Geschikte plant voor een wadibodem, las ik.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:10 schreef Tuindier het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier is ie nog wat beter te zien.
Daar doe ik één en 2 jaar later lijken het er alsnog 5.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:27 schreef bleiblei het volgende:
Maar 3-5 per m2 is eigenlijk wel het minimale (heesters uitgezonderd). 7-9 per m2 komt ook vaak genoeg voor. Met geraniums bijv.
@miss_sly heeft een wadi.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 10:27 schreef Seven. het volgende:
Ik overweeg om een wadi aan te leggen in onze nieuwe tuin. Eigenlijk wil ik het dan ook nog combineren met een vijvertje.
In onze gemeente krijg je ook subsidie om hemelwaterafvoer te koppelen.
Iemand hier al ervaring mee?
Lavendel houdt van zon.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:44 schreef Blues het volgende:
Ik wil graag lavendel op een kaal plekkie in de tuin planten voor de beessies
Maar....... kan dat in de zon
quote:Op zondag 23 juli 2023 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorige week een pluktuin bezocht. Ik was blij als een kind. Ze hadden wel 100 planten waar je van mocht plukken. Er lagen schaartjes en er was een hulpstuk waarmee je kon bepalen wat je af moest rekenen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb 9 euro voor bovenstaande 2 bossen betaald.
Ik hou zo van bloemen in huis maar ik kan het voor mezelf echt niet meer verantwoorden.Ik vind dit zo leuk. Ik houd erg van bloemen in huis maar om dezelfde redenen kan ik dat nog maar zelden over m’n hart verkrijgen. Maar er is hier in de buurt ook zo’n pluktuin. Ik heb ook een tijd een biologisch bloemenabonnement gehad, van iemand die dan van die biologische blommen plukt en ze op de fiets bezorgtSPOILER: redenenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.![]()
![]()
![]()
Leuke link! Dit is ook een goeie.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:56 schreef yinu het volgende:
[..]
@:miss_sly heeft een wadi.
Hier in de buurt wordt veel genieuwbouwd en daar zitten ook allerlei wadi’s in de binnentuinen en de parkjes. Met de vele regen - droogte - nu weer regen van dit jaar kan ik een beetje zien hoe dat werkt en het lijkt wel goed te werken eigenlijk. Ik kijk met interesse want ik zou ook best een wadi willen aanleggen hier. Ik weet dat er op dit perceel van oorsprong een greppel liep en je merkt ook dat de grond neigt te verzakken richting die greppel. Ik heb die strook al ontdaan van tegels en beplant en dat scheelt al wat in de waterafvoer op de oprit. Maar ik denk dat als ik die strook nog verder doortrek en ietsje dieper maak, het echt een wadi-functie zou kunnen hebben. Alleen hebben wij wel echt een groot dak dus zou ik nog eens goed moeten doorrekenen of we de regenpijpen écht kunnen afkoppelen. En dan zou ik ook de beplanting in die wadi-strook moeten aanpassen.
Ik vond dit wel een interessante site met voorbeelden.
Zo'n abo is ook leukquote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:57 schreef yinu het volgende:
[..]
Ik vind dit zo leuk. Ik houd erg van bloemen in huis maar om dezelfde redenen kan ik dat nog maar zelden over m’n hart verkrijgen. Maar er is hier in de buurt ook zo’n pluktuin. Ik heb ook een tijd een biologisch bloemenabonnement gehad, van iemand die dan van die biologische blommen plukt en ze op de fiets bezorgt![]()
![]()
Maar wat ga je dan doen met dat regenwater? Als grondwater zo ondiep zit lijkt sproeien mij tamelijk onnodigquote:Op zaterdag 29 juli 2023 18:38 schreef Elleska het volgende:
Bij mij is het grondwaterpeil te hoog. We hadden een infiltratieput maar dat werkt niet als het water nergens heen kan. Bij de calculator ontbreekt info over de grondwaterstand maar ik las in het eerste linkje dat infiltratie wordt afgeraden bij een grondwaterstand hoger dan 0,80 cm onder maaiveld en de emmertest met een gat van 30cm diep, nou daar hoef ik momenteel niet eens een emmer water in te gooien daar zit het grondwater al.
Ik heb nu meerdere regentonnen staan. In te toekomst lijkt een regenwaterschutting mij wel wat om nog meer water op te slaan maar die zijn nogal duur. Verder is het plan om van het platte dak een groen waterbergingsdak maken. Als het water de grond niet in kan dan maar bovengronds bergen.
Het is allebei zonnehoedquote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:52 schreef Vanyel het volgende:
Ik zie jullie over Echinacea. Google.
Ow. Ik dacht dat dat Rudbeckia was. Die heb ik.
Vind ik mooier, dus blij dat ik ze verkeerd had
Tnxquote:Op zaterdag 29 juli 2023 20:07 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Het is allebei zonnehoedmaar ze kennen wel wat verschillen: http://tuin.98905.com/pla(...)wers/1002022899.html
Ik ben wel Echinacea fan, met name vanwege de diverse kleur variaties.
Een regenwaterschutting, die ga ik googelen.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 18:38 schreef Elleska het volgende:
Bij mij is het grondwaterpeil te hoog. We hadden een infiltratieput maar dat werkt niet als het water nergens heen kan. Bij de calculator ontbreekt info over de grondwaterstand maar ik las in het eerste linkje dat infiltratie wordt afgeraden bij een grondwaterstand hoger dan 0,80 cm onder maaiveld en de emmertest met een gat van 30cm diep, nou daar hoef ik momenteel niet eens een emmer water in te gooien daar zit het grondwater al.
Ik heb nu meerdere regentonnen staan. In te toekomst lijkt een regenwaterschutting mij wel wat om nog meer water op te slaan maar die zijn nogal duur. Verder is het plan om van het platte dak een groen waterbergingsdak maken. Als het water de grond niet in kan dan maar bovengronds bergen.
Vaste planten krijgen hier inderdaad geen water tenzij net verplant maar jonge spul wortelt nog niet zo diep dus de groentetuin water geven. Bloembakken buiten en de kamerplanten binnen krijgen regenwater.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 19:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar wat ga je dan doen met dat regenwater? Als grondwater zo ondiep zit lijkt sproeien mij tamelijk onnodig.
Obsidentify er al op los gelaten?quote:Op zondag 30 juli 2023 12:24 schreef Tuindier het volgende:
Iemand enig idee wat dit is?
Het groeit best snel, komt door mijn houtsnipperpad om hoog en ik heb het idee dat het weer terug groeit uit stukjes wortel als ik niet alles verwijder.
[ afbeelding ]
Verschillende apps geprobeerd ja, nog geen uitsluitsel. Hij lijkt niet op de braam die ik heb.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Obsidentify er al op los gelaten?
Ik vind het wel ogen als mijn braam, maar die doodvermoord ik steeds zo snel, dat ik het niet zeker weet.
Staat er ergens in de buurt een trompetklimmer?, ziet er een beetje uit als woekerende campsis.quote:Op zondag 30 juli 2023 12:24 schreef Tuindier het volgende:
Iemand enig idee wat dit is?
Het groeit best snel, komt door mijn houtsnipperpad om hoog en ik heb het idee dat het weer terug groeit uit stukjes wortel als ik niet alles verwijder.
[ afbeelding ]
Ziet er inderdaad uit als een trompetbloem. Die groeit bij mij ook als een gek en komt op allerlei plekken op.quote:Op zondag 30 juli 2023 13:16 schreef Radegast het volgende:
[..]
Staat er ergens in de buurt een trompetklimmer?, ziet er een beetje uit als woekerende campsis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |