quote:Op woensdag 12 juli 2023 14:58 schreef dop het volgende:
[..]
Het grote voordeel is ook hun grootste nadeel.
2/3 van de aandelen zijn van de Noorse overheid.
Maar renderen volgens mij al jaren goed.
Ook meer dan alleen olie en gas. Timmeren ook goed aan de weg in water en wind.
quote:Op woensdag 12 juli 2023 16:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is dat eenmalig?
Gas was duur, Gazprom is effectief van de EU markt afgeknikkerd ook.
Bedankt, ik gooi het in de groep!quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:15 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Winsten uit het verleden..
Mocht je inschatten dat ze dividend kunnen handhaven en de koers niet enorm boven niveau jan 2022 ligt, dan zou ik het overwegen.
Als recente jaarwinsten geen uitschieters zijn, dan moet je dit aandeel eigenlijk gewoon meteen kopen... maar meen dat de EU gasprijs alweer onder niveau Jan 2022 ligt?
Kan nog steeds een goede investment zijn, maar even corrigeren voor de biasquote:Op donderdag 13 juli 2023 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
[..]
Bedankt, ik gooi het in de groep!
Is dat een turbo short op de markt ofzo? Koers daalt alleen maar.quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:18 schreef ludovico het volgende:
Ik wilde NSI nog kopen. Lijkt me nu ook een redelijk moment.
Dacht dat ik die order had staan blijkbaar heeft Degiro hem eruit geknikkerd oid.
Was het een dagorder? Dag, order...quote:Op donderdag 13 juli 2023 18:18 schreef ludovico het volgende:
Ik wilde NSI nog kopen. Lijkt me nu ook een redelijk moment.
Dacht dat ik die order had staan blijkbaar heeft Degiro hem eruit geknikkerd oid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel Cars gekocht?quote:Op donderdag 13 juli 2023 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Verder nagedacht over welke 3 Europese automerken nu wel goed bezig zijn met EV's.
Dan kom ik op BMW, Mercedes en Volvo (al is dat half Geely), zeker met de nieuwe EX30.
Ik heb van alle 3 merken wat aandelen gekocht, omdat het kan
Als je de ETF bedoelt, nee...quote:
Volvo bedoel ik. Het "gewone" Volvo doet heel andere dingen dan personenwagens.quote:Op donderdag 13 juli 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je de ETF bedoelt, nee...
Wel eens naar gekeken maar alle leuke bedrijven die daar in zitten heb ik al in m'n portfolio
quote:Op donderdag 13 juli 2023 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Verder nagedacht over welke 3 Europese automerken nu wel goed bezig zijn met EV's.
Dan kom ik op BMW, Mercedes en Volvo (al is dat half Geely), zeker met de nieuwe EX30.
Het zijn wel merken waarvan de klanten een stukje premium willen betalen voor een auto en die zich ook niet echt in het "budget" segment begeven.
Ik heb van alle 3 merken wat aandelen gekocht, omdat het kan
Porsche heeft heel goede verkopen , maar de koers staat toch laag vreemdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.augustman.com(...)ures-specifications/
https://newsroom.porsche.(...)t-quarter-31976.htmlhttps://www.augustman.com(...)c-frauscher-details/quote:Strong start in 2023: in the first quarter, Porsche delivered 80,767 cars to customers worldwide – more than ever before. This represents an increase of 18 per cent compared to the previous year.
https://finance.yahoo.com/quote/PAH3.DE?p=PAH3.DE&.tsrc=fin-srch
[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 13-07-2023 20:44:27 ]Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Oh, wel een goede eigenlijk.quote:Op donderdag 13 juli 2023 20:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Volvo bedoel ik. Het "gewone" Volvo doet heel andere dingen dan personenwagens.
Die maken scheepsmotoren en vrachtwagens.quote:Op donderdag 13 juli 2023 20:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, wel een goede eigenlijk.
Ik heb SE0000115446 en dat is ook de enige die de Rabo had
Porsche houdt vast aan e-Fuels, heb daar niet zoveel mee.quote:Op donderdag 13 juli 2023 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Porsche heeft heel goede verkopen , maar de koers staat toch laag vreemd
https://www.augustman.com(...)ures-specifications/
https://newsroom.porsche.(...)t-quarter-31976.html
[..]
https://www.augustman.com(...)c-frauscher-details/
https://finance.yahoo.com/quote/PAH3.DE?p=PAH3.DE&.tsrc=fin-srch
quote:Op donderdag 13 juli 2023 20:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Die maken scheepsmotoren en vrachtwagens.
Jammer dat je er nu achter komt. Wanneer had je er dan achter gekomen? Misschien wel nooit?quote:Op donderdag 13 juli 2023 20:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]![]()
![]()
maar ook elektrische trucks![]()
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk nietquote:Op donderdag 13 juli 2023 22:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Jammer dat je er nu achter komt. Wanneer had je er dan achter gekomen? Misschien wel nooit?
Weet je zeker dat je ook in Tesla zit en niet in Tefal ofzo?quote:Op donderdag 13 juli 2023 22:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet
De vraag is nu: wat ga ik doen?
Waarschijnlijk maar even houden, heb er ook niet zoveel dat het enige invloed uitoefent op m'n porftolio.
Idee was om later weer eens wat bij te kopen.
Ik durf nu niet naar m'n Mercedes aandelen te kijken
Had ik ze bij een broker met meer keuze gekocht, dan had ik de goede wel gehad.
Want dan had ik meerdere ISIN's gezien en me afgevraagd waarom dat zo was
Dit is 'm toch?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 08:11 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je ook in Tesla zit en niet in Tefal ofzo?
Aerodynamisch, geen spiegels.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-07-2023 12:10:20 ]
Je moet ze in bezit hebben op de ex-dividend datum.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 17:28 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Weet iemand hoe lang je aandelen moet hebben om mee te dingen in de dividenduitkering?
Ik zou dat van Heineken willen weten, ik kan dat nergens terug vinden.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 17:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je moet ze in bezit hebben op de ex-dividend datum.
Dus dat kan 364 dagen zijn maar ook 1 dag.
Per aandeel kan je wel vinden hoe vaak ze dividend uitkeren (per maand, kwartaal of jaar).
En dan de ex-dividend datum zoeken. Die van het jaar ervoor kan ook enige houvast bieden, als je geen recente kan vinden.
Het kan ook zijn dat er geen dividend wordt uitgekeerd, natuurlijk.
Kijkend naar data uit het verleden dan zou er rond 10 augustus weer een interim dividend uitbetaald kunnen worden en rond 5 mei een slot dividend.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 17:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik zou dat van Heineken willen weten, ik kan dat nergens terug vinden.
Dankje. Ik had later een aandeel, dus als ik het zou houden, zou ik alsnog niets krijgen :pquote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kijkend naar data uit het verleden dan zou er rond 10 augustus weer een interim dividend uitbetaald kunnen worden en rond 5 mei een slot dividend.
https://www.dividendinfo.nl/heineken
Hoe bedoel je? Augustus ligt in de toekomst.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:03 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dankje. Ik had later een aandeel, dus als ik het zou houden, zou ik alsnog niets krijgen :p
Ik keek naar de bovenste datum. Ik las dat je vanaf 24-4 een aandeel moest hebben om vervolgens in aug uitbetaald te krijgen.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Augustus ligt in de toekomst.
Nee, dan kijk je naar de verkeerde regelquote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:09 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik keek naar de bovenste datum. Ik las dat je vanaf 24-4 een aandeel moest hebben om vervolgens in aug uitbetaald te krijgen.
Hopelijk is er rond die tijd een goede koersquote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dan kijk je naar de verkeerde regel
Het zal zo rond begin augustus zijn dat je hem in bezit moet hebben en dan rond 10 augustus uitbetaling.
En af en toe even op de Heineken site kijken voor de exacte datum, als je dat wil weten.
Hier merk ik het altijd vanzelf wel.
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 18:58 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Hopelijk is er rond die tijd een goede koers
Voor de kopers dat er net voor de datum wanneer je dat aandeel moet hebben om dividend te krijgen een wat lagere koers is en dat als je het eenmaal gekregen hebt dat de koers weer gestegen is.quote:
De koers zakt juist rond ex dividend datum. Hoe het exact zit weet ik niet, maar volgens mij omdat een deel van het dividend dat uitgegeven gaat worden, opgehaald word door het creëeren van extra aandelen. Maar veel bedrijven kopen vervolgens in de loop van de tijd met de verdiende winst ook weer aandelen op.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 19:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Voor de kopers dat er net voor de datum wanneer je dat aandeel moet hebben om dividend te krijgen een wat lagere koers is en dat als je het eenmaal gekregen hebt dat de koers weer gestegen is.
Ik dacht dat de daling is omdat op het moment dat je (bijvoorbeeld) 5 miljard uitkeert aan je aandeelhouders, die waarde uit het bedrijf verdwijnt en daarmee dus ook uit het aandeel.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 20:12 schreef Anton91 het volgende:
[..]
De koers zakt juist rond ex dividend datum. Hoe het exact zit weet ik niet, maar volgens mij omdat een deel van het dividend dat uitgegeven gaat worden, opgehaald word door het creëeren van extra aandelen. Maar veel bedrijven kopen vervolgens in de loop van de tijd met de verdiende winst ook weer aandelen op.
En hoe zit het met aandeelhoudersvergaderingen? Mij lijkt het onlogisch als iedereen die ook maar 1 aandeel heeft, daar heen kan gaan.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik dacht dat de daling is omdat op het moment dat je (bijvoorbeeld) 5 miljard uitkeert aan je aandeelhouders, die waarde uit het bedrijf verdwijnt en daarmee dus ook uit het aandeel.
Maar ik dacht ook dat ik het juiste Volvo aandeel had, dus ik hou een slag om de arm.
Volgens mij heb je inderdaad gelijk, tenzij het aandeel dividend (deels) in aandelen uitbetaald.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik dacht dat de daling is omdat op het moment dat je (bijvoorbeeld) 5 miljard uitkeert aan je aandeelhouders, die waarde uit het bedrijf verdwijnt en daarmee dus ook uit het aandeel.
Maar ik dacht ook dat ik het juiste Volvo aandeel had, dus ik hou een slag om de arm.
Iedereen kan met 1 aandeel kan naar de aandeelhoudersvergadering.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 20:24 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
En hoe zit het met aandeelhoudersvergaderingen? Mij lijkt het onlogisch als iedereen die ook maar 1 aandeel heeft, daar heen kan gaan.
Heb jij dit weleens gedaan, naar zo'n vergadering?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 21:03 schreef dop het volgende:
[..]
Iedereen kan met 1 aandeel kan naar de aandeelhoudersvergadering.
Doorgaans moet je je daar voor wel even aanmelden (via je bank/broker) zodat men weet wat men ongeveer kan verwachten.
Alleen heb je als er gestemd moet worden evenredig stemrecht naar het aantal aandelen wat je hebt.
Dus 1 aandeel zal wat dat betreft weinig invloed hebben.
Je kunt je stemrecht wel laten vertegenwoordigen door een ander bijvoorbeeld de Veb zodat je als groep je aandelen en stem bundeld. En dus beter gehoord wordt.
Kan ook handig zijn als je voor de vergadering ver moet reizen. Shell en Unilever
vergaderd tegenwoordig in Engeland.
Hunter Douglas was altijd op Curaçao.
https://www.veb.net/beleg(...)oudersvergaderingen/
Veb: vereniging effecten bezitters.
Misschien even huiswerk doen en hun site een beetje lezen.
Als je dit alles nog niet weet
lang geleden ja. Voor de ervaring. (Van der Moolen)quote:Op vrijdag 14 juli 2023 21:24 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Heb jij dit weleens gedaan, naar zo'n vergadering?
quote:At the so-called "summer camp for billionaires," 77-year-old Astrid Buffett was heard complaining about having to pay $4 for a cup of coffee, the Post said. Buffett's wife reportedly said she "could get a pound of coffee" for the same price elsewhere.
Ha, MOO, dat waren mooie tijden. Over zelfoverschatting gesproken.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 21:27 schreef dop het volgende:
[..]
lang geleden ja. Voor de ervaring. (Van der Molen)
http://martijndemeulder.com/pdf/vandermoolen.pdfquote:Op zaterdag 15 juli 2023 10:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Ha, MOO, dat waren mooie tijden. Over zelfoverschatting gesproken.
Wat een verhaal en ik zie dat Peter Zwart er nog een tijdje CEO geweest.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 12:33 schreef dop het volgende:
[..]
http://martijndemeulder.com/pdf/vandermoolen.pdf
gouden tijden mee beleeft
Ik ook...quote:Op zaterdag 15 juli 2023 12:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat een verhaal en ik zie dat Peter Zwart er nog een tijdje CEO geweest.
Die ken ik nog goed uit m’n eerste baan.
Maar meestal mag je dan een tweede kop inschenken zonder bijbetalen, toch?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 17:21 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Daar betaal ik hier in Zweden sowieso meer voor
In de VS wel in een diner. Hoe dat zit in een hipster koffieshop weet ik niet.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 19:18 schreef recursief het volgende:
[..]
Maar meestal mag je dan een tweede kop inschenken zonder bijbetalen, toch?
Zweden is prachtig, als kind sowieso veel vakanties door Scandinavië gemaakt en ook altijd een voorliefde gehouden voor de oude, vierkante Volvo's.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:25 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In de VS wel in een diner. Hoe dat zit in een hipster koffieshop weet ik niet.
In Zweden heb ik nog niemand zien vragen.
Heb zelf aan één kop per dag makkelijk voldoende. En dan nog wil ik er het liefst voor een groot deel melk in.
Wil wel nog even opmerken dat $4 koffie in de VS eigenlijk altijd nog wel 20% duurder is ivm de fooi waar men tegenwoordig geweest om vraagt.
En anders vraag de pinmachine het wel.
In Zweden doet men niet echt aan fooi.
Maar enfin, prima vakantiebestemming hoor dat Zweden.
Echt de moeite waard.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik ooit weer eens in Zweden ben dan wil ik een Folkrace bijwonen.
Volgens mij is het concept om die races betaalbaar te houden dat je de auto wel wat mag tunen maar dat als iemand een goed bod doet je hem moet verkopen, waardoor niemand er echt veel geld in steekt.
Een soort zelfreinigend budgetplafond.
[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-07-2023 21:47:53 ]
quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zweden is prachtig, als kind sowieso veel vakanties door Scandinavië gemaakt en ook altijd een voorliefde gehouden voor de oude, vierkante Volvo's.
M'n huidige V60 is overigens een echte Zweedse, geïmporteerd uit Zweden en dus niet uit Gent maar uit de fabriek bij Göteborg
En in tegenstelling tot het aandeel heb ik me hier niet per ongeluk vergist en een truck gekochtVaste verkoopprijs is volgens mij 1000 of 1500 euro.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik ooit weer eens in Zweden ben dan wil ik een Folkrace bijwonen.
Volgens mij is het concept om die races betaalbaar te houden dat je de auto wel wat mag tunen maar dat als iemand een goed bod doet je hem moet verkopen, waardoor niemand er echt veel geld in steekt.
Een soort zelfreinigend budgetplafond.
Leuke regel om kosten beperkt te houden.
Ook in de maanden september t/m april?quote:
je kunt er prima langlaufen en skiënquote:
8 maanden lang?quote:
nee maar dat valt wel in die periodequote:
Zonsopkomst en -ondergang vallen dan bijna samen??quote:Op zondag 16 juli 2023 09:29 schreef dop het volgende:
als in winter is ook een toffe periode om daar te vertoeven.
In het meest noordelijke deel van Zweden misschien.quote:Op zondag 16 juli 2023 09:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Zonsopkomst en -ondergang vallen dan bijna samen??
Wat wel "grappig" is, is dat Herbert Diess er bij Volkswagen uitgewerkt is omdat hij het bedrijf in een te hoog tempo wilde vernieuwen en men bang was voor banenverlies. Maar banenverlies is onontkoombaar als je van ICE's naar EV's over gaat, simpelweg omdat alleen al de aandrijflijn ongeveer 2.000 minder onderdelen heeft.quote:Volkswagen in de financiële problemen! “Het dak staat in brand”, aldus CEO
Volkswagen-baas Thomas Schäfer wond er geen doekjes om tijdens een toespraak voor zo’n tweeduizend managers. “We hebben de kosten op allerlei gebieden te hoog laten worden”, waarschuwde hij. Daarom moet er per direct een uitgavestop komen.
“Alles staat op het spel”, zei Schäfer, “het dak staat al in brand.” Volgen hem zullen de komende weken erg moeilijk worden voor Volkswagen en roept zijn managers op met “kleine overwinningen” te komen.
Volkswagen investeert miljarden in EV-techniek
Volkswagen wil de grootste leverancier van elektrische auto’s worden en dat vraagt om tientallen miljarden aan investeringen. Schäfer gaat proberen de kosten in de hand te houden met een bezuinigingsprogramma, dat de komende drie jaar 10 miljard euro moet besparen.
Financieel directeur: ‘Onze autotak is niet gezond’
“Onze processen en structuren zijn nog steeds te complex, langzaam en inflexibel”, hield Schäfer zijn publiek voor. Zijn financieel directeur, Patrik Andreas Mayer, zei zelfs: “Onze autotak is niet gezond. Dit is onze laatste waarschuwing.”
Investeren in brandstofmotoren blijft nodig
Een bijkomend probleem voor Volkswagen – en ook voor andere fabrikanten – is dat het flink moet blijven investeren in zijn verbrandingsmotoren. Dit omdat de uitstootregels daarvoor steeds strenger worden.
VW-verkopen in China lopen heel sterk terug
Volkswagen heeft ook last van de situatie in China, de grootste markt voor het bedrijf, waar kopers Westerse merken steeds vaker links laten liggen en kiezen voor auto’s van eigen bodem. Om in het Aziatische land competitief te blijven, verkoopt de fabrikant steeds meer modellen met korting.
welke Obligatie preciesquote:Op maandag 17 juli 2023 16:46 schreef ludovico het volgende:
Iemand hier bekend met obligaties?
Krijg bij ABN obligatie de indruk dat de couponrente niet verdisconteerd zit in de prijs? Coupon + verschil met nominale waarde zou namelijk wel erg hoge rente impliceren.
AAB 2.5%29NOV2023quote:
ik denk dat die wel redelijk klopt hoor de vraag is waneer de laatse couprente word uitbetaald.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
AAB 2.5%29NOV2023
Dit kreng bijvoorbeeld, staat nu 99,5 / 100. 2.5% coupon.
Dan zit je op 2.5-3% rente in een maand of 4 tijd.
Als ze jou, 100 geven, je betaalde 99,5...quote:Op maandag 17 juli 2023 17:22 schreef dop het volgende:
[..]
ik denk dat die wel redelijk klopt hoor de vraag is waneer de laatse couprente word uitbetaald.
bij sluiting krijg je de nominale waarde terug. ik denk dat de rente hier al is uitgekeerd
Ja zal toch minimaal moeten inderdaadquote:Op maandag 17 juli 2023 17:22 schreef dop het volgende:
ik denk dat de rente hier al is uitgekeerd aan de grafiek te zien ergens in juni
kans is heel klein dat dit gratis geld isquote:Op maandag 17 juli 2023 17:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja zal toch minimaal moeten inderdaadMaar via de enige website die wat zei was het annual.
Dat is het punt niet, als dit zou kloppen is het A gewoon tering veel rente en B what the hell is er dan met ABN aan de hand dat ze zoveel risico-opslag hebben op de obligaties?quote:Op maandag 17 juli 2023 17:29 schreef dop het volgende:
[..]
kans is heel klein dat dit gratis geld is
Interest Commencementquote:Op maandag 17 juli 2023 17:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, als dit zou kloppen is het A gewoon tering veel rente en B what the hell is er dan met ABN aan de hand dat ze zoveel risico-opslag hebben op de obligaties?
Fixed Coupon Amount(s): ¤25.00 per Calculation Amount (other than the first coupon amount payable on 29 November 2013)quote:Op maandag 17 juli 2023 17:37 schreef dop het volgende:
[..]
Interest Commencement
Date:29 May 2013
waar zie jij dat er aa het einde van de coupon nog 2,5% wordt uitbetaald
edit :
Rate(s) of Interest: 2.50 per cent. per annum payable annually in arrear
(ii) Interest Payment Date(s): 29 November in each year, commencing on 29
November 2013 up to and including the Maturity Date,
in each case subject to adjustment in accordance with
the Following Business Day Convention (unadjusted)
strange ik kan echt niet gloven dat je daar nog 2,5% op uitbetaald krijgt
zag hem inmiddels inderdaad zie aanpassing van mijn postquote:Op maandag 17 juli 2023 17:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Fixed Coupon Amount(s): ¤25.00 per Calculation Amount (other than the first coupon amount payable on 29 November 2013)
Je verkoopt (en koopt) opgebouwde rente mee hè, bij koop van een obligatie.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:29 schreef ludovico het volgende:
http://oblible.com/bond-XS0937858271.htm
Volgens deze data gewoon coupon aan het einde.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat ze het aantal dagen bijhouden dat je de obligatie in bezit hebt.
Daarom verwarrend want dan zit de rente erin en impliceert het, als je kan aankopen voor 99,5, dat je 11% rente trekt.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Je verkoopt (en koopt) opgebouwde rente mee hè, bij aankoop van een obligatie.
Nee, de rente zit er niet in. Je krijgt gewoon een nota als dit:quote:Op maandag 17 juli 2023 17:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daarom verwarrend want dan zit de rente erin en impliceert het, als je kan aankopen voor 99,5, dat je 11% rente trekt.
Ja daar betaal je voor, als je de obligatie koopt, maar neem aan dat je altijd de volledige periode krijgt cq 25 euro in dit geval, van de coupon.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, de rente zit er niet in. Je krijgt gewoon een nota als dit:
KOOP 1.000 nominaal @ 99 = 990 euro
Verstreken rentedagen: 300/360 * 2,5% * 1.000 = 20,83
AF 1.010,83
Ok dus de koers van 99,5, is ex accrued dividend.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, de rente zit er niet in. Je krijgt gewoon een nota als dit:
KOOP 1.000 nominaal @ 99 = 990 euro
Verstreken rentedagen: 300/360 * 2,5% * 1.000 = 20,83
AF 1.010,83
Klopt.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:54 schreef ludovico het volgende:
Ok dus de koers van 99,5, is ex accrued dividend.
En daar moet je ook nog voor lappen?
Dus eigenlijk geef je meer uit per obligatie van 99,5?
Toch maar een keertje kopen om het te ondervinden.quote:
Kun je doen, maar dan zul je zien dat je bij aankoop de reeds opgebouwde rente mee moet betalen. Precies hetzelfde als bij Rabobank certificaten die elk kwartaal uitbetalen. Stel dat je die op 1 augustus koopt dan betaal je aan de verkoper de rente mee die in de periode van 1 juli tot 1 augustus is opgebouwd.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Toch maar een keertje kopen om het te ondervinden.
Ja dat je meebetaald lijkt me logisch, dat het niet in de koers verwerkt wordt maar in aparte delen wist ik niet.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:00 schreef vigier het volgende:
[..]
Kun je doen, maar dan zul je zien dat je bij aankoop de reeds opgebouwde rente mee moet betalen. Precies hetzelfde als bij Rabobank certificaten die elk kwartaal uitbetalen. Stel dat je die op 1 augustus koopt dan betaal je aan de verkoper de rente mee die in de periode van 1 juli tot 1 augustus is opgebouwd.
Er zijn verschillende type afhandelingen, dat heet dan een clean of dirty price. Bij een clean price is de prijs alleen de waarde van de obligatie en betaal je de opgebouwde rente apart. Bij een dirty price zit de opgebouwde rente in de prijs verwerkt.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja dat je meebetaald lijkt me logisch, dat het niet in de koers verwerkt wordt maar in aparte delen wist ik niet.
Noisss, en hoe vaak is er dirty / clean?quote:Op maandag 17 juli 2023 21:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er zijn verschillende type afhandelingen, dat heet dan een clean of dirty price. Bij een clean price is de prijs alleen de waarde van de obligatie en betaal je de opgebouwde rente apart. Bij een dirty price zit de opgebouwde rente in de prijs verwerkt.
Die van Tesla is wel extra spannend.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:11 schreef monkyyy het volgende:
Zit iedereen stevig in de stoel voor earnings season?
Dirty zie je in Europa meer.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Noisss, en hoe vaak is er dirty / clean?
Een verzekeraar is dan ook niet de makkelijkste bedrijfs categorie om te analyseren. Ik zie ook niet meteen dat er iets mis mee is. Hoe ben je hier achter gekomen?quote:Op maandag 17 juli 2023 23:31 schreef monkyyy het volgende:
Morgen ga ik PRI verkopen want ik ben erachter gekomen dat het een letterlijke pyramid scheme is. Ik dacht dat het een snel groeiende, conservatief gerunde levensverzekeraar was, met lekkere marges en een groeiend dividend. Hoe ik dat niet heb kunnen zien is mij een raadsel.
Helemaal met die ticker.quote:Op maandag 17 juli 2023 23:31 schreef monkyyy het volgende:
Hoe ik dat niet heb kunnen zien is mij een raadsel.
Het maakt toch weinig uit? Voordeel van clean is dat je direct ziet hoe de obligatie ten opzichte van de nominale waarde handelt.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:31 schreef ludovico het volgende:
Ik ben pro dirty in dat geval. Maar ach, weer wat geleerd.
Obligaties zijn alleen maar leuk omdat de banken ons naaien met veel te lage rente
Als het door elkaar heen loopt is het wel irritant natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 07:11 schreef Faraday01 het volgende:
Het maakt toch weinig uit? Voordeel van clean is dat je direct ziet hoe de obligatie ten opzichte van de nominale waarde handelt.
Ik heb er niet veel vertrouwen in (maar zit nu ook 100% cash, op een potje bij BND na). Ben met name benieuwd naar retailcijfers. Als je ziet wat je in de US aan boodschappen kwijt bent, dat gaat echt helemaal nergens meer over.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:11 schreef monkyyy het volgende:
Zit iedereen stevig in de stoel voor earnings season?
Dat is hier niet veel andersquote:Op dinsdag 18 juli 2023 08:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb er niet veel vertrouwen in (maar zit nu ook 100% cash, op een potje bij BND na). Ben met name benieuwd naar retailcijfers. Als je ziet wat je in de US aan boodschappen kwijt bent, dat gaat echt helemaal nergens meer over.
Waarom NEDAP?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:39 schreef nostra het volgende:
En Nedap, maar dat is zo illiquide als de pest dus dat is wel een groot nadeel. Maar dat wordt dan ergens eind september.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |