abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209799515
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 17:58 schreef dop het volgende:

[..]
En de Giro heeft die ook gezien?
Erg vreemd.
Nee, ze hebben niet om aangiften gevraagd.
Een ander platform wel.

Het is nogal random welke informatie er opgevraagd wordt bij dit soort onderzoeken.
Maar ik heb wel alles aangeleverd waar om gevraagd werd, iig.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 18:10:47 #252
545 dop
:copyright: dop
pi_209799662
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, ze hebben niet om aangiften gevraagd.
Een ander platform wel.

Het is nogal random welke informatie er opgevraagd wordt bij dit soort onderzoeken.
Maar ik heb wel alles aangeleverd waar om gevraagd werd, iig.
enige wat ik dan nog kan bedenken, zijn afwijkende regels in Duitsland.
Maar als ze zo slecht communiceren dan wordt het wel heel lastig.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209800273
M'n voorlopige "strategie" is:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerst maar ff weekend vieren. Heb nog een verjaardag te vieren ergens en zondag F1.
pi_209802890
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 19:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n voorlopige "strategie" is:

Eerst maar ff weekend vieren. Heb nog een verjaardag te vieren ergens en zondag F1.
Ik mag toch aannemen dat kosten voor overboeken in dit geval niet van toepassing zijn, zodat dat goedkoper zou moeten zijn ?

Wel Rabo even informeren wat er aankomt.
pi_209803512
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 21:40 schreef DIJK het volgende:

[..]
Ik mag toch aannemen dat kosten voor overboeken in dit geval niet van toepassing zijn, zodat dat goedkoper zou moeten zijn ?
Het gaat hoe dan ook geld kosten. Veel aandelen zijn sowieso alleen bij DeGiro beschikbaar, er is spread, transactiekosten, koersschommelingen.

Portfolio verhuizen is ook maar voor een deel van de aandelen mogelijk, dus daar zie ik ook maar vanaf.

quote:
Wel Rabo even informeren wat er aankomt.
Ik stuur alvast een fax ;)
  zaterdag 8 juli 2023 @ 11:46:58 #256
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209808073
Ik had bijna een week niet naar mijn porto gekeken (veel te drukke week op het werk 8)7 ).

Wel wat verrassende porto uitkomsten na deze "volatiele" week, als ik de reacties hier las.

Versus vrijdag een week geleden:

SQM zwaar in de plus (denk Tesla/EV nieuws)
KWEB in de plus (China iets minder kut?)
SLV in de plus (dacht dat rentestijgingen slecht waren voor zilver)
NVIDIA in de plus (dacht dat tech niet hield van rentestijgingen)
Netflix in de plus (idem)

Shell heeft wel fors te lijden.
Diageo die ik sinds kort volg om eventueel te kopen, ook aardig in de min. Mooi.

Nu even WSJ lezen om weer up to date te zijn.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209830846
"De concurrentie komt eraan".

En dat is natuurlijk zo. Maar wat vooral telt is de groei van Tesla zelf.

Maar gek genoeg is het marktaandeel juist weer wat toegenomen, ondanks de groeiende concurrentie.

pi_209835511
M'n verlies op Rivian werd vorige week iets goedgemaakt (van -50% naar -26%). Op zich blij mee, maar nu natuurlijk wel weer zo'n fomo-kop van had ik maar.

Serieus de afgelopen weken een paar keer gedacht, nu ze op 12-15 dollar staan misschien nog bijkopen. Maar natuurlijk niet gedaan om wat voor reden dan ook. :/
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_209835914
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 10:22 schreef Hojdhopper het volgende:
M'n verlies op Rivian werd vorige week iets goedgemaakt (van -50% naar -26%). Op zich blij mee, maar nu natuurlijk wel weer zo'n fomo-kop van had ik maar.

Serieus de afgelopen weken een paar keer gedacht, nu ze op 12-15 dollar staan misschien nog bijkopen. Maar natuurlijk niet gedaan om wat voor reden dan ook. :/
Kijkend naar de koersontwikkeling dan begrijp ik dat.

Maar kijkend naar de cijfers dan zie ik het niet helemaal.

Het bedrijf levert dit jaar maar net iets meer dan 50.000 auto's af, maakt nog geen winst en heeft een marketcap van 23,2 miljard Dollar.

Ik weet ook niet of ze winst gaan maken.

Ze geven dit jaar ongeveer $200.000 aan productiekosten per auto uit die ze voor gemiddeld $85.000 verkopen.

quote:
Profitability has been a concern for investors for a while. Rivian spent roughly $8.6 billion to produce about 24,000 vehicles in 2022. Wall Street projects it will spend about $10 billion to make 50,000 units in 2023. Rivian's spending exceeds that of other electric-vehicle start-ups. The company ended 2022 with roughly $12 billion in cash, and it is expected to go through about $6 billion when all its spending is netted against sales.
Misschien stap ik nog wel eens in, het zijn mooie auto's.
Maar dan wacht ik wel tot de cijfers wat meer in verhouding zijn.
Ik denk dat begin 2025 wel het moment is dat duidelijk wordt of Rivian het gaat redden of dat het geld (bijna) op is.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2023 10:57:25 ]
  maandag 10 juli 2023 @ 19:51:44 #260
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209844034
Wat denken jullie van Anheuser-Busch InBev SA/NV (BUD)?

Lijkt mij sterk dat die LGBT++++++controverse blijvend marktaandeelverlies oplevert in de VS. Daarnaast hebben ze tig andere merken & markten. Grootste minpunten voor mij zijn de schulden (maar gros is fixed rate) en miniem dividend (hangt samen met eerste minpunt).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209844724
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
"De concurrentie komt eraan".

En dat is natuurlijk zo. Maar wat vooral telt is de groei van Tesla zelf.

Maar gek genoeg is het marktaandeel juist weer wat toegenomen, ondanks de groeiende concurrentie.

[ afbeelding ]
Ze doen het goed, maar de koers doet het nog een stuk beter. Hoeveel groei zit daar nog in?

Twijfel een beetje, zit inmiddels op zo’n 150% winst ten opzichte van de aankoop begin dit jaar. En tegen de huidige prijs zou ik het denk ik niet meer kopen, dus de logica gebiedt dan dat je het moet verkopen.
pi_209844742
Iemand hier in Rabo certificaten? Ziet er redelijk aantrekkelijk uit tegen relatief laag risicoprofiel
pi_209844786
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 20:45 schreef Heph844 het volgende:
Iemand hier in Rabo certificaten? Ziet er redelijk aantrekkelijk uit tegen relatief laag risicoprofiel
Ik heb er wat, paar procent van mijn beleggingen. Risico's zijn koersdaling door rentestijgingen en het is diep achtergesteld EV dus als de Rabo om valt kun je de inleg gedeeltelijk of geheel kwijt raken.
pi_209844958
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 20:44 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ze doen het goed, maar de koers doet het nog een stuk beter. Hoeveel groei zit daar nog in?

Twijfel een beetje, zit inmiddels op zo’n 150% winst ten opzichte van de aankoop begin dit jaar. En tegen de huidige prijs zou ik het denk ik niet meer kopen, dus de logica gebiedt dan dat je het moet verkopen.
Ik zit er sowieso voor de lange termijn in, Cybertruck, Semi, Megapack XL (en DOJO, FSD, Optimus) zijn allemaal nog wel kansen voor Tesla. Er moet ook nog een "Model 2" komen.

Er kan best weer een correctie komen maar voor lange termijn zie ik genoeg groeikansen.
pi_209844976
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 20:45 schreef Heph844 het volgende:
Iemand hier in Rabo certificaten? Ziet er redelijk aantrekkelijk uit tegen relatief laag risicoprofiel
Ja ik heb er aardig wat knaken in zitten. Hij beweegt redelijk mee met de 10 jaars rente. Dus als er nog renteverhogingen aan komen, dan gaat de koers nog verder zakken.
Met deze koers is het rendement per jaar net boven de 7%. Inderdaad diep achtergesteld, dus als het mis gaat met de Rabo dan ben je al je knaken naar alle waarschijnlijkheid kwijt.
Zou ik er weer in stappen? Zeker. Had ik die kennis over de indirecte koppeling met de rente willen weten toen ik het voor het eerst kocht? Jazeker, had me veel geld gescheeld.
Da gao nie nou!
  maandag 10 juli 2023 @ 21:19:30 #266
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209845127
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 21:05 schreef vigier het volgende:

[..]
Ja ik heb er aardig wat knaken in zitten. Hij beweegt redelijk mee met de 10 jaars rente. Dus als er nog renteverhogingen aan komen, dan gaat de koers nog verder zakken.
Met deze koers is het rendement per jaar net boven de 7%. Inderdaad diep achtergesteld, dus als het mis gaat met de Rabo dan ben je al je knaken naar alle waarschijnlijkheid kwijt.
Zou ik er weer in stappen? Zeker. Had ik die kennis over de indirecte koppeling met de rente willen weten toen ik het voor het eerst kocht? Jazeker, had me veel geld gescheeld.
Hoe kom je aan die 7%? Ik zie 4x ¤0,40 tegen een koers van 90+. Dat is nog geen 2%. Of geldt nu meestal die vrij ingewikkelde berekening:

het driemaands rekenkundig gemiddelde (afgerond op twee decimalen) op jaarbasis van het effectieve rendement van de meest recente Referentielening (of, als er geen Referentielening is, de meest recente Vervangende Referentielening) over de laatste Berekeningsperiode die is geëindigd voor aanvang van die Betaalperiode, verhoogd met 1,5%-punt, berekend over de nominale waarde van ¤ 25 gedeeld door vier.

Bovenstaande zegt mij niet zo veel. :P
pi_209845203
quote:
7s.gif Op maandag 10 juli 2023 21:19 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die 7%? Ik zie 4x ¤0,40 tegen een koers van 90+. Dat is nog geen 2%. Of geldt nu meestal die vrij ingewikkelde berekening:

het driemaands rekenkundig gemiddelde (afgerond op twee decimalen) op jaarbasis van het effectieve rendement van de meest recente Referentielening (of, als er geen Referentielening is, de meest recente Vervangende Referentielening) over de laatste Berekeningsperiode die is geëindigd voor aanvang van die Betaalperiode, verhoogd met 1,5%-punt, berekend over de nominale waarde van ¤ 25 gedeeld door vier.

Bovenstaande zegt mij niet zo veel. :P
De participaties zijn nominaal 25 euro dus 6,5% als ze par gewaardeerd zijn. Nu handelen ze op 92 -93% van de nominale waarde dus ruim 7%
pi_209845229
quote:
7s.gif Op maandag 10 juli 2023 21:19 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die 7%? Ik zie 4x ¤0,40 tegen een koers van 90+. Dat is nog geen 2%. Of geldt nu meestal die vrij ingewikkelde berekening:

het driemaands rekenkundig gemiddelde (afgerond op twee decimalen) op jaarbasis van het effectieve rendement van de meest recente Referentielening (of, als er geen Referentielening is, de meest recente Vervangende Referentielening) over de laatste Berekeningsperiode die is geëindigd voor aanvang van die Betaalperiode, verhoogd met 1,5%-punt, berekend over de nominale waarde van ¤ 25 gedeeld door vier.

Bovenstaande zegt mij niet zo veel. :P
Er hoort nog een kleine toevoeging bij en dat vervolgens het minimum wordt genomen van jouw berekening en 6,5%. Dus als jouw berekening op 4% uit komt, dan wordt er met 6,5% gerekend. Als de referentie-rente stijgt tot bijvoorbeeld 6%, dan keren ze 6% + 1,5% = 7,5% uit.
Dat doen ze vervolgens op de 100% koers en die staat nu op 92,35%. Aangezien je ze dus voor minder dan 100% koopt, krijg je meer rente. De rente wordt dan 100%/92,35% * 6,5% = 7,038% rente op jaarbasis.

P.S. Even vereenvoudigd weergegeven
P.S. II: voor de juiste termen, lees de post van Faraday01
Da gao nie nou!
pi_209845357
Om het nog iets concreter te maken:

Stel je koop 10.000 euro aan rabo certificaten, daar betaal je op dit moment 9234 euro voor plus een paar euro transactiekosten. Ze staan namelijk genoteerd als percentage van de nominale waarde dus 92,34%

Elk kwartaal krijg je daar 162,50 euro rente over dus 650 euro per jaar

650/9234*100%= 7,04%
  maandag 10 juli 2023 @ 21:41:19 #270
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209845447
Morningstarrapporten trouwens gratis beschikbaar via IB nu..
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209847470
quote:
2s.gif Op maandag 10 juli 2023 21:41 schreef JimmyJames het volgende:
Morningstarrapporten trouwens gratis beschikbaar via IB nu..
Heb je dit als aankondiging gezien? Ik heb net 15 USD voor de maand Juni betaald. Ik zie dit tarief ook op de prijslijst: https://www.interactivebr(...)ch-news-services.php

Weet je zeker dat het geen 'kengetallen' zijn, geleverd door Morningstar? Of een door AI geschreven rapport van een aandeel dat niet onder hun coverage valt?
pi_209847472
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 22:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het gaat hoe dan ook geld kosten. Veel aandelen zijn sowieso alleen bij DeGiro beschikbaar, er is spread, transactiekosten, koersschommelingen.
Je kunt je nieuwe broker erop uitkiezen dat deze je huidige aandelen ook ondersteunt. Ik vermoed dat als je IBKR kiest, je zeker 90% kunt verhuizen.

In het geval van grotere bedragen moet je echt voor verhuizen kiezen, anders wordt het inderdaad een kostbare zaak. Er zijn systemen voor. Zelfs als je aandelen ergens halverwege zijn op de ex-dividend datum, dan komt het dividend er later achter aan bij je nieuwe broker.

Nog een vraag hierover:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 07:55:56 #273
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209848043
Dank @Faraday01 en @vigier . Heldere uitleg!

Voel mij wel een klein beetje Michael Scott:

pi_209848606
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 04:42 schreef jaco het volgende:

[..]
Je kunt je nieuwe broker erop uitkiezen dat deze je huidige aandelen ook ondersteunt. Ik vermoed dat als je IBKR kiest, je zeker 90% kunt verhuizen.

In het geval van grotere bedragen moet je echt voor verhuizen kiezen, anders wordt het inderdaad een kostbare zaak. Er zijn systemen voor. Zelfs als je aandelen ergens halverwege zijn op de ex-dividend datum, dan komt het dividend er later achter aan bij je nieuwe broker.
Bij een andere broker moet ik (tzt) ook weer dezelfde procedure doorlopen waarschijnlijk.
Ik heb wel al een account bij IB geopend en ga daar eerst een relatief klein bedrag stallen) als m'n account wordt goedgekeurd).

De rest gaat naar spaarrekening en m'n huidige boomerbank/ -broker combi, waar ik enkele aandelen (zoals Tesla) terugkoop. Veel keuze in aandelen hebben ze niet maar dat is dan even niet anders. Heb weinig vertrouwen meer in de servicedesk van DeGiro dus aan verhuizen begin ik maar helemaal niet.

quote:
Nog een vraag hierover:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-07-2023 09:20:57 ]
pi_209848956
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 20:45 schreef Heph844 het volgende:
Iemand hier in Rabo certificaten? Ziet er redelijk aantrekkelijk uit tegen relatief laag risicoprofiel
Joe ikke. Wel redelijk wat. Goed rendement. Heb ze voor lange termijn dus maak me geen zorgen over lagere koers nu (mijn gak ligt onder 95% trouwens). En ik maak me geen zorgen dat de Rabo omvalt.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_209849605
Tesla Full Self Driving is natuurlijk nog steeds in Bèta-fase en het blijft een vraagteken of het ooit goed genoeg is om de menselijke bestuurder te vervangen, want ook FSD heeft last van het Pareto-principe, waarbij het lastig is om de puntjes op de i te krijgen.

Maar laten we stellen dat het lukt:

- alle Tesla's die vanaf 2016 geleverd zijn hebben de benodigde hardware, dat zijn er dus al bijna 5 miljoen
- koop je een Golf 8 of een Focus, dan zit die hardware er niet in, die zullen nooit zelfrijdend zijn
- als Tesla FSD bereikt, zijn dus praktisch alle auto's die ze geproduceerd hebben geschikt
- Tesla is het enige bedrijf dat meer dan 1 miljoen FSD miles per dag aan informatie krijgt, dat zijn echt gereden kilometers met FSD Bèta enabled
- Tesla ontwikkelt daarvoor z'n eigen supercomputer, Dojo, om nog efficiënter de data te kunnen verwerken en AI te trainen
- FSD is een product dat prima in licentie gegeven zou kunnen worden, aangezien ik een Volkswagen of Ford niet de inhaalslag zie maken
- het is een markt die in potentie honderden miljarden per jaar kan opleveren, volgens ARK-invest zelfs 10 tot 12 biljoen

Hoe ver is FSD Bèta nu?

pi_209849917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij een andere broker moet ik (tzt) ook weer dezelfde procedure doorlopen waarschijnlijk.
Ik heb wel al een account bij IB geopend en ga daar eerst een relatief klein bedrag stallen) als m'n account wordt goedgekeurd).

De rest gaat naar spaarrekening en m'n huidige boomerbank/ -broker combi, waar ik enkele aandelen (zoals Tesla) terugkoop. Veel keuze in aandelen hebben ze niet maar dat is dan even niet anders. Heb weinig vertrouwen meer in de servicedesk van DeGiro dus aan verhuizen begin ik maar helemaal niet.
Je kunt het proces vanuit IBKR initieren: Transfer & Pay -> Transfer Position -> Incoming , IBKR maakt dan een Letter of Authorization aan. DEGIRO staat in de lijst met brokers, dus IBKR heeft er al eerder mee gewerkt.

quote:
[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209850447
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 11:18 schreef jaco het volgende:

[..]
Je kunt het proces vanuit IBKR initieren: Transfer & Pay -> Transfer Position -> Incoming , IBKR maakt dan een Letter of Authorization aan. DEGIRO staat in de lijst met brokers, dus IBKR heeft er al eerder mee gewerkt.
[..]
Mijn account is denk ik al weg bij DeGiro voordat ik met IB aan de slag ga ;)

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-07-2023 12:07:00 ]
pi_209850558
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kijkend naar de koersontwikkeling dan begrijp ik dat.

Maar kijkend naar de cijfers dan zie ik het niet helemaal.

Het bedrijf levert dit jaar maar net iets meer dan 50.000 auto's af, maakt nog geen winst en heeft een marketcap van 23,2 miljard Dollar.

Ik weet ook niet of ze winst gaan maken.

Ze geven dit jaar ongeveer $200.000 aan productiekosten per auto uit die ze voor gemiddeld $85.000 verkopen.
[..]
Misschien stap ik nog wel eens in, het zijn mooie auto's.
Maar dan wacht ik wel tot de cijfers wat meer in verhouding zijn.
Ik denk dat begin 2025 wel het moment is dat duidelijk wordt of Rivian het gaat redden of dat het geld (bijna) op is.
Ja, je hebt wel gelijk. Was ook meer een korte-termijn-kreet van mijn kant.

Echter heb ik voor de lange termijn wel hoop dus blijf er ook in zitten. Vind het, zonder dat ik er ooit één in het echt heb gezien, mooie en degelijk uitziende auto's. En van wat ik zo lees, ligt het voornamelijk aan de processen binnen het bedrijf, die verdere groei remmen. Niet iets dat niet onoverkoombaar is, maar zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_209850629
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, je hebt wel gelijk. Was ook meer een korte-termijn-kreet van mijn kant.

Echter heb ik voor de lange termijn wel hoop dus blijf er ook in zitten. Vind het, zonder dat ik er ooit één in het echt heb gezien, mooie en degelijk uitziende auto's. En van wat ik zo lees, ligt het voornamelijk aan de processen binnen het bedrijf, die verdere groei remmen. Niet iets dat niet onoverkoombaar is, maar zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn.
Ja, klopt. De nieuwe fabriek in Georgia zou in 2024 open moeten gaan, dan zal het nog wel een dik jaar duren om de productie op te voeren en ze hebben de verwachting dat ze daar (uiteindelijk) zo'n 400.000 voertuigen per jaar kunnen produceren.

Wat ik zie bij Sandy Munroe Engineering (die hebben er vorig jaar 1 geheel uit elkaar gehaald en geanalyseerd) is dat de R1 kwalitatief wel mooi ontworpen is maar in sommige opzichten ook relatief duur en omslachtig is om te produceren.

Als Rivian 2025 overleeft, zitten ze ongeveer in de fase waar Tesla rond 2020 in zat dus zie ik nog genoeg tijd om er tegen die tijd in te investeren.

Wat ik wel waardeer aan Rivian is dat ze, net als Tesla, streven naar meer verticale integratie en het zoveel mogelijk "in house" ontwikkelen en produceren. Dat maakt ze (hopelijk) minder afhankelijk van andere partijen.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 16:08:13 #281
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209853665
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 04:33 schreef jaco het volgende:

[..]
Heb je dit als aankondiging gezien? Ik heb net 15 USD voor de maand Juni betaald. Ik zie dit tarief ook op de prijslijst: https://www.interactivebr(...)ch-news-services.php

Weet je zeker dat het geen 'kengetallen' zijn, geleverd door Morningstar? Of een door AI geschreven rapport van een aandeel dat niet onder hun coverage valt?
Ik zie een samenvatting en ook de fair value. Er staat ook "download the report" maar niet geklikt omdat ik bang ben dat dat geld kost. Er zal toch wel een waarschuwing komen "dit rapport kost geld" neem ik aan?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209854067
Gisteren van Lanschot er alvast uitgegooid op ¤30 precies.
Vandaag weer ingekocht op ¤28,70
Dat is dan weer een meevaller.
pi_209854087
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209854159
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 16:49 schreef jaco het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209854828
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 19:51 schreef JimmyJames het volgende:
Wat denken jullie van Anheuser-Busch InBev SA/NV (BUD)?

Lijkt mij sterk dat die LGBT++++++controverse blijvend marktaandeelverlies oplevert in de VS. Daarnaast hebben ze tig andere merken & markten. Grootste minpunten voor mij zijn de schulden (maar gros is fixed rate) en miniem dividend (hangt samen met eerste minpunt).
Ik heb er recent niet meer naar gekeken, maar de schuldenpositie was voor mij toentertijd echt een no-go. Hebben ze niet 100 miljard in cash betaald voor BUD? Zie de voordelen ten opzichte van Heineken niet echt, helemaal qua branding.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_209855116
Wellicht dat de marges van de brouwers wat stijgen als de graanprijs daalt, als ja.
Tattoed Chef is weinig van over, heb ik toen nog wat mee verdient.
Dat heb ik vervolgens weer verloren aan Oatly.
Dus blijf zelf maar weg uit die sector voorlopig.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 18:37:19 #287
545 dop
:copyright: dop
pi_209855136
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, je hebt wel gelijk. Was ook meer een korte-termijn-kreet van mijn kant.

Echter heb ik voor de lange termijn wel hoop dus blijf er ook in zitten. Vind het, zonder dat ik er ooit één in het echt heb gezien, mooie en degelijk uitziende auto's. En van wat ik zo lees, ligt het voornamelijk aan de processen binnen het bedrijf, die verdere groei remmen. Niet iets dat niet onoverkoombaar is, maar zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn.
hoop is leuk maar is dit niet iets teveel een sentimentele keuze?
Beleggen is ook heroverwegen. de opgelopen achterstand ten opzichte van de concurrentie is enorm.
Als je wil beleggen in mooie auto's dan zou ik er een kopen, maar dit gaat over mooie aandelen, dan zou ik het toch echt wat anders benaderen. koop het mooiste aandeel (een van de mooiste in de sector).
niet bij het lelijke eendje blijven hopen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 11 juli 2023 @ 19:23:29 #288
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209855681
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb er recent niet meer naar gekeken, maar de schuldenpositie was voor mij toentertijd echt een no-go. Hebben ze niet 100 miljard in cash betaald voor BUD? Zie de voordelen ten opzichte van Heineken niet echt, helemaal qua branding.
Schuldenpositie was reden van dividend cut. Is inmiddels fors verminderd. Voordeel tov Heineken: lagere waardering en hogere groei (?). Ik las dat ze al meer bier verkopen dan voor COVID. Vind ik best een prestatie.
Daarnaast puur persoonlijk: Heineken bier :r :r :r :r

Ik kijk het nog even aan, maar ik zie mij best BUD en Diageo toevoegen aan de porto binnenkort.

Edit. Heineken cijfers lijken ook niet gek... nog even in verdiepen (hoewel sterke afkeur van heineken (ook morreti is slootwater :r )).

[ Bericht 4% gewijzigd door JimmyJames op 11-07-2023 19:34:09 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209858126
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla Full Self Driving is natuurlijk nog steeds in Bèta-fase en het blijft een vraagteken of het ooit goed genoeg is om de menselijke bestuurder te vervangen, want ook FSD heeft last van het Pareto-principe, waarbij het lastig is om de puntjes op de i te krijgen.

Maar laten we stellen dat het lukt:
Bijna iedereen behalve Elon is het er toch wel over eens dat de hardware in de tesla,s onvoldoende is voor FSD. Prima product zoals het is, maar voor die puntjes op de i mist gewoon de hardware.
pi_209858858
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 22:17 schreef DIJK het volgende:

[..]
Bijna iedereen behalve Elon is het er toch wel over eens dat de hardware in de tesla,s onvoldoende is voor FSD. Prima product zoals het is, maar voor die puntjes op de i mist gewoon de hardware.
Op specifiek welke hardware doel je?

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar voorlopig doet FSD alles wat het doet met de hardware die er op en aan zit.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 23:31:18 #291
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_209859020
Ik rij zelf Tesla en ben van mening dat FSD level 5 nog extreem ver in de toekomst ligt. Dat ik hier vanuit mijn kantoor via de app kan zeggen "rij even naar het station en haal mijn schoonmoeder even op, rij even langs de supermarkt en dan weer naar huis" en dat die auto dan zelf erheen rijdt, dat 100% veilig doet en niet mijn velgen verprutst als hij weer achteruit mijn oprit oprijdt. En dat schoonmoeders zonder moeite in zo'n auto stapt. En dat ik dan ook nog ¤7.500 moet neerleggen voor die feature. Complete quatsch.

Ik weet ook niet hoe groot Ark denkt dat de taxisector wereldwijd is die Tesla poogt te vervangen, maar die is niet biljoenen waard gok ik.

Maargoed, dat is mijn mening en misschien zie ik het verkeerd.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_209859184
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 23:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik rij zelf Tesla en ben van mening dat FSD level 5 nog extreem ver in de toekomst ligt. Dat ik hier vanuit mijn kantoor via de app kan zeggen "rij even naar het station en haal mijn schoonmoeder even op, rij even langs de supermarkt en dan weer naar huis" en dat die auto dan zelf erheen rijdt, dat 100% veilig doet en niet mijn velgen verprutst als hij weer achteruit mijn oprit oprijdt. En dat schoonmoeders zonder moeite in zo'n auto stapt. En dat ik dan ook nog ¤7.500 moet neerleggen voor die feature. Complete quatsch.

Ik weet ook niet hoe groot Ark denkt dat de taxisector wereldwijd is die Tesla poogt te vervangen, maar die is niet biljoenen waard gok ik.

Maargoed, dat is mijn mening en misschien zie ik het verkeerd.
FSD Bèta is in Nederland niet beschikbaar, dus wat dat betreft kan je daar nu ook nog geen ervaring mee opdoen. Hier hebben we alleen een kale Autopilot die niet meer kan dan wat de EU toelaat, een veredelde cruise control dus.

Als ik kijk naar "robotaxi's" in het algemeen (en dan laat ik even in het midden of Tesla de eerste wordt) dan denk ik uiteindelijk dat vooral bedrijven geld zullen neerleggen voor FSD en de auto's gaan uitbaten op die manier.

Iemand die geen rijbewijs of auto heeft, kan op die manier makkelijk van A naar B komen tegen een lager tarief dan een taxi of Uber. Je kan natuurlijk ook met OV maar dat brengt je vaak van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn ;)

Nog weer later, als de techniek zich bewezen heeft en echt veilig is, kan het best zijn dat de overheid zelf rijden verbiedt omdat het te gevaarlijk is. Dan heb ik het wel over >25 jaar, dus meer iets om over te filosoferen.

Deze Uber / Lyft rijder doet bijna al z'n ritjes met FSD Bèta, ik volg z'n kanaal (en vele anderen) al een klein jaartje en je ziet toch vooruitgang.

Uiteraard blijft hij (wettelijk) de bestuurder (hij moet ten allen tijde kunnen ingrijpen) en is het niet af maar het is evengoed indrukwekkend wat het kan.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-07-2023 00:06:29 ]
pi_209861063
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:37 schreef dop het volgende:

[..]
hoop is leuk maar is dit niet iets teveel een sentimentele keuze?
Beleggen is ook heroverwegen. de opgelopen achterstand ten opzichte van de concurrentie is enorm.
Als je wil beleggen in mooie auto's dan zou ik er een kopen, maar dit gaat over mooie aandelen, dan zou ik het toch echt wat anders benaderen. koop het mooiste aandeel (een van de mooiste in de sector).
niet bij het lelijke eendje blijven hopen.
Zeker heb je een punt!

Alleen houd ik deze aandelen niet aan omdat ik de auto's mooi vind (vind ik dus wel, maar heeft er niks mee te maken) maar omdat ik er in geloof dat die koers ergens in de komende paar jaar nog gaat stijgen. Ik heb een lange adem.

Als ik fout blijk te liggen, dan lig ik fout. Niks aan te doen en dat is het risico.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_209861130
Het heeft even geduurd, maar ik sta met mijn portefeuille eindelijk weer in de plus *O*
pi_209861320
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Zeker heb je een punt!

Alleen houd ik deze aandelen niet aan omdat ik de auto's mooi vind (vind ik dus wel, maar heeft er niks mee te maken) maar omdat ik er in geloof dat die koers ergens in de komende paar jaar nog gaat stijgen. Ik heb een lange adem.

Als ik fout blijk te liggen, dan lig ik fout. Niks aan te doen en dat is het risico.
Wat de koers gaat doen is natuurlijk een gevolg van de situatie waar Rivian zich in bevindt.
Probeer er ook nuchter naar te kijken.

Rivian zal de kosten omlaag moeten krijgen per voertuig. Je kan niet heel lang voertuigen voor $85.000 verkopen die je voor $200.000 per stuk produceert.
De aanname is dat met de stijging van productieaantallen, de kosten dalen maar dat moet zich nog bewijzen voor Rivian.
Ik wacht op dat moment voordat ik instap.

Ik vind het aandeel nu fors te duur.
Tesla is ook te duur maar maakt wel winst en groei door om dat enigszins te verantwoorden en zit overduidelijk niet meer in de "overlevingsmodus".
  woensdag 12 juli 2023 @ 14:04:08 #296
545 dop
:copyright: dop
pi_209864612
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Zeker heb je een punt!

Alleen houd ik deze aandelen niet aan omdat ik de auto's mooi vind (vind ik dus wel, maar heeft er niks mee te maken) maar omdat ik er in geloof dat die koers ergens in de komende paar jaar nog gaat stijgen. Ik heb een lange adem.

Als ik fout blijk te liggen, dan lig ik fout. Niks aan te doen en dat is het risico.
Waar is dat geloof op gebaseerd?
Ik ga je niet vertellen wat je moet doen.
Maar als ik er puur als belegging naar kijk dan zie ik gewoon veel betere kandidaten in de EV markt.
Ik zie niet hoe je deze achterstand nog goed gaat maken.
Er is ook geen hele grote pot met geld meer om nog jaren op vooruit te kunnen.
De kans is heel groot dat er aandelen moeten worden bij gedrukt om geld op te halen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209864861
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
  woensdag 12 juli 2023 @ 14:58:16 #298
545 dop
:copyright: dop
pi_209865333
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
Het grote voordeel is ook hun grootste nadeel.
2/3 van de aandelen zijn van de Noorse overheid.
Maar renderen volgens mij al jaren goed.
Ook meer dan alleen olie en gas. Timmeren ook goed aan de weg in water en wind.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209866750
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
Is dat eenmalig?
Gas was duur, Gazprom is effectief van de EU markt afgeknikkerd ook.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 12 juli 2023 @ 19:15:38 #300
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209868665
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
Winsten uit het verleden..

Mocht je inschatten dat ze dividend kunnen handhaven en de koers niet enorm boven niveau jan 2022 ligt, dan zou ik het overwegen.

Als recente jaarwinsten geen uitschieters zijn, dan moet je dit aandeel eigenlijk gewoon meteen kopen... maar meen dat de EU gasprijs alweer onder niveau Jan 2022 ligt?

[ Bericht 9% gewijzigd door JimmyJames op 12-07-2023 21:25:04 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')