abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209873604

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_209874366
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:58 schreef dop het volgende:

[..]
Het grote voordeel is ook hun grootste nadeel.
2/3 van de aandelen zijn van de Noorse overheid.
Maar renderen volgens mij al jaren goed.
Ook meer dan alleen olie en gas. Timmeren ook goed aan de weg in water en wind.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 16:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is dat eenmalig?
Gas was duur, Gazprom is effectief van de EU markt afgeknikkerd ook.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 19:15 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Winsten uit het verleden..

Mocht je inschatten dat ze dividend kunnen handhaven en de koers niet enorm boven niveau jan 2022 ligt, dan zou ik het overwegen.

Als recente jaarwinsten geen uitschieters zijn, dan moet je dit aandeel eigenlijk gewoon meteen kopen... maar meen dat de EU gasprijs alweer onder niveau Jan 2022 ligt?
Bedankt, ik gooi het in de groep!
pi_209875455
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]
[..]
Bedankt, ik gooi het in de groep!
Kan nog steeds een goede investment zijn, maar even corrigeren voor de bias ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 13 juli 2023 @ 17:07:24 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209880389
Het gaat hard..

Geen moment om te kopen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209880971
Ik wilde NSI nog kopen. Lijkt me nu ook een redelijk moment.

Dacht dat ik die order had staan blijkbaar heeft Degiro hem eruit geknikkerd oid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 13 juli 2023 @ 18:23:05 #6
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209881013
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 18:18 schreef ludovico het volgende:

Dacht dat ik die order had staan blijkbaar heeft Degiro hem eruit geknikkerd oid.
Is dat een turbo short op de markt ofzo? Koers daalt alleen maar.
pi_209881599
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 18:18 schreef ludovico het volgende:

Was het een dagorder? Dag, order...
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:30:21 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_209881851
Doorlopende orders bij op Euronext lopen 1 jaar.
Op andere beurzen soms ook veel korter.
Amerikaanse beurzen 90 dagen geloof ik.
En soms worden ze bij brokers ook geveegd bij het Updaten van handels systemen. Of door een corporate action.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209881995
Gaat wel aardig met de beurs.
Gisteren nog wat PepsiCo bijgekocht en dat lijkt wel een goede zet, achteraf.
Maar had geen rekening gehouden met de cijfers, meer toeval.

Verder nagedacht over welke 3 Europese automerken nu wel goed bezig zijn met EV's.
Dan kom ik op BMW, Mercedes en Volvo (al is dat half Geely), zeker met de nieuwe EX30.

Het zijn wel merken waarvan de klanten een stukje premium willen betalen voor een auto en die zich ook niet echt in het "budget" segment begeven.

Ik heb van alle 3 merken wat aandelen gekocht, omdat het kan ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209882477
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Verder nagedacht over welke 3 Europese automerken nu wel goed bezig zijn met EV's.
Dan kom ik op BMW, Mercedes en Volvo (al is dat half Geely), zeker met de nieuwe EX30.

Ik heb van alle 3 merken wat aandelen gekocht, omdat het kan
Wel Cars gekocht?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_209882624
quote:
12s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Wel Cars gekocht?
Als je de ETF bedoelt, nee...
Wel eens naar gekeken maar alle leuke bedrijven die daar in zitten heb ik al in m'n portfolio :+
pi_209882637
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je de ETF bedoelt, nee...
Wel eens naar gekeken maar alle leuke bedrijven die daar in zitten heb ik al in m'n portfolio :+
Volvo bedoel ik. Het "gewone" Volvo doet heel andere dingen dan personenwagens.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
  donderdag 13 juli 2023 @ 20:34:31 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209882703
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

Het zijn wel merken waarvan de klanten een stukje premium willen betalen voor een auto en die zich ook niet echt in het "budget" segment begeven.

Ik heb van alle 3 merken wat aandelen gekocht, omdat het kan ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Porsche heeft heel goede verkopen , maar de koers staat toch laag vreemd
https://www.augustman.com(...)ures-specifications/
https://newsroom.porsche.(...)t-quarter-31976.html
quote:
Strong start in 2023: in the first quarter, Porsche delivered 80,767 cars to customers worldwide – more than ever before. This represents an increase of 18 per cent compared to the previous year.
https://www.augustman.com(...)c-frauscher-details/
https://finance.yahoo.com/quote/PAH3.DE?p=PAH3.DE&.tsrc=fin-srch

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 13-07-2023 20:44:27 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209882908
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Volvo bedoel ik. Het "gewone" Volvo doet heel andere dingen dan personenwagens.
Oh, wel een goede eigenlijk.
Ik heb SE0000115446 en dat is ook de enige die de Rabo had :P
pi_209882929
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, wel een goede eigenlijk.
Ik heb SE0000115446 en dat is ook de enige die de Rabo had :P
Die maken scheepsmotoren en vrachtwagens.
Best pilot in history
pi_209882935
quote:
Porsche houdt vast aan e-Fuels, heb daar niet zoveel mee.

Overigens zou ik wel een 911 uit m'n geboortejaar willen :7
pi_209883010
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Die maken scheepsmotoren en vrachtwagens.
:D :@

maar ook elektrische trucks :@

donderdag 13 juli 2023 @ 22:34:51 #18
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209884946
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
:D :@

maar ook elektrische trucks :@

[ afbeelding ]
Jammer dat je er nu achter komt. Wanneer had je er dan achter gekomen? Misschien wel nooit? :D
pi_209885041
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:34 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Jammer dat je er nu achter komt. Wanneer had je er dan achter gekomen? Misschien wel nooit? :D
Waarschijnlijk niet :D

De vraag is nu: wat ga ik doen?
Waarschijnlijk maar even houden, heb er ook niet zoveel dat het enige invloed uitoefent op m'n porftolio.
Idee was om later weer eens wat bij te kopen.

Ik durf nu niet naar m'n Mercedes aandelen te kijken :P

Had ik ze bij een broker met meer keuze gekocht, dan had ik de goede wel gehad.
Want dan had ik meerdere ISIN's gezien en me afgevraagd waarom dat zo was :P
  vrijdag 14 juli 2023 @ 08:11:58 #20
68638 Zwansen
pi_209886585
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarschijnlijk niet :D

De vraag is nu: wat ga ik doen?
Waarschijnlijk maar even houden, heb er ook niet zoveel dat het enige invloed uitoefent op m'n porftolio.
Idee was om later weer eens wat bij te kopen.

Ik durf nu niet naar m'n Mercedes aandelen te kijken :P

Had ik ze bij een broker met meer keuze gekocht, dan had ik de goede wel gehad.
Want dan had ik meerdere ISIN's gezien en me afgevraagd waarom dat zo was :P
Weet je zeker dat je ook in Tesla zit en niet in Tefal ofzo?
pi_209887127
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:11 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Weet je zeker dat je ook in Tesla zit en niet in Tefal ofzo?
Dit is 'm toch?

pi_209887623
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit is 'm toch?

[ afbeelding ]
Aerodynamisch, geen spiegels.
pi_209887815
Gisteren was een kneiter groen dagje. Coinbase +24 % _O-
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_209888909
Met het herbalanceren van de Nasdaq en S&P is het idee van één of andere analyst dat Booking Holdings door de fondsenbeheerders bijgekocht moet worden.
Enfin, eens zien wat er gaat gebeuren.
Een aandeel gekocht voor $2834 met ¤2 aan transactiekosten.
Volgende maand verkoop ik het weer.
De vorige keren dat ik ging gokken was het resultaat bijzonder matig.
Maar deze keer gaat het vast geweldig. :+
Sowieso een mooi moment voor een split van het aandeel met deze koers.
pi_209889306
SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-07-2023 12:10:20 ]
pi_209893573
Weet iemand hoe lang je aandelen moet hebben om mee te dingen in de dividenduitkering?
pi_209893718
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:28 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Weet iemand hoe lang je aandelen moet hebben om mee te dingen in de dividenduitkering?
Je moet ze in bezit hebben op de ex-dividend datum.
Dus dat kan 364 dagen zijn maar ook 1 dag.

Per aandeel kan je wel vinden hoe vaak ze dividend uitkeren (per maand, kwartaal of jaar).
En dan de ex-dividend datum zoeken. Die van het jaar ervoor kan ook enige houvast bieden, als je geen recente kan vinden.

Het kan ook zijn dat er geen dividend wordt uitgekeerd, natuurlijk.
pi_209893825
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je moet ze in bezit hebben op de ex-dividend datum.
Dus dat kan 364 dagen zijn maar ook 1 dag.

Per aandeel kan je wel vinden hoe vaak ze dividend uitkeren (per maand, kwartaal of jaar).
En dan de ex-dividend datum zoeken. Die van het jaar ervoor kan ook enige houvast bieden, als je geen recente kan vinden.

Het kan ook zijn dat er geen dividend wordt uitgekeerd, natuurlijk.
Ik zou dat van Heineken willen weten, ik kan dat nergens terug vinden.
pi_209893900
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Ik zou dat van Heineken willen weten, ik kan dat nergens terug vinden.
Kijkend naar data uit het verleden dan zou er rond 10 augustus weer een interim dividend uitbetaald kunnen worden en rond 5 mei een slot dividend.

https://www.dividendinfo.nl/heineken
pi_209893915
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kijkend naar data uit het verleden dan zou er rond 10 augustus weer een interim dividend uitbetaald kunnen worden en rond 5 mei een slot dividend.

https://www.dividendinfo.nl/heineken
Dankje. Ik had later een aandeel, dus als ik het zou houden, zou ik alsnog niets krijgen :p
pi_209893932
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:03 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Dankje. Ik had later een aandeel, dus als ik het zou houden, zou ik alsnog niets krijgen :p
Hoe bedoel je? Augustus ligt in de toekomst.
pi_209893995
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Augustus ligt in de toekomst.
Ik keek naar de bovenste datum. Ik las dat je vanaf 24-4 een aandeel moest hebben om vervolgens in aug uitbetaald te krijgen.
pi_209894075
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:09 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Ik keek naar de bovenste datum. Ik las dat je vanaf 24-4 een aandeel moest hebben om vervolgens in aug uitbetaald te krijgen.
Nee, dan kijk je naar de verkeerde regel :P

Het zal zo rond begin augustus zijn dat je hem in bezit moet hebben en dan rond 10 augustus uitbetaling.
En af en toe even op de Heineken site kijken voor de exacte datum, als je dat wil weten.

Hier merk ik het altijd vanzelf wel.
pi_209894650
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dan kijk je naar de verkeerde regel :P

Het zal zo rond begin augustus zijn dat je hem in bezit moet hebben en dan rond 10 augustus uitbetaling.
En af en toe even op de Heineken site kijken voor de exacte datum, als je dat wil weten.

Hier merk ik het altijd vanzelf wel.
Hopelijk is er rond die tijd een goede koers ;)
pi_209894773
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:58 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Hopelijk is er rond die tijd een goede koers ;)
Hoe bedoel je?
pi_209894892
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Voor de kopers dat er net voor de datum wanneer je dat aandeel moet hebben om dividend te krijgen een wat lagere koers is en dat als je het eenmaal gekregen hebt dat de koers weer gestegen is.
pi_209895725
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Voor de kopers dat er net voor de datum wanneer je dat aandeel moet hebben om dividend te krijgen een wat lagere koers is en dat als je het eenmaal gekregen hebt dat de koers weer gestegen is.
De koers zakt juist rond ex dividend datum. Hoe het exact zit weet ik niet, maar volgens mij omdat een deel van het dividend dat uitgegeven gaat worden, opgehaald word door het creëeren van extra aandelen. Maar veel bedrijven kopen vervolgens in de loop van de tijd met de verdiende winst ook weer aandelen op.
pi_209895830
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:12 schreef Anton91 het volgende:

[..]
De koers zakt juist rond ex dividend datum. Hoe het exact zit weet ik niet, maar volgens mij omdat een deel van het dividend dat uitgegeven gaat worden, opgehaald word door het creëeren van extra aandelen. Maar veel bedrijven kopen vervolgens in de loop van de tijd met de verdiende winst ook weer aandelen op.
Ik dacht dat de daling is omdat op het moment dat je (bijvoorbeeld) 5 miljard uitkeert aan je aandeelhouders, die waarde uit het bedrijf verdwijnt en daarmee dus ook uit het aandeel.

Maar ik dacht ook dat ik het juiste Volvo aandeel had, dus ik hou een slag om de arm.
pi_209895872
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik dacht dat de daling is omdat op het moment dat je (bijvoorbeeld) 5 miljard uitkeert aan je aandeelhouders, die waarde uit het bedrijf verdwijnt en daarmee dus ook uit het aandeel.

Maar ik dacht ook dat ik het juiste Volvo aandeel had, dus ik hou een slag om de arm.
En hoe zit het met aandeelhoudersvergaderingen? Mij lijkt het onlogisch als iedereen die ook maar 1 aandeel heeft, daar heen kan gaan.
pi_209896096
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Volgens mij heb je inderdaad gelijk, tenzij het aandeel dividend (deels) in aandelen uitbetaald. :9
  vrijdag 14 juli 2023 @ 20:57:46 #41
545 dop
pi_209896339
Jezus jongens op de ex dividend datum word het dividend van de koers afgetrokken. Om vervolgens verder te handelen.
Dat werkt redelijk 1 op 1
Bij uitbetaling onttrek je immers waarde waardoor het aandeel niet het zelfde waard is als de dag er voor.
Ook bij stock dividend is er sprake van verwatering.
Dus dat verandert niets aan het effect.

Kleine aanvulling, wie zo dom is om toch tegen de vorige dagkoers een ex dividend aandelen te willen kopen, die wordt met smaak en plezier opgevreten door de marktmakers.

[ Bericht 18% gewijzigd door dop op 14-07-2023 21:47:13 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:03:27 #42
545 dop
pi_209896448
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:24 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
En hoe zit het met aandeelhoudersvergaderingen? Mij lijkt het onlogisch als iedereen die ook maar 1 aandeel heeft, daar heen kan gaan.
Iedereen kan met 1 aandeel kan naar de aandeelhoudersvergadering.
Doorgaans moet je je daar voor wel even aanmelden (via je bank/broker) zodat men weet wat men ongeveer kan verwachten.
Alleen heb je als er gestemd moet worden evenredig stemrecht naar het aantal aandelen wat je hebt.
Dus 1 aandeel zal wat dat betreft weinig invloed hebben.
Je kunt je stemrecht wel laten vertegenwoordigen door een ander bijvoorbeeld de Veb zodat je als groep je aandelen en stem bundeld. En dus beter gehoord wordt.

Kan ook handig zijn als je voor de vergadering ver moet reizen. Shell en Unilever
vergaderd tegenwoordig in Engeland.
Hunter Douglas was altijd op Curaçao.

https://www.veb.net/beleg(...)oudersvergaderingen/

Veb: vereniging effecten bezitters.
Misschien even huiswerk doen en hun site een beetje lezen.
Als je dit alles nog niet weet

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 14-07-2023 21:15:45 ]
pi_209896745
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:03 schreef dop het volgende:

[..]
Iedereen kan met 1 aandeel kan naar de aandeelhoudersvergadering.
Doorgaans moet je je daar voor wel even aanmelden (via je bank/broker) zodat men weet wat men ongeveer kan verwachten.
Alleen heb je als er gestemd moet worden evenredig stemrecht naar het aantal aandelen wat je hebt.
Dus 1 aandeel zal wat dat betreft weinig invloed hebben.
Je kunt je stemrecht wel laten vertegenwoordigen door een ander bijvoorbeeld de Veb zodat je als groep je aandelen en stem bundeld. En dus beter gehoord wordt.

Kan ook handig zijn als je voor de vergadering ver moet reizen. Shell en Unilever
vergaderd tegenwoordig in Engeland.
Hunter Douglas was altijd op Curaçao.

https://www.veb.net/beleg(...)oudersvergaderingen/

Veb: vereniging effecten bezitters.
Misschien even huiswerk doen en hun site een beetje lezen.
Als je dit alles nog niet weet

Heb jij dit weleens gedaan, naar zo'n vergadering?
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:27:11 #44
545 dop
pi_209896792
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:24 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Heb jij dit weleens gedaan, naar zo'n vergadering?
lang geleden ja. Voor de ervaring. (Van der Moolen)

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 15-07-2023 12:25:36 ]
pi_209900847
_O_

quote:
At the so-called "summer camp for billionaires," 77-year-old Astrid Buffett was heard complaining about having to pay $4 for a cup of coffee, the Post said. Buffett's wife reportedly said she "could get a pound of coffee" for the same price elsewhere.
pi_209900881
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:27 schreef dop het volgende:

[..]
lang geleden ja. Voor de ervaring. (Van der Molen)
Ha, MOO, dat waren mooie tijden. Over zelfoverschatting gesproken.
Best pilot in history
  zaterdag 15 juli 2023 @ 12:33:22 #47
545 dop
pi_209901849
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 10:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Ha, MOO, dat waren mooie tijden. Over zelfoverschatting gesproken.
http://martijndemeulder.com/pdf/vandermoolen.pdf
gouden tijden mee beleeft :)
  zaterdag 15 juli 2023 @ 12:48:33 #48
68638 Zwansen
pi_209901985
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 12:33 schreef dop het volgende:

[..]
http://martijndemeulder.com/pdf/vandermoolen.pdf
gouden tijden mee beleeft :)
Wat een verhaal en ik zie dat Peter Zwart er nog een tijdje CEO geweest. :o

Die ken ik nog goed uit m’n eerste baan.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 17:16:39 #49
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209904898
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 12:48 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Wat een verhaal en ik zie dat Peter Zwart er nog een tijdje CEO geweest. :o

Die ken ik nog goed uit m’n eerste baan.
Ik ook... :D
pi_209904980
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
_O_
[..]

Daar betaal ik hier in Zweden sowieso meer voor :P
pi_209906856
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:21 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Daar betaal ik hier in Zweden sowieso meer voor :P
Maar meestal mag je dan een tweede kop inschenken zonder bijbetalen, toch?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_209906912
Zal nog wel een jaartje duren voor ze een fatsoenlijk productieaantal bereiken, maar evengoed positief nieuws.

twitter
pi_209907780
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 19:18 schreef recursief het volgende:

[..]
Maar meestal mag je dan een tweede kop inschenken zonder bijbetalen, toch?
In de VS wel in een diner. Hoe dat zit in een hipster koffieshop weet ik niet.
In Zweden heb ik nog niemand zien vragen.
Heb zelf aan één kop per dag makkelijk voldoende. En dan nog wil ik er het liefst voor een groot deel melk in.

Wil wel nog even opmerken dat $4 koffie in de VS eigenlijk altijd nog wel 20% duurder is ivm de fooi waar men tegenwoordig geweest om vraagt.
En anders vraag de pinmachine het wel.
In Zweden doet men niet echt aan fooi.

Maar enfin, prima vakantiebestemming hoor dat Zweden.
Echt de moeite waard.
pi_209908055
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:25 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
In de VS wel in een diner. Hoe dat zit in een hipster koffieshop weet ik niet.
In Zweden heb ik nog niemand zien vragen.
Heb zelf aan één kop per dag makkelijk voldoende. En dan nog wil ik er het liefst voor een groot deel melk in.

Wil wel nog even opmerken dat $4 koffie in de VS eigenlijk altijd nog wel 20% duurder is ivm de fooi waar men tegenwoordig geweest om vraagt.
En anders vraag de pinmachine het wel.
In Zweden doet men niet echt aan fooi.

Maar enfin, prima vakantiebestemming hoor dat Zweden.
Echt de moeite waard.
Zweden is prachtig, als kind sowieso veel vakanties door Scandinavië gemaakt en ook altijd een voorliefde gehouden voor de oude, vierkante Volvo's.

M'n huidige V60 is overigens een echte Zweedse, geïmporteerd uit Zweden en dus niet uit Gent maar uit de fabriek bij Göteborg O+

En in tegenstelling tot het aandeel heb ik me hier niet per ongeluk vergist en een truck gekocht :P

SPOILER
Als ik ooit weer eens in Zweden ben dan wil ik een Folkrace bijwonen.

Volgens mij is het concept om die races betaalbaar te houden dat je de auto wel wat mag tunen maar dat als iemand een goed bod doet je hem moet verkopen, waardoor niemand er echt veel geld in steekt.

Een soort zelfreinigend budgetplafond.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-07-2023 21:47:53 ]
pi_209909573
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zweden is prachtig, als kind sowieso veel vakanties door Scandinavië gemaakt en ook altijd een voorliefde gehouden voor de oude, vierkante Volvo's.

M'n huidige V60 is overigens een echte Zweedse, geïmporteerd uit Zweden en dus niet uit Gent maar uit de fabriek bij Göteborg O+

En in tegenstelling tot het aandeel heb ik me hier niet per ongeluk vergist en een truck gekocht :P

SPOILER
Als ik ooit weer eens in Zweden ben dan wil ik een Folkrace bijwonen.

Volgens mij is het concept om die races betaalbaar te houden dat je de auto wel wat mag tunen maar dat als iemand een goed bod doet je hem moet verkopen, waardoor niemand er echt veel geld in steekt.

Een soort zelfreinigend budgetplafond.

Vaste verkoopprijs is volgens mij 1000 of 1500 euro.
Leuke regel om kosten beperkt te houden.
pi_209910858
Zweden is tof. Ik denk dat het het land is waar ik de meeste tijd heb doorgebracht zonder er te hebben gewoond. Ik ben de tel kwijtgeraakt maar het zal alles bij elkaar een week of 35 zijn.
pi_209912396
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:35 schreef recursief het volgende:
Zweden is tof.
Ook in de maanden september t/m april?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 16 juli 2023 @ 09:28:14 #58
545 dop
pi_209912704
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 08:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook in de maanden september t/m april?
je kunt er prima langlaufen en skiën
pi_209912711
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:28 schreef dop het volgende:

[..]
je kunt er prima langlaufen en skiën
8 maanden lang?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 16 juli 2023 @ 09:29:27 #60
545 dop
pi_209912717
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:28 schreef blomke het volgende:

[..]
8 maanden lang?
nee maar dat valt wel in die periode
als in winter is ook een toffe periode om daar te vertoeven.
pi_209912908
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:29 schreef dop het volgende:

als in winter is ook een toffe periode om daar te vertoeven.

Zonsopkomst en -ondergang vallen dan bijna samen??
  zondag 16 juli 2023 @ 09:50:43 #62
545 dop
pi_209912998
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 09:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Zonsopkomst en -ondergang vallen dan bijna samen??
In het meest noordelijke deel van Zweden misschien.
In zuid Zweden zijn de dagen niet veel korter dan hier in Nederland.
pi_209917926
Volkswagen heeft wat uitdagingen.

https://www.autovisie.nl/nieuws/volkswagen-in-de-financiele-problemen-het-dak-staat-in-brand-aldus-ceo

quote:
Volkswagen in de financiële problemen! “Het dak staat in brand”, aldus CEO

Volkswagen-baas Thomas Schäfer wond er geen doekjes om tijdens een toespraak voor zo’n tweeduizend managers. “We hebben de kosten op allerlei gebieden te hoog laten worden”, waarschuwde hij. Daarom moet er per direct een uitgavestop komen.

“Alles staat op het spel”, zei Schäfer, “het dak staat al in brand.” Volgen hem zullen de komende weken erg moeilijk worden voor Volkswagen en roept zijn managers op met “kleine overwinningen” te komen.

Volkswagen investeert miljarden in EV-techniek
Volkswagen wil de grootste leverancier van elektrische auto’s worden en dat vraagt om tientallen miljarden aan investeringen. Schäfer gaat proberen de kosten in de hand te houden met een bezuinigingsprogramma, dat de komende drie jaar 10 miljard euro moet besparen.

Financieel directeur: ‘Onze autotak is niet gezond’
“Onze processen en structuren zijn nog steeds te complex, langzaam en inflexibel”, hield Schäfer zijn publiek voor. Zijn financieel directeur, Patrik Andreas Mayer, zei zelfs: “Onze autotak is niet gezond. Dit is onze laatste waarschuwing.”

Investeren in brandstofmotoren blijft nodig
Een bijkomend probleem voor Volkswagen – en ook voor andere fabrikanten – is dat het flink moet blijven investeren in zijn verbrandingsmotoren. Dit omdat de uitstootregels daarvoor steeds strenger worden.

VW-verkopen in China lopen heel sterk terug
Volkswagen heeft ook last van de situatie in China, de grootste markt voor het bedrijf, waar kopers Westerse merken steeds vaker links laten liggen en kiezen voor auto’s van eigen bodem. Om in het Aziatische land competitief te blijven, verkoopt de fabrikant steeds meer modellen met korting.
Wat wel "grappig" is, is dat Herbert Diess er bij Volkswagen uitgewerkt is omdat hij het bedrijf in een te hoog tempo wilde vernieuwen en men bang was voor banenverlies. Maar banenverlies is onontkoombaar als je van ICE's naar EV's over gaat, simpelweg omdat alleen al de aandrijflijn ongeveer 2.000 minder onderdelen heeft.

En Volkswagen (en andere automerken die nog verbrandingsmotoren maken) zit inderdaad ook nog met de invoering van de Euro 7 emissie standaard (per 1 juli 2025) die een stuk strenger is (maar wel flink afgezwakt na lobby door de auto-industrie).

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-07-2023 17:00:06 ]
  maandag 17 juli 2023 @ 17:12:42 #64
545 dop
pi_209931396
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 16:46 schreef ludovico het volgende:
Iemand hier bekend met obligaties?
Krijg bij ABN obligatie de indruk dat de couponrente niet verdisconteerd zit in de prijs? Coupon + verschil met nominale waarde zou namelijk wel erg hoge rente impliceren.
welke Obligatie precies
pi_209931437
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:12 schreef dop het volgende:

[..]
welke Obligatie precies
AAB 2.5%29NOV2023

Dit kreng bijvoorbeeld, staat nu 99,5 / 100. 2.5% coupon.

Dan zit je op 2.5-3% rente in een maand of 4 tijd, mocht de rente in de obligatiekoers zitten.
  maandag 17 juli 2023 @ 17:22:45 #66
545 dop
pi_209931565
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
AAB 2.5%29NOV2023

Dit kreng bijvoorbeeld, staat nu 99,5 / 100. 2.5% coupon.

Dan zit je op 2.5-3% rente in een maand of 4 tijd.
ik denk dat die wel redelijk klopt hoor de vraag is waneer de laatse couprente word uitbetaald.
bij sluiting krijg je de nominale waarde terug. ik denk dat de rente hier al is uitgekeerd aan de grafiek te zien ergens in juni
pi_209931592
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:22 schreef dop het volgende:

[..]
ik denk dat die wel redelijk klopt hoor de vraag is waneer de laatse couprente word uitbetaald.
bij sluiting krijg je de nominale waarde terug. ik denk dat de rente hier al is uitgekeerd
Als ze jou, 100 geven, je betaalde 99,5...
Dan krijg je al die proceeds per over 4 maandjes.

103, op je 99,5 investment, in 4 maanden.

Dat is per 4 maanden 3,52%
Per 12 maanden 11%
pi_209931603
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:22 schreef dop het volgende:
ik denk dat de rente hier al is uitgekeerd aan de grafiek te zien ergens in juni
Ja zal toch minimaal moeten inderdaad ;) Maar via de enige website die wat zei was het annual.
  maandag 17 juli 2023 @ 17:29:47 #69
545 dop
pi_209931653
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja zal toch minimaal moeten inderdaad ;) Maar via de enige website die wat zei was het annual.
kans is heel klein dat dit gratis geld is ;)
pi_209931654
http://oblible.com/bond-XS0937858271.htm

Volgens deze data gewoon coupon aan het einde.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat ze het aantal dagen bijhouden dat je de obligatie in bezit hebt.
pi_209931657
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:29 schreef dop het volgende:

[..]
kans is heel klein dat dit gratis geld is ;)
Dat is het punt niet, als dit zou kloppen is het A gewoon tering veel rente en B what the hell is er dan met ABN aan de hand dat ze zoveel risico-opslag hebben op de obligaties?
  maandag 17 juli 2023 @ 17:37:07 #72
545 dop
pi_209931737
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is het punt niet, als dit zou kloppen is het A gewoon tering veel rente en B what the hell is er dan met ABN aan de hand dat ze zoveel risico-opslag hebben op de obligaties?
Interest Commencement
Date:29 May 2013

waar zie jij dat er aa het einde van de coupon nog 2,5% wordt uitbetaald

edit :

Rate(s) of Interest: 2.50 per cent. per annum payable annually in arrear
(ii) Interest Payment Date(s): 29 November in each year, commencing on 29
November 2013 up to and including the Maturity Date,
in each case subject to adjustment in accordance with
the Following Business Day Convention (unadjusted)

strange ik kan echt niet gloven dat je daar nog 2,5% op uitbetaald krijgt

[ Bericht 23% gewijzigd door dop op 17-07-2023 17:42:40 ]
pi_209931797
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:37 schreef dop het volgende:

[..]
Interest Commencement
Date:29 May 2013

waar zie jij dat er aa het einde van de coupon nog 2,5% wordt uitbetaald

edit :

Rate(s) of Interest: 2.50 per cent. per annum payable annually in arrear
(ii) Interest Payment Date(s): 29 November in each year, commencing on 29
November 2013 up to and including the Maturity Date,
in each case subject to adjustment in accordance with
the Following Business Day Convention (unadjusted)

strange ik kan echt niet gloven dat je daar nog 2,5% op uitbetaald krijgt
Fixed Coupon Amount(s): ¤25.00 per Calculation Amount (other than the first coupon amount payable on 29 November 2013)
  maandag 17 juli 2023 @ 17:43:26 #74
545 dop
pi_209931810
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Fixed Coupon Amount(s): ¤25.00 per Calculation Amount (other than the first coupon amount payable on 29 November 2013)
zag hem inmiddels inderdaad zie aanpassing van mijn post
pi_209931839
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:29 schreef ludovico het volgende:
http://oblible.com/bond-XS0937858271.htm

Volgens deze data gewoon coupon aan het einde.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat ze het aantal dagen bijhouden dat je de obligatie in bezit hebt.
Je verkoopt (en koopt) opgebouwde rente mee hè, bij koop van een obligatie.
Best pilot in history
pi_209931847
quote:
12s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Je verkoopt (en koopt) opgebouwde rente mee hè, bij aankoop van een obligatie.
Daarom verwarrend want dan zit de rente erin en impliceert het, als je kan aankopen voor 99,5, dat je 11% rente trekt.
pi_209931862
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daarom verwarrend want dan zit de rente erin en impliceert het, als je kan aankopen voor 99,5, dat je 11% rente trekt.
Nee, de rente zit er niet in. Je krijgt gewoon een nota als dit:

KOOP 1.000 nominaal @ 99 = 990 euro

Verstreken rentedagen: 300/360 * 2,5% * 1.000 = 20,83

AF 1.010,83
Best pilot in history
pi_209931901
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:47 schreef nostra het volgende:

[..]

AF 1.010,83
Ja daar betaal je voor, als je de obligatie koopt, maar neem aan dat je altijd de volledige periode krijgt cq 25 euro in dit geval, van de coupon.

De rente zit erin verdisconteerd, je betaalt voor het recht immers van die toekomstige uitkering.

De rente zit er niet in verdisconteerd als er een boekhouding dagen gaat turven dat allerhande instanties het in bezit hebben, dat lijkt me totaal niet efficiënt en niet logisch.

Maar dat verhaal impliceert wel gewoon een rente van 11% als je voor 99,5 kan aankopen.
pi_209931936
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:47 schreef nostra het volgende:

[..]

AF 1.010,83
Ok dus de koers van 99,5, is ex accrued dividend.
En daar moet je ook nog voor lappen?

Dus eigenlijk geef je meer uit per obligatie van 99,5?

Lijkt me ook weer niet helemaal logisch, zou gewoon in de prijs verdisconteerd kunnen zitten, hoeft niemand aan te rekenen dat doet de koper dan wel.
pi_209932155
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:54 schreef ludovico het volgende:
Ok dus de koers van 99,5, is ex accrued dividend.
En daar moet je ook nog voor lappen?

Dus eigenlijk geef je meer uit per obligatie van 99,5?
Klopt.
Best pilot in history
pi_209932165
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Klopt.
Toch maar een keertje kopen om het te ondervinden.
pi_209932383
Telecom stocks AT&T en Verizon in de US krijgen klappen vandaag vanwege het lood in de grond van oude telefoonlijnen. De mantels daarvan waren vroeger van lood gemaakt. In Nederland overigens ook (heb ~15 jaar lang heel wat ADSL-modems aangesloten op boerderijen en in oude panden), geen idee hoe daar mee omgegaan wordt.

edit: klein beetje Verizon bijgekocht om het aantal stocks naar boven af te ronden. Hopelijk reageert de markt iets heftiger dan nodig is. En anders zit ik nog jaren tegen een verlies aan te kijken.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:52:46 #83
545 dop
pi_209933352
Loden drinkwaterleidingen vervangen we, maar verder zijn er voor zo ver ik weet in Nederland geen heel strenge regels voor het toepassen van lood in en om het huis.
pi_209934138
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Toch maar een keertje kopen om het te ondervinden.
Kun je doen, maar dan zul je zien dat je bij aankoop de reeds opgebouwde rente mee moet betalen. Precies hetzelfde als bij Rabobank certificaten die elk kwartaal uitbetalen. Stel dat je die op 1 augustus koopt dan betaal je aan de verkoper de rente mee die in de periode van 1 juli tot 1 augustus is opgebouwd.
Da gao nie nou!
pi_209934457
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 21:00 schreef vigier het volgende:

[..]
Kun je doen, maar dan zul je zien dat je bij aankoop de reeds opgebouwde rente mee moet betalen. Precies hetzelfde als bij Rabobank certificaten die elk kwartaal uitbetalen. Stel dat je die op 1 augustus koopt dan betaal je aan de verkoper de rente mee die in de periode van 1 juli tot 1 augustus is opgebouwd.
Ja dat je meebetaald lijkt me logisch, dat het niet in de koers verwerkt wordt maar in aparte delen wist ik niet.
pi_209934537
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 21:21 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja dat je meebetaald lijkt me logisch, dat het niet in de koers verwerkt wordt maar in aparte delen wist ik niet.
Er zijn verschillende type afhandelingen, dat heet dan een clean of dirty price. Bij een clean price is de prijs alleen de waarde van de obligatie en betaal je de opgebouwde rente apart. Bij een dirty price zit de opgebouwde rente in de prijs verwerkt.
  maandag 17 juli 2023 @ 22:11:03 #87
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_209935270
Zit iedereen stevig in de stoel voor earnings season?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_209935393
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 21:26 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er zijn verschillende type afhandelingen, dat heet dan een clean of dirty price. Bij een clean price is de prijs alleen de waarde van de obligatie en betaal je de opgebouwde rente apart. Bij een dirty price zit de opgebouwde rente in de prijs verwerkt.
Noisss, en hoe vaak is er dirty / clean?
pi_209935437
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:11 schreef monkyyy het volgende:
Die van Tesla is wel extra spannend.
Verkoopaantallen zijn prima, vraag is of de marge stand heeft gehouden.
  maandag 17 juli 2023 @ 22:22:44 #90
545 dop
pi_209935459
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Noisss, en hoe vaak is er dirty / clean?
Dirty zie je in Europa meer.
In de vs is het meer clean price.
Tenminste zo heb ik het geleerd. Ik handel zelden tot nooit in obligaties
pi_209935551
Ik ben pro dirty in dat geval. Maar ach, weer wat geleerd.
Obligaties zijn alleen maar leuk omdat de banken ons naaien met veel te lage rente ;)
  maandag 17 juli 2023 @ 23:31:20 #92
344884 monkyyy
pi_209936090
Morgen ga ik PRI verkopen want ik ben erachter gekomen dat het een letterlijke pyramid scheme is. Ik dacht dat het een snel groeiende, conservatief gerunde levensverzekeraar was, met lekkere marges en een groeiend dividend. Hoe ik dat niet heb kunnen zien is mij een raadsel. 8)7
pi_209936981
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 23:31 schreef monkyyy het volgende:
Morgen ga ik PRI verkopen want ik ben erachter gekomen dat het een letterlijke pyramid scheme is. Ik dacht dat het een snel groeiende, conservatief gerunde levensverzekeraar was, met lekkere marges en een groeiend dividend. Hoe ik dat niet heb kunnen zien is mij een raadsel. 8)7
Een verzekeraar is dan ook niet de makkelijkste bedrijfs categorie om te analyseren. Ik zie ook niet meteen dat er iets mis mee is. Hoe ben je hier achter gekomen?
pi_209936984
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 23:31 schreef monkyyy het volgende:
Hoe ik dat niet heb kunnen zien is mij een raadsel.
Helemaal met die ticker.
Best pilot in history
pi_209937182
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:31 schreef ludovico het volgende:
Ik ben pro dirty in dat geval. Maar ach, weer wat geleerd.
Obligaties zijn alleen maar leuk omdat de banken ons naaien met veel te lage rente ;)
Het maakt toch weinig uit? Voordeel van clean is dat je direct ziet hoe de obligatie ten opzichte van de nominale waarde handelt.

Ook interessant: als je documentatie van de rabo certificaten leest, kan de handelwijze van de obligatie wijzigen tussen clean en dirty.. In de praktijk gaan ze dat natuurlijk niet snel doen.
pi_209937419
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 07:11 schreef Faraday01 het volgende:
Het maakt toch weinig uit? Voordeel van clean is dat je direct ziet hoe de obligatie ten opzichte van de nominale waarde handelt.
Als het door elkaar heen loopt is het wel irritant natuurlijk.
Best pilot in history
pi_209937425
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:11 schreef monkyyy het volgende:
Ik heb er niet veel vertrouwen in (maar zit nu ook 100% cash, op een potje bij BND na). Ben met name benieuwd naar retailcijfers. Als je ziet wat je in de US aan boodschappen kwijt bent, dat gaat echt helemaal nergens meer over.
Best pilot in history
pi_209937797
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 08:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb er niet veel vertrouwen in (maar zit nu ook 100% cash, op een potje bij BND na). Ben met name benieuwd naar retailcijfers. Als je ziet wat je in de US aan boodschappen kwijt bent, dat gaat echt helemaal nergens meer over.
Dat is hier niet veel anders
pi_209938545
Nederlandse industrials zullen vermoed ik ook wel wat klappen krijgen. Op zich mooi, voor de LT wil ik AAI, TKH, LIGHT nog wel oppakken. En Nedap, maar dat is zo illiquide als de pest dus dat is wel een groot nadeel. Maar dat wordt dan ergens eind september.
Best pilot in history
pi_209938744
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 09:39 schreef nostra het volgende:
En Nedap, maar dat is zo illiquide als de pest dus dat is wel een groot nadeel. Maar dat wordt dan ergens eind september.
Waarom NEDAP?
pi_209939287
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 09:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom NEDAP?
Zijn wereldmarktleider in veel sectoren waar groei te verwachten is en ze technologisch voorop lopen. Technologische oplossingen voor de melkveehouderij, automatisering van healthcare (ze maken het EPD bijvoorbeeld), voorraadmanagementsystemen (met de grote jongens als PUMA en Hugo Boss als klanten) en toegangscontrolesystemen waarbij inmiddels meer dan een kwart van de 100 grootste merken van Europa gebruikmaken van hun systemen. Grote bonus daarbij is dat er een zeer duidelijke shift naar recurring omzet te zien is (dus niet one-off sales, maar abonnementen) en de lock-in voor dit soort systemen ook erg groot is (je gaat niet opeens je hele voorraadmanagementsysteem omzetten). Daarnaast zeer solide gefinancierd met een schuld/ebitda van 0 en solvabiliteit > 60% én een prima dividend.
Best pilot in history
pi_209939421
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 07:11 schreef Faraday01 het volgende:
In de zin van dat je niet hoeft te bedenken hoeveel accrued interest er is.... Eens.
pi_209939440
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 08:06 schreef nostra het volgende:

[..]
Als het door elkaar heen loopt is het wel irritant natuurlijk.
Ja, het kost nog enige moeite om het onderliggende contract te vinden, je zou eigenlijk zeggen dat yield - coupon rente - coupon uitbetaling datum - betaling achteraf - en dergelijk gelijk inzichtelijk zouden moeten zijn.

Nu moest ik eigenlijk nog even zelf uitzoeken wat de specifics zijn van die obligatie die er wel toe doen.
Ach de markt is verder rete efficiënt natuurlijk, dus je krijgt wel gewoon waar je voor betaalt, maar toch.
pi_209939448
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 08:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Zijn die kortlopende obligaties niks voor jou in dat geval? Het verschil met banksparen is echt significant.
pi_209939487
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 10:58 schreef ludovico het volgende:
Zijn die kortlopende obligaties niks voor jou in dat geval? Het verschil met banksparen is echt significant.
Kan, maar ik had het nu even liever liquide: zat als zzp'er even zonder opdracht en privé in de shit. Dus dan heb ik liever een cashpotje staan. Nu weer opgekalefaterd en per 15 augustus weer aan de slag (weliswaar in loondienst) en rond medio september komt er nog een klein schipje extra geld binnen, dus daarna ga ik de markt weer op. Voor die twee maanden neem ik wel even genoegen met die 1 ( :') ) procent.
Best pilot in history
pi_209939509
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan, maar ik had het nu even liever liquide: zat als zzp'er even zonder opdracht en privé in de shit. Dus dan heb ik liever een cashpotje staan. Nu weer opgekalefaterd en per 15 augustus weer aan de slag (weliswaar in loondienst) en rond medio september komt er nog een klein schipje extra geld binnen, dus daarna ga ik de markt weer op. Voor die twee maanden neem ik wel even genoegen met die 1 ( :') ) procent.
Prima natuurlijk, zelf weten.
Vooral dat verschil met de staatsobligaties en spaarrente is absurd als je het mij vraagt, scheelt gewoon 2%.

Als je een ton op de bank hebt hangen word je eigenlijk bestolen. :s)

Qua liquide is het ook zo om te zetten in cash.
pi_209939762
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Prima natuurlijk, zelf weten.
Vooral dat verschil met de staatsobligaties en spaarrente is absurd als je het mij vraagt, scheelt gewoon 2%.

Als je een ton op de bank hebt hangen word je eigenlijk bestolen. :s)

Qua liquide is het ook zo om te zetten in cash.
Peaks heeft wel een aardige renterekening nu met ~3%. Nog niet heel erg in verdiept.
Best pilot in history
  dinsdag 18 juli 2023 @ 11:57:02 #108
344884 monkyyy
pi_209940043
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 05:56 schreef jaco het volgende:

[..]
Een verzekeraar is dan ook niet de makkelijkste bedrijfs categorie om te analyseren. Ik zie ook niet meteen dat er iets mis mee is. Hoe ben je hier achter gekomen?
Aan de cijfers kan je het niet zien, de balans en winst&verlies rekening ziet eruit als een standaard levensverzekeraar. Het was item 1A in de 10K 2022 dat me aan het denken zette:

Zie: https://www.sec.gov/ix?do(...)-20221231.htm#item_1 Pagina 24

Item 1A gaat over business risks en juist dit is het eerste wat ze opschrijven (Als je Item 1A van bijvoorbeeld een andere levensverzekeraar zoals Aflac leest dan schrijven ze hele andere dingen op, dingen als Covid, rentestanden, geografisch concentratie, grilligheid van de kapitaalmarkten, creditrating etc).

Dit is multi-level-marketing wat ze hier beschrijven. Verkopers die andere verkopers moeten recruiten om het bedrijf draaiende te houden en dat is een piramide spel.

En dan ga je maar eens wat youtube video's opzoeken en dan stuit je hierop:

8)7
pi_209940284
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 10:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Zijn wereldmarktleider in veel sectoren waar groei te verwachten is en ze technologisch voorop lopen. Technologische oplossingen voor de melkveehouderij, automatisering van healthcare (ze maken het EPD bijvoorbeeld), voorraadmanagementsystemen (met de grote jongens als PUMA en Hugo Boss als klanten) en toegangscontrolesystemen waarbij inmiddels meer dan een kwart van de 100 grootste merken van Europa gebruikmaken van hun systemen. Grote bonus daarbij is dat er een zeer duidelijke shift naar recurring omzet te zien is (dus niet one-off sales, maar abonnementen) en de lock-in voor dit soort systemen ook erg groot is (je gaat niet opeens je hele voorraadmanagementsysteem omzetten). Daarnaast zeer solide gefinancierd met een schuld/ebitda van 0 en solvabiliteit > 60% én een prima dividend.
Wat dat laatste betreft: hun DPA is hoger dan de WPA. Dan gaat er bij mij toch een alarmbelletje rinkelen....
pi_209940761
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:57 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Aan de cijfers kan je het niet zien, de balans en winst&verlies rekening ziet eruit als een standaard levensverzekeraar. Het was item 1A in de 10K 2022 dat me aan het denken zette:

[ afbeelding ]
Zie: https://www.sec.gov/ix?do(...)-20221231.htm#item_1 Pagina 24

Item 1A gaat over business risks en juist dit is het eerste wat ze opschrijven (Als je Item 1A van bijvoorbeeld een andere levensverzekeraar zoals Aflac leest dan schrijven ze hele andere dingen op, dingen als Covid, rentestanden, geografisch concentratie, grilligheid van de kapitaalmarkten, creditrating etc).

Dit is multi-level-marketing wat ze hier beschrijven. Verkopers die andere verkopers moeten recruiten om het bedrijf draaiende te houden en dat is een piramide spel.

En dan ga je maar eens wat youtube video's opzoeken en dan stuit je hierop:

8)7
Dat scoort wel hoog op de "Bitconnect" schaal idd.

pi_209943113
Verizon bijkopen op de dip van gisteren lijkt vooralsnog niet zo'n heel slecht idee geweest.
Maar het is nog vroeg ;)
pi_209944348
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Verizon bijkopen op de dip van gisteren lijkt vooralsnog niet zo'n heel slecht idee geweest.
Maar het is nog vroeg ;)
Weet niet hoor tis al na 5'en?
pi_209946655
Microsoft doet even 5% in de plus.
AI verwerken in hun office abonnement met een flinke toeslag doet het goed op de beurs.
pi_209947445
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 17:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Weet niet hoor tis al na 5'en?
Het kakt alweer wat in :P
pi_209949669
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat dat laatste betreft: hun DPA is hoger dan de WPA. Dan gaat er bij mij toch een alarmbelletje rinkelen....
Ze willen bewust hun gearing wat omhoog krijgen, dan is dit een manier.
Best pilot in history
pi_209950671
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:57 schreef monkyyy het volgende:
Inderdaad. MLM komt trouwens wel in verschillende gradaties op de scam schaal. Tupperware, Amway, Avon en Herbalife zijn ook begonnen als MLM en hebben nog steeds MLM divisies. Niet dat ik daarin zou investeren, maar MLM is niet per definitie equivalent aan oplichting en cult-cultuur.

Dat gezegd hebbende, ziet Primerica er niet best uit. Die Youtuber analyseert het goed. Met verzekeringen heb je ook wel een wat duurder en serieuzer product dan Tupperware en afslank drankjes. Het verbaast me dat verzekerings maatschappijen toestaan dat Primerica op deze manier hun producten verkoopt.

Als ik in een consumenten gericht bedrijf investeer, typ ik meestal even 'bedrijfsnaam + scam of scandal' in Google als onderdeel van mijn research vooraf. In Google Maps vind je soms gebruikers reviews bij de vestigingen of het hoofd kantoor. Dan is het zaak om de 1-ster reviews te lezen, want bedrijven die iets te verbergen hebben, overspoelen de reviews vaak met fake 5-sterren reviews.
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:28:43 #117
545 dop
pi_209951552
Asml goede cijfers maar koers spuit er niet op omhoog.
Vind de markt ze inmiddels toch ook ruim gewaardeerd?
pi_209951567
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:28 schreef dop het volgende:
Asml goede cijfers maar koers spuit er niet op omhoog.
Vind de markt ze inmiddels toch oom ruim gewaardeerd?
1.3% omhoog valt tegen inderdaad. Misschien straks nog..
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:33:18 #119
545 dop
pi_209951614
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 09:29 schreef Black-Death het volgende:

[..]
1.3% omhoog valt tegen inderdaad. Misschien straks nog..
zou zeker nog kunnen vanmiddag. weet niet helemaal hoe ik het moet inschatten.
Had zelf Asmi en heb die verkocht om dat ik er een mooie winst op had en geen zin in een ruk omlaag.
Blijf nu maar even op mijn handen zitten Cash is King.
  woensdag 19 juli 2023 @ 18:43:49 #120
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209959695
Forse boete..
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_209961792
Wel spannend, gaat Tesla morgen door de $300 na goede Q2 cijfers of krijgen we weer kans om goedkoop in te kopen? ;)

Verizon is voorlopig een prima aankoop geweest, gisteren er wat bij, vandaag 5%.
pi_209963139
Ziet er solide uit zo op het eerste gezicht.
  donderdag 20 juli 2023 @ 07:56:29 #123
545 dop
pi_209964291
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ziet er solide uit zo op het eerste gezicht.
Gezonde cijfers maar wat mij betreft niet goed genoeg voor de huidige waardering.
47% omzet tegen 20% winstgroei.
De marges kun je niet omlaag blijven schroeven om omzet te genereren.

En musk kan volgens mij beter ook stoppen met het praten over zelfrijdende auto.
Niet goed als je dat telkens niet lukt.
Je bent daar ook afhankelijk van overheden en regels. Is moeilijk te voorspellen wanneer dat werkelijk wordt toegestaan en een succes is.
Zelfde verhaal met robots.
Zet een stip ver op de horizon maar stel geen doelen waar van je niet weet of je ze gaat halen.

[ Bericht 12% gewijzigd door dop op 20-07-2023 08:04:37 ]
  donderdag 20 juli 2023 @ 09:23:55 #124
545 dop
pi_209964906
TSMC ook met goede cijfers, maar met kanttekening.
De markt zegt in elk geval stapje terug hold your horses.
pi_209965167
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2023 09:23 schreef dop het volgende:
TSMC ook met goede cijfers, maar met kanttekening.
De markt zegt in elk geval stapje terug hold your horses.
Op zich is dat niet heel vreemd. Als je bijvoorbeeld naar ASML kijkt, is de winst minder dan 3% afgezet tegen de koers van het aandeel. Dat is gewoon minder dan je op een spaardeposito krijgt. Natuurlijk is het een prachtig bedrijf en koop je de toekomstverwachting maar dat het iets minder mag ben ik het wel mee eens. Eigenlijk zou ik ASML moeten verkopen nu ik dit zo tik maar dat doe ik toch nog maar niet.
pi_209965466
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2023 07:56 schreef dop het volgende:

[..]
Gezonde cijfers maar wat mij betreft niet goed genoeg voor de huidige waardering.
47% omzet tegen 20% winstgroei.
De marges kun je niet omlaag blijven schroeven om omzet te genereren.
Dat is wel wat Musk aankondigde om te doen als ze daarmee de auto's kunnen verkopen, tot er kleinere, goedkopere modellen zijn.

Tesla gaat dit kwartaal alle fabrieken upgraden, productie kan dus iets dalen. Waarschijnlijk is het vanwege de Highland update van de Model 3 en Model Y.

quote:
En musk kan volgens mij beter ook stoppen met het praten over zelfrijdende auto.
Niet goed als je dat telkens niet lukt.
Je bent daar ook afhankelijk van overheden en regels. Is moeilijk te voorspellen wanneer dat werkelijk wordt toegestaan en een succes is.
Zelfde verhaal met robots.
Zet een stip ver op de horizon maar stel geen doelen waar van je niet weet of je ze gaat halen.

Musk is Musk, dat verandert niet. Als z'n hart ergens vol van is ;)

Over FSD gesproken, ze zijn in gesprek met een andere autofabrikant over een licentieovereenkomst voor FSD.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-07-2023 10:26:41 ]
  donderdag 20 juli 2023 @ 10:57:11 #127
545 dop
pi_209965882
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wel wat Musk aankondigde om te doen als ze daarmee de auto's kunnen verkopen, tot er kleinere, goedkopere modellen zijn.

Tja die goedkopere modellen.
Daar maakt hij wel een stip aan de horizon van, en juist daar zou ik als belegger wel een datum willen weten, en meer.
pi_209966276
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2023 10:57 schreef dop het volgende:

[..]
Tja die goedkopere modellen.
Daar maakt hij wel een stip aan de horizon van, en juist daar zou ik als belegger wel een datum willen weten, en meer.
Er wordt een hagelnieuwe Gigafactory in Mexico neergezet en bij Berlijn willen ze de fabriek verdubbelen naar >800.000 auto's per jaar (en een mogelijke fabriek in India, al is die nog niet bevestigd dus die laat ik buiten beschouwing).

Dus de stappen die daarvoor nodig zijn worden volgens mij al gezet.

Eerst werd er opgemerkt dat Musk veel te vroeg een nieuwe auto aankondigde en nu word er opgemerkt dat hij er te lang mee wacht ;)

Mijn idee: momenteel draait iedere bestaande Tesla fabriek al tegen z'n maximale output aan en wordt ook alles verkocht (en dan heb ik het niet over de Semi of Cybertruck, die zijn aan het opschalen). Een extra model zou niets toevoegen, tenzij je daar productiecapaciteit voor beschikbaar hebt. En daar wordt nu aan gewerkt.

Eigenlijk bizar dat een bedrijf een bedrijf dat zoveel lopende projecten in onderzoek heeft en volop aan het uitbreiden is, toch nog cash te besteden heeft en amper schulden.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-07-2023 11:45:29 ]
  donderdag 20 juli 2023 @ 12:56:44 #129
545 dop
pi_209967469
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er wordt een hagelnieuwe Gigafactory in Mexico neergezet en bij Berlijn willen ze de fabriek verdubbelen naar >800.000 auto's per jaar (en een mogelijke fabriek in India, al is die nog niet bevestigd dus die laat ik buiten beschouwing).

Dus de stappen die daarvoor nodig zijn worden volgens mij al gezet.

Eerst werd er opgemerkt dat Musk veel te vroeg een nieuwe auto aankondigde en nu word er opgemerkt dat hij er te lang mee wacht ;)

Mijn idee: momenteel draait iedere bestaande Tesla fabriek al tegen z'n maximale output aan en wordt ook alles verkocht (en dan heb ik het niet over de Semi of Cybertruck, die zijn aan het opschalen). Een extra model zou niets toevoegen, tenzij je daar productiecapaciteit voor beschikbaar hebt. En daar wordt nu aan gewerkt.

Eigenlijk bizar dat een bedrijf een bedrijf dat zoveel lopende projecten in onderzoek heeft en volop aan het uitbreiden is, toch nog cash te besteden heeft en amper schulden.
Een extreem hoge waardering vraagt ook om extreem goede prestaties en vooruitzichten.

En ja uiteindelijk willen we zo snel mogelijk weten of het dit allemaal waard is.
Beloftes moeten worden ingelost.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 20-07-2023 16:28:26 ]
  donderdag 20 juli 2023 @ 19:44:50 #130
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209972959
Forse uitslagen voor Tesla en Netflix vandaag..

De resultaten Netflix moet ik even rustig doornemen. Nog geen interesse in aandelenkoop maar als het meer daalt wellicht weer puts op schrijven.
pi_209973505
Portfolio doet het best aardig vandaag gek genoeg, alleen Tesla trekt me naar een procentje verlies voor de dag tot nu toe.
pi_209973938
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Met het herbalanceren van de Nasdaq en S&P is het idee van één of andere analyst dat Booking Holdings door de fondsenbeheerders bijgekocht moet worden.
Inmiddels 5% in de plus.
3 Augustus komen de cijfers uit en het zal mij benieuwen.
Gebruik de app zelf wel regelmatig en dat werkt gemakkelijk.
Er is ook niet echt een vergelijkbare concurrent wereldwijd actief denk ik qua grootte.
Het bedrijf is een begrip inmiddels.
pi_209973947
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 20:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio doet het best aardig vandaag gek genoeg, alleen Tesla trekt me naar een procentje verlies voor de dag tot nu toe.
Je zit toch ook in ASML? Die hadden ook niet de beste dag.
  donderdag 20 juli 2023 @ 20:52:42 #134
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209973992
Wat zijn op dit moment aandelen die worden uitgekotst (geen aandelen die 1-3x hebben gedaan zoals Netflix en die vandaag een slechte dag hebben, maar aandelen die al maanden underperformen)? Lijkt mij dat daar de kansen liggen.
Ik zie:
- Telco in VS
- Disney
Van beide word ik nog niet echt enthousiast. Disney wellicht bij iets lagere koers.
pi_209974765
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 20:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je zit toch ook in ASML? Die hadden ook niet de beste dag.
Niet meer, zit vooral in aandelen met aardig hoog dividend.
Dus nog wel BESI maar geen ASML / ASMI.
Nvidia ook niet zoveel meer.

Tesla dan weer wel maar niet vanwege het dividend :+
pi_209974878
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 20:52 schreef JimmyJames het volgende:
Wat zijn op dit moment aandelen die worden uitgekotst (geen aandelen die 1-3x hebben gedaan zoals Netflix en die vandaag een slechte dag hebben, maar aandelen die al maanden underperformen)? Lijkt mij dat daar de kansen liggen.
Ik zie:
- Telco in VS
- Disney
Van beide word ik nog niet echt enthousiast. Disney wellicht bij iets lagere koers.
3M.
Mooi dividend ook.
Vermits je een langere horizon in gedachten hebt.
pi_209975296
Ik merk dat ik me beter voel bij aandelen die minder heftig bewegen dan de markt. Een beta van minder dan 1 heet dat, als ik het goed gelezen heb. Je gaat dan minder hard omhoog als de markt het goed doet, maar ook minder hard omlaag wanneer het minder gaat.

Wat is de handigste plek om van een hoop aandelen de beta te vinden van de afgelopen paar jaar?
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
  donderdag 20 juli 2023 @ 23:07:03 #138
68638 Zwansen
pi_209975848
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 21:49 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
3M.
Mooi dividend ook.
Vermits je een langere horizon in gedachten hebt.
Was 3M hier laatst niet al een keer besproken? Dat ze een aantal vrij grote claims vanwege PFAS te wachten staat?

Wellicht al deels ingeprijsd, maar ik zou er weg van blijven. :{
pi_209980725
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 22:19 schreef Ingonyama het volgende:
Ik merk dat ik me beter voel bij aandelen die minder heftig bewegen dan de markt. Een beta van minder dan 1 heet dat, als ik het goed gelezen heb. Je gaat dan minder hard omhoog als de markt het goed doet, maar ook minder hard omlaag wanneer het minder gaat.

Wat is de handigste plek om van een hoop aandelen de beta te vinden van de afgelopen paar jaar?
Ik ben het met je eens dat een lage beta rust geeft.

https://finance.yahoo.com <- bijna alle aandelen ter wereld
pi_209988768
quote:

Bèta is de covariatie van aandeel met de markt / variatie van de markt.

Dus een ratio in beweeglijkheid van je geselecteerde aandeel met het gewogen gemiddelde aandeel van je index, van bijvoorbeeld sp500.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/B%C3%A8ta_(financieel)#:~:text=4%20Zie%20ook-,Definitie,deel%20is%20van%20portfolio%202)

Zorg er wel voor dat die bèta positief is :p anders ga je een soort van short.
  zaterdag 22 juli 2023 @ 09:06:28 #141
545 dop
pi_209990138
Ik bekijk de beta altijd even bij deGiro zou eigenlijk geen site weten die vooral toespitst op beta zoals je die wel hebt voor dividend bijvoorbeeld.
Voor mij ook geen doorslaggevend getal. Een lage beta is niet zondermeer minder risicovol.
pi_209990278
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 09:06 schreef dop het volgende:
Ik bekijk de beta altijd even bij deGiro zou eigenlijk geen site weten die vooral toespitst op beta zoals je die wel hebt voor dividend bijvoorbeeld.
Bekijk je deze wel eens:

https://stockanalysis.com/stocks/tmus/statistics/

?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_209990663
quote:

Gaat het je puur om de volatiliteit of voel je je meer op je gemak bij een lagere risico-rendementsverhouding?

Je zou in dat geval ook eens wat kunnen lezen over de Moderne Portefeuilletheorie van Markowitz.Wat sowieso daarin belangrijk - en direct ook heel erg lastig - is om efficiënte aandelen in termen van risico-rendementsverhouding te vinden. Aangezien dat voor de meesten van ons dat niet zo gemakkelijk is, volgen we veelal de markt.
Het punt dat Markowitz vervolgens maakt is dat het niet persé efficiënt is om aandelen te kopen met het door jou gewenste risico-rendementsprofiel maar dat je dit ook (efficiënt) kunt bereiken door een deel in risicovrije (of -arme) assets te investeren en voor de rest risicovolle investeringen te doen. Daarmee bereik je dan een portfolio langs de efficiënte grenslijn. Uiteindelijk wordt je beta dan ook lager want de beta van de markt is per definitie 1 en als je dat mengt met een 'risicovrije' asset daalt je beta.

Nu is er heel veel geschreven en onderzocht aan MPT maar het is wel de basis voor heel veel beleggingsstrategieën dus misschien interessant voor je.
  zaterdag 22 juli 2023 @ 10:50:06 #144
545 dop
pi_209991139
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 09:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Bekijk je deze wel eens:

https://stockanalysis.com/stocks/tmus/statistics/

?
Die site, nee maar ziet er verder prima uit.
Ik gebruik zelf niet een specifieke site voor alles, ik maak vaak een selectie van aandelen die ik volg. En probeer daar van de belangrijkste zaken bij te houden.
Ben groot voorstander van beleggen wat je snapt en goed kan volgen.
pi_209991628
Als beginnend belegger verbaas ik mij wel steeds over het gedrag van de markten.

Voorbeeld: NVIDIA. Ik snap best dat de vooruitzichten rooskleurig zijn in verband met de groeimogelijkheden in het AI-domein.

Maar de huidige PE ratio staat momenteel op 228. Dan moeten de toekomstige resultaten toch wel absurd goed zijn om dit waar te maken?

Moet ik het zien als een soort hype/bubbel, waarbij iedereen weet dat het aandeel overgewaardeerd is maar dat zolang de hype in stand wordt gehouden je er op mee kan liften (zolang je maar weer op tijd uitstapt)?

Dit vraagt toch bijna om een harde correctie als de resultaten tegen gaan vallen?
pi_209991656
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 11:52 schreef Breekfast het volgende:
Als beginnend belegger verbaas ik mij wel steeds over het gedrag van de markten.

Voorbeeld: NVIDIA. Ik snap best dat de vooruitzichten rooskleurig zijn in verband met de groeimogelijkheden in het AI-domein.

Maar de huidige PE ratio staat momenteel op 228. Dan moeten de toekomstige resultaten toch wel absurd goed zijn om dit waar te maken?

Moet ik het zien als een soort hype/bubbel, waarbij iedereen weet dat het aandeel overgewaardeerd is maar dat zolang de hype in stand wordt gehouden je er op mee kan liften (zolang je maar weer op tijd uitstapt)?

Dit vraagt toch bijna om een harde correctie als de resultaten tegen gaan vallen?
Aan de ene kant kan AI voor een exponentiële vraag naar chips zorgen, aan de andere kant weet niemand hoeveel die vraag uiteindelijk zal zijn.

Voor mij een te groot risico om die rit vanuit hier uit te zitten, vandaar dat ik nog maar weinig Nvidia bezit.
Ik vind het niet erg om het mis te hebben, soms moet je ook tevreden zijn met winst t.o.v. risico.
pi_209991679
quote:

Je zag het deze week met Tesla. Die hadden op zich prima resultaten, sterke stijgende productie maar de marges nemen af (logisch als de markt voor EV volwassen wordt) en het gevolg was dat de koers direct 10% inzakte. Niet omdat dit onlogisch was, maar omdat er zo veel toekomstwaarde in het aandeel zit dat iets als dalende marges - zelfs met stijgende productie - er direct flink in hakt. Voor NVidia geldt hetzelfde, als het straks tegen valt zal de koers hard dalen omdat er heel veel toekomstige winstgroei ingeboekt is. Je krijgt nu dus <0,5% winst per jaar op je inleg en op lange termijn wil je een winst substantieel hoger dan de marktrente om je risico van beleggen ten opzichte van een spaarrekening af te dekken. Of jij denkt dat ze deze verwachting waar gaan maken is aan jou.

Ter vergelijking ASML, die de machines maakt voor al die chips die NVidia gebruikt staat tegen een PE van 34.
pi_209991739
Ik ben nog steeds "verliefd" op de Aptera.
Kan is best groot als dat apparaat naar Europa komt, ik me er ook voor inschrijf.

Sandy Munro is overigens ook 1 van de (recente) investeerders en Aptera werkt ook samen met Munro Engineering om hem voor productie te optimaliseren.

Dit zijn wel de efficiënte voertuigen die je in de toekomst wil, als je écht CO2 uitstoot wil gaan beperken.

Niet beursgenoteerd op het moment, je kan wel direct investeren geloof ik.

zaterdag 22 juli 2023 @ 12:14:20 #149
545 dop
pi_209991860
quote:

Dat klopt. Maar de Eps voor 2022 was aan de lage kant voor 2023 is de geschatte eps bijna 3x zo hoog dan kom je best vlot op een veel lagere PE zeker als de schattingen voor de volgende jaren ook veel hoger zijn.
Het blijft speculeren.
Als je enige bent met een product of duidelijk de beste, dan kunnen je marges ook makkelijk omhoog. En als het dan ook nog relatief eenvoudig is om meer te produceren dan heb je natuurlijk goud in handen.
Er zit een flink risico in dat dit niet blijvend is, maar vooralsnog gelooft de markt er in.
pi_209992050
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 12:14 schreef dop het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar de Eps voor 2022 was aan de lage kant voor 2023 is de geschatte eps bijna 3x zo hoog dan kom je best vlot op een veel lagere PE zeker als de schattingen voor de volgende jaren ook veel hoger zijn.
Het blijft speculeren.
Als je enige bent met een product of duidelijk de beste, dan kunnen je marges ook makkelijk omhoog. En als het dan ook nog relatief eenvoudig is om meer te produceren dan heb je natuurlijk goud in handen.
Er zit een flink risico in dat dit niet blijvend is, maar vooralsnog gelooft de markt er in.
Ik zit er indirect via het fitvermogen fonds al in, voor zo'n kleine 2% van de waarde van mijn belegging in dat fonds. Volgens mij heb ik al eerder hier eens gepost dat de grote techfondsen een flinke weging hebben in veel van de markt-volgende fondsen en ETF's. Voor mij is dat voldoende exposure. Als je aanvullend daar nog extra in belegd kies je voor een hoger risico-rendementsprofiel. Ik zal de link met Markowitz niet nogmaals leggen, de vraag is in alle gevallen wel of zo'n belegging een goed risico-rendementsprofiel heeft als solitair fonds met een PE van >200. Want aangezien het risico enorm is, moet de upside - bovenop deze waardering - dan ook nog enorm zijn.
  zaterdag 22 juli 2023 @ 12:35:16 #151
545 dop
pi_209992226
Disclaimer: Ik zit niet in Nvidia.
Wil het ook niet aanprijzen.
Als ik eerder dan de markt de potentie had gezien was het wel mogelijk geweest dat ik ze zou hebben gekocht.
Maar je kunt niet alles zien, snappen en volgen.
pi_209997641
quote:

Klopt, been there, seen that in 2000 - 2002
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  zaterdag 22 juli 2023 @ 19:43:14 #153
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209999533
De winst hoeft maar drie keer te verdubbelen en de PE staat op 25.

Ik zit er in via geschreven put, die ga ik denk ik toch wel terugkopen voor de cijfers in één maand.

Op de LT denk ik dat het aandeel van de techsector in de bedrijfswinsten en dus ook in totale marketcap alleen maar verder zal toenemen. Je kunt geen porto hebben zonder tech. En dan bedoel ik Amerikaanse tech. ASML en ASMI zijn zeker leuk, maar het staat buiten kijf dat de VS de leidende techsuperpower zal blijven. China kan de VS door hun gesloten economie en maatschappij nooit inhalen en zal een soort techeiland blijven.
Dan is de vraag: hoe bespeel je dit? Tech ETF? Of ga je zelf stockpicken? Ik doe voornamelijk techstockpicken nu met Alphabet, Micron Technology, Nvidia (geschreven put). Ik wil daar nog zeker Amazon aan toegvoegen (waarschijnlijk via geschreven put) en wellicht Apple. Maar eigenlijk zou ik ook ook gewoon stapgewijs tijdens dips QQQ etf moeten (bij)kopen.

[ Bericht 35% gewijzigd door JimmyJames op 23-07-2023 12:44:12 ]
pi_210018779
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 10:11 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Gaat het je puur om de volatiliteit of voel je je meer op je gemak bij een lagere risico-rendementsverhouding?
Dank voor je uitgebreide antwoord. Voor mijn gevoel is het de volatiliteit: "het was ietsje beter dan verwacht: +8%", gevolgd door "maar de buurman had last van X, dus deze gaat mee -9%". Dus koersuitslagen die van week tot week of van dag tot dag enorm kunnen zijn, op vaak non-nieuws.

In de haas/schildpad race zoek ik dus eigenlijk meer de schildpadden die rustig aan de goede kant uit gaan.

Ik ga me eens verdiepen in die MPT!
pi_210025376
Korte vraag over aandelen. Wellicht kan iemand hier antwoord op geven.

Ik zie bij een bedrijf dat er 30 cent per aandeel, dividend wordt uitgekeerd. Stel je legt 1000 euro in voor 25 euro per aandeel. Je uitbetaling zal dan 12 euro(?) Per jaar zijn.

Aandeel is al jaren stabiel terwijl de financiele resultaten en vooruitzichten ook al jaren goed zijn. Je legt 1000 euro in maar de dividend die je krijgt is minimaal. Je hoopt natuurlijk dat het aandeel en/of dividend gaat stijgen maar op dit moment is het niet echt een waardevolle investering. Of zie ik hier iets over het hoofd?
pi_210025659
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:58 schreef Harveo het volgende:

Ik zie bij een bedrijf dat er 30 cent per aandeel, dividend wordt uitgekeerd. Stel je legt 1000 euro in voor 25 euro per aandeel. Je uitbetaling zal dan 12 euro(?) Per jaar zijn.

Aandeel is al jaren stabiel terwijl de financiele resultaten en vooruitzichten ook al jaren goed zijn. Je legt 1000 euro in maar de dividend die je krijgt is minimaal. Je hoopt natuurlijk dat het aandeel en/of dividend gaat stijgen maar op dit moment is het niet echt een waardevolle investering. Of zie ik hier iets over het hoofd?
De relevantie van dividend is persoonlijk, maar maakt in principe voor de waardering van het bedrijf niet uit. Op het moment dat het wordt uitgekeerd, wordt dezelfde waarde aan de onderneming onttrokken en gebeurt er dus niets, anders dan dat beurswaarde wordt omgezet in liquiditeiten.

Liquiditeiten kunnen bij goede bedrijven vaak beter ingezet worden dan dividend (groei, rendabele investeringen, schulden aflossen), maar zijn in veel sectoren die stabiel draaien (vastgoed (normaliter), voedingsmiddelen, volwassen ondernemingen) een doorgeefluik van (over)winsten die niet meer hard kunnen groeien. Een stabiel dividend kan op rust en relatieve zekerheid duiden (Unilever, dividendaristrocraten), kan totaal afhankelijk zijn van de winst (Flow Traders, mijnbouwers), erg cyclisch zijn (retail) en plotselinge dividend cuts kunnen duiden op dieperliggende problematiek (nu veel vastgoed bijvoorbeeld die leningen veel duurder moeten gaan doorrollen), alhoewel die problematiek vaak overduidelijk is, dus ik de schok in de markt vaak niet goed begrijp en juist toejuich dat er niet met geleend geld geld cadeaus aan aandeelhouders worden gegeven.

Tot slot speelt je levensfase ook nog wel een rol, als jij van je pensioen moet leven is een stabiel kwartaallijks dividend wel zo handzaam bijvoorbeeld.
Best pilot in history
pi_210025713
Ah, morgen voorbeurs meteen cijfertjes van ACOMO na ze vandaag gekocht te hebben. Zal wel stabiel zijn ga ik vanuit, ik zit niet heel erg in de kurkumaprijzen (saffraan is wel duur). In ieder geval wat te lezen in bed.
Best pilot in history
pi_210030687
quote:
6s.gif Op maandag 24 juli 2023 18:32 schreef nostra het volgende:
Ah, morgen voorbeurs meteen cijfertjes van ACOMO na ze vandaag gekocht te hebben.
Hm, Marcel de Vries aangesteld bij hedging? :') Somebody fucked up. Verder wel ok-ish.
Best pilot in history
  dinsdag 25 juli 2023 @ 08:24:38 #159
545 dop
pi_210030859
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:58 schreef Harveo het volgende:

Zul je toch echt iets meer moeten vertellen wat voor onderneming het is.
als de groei of winst werkelijk niet veel meer is dan die 30 cent dividend dan is het geen heel goed lopende onderneming. wat gebeurt er met de rest van het geld ?
waar in zit de werkelijke waarde wat zijn de assets. is er een bijzonder patent of een mooie merknaam.
is er spraken van een hoogwaardige technologie of een stukje vak kennis wat ergens anders niet te vinden is.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 10:58:34 #160
68638 Zwansen
pi_210032224
Unilever die eindelijk eens outperformed? _O_
pi_210033197
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 08:24 schreef dop het volgende:

[..]
Zul je toch echt iets meer moeten vertellen wat voor onderneming het is.
als de groei of winst werkelijk niet veel meer is dan die 30 cent dividend dan is het geen heel goed lopende onderneming. wat gebeurt er met de rest van het geld ?
waar in zit de werkelijke waarde wat zijn de assets. is er een bijzonder patent of een mooie merknaam.
is er spraken van een hoogwaardige technologie of een stukje vak kennis wat ergens anders niet te vinden is.
Bedankt voor je antwoord. Ik zie dat bijvoorbeeld ING ook "maar" 0,39 cent uitbetaald per aandeel. Voor een bedrag van 100 euro per jaar moet je dus ong 3400 aan aandelen inkopen om dit te krijgen.

Klopt mijn berekening trouwens? Huige koers a 13,27 x 256= 3400euro. Dividend uitkering 0,39 x 256 is om en nabij 100 euro.

Het lijkt dat je een passief inkomen op basis van dividend pas interessant is als je 50k of misschien wel 100k in kan leggen. Dit is bij mij niet het geval.

Wellicht dat ik mezelf blind staar op dividend in mijn oriëntatie fase ;).
  dinsdag 25 juli 2023 @ 12:43:01 #162
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210033398
Een bedrijf dat veel dividend uitkeert is voor mij juist een rode vlag. De grote vraag is dan waarom ze dat geld niet gebruiken om te investeren in de toekomst. Dus ja, ik zou er niet te veel op blindstaren. Er zijn veel belangrijkere zaken om je in te verdiepen bij beleggen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik beleg voor de lange termijn. Ik heb aandelen doorgaans voor jaren in mijn portefeuille.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:24 #163
545 dop
pi_210034110
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:24 schreef Harveo het volgende:

[..]
Bedankt voor je antwoord. Ik zie dat bijvoorbeeld ING ook "maar" 0,39 cent uitbetaald per aandeel. Voor een bedrag van 100 euro per jaar moet je dus ong 3400 aan aandelen inkopen om dit te krijgen.

Klopt mijn berekening trouwens? Huige koers a 13,27 x 256= 3400euro. Dividend uitkering 0,39 x 256 is om en nabij 100 euro.

Het lijkt dat je een passief inkomen op basis van dividend pas interessant is als je 50k of misschien wel 100k in kan leggen. Dit is bij mij niet het geval.

Wellicht dat ik mezelf blind staar op dividend in mijn oriëntatie fase ;).
Ing betaalde vorig jaar 64 cent dividend (17 interim 8 aanvulland en 39 slot in 3 x dus)
Tja hoeveel passief inkomen zie je voor je tegen welk risico het gemiddelde rendement op aandelen is ook afhankelijk van welke tijdspannen je bekijkt.
historisch gezien zul je ergens tussen de 5% tot 8% uitkomen.
voordeel van dividend is dat je tussentijds als wat vermogen krijgt uitgekeerd waar bij een speculatie puur op koerswinst je pas aan het einde van de rit weet wat er verdiend (of verloren) is.

je berekening kun je gelijk vergeten je rekent met de huidige koers en het dividend van vorig jaar.
je werkelijke rendement kun je alleen berekenen over aanschafprijs. (vergeet de dividend belasting niet 15%)
ik heb toevallig zelf ing vorig jaar gekocht tegen ¤8,79. volgend jaar en alle jaren daar op zal mijn rendement gewoon bepaald worden door mijn aanschafprijs.
dividend word achteraf vastgesteld dus wat het eerst komende interim is weten we nog niet als er goed wordt.
Goede jaren goed slechtere jaren minder.
in dit geval levert de koerswinst me meer op dan het dividend, maar dat is natuurlijk vaak zat ook andersom.
Ik zou overigens afraden om je geld in 1 enkel aandeel te steken enkel en alleen om het mooie dividend.
ook een bank kan kopje onder net als elk ander aandeel.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 13:45:31 #164
545 dop
pi_210034151
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:43 schreef bleiblei het volgende:
Een bedrijf dat veel dividend uitkeert is voor mij juist een rode vlag. De grote vraag is dan waarom ze dat geld niet gebruiken om te investeren in de toekomst. Dus ja, ik zou er niet te veel op blindstaren. Er zijn veel belangrijkere zaken om je in te verdiepen bij beleggen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik beleg voor de lange termijn. Ik heb aandelen doorgaans voor jaren in mijn portefeuille.
als je langjarig buy&hold (30+jaar) en gespreid belegt zul je toch zien dat 25% tot 50% van je rendement aan het einde van de rit wordt bepaald door dividend.
zeker bij banken en verzekeraars is dividend geen rode vlag.
ook de groeifase van een bedrijf kan is heel bepalend, als je eenmaal groot bent kun en mag je soms geen grote overnames meer doen, waar gaat het geld dan heen?

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 25-07-2023 13:58:27 ]
pi_210034478
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:43 schreef bleiblei het volgende:

Ligt maar net aan de sector. Zeker bij stabiele sectoren helpt het rendement veel meer dan extra investeringen. Ik heb altijd basis van bedrijven die historisch gezien ok dividend geven (Shell bv).
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  dinsdag 25 juli 2023 @ 15:10:43 #166
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210035290
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 13:45 schreef dop het volgende:

[..]
als je langjarig buy&hold (30+jaar) en gespreid belegt zul je toch zien dat 25% tot 50% van je rendement aan het einde van de rit wordt bepaald door dividend.
zeker bij banken en verzekeraars is dividend geen rode vlag.
ook de groeifase van een bedrijf kan is heel bepalend, als je eenmaal groot bent kun en mag je soms geen grote overnames meer doen, waar gaat het geld dan heen?
Let op het woord "veel" ;) .
En @Steven184, Shell is nu net een typisch bedrijf dat zichzelf kannibaliseert ipv. te investeren in ontwikkelingen voor de toekomst.

Edit; vind ik ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door bleiblei op 25-07-2023 15:18:13 ]
pi_210036161
Spotify in de uitverkoop.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 17:02:57 #168
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210036191
Zou ik mee uitkijken..

Ik kan geen reden bedenken waarom ze op termijn niet weggevaagd worden door Google/Amazon/apple.

Ik heb nog nooit aandelen genoteerd in het VK gekocht. Weinig intuïtief die notering in centen...
pi_210037153
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 15:10 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Let op het woord "veel" ;) .
En @:steven184, Shell is nu net een typisch bedrijf dat zichzelf kannibaliseert ipv. te investeren in ontwikkelingen voor de toekomst.

Edit; vind ik ;)
Ik denk dan weer dat zonder dividend Shell niet heel anders zou investeren. Eerder meer bonussen en feesten en partijen.

Meer focus op prestaties zou ze meer helpen. Geweldige ideeën, uitvoering is niet altijd even goed.
pi_210051881
Heeft iemand hier Triodos certificaten? Na de koersdalingen is het wat mij betreft bijna koopwaardig.
De gekke beurs (Captin) waarbij de transactiekosten erg onduidekujknzijn en het feit dat ik nog flinke daling verwacht (geen vraag) zorgt dat ik afwacht.
  donderdag 27 juli 2023 @ 07:25:46 #171
545 dop
pi_210052961
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:36 schreef Bucketlist het volgende:
Heeft iemand hier Triodos certificaten? Na de koersdalingen is het wat mij betreft bijna koopwaardig.
De gekke beurs (Captin) waarbij de transactiekosten erg onduidekujknzijn en het feit dat ik nog flinke daling verwacht (geen vraag) zorgt dat ik afwacht.
Waarom zou je, hoezo koopwaardig ?
Slecht verhandelbaar en genoeg alternatieven met een vergelijkbaar rendement die wel goed verhandelbaar zijn.
pi_210053310
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:36 schreef Bucketlist het volgende:
Ver weg van blijven. Heeft de handel erin niet 3 jaar stilgelegen?
  donderdag 27 juli 2023 @ 08:53:21 #173
545 dop
pi_210053497
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 08:32 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Ver weg van blijven. Heeft de handel erin niet 3 jaar stilgelegen?
Jep dat is al reden genoeg.
pi_210056588
Zag de trailer van de nieuwe Barbie film.
Hoorde van een vriendin van mij dat die erg vermakelijk was.
Het regent en ik heb vrij vandaag.
Uit verveling ¤300 gestopt in aandelen Mattel.

Het zal mij benieuwen :P
  donderdag 27 juli 2023 @ 12:36:29 #175
68638 Zwansen
pi_210056596
Gaat lekker met ASMI, ASML en BESI.
  donderdag 27 juli 2023 @ 14:07:13 #176
545 dop
pi_210057762
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juli 2023 12:36 schreef Zwansen het volgende:
Gaat lekker met ASMI, ASML en BESI.
Jep soort van verassend gezien de cijfers die okay waren maar behaald niet indrukwekkend.
Asmi stond van de week zelfs even onder de 370 na de cijfers.
Op asml werd ook niet gelijk met applaus gereageerd.

Als je de k/w gaat vergelijken (altijd lastig want ze maken verschillende producten) dan vind ik het toch wat vreemd dat Asmi en besi inmiddels gelijk of boven asml noteren.
Waar asml toch echt de veel grotere broer zou moeten zijn
  donderdag 27 juli 2023 @ 14:18:39 #177
545 dop
pi_210057915
Het Duitse Aixtron.
Kun je ook in hoekje chippers zetten die hadden vandaag wel goede cijfers, maar hebben nog een lage (relatief) waardering.
Zou ik een slechte reden vinden om dan ook los te gaan op de Nederlandse chippers.
  donderdag 27 juli 2023 @ 14:58:20 #178
68638 Zwansen
pi_210058407
ASMI zelfs +10% nu.
  donderdag 27 juli 2023 @ 17:49:38 #179
344884 monkyyy
pi_210060069
Vreselijk dat sommige bedrijven niet een cash flow statement bij hun kwartaal cijfers rapporteren
pi_210062658
Is het verstandig om ASML te kopen? Heb namelijk gekeken op jaaroverzicht en historisch gezien ligt hij nu erg hoog.
  donderdag 27 juli 2023 @ 20:52:26 #181
545 dop
pi_210062706
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 20:49 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Is het verstandig om ASML te kopen? Heb namelijk gekeken op jaaroverzicht en historisch gezien ligt hij nu erg hoog.
Wat heb je verder voor aandelen?
Wat is je strategie?
pi_210062733
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 20:52 schreef dop het volgende:

[..]
Wat heb je verder voor aandelen?
Wat is je strategie?
Niet veel, ik koop wel voor redelijk veel in maar als ik denk dat ik een leuke winstbedrag aan overhoud verkoop ik het weer.
  donderdag 27 juli 2023 @ 20:55:24 #183
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210062747
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 17:49 schreef monkyyy het volgende:
Vreselijk dat sommige bedrijven niet een cash flow statement bij hun kwartaal cijfers rapporteren
Denk je dan niet "niet te vertouwen" of "die respecteren hun aandeelhouders niet"?
  donderdag 27 juli 2023 @ 20:55:58 #184
545 dop
pi_210062755
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 20:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Niet veel, ik koop wel voor redelijk veel in maar als ik denk dat ik een leuke winstbedrag aan overhoud verkoop ik het weer.
Okay dan is asml geen koopje dus.
pi_210062871
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 20:55 schreef dop het volgende:

[..]
Okay dan is asml geen koopje dus.
Nah, opzich. Heb ook nog een paar adyen gekocht, dus wat dat betreft ;)
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:26:17 #186
344884 monkyyy
pi_210063286
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 20:55 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Denk je dan niet "niet te vertouwen" of "die respecteren hun aandeelhouders niet"?
Dat niet zozeer, gewoon vervelend dat ik moet wachten op de 10-Q (daar moet het verplicht in staan)
pi_210067388
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:26 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Dat niet zozeer, gewoon vervelend dat ik moet wachten op de 10-Q (daar moet het verplicht in staan)
Zelf berekenen kan ook.
Best pilot in history
  vrijdag 28 juli 2023 @ 16:57:59 #188
344884 monkyyy
pi_210071258
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 11:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Zelf berekenen kan ook.
Ik ben bang dat dat niet goed komt. In een ver verleden heb ik dat ooit geleerd, maar verder nooit meer gedaan. :D
pi_210072798
Bizarre beursdag weer,
BlaBlaBla
  vrijdag 28 juli 2023 @ 19:01:53 #190
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210072992
Alphabet had dus bijna 22 miljard FCF afgelopen kwartaal. Hoogste uit hun geschiedenis. Lijkt mij aannemelijk dat 100 miljard FCF jaarlijks binnen 2-3 jaar gehaald wordt. Dan staan ze nu ex cash op iets van x15 forward FCF.. Tijdens de dips onder de $90 had je ze dus kunnen kopen voor iets van x10 forward FCF..

Apple is ruim hoger gewaardeerd (trailing FCF (Q2 is nog niet uitgekomen) iets van $95B; kijk eens naar de marketcap..) en groeit al 5-6 jaar nauwelijks of niet.. Ik geloof persoonlijk wel in hun VR headset (ik vind het eigenlijk een goedkoop apparaat voor wat erin zit qua tech vergeleken met hoe ongelofelijk duur sommige iphones/ipads zijn), maar toch opmerkelijk verschil.

Disclaimer: alphabetaandeelhouder (ik heb er wel minder dan ik zou willen hebben, put schrijven stel ik nog even uit. Het is mij te rustig).

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 28-07-2023 19:43:00 ]
pi_210074009
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 18:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Bizarre beursdag weer,
Ik zat vanochtend heel sip naar mn stukjes Signify te kijken... Kijk eind van de middag weer, en wist niet wat ik zag.
pi_210074099
Blij dat ik mijn Meta niet verkocht heb toen die onder de $100 ging zeg.
Zo zie je maar weer.
Het is eigenlijk ook net gokken.

P/E van 42 bij een koers van $324.
Dat is duurder dan Microsoft, Google en Apple.
Geen idee waarom.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 20:58:10 #193
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210074350
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 20:41 schreef WammesWaggel het volgende:
Blij dat ik mijn Meta niet verkocht heb toen die onder de $100 ging zeg.
Zo zie je maar weer.
Het is eigenlijk ook net gokken.

P/E van 42 bij een koers van $324.
Dat is duurder dan Microsoft, Google en Apple.
Geen idee waarom.
Van depressief naar manisch dus c_/ *

BABA gaat ook best hard. Maar dit is al de zoveelste keer dat het even de goede kant lijkt op te gaan met Chinese internetaandelen. En dan is er weer iemand van het politburo die zijn internetbestelling niet heeft ontvangen en dan dondert de boel ook zo weer inelkaar..

*de grote kunst van het beleggen. Welke sector is nu uit de gratie?
Ik zie niet veel heel roods hier: https://finviz.com/map.ashx?t=sec&st=w52
Healthcare, Telco, Utilities & Disney :z
  maandag 31 juli 2023 @ 16:07:55 #194
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210107786
Hmmm even heineken in de gaten houden..
pi_210107791
quote:
10s.gif Op maandag 31 juli 2023 16:07 schreef JimmyJames het volgende:
Und?
  maandag 31 juli 2023 @ 16:09:17 #196
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210107811
Nou als er nog wat van de koers afgaat wellicht de moeite waard om het eens nader te bestuderen om eventueel tot aankoop over te gaan.
  maandag 31 juli 2023 @ 16:16:18 #197
323876 michaelmoore
pi_210107885
quote:
heb ik gisteren gedaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210107986
quote:
Negatieve FCF, Rusland raken ze niet kwijt (althans niet aan een koper ;) ), Z-O Azië stort in - heb alleen de headlines meegekregen, ben geen groot volger verder - wat zie je er in?
Best pilot in history
  maandag 31 juli 2023 @ 16:55:04 #199
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210108341
quote:
7s.gif Op maandag 31 juli 2023 16:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Negatieve FCF, Rusland raken ze niet kwijt (althans niet aan een koper ;) ), Z-O Azië stort in - heb alleen de headlines meegekregen, ben geen groot volger verder - wat zie je er in?
Ja negatieve fcf viel mij ook op... Ik moet er nog induiken. Misschien samenloop van allemaal ongelukkige omstandigheden. Elk bedrijf heeft wel eens een erg slecht kwartaal.
pi_210114539
Klein plukje Tupperware gekocht vrijdag :') Gisteren leuk dagje haha
pi_210116781
quote:

[..]
Scheelt dat op 10-8 uitbetaling is.
pi_210116792
quote:

[..]
Denk je dat het nog wel goed komt? :D Heb gelukkig voor een redelijke lage koers in kunnen kopen.
pi_210117450
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 11:12 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Denk je dat het nog wel goed komt? :D Heb gelukkig voor een redelijke lage koers in kunnen kopen.
Ik heb geen idee, maar ongetwijfeld. Zulke merken komen altijd weer bovendrijven. Maar ik volg ze verder niet diepgaand en beleg ook niet in de sector.
Best pilot in history
pi_210137081
Alles goed in het rood. Zal wel te maken hebben met gedaalde waardering USA? AAA naar AA+?
pi_210138521
Dat was inderdaad een behoorlijk treurige dag. Heb nog wat Flow Traders verkocht voor ¤ 20,20 want dat ging me al te lang beroerd, dat verlies ga ik niet meer goedmaken met hetzelfde aandeel. En Heineken aangekocht voor ¤ 87,84.
Da gao nie nou!
pi_210139229
Ik heb vandaag Flatex terugstorting gekregen, wat houdt dit precies in?
  woensdag 2 augustus 2023 @ 23:08:34 #207
323876 michaelmoore
pi_210139242
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 23:06 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik heb vandaag Flatex terugstorting gekregen, wat houdt dit precies in?
quote:
DEGIRO is begonnen met het versturen van e-mails en formulieren om iedereen te laten overstappen op de nieuwe structuur voor het aanhouden van tegoeden.

Iedereen krijgt namelijk een Flatex bankrekening in plaats van het huidige geldmarktfonds.
pi_210140556
Ja, was niet best. Nog wel wat US aandeeltjes gekocht die op mijn lijst stonden bij een dipje.
pi_210141244
Invloed van de opkomst van de EV op legacy suppliers, wel eens eerder besproken hier en CNBC maakte er wel een aardig stukje over.

pi_210143943
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 23:08 schreef michaelmoore het volgende:
DEGIRO is begonnen met het versturen van e-mails en formulieren om iedereen te laten overstappen op de nieuwe structuur voor het aanhouden van tegoeden.

Iedereen krijgt namelijk een Flatex bankrekening in plaats van het huidige geldmarktfonds.
Gaat lekker daarmee, ik heb er out of the blue ineens 60k bij. :')

Best pilot in history
pi_210150897
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:22 schreef WammesWaggel het volgende:
De cijfers van Booking zijn binnen.
Het oogt op het eerste gezicht wel prima allemaal.
Leuk detail is dat Booking één van grotere werkgevers is in Amsterdam.

pi_210245707
Rabobank zet weer top cijfers neer, mooi moment om toch nog wat Rabo certificaten erbij te kopen.
BlaBlaBla
pi_210257900
Wat denken jullie van de koersdaling van ASML? Leuk instapmoment of?
pi_210258070
Ik heb vooral erg veel moeite met de rol van China en de geopolitieke en economische gevolgen daarvan. Zowel voor mijn Chinese aandelen als voor alles wat daarmee verweven is (en dat is veel, ook ASML). Geen peil op te trekken, daarom beschouw ik het ook maar als iets waar ik toch geen invloed op kan uitoefenen in mijn beleggingsbeslissingen. Hooguit wat overweging naar defensie of lokale spelers.
Best pilot in history
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:54:46 #215
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210259698
Ja zit nog in BABA. Recente cijfers waren goed en aandeel is veel goedkoper dan US tech (PE komt in de buurt van 10 als je dit kwartaal x4 doet en cash aftrekt van marketcap). Maar idd geen pijl op te trekken of de Chinese overheid nu eindelijk echt klaar is met het pesten van die techbedrijven. Zo ja en als de Chinese economie verder niet instort, dan heb je een behoorlijk koopje te pakken tegen deze prijs.
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:02:02 #216
545 dop
pi_210259784
Hoe is baba. Tech?
In mijn wereld is dat Retail.
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:10:43 #217
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210259843
Ze doen ook aan fintech (alipay), cloud, ia, eigen chips ontwikkelen.
pi_210267176
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 14:54 schreef JimmyJames het volgende:
Ja zit nog in BABA. Recente cijfers waren goed en aandeel is veel goedkoper dan US tech (PE komt in de buurt van 10 als je dit kwartaal x4 doet en cash aftrekt van marketcap). Maar idd geen pijl op te trekken of de Chinese overheid nu eindelijk echt klaar is met het pesten van die techbedrijven. Zo ja en als de Chinese economie verder niet instort, dan heb je een behoorlijk koopje te pakken tegen deze prijs.
Met BABA heb je de ADR. Er is dan ook nog het risico dat ze deze notering moet delisten omdat de Amerikaanse autoriteiten niet tevreden zijn met de mate van vrijheid waarmee boekhoudkundige kontroles kunnen worden gedaan op Chinese bedrijven. Deze discussie keert steeds weer terug, hoewel het nu weer even in rustig vaarwater is.

Verder gaat Alibaba opgesplitst worden in tenminste 6 verschillende units. Zo'n afsplitsing krijgt dan waarschijnlijk een Hong Kong, Shenzhen of Shanghai genoteerd aandeel. De NYSE kan zo'n aandeel uiteraard niet distribueren aan ADR houders en je krijgt dan de IPO prijs in cash uitgekeerd, terwijl je de betere units, zoals cloud of AI juist een tijdje wilt vasthouden.

Kortom: als je met Alibaba verder wilt, zou ik in ieder geval switchen van BABA naar de HK notering (9988).
  zondag 13 augustus 2023 @ 08:22:22 #219
545 dop
pi_210267419
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 15:10 schreef JimmyJames het volgende:
Ze doen ook aan fintech (alipay), cloud, ia, eigen chips ontwikkelen.
Een arm chip met 128 cores op 5nm die ze niet zelf kunnen produceren?
En hoeveel % van hun omzet is dat alles?
  maandag 14 augustus 2023 @ 23:09:12 #220
344884 monkyyy
pi_210287564
Deadlines voor Q2 2023 13F's is vandaag. :s)

quote:
Wat eruit springt is Michael Burry die voor $1,6 miljard aan SPY en QQQ puts heeft gekocht.
En Buffett (of één van zijn minions) heeft een positie in NVR genomen, een kleine homebuidler die hier volgens mij ook ooit eens is langsgekomen?
pi_210287594
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 08:22 schreef dop het volgende:

[..]
Een arm chip met 128 cores op 5nm die ze niet zelf kunnen produceren?
En hoeveel % van hun omzet is dat alles?
Nvidia produceert haar chips ook niet zelf, dus wat dat betreft zegt dat niet alles.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 06:46:06 #222
545 dop
pi_210289077
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 23:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nvidia produceert haar chips ook niet zelf, dus wat dat betreft zegt dat niet alles.
Nvidia is niet gewild om zijn cpu's maar juist om hun eigen Gpu ontwerp.
verder kan in tegenstelling tot Baba hun chips wel laten produceren om 3nm waar het voor baba maar de vraag is of het gaat lukken om op grote schaal op 5nm te produceren.
het probleem bij baba zit hem er niet alleen in dat ze hun chips niet zelf produceren.
als je baba chip deel dan zou waarderen als tech dan op het niveau Qualcomm, en dan nog als slechte aftrek er van.
pi_210289387
@TheFreshPrince winstwaarschuwing voor Alfen een week voor de cijfers over Q2 dus dat wordt een klein bloedbad zo.
pi_210289418
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 08:08 schreef Faraday01 het volgende:
@:TheFreshPrince winstwaarschuwing voor Alfen een week voor de cijfers over Q2 dus dat wordt een klein bloedbad zo.
Die zat er wel aan te komen toch? Verbaasde mij al over de stijging terug naar >60.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:05:40 #225
68638 Zwansen
pi_210289842
TKH ook lekker. :{
pi_210291371
quote:
@:TheFreshPrince winstwaarschuwing voor Alfen een week voor de cijfers over Q2 dus dat wordt een klein bloedbad zo.
Bedankt.
Ik ben er even uitgehopt in afwachting van wat er gaat komen.

Doe ik normaal liever niet maar mogelijk zakt het nog wel onder de ¤60.
pi_210291399
quote:
Dat gaat inderdaad niet zo lekker met Alfen. Ik had gister toevallig een call optie geschreven op september en heb redelijk voorzichtig die op een uitoefenprijs van 72E gezet, ik wil er niet voor weinig van af. Had beter op 70 of nog lager kunnen zetten eigenlijk want dat lijkt nu op makkelijk een premie innen.
Tsja dat is achteraf. De timing van mij was wel goed, maar de hoogte niet bepaald. Maar al met al wordt 72 waarschijnlijk niet gehaald binnen 5 weken :+
pi_210291506
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bedankt.
Ik ben er even uitgehopt in afwachting van wat er gaat komen.

Doe ik normaal liever niet maar mogelijk zakt het nog wel onder de ¤60.
Ik zit er voor een GAK van ruim 71 in dus mijn timing was voor dit aandeel niet zo goed.
pi_210291572
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 11:41 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit er voor een GAK van ruim 71 in dus mijn timing was voor dit aandeel niet zo goed.
Nee, ik stond ook op een licht verlies maar het is even niet anders.
Misschien steek ik het ook wel in Tesla.
Q3 kan een beetje tegenvallen omdat alle fabrieken aangepast worden voor de Highland modellen en nog wat verbeteringen maar na Q4 verwacht ik wel weer dat de koers stijgt, zeker als de Cybertruck ook van de band begint te lopen.
pi_210294873
Alles is weg, de sprei. Weg. Servetten. Weg. Blender. Weg. Citruspers. Weg. Plaids. Weg. Etagières. Weg. Dekbedden die Willem Alexander en Maxima ook hadden. Weg. En tien gastendoekjes. Die zijn ook weg.
Best pilot in history
pi_210302665
Adyen ook behoorlijk in de min, heb ik ook maar 1 van gekocht
pi_210304678
Wat is hier de opinie van fractional shares? Handig om mee te liften met "dure" aandelen, of riskant omdat je meer afhankelijk bent van je broker?
pi_210305000
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 14:21 schreef zuchtje het volgende:
Wat is hier de opinie van fractional shares? Handig om mee te liften met "dure" aandelen, of riskant omdat je meer afhankelijk bent van je broker?
Lijkt me prima dan? Liquiditeit technisch ben je wel afhankelijk van een tussenpartij.
pi_210313916
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Net een dagje te vroeg , -20% :o
  donderdag 17 augustus 2023 @ 10:05:53 #235
68638 Zwansen
pi_210314207
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Net een dagje te vroeg , -20% :o
Zo. :o
pi_210314370
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:05 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Zo. :o
Ik zit er gelukkig zelf niet in maar met Alfen en PostNL maak(te) ik het in slow motion mee. Voor mij reden om vooral indexfondsen te kopen, geeft mij meer rust.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 11:30:41 #237
68638 Zwansen
pi_210315444
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:20 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit er gelukkig zelf niet in maar met Alfen en PostNL maak(te) ik het in slow motion mee. Voor mij reden om vooral indexfondsen te kopen, geeft mij meer rust.
-25% nu. :')

Ik kan me voorstellen dat er wat mensen onrustig zijn vandaag. :D
pi_210315594
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:20 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Snap ik, individuele aandelen moet je echt horizon 10+ jaar hebben, bij index misschien 5. Tenzij je het prima vindt dat je in de min uitstapt.
pi_210316468
Niemand gister wat putjes @ 1000 @ 0,01 gekocht en nu voor 13,50 de deur uit?
Best pilot in history
pi_210316508
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:30 schreef Zwansen het volgende:

[..]
-25% nu. :')

Ik kan me voorstellen dat er wat mensen onrustig zijn vandaag. :D
Volgens Yahoo en Google Finance is de P/E = 58 na die dalingen. Dat betekent dat de P/E ergens in de 80 was voor de dalingen. Dan kun je ook wel verwachten dat je klappen gaat krijgen, ongeacht dat het een goed bedrijf is. Er kan nog wel een paar keer 20% vanaf.
pi_210317032
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 13:00 schreef jaco het volgende:

[..]
Volgens Yahoo en Google Finance is de P/E = 58 na die dalingen. Dat betekent dat de P/E ergens in de 80 was voor de dalingen. Dan kun je ook wel verwachten dat je klappen gaat krijgen, ongeacht dat het een goed bedrijf is. Er kan nog wel een paar keer 20% vanaf.
Inderdaad. Ook na deze daling is het aandeel nog steeds vrij duur naar mijn idee.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 13:48:27 #242
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210317131
damn, richting de -30% nu
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 17 augustus 2023 @ 14:31:24 #243
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210317519
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Dat gaat Mabel geld kosten.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_210317520
quote:
2s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 13:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
damn, richting de -30% nu
Op naar 750
pi_210318039
Gaat lekker met Philips. Eergisteren nog een plukje gekocht na aankondiging dat Exor voor maar liefst 15% van de aandelen heeft gekocht.
pi_210318489
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 14:31 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Op naar 750
We zijn inmiddels onder de 1000 dus goed op weg
pi_210318659
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:13 schreef Werkperd het volgende:
Gaat lekker met Philips. Eergisteren nog een plukje gekocht na aankondiging dat Exor voor maar liefst 15% van de aandelen heeft gekocht.
Investeringskeuzes van Italianen en van de Agnellis in het bijzonder... maar goed, daar kan ik verder de diepte niet over in.
Best pilot in history
pi_210318689
Die Totalpanik op werkelijke elk tegenvallertje is wel geniet0n hoor. Ook maar wat putjes op Nederlandse industrials kopen in de laatste week voor Q3-expiratie denk ik.
Best pilot in history
  donderdag 17 augustus 2023 @ 16:09:36 #249
68638 Zwansen
pi_210318898
-36% :D :o
pi_210318948
Vanaf welke prijs zouden jullie instappen?:)
  donderdag 17 augustus 2023 @ 16:40:47 #251
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210319205
op naar de -40?
pi_210319308
quote:
2s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 16:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
op naar de -40?
Gehaald! Op naar -50
  donderdag 17 augustus 2023 @ 16:54:09 #253
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210319373
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 16:49 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Gehaald! Op naar -50
Zal wel geen record zijn maar zo'n absolute daling in euro's is wel vrij ongewoon niet? Bijna 600 euro eraf op 1 dag.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:00:01 #254
323876 michaelmoore
pi_210319436
quote:
11s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 14:31 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat gaat Mabel geld kosten.
mabel heeft haar halve portfolio verkocht op 1700 op advies van haar consulenten
pi_210319488
Inmiddels blijft het redelijk stabiel.
pi_210319516
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:04 schreef Breekfast het volgende:
Morgen verder naar 700 en dan omhoog naar 750.
pi_210319587
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 16:16 schreef Breekfast het volgende:
Vanaf welke prijs zouden jullie instappen?:)
Niet. Ik heb niks met Adyen. Teveel gehyped imo en heel erg conjunctuurgevoelig.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:31:07 #258
68638 Zwansen
pi_210319742
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:04 schreef Breekfast het volgende:
Nou, net even op ¤875. Dat was iets van -41% ofzo. :P
pi_210319798
Net even uit (leed)vermaak RTLZ opgezet. Die lieten een mooi waarderingsstaatje zien waaruit blijkt dat na deze daling Adyen nog 3x zo duur is als Tesla en ASML _O-

Deze bel kan nog veel verder leeg lopen
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:28:35 #260
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210320265
quote:
89s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:55 schreef nostra het volgende:
Niemand gister wat putjes @ 1000 @ 0,01 gekocht en nu voor 13,50 de deur uit?
De put ady @ 1000 ging vandaag +5600%
The End Times are wild
pi_210320334
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
De put ady @ 1000 ging vandaag +5600%
529.900% _O- (met een Nederlandse punt, geen komma)
Best pilot in history
pi_210320396
Block ook maar shorten dan? Zit Hindenburg ook vol short in
Best pilot in history
pi_210320689
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Investeringskeuzes van Italianen en van de Agnellis in het bijzonder... maar goed, daar kan ik verder de diepte niet over in.
Je kunt zeggen wat je wil maar ze gaan echt niet zomaar 2+ miljard euro weggooien. Die hebben heus wel wat onderzoek gedaan.

Voor de rest zat ik al in Philips.
pi_210320768
Ik zie het van Adyen nu pas. Nou ja ik vertrouw erop dat het wel aanwakkert. Goede leer voor de vlgnd keer
pi_210321530
Er zijn nog heel wat analisten positief met hun aangepaste koersdoel:

pi_210321593
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:55 schreef Werkperd het volgende:
Je kunt zeggen wat je wil maar ze gaan echt niet zomaar 2+ miljard euro weggooien.
Best pilot in history
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:58:22 #267
344884 monkyyy
pi_210322834
Even dit artikel met jullie delen: Buffett's 44% CAGR and Various Types of High Quality Investments

Analyse van Buffett zijn Japanse investeringen, zitten wat wijze lessen in. ^O^
pi_210323552
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:53 schreef Steven184 het volgende:

[ afbeelding ]
Ach ja, de analistenvisies. Die moet je met een flinke korrel zout nemen. Een analist zal nog eerder een mooi verhaal verzinnen en daar een "koersdoel" op plakken dan dat ie eerlijk toegeeft dat ie het ook niet weet.
pi_210324163
quote:

[ afbeelding ]
Ik zou die niet al te serieus nemen.
Visa wordt voor 30x de winst verkocht, MasterCard voor 36X de winst.
Zijn beide al best flink aan de prijs vind ik persoonlijk.

Maar stel dat je 35x de winst wil betalen voor Adyen, dan zou je max 630euro willen betalen.
Er kan nog wel wat van de prijs af als ik zo kijk.
pi_210327422
quote:

[ afbeelding ]
Na weer vier 5% eraf zitten we bijna helemaal aan de onderkant van de range van de analisten, maar wie neemt die nog serieus...

En een paar minuten laterr -6% en een koers van 845 en onder het minimum van de analisten :W
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:55:10 #271
68638 Zwansen
pi_210327481
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:50 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Na weer vier 5% eraf zitten we bijna helemaal aan de onderkant van de range van de analisten, maar wie neemt die nog serieus...

En een paar minuten laterr -6% en een koers van 845 en onder het minimum van de analisten :W
Ik heb op IEX even dat forum doorgescrold en het is echt hilarisch om te lezen. Stukje leedvermaak.
pi_210327496
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 21:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Ach ja, de analistenvisies. Die moet je met een flinke korrel zout nemen. Een analist zal nog eerder een mooi verhaal verzinnen en daar een "koersdoel" op plakken dan dat ie eerlijk toegeeft dat ie het ook niet weet.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:04 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ik zou die niet al te serieus nemen.
Visa wordt voor 30x de winst verkocht, MasterCard voor 36X de winst.
Zijn beide al best flink aan de prijs vind ik persoonlijk.

Maar stel dat je 35x de winst wil betalen voor Adyen, dan zou je max 630euro willen betalen.
Er kan nog wel wat van de prijs af als ik zo kijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:50 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Niemand neemt die natuurlijk serieus. Zeker niet als je met een nieuw koersdoel komt tijdens zo'n dag als gisteren. Ik gebruik ze dan ook niet.

Dat gezegd hebbende, mijn EV, Cybersecurity en Carbon/Biofuels portefeuilles lopen deze maand ook vrij slecht.
pi_210327538
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:56 schreef Steven184 het volgende:

[..]
[..]
[..]
Niemand neemt die natuurlijk serieus. Zeker niet als je met een nieuw koersdoel komt tijdens zo'n dag als gisteren. Ik gebruik ze dan ook niet.

Dat gezegd hebbende, mijn EV, Cybersecurity en Carbon/Biofuels portefeuilles lopen deze maand ook vrij slecht.
Ik zit behalve in ASML en Adyen vooral in indexfondsen en wat saaie dividend aandelen, maar dat is ook niet allemaal feestelijk ;)
pi_210327547
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:55 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik heb op IEX even dat forum doorgescrold en het is echt hilarisch om te lezen. Stukje leedvermaak.
Dank voor de tip, ga ik straks ook even doen :9
pi_210327584
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:01 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dank voor de tip, ga ik straks ook even doen :9
Wel ongeveer 60 pagina's doorlezen vanaf gisterochtend.
pi_210327635
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit behalve in ASML en Adyen vooral in indexfondsen en wat saaie dividend aandelen, maar dat is ook niet allemaal feestelijk ;)
Ik doe eigenlijk geen dure individuele aandelen. Die zitten toch wel in mijn ETFs.

Individuele aandelen vooral in groeimarkten en olie&gas, want die staan relatief laag en doen prima dividend.
pi_210327713
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:04 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Wel ongeveer 60 pagina's doorlezen vanaf gisterochtend.
heb even snel wat willekeurige posts bekeken en je ziet goed dat de ratio bij particuliere kopers lastig te behouden is. Allerlei impulsaankopen en emotionele reacties. Nu kan ik denken dat ik dat niet zou hebben maar ik heb ook wat pijnlijke koersdalingen meegemaakt (zonder overigens veel posities te wijzigen). Wat het mij geleerd heeft is dat ik meer geschikt ben voor index beleggen voor de lange termijn. Ik heb nog wat losse aandelen die ik voorlopig houd en op een later moment verkoop ik die waarschijnlijk ook nog wel eens.

Voor mensen die hier flink de mist in gaan is het pijnlijk en dat is niet leuk. Maar realistisch gezien is het waanzinnig dat het bedrijf ruim 2x zo duur was als ASML die technologisch een veel unieker product hebben dat bovendien niet zo makkelijk te kopiëren is.
pi_210327944
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
heb even snel wat willekeurige posts bekeken en je ziet goed dat de ratio bij particuliere kopers lastig te behouden is. Allerlei impulsaankopen en emotionele reacties. Nu kan ik denken dat ik dat niet zou hebben maar ik heb ook wat pijnlijke koersdalingen meegemaakt (zonder overigens veel posities te wijzigen). Wat het mij geleerd heeft is dat ik meer geschikt ben voor index beleggen voor de lange termijn. Ik heb nog wat losse aandelen die ik voorlopig houd en op een later moment verkoop ik die waarschijnlijk ook nog wel eens.

Voor mensen die hier flink de mist in gaan is het pijnlijk en dat is niet leuk. Maar realistisch gezien is het waanzinnig dat het bedrijf ruim 2x zo duur was als ASML die technologisch een veel unieker product hebben dat bovendien niet zo makkelijk te kopiëren is.
True, alhoewel het lastig is twee bedrijven in verschillende markten (en verschillende volwassenheid) met elkaar te vergelijken. Voor wie zijn geld ziet verdampen is dit natuurlijk dramatisch.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:48:11 #279
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210328029
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:55 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Doe eens een link. c_/
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:22:10 #280
68638 Zwansen
pi_210328849
Aandeel gaat nu weer wat omhoog na de 850 te hebben bereikt.
pi_210328935
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:06 schreef Breekfast het volgende:
eind van de middag op 1600, mark my words :)
pi_210328945
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:06 schreef Breekfast het volgende:
paar uurtjes zijwaarts daarvoor, kan best zijn dat er wat steunaankopen gedaan zijn om de koers te stabiliseren.
pi_210328980
quote:
Alle 5 fases van rouw.

Wel heel zuur natuurlijk maar ik zie voor Ayden even geen weg omhoog op dit moment.
pi_210329095
Heb een limitorder voor 490 stuks VanEck AEX UCITS ETF gezet op ¤74,16
Had nog wat staan van de verkoop van Alfen en wat dividend.

Of de AEX omhoog of omlaag gaat weet ik verder ook niet natuurlijk.

edit: uitgevoerd
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:54:43 #286
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210329814
Hypotheekrente hoogste in 20 jaar in de VS: https://www.wsj.com/econo(...)684a?mod=djem10point

Huizenmarktcrisis in de VS is wel iets wat de beurs nu even niet kan gebruiken..
pi_210329858
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:54 schreef JimmyJames het volgende:
Hypotheekrente hoogste in 20 jaar in de VS: https://www.wsj.com/econo(...)684a?mod=djem10point

Huizenmarktcrisis in de VS is wel iets wat de beurs nu even niet kan gebruiken..
Dan wordt het weer een jaar of 5 op je handen zitten idd.
pi_210330281
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:54 schreef JimmyJames het volgende:

Groot verschil in de US is wel dat je a) je je hypotheek niet mee kan nemen naar je nieuwe huis (dus je blijft zitten met je 2,5% 30-jaars rente) en b) als je klapt je je sleutels bij de bank inlevert en die het probleem heeft.
Best pilot in history
pi_210330335
Ik had het hier een tijd geleden over "care property Invest" en over "NSI"
Beide zijn écht enorm aan het bodemvissen.
Anyway, je kunt beter nu instappen dan 2 jaar terug.

Voor Care property:
Book Value/Shr 18,33
Book to market ratio van 1.5

NSI:
Book Value/Shr 38,19
Koers 18,60

B/M ratio van boven de 2.

Wat denken jullie?
Bij NSI, is ook slechts 44% van total equity op de balans schuld.
Bij Care invest zelfs 25%.

Inkomens Technisch zal het wel geen spekkige jaren worden i.v.m. de rentes enzo, maar ik zie de gebouwen ook niet 1-2-3 30% zakken.

[ Bericht 16% gewijzigd door ludovico op 18-08-2023 14:58:01 ]
pi_210330519
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:
Ik had het hier een tijd geleden over "care property Invest" en over "NSI"
Beide zijn écht enorm aan het bodemvissen.
Anyway, je kunt beter nu instappen dan 2 jaar terug.

Voor Care property:
Book Value/Shr 18,33
Book to market ratio van 1.5

NSI:
Book Value/Shr 38,19
Koers 18,60

B/M ratio van boven de 2.

Wat denken jullie?
Bij NSI, is ook slechts 44% van total equity op de balans schuld.
Bij Care invest zelfs 25%.

Inkomens Technisch zal het wel geen spekkige jaren worden i.v.m. de rentes enzo, maar ik zie de gebouwen ook niet 1-2-3 30% zakken.

Dit is net wat voor je:

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=NL0009690239

Rabobank wil 'm niet voor me toevoegen dus ik zit in de duurdere iShares variant :')
pi_210330634
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit is net wat voor je:

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=NL0009690239

Rabobank wil 'm niet voor me toevoegen dus ik zit in de duurdere iShares variant :')
Zit zwaar in de VS gok ik.

Naja gok, 67% volgens hun eigen fact-sheet.

Number of Holdings 99
Price/Earnings Ratio 22.13
Price/Book Ratio 1.39

Dit is helemaal inverse van NSI en Care property.
pi_210330683
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zit zwaar in de VS gok ik.

Naja gok, 67% volgens hun eigen fact-sheet.

Number of Holdings 99
Price/Earnings Ratio 22.13
Price/Book Ratio 1.39

Dit is helemaal inverse van NSI en Care property.
Er zijn ook wel European Property Yield ETF's, als je daar liever in zit.
pi_210330687
Over het algemeen vind ik: VS overgewaardeerd.
Tech kan dat misschien nog goedmaken want dat komt 100% uit de VS maar ook dat is hoog toekomst gehalte.
VS gaat inkomens technisch ook wel wat voelen, jarenlang tekort op de handelsbalans, dat kan niet blijven goedgaan en met de hogere rentes nu... Goed moment dat ze het daar echt een keer gaan voelen.

Dus ook dollar technisch vind ik de VS helemaal niks.
En de rente is nog niet voldoende doorgewerkt dus in hun aandelen.
pi_210330692
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn ook wel European Property Yield ETF's, als je daar liever in zit.
Pak denk liever die twee maar gooi altijd graag even een balletje op naar mensen die een mening hebben ;)
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:49:16 #295
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_210330840
quote:
Cant't dev's do anything :')
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_210330900
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Pak denk liever die twee maar gooi altijd graag even een balletje op naar mensen die een mening hebben ;)
Ik ga het niet proberen, ik kan jou nooit iets uit je hoofd praten :+
pi_210330978
Iemand al Adyen gekocht?
Cindy De Vuyst
pi_210331353
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:09 schreef einzeinz het volgende:
Iemand al Adyen gekocht?
Ik begin er niet aan, veel te duur nog, kan nog wel een keer door 2.

Zit wel wat van in m'n AEX ETF.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:09:52 #299
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_210332025
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:16 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
eind van de middag op 1600, mark my words :)
Marked :P
pi_210332108
¤83,30 winst gemaakt op m'n AEX ETF's vandaag. Ik ben binnen 8-)
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:20:49 #301
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210332135
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
¤83,30 winst gemaakt op m'n AEX ETF's vandaag. Ik ben binnen 8-)
Hoe dan?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')