Dat is wel wat Musk aankondigde om te doen als ze daarmee de auto's kunnen verkopen, tot er kleinere, goedkopere modellen zijn.quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:56 schreef dop het volgende:
[..]
Gezonde cijfers maar wat mij betreft niet goed genoeg voor de huidige waardering.
47% omzet tegen 20% winstgroei.
De marges kun je niet omlaag blijven schroeven om omzet te genereren.
Musk is Musk, dat verandert niet. Als z'n hart ergens vol van isquote:En musk kan volgens mij beter ook stoppen met het praten over zelfrijdende auto.
Niet goed als je dat telkens niet lukt.
Je bent daar ook afhankelijk van overheden en regels. Is moeilijk te voorspellen wanneer dat werkelijk wordt toegestaan en een succes is.
Zelfde verhaal met robots.
Zet een stip ver op de horizon maar stel geen doelen waar van je niet weet of je ze gaat halen.
Tja die goedkopere modellen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is wel wat Musk aankondigde om te doen als ze daarmee de auto's kunnen verkopen, tot er kleinere, goedkopere modellen zijn.
Er wordt een hagelnieuwe Gigafactory in Mexico neergezet en bij Berlijn willen ze de fabriek verdubbelen naar >800.000 auto's per jaar (en een mogelijke fabriek in India, al is die nog niet bevestigd dus die laat ik buiten beschouwing).quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:57 schreef dop het volgende:
[..]
Tja die goedkopere modellen.
Daar maakt hij wel een stip aan de horizon van, en juist daar zou ik als belegger wel een datum willen weten, en meer.
Een extreem hoge waardering vraagt ook om extreem goede prestaties en vooruitzichten.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er wordt een hagelnieuwe Gigafactory in Mexico neergezet en bij Berlijn willen ze de fabriek verdubbelen naar >800.000 auto's per jaar (en een mogelijke fabriek in India, al is die nog niet bevestigd dus die laat ik buiten beschouwing).
Dus de stappen die daarvoor nodig zijn worden volgens mij al gezet.
Eerst werd er opgemerkt dat Musk veel te vroeg een nieuwe auto aankondigde en nu word er opgemerkt dat hij er te lang mee wacht
Mijn idee: momenteel draait iedere bestaande Tesla fabriek al tegen z'n maximale output aan en wordt ook alles verkocht (en dan heb ik het niet over de Semi of Cybertruck, die zijn aan het opschalen). Een extra model zou niets toevoegen, tenzij je daar productiecapaciteit voor beschikbaar hebt. En daar wordt nu aan gewerkt.
Eigenlijk bizar dat een bedrijf een bedrijf dat zoveel lopende projecten in onderzoek heeft en volop aan het uitbreiden is, toch nog cash te besteden heeft en amper schulden.
Inmiddels 5% in de plus.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 11:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Met het herbalanceren van de Nasdaq en S&P is het idee van één of andere analyst dat Booking Holdings door de fondsenbeheerders bijgekocht moet worden.
Enfin, eens zien wat er gaat gebeuren.
Een aandeel gekocht voor $2834 met ¤2 aan transactiekosten.
Volgende maand verkoop ik het weer.
De vorige keren dat ik ging gokken was het resultaat bijzonder matig.
Maar deze keer gaat het vast geweldig.
Sowieso een mooi moment voor een split van het aandeel met deze koers.
Je zit toch ook in ASML? Die hadden ook niet de beste dag.quote:Op donderdag 20 juli 2023 20:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Portfolio doet het best aardig vandaag gek genoeg, alleen Tesla trekt me naar een procentje verlies voor de dag tot nu toe.
Niet meer, zit vooral in aandelen met aardig hoog dividend.quote:Op donderdag 20 juli 2023 20:48 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je zit toch ook in ASML? Die hadden ook niet de beste dag.
3M.quote:Op donderdag 20 juli 2023 20:52 schreef JimmyJames het volgende:
Wat zijn op dit moment aandelen die worden uitgekotst (geen aandelen die 1-3x hebben gedaan zoals Netflix en die vandaag een slechte dag hebben, maar aandelen die al maanden underperformen)? Lijkt mij dat daar de kansen liggen.
Ik zie:
- Telco in VS
- Disney
Van beide word ik nog niet echt enthousiast. Disney wellicht bij iets lagere koers.
Was 3M hier laatst niet al een keer besproken? Dat ze een aantal vrij grote claims vanwege PFAS te wachten staat?quote:Op donderdag 20 juli 2023 21:49 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
3M.
Mooi dividend ook.
Vermits je een langere horizon in gedachten hebt.
Ik ben het met je eens dat een lage beta rust geeft.quote:Op donderdag 20 juli 2023 22:19 schreef Ingonyama het volgende:
Ik merk dat ik me beter voel bij aandelen die minder heftig bewegen dan de markt. Een beta van minder dan 1 heet dat, als ik het goed gelezen heb. Je gaat dan minder hard omhoog als de markt het goed doet, maar ook minder hard omlaag wanneer het minder gaat.
Wat is de handigste plek om van een hoop aandelen de beta te vinden van de afgelopen paar jaar?
Bèta is de covariatie van aandeel met de markt / variatie van de markt.quote:Op donderdag 20 juli 2023 22:19 schreef Ingonyama het volgende:
Ik merk dat ik me beter voel bij aandelen die minder heftig bewegen dan de markt. Een beta van minder dan 1 heet dat, als ik het goed gelezen heb. Je gaat dan minder hard omhoog als de markt het goed doet, maar ook minder hard omlaag wanneer het minder gaat.
Wat is de handigste plek om van een hoop aandelen de beta te vinden van de afgelopen paar jaar?
Bekijk je deze wel eens:quote:Op zaterdag 22 juli 2023 09:06 schreef dop het volgende:
Ik bekijk de beta altijd even bij deGiro zou eigenlijk geen site weten die vooral toespitst op beta zoals je die wel hebt voor dividend bijvoorbeeld.
Gaat het je puur om de volatiliteit of voel je je meer op je gemak bij een lagere risico-rendementsverhouding?quote:Op donderdag 20 juli 2023 22:19 schreef Ingonyama het volgende:
Die site, nee maar ziet er verder prima uit.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 09:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Bekijk je deze wel eens:
https://stockanalysis.com/stocks/tmus/statistics/
?
Aan de ene kant kan AI voor een exponentiële vraag naar chips zorgen, aan de andere kant weet niemand hoeveel die vraag uiteindelijk zal zijn.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:52 schreef Breekfast het volgende:
Als beginnend belegger verbaas ik mij wel steeds over het gedrag van de markten.
Voorbeeld: NVIDIA. Ik snap best dat de vooruitzichten rooskleurig zijn in verband met de groeimogelijkheden in het AI-domein.
Maar de huidige PE ratio staat momenteel op 228. Dan moeten de toekomstige resultaten toch wel absurd goed zijn om dit waar te maken?
Moet ik het zien als een soort hype/bubbel, waarbij iedereen weet dat het aandeel overgewaardeerd is maar dat zolang de hype in stand wordt gehouden je er op mee kan liften (zolang je maar weer op tijd uitstapt)?
Dit vraagt toch bijna om een harde correctie als de resultaten tegen gaan vallen?
Je zag het deze week met Tesla. Die hadden op zich prima resultaten, sterke stijgende productie maar de marges nemen af (logisch als de markt voor EV volwassen wordt) en het gevolg was dat de koers direct 10% inzakte. Niet omdat dit onlogisch was, maar omdat er zo veel toekomstwaarde in het aandeel zit dat iets als dalende marges - zelfs met stijgende productie - er direct flink in hakt. Voor NVidia geldt hetzelfde, als het straks tegen valt zal de koers hard dalen omdat er heel veel toekomstige winstgroei ingeboekt is. Je krijgt nu dus <0,5% winst per jaar op je inleg en op lange termijn wil je een winst substantieel hoger dan de marktrente om je risico van beleggen ten opzichte van een spaarrekening af te dekken. Of jij denkt dat ze deze verwachting waar gaan maken is aan jou.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:52 schreef Breekfast het volgende:
Als beginnend belegger verbaas ik mij wel steeds over het gedrag van de markten.
Voorbeeld: NVIDIA. Ik snap best dat de vooruitzichten rooskleurig zijn in verband met de groeimogelijkheden in het AI-domein.
Maar de huidige PE ratio staat momenteel op 228. Dan moeten de toekomstige resultaten toch wel absurd goed zijn om dit waar te maken?
Moet ik het zien als een soort hype/bubbel, waarbij iedereen weet dat het aandeel overgewaardeerd is maar dat zolang de hype in stand wordt gehouden je er op mee kan liften (zolang je maar weer op tijd uitstapt)?
Dit vraagt toch bijna om een harde correctie als de resultaten tegen gaan vallen?
Dat klopt. Maar de Eps voor 2022 was aan de lage kant voor 2023 is de geschatte eps bijna 3x zo hoog dan kom je best vlot op een veel lagere PE zeker als de schattingen voor de volgende jaren ook veel hoger zijn.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 11:52 schreef Breekfast het volgende:
Ik zit er indirect via het fitvermogen fonds al in, voor zo'n kleine 2% van de waarde van mijn belegging in dat fonds. Volgens mij heb ik al eerder hier eens gepost dat de grote techfondsen een flinke weging hebben in veel van de markt-volgende fondsen en ETF's. Voor mij is dat voldoende exposure. Als je aanvullend daar nog extra in belegd kies je voor een hoger risico-rendementsprofiel. Ik zal de link met Markowitz niet nogmaals leggen, de vraag is in alle gevallen wel of zo'n belegging een goed risico-rendementsprofiel heeft als solitair fonds met een PE van >200. Want aangezien het risico enorm is, moet de upside - bovenop deze waardering - dan ook nog enorm zijn.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:14 schreef dop het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar de Eps voor 2022 was aan de lage kant voor 2023 is de geschatte eps bijna 3x zo hoog dan kom je best vlot op een veel lagere PE zeker als de schattingen voor de volgende jaren ook veel hoger zijn.
Het blijft speculeren.
Als je enige bent met een product of duidelijk de beste, dan kunnen je marges ook makkelijk omhoog. En als het dan ook nog relatief eenvoudig is om meer te produceren dan heb je natuurlijk goud in handen.
Er zit een flink risico in dat dit niet blijvend is, maar vooralsnog gelooft de markt er in.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |