abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 juli 2023 @ 12:35:16 #151
545 dop
:copyright: dop
pi_209992226
Disclaimer: Ik zit niet in Nvidia.
Wil het ook niet aanprijzen.
Als ik eerder dan de markt de potentie had gezien was het wel mogelijk geweest dat ik ze zou hebben gekocht.
Maar je kunt niet alles zien, snappen en volgen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209997641
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 11:52 schreef Breekfast het volgende:
Voorbeeld: NVIDIA. Ik snap best dat de vooruitzichten rooskleurig zijn in verband met de groeimogelijkheden in het AI-domein.

Maar de huidige PE ratio staat momenteel op 228. Dan moeten de toekomstige resultaten toch wel absurd goed zijn om dit waar te maken?

Moet ik het zien als een soort hype/bubbel, waarbij iedereen weet dat het aandeel overgewaardeerd is maar dat zolang de hype in stand wordt gehouden je er op mee kan liften (zolang je maar weer op tijd uitstapt)?

Dit vraagt toch bijna om een harde correctie als de resultaten tegen gaan vallen?
Klopt, been there, seen that in 2000 - 2002
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 22 juli 2023 @ 19:43:14 #153
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209999533
De winst hoeft maar drie keer te verdubbelen en de PE staat op 25.

Ik zit er in via geschreven put, die ga ik denk ik toch wel terugkopen voor de cijfers in één maand.

Op de LT denk ik dat het aandeel van de techsector in de bedrijfswinsten en dus ook in totale marketcap alleen maar verder zal toenemen. Je kunt geen porto hebben zonder tech. En dan bedoel ik Amerikaanse tech. ASML en ASMI zijn zeker leuk, maar het staat buiten kijf dat de VS de leidende techsuperpower zal blijven. China kan de VS door hun gesloten economie en maatschappij nooit inhalen en zal een soort techeiland blijven.
Dan is de vraag: hoe bespeel je dit? Tech ETF? Of ga je zelf stockpicken? Ik doe voornamelijk techstockpicken nu met Alphabet, Micron Technology, Nvidia (geschreven put). Ik wil daar nog zeker Amazon aan toegvoegen (waarschijnlijk via geschreven put) en wellicht Apple. Maar eigenlijk zou ik ook ook gewoon stapgewijs tijdens dips QQQ etf moeten (bij)kopen.

[ Bericht 35% gewijzigd door JimmyJames op 23-07-2023 12:44:12 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_210018779
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 10:11 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Gaat het je puur om de volatiliteit of voel je je meer op je gemak bij een lagere risico-rendementsverhouding?
Dank voor je uitgebreide antwoord. Voor mijn gevoel is het de volatiliteit: "het was ietsje beter dan verwacht: +8%", gevolgd door "maar de buurman had last van X, dus deze gaat mee -9%". Dus koersuitslagen die van week tot week of van dag tot dag enorm kunnen zijn, op vaak non-nieuws.

In de haas/schildpad race zoek ik dus eigenlijk meer de schildpadden die rustig aan de goede kant uit gaan.

Ik ga me eens verdiepen in die MPT!
Nants ingonyama bagithi Baba, Sithi uhm ingonyama
pi_210025376
Korte vraag over aandelen. Wellicht kan iemand hier antwoord op geven.

Ik zie bij een bedrijf dat er 30 cent per aandeel, dividend wordt uitgekeerd. Stel je legt 1000 euro in voor 25 euro per aandeel. Je uitbetaling zal dan 12 euro(?) Per jaar zijn.

Aandeel is al jaren stabiel terwijl de financiele resultaten en vooruitzichten ook al jaren goed zijn. Je legt 1000 euro in maar de dividend die je krijgt is minimaal. Je hoopt natuurlijk dat het aandeel en/of dividend gaat stijgen maar op dit moment is het niet echt een waardevolle investering. Of zie ik hier iets over het hoofd?
pi_210025659
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:58 schreef Harveo het volgende:

Ik zie bij een bedrijf dat er 30 cent per aandeel, dividend wordt uitgekeerd. Stel je legt 1000 euro in voor 25 euro per aandeel. Je uitbetaling zal dan 12 euro(?) Per jaar zijn.

Aandeel is al jaren stabiel terwijl de financiele resultaten en vooruitzichten ook al jaren goed zijn. Je legt 1000 euro in maar de dividend die je krijgt is minimaal. Je hoopt natuurlijk dat het aandeel en/of dividend gaat stijgen maar op dit moment is het niet echt een waardevolle investering. Of zie ik hier iets over het hoofd?
De relevantie van dividend is persoonlijk, maar maakt in principe voor de waardering van het bedrijf niet uit. Op het moment dat het wordt uitgekeerd, wordt dezelfde waarde aan de onderneming onttrokken en gebeurt er dus niets, anders dan dat beurswaarde wordt omgezet in liquiditeiten.

Liquiditeiten kunnen bij goede bedrijven vaak beter ingezet worden dan dividend (groei, rendabele investeringen, schulden aflossen), maar zijn in veel sectoren die stabiel draaien (vastgoed (normaliter), voedingsmiddelen, volwassen ondernemingen) een doorgeefluik van (over)winsten die niet meer hard kunnen groeien. Een stabiel dividend kan op rust en relatieve zekerheid duiden (Unilever, dividendaristrocraten), kan totaal afhankelijk zijn van de winst (Flow Traders, mijnbouwers), erg cyclisch zijn (retail) en plotselinge dividend cuts kunnen duiden op dieperliggende problematiek (nu veel vastgoed bijvoorbeeld die leningen veel duurder moeten gaan doorrollen), alhoewel die problematiek vaak overduidelijk is, dus ik de schok in de markt vaak niet goed begrijp en juist toejuich dat er niet met geleend geld geld cadeaus aan aandeelhouders worden gegeven.

Tot slot speelt je levensfase ook nog wel een rol, als jij van je pensioen moet leven is een stabiel kwartaallijks dividend wel zo handzaam bijvoorbeeld.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_210025713
Ah, morgen voorbeurs meteen cijfertjes van ACOMO na ze vandaag gekocht te hebben. Zal wel stabiel zijn ga ik vanuit, ik zit niet heel erg in de kurkumaprijzen (saffraan is wel duur). In ieder geval wat te lezen in bed.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_210030687
quote:
6s.gif Op maandag 24 juli 2023 18:32 schreef nostra het volgende:
Ah, morgen voorbeurs meteen cijfertjes van ACOMO na ze vandaag gekocht te hebben.
Hm, Marcel de Vries aangesteld bij hedging? :') Somebody fucked up. Verder wel ok-ish.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 08:24:38 #159
545 dop
pi_210030859
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2023 17:58 schreef Harveo het volgende:

Zul je toch echt iets meer moeten vertellen wat voor onderneming het is.
als de groei of winst werkelijk niet veel meer is dan die 30 cent dividend dan is het geen heel goed lopende onderneming. wat gebeurt er met de rest van het geld ?
waar in zit de werkelijke waarde wat zijn de assets. is er een bijzonder patent of een mooie merknaam.
is er spraken van een hoogwaardige technologie of een stukje vak kennis wat ergens anders niet te vinden is.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 10:58:34 #160
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210032224
Unilever die eindelijk eens outperformed? _O_
pi_210033197
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 08:24 schreef dop het volgende:

[..]
Zul je toch echt iets meer moeten vertellen wat voor onderneming het is.
als de groei of winst werkelijk niet veel meer is dan die 30 cent dividend dan is het geen heel goed lopende onderneming. wat gebeurt er met de rest van het geld ?
waar in zit de werkelijke waarde wat zijn de assets. is er een bijzonder patent of een mooie merknaam.
is er spraken van een hoogwaardige technologie of een stukje vak kennis wat ergens anders niet te vinden is.
Bedankt voor je antwoord. Ik zie dat bijvoorbeeld ING ook "maar" 0,39 cent uitbetaald per aandeel. Voor een bedrag van 100 euro per jaar moet je dus ong 3400 aan aandelen inkopen om dit te krijgen.

Klopt mijn berekening trouwens? Huige koers a 13,27 x 256= 3400euro. Dividend uitkering 0,39 x 256 is om en nabij 100 euro.

Het lijkt dat je een passief inkomen op basis van dividend pas interessant is als je 50k of misschien wel 100k in kan leggen. Dit is bij mij niet het geval.

Wellicht dat ik mezelf blind staar op dividend in mijn oriëntatie fase ;).
  dinsdag 25 juli 2023 @ 12:43:01 #162
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210033398
Een bedrijf dat veel dividend uitkeert is voor mij juist een rode vlag. De grote vraag is dan waarom ze dat geld niet gebruiken om te investeren in de toekomst. Dus ja, ik zou er niet te veel op blindstaren. Er zijn veel belangrijkere zaken om je in te verdiepen bij beleggen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik beleg voor de lange termijn. Ik heb aandelen doorgaans voor jaren in mijn portefeuille.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 13:42:24 #163
545 dop
pi_210034110
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:24 schreef Harveo het volgende:

[..]
Bedankt voor je antwoord. Ik zie dat bijvoorbeeld ING ook "maar" 0,39 cent uitbetaald per aandeel. Voor een bedrag van 100 euro per jaar moet je dus ong 3400 aan aandelen inkopen om dit te krijgen.

Klopt mijn berekening trouwens? Huige koers a 13,27 x 256= 3400euro. Dividend uitkering 0,39 x 256 is om en nabij 100 euro.

Het lijkt dat je een passief inkomen op basis van dividend pas interessant is als je 50k of misschien wel 100k in kan leggen. Dit is bij mij niet het geval.

Wellicht dat ik mezelf blind staar op dividend in mijn oriëntatie fase ;).
Ing betaalde vorig jaar 64 cent dividend (17 interim 8 aanvulland en 39 slot in 3 x dus)
Tja hoeveel passief inkomen zie je voor je tegen welk risico het gemiddelde rendement op aandelen is ook afhankelijk van welke tijdspannen je bekijkt.
historisch gezien zul je ergens tussen de 5% tot 8% uitkomen.
voordeel van dividend is dat je tussentijds als wat vermogen krijgt uitgekeerd waar bij een speculatie puur op koerswinst je pas aan het einde van de rit weet wat er verdiend (of verloren) is.

je berekening kun je gelijk vergeten je rekent met de huidige koers en het dividend van vorig jaar.
je werkelijke rendement kun je alleen berekenen over aanschafprijs. (vergeet de dividend belasting niet 15%)
ik heb toevallig zelf ing vorig jaar gekocht tegen ¤8,79. volgend jaar en alle jaren daar op zal mijn rendement gewoon bepaald worden door mijn aanschafprijs.
dividend word achteraf vastgesteld dus wat het eerst komende interim is weten we nog niet als er goed wordt.
Goede jaren goed slechtere jaren minder.
in dit geval levert de koerswinst me meer op dan het dividend, maar dat is natuurlijk vaak zat ook andersom.
Ik zou overigens afraden om je geld in 1 enkel aandeel te steken enkel en alleen om het mooie dividend.
ook een bank kan kopje onder net als elk ander aandeel.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 13:45:31 #164
545 dop
pi_210034151
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:43 schreef bleiblei het volgende:
Een bedrijf dat veel dividend uitkeert is voor mij juist een rode vlag. De grote vraag is dan waarom ze dat geld niet gebruiken om te investeren in de toekomst. Dus ja, ik zou er niet te veel op blindstaren. Er zijn veel belangrijkere zaken om je in te verdiepen bij beleggen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik beleg voor de lange termijn. Ik heb aandelen doorgaans voor jaren in mijn portefeuille.
als je langjarig buy&hold (30+jaar) en gespreid belegt zul je toch zien dat 25% tot 50% van je rendement aan het einde van de rit wordt bepaald door dividend.
zeker bij banken en verzekeraars is dividend geen rode vlag.
ook de groeifase van een bedrijf kan is heel bepalend, als je eenmaal groot bent kun en mag je soms geen grote overnames meer doen, waar gaat het geld dan heen?

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 25-07-2023 13:58:27 ]
pi_210034478
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 12:43 schreef bleiblei het volgende:

Ligt maar net aan de sector. Zeker bij stabiele sectoren helpt het rendement veel meer dan extra investeringen. Ik heb altijd basis van bedrijven die historisch gezien ok dividend geven (Shell bv).
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  dinsdag 25 juli 2023 @ 15:10:43 #166
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210035290
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 13:45 schreef dop het volgende:

[..]
als je langjarig buy&hold (30+jaar) en gespreid belegt zul je toch zien dat 25% tot 50% van je rendement aan het einde van de rit wordt bepaald door dividend.
zeker bij banken en verzekeraars is dividend geen rode vlag.
ook de groeifase van een bedrijf kan is heel bepalend, als je eenmaal groot bent kun en mag je soms geen grote overnames meer doen, waar gaat het geld dan heen?
Let op het woord "veel" ;) .
En @Steven184, Shell is nu net een typisch bedrijf dat zichzelf kannibaliseert ipv. te investeren in ontwikkelingen voor de toekomst.

Edit; vind ik ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door bleiblei op 25-07-2023 15:18:13 ]
pi_210036161
Spotify in de uitverkoop.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  dinsdag 25 juli 2023 @ 17:02:57 #168
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210036191
Zou ik mee uitkijken..

Ik kan geen reden bedenken waarom ze op termijn niet weggevaagd worden door Google/Amazon/apple.

Ik heb nog nooit aandelen genoteerd in het VK gekocht. Weinig intuïtief die notering in centen...
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_210037153
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 15:10 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Let op het woord "veel" ;) .
En @:steven184, Shell is nu net een typisch bedrijf dat zichzelf kannibaliseert ipv. te investeren in ontwikkelingen voor de toekomst.

Edit; vind ik ;)
Ik denk dan weer dat zonder dividend Shell niet heel anders zou investeren. Eerder meer bonussen en feesten en partijen.

Meer focus op prestaties zou ze meer helpen. Geweldige ideeën, uitvoering is niet altijd even goed.
pi_210051881
Heeft iemand hier Triodos certificaten? Na de koersdalingen is het wat mij betreft bijna koopwaardig.
De gekke beurs (Captin) waarbij de transactiekosten erg onduidekujknzijn en het feit dat ik nog flinke daling verwacht (geen vraag) zorgt dat ik afwacht.
  donderdag 27 juli 2023 @ 07:25:46 #171
545 dop
pi_210052961
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:36 schreef Bucketlist het volgende:
Heeft iemand hier Triodos certificaten? Na de koersdalingen is het wat mij betreft bijna koopwaardig.
De gekke beurs (Captin) waarbij de transactiekosten erg onduidekujknzijn en het feit dat ik nog flinke daling verwacht (geen vraag) zorgt dat ik afwacht.
Waarom zou je, hoezo koopwaardig ?
Slecht verhandelbaar en genoeg alternatieven met een vergelijkbaar rendement die wel goed verhandelbaar zijn.
pi_210053310
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 00:36 schreef Bucketlist het volgende:
Ver weg van blijven. Heeft de handel erin niet 3 jaar stilgelegen?
  donderdag 27 juli 2023 @ 08:53:21 #173
545 dop
pi_210053497
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 08:32 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Ver weg van blijven. Heeft de handel erin niet 3 jaar stilgelegen?
Jep dat is al reden genoeg.
pi_210056588
Zag de trailer van de nieuwe Barbie film.
Hoorde van een vriendin van mij dat die erg vermakelijk was.
Het regent en ik heb vrij vandaag.
Uit verveling ¤300 gestopt in aandelen Mattel.

Het zal mij benieuwen :P
  donderdag 27 juli 2023 @ 12:36:29 #175
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210056596
Gaat lekker met ASMI, ASML en BESI.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')