEFXR het volgende:

[..]
nou, de laatste jaren is er ook personeel weggekocht door andere teams.
Ook dat maar je zag natuurlijk al bij het sluiten van de vorige regels in 21 dat toen de motoren gelijkwaardiger werden hun voorsprong ook wegsmolt, al denk ik dat dit ook mede te danken is aan corona en er met een B versie van het jaar ervoor geracet werd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')