abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209849605
Tesla Full Self Driving is natuurlijk nog steeds in Bèta-fase en het blijft een vraagteken of het ooit goed genoeg is om de menselijke bestuurder te vervangen, want ook FSD heeft last van het Pareto-principe, waarbij het lastig is om de puntjes op de i te krijgen.

Maar laten we stellen dat het lukt:

- alle Tesla's die vanaf 2016 geleverd zijn hebben de benodigde hardware, dat zijn er dus al bijna 5 miljoen
- koop je een Golf 8 of een Focus, dan zit die hardware er niet in, die zullen nooit zelfrijdend zijn
- als Tesla FSD bereikt, zijn dus praktisch alle auto's die ze geproduceerd hebben geschikt
- Tesla is het enige bedrijf dat meer dan 1 miljoen FSD miles per dag aan informatie krijgt, dat zijn echt gereden kilometers met FSD Bèta enabled
- Tesla ontwikkelt daarvoor z'n eigen supercomputer, Dojo, om nog efficiënter de data te kunnen verwerken en AI te trainen
- FSD is een product dat prima in licentie gegeven zou kunnen worden, aangezien ik een Volkswagen of Ford niet de inhaalslag zie maken
- het is een markt die in potentie honderden miljarden per jaar kan opleveren, volgens ARK-invest zelfs 10 tot 12 biljoen

Hoe ver is FSD Bèta nu?

pi_209849917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij een andere broker moet ik (tzt) ook weer dezelfde procedure doorlopen waarschijnlijk.
Ik heb wel al een account bij IB geopend en ga daar eerst een relatief klein bedrag stallen) als m'n account wordt goedgekeurd).

De rest gaat naar spaarrekening en m'n huidige boomerbank/ -broker combi, waar ik enkele aandelen (zoals Tesla) terugkoop. Veel keuze in aandelen hebben ze niet maar dat is dan even niet anders. Heb weinig vertrouwen meer in de servicedesk van DeGiro dus aan verhuizen begin ik maar helemaal niet.
Je kunt het proces vanuit IBKR initieren: Transfer & Pay -> Transfer Position -> Incoming , IBKR maakt dan een Letter of Authorization aan. DEGIRO staat in de lijst met brokers, dus IBKR heeft er al eerder mee gewerkt.

quote:
[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209850447
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 11:18 schreef jaco het volgende:

[..]
Je kunt het proces vanuit IBKR initieren: Transfer & Pay -> Transfer Position -> Incoming , IBKR maakt dan een Letter of Authorization aan. DEGIRO staat in de lijst met brokers, dus IBKR heeft er al eerder mee gewerkt.
[..]
Mijn account is denk ik al weg bij DeGiro voordat ik met IB aan de slag ga ;)

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-07-2023 12:07:00 ]
pi_209850558
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kijkend naar de koersontwikkeling dan begrijp ik dat.

Maar kijkend naar de cijfers dan zie ik het niet helemaal.

Het bedrijf levert dit jaar maar net iets meer dan 50.000 auto's af, maakt nog geen winst en heeft een marketcap van 23,2 miljard Dollar.

Ik weet ook niet of ze winst gaan maken.

Ze geven dit jaar ongeveer $200.000 aan productiekosten per auto uit die ze voor gemiddeld $85.000 verkopen.
[..]
Misschien stap ik nog wel eens in, het zijn mooie auto's.
Maar dan wacht ik wel tot de cijfers wat meer in verhouding zijn.
Ik denk dat begin 2025 wel het moment is dat duidelijk wordt of Rivian het gaat redden of dat het geld (bijna) op is.
Ja, je hebt wel gelijk. Was ook meer een korte-termijn-kreet van mijn kant.

Echter heb ik voor de lange termijn wel hoop dus blijf er ook in zitten. Vind het, zonder dat ik er ooit één in het echt heb gezien, mooie en degelijk uitziende auto's. En van wat ik zo lees, ligt het voornamelijk aan de processen binnen het bedrijf, die verdere groei remmen. Niet iets dat niet onoverkoombaar is, maar zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_209850629
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, je hebt wel gelijk. Was ook meer een korte-termijn-kreet van mijn kant.

Echter heb ik voor de lange termijn wel hoop dus blijf er ook in zitten. Vind het, zonder dat ik er ooit één in het echt heb gezien, mooie en degelijk uitziende auto's. En van wat ik zo lees, ligt het voornamelijk aan de processen binnen het bedrijf, die verdere groei remmen. Niet iets dat niet onoverkoombaar is, maar zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn.
Ja, klopt. De nieuwe fabriek in Georgia zou in 2024 open moeten gaan, dan zal het nog wel een dik jaar duren om de productie op te voeren en ze hebben de verwachting dat ze daar (uiteindelijk) zo'n 400.000 voertuigen per jaar kunnen produceren.

Wat ik zie bij Sandy Munroe Engineering (die hebben er vorig jaar 1 geheel uit elkaar gehaald en geanalyseerd) is dat de R1 kwalitatief wel mooi ontworpen is maar in sommige opzichten ook relatief duur en omslachtig is om te produceren.

Als Rivian 2025 overleeft, zitten ze ongeveer in de fase waar Tesla rond 2020 in zat dus zie ik nog genoeg tijd om er tegen die tijd in te investeren.

Wat ik wel waardeer aan Rivian is dat ze, net als Tesla, streven naar meer verticale integratie en het zoveel mogelijk "in house" ontwikkelen en produceren. Dat maakt ze (hopelijk) minder afhankelijk van andere partijen.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 16:08:13 #281
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209853665
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 04:33 schreef jaco het volgende:

[..]
Heb je dit als aankondiging gezien? Ik heb net 15 USD voor de maand Juni betaald. Ik zie dit tarief ook op de prijslijst: https://www.interactivebr(...)ch-news-services.php

Weet je zeker dat het geen 'kengetallen' zijn, geleverd door Morningstar? Of een door AI geschreven rapport van een aandeel dat niet onder hun coverage valt?
Ik zie een samenvatting en ook de fair value. Er staat ook "download the report" maar niet geklikt omdat ik bang ben dat dat geld kost. Er zal toch wel een waarschuwing komen "dit rapport kost geld" neem ik aan?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209854067
Gisteren van Lanschot er alvast uitgegooid op ¤30 precies.
Vandaag weer ingekocht op ¤28,70
Dat is dan weer een meevaller.
pi_209854087
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209854159
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 16:49 schreef jaco het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209854828
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 19:51 schreef JimmyJames het volgende:
Wat denken jullie van Anheuser-Busch InBev SA/NV (BUD)?

Lijkt mij sterk dat die LGBT++++++controverse blijvend marktaandeelverlies oplevert in de VS. Daarnaast hebben ze tig andere merken & markten. Grootste minpunten voor mij zijn de schulden (maar gros is fixed rate) en miniem dividend (hangt samen met eerste minpunt).
Ik heb er recent niet meer naar gekeken, maar de schuldenpositie was voor mij toentertijd echt een no-go. Hebben ze niet 100 miljard in cash betaald voor BUD? Zie de voordelen ten opzichte van Heineken niet echt, helemaal qua branding.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_209855116
Wellicht dat de marges van de brouwers wat stijgen als de graanprijs daalt, als ja.
Tattoed Chef is weinig van over, heb ik toen nog wat mee verdient.
Dat heb ik vervolgens weer verloren aan Oatly.
Dus blijf zelf maar weg uit die sector voorlopig.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 18:37:19 #287
545 dop
:copyright: dop
pi_209855136
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 12:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, je hebt wel gelijk. Was ook meer een korte-termijn-kreet van mijn kant.

Echter heb ik voor de lange termijn wel hoop dus blijf er ook in zitten. Vind het, zonder dat ik er ooit één in het echt heb gezien, mooie en degelijk uitziende auto's. En van wat ik zo lees, ligt het voornamelijk aan de processen binnen het bedrijf, die verdere groei remmen. Niet iets dat niet onoverkoombaar is, maar zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn.
hoop is leuk maar is dit niet iets teveel een sentimentele keuze?
Beleggen is ook heroverwegen. de opgelopen achterstand ten opzichte van de concurrentie is enorm.
Als je wil beleggen in mooie auto's dan zou ik er een kopen, maar dit gaat over mooie aandelen, dan zou ik het toch echt wat anders benaderen. koop het mooiste aandeel (een van de mooiste in de sector).
niet bij het lelijke eendje blijven hopen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 11 juli 2023 @ 19:23:29 #288
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209855681
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb er recent niet meer naar gekeken, maar de schuldenpositie was voor mij toentertijd echt een no-go. Hebben ze niet 100 miljard in cash betaald voor BUD? Zie de voordelen ten opzichte van Heineken niet echt, helemaal qua branding.
Schuldenpositie was reden van dividend cut. Is inmiddels fors verminderd. Voordeel tov Heineken: lagere waardering en hogere groei (?). Ik las dat ze al meer bier verkopen dan voor COVID. Vind ik best een prestatie.
Daarnaast puur persoonlijk: Heineken bier :r :r :r :r

Ik kijk het nog even aan, maar ik zie mij best BUD en Diageo toevoegen aan de porto binnenkort.

Edit. Heineken cijfers lijken ook niet gek... nog even in verdiepen (hoewel sterke afkeur van heineken (ook morreti is slootwater :r )).

[ Bericht 4% gewijzigd door JimmyJames op 11-07-2023 19:34:09 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209858126
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla Full Self Driving is natuurlijk nog steeds in Bèta-fase en het blijft een vraagteken of het ooit goed genoeg is om de menselijke bestuurder te vervangen, want ook FSD heeft last van het Pareto-principe, waarbij het lastig is om de puntjes op de i te krijgen.

Maar laten we stellen dat het lukt:
Bijna iedereen behalve Elon is het er toch wel over eens dat de hardware in de tesla,s onvoldoende is voor FSD. Prima product zoals het is, maar voor die puntjes op de i mist gewoon de hardware.
pi_209858858
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 22:17 schreef DIJK het volgende:

[..]
Bijna iedereen behalve Elon is het er toch wel over eens dat de hardware in de tesla,s onvoldoende is voor FSD. Prima product zoals het is, maar voor die puntjes op de i mist gewoon de hardware.
Op specifiek welke hardware doel je?

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar voorlopig doet FSD alles wat het doet met de hardware die er op en aan zit.
  dinsdag 11 juli 2023 @ 23:31:18 #291
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_209859020
Ik rij zelf Tesla en ben van mening dat FSD level 5 nog extreem ver in de toekomst ligt. Dat ik hier vanuit mijn kantoor via de app kan zeggen "rij even naar het station en haal mijn schoonmoeder even op, rij even langs de supermarkt en dan weer naar huis" en dat die auto dan zelf erheen rijdt, dat 100% veilig doet en niet mijn velgen verprutst als hij weer achteruit mijn oprit oprijdt. En dat schoonmoeders zonder moeite in zo'n auto stapt. En dat ik dan ook nog ¤7.500 moet neerleggen voor die feature. Complete quatsch.

Ik weet ook niet hoe groot Ark denkt dat de taxisector wereldwijd is die Tesla poogt te vervangen, maar die is niet biljoenen waard gok ik.

Maargoed, dat is mijn mening en misschien zie ik het verkeerd.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_209859184
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 23:31 schreef monkyyy het volgende:
Ik rij zelf Tesla en ben van mening dat FSD level 5 nog extreem ver in de toekomst ligt. Dat ik hier vanuit mijn kantoor via de app kan zeggen "rij even naar het station en haal mijn schoonmoeder even op, rij even langs de supermarkt en dan weer naar huis" en dat die auto dan zelf erheen rijdt, dat 100% veilig doet en niet mijn velgen verprutst als hij weer achteruit mijn oprit oprijdt. En dat schoonmoeders zonder moeite in zo'n auto stapt. En dat ik dan ook nog ¤7.500 moet neerleggen voor die feature. Complete quatsch.

Ik weet ook niet hoe groot Ark denkt dat de taxisector wereldwijd is die Tesla poogt te vervangen, maar die is niet biljoenen waard gok ik.

Maargoed, dat is mijn mening en misschien zie ik het verkeerd.
FSD Bèta is in Nederland niet beschikbaar, dus wat dat betreft kan je daar nu ook nog geen ervaring mee opdoen. Hier hebben we alleen een kale Autopilot die niet meer kan dan wat de EU toelaat, een veredelde cruise control dus.

Als ik kijk naar "robotaxi's" in het algemeen (en dan laat ik even in het midden of Tesla de eerste wordt) dan denk ik uiteindelijk dat vooral bedrijven geld zullen neerleggen voor FSD en de auto's gaan uitbaten op die manier.

Iemand die geen rijbewijs of auto heeft, kan op die manier makkelijk van A naar B komen tegen een lager tarief dan een taxi of Uber. Je kan natuurlijk ook met OV maar dat brengt je vaak van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn ;)

Nog weer later, als de techniek zich bewezen heeft en echt veilig is, kan het best zijn dat de overheid zelf rijden verbiedt omdat het te gevaarlijk is. Dan heb ik het wel over >25 jaar, dus meer iets om over te filosoferen.

Deze Uber / Lyft rijder doet bijna al z'n ritjes met FSD Bèta, ik volg z'n kanaal (en vele anderen) al een klein jaartje en je ziet toch vooruitgang.

Uiteraard blijft hij (wettelijk) de bestuurder (hij moet ten allen tijde kunnen ingrijpen) en is het niet af maar het is evengoed indrukwekkend wat het kan.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-07-2023 00:06:29 ]
pi_209861063
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:37 schreef dop het volgende:

[..]
hoop is leuk maar is dit niet iets teveel een sentimentele keuze?
Beleggen is ook heroverwegen. de opgelopen achterstand ten opzichte van de concurrentie is enorm.
Als je wil beleggen in mooie auto's dan zou ik er een kopen, maar dit gaat over mooie aandelen, dan zou ik het toch echt wat anders benaderen. koop het mooiste aandeel (een van de mooiste in de sector).
niet bij het lelijke eendje blijven hopen.
Zeker heb je een punt!

Alleen houd ik deze aandelen niet aan omdat ik de auto's mooi vind (vind ik dus wel, maar heeft er niks mee te maken) maar omdat ik er in geloof dat die koers ergens in de komende paar jaar nog gaat stijgen. Ik heb een lange adem.

Als ik fout blijk te liggen, dan lig ik fout. Niks aan te doen en dat is het risico.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_209861130
Het heeft even geduurd, maar ik sta met mijn portefeuille eindelijk weer in de plus *O*
pi_209861320
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Zeker heb je een punt!

Alleen houd ik deze aandelen niet aan omdat ik de auto's mooi vind (vind ik dus wel, maar heeft er niks mee te maken) maar omdat ik er in geloof dat die koers ergens in de komende paar jaar nog gaat stijgen. Ik heb een lange adem.

Als ik fout blijk te liggen, dan lig ik fout. Niks aan te doen en dat is het risico.
Wat de koers gaat doen is natuurlijk een gevolg van de situatie waar Rivian zich in bevindt.
Probeer er ook nuchter naar te kijken.

Rivian zal de kosten omlaag moeten krijgen per voertuig. Je kan niet heel lang voertuigen voor $85.000 verkopen die je voor $200.000 per stuk produceert.
De aanname is dat met de stijging van productieaantallen, de kosten dalen maar dat moet zich nog bewijzen voor Rivian.
Ik wacht op dat moment voordat ik instap.

Ik vind het aandeel nu fors te duur.
Tesla is ook te duur maar maakt wel winst en groei door om dat enigszins te verantwoorden en zit overduidelijk niet meer in de "overlevingsmodus".
  woensdag 12 juli 2023 @ 14:04:08 #296
545 dop
:copyright: dop
pi_209864612
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Zeker heb je een punt!

Alleen houd ik deze aandelen niet aan omdat ik de auto's mooi vind (vind ik dus wel, maar heeft er niks mee te maken) maar omdat ik er in geloof dat die koers ergens in de komende paar jaar nog gaat stijgen. Ik heb een lange adem.

Als ik fout blijk te liggen, dan lig ik fout. Niks aan te doen en dat is het risico.
Waar is dat geloof op gebaseerd?
Ik ga je niet vertellen wat je moet doen.
Maar als ik er puur als belegging naar kijk dan zie ik gewoon veel betere kandidaten in de EV markt.
Ik zie niet hoe je deze achterstand nog goed gaat maken.
Er is ook geen hele grote pot met geld meer om nog jaren op vooruit te kunnen.
De kans is heel groot dat er aandelen moeten worden bij gedrukt om geld op te halen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209864861
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
  woensdag 12 juli 2023 @ 14:58:16 #298
545 dop
:copyright: dop
pi_209865333
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
Het grote voordeel is ook hun grootste nadeel.
2/3 van de aandelen zijn van de Noorse overheid.
Maar renderen volgens mij al jaren goed.
Ook meer dan alleen olie en gas. Timmeren ook goed aan de weg in water en wind.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209866750
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
Is dat eenmalig?
Gas was duur, Gazprom is effectief van de EU markt afgeknikkerd ook.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 12 juli 2023 @ 19:15:38 #300
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209868665
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kreeg vandaag de vraag wat ik van Equinor vond.
Nu zit ik niet in gas- en oliebedrijven en ook weinig trek om me daar dan nog in te gaan verdiepen.

Wat vinden jullie van Equinor? Buy? Hold? Sell? Ondergewaardeerd? Overgewaardeerd?

Ik zag wel een bizar hoog dividend van 12%?
Winsten uit het verleden..

Mocht je inschatten dat ze dividend kunnen handhaven en de koers niet enorm boven niveau jan 2022 ligt, dan zou ik het overwegen.

Als recente jaarwinsten geen uitschieters zijn, dan moet je dit aandeel eigenlijk gewoon meteen kopen... maar meen dat de EU gasprijs alweer onder niveau Jan 2022 ligt?

[ Bericht 9% gewijzigd door JimmyJames op 12-07-2023 21:25:04 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')