quote:Op zaterdag 24 juni 2023 15:13 schreef Blues het volgende:
Ik heb wat blommekes om te delen dus niet gewacht 🌹
(reeksen aangevraagd)
Ooievaarsbek
Reuzenteunis nog zonder bloemen, bijna net zo hoog als de schutting![]()
De bak bij de voordeur begint nu ook, veel korenbloemenzaad en ander bijenmengsels
Het zijn de goedkoopste die ik kon vinden en ze roesten inmiddels ook wel door, de vraag is of de steun de roos overend houdt of de roos de steunquote:Op zondag 25 juni 2023 15:33 schreef Tuindier het volgende:
Die rozentoren ziet er uit als een goed idee, @sigme . Ik merk dat de rozenstruiken hier een beetje vorm/structuurloos zijn.
Ook gehad, was toch een lichte teleurstelling. Sindsdien koop ik geen bollen meer bij de Intratuin. Fluwel is wat betrouwbaarder wat dat betreft. Altijd gekregen wat ik bestelde.quote:Op zondag 25 juni 2023 15:33 schreef Tuindier het volgende:
Mijn eerste dahlia bloeit ook. Ik had een pakket met paars assortiment bij het tuincentrum gehaald, maar tot nu toe zijn ze allemaal rood:
[ afbeelding ]
Twiek, ik heb je raad vorige week opgevolgd tav de prunus/amandelboompje.quote:
quote:Op zaterdag 15 april 2023 21:21 schreef Twieki het volgende:
Ik snap iets niet aan deze foto. Het is een behoorlijk dikke stam, maar heeft maar weinig takjes waar het op bloeit. Knip jij al de twijgen in 't najaar af toevallig?
quote:Op zaterdag 15 april 2023 22:46 schreef Blues het volgende:
De mensen die voor ons in dit huis woonden deden niks aan dit boompje.
Ik knip na de bloei alle takken af.
Zoals advies van mijntuin.org op de mail.
Nie goed nie?
Nu is ie zoquote:Op zaterdag 15 april 2023 23:29 schreef Twieki het volgende:
Tuinorgie heeft gelijk hoor. Als ik je een advies mag geven, snoei de huidige twijgen medio juni wat minder kort, dan krijg je meer vertakkingen en gaat 't volgend jaar beter bloeien.
Daar kwamen die van mij ook vandaan inderdaad. Ik ben nu op zoek naar een leverancier die ook biologische bollen levert. Wil dit jaar ook nog tulpen en alliums planten. Ik heb nog even gelukkigquote:Op dinsdag 27 juni 2023 16:41 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ook gehad, was toch een lichte teleurstelling. Sindsdien koop ik geen bollen meer bij de Intratuin. Fluwel is wat betrouwbaarder wat dat betreft. Altijd gekregen wat ik bestelde.
Eind vorig jaar ook Alliums in de tuin gepoot, kwam er 5 tekort om 't goed te verdelen, dus had exact dezelfde (Allium 'Purple Sensation') gekocht bij Intratuin. Vele malen lichter van kleur dan die van Fluwel. Ook maar 1 bloem uit 1 bol, terwijl die van Fluwel vaak 3 - 5 bloemen hadden uit 1 bol.
Ik heb deze besteld. Hij ruikt inderdaad vers, dat viel meteen op. Hij is vrij fijn (althans vergeleken met de berg houtsnippers op de oprit die ik eerder ergens anders haalde), maar dat was ook wat ik zocht. Ze hebben vanalles in ieder geval en mijn eerste ervaring was goed. Chauffeur stond om kwart voor 8 al op de stoep.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:38 schreef Vanyel het volgende:
@:Tuindier waar heb jij je mulch besteld en is ie grof en vers?
Tnxquote:Op woensdag 28 juni 2023 10:06 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ik heb deze besteld. Hij ruikt inderdaad vers, dat viel meteen op. Hij is vrij fijn (althans vergeleken met de berg houtsnippers op de oprit die ik eerder ergens anders haalde), maar dat was ook wat ik zocht. Ze hebben vanalles in ieder geval en mijn eerste ervaring was goed. Chauffeur stond om kwart voor 8 al op de stoep.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelukkig is er verderop een stukje waar hullie niet bijkunnen.
Daar bloeien al wat waterlelies.
[ Bericht 16% gewijzigd door AnneX op 28-06-2023 18:58:09 ]
Mooi spul, binnenkort ook maar eens een halve bigbag bestellen. Grond wordt wel erg snel droog tegenwoordig.quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:06 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ik heb deze besteld. Hij ruikt inderdaad vers, dat viel meteen op. Hij is vrij fijn (althans vergeleken met de berg houtsnippers op de oprit die ik eerder ergens anders haalde), maar dat was ook wat ik zocht. Ze hebben vanalles in ieder geval en mijn eerste ervaring was goed. Chauffeur stond om kwart voor 8 al op de stoep.![]()
In m'n bijenmix zit allemaal bereklauwquote:Op zondag 2 juli 2023 14:34 schreef Blues het volgende:
Bak bij de voordeur![]()
Zakje korenbloemen en zakje bijenmix![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ow... vinden bijen berenklauw niets dan? Of omdat giftig?quote:Op zondag 2 juli 2023 14:37 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
In m'n bijenmix zit allemaal bereklauw![]()
Heb er vandaag 4 uit 1 pot moeten verwijderen.
Meer eigen veiligheid vanwege de ellende die ze brengen.quote:Op zondag 2 juli 2023 15:44 schreef Blues het volgende:
[..]
Ow... vinden bijen berenklauw niets dan? Of omdat giftig?
Reuzenberenklauw?quote:Op zondag 2 juli 2023 14:37 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
Dat is de gewone berenklauw en die maakt geen brandblaren. Je verward het met de reuzenberenklauw die een exoot is en brandblaren kan veroorzaken.quote:Op zondag 2 juli 2023 14:37 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
Toch weg ermeequote:Op dinsdag 4 juli 2023 13:46 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat is de gewone berenklauw en die maakt geen brandblaren. Je verward het met de reuzenberenklauw die een exoot is en brandblaren kan veroorzaken.
quote:Op zaterdag 7 augustus 2021 11:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb nog eens heel goed gekeken naar de gewone berenklauw en de engelwortel, om te zien waar je het verschil nu echt aan kan zien. Engelwortel heeft altijd bolle schermbloemen, maar die van de berenklauw zijn niet altijd duidelijk plat. Kleur van de stengel heb je ook heel weinig aan; er zijn rossige berenklauwen en tamelijk groene engelwortels. Engelwortelbloemen hebben soms een roze gloed, berenklauw nooit, maar die engelwortelbloemen zijn meestal gewoon wit. Dus daar heb je allemaal net niks aan.
Maar aan het blad kan je het wel goed zien. Ik heb van beide een blad genomen en naast elkaar gelegd.
Links is berenklauw, rechts is engelwortel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Nee was wel echt een bereklauw.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 21:09 schreef sigme het volgende:
Zoals @:elleska ook zegt, verwarring met engelwortel is ook mogelijk.
Ik heb ooit het verschil tussen (gewone) berenklauw en engelwortel zo duidelijk mogelijk vastgelegd (en dat ging dan aan de hand van volgroeide planten)
[..]
Ja, die ruik je wel!quote:Op donderdag 6 juli 2023 21:12 schreef Vanyel het volgende:
Nogmaals GADVER
Nu ruik ik in de voortuin oooook een of ander afschuwelijk bloemeniets. De buren hebben daar vlakbij 3 vlinderstruiken staan. Ruiken die sterk?
Acuut pijn in mijn kop :/
Oh wat leuk en een goed ideequote:Op zaterdag 8 juli 2023 14:24 schreef Seven. het volgende:
Voor de poppy liefhebbers - leuk Insta filmpje over zaden oogsten en invriezen.
https://www.instagram.com(...)hid=YmM0MjE2YWMzOA==
Ik zou ze eerst vriendelijk vragen.quote:
Qua planten:quote:Op maandag 10 juli 2023 10:21 schreef Debsterr het volgende:
Ik kom hier eens meevolgen. Vandaag en morgen wordt onze nieuwe voortuin aangelegd, waar we een mooie combinatie willen maken van makkelijk te onderhouden (tuin is 6x6,5 dus flink aan de maat) en voldoende groen en bloemen voor de bijen.
Gisteren alvast een paar dingen ingeslagen bij de Intratuin (lang leve cadeaubonnen) dus zodra dat geplant is zal ik wat foto's posten met de juiste namen erbij. Wellicht hebben jullie dan ook goede adviezen m.b.t. de rest van de planten.
Thanks, die tip kreeg ik gister ook al van je vrouwquote:Op maandag 10 juli 2023 11:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Qua planten:
kwekerij muijderman
Die zitten in Veldhoven aan de "andere kant" van de snelweg.
En het beste moment om planten te kopen&planten is in het najaar (eind september-oktober).
Oh! En er zijn veel sites die borderpakketten hebben. Dat is perfect voor inspiratie. Kijk je welk plaatje van zo een pakket je wel aanspreekt en dan heb je een mooi lijstje van planten die bij elkaar passen.
Welkom!quote:Op maandag 10 juli 2023 10:21 schreef Debsterr het volgende:
Ik kom hier eens meevolgen. Vandaag en morgen wordt onze nieuwe voortuin aangelegd, waar we een mooie combinatie willen maken van makkelijk te onderhouden (tuin is 6x6,5 dus flink aan de maat) en voldoende groen en bloemen voor de bijen.
Gisteren alvast een paar dingen ingeslagen bij de Intratuin (lang leve cadeaubonnen) dus zodra dat geplant is zal ik wat foto's posten met de juiste namen erbij. Wellicht hebben jullie dan ook goede adviezen m.b.t. de rest van de planten.
Is dat een uitnodiging?quote:
Het gaat helaas iets langzamer dan gehoopt (de ingehuurde tuinman werkte niet echt lekker door dus het werk wat we zelf kunnen afmaken doen we zelf in de avonduren) maar zal binnenkort wat foto’s posten!quote:Op zaterdag 15 juli 2023 17:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welkom!Heb je al foto's? (Ik vergeet vaak voor-foto's te maken.)
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie tuinen de storm een beetje doorstaan? Hier gingen de asters plat. Stomme planten; vorig jaar gebeurde hetzelfde. Misschien ga ik ze volgend jaar vervangen.
Ja, het is geen ideaal tuinjaar. Vandaag waait het hier ook weer heel hard. Ik ga dan de planten die het toch wel goed doen meer waarderen, zoals de zonnehoedjes. Die staan er hier ook vrolijk bij.quote:Op zondag 16 juli 2023 10:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.
Het is echt vrij dramatisch op dit moment.
Daar staat tegenover dat de zonnehoedjes in de voortuin het wel goed doen, de bomen in ieder geval allemaal nog staan, de geraniums het goed doen en de jasmijn langzaam begint te klimmen.
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 20:07 schreef AnneX het volgende:
Flinke windvlagen hier. Verder weinig storm.
Wat een uitschieters staan er @:Claudia_x 👍🏼
Vervolg op Het experiment:
Zojuist: [ link | afbeelding ]
Nu is het echt afwachten tot maart 2024.
Verhaaltje https://www.bloomingbackyard.com/cold-stratification-seeds/quote:Op zondag 16 juli 2023 10:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?
Alles, de hele tijd. Het is vol op het zuidenquote:Op woensdag 19 juli 2023 17:18 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk, @:debsterr! Hoeveel zon krijg je er?
Dat is mooi. Ik zou in ieder geval droogteresistente planten kiezen, want ze staan in een bak. Gelukkig zijn heel veel leuke planten daarvoor geschikt. Nog twee andere tips: zorg voor hoogteverschillen en staar je niet blind op wintergroen. Er zijn planten die in de winter niet meer groen zijn maar nog wel heel fraai zijn. Ik vind dit bijvoorbeeld prachtig:quote:Op woensdag 19 juli 2023 17:19 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Alles, de hele tijd. Het is vol op het zuiden.
En thanks!
Lief! Ik kan je overigens alle boeken uit de OP aanbevelen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 17:51 schreef Debsterr het volgende:
@:Claudia_x en haar interieur tips waren al fantastisch, maar exterieur ben je net zo goed
Die planten kun je beide heel goed snoeien nu, dan komt er nog een tweede, iets minder weelderige bloei tot in het najaar!quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:28 schreef bleiblei het volgende:
Grappig Claudia, bij ons stond kattenkruid al eind april in bloei en zijn de salvia ook al klaar.
Ik heb al een goeie barrière tussen mij en de buren. En met mulch bedoel ik niet een dikke laag, maar regelmatig maaien zonder gras op te vangen. Da's goed voor gras en slecht voor paardenstaart. Helaas is het ook slecht voor de blommen. Er is geen ideale keuze. Ik vind het lastig.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:53 schreef Vanyel het volgende:
Leren de paardenstaart net zo lief te hebben als de orchidee?
Gras doet het ook niet lekker met mulch. En zo lang het bij de buren groeit, groeit het bij jou. Behalve als je een meter oid aan grensspul gaat ingraven.
Heermoes inderdaad. Je kunt een wortelbegrenzer ingraven eventueel.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:58 schreef Blues het volgende:
Paardenstaart = Heermoes toch?
Komt hier ook overal tussen de tegels en in het gras, tussen de planten... allemaal omdat Buur niks aan zijn tuin doet. Zijn brandnetels zijn ook huizenhoog
before:quote:Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.
link | afbeelding
link | afbeelding
link | afbeelding
link | afbeelding
zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
Volgens mij gaat je container overlopen omdat je de vulautomaat veel hoger dan de container hebt geplaatst. Die moet op dezelfde hoogte als de bovenkant van je ton/container.quote:Op zondag 23 juli 2023 00:55 schreef athlonkmf het volgende:
Even een update van mijn regentonkliko:
[..]
before:
[ link | afbeelding ]
after
[ link | afbeelding ]
Omdat de gemeente een hoop nieuwe kliko's heeft gegeven(opgedrongen) aan de wijk, zijn er veel buren in protest gegaan die geen zin hebben in 2 grote kliko's extra in de tuin terwijl aan de overkant al ondergrondse containers zitten. (Dat project is nu met een paar moties on hold gezet).
Ik heb van zo'n buur die nieuwe 240 liter container mogen meenemen en heb het ingezet als vervanger van de kleinere 140 liter kliko-regenton. (als de gemeente de container toch weer terug wilt, dan kunnen ze het krijgen, met een gaatje in de deksel).
140 liter bleek toch wat aan de krappe kant met een hete zomer.
De oude regenton heb ik nu in de achtertuin gezet om daar. regen op te vangen. Vandaag gemonteerd en nu al vol. in totaal vang ik dus 360 liter water op nu.
grote voordeel van een kliko-regenton: de deksel gaat open en je kan heel snel een 10 liter gieter vullen.
nadeel: had opeens veel muggenlarven door dezelfde deksel (met gaten), maar 2 gieters, en de larven zitten in de bloemenperken en worden gewoon meststof als ze uitdrogen.
dat is de reden dat veel buren gingen protesteren. We hebben nog de ruimte ervoor (speciaal de border ontworpen voor een klikoplek), maar anderen niet. Die buren moesten dus maar een plek vinden voor hun 5 containers in hun postzegelvoortuin.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een fleurige bedoening met die nieuwe containers, @:athlonkmf .
We krijgen hier heen subsidie, dus dan maar next best thing. Die containers staan daar toch al, eentje meer valt niet meer zo op.quote:Op zondag 23 juli 2023 08:17 schreef Patroon het volgende:
[..]
Volgens mij gaat je container overlopen omdat je de vulautomaat veel hoger dan de container hebt geplaatst. Die moet op dezelfde hoogte als de bovenkant van je ton/container.
Edit je werkt met een overloop.
Wij hebben laatst een 2e hands 320l regenton gekregen. We hadden al een regenton waar boven bloemen kunnen (soort grote bloempot) die kregen we vergoed van de gemeente. Dat lijkt wel heel wat netter dan al die containers op een rij.
[ afbeelding ]
Ik vind het ook tamelijk absurd, vijf kliko's. Je zult maar een dure ombouw hebben gekocht en er ineens een paar kliko's bij krijgen.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:17 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
dat is de reden dat veel buren gingen protesteren. We hebben nog de ruimte ervoor (speciaal de border ontworpen voor een klikoplek), maar anderen niet. Die buren moesten dus maar een plek vinden voor hun 5 containers in hun postzegelvoortuin.
Ik had nog gedacht om een kliko-ombouw te maken, maar we hebben niet echt last van de kliko's. De planten in de border onttrekken ze enigszins uit het zicht
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het ook tamelijk absurd, vijf kliko's. Je zult maar een dure ombouw hebben gekocht en er ineens een paar kliko's bij krijgen.
@athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.
[ afbeelding ]
Komen er 2 kliko's bij dan heb ik aan de andere kant van de schutting nog ruimte en staan ze ook uit het zicht, maar liever niet. Ik maak binnenkort bij mooi weer even wat foto's van onze tuin. Deze hebben wij in mei 2022 laten aanleggen. Het duurt een paar jaar voor de planten echt mooi beginnen te worden qua begroeiing. Ook sommige keuzes qua planten zijn niet helemaal goed uitgepakt dus daar ook wat in gewijzigd onlangs.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
@:athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.
Ik heb een haag voor de kliko's gemaakt. Voor de warmtepomp heb ik wel een ombouw gemaakt en die blokkeert meteen het uitzicht op de kliko's vanuit een bepaalde hoek. Voor ons zouden twee extra kliko's geen probleem zijn, maar ik denk dat veel buren er geen ruimte voor hebben.
Ben benieuwd!quote:Op zondag 23 juli 2023 10:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Komen er 2 kliko's bij dan heb ik aan de andere kant van de schutting nog ruimte en staan ze ook uit het zicht, maar liever niet. Ik maak binnenkort bij mooi weer even wat foto's van onze tuin. Deze hebben wij in mei 2022 laten aanleggen. Het duurt een paar jaar voor de planten echt mooi beginnen te worden qua begroeiing. Ook sommige keuzes qua planten zijn niet helemaal goed uitgepakt dus daar ook wat in gewijzigd onlangs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Patroon op 23-07-2023 10:42:31 ]Maar ik kan 't mis hebben...
Heel goed! Ik was vooral verbaasd over hoeveel water het opneemt. Voordat het sedum erop lag stroomde het water snel de straat op (de regenpijp hebben wij via de haag richting de straat gelegd), maar nu met sedum komt daar nog amper water uit.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ben benieuwd!
Hoe gaat het met het groene dak?
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.
[ afbeelding ]
we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
@:athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.
als je in de buurt van rijswijk woont: https://www.omroepwest.nl(...)0000-euro-weggegooidquote:
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:26 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
[..]
we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.
Ik heb er nog 2 van 140 liter, 1 is de oude regenkliko, de andere zit op het dakterras als wormenbak
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:32 schreef Patroon het volgende:
[..]
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.
Het zijn bij ons geen ondergrondse containers, maar zeecontainers.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:37 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.
quote:Op zondag 23 juli 2023 16:24 schreef athlonkmf het volgende:
over groene daken gesproken: de mijne trekt allerlei fauna aan:
[ afbeelding ][
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:26 schreef Patroon het volgende:
Hier alvast wat foto's onder de spoilerLeuk hoor! Jammer dat je weinig van de beplanting laat zien, want het weinige dat je laat zien ziet er leuk uit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat werkte qua beplanting niet goed?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Jawel, de voortuin is bewust voorzien van kunstgas. beplanting zit in de borders, ik wou geen gazon in de vortuin. Toenwe het huis kochten was de voortuin namelijk al een modderpoel.quote:Op zondag 23 juli 2023 16:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Ik zie daar toch geen kunstgras, hè?![]()
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:26 schreef Patroon het volgende:
Hier alvast wat foto's onder de spoilerJe salviaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.Spoilers!
SPOILER: redenenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.Spoilers!
quote:Op zondag 23 juli 2023 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorige week een pluktuin bezocht. Ik was blij als een kind. Ze hadden wel 100 planten waar je van mocht plukken. Er lagen schaartjes en er was een hulpstuk waarmee je kon bepalen wat je af moest rekenen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb 9 euro voor bovenstaande 2 bossen betaald.
Ik hou zo van bloemen in huis maar ik kan het voor mezelf echt niet meer verantwoorden.Wauw, wat een mooie boeketten! En wat goed dat je daar zo bewust mee omgaat.SPOILER: redenenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.Resistance is futile.
Komt nog. Wacht even op een mooie zonnige dag voor meer foto's. We hebben net veel inheemse vaste planten erbij gezet en die bloeien nog niet allemaal. Wat niet lukte waren bepaalde planten voor schaduw die teveel in de zon stonden. Kom er op terug!quote:Op zondag 23 juli 2023 16:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk hoor! Jammer dat je weinig van de beplanting laat zien, want het weinige dat je laat zien ziet er leuk uit.
Wat werkte qua beplanting niet goed?
Bedankt. Ik maak snel even extra foto's.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Je salvia![]()
Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.
Onder de spoiler meer foto's van onze tuin + voor @Lucky_Strike extra foto van de veranda + tuinhuisje.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Je salvia![]()
Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Patroon op 24-07-2023 11:27:20 ]Maar ik kan 't mis hebben...
Het is bijna een ware obsessie, meerdere keren per dag ga ik met mijn emmertje een ronde door de tuin. De heermoes groeit in bijna al m'n planten, tussen elk voegje. En we hebben juist de tuin dit jaar aangelegd. Alle buren hebben ook keurig verzorgde tuinen maar in deze buurt groeit het overal.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:20 schreef Claudia_x het volgende:
De tuinprofessoren hebben net een stuk gepubliceerd over mijn favoriete onderwerp: paardenstaart.![]()
![]()
One of the most annoying weeds in garden and landscape beds is horsetail (Equisetum spp.) (...)
True dat.
There is great debate among gardeners on whether to pull or cut horsetail. Online you can find statements such as this: “…each time you break the stem, little portions under the soil regenerate new plants. Essentially, you will be creating more horsetail.” This and many other websites recommend cutting instead. Unfortunately, this is bad advice. The trick to eradicating any perennial weed without chemicals (or at least bringing them to manageable levels) is to starve them to death. Plants depend on their roots (and rhizomes in the case of horsetail) to survive, so anything that reduces root resources is going to eventually kill the plant.
Dat lijkt me dan meteen van toepassing op zevenblad. En het komt overeen met mijn ervaring.
Zie het stuk voor meer tips. De belangrijkste zijn: zoveel mogelijk weghalen en dat braaf blijven doen, een barrière creëren als onkruid van een nabijgelegen perceel komt, en houtsnippers gebruiken.
Wat is die donkere bodembedekker (?) links.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:43 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
Hier groeit alles gestaag door. De courgetteplant iets minder gestaag. De zonnehoeden en ooievaarsbekjes staan uitgebreid te bloeien.
Ik heb gisteren ook een bestelling gedaan voor blauwe alliums en botanische tulpjes. Die komen vanuit huis gezien voorin de achtertuin, zodat we in het voorjaar vanuit huis al vroeg zicht op kleur krijgen.
Minstens 3.quote:Op donderdag 27 juli 2023 21:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het nog steeds aan te raden omplanten in groepjes van 3 of 5 bij elkaar te zetten?
Ik heb nu steeds eenlingen geplant maar het is nog lang niet vol. Ik wil nu via marktplaats bij iemand planten bestellen. Ze kosten maar een euro per stuk dus ik kan een behoorlijke hoeveelheid kopen, afhankelijk van haar voorraad.
Dat ik kruipend zenegroen (ajuga reptans). Had wat tijd nodig om aan te slaan maar kruipt nu lekker rond.quote:Op donderdag 27 juli 2023 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat is die donkere bodembedekker (?) links.
Je courgette is massive![]()
quote:Op donderdag 27 juli 2023 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat is die donkere bodembedekker (?) links.
Je courgette is massive![]()
Hangt van de plant afquote:Op donderdag 27 juli 2023 21:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het nog steeds aan te raden omplanten in groepjes van 3 of 5 bij elkaar te zetten?
Ik heb nu steeds eenlingen geplant maar het is nog lang niet vol. Ik wil nu via marktplaats bij iemand planten bestellen. Ze kosten maar een euro per stuk dus ik kan een behoorlijke hoeveelheid kopen, afhankelijk van haar voorraad.
Ik denk niet dat de echinacea's van deze mevrouw zich sneller verspreiden dan die van het tuincentrumquote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hangt van de plant af.
Overigens een gulden regel bij planten van mijn moeder; hoe goedkoper, des te makkelijker verspreid het zich/woekert het.
Maar 3-5 per m2 is eigenlijk wel het minimale (heesters uitgezonderd). 7-9 per m2 komt ook vaak genoeg voor. Met geraniums bijv.
Oh zo... ja, hangt dat dan weer niet van je tuin af? Al moet ik zeggen dat ons beplantingsplan wel veel in groepjes van 3-5 had ja.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de echinacea's van deze mevrouw zich sneller verspreiden dan die van het tuincentrum
Het gaat niet zo zeer om het aantal planten per vierkante meter, dat hangt zeker van de plant af. Maar vroeger werden er per soort altijd drie of vijf van dezelfde soort bij elkaar geplant omdat dat hoorde. Ik vraag me af in hoeverre dat nog relevant is anno 2023.
Oei, zijn die er eind augustus ook nog? nudge wink.😉quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de echinacea's van deze mevrouw zich sneller verspreiden dan die van het tuincentrum
Het gaat niet zo zeer om het aantal planten per vierkante meter, dat hangt zeker van de plant af. Maar vroeger werden er per soort altijd drie of vijf van dezelfde soort bij elkaar geplant omdat dat hoorde. Ik vraag me af in hoeverre dat nog relevant is anno 2023.
Dat ga ik uitzoeken voor jequote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:17 schreef AnneX het volgende:
[..]
Oei, zijn die er eind augustus ook nog? nudge wink.😉
Claudia toch?quote:Op zaterdag 29 juli 2023 10:27 schreef Seven. het volgende:
Ik overweeg om een wadi aan te leggen in onze nieuwe tuin. Eigenlijk wil ik het dan ook nog combineren met een vijvertje.
In onze gemeente krijg je ook subsidie om hemelwaterafvoer te koppelen.
Iemand hier al ervaring mee?
Geschikte plant voor een wadibodem, las ik.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:10 schreef Tuindier het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier is ie nog wat beter te zien.
Daar doe ik één en 2 jaar later lijken het er alsnog 5.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:27 schreef bleiblei het volgende:
Maar 3-5 per m2 is eigenlijk wel het minimale (heesters uitgezonderd). 7-9 per m2 komt ook vaak genoeg voor. Met geraniums bijv.
@miss_sly heeft een wadi.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 10:27 schreef Seven. het volgende:
Ik overweeg om een wadi aan te leggen in onze nieuwe tuin. Eigenlijk wil ik het dan ook nog combineren met een vijvertje.
In onze gemeente krijg je ook subsidie om hemelwaterafvoer te koppelen.
Iemand hier al ervaring mee?
Lavendel houdt van zon.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:44 schreef Blues het volgende:
Ik wil graag lavendel op een kaal plekkie in de tuin planten voor de beessies
Maar....... kan dat in de zon
quote:Op zondag 23 juli 2023 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorige week een pluktuin bezocht. Ik was blij als een kind. Ze hadden wel 100 planten waar je van mocht plukken. Er lagen schaartjes en er was een hulpstuk waarmee je kon bepalen wat je af moest rekenen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb 9 euro voor bovenstaande 2 bossen betaald.
Ik hou zo van bloemen in huis maar ik kan het voor mezelf echt niet meer verantwoorden.Ik vind dit zo leuk. Ik houd erg van bloemen in huis maar om dezelfde redenen kan ik dat nog maar zelden over m’n hart verkrijgen. Maar er is hier in de buurt ook zo’n pluktuin. Ik heb ook een tijd een biologisch bloemenabonnement gehad, van iemand die dan van die biologische blommen plukt en ze op de fiets bezorgtSPOILER: redenenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.![]()
![]()
![]()
Leuke link! Dit is ook een goeie.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:56 schreef yinu het volgende:
[..]
@:miss_sly heeft een wadi.
Hier in de buurt wordt veel genieuwbouwd en daar zitten ook allerlei wadi’s in de binnentuinen en de parkjes. Met de vele regen - droogte - nu weer regen van dit jaar kan ik een beetje zien hoe dat werkt en het lijkt wel goed te werken eigenlijk. Ik kijk met interesse want ik zou ook best een wadi willen aanleggen hier. Ik weet dat er op dit perceel van oorsprong een greppel liep en je merkt ook dat de grond neigt te verzakken richting die greppel. Ik heb die strook al ontdaan van tegels en beplant en dat scheelt al wat in de waterafvoer op de oprit. Maar ik denk dat als ik die strook nog verder doortrek en ietsje dieper maak, het echt een wadi-functie zou kunnen hebben. Alleen hebben wij wel echt een groot dak dus zou ik nog eens goed moeten doorrekenen of we de regenpijpen écht kunnen afkoppelen. En dan zou ik ook de beplanting in die wadi-strook moeten aanpassen.
Ik vond dit wel een interessante site met voorbeelden.
Zo'n abo is ook leukquote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:57 schreef yinu het volgende:
[..]
Ik vind dit zo leuk. Ik houd erg van bloemen in huis maar om dezelfde redenen kan ik dat nog maar zelden over m’n hart verkrijgen. Maar er is hier in de buurt ook zo’n pluktuin. Ik heb ook een tijd een biologisch bloemenabonnement gehad, van iemand die dan van die biologische blommen plukt en ze op de fiets bezorgt![]()
![]()
Maar wat ga je dan doen met dat regenwater? Als grondwater zo ondiep zit lijkt sproeien mij tamelijk onnodigquote:Op zaterdag 29 juli 2023 18:38 schreef Elleska het volgende:
Bij mij is het grondwaterpeil te hoog. We hadden een infiltratieput maar dat werkt niet als het water nergens heen kan. Bij de calculator ontbreekt info over de grondwaterstand maar ik las in het eerste linkje dat infiltratie wordt afgeraden bij een grondwaterstand hoger dan 0,80 cm onder maaiveld en de emmertest met een gat van 30cm diep, nou daar hoef ik momenteel niet eens een emmer water in te gooien daar zit het grondwater al.
Ik heb nu meerdere regentonnen staan. In te toekomst lijkt een regenwaterschutting mij wel wat om nog meer water op te slaan maar die zijn nogal duur. Verder is het plan om van het platte dak een groen waterbergingsdak maken. Als het water de grond niet in kan dan maar bovengronds bergen.
Het is allebei zonnehoedquote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:52 schreef Vanyel het volgende:
Ik zie jullie over Echinacea. Google.
Ow. Ik dacht dat dat Rudbeckia was. Die heb ik.
Vind ik mooier, dus blij dat ik ze verkeerd had
Tnxquote:Op zaterdag 29 juli 2023 20:07 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Het is allebei zonnehoedmaar ze kennen wel wat verschillen: http://tuin.98905.com/pla(...)wers/1002022899.html
Ik ben wel Echinacea fan, met name vanwege de diverse kleur variaties.
Een regenwaterschutting, die ga ik googelen.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 18:38 schreef Elleska het volgende:
Bij mij is het grondwaterpeil te hoog. We hadden een infiltratieput maar dat werkt niet als het water nergens heen kan. Bij de calculator ontbreekt info over de grondwaterstand maar ik las in het eerste linkje dat infiltratie wordt afgeraden bij een grondwaterstand hoger dan 0,80 cm onder maaiveld en de emmertest met een gat van 30cm diep, nou daar hoef ik momenteel niet eens een emmer water in te gooien daar zit het grondwater al.
Ik heb nu meerdere regentonnen staan. In te toekomst lijkt een regenwaterschutting mij wel wat om nog meer water op te slaan maar die zijn nogal duur. Verder is het plan om van het platte dak een groen waterbergingsdak maken. Als het water de grond niet in kan dan maar bovengronds bergen.
Vaste planten krijgen hier inderdaad geen water tenzij net verplant maar jonge spul wortelt nog niet zo diep dus de groentetuin water geven. Bloembakken buiten en de kamerplanten binnen krijgen regenwater.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 19:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar wat ga je dan doen met dat regenwater? Als grondwater zo ondiep zit lijkt sproeien mij tamelijk onnodig.
Obsidentify er al op los gelaten?quote:Op zondag 30 juli 2023 12:24 schreef Tuindier het volgende:
Iemand enig idee wat dit is?
Het groeit best snel, komt door mijn houtsnipperpad om hoog en ik heb het idee dat het weer terug groeit uit stukjes wortel als ik niet alles verwijder.
[ afbeelding ]
Verschillende apps geprobeerd ja, nog geen uitsluitsel. Hij lijkt niet op de braam die ik heb.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Obsidentify er al op los gelaten?
Ik vind het wel ogen als mijn braam, maar die doodvermoord ik steeds zo snel, dat ik het niet zeker weet.
Staat er ergens in de buurt een trompetklimmer?, ziet er een beetje uit als woekerende campsis.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:24 schreef Tuindier het volgende:
Iemand enig idee wat dit is?
Het groeit best snel, komt door mijn houtsnipperpad om hoog en ik heb het idee dat het weer terug groeit uit stukjes wortel als ik niet alles verwijder.
[ afbeelding ]
Ziet er inderdaad uit als een trompetbloem. Die groeit bij mij ook als een gek en komt op allerlei plekken op.quote:Op zondag 30 juli 2023 13:16 schreef Radegast het volgende:
[..]
Staat er ergens in de buurt een trompetklimmer?, ziet er een beetje uit als woekerende campsis.
Van liguster en boerenjasmijn weet ik dat ze niet dood te krijgen zijn. Waarom probeer je zulke heesters niet eerst te stekken? Dan heb je sowieso een back-up.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:40 schreef Seven. het volgende:
Ik heb vermoedelijk een witte kornoelje in onze nieuwe tuin:
[ afbeelding ]
Dat kán dus bij jaarlijks snoeien er zo uitzien in de winter:
[ afbeelding ]
Alleen wat je op mijn foto niet ziet, is hoe deze struik overleeft. Hij groeit eerst 2 meter opzij om genoeg licht te vangen want hij staat onder een es die minstens 15 meter is. Dus die moet verplaatst worden. Maar gaat zo'n kornoelje het overleven als ik 'm terugsnoei tot op de grond en dan ook nog eens verplaats?
Edit: zelfde vraag voor haagliguster en boerenjasmijn!
Goed ideequote:Op zondag 30 juli 2023 23:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Van liguster en boerenjasmijn weet ik dat ze niet dood te krijgen zijn. Waarom probeer je zulke heesters niet eerst te stekken? Dan heb je sowieso een back-up.
quote:Op zondag 30 juli 2023 13:16 schreef Radegast het volgende:
[..]
Staat er ergens in de buurt een trompetklimmer?, ziet er een beetje uit als woekerende campsis.
Het is aan de rand van onze tuin, en ik heb geen idee wat de buren hebben staan. Als er een op een gunstige plek opkomt, zal ik hem een laten staan om te kijken wat het wordt als het wat groter is.quote:Op zondag 30 juli 2023 23:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ziet er inderdaad uit als een trompetbloem. Die groeit bij mij ook als een gek en komt op allerlei plekken op.
Die van mij heeft er wel jaren over gedaan om te gaan bloeien, maar oh wat was het de moeite waard! Ik vind de bloemen geweldig. Je kunt ook zo’n plukje uitgraven en op een plek zetten waar het mag gaan klimmen.quote:Op maandag 31 juli 2023 08:02 schreef Tuindier het volgende:
[..]
[..]
Het is aan de rand van onze tuin, en ik heb geen idee wat de buren hebben staan. Als er een op een gunstige plek opkomt, zal ik hem een laten staan om te kijken wat het wordt als het wat groter is.
Dat woekeren is bij mij iets van dit jaar (jaar 3). In jaar 1 was er gestage groei en in jaar 2 ontstond er een wat dikker en slordiger pak. In jaar 3 (nu) zie ik voor het eerst bloei.quote:Op maandag 31 juli 2023 08:26 schreef yinu het volgende:
Mijn campsis groeit als een malle maar bloeit nog niet (jaar 2). Ik zie m ook nog niet woekeren eigenlijk.
Dank u buurvrouw.quote:Op maandag 31 juli 2023 15:30 schreef Radegast het volgende:
Ik heb twee trompetklimmers in de tuin, eentje (minstens 15 jaar oud) staat bij de buurvrouw maar hangt voor 80% over de muur in mijn tuin en de andere is zo'n 10 jaar oud. Zal zo fotootje maken.
[ afbeelding ]
De boom ‘huilt’…?quote:Op maandag 31 juli 2023 23:23 schreef SV-tje het volgende:
Vanavond in de regen zagen we ineens schuim van de Linden afkomen. Google leerde ons dat dat voorkomt na nachtvorst, maar ondanks dat het niet een hele goede juli maand is lijkt nachtvorst me vergezocht.
Iemand die wel weet waar dit vandaan komt?
[ afbeelding ]
Het huis staat er al ruim honderd jaar de linden (zijn er 5 (ooit waren er 6)) waarschijnlijk ook zoiets.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 00:33 schreef loveli het volgende:
Forse linde, die gaat al wat jaartjes mee!
De boom heeft geknoeid met afwassenquote:Op maandag 31 juli 2023 23:23 schreef SV-tje het volgende:
Vanavond in de regen zagen we ineens schuim van de Linden afkomen. Google leerde ons dat dat voorkomt na nachtvorst, maar ondanks dat het niet een hele goede juli maand is lijkt nachtvorst me vergezocht.
[ afbeelding ]
Googelen op “boom schuim” leert dat het een reactie van het regenwater is met bepaalde stoffen in de boom (eiwitten en saponine). Het is schijnbaar een gelijksoortig fenomeen als je op het strand wel ziet.quote:Op maandag 31 juli 2023 23:23 schreef SV-tje het volgende:
[ afbeelding ]
Boomschuimquote:Op maandag 31 juli 2023 23:23 schreef SV-tje het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 00:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
De boom heeft geknoeid met afwassen
Kornoelje doodkrijgen is een grotere opgave dan al het overige.quote:Op zondag 30 juli 2023 21:40 schreef Seven. het volgende:
Ik heb vermoedelijk een witte kornoelje in onze nieuwe tuin:
[ afbeelding ]
Dat kán dus bij jaarlijks snoeien er zo uitzien in de winter:
[ afbeelding ]
Alleen wat je op mijn foto niet ziet, is hoe deze struik overleeft. Hij groeit eerst 2 meter opzij om genoeg licht te vangen want hij staat onder een es die minstens 15 meter is. Dus die moet verplaatst worden. Maar gaat zo'n kornoelje het overleven als ik 'm terugsnoei tot op de grond en dan ook nog eens verplaats?
Edit: zelfde vraag voor haagliguster en boerenjasmijn!
Ik vermoed dat witte kornoelje refereert aan de bladkleurquote:Op dinsdag 1 augustus 2023 14:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Kornoelje doodkrijgen is een grotere opgave dan al het overige.
Misschien dat witte kornoelje iets minder taai is? Ik ken alleen rode en gele (en dat gaat over de kleur van het 'hout', vooral in de winter. Maar soorten met gewoon groen blad dus.
Ja. Wat wil je weten?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 10:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met goudaardbei als bodembedekker?
Dat ziet er al mooi uit zeg! Dit jaar geplant?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:44 schreef Jagärtrut het volgende:
Terug van 3 weken vakantie, zo blij om de tuin weer te zien! Zo trots op ons nieuwbouwtuintje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het meerendeel vorige herfst...quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:54 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Dat ziet er al mooi uit zeg! Dit jaar geplant?
Dus het staat er nog geen jaar! Tofquote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:55 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Het meerendeel vorige herfst...
Het groeit en bedekt goed, vind ik, maar ik ben er niet zo kapot van. Ik vind het een saai plantje. Op dezelfde plekken groeit geranium ook goed en die vind ik leuker.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 12:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Is het mooi, groeit het hard, bedekt het goed?
Ok, dank je.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 13:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het groeit en bedekt goed, vind ik, maar ik ben er niet zo kapot van. Ik vind het een saai plantje. Op dezelfde plekken groeit geranium ook goed en die vind ik leuker.
De oude graspollen komen bij mij wel door de ooievaarsbek heen omhoog, die lijken een te open structuur te hebben om gras te kunnen onderdrukken. Maar misschien wordt dat in de loop van de tijd nog wel beter. Ze bloeien wel heel lang.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 13:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ok, dank je.
Ik ben de advertenties van lokale marktplaatsverkopers aan het bekijken en een boodschappenlijst aan het maken. Zo kwam ik goudaardbei tegen.
Ik heb wel veel bodembedekkers nodig, misschien wel voor 100 vierkante meter. Vooral tegen het gras van het slecht onderhouden buurweiland. Dat gras vormt dikke pollen en wordt zo een meter hoog.
Bij mij houden de geraniums groei van gras heel aardig tegen, niet perfect maar zeker niet slechter dan goudaardbei.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 14:38 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De oude graspollen komen bij mij wel door de ooievaarsbek heen omhoog, die lijken een te open structuur te hebben om gras te kunnen onderdrukken. Maar misschien wordt dat in de loop van de tijd nog wel beter. Ze bloeien wel heel lang.
Ik ga maar verschillende soorten bodembedekkers proberen. Zo veel van hetzelfde is ook weinig aan natuurlijk.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 14:38 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De oude graspollen komen bij mij wel door de ooievaarsbek heen omhoog, die lijken een te open structuur te hebben om gras te kunnen onderdrukken. Maar misschien wordt dat in de loop van de tijd nog wel beter. Ze bloeien wel heel lang.
Schaduw wordt aan gewerkt. Snippers liggen er ook op het grootste deel. We hebben 16 kuub laten komen maar dat is lang niet genoeg.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 15:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij mij houden de geraniums groei van gras heel aardig tegen, niet perfect maar zeker niet slechter dan goudaardbei.
Wat groei van gras het beste tegenhoudt: schaduw (van heesters bijvoorbeeld) en houtsnippers.
Je kunt ook voor nu afdekken met zeil. Zo heb ik dat in de kas gedaan met het onderdrukken van gras: een tijdje afdekken met zeil en daarna houtsnippers erop. Landbouwplastic is duur, maar de Gamma heeft plastic dat betaalbaar en goed genoeg is.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 16:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ga maar verschillende soorten bodembedekkers proberen. Zo veel van hetzelfde is ook weinig aan natuurlijk.
[..]
Schaduw wordt aan gewerkt. Snippers liggen er ook op het grootste deel. We hebben 16 kuub laten komen maar dat is lang niet genoeg.
Ondanks heesters, bomen en snippers, moet er echt zo snel mogelijk bodembedekking komen. Die grassen zijn zo extreem. Zo piepen ze op en zo zijn ze een meter hoog. We moeten echt op meerdere fronten aanvallen want het is veel te veel werk op deze manier.
Dat hebben we 1,5 jaar gehad werkte goed inderdaad. Daarna snippers er over en binnen het jaar was weer hetzelfde drama.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt ook voor nu afdekken met zeil. Zo heb ik dat in de kas gedaan met het onderdrukken van gras: een tijdje afdekken met zeil en daarna houtsnippers erop. Landbouwplastic is duur, maar de Gamma heeft plastic dat betaalbaar en goed genoeg is.
Hahahaha 16 kuub in jouw tuin?quote:Op woensdag 2 augustus 2023 16:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ga maar verschillende soorten bodembedekkers proberen. Zo veel van hetzelfde is ook weinig aan natuurlijk.
[..]
Schaduw wordt aan gewerkt. Snippers liggen er ook op het grootste deel. We hebben 16 kuub laten komen maar dat is lang niet genoeg.
De laag te dun? Ik heb hier denk ik 15 m² oid afgedekt met snippers, echt misselijk dik. Daar zijn intussen misschien 10 toefjes doorheen gepiept. Die laten zich heel makkelijk uittrekken.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat hebben we 1,5 jaar gehad werkte goed inderdaad. Daarna snippers er over en binnen het jaar was weer hetzelfde drama.
Zevenblad. Erg fanatiekquote:Het is nu alleen wel zaak om gewoon een paar honderd planten in de tuin te gaan planten. Niet hier en daar een plant maar echt serieus het gevecht aan gaan.
Iemand nog een variatie op die aardbei of geranium?
Het hoeft niet op het hele landgoed gelukkig. Maar ik weet dat het te weinig is. Mijn man kreeg hier al een rolberoerte van. Hij is degene die het onkruid moet verwijderen en de snippers moet verplaatsen. Ik durfde niet te zeggen dat het niet genoeg gaat zijn. Hij is nu bijna klaar met deze 16 kuub. Ik laat het maar even rusten dan denk ik. Hij doet nu al 1,5 maand niets anders dan bezig zijn met onkruid en snippers.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:16 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Hahahaha 16 kuub in jouw tuin?
Ik had 12 vorige zomer en daar had ik eigenlijk al te weinig van op een fractie van jouw landgoed.
Als je er goed, gezond gras mee weg wil krijgen moet het ook een laag zijn minstens 20 (volgens mij liever nog 25) cm.
Ik vond de snippers fantastisch! Zo veel fijner kruien dan de 12 kuub compost, die ik daarvoor had.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het hoeft niet op het hele landgoed gelukkig. Maar ik weet dat het te weinig is. Mijn man kreeg hier al een rolberoerte van. Hij is degene die het onkruid moet verwijderen en de snippers moet verplaatsen. Ik durfde niet te zeggen dat het niet genoeg gaat zijn. Hij is nu bijna klaar met deze 16 kuub. Ik laat het maar even rusten dan denk ik. Hij doet nu al 1,5 maand niets anders dan bezig zijn met onkruid en snippers.
Ik vrees dat dat inherent is aan een grote tuin. Daarbij is het ook zo dat er een wisselwerking is tussen zuinigheid en arbeidsintensiviteit: hoe minder geld je investeert in aantallen planten en hoeveelheden snippers, hoe meer werk je hebt aan onkruid.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hij doet nu al 1,5 maand niets anders dan bezig zijn met onkruid en snippers.
Ik had een verassingspakket bij Sprinklr besteld. Ik heb de planten verdeeld over de tuin. Ik vond alles met de gestructureerde vakken een beetje te gestructureerd, dus dit is het begin van meer variatie:quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 11:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Foto's! Wat zat er in je verrassingspakket?
En vijf courgetteplanten
Da's een goede, ik ga het eens in de gaten houden.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 09:46 schreef yinu het volgende:
Potten zijn inderdaad heel duur. Ik zou voor tweedehands gaan. Ik heb zelf een heel aantal grote potten van marktplaats gehaald. En we hadden hier voorheen ook een soort tuincentrum van de locale tweedehands-spullen-organisatie. Daar waren ook de meest fantastische potten te vinden. En kijk ook eens bij de veiling/venduhuis bij jou in de buurt.
Is dat wat wordt verkocht als steenlijm? Heb je enig idee of dat eventueel nog goed te verwijderen is?quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 21:44 schreef Puala het volgende:
Lijmen of metselen kan, maar kit werkt ook
Ik heb een keer een stapelmuurtje gemaakt in de tuin en daar heb ik steeds een toefje Knauf Fix & Finish tussen de stenen gedaan. Werkte prima en is makkelijk te verwijderen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 22:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dat wat wordt verkocht als steenlijm? Heb je enig idee of dat eventueel nog goed te verwijderen is?
Ik had gehoopt op een tussenweg, want ik wil de stenen eventueel kunnen hergebruiken.
Het ziet er prachtig uit zeg!quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 19:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ziet eruit als een leuk pakket, @:tuindier . Hoeveel planten kreeg je voor welk bedrag?
Ik heb geen plantenvraag, maar misschien heeft iemand hier advies. Ik heb vandaag een borderrand gemaakt met oude stenen. Ik vind ze wat te los liggen. Hoe zou ik ze vaster kunnen krijgen? Ik kan lijmen of metselen, maar is er ook een andere methode?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik lees dat het voor binnen is. Gaat dat ook goed met regen, wind en vuil, denk je?quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:00 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik heb een keer een stapelmuurtje gemaakt in de tuin en daar heb ik steeds een toefje Knauf Fix & Finish tussen de stenen gedaan. Werkte prima en is makkelijk te verwijderen.
Ik zie dat hier niet gebeuren omdat de rand laag is en de stenen niet zo groot zijn. Ik ga ze sowieso wat fixeren.quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:24 schreef yinu het volgende:
[..]
Het ziet er prachtig uit zeg!
Bij ons zijn de stapelmuurtjes na verloop van tijd vanzelf wat stabieler geworden omdat er meer zand/aarde/onkruid tussen is gekomen. Maar dat toefje fix en finish klinkt ook wel goed.
Ja hoor. Gewoon op een warme droge dag doen en als het dan uitgehard is dan is het prima.quote:Op zondag 13 augustus 2023 14:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees dat het voor binnen is. Gaat dat ook goed met regen, wind en vuil, denk je?
Ik had 17 planten voor 55 euro thuisbezorgd. Ze staan nu een weekje in de grond, en ik zie dat ze echt al groeien.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 19:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ziet eruit als een leuk pakket, @:tuindier . Hoeveel planten kreeg je voor welk bedrag?
Ik heb geen plantenvraag, maar misschien heeft iemand hier advies. Ik heb vandaag een borderrand gemaakt met oude stenen. Ik vind ze wat te los liggen. Hoe zou ik ze vaster kunnen krijgen? Ik kan lijmen of metselen, maar is er ook een andere methode?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geen advies voor je maar dit ziet er wel echt gelukt uit!quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 19:01 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jaar 5:
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Taxus is wel enorm giftig, wel iets om te overwegen als je hem op pluk-hoogte zetquote:Op woensdag 23 augustus 2023 07:44 schreef Seven. het volgende:
Misschien heb ik al wel mijn eigen antwoord gegeven: de taxus is echt heel geschikt voor de huismus. Die is alleen wel heel gevoelig voor wortelrot dus mogelijk is de standplaats geen goed idee.
Goed om te weten. Als ik moet kiezen voor wat ik zelf echt mooi vind, dan wordt het iets van een rode beukenhaag of zoiets. Volgens mij zitten vogels daar heel graag in.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 07:57 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Taxus is wel enorm giftig, wel iets om te overwegen als je hem op pluk-hoogte zet
Nou, dat ziet er inderdaad goed uit zo met die bodembedekkers!quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 21:57 schreef sigme het volgende:
Een van de rozenstruiken, op dit moment de enige met echt bloei. Ik ben vooral zeer tevreden over de bodembedekkers die ik eronder heb gezet: lievevrouwenbedstro, kruipend zenegroen en maarts viooltje.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik houd niet zo van hortensia's met volle, witte pluimen, maar je leliegras ziet er fraai uit. Heb je een hele bos?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 22:19 schreef Hupje het volgende:
Mooie hortensia, @:sigme
Mijn stamhortensias doen het dit jaar zo goed, dat ze zulke grote bloemen maken dat de takken ombuigen...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze staan er ook weer mooi bij dit jaar, ik ben dol op dit vak (deze op de grond en de stokhortensias erboven)
[ afbeelding ]
Ik vind gemengde hagen heel onrustig ogen. Liever een strakke haag met weelderige planten ervoor, zoals goeie ouwe Piet met z'n tuin deed:quote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:44 schreef Vanyel het volgende:
Moet het allemaal hetzelfde zijn? Misschien kun je het voor het oog juist aantrekkelijk maken met verschillende dingen bij elkaar?
Maar dat zeg ik als liefhebber van zooiige tuinen met een grondige afkeer van strak, vormsnoei en strak geschoffeld met veel zwarte aarde.
Saaie huis, tuin en keuken liguster. Tegenover ons winkelcentrum is een huis met een grote ligusterhaag, die de hele dag kwettert en fladdert. Vuurdoorn doet het ook goed voor vogels, maar daar wil je geen haag van hebben.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 07:42 schreef Seven. het volgende:
Welke (wintergroene) haag trekt veel vogeltjes aan? Standplaats: onder een aantal grauwe elzen en vlakbij een beekje.
Nee, dat hoeft niet maar we hebben een stukje haag aan de achterkant en ik moet nog ff overleggen met de nieuwe buurvrouw wat zij wil aan de zijkant. Dus 2 verschillende hagen vind ik prima. Maar wel graag 1 soort beplanting per haag. We zijn nog van plan om ergens een boog neer te zetten, wat daar voor en daar achter staat mag dan wel weer veranderen.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:44 schreef Vanyel het volgende:
Moet het allemaal hetzelfde zijn? Misschien kun je het voor het oog juist aantrekkelijk maken met verschillende dingen bij elkaar?
Maar dat zeg ik als liefhebber van zooiige tuinen met een grondige afkeer van strak, vormsnoei en strak geschoffeld met veel zwarte aarde.
Vuurdoorn vind ik ook mooi maar dat is een zonaanbidder, en deze haag komt zo'n beetje onder de grauwe elzen van de gemeente.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Saaie huis, tuin en keuken liguster. Tegenover ons winkelcentrum is een huis met een grote ligusterhaag, die de hele dag kwettert en fladdert. Vuurdoorn doet het ook goed voor vogels, maar daar wil je geen haag van hebben.
De hulst bij mijn ouders deed het ook erg goed, voordat 'ie iets te sterk gesnoeid werd. Weet niet of dat geschikt is voor een haag.
Ik neem aan dat die paarse bloemen dus leliegras zijn?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik houd niet zo van hortensia's met volle, witte pluimen, maar je leliegras ziet er fraai uit. Heb je een hele bos?
Oh, heb je daar een foto van? Ben heel benieuwd. Het lijkt me inderdaad leliegras (liriope muscari, wintergroen, bloeit vanaf augustus).quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:46 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die paarse bloemen dus leliegras zijn?Ik heb een vak van 4m2 vol. Ideale planten vind ik het. En voor de hoogte staan er dus 3 stamhortensias in.
Ja, ril. Ik heb helemaal niks met zo strak gesnoeid, al helemaal niet in ronde vormen.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind gemengde hagen heel onrustig ogen. Liever een strakke haag met weelderige planten ervoor, zoals goeie ouwe Piet met z'n tuin deed:
[ afbeelding ]
@:seven., wij hebben met soortgelijke overwegingen voor een liguster gekozen, 'atrovirens'.
Hoe hoog is dat gras? Mooiquote:Op woensdag 23 augustus 2023 19:31 schreef Vanyel het volgende:
Het gras dat bij @:sigme niet zo wil[ afbeelding ]
Wat ik zelf verplaatst heb gaat het nu pas een beetje doen, dus wie weet, als je het nog niet weggehaald hebt.
En ik vind deze verrassend fijn
[ afbeelding ]
Inclusief pluimen iets tussen 1.8 en 2.1 denk ik. Groter dan ik.quote:
Zekerquote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, heb je daar een foto van? Ben heel benieuwd. Het lijkt me inderdaad leliegras (liriope muscari, wintergroen, bloeit vanaf augustus).
Mooie buutquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 17:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vandaag een rondje gedaan langs kwekers die ik via marktplaats heb gevonden. Ik heb voor ¤ 234,20 nu 212 planten staan. Binnenkort doe ik nog een kleiner rondje en dan is de achtertuin in elk geval zo goed als vol.
[ afbeelding ]
Veel grassen, wat bodembedekkers, echinacea, monarda, geum, prachtkaars, knoopkruid, anemoon, pimpernel en meer.
Mooi! De combinatie is ook heel fraai.quote:
Handperen? Stoofperen? Weet je het ras?quote:Op vrijdag 1 september 2023 19:49 schreef Donna het volgende:
1 zitten peren aan, wanneer kan ik die plukken?
Nee geen idee wat voor peren. Ze zijn niet groot iig. Ik zal er een foto van maken morgen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Handperen? Stoofperen? Weet je het ras?
Olijfbomen knappen vaak op van flinke snoei. En zorg dat 'ie niet te nat staat; zeker niet in de winter. Staat ie in de volle grond? Als ie in de volle grond niet onder een (af)dakje staat dan is het beter om 'm 's winters wat af te dekken zodat de boomspiegel wat droger blijft. Ze zijn wel aardig winterhard, wat gewone vorst kunnen ze wel aan.Mits droge wortels!
Wat ik heb gemerkt is dat wortels soms niet door het karton heen gaan, maak een gaatje voor de wortels van je planten in het karton.quote:Op zondag 10 september 2023 00:40 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, wat is het hier stil. Hoe liggen de tuinen erbij?
Ik ben nog steeds bezig met mijn strijd tegen de paardenstaarten. Zo nu en dan win ik een slag, maar de paardenstaarten winnen vooralsnog de oorlog. De plekken in de tuin die ik onder controle heb, zijn de plekken waar ik op diverse manieren onkruid heb bedekt. Ik heb daar drie methoden voor toegepast: afdekken met plastic, afdekken met houtsnippers, en afdekken met karton en daarop aarde vermengd met compost. Hier en daar heb ik een combinatie toegepast. De methodes werken allemaal. Komend jaar ga ik m'n borders één voor één aanpakken.
Het moeilijkst wordt m'n bloemenweide omdat ik daar de paardenstaarten kwijt wil, maar niet de orchideeën. Daar heb ik wat op bedacht:
- Ik ga een deel van mijn bloemenweide opofferen en elke week maaien om te voorkomen dat de sporenaren van de paardenstaarten verschijnen en om de paardenstaarten te verzwakken.
- In het andere deel ga ik de no dig-methode toepassen (zie hieronder): afdekken met karton, laag aarde eroverheen met een klein beetje compost of lavameel en daar wat orchideeën zaaien (ik heb al zaad gewonnen) en naartoe "transplanteren". Dat transplanteren heb ik eerder gedaan en dat gaat heel goed. Dat is een klus voor het voorjaar..
Gisteren zag ik dit filmpje van Dowding en sindsdien zie ik het helemaal zitten:
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?quote:Op zondag 10 september 2023 08:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik lees met belangstelling over je paardenstaartavonturen en ben elke keer blij dat ik hier alles behalve paardenstaart heb.
Dowding weet zeker waar hij over praat![]()
Hier gaat het goed in de tuin. Ik heb via Marktplaats inmiddels 240 vaste planten gekocht. Een paar dagen geleden heb ik ze gesorteerd op eindlokatie, nu moeten ze de grond nog in.
Wat is je dahlia mooi! Ik heb 'em ook maar hier is-ie niet opgekomen.quote:Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid
Waar ik blij mee was, en niet had verwacht: mijn dahlia bloeit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:
[ afbeelding ]
Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
Dahlia'squote:Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid
Waar ik blij mee was, en niet had verwacht: mijn dahlia bloeit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:
[ afbeelding ]
Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
Heb je foto's?quote:Op zondag 10 september 2023 08:45 schreef Managarm het volgende:
Hard aan het wieden nu, de eerste regen is gevallen in Portugal dus we kunnen nu de planten er makkelijk uittrekken. In de zomer gaat dat een stuk minder makkelijk.
Ik heb wat Miscanthus gesplitst, van één plant 20 planten gemaakt. De Vetiver staat voor het komende weekeinde op het programma om gesplitst te worden.
Ook zijn er nog plannen om de hoeveelheid soorten Miscanthus wat uit te breiden, ik heb nu alleen de Sinensis en wil ook de gevlekte en de rode variant Het probleem is echter om deze hier te vinden (voor een redelijke prijs).
Party pooper hier. Excuus.quote:Op zondag 10 september 2023 15:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?
Met die hitte is aanplanten niks. Het wordt wel koeler, maar veel regen is er niet in het vooruitzicht.
Ik weet dat het het beste is om houtsnippers te gebruiken, want dat is wat de tuinprofessoren zeggen, maar die kan ik niet overal gebruiken. En weet je, eigenlijk is alles fout. De aarde verstoren door onkruid weg te halen is niet goed. Andere grond dan die uit eigen tuin toevoegen is niet goed. Planten bij het tuincentrum kopen is niet goed. Maar ja, je moet iets. En die laatste link zegt in feite: gebruik het spaarzaam (alleen bij opstarten), gebruik alleen bruin karton (zonder inkt) en verwijder plastic zoals tape en stickers.quote:Op zondag 10 september 2023 15:37 schreef AnneX het volgende:
[..]
Party pooper hier. Excuus.
Eerder gelezen over karton etc. bij mijntuin.org.
“ Ribbelkarton is tegenwoordig niet meer verlijmd met de ouderwetse gluton-achtige lijm die ongevaarlijk was voor het milieu.
De chemische gesteldheid van het huidige karton is niet betrouwbaar veilig voor een natuurlijke tuingrond.
De moderne lijmsoorten bevatten chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen en in vele zachte-plastics zoals ook worteldoek en landbouw-plastic zitten ook nog oplosmiddelen die uiteindelijk zullen vrijkomen in het tuin-milieu.
Karton wordt gefabriceerd van oud papier; aan de pulp in dit proces worden 'hulpmiddelen' toegevoegd zoals b.v. een 'retensie-middel' om de binding tussen de vezels te verkrijgen.
Het wordt ook gebleekt maar de bruine restkleur toont aan dat niet alle kleurstoffen verwijderd zijn.
Hoe al deze chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen, reststoffen en toevoegingen zullen inwerken op het zo belangrijke en zeer gevoelige bodemleven in de grond is twijfelachtig.
Daarom in mijn tuin geen karton en worteldoek.”
Daar ook deze link: https://yggdra.be/waar-ge(...)estuin-en-waar-niet/
Conclusie: opletten welk karton je wilt gebruiken. En nathouden.
Is nietes.quote:Op zondag 10 september 2023 15:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet dat het het beste is om houtsnippers te gebruiken, want dat is wat de tuinprofessoren zeggen, maar die kan ik niet overal gebruiken. En weet je, eigenlijk is alles fout. De aarde verstoren door onkruid weg te halen is niet goed. Andere grond dan die uit eigen tuin toevoegen is niet goed. Planten bij het tuincentrum kopen is niet goed. Maar ja, je moet iets. En die laatste link zegt in feite: gebruik het spaarzaam (alleen bij opstarten), gebruik alleen bruin karton (zonder inkt) en verwijder plastic zoals tape en stickers.
Worteldoek gebruik ik trouwens sowieso niet.
Kom je dat vertellen aan het zevenblad?quote:Op zondag 10 september 2023 18:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Is nietes.
Houtsnippers zijn niet fout![]()
En echt even effectief als je er genoeg gebruikt. Ik heb het dit jaar geprobeerd.
Stuk effectiever overigens dan compost, wat ik hiervoor gebruikte (want Dowding is zo sympathiek en geloofwaardig). In het hout vinden onkruidzaden geen houvast. In de compost wel.
Heb je houtsnippers geprobeerd? Die zijn hier vrij effectief tegen zevenblad. De effectiviteit zou in mijn zevenbladborder beter zijn als ik 'em bij zou houden en wat meer concurrentie introduceer. Dat staat op het programma voor het najaar.quote:Op zondag 10 september 2023 19:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Kom je dat vertellen aan het zevenblad?
Ik ben nu grasmaaisel in borders aan het mikken. Heb een paar keer te lang gewacht met maaien en dan werkt het mulchen niet meer. En ergens werd het advies gegeven om een dikke laag (20-30cm) gras in je borders te mikken. Vergaat wel veel sneller dan snippers natuurlijk. Maar die waren hier aardig vergaan.quote:Op zondag 10 september 2023 19:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Zitten de stenen van jouw muurtje al 'vast'?quote:Op zondag 10 september 2023 19:55 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
edit: https://i.imgur.com/ZRGbWsjl.jpg
Hij heeft een dag nodig voor het zagen en versnipperen en afvoeren. Verder heeft hij nog niet aangegeven eigenlijk.quote:Op zondag 10 september 2023 20:10 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Gaf de hovenier ook een tijdspad aan. In de volkomen verwaarloosde groooote 20 x 10 tuin zijn de tuinmannen weken bezig geweest.
Vooruit: 2 foto’s van de verwaarloosde voortuin.
Het was óf té warm óf te nat. Welk een treurigheid.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dat komt niet als zaad aangevlogen maar heb je al in de grond zitten.quote:Op zondag 10 september 2023 19:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ja! Ik heb uiteindelijk gekozen voor steenlijm, uit een kitspuit. Dat was wel klooien, want de kitspuit bleef doorlopen terwijl ik in een moordtempo probeerde de volgende steen te lichten.quote:Op zondag 10 september 2023 20:12 schreef Radegast het volgende:
[..]
Zitten de stenen van jouw muurtje al 'vast'?
Ik heb dat ook wel eens gedaan om dezelfde reden.quote:Op zondag 10 september 2023 20:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik ben nu grasmaaisel in borders aan het mikken. Heb een paar keer te lang gewacht met maaien en dan werkt het mulchen niet meer. En ergens werd het advies gegeven om een dikke laag (20-30cm) gras in je borders te mikken. Vergaat wel veel sneller dan snippers natuurlijk. Maar die waren hier aardig vergaan.
Dat is niks, ik ben al jaren bezig.quote:Op zondag 10 september 2023 20:10 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Gaf de hovenier ook een tijdspad aan. In de volkomen verwaarloosde groooote 20 x 10 tuin zijn de tuinmannen weken bezig geweest.
Die border heeft een aster nodig! Of groeit die achterin?quote:Vooruit: 2 foto’s van de verwaarloosde voortuin.
Het was óf té warm óf te nat. Welk een treurigheid.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zevenblad verspreidt zich toch ook via zaad? Het enige wat ik in mijn zevenbladborder doe, is de bloemen eruit knippen om een groter drama te voorkomen.quote:Op zondag 10 september 2023 20:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat komt niet als zaad aangevlogen maar heb je al in de grond zitten.
In de rijdende rechter was laatst iemand die eiste dat de buurman de paardenstaarten uit z'n voortaan elimineerde om verspreiding te voorkomen. Daarop zei de expert tegen de rechter: dat is geen redelijke eis, want paardenstaart is niet uit te roeien. Dat wilde ik niet horen.quote:Op zondag 10 september 2023 16:43 schreef bleiblei het volgende:
Phoe, respect hoor. Ik zou er echt helemaal gek van worden. Taffesspul . Hier in de buurt staat een huis waar de hele voortuin 1 grote paardenstaart border is.
Ik verband met je bouwplannen?quote:Maar goed, tuinen. Tja, ik zit in de kastanje-prikballen tijd. Ook een fijn moment. En ik moet binnenkort wat planten gaan verplaatsen met oog op de toekomst. Maar verder gebeurd er maar weinig.
Eh, een jaar of 3 ongeveer. Maar het deel waar ik nu met gras bezig ben, is nog aardig kaal. Dus ook geen andere planten om onkruid weg te drukken. Als ik daar niets doe staat het vol met een 1 of andere bosgeranium. Best geinig ding. Maar niet als het alles over neemtquote:Op zondag 10 september 2023 21:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel eens gedaan om dezelfde reden.
Hoelang hebben je snippers erover gedaan om te vergaan?
Nee, meer in verband met zin en tijd te kort. Zit in een dip qua werken in en rond het huis dit jaarquote:Ik verband met je bouwplannen?
Ik heb helaas geen plek meer voor een kastanjeboom. Ik vind het mooie bomen.
Dat heb ik hier met gehoornde klaverzuring. Heel leuk plantje met rood blad en kleine, gele bloemetjes. Woekert als een gek.quote:Op zondag 10 september 2023 22:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Eh, een jaar of 3 ongeveer. Maar het deel waar ik nu met gras bezig ben, is nog aardig kaal. Dus ook geen andere planten om onkruid weg te drukken. Als ik daar niets doe staat het vol met een 1 of andere bosgeranium. Best geinig ding. Maar niet als het alles over neemt.
Acacia is net onkruid, wij hebben een rij acacia bomen langs het water en overal in de tuin (zowel voor als achter) komen er nieuwe planten op, toen er nog geen vloer in de meterkast lag kwam er zelfs daar één naar boven.quote:Op zondag 10 september 2023 19:58 schreef Seven. het volgende:
Over 1,5 week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis met overwoekerde tuin. De dag na de sleuteloverdracht, wordt de tuin grotendeels geruimd. Stap 1 is ruimen, wortels verwijderen komt later nog.
Ik dacht dat ik een mooie inheemse es had, maar dat blijkt een acacia te zijn. De acacia is 15 meter hoog en het plan was eigenlijk om die te snoeien. Alleen er is een grote maar.. Om de acacia heen, zijn een stuk of 4/5 laurierstruiken geplant en die zijn echt enorm geworden. Ze beslaan een kwart van de achtertuin. Ze staan ook heel dicht op de acacia. De laurier moet er echt uit met wortel en al. En dat gaat de acacia niet overleven.
Verder staat er een kersenboom op de plek waar de aanbouw komt. En een appelboom die totaal overgroeid is door klimop, deze is ook niet te redden.
Verder staan er nog een aantal enorme struiken in de zijtuin waardoor je er niet meer door kunt lopen.
Maar het plan is ook om veel te houden (snoeien en/of verplaatsen). Hiermee heb ik volgens mij al wel genoeg om de borders weer mee te vullen.
Skimmia
Hosta
Japanse berberis
Japanse spirea 2 of 3
Witte kornoelje
Rode kornoelje
Hazelaar
Haagliguster
Forsythia
Rododendron
Kardinaalsmuts
Boerenjasmijn
De kornoelje, haagliguster en hazelaar zijn enorm dus die snoei ik. Benieuwd hoe dit allemaal weer opbloeit als er weer genoeg licht in de tuin komt.
Ik wil er in het voorjaar vooral vaste planten bij gaan zetten:
Allium
Zonnehoed
Daslook
Salomonszegel
En nog wat struiken:
Japanse esdoorn
Hondsroos
Vijg (als boompje gekregen maar vergeten water te geven in de winter, maar ding is toch weer uitgelopen!).
Binnenkort maar eens een gedetailleerd beplantingsplan maken. Wat alleen lastig is: zolang al die wortels nog in de grond zitten en zolang de aannemer de tuin nog gebruikt, kunnen we de planten eigenlijk maar beperkt verplaatsen.
Grasmat moeten we nog kijken wat we daarmee gaan doen. Of we steken het af en beginnen opnieuw, of bijzaaien in het voorjaar.
Dat geldt voor wel meer bomen. Ik pluk wekelijks diverse kleine elsjes weg en in een bepaalde tijd van het jaar zit m'n grasveld aan de voorkant van het huis vol met mini-eiken.quote:Op zondag 10 september 2023 22:25 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Acacia is net onkruid, wij hebben een rij acacia bomen langs het water en overal in de tuin (zowel voor als achter) komen er nieuwe planten op, toen er nog geen vloer in de meterkast lag kwam er zelfs daar één naar boven.
Ja, kan. Maar het zaad overleeft zelden meer dan een jaar. Voor die tijd heeft de wortelstok het nieuwe aangrenzende gebied al wel te pakken, heb ik hier het idee.quote:Op zondag 10 september 2023 21:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zevenblad verspreidt zich toch ook via zaad? Het enige wat ik in mijn zevenbladborder doe, is de bloemen eruit knippen om een groter drama te voorkomen.
Eiken hebben we hier ook een weiland van, maar die groeien een stuk langzamer. Acacias zijn heel snel groot en hebben hele vervelende doornen in de jonge stammenquote:Op zondag 10 september 2023 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat geldt voor wel meer bomen. Ik pluk wekelijks diverse kleine elsjes weg en in een bepaalde tijd van het jaar zit m'n grasveld aan de voorkant van het huis vol met mini-eiken.
Als ik zou stoppen om iets te doen aan m'n tuin, dan werd het rap een bos.
Het is een invasieve exoot, dat klopt. En dat maakt het besluit om 'm weg te laten halen ook makkelijker.quote:Op zondag 10 september 2023 22:25 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Acacia is net onkruid, wij hebben een rij acacia bomen langs het water en overal in de tuin (zowel voor als achter) komen er nieuwe planten op, toen er nog geen vloer in de meterkast lag kwam er zelfs daar één naar boven.
Als we de natuur volledig zijn gang laten gaan in Nederland, dan is het hele land binnen een paar jaar een bos.quote:Op zondag 10 september 2023 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat geldt voor wel meer bomen. Ik pluk wekelijks diverse kleine elsjes weg en in een bepaalde tijd van het jaar zit m'n grasveld aan de voorkant van het huis vol met mini-eiken.
Als ik zou stoppen om iets te doen aan m'n tuin, dan werd het rap een bos.
Zonnebloemenquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:28 schreef Hupje het volgende:
Goed bezig @:Lucky_Strike
Ik dacht laatst 's ochtends: ik moet eens een foto maken van mijn hoogste zonnebloem. Toen ik terugkwam van het werk was de bloem eraf gevallen(niet zo goed te zien hier, maar gewoon afgeknakt)
Nu maar hopen dat de andere knoppen ook nog gaan bloeien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ook maar drie waren omgevallen en lagen over het pad. En de kleineren moesten plaats maken voor de aangekochte planten. Volgend jaar laat ik ze zeker weer staan.quote:Op zondag 17 september 2023 02:44 schreef Vanyel het volgende:
Wat zonde van het ruimen. Ik laat ze meestal de hele winter staan.
Het zijn best wel sukkels inderdaadquote:Op zondag 17 september 2023 07:10 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk, de hoge zonnebloemen! Ik heb wel een zwak voor zonnebloemen, maar tegelijk vind ik het inferieure planten omdat ze zo makkelijk omgaan.
Mooi!quote:Op zondag 17 september 2023 18:49 schreef Doedezemaar het volgende:
De hovenier heeft ons tuinontwerp klaar. Hier een door mij ingekleurd en iets aangepast deel, namelijk de voortuin met parkeermogelijkheid en de zijtuin.
Linksonder zie je een golvende stippellijn, dat wordt een glooiing, daar wordt wat overtollige grond in weggewerkt en het maakt het meteen wat natuurlijker en speelser en daarin komt dan nog een boom (die door het inkleuren een beetje weggevallen is)
[ link | afbeelding ]
De rest van het ontwerp is ook erg mooi met ronde vormen en een mooie moestuin met kas.
De parkeergelegenheid wordt met onze eigen tegels gedaan en de rest van de bestrating wordt allemaal met gebakken klinkers gedaan, ook de terrassen.
Nieuwbouw, dus nog een kale vlakte, die afgelopen zomer zo als weide in een Timotei-reclame had kunnen figureren, het stond vol met kamille en klaver enzo. Er liggen nu alleen 2 rijen van betontegels als een soort oprit.quote:Op zondag 17 september 2023 19:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Die glooiing is een tof idee! En ff niet mee met de geschiedenis: ga je van voren af aan beginnen op ga je een bestaande tuin renoveren?
Wat zijn de 3 vierkantjes, bloembakken?
Dit. Absoluut dit.quote:Op zondag 17 september 2023 20:38 schreef Vanyel het volgende:
Toen wij nadachten over onze tuin was mijn belangrijkste punt dat paden niet 'voor de lol' kronkelig moesten zijn, of leuke lijnen maken of wat dan ook. Een pad is voor de kortste weg van A naar B, als het leuk loopt is dat mooi meegenomen.
We hadden dus een recht en een schuin pad. Het schuine loopt precies over een looplijn, daar houden we ons allemaal braaf aan. Het rechte was net een meter uit die lijn Mrs V had ook een mening.
Inmiddels is het rechte pad dus opgeofferd voor border, agz NIEMAND er ooit overheen liep (en de kinderen er amper gebruik van bleken te maken voor rondjes fietsen). Over het beetje grasveld in onze tuin loopt een prachtig uitgesleten spoor. Niemand (in mijn gezin) loopt over een pad als er een kortere weg is
Aandachtspunt voor alle planners.
Of jullie moeten wel padvolgers zijn, dan kom je dit niet tegen.
Ik ben geen padvolger maar ik ben wel van plan om mijn borders maximaal in te vullenquote:Op zondag 17 september 2023 20:38 schreef Vanyel het volgende:
Toen wij nadachten over onze tuin was mijn belangrijkste punt dat paden niet 'voor de lol' kronkelig moesten zijn, of leuke lijnen maken of wat dan ook. Een pad is voor de kortste weg van A naar B, als het leuk loopt is dat mooi meegenomen.
We hadden dus een recht en een schuin pad. Het schuine loopt precies over een looplijn, daar houden we ons allemaal braaf aan. Het rechte was net een meter uit die lijn Mrs V had ook een mening.
Inmiddels is het rechte pad dus opgeofferd voor border, agz NIEMAND er ooit overheen liep (en de kinderen er amper gebruik van bleken te maken voor rondjes fietsen). Over het beetje grasveld in onze tuin loopt een prachtig uitgesleten spoor. Niemand (in mijn gezin) loopt over een pad als er een kortere weg is
Aandachtspunt voor alle planners.
Of jullie moeten wel padvolgers zijn, dan kom je dit niet tegen.
Same here. Wat ik trouwens wel wil voorkomen is dat Colin straks over de border tussen gazon en terras heen gaat springen. Dus daar regel ik nog een paar strategisch geplaatste stapstenen.quote:Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze tuin kun je straks niet anders dan de paden volgen, afsteken gaat niet, want dan loop je tegen een haag, een paal, een boom, een heester of een kliko aan. Ik word echt heel blij van de ronde vormen in het ontwerp.
In de moestuin komt trouwens een kruidenspiraal en de afscheiding aan de achterzijde van 1 moestuindeel wordt een takkenril.
Ja, lijkt me wel een zinnige overweging dit. Trouwens, ik bedenk mij wel net dat de containers op de oprit aan de andere kant van het huis komen te staan maar ik doe het liever komend jaar goed dan dat ik over 10 jaar alsnog bredere/vlakkere paden tbv scootmobiel aan moet leggen. Zelfde met elektra in de schuur, dat moet ook goed afgetikt worden.quote:Op maandag 18 september 2023 10:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dit. Absoluut dit.
Ik heb rechte paden omdat dat tijdens de aanleg toevallig zo uit kwam. Ik heb de boel wat sierlijker gemaakt door ronde lijnen in de borders te gebruiken. Hoe meer planten er komen, hoe minder van de hoekigheid er te zien is.
Daarnaast zijn de paden wellicht recht maar er groeien al zo veel planten overheen dat je de zijkanten van de paden op veel plekken niet meer ziet en dat gaat alleen maar erger worden.
@:seven. Ons hoofdpad is 1.20 breed. Dat is ruim genoeg om een kliko op te kunnen zetten en er nog langs te kunnen. Maar dat pad is dus op veel plaatsen smaller geworden door de beplanting. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor jou een goede keuze is. Als er dan een scootmobiel nodig is, kan je de beplanting altijd snoeien of aanpassen.
Bij ons hebben de paden wisselende breedtes. Aan één kant hebben we 1,35 meter en dat vind ik prettig. Smaller dan 1,20 meter moet je zo'n pad denk ik niet maken.quote:Op maandag 18 september 2023 10:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:seven. Ons hoofdpad is 1.20 breed. Dat is ruim genoeg om een kliko op te kunnen zetten en er nog langs te kunnen.
Het gaat vast prachtig wordenquote:Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze tuin kun je straks niet anders dan de paden volgen, afsteken gaat niet, want dan loop je tegen een haag, een paal, een boom, een heester of een kliko aan. Ik word echt heel blij van de ronde vormen in het ontwerp.
In de moestuin komt trouwens een kruidenspiraal en de afscheiding aan de achterzijde van 1 moestuindeel wordt een takkenril.
Vergeet niet om diverse waterpunten te maken. Ik word echt strontchagrijnig van moeilijk doen met de tuinslang of gieter.quote:Op maandag 18 september 2023 14:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, lijkt me wel een zinnige overweging dit. Trouwens, ik bedenk mij wel net dat de containers op de oprit aan de andere kant van het huis komen te staan maar ik doe het liever komend jaar goed dan dat ik over 10 jaar alsnog bredere/vlakkere paden tbv scootmobiel aan moet leggen. Zelfde met elektra in de schuur, dat moet ook goed afgetikt worden.
Ik vond 1.20 echt heel breed destijds. Zo zonde van het potentiële groen en habitat van beestjes en dure tegels enzo. Nu er al veel is begroeid, weet ik dat 1,20 echt het minimum is voor een belangrijk pad.quote:Op maandag 18 september 2023 16:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij ons hebben de paden wisselende breedtes. Aan één kant hebben we 1,35 meter en dat vind ik prettig. Smaller dan 1,20 meter moet je zo'n pad denk ik niet maken.
Of beter nog: zoveel mogelijk de noodzaak om water bij te geven vermijden. Ik zou zelf nog wel een regenton in de buurt van de kas willen hebben. En dat is gezeur, want ik woon aan het water en kan even doorlopen naar de sloot. Maar daar ben ik al te beroerd voor.quote:Op maandag 18 september 2023 23:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vergeet niet om diverse waterpunten te maken. Ik word echt strontchagrijnig van moeilijk doen met de tuinslang of gieter.
Ja, voor de overige looppaden kun je wel een meter aanhouden. Ik heb dat op één plek gedaan en daar kom ik nu lastig langs met de kruiwagen vanwege de weelderige begroeiing. Ik zou waar mogelijk overal een lekker ruim pad aanhouden.quote:]
Ik vond 1.20 echt heel breed destijds. Zo zonde van het potentiële groen en habitat van beestjes en dure tegels enzo. Nu er al veel is begroeid, weet ik dat 1,20 echt het minimum is voor een belangrijk pad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |