abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210010868
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:26 schreef Patroon het volgende:
Hier alvast wat foto's onder de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk hoor! Jammer dat je weinig van de beplanting laat zien, want het weinige dat je laat zien ziet er leuk uit.

Wat werkte qua beplanting niet goed?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210011123
quote:
17s.gif Op zondag 23 juli 2023 16:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
O+!

Ik zie daar toch geen kunstgras, hè? ;(
Jawel, de voortuin is bewust voorzien van kunstgas. beplanting zit in de borders, ik wou geen gazon in de vortuin. Toenwe het huis kochten was de voortuin namelijk al een modderpoel.
  zondag 23 juli 2023 @ 18:25:41 #104
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210012389
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:26 schreef Patroon het volgende:
Hier alvast wat foto's onder de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je salvia O+

Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 18:45:39 #105
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210012710
Ik heb vorige week een pluktuin bezocht. Ik was blij als een kind. Ze hadden wel 100 planten waar je van mocht plukken. Er lagen schaartjes en er was een hulpstuk waarmee je kon bepalen wat je af moest rekenen.

Ik heb 9 euro voor bovenstaande 2 bossen betaald.

Ik hou zo van bloemen in huis maar ik kan het voor mezelf echt niet meer verantwoorden.

SPOILER: redenen
Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.
Spoilers!
  zondag 23 juli 2023 @ 18:59:12 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210012920
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorige week een pluktuin bezocht. Ik was blij als een kind. Ze hadden wel 100 planten waar je van mocht plukken. Er lagen schaartjes en er was een hulpstuk waarmee je kon bepalen wat je af moest rekenen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik hou zo van bloemen in huis maar ik kan het voor mezelf echt niet meer verantwoorden.

Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.
Wauw, wat een mooie boeketten! En wat goed dat je daar zo bewust mee omgaat.
Resistance is futile.
pi_210015258
Leuke pluk boeketten!
In Zeeland hebben/hadden de wegen ook 1 meter brede pluk borders langs het fietspad bijv. Is dat nog zo? Wie woont er in Zeeland? Of was er onlangs…
Met een abbo van (toen) ¤10 / maand kon je daar plukken.

Zwager woont in Brabant náast zo’n pluk border.
Gelukkg kan ik bij alle buurtuinen én de eigen tuin zulke boeketten halen.

Goeie overwegingen @Lucky_Strike B-) Daar sta ik niet altijd bij stil.
pi_210016169
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 16:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Leuk hoor! Jammer dat je weinig van de beplanting laat zien, want het weinige dat je laat zien ziet er leuk uit.

Wat werkte qua beplanting niet goed?
Komt nog. Wacht even op een mooie zonnige dag voor meer foto's. We hebben net veel inheemse vaste planten erbij gezet en die bloeien nog niet allemaal. Wat niet lukte waren bepaalde planten voor schaduw die teveel in de zon stonden. Kom er op terug!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_210016177
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 18:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Je salvia O+

Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.
Bedankt. Ik maak snel even extra foto's.
pi_210019804
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 18:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Je salvia O+

Onder de spoiler meer foto's van onze tuin + voor @Lucky_Strike extra foto van de veranda + tuinhuisje.

SPOILER

[ Bericht 4% gewijzigd door Patroon op 24-07-2023 11:27:20 ]
  dinsdag 25 juli 2023 @ 08:51:58 #111
185640 vrouwtje-theelepel
Vrouwtje-theelepel
pi_210031012
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 12:20 schreef Claudia_x het volgende:
De tuinprofessoren hebben net een stuk gepubliceerd over mijn favoriete onderwerp: paardenstaart. *O* :'(

One of the most annoying weeds in garden and landscape beds is horsetail (Equisetum spp.) (...)

True dat.

There is great debate among gardeners on whether to pull or cut horsetail. Online you can find statements such as this: “…each time you break the stem, little portions under the soil regenerate new plants. Essentially, you will be creating more horsetail.” This and many other websites recommend cutting instead. Unfortunately, this is bad advice. The trick to eradicating any perennial weed without chemicals (or at least bringing them to manageable levels) is to starve them to death. Plants depend on their roots (and rhizomes in the case of horsetail) to survive, so anything that reduces root resources is going to eventually kill the plant.

Dat lijkt me dan meteen van toepassing op zevenblad. En het komt overeen met mijn ervaring.

Zie het stuk voor meer tips. De belangrijkste zijn: zoveel mogelijk weghalen en dat braaf blijven doen, een barrière creëren als onkruid van een nabijgelegen perceel komt, en houtsnippers gebruiken.
Het is bijna een ware obsessie, meerdere keren per dag ga ik met mijn emmertje een ronde door de tuin. De heermoes groeit in bijna al m'n planten, tussen elk voegje. En we hebben juist de tuin dit jaar aangelegd. Alle buren hebben ook keurig verzorgde tuinen maar in deze buurt groeit het overal.
pi_210043432

Hier groeit alles gestaag door. De courgetteplant iets minder gestaag. De zonnehoeden en ooievaarsbekjes staan uitgebreid te bloeien.

Ik heb gisteren ook een bestelling gedaan voor blauwe alliums en botanische tulpjes. Die komen vanuit huis gezien voorin de achtertuin, zodat we in het voorjaar vanuit huis al vroeg zicht op kleur krijgen.
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:18:39 #113
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210063155
Is het nog steeds aan te raden omplanten in groepjes van 3 of 5 bij elkaar te zetten?

Ik heb nu steeds eenlingen geplant maar het is nog lang niet vol. Ik wil nu via marktplaats bij iemand planten bestellen. Ze kosten maar een euro per stuk dus ik kan een behoorlijke hoeveelheid kopen, afhankelijk van haar voorraad.
Spoilers!
  donderdag 27 juli 2023 @ 21:19:47 #114
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210063176
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 11:43 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
Hier groeit alles gestaag door. De courgetteplant iets minder gestaag. De zonnehoeden en ooievaarsbekjes staan uitgebreid te bloeien.

Ik heb gisteren ook een bestelling gedaan voor blauwe alliums en botanische tulpjes. Die komen vanuit huis gezien voorin de achtertuin, zodat we in het voorjaar vanuit huis al vroeg zicht op kleur krijgen.
Wat is die donkere bodembedekker (?) links.

Je courgette is massive :o
Spoilers!
pi_210063664
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het nog steeds aan te raden omplanten in groepjes van 3 of 5 bij elkaar te zetten?

Ik heb nu steeds eenlingen geplant maar het is nog lang niet vol. Ik wil nu via marktplaats bij iemand planten bestellen. Ze kosten maar een euro per stuk dus ik kan een behoorlijke hoeveelheid kopen, afhankelijk van haar voorraad.
Minstens 3.
En voor een ¤ 1 😳 wel vijf ook. En dan ietsjes dichter bij elkaar dan geadviseerd.
Als je die tuinaanplant ziet in de tuinprogramma’s staat het ook vol.

En…het scheelt onkruid.
pi_210064434
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat ik kruipend zenegroen (ajuga reptans). Had wat tijd nodig om aan te slaan maar kruipt nu lekker rond.
pi_210065749
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hier is ie nog wat beter te zien.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 09:27:23 #118
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210065876
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 21:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

Hangt van de plant af ;) .
Overigens een gulden regel bij planten van mijn moeder; hoe goedkoper, des te makkelijker verspreid het zich/woekert het :P .

Maar 3-5 per m2 is eigenlijk wel het minimale (heesters uitgezonderd). 7-9 per m2 komt ook vaak genoeg voor. Met geraniums bijv.
  vrijdag 28 juli 2023 @ 09:31:34 #119
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210065918
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 09:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hangt van de plant af ;) .
Overigens een gulden regel bij planten van mijn moeder; hoe goedkoper, des te makkelijker verspreid het zich/woekert het :P .

Maar 3-5 per m2 is eigenlijk wel het minimale (heesters uitgezonderd). 7-9 per m2 komt ook vaak genoeg voor. Met geraniums bijv.
Ik denk niet dat de echinacea's van deze mevrouw zich sneller verspreiden dan die van het tuincentrum ;)

Het gaat niet zo zeer om het aantal planten per vierkante meter, dat hangt zeker van de plant af. Maar vroeger werden er per soort altijd drie of vijf van dezelfde soort bij elkaar geplant omdat dat hoorde. Ik vraag me af in hoeverre dat nog relevant is anno 2023.
Spoilers!
  vrijdag 28 juli 2023 @ 09:54:04 #120
36431 bleiblei
pi_210066135
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 09:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik denk niet dat de echinacea's van deze mevrouw zich sneller verspreiden dan die van het tuincentrum ;)

Het gaat niet zo zeer om het aantal planten per vierkante meter, dat hangt zeker van de plant af. Maar vroeger werden er per soort altijd drie of vijf van dezelfde soort bij elkaar geplant omdat dat hoorde. Ik vraag me af in hoeverre dat nog relevant is anno 2023.
Oh zo... ja, hangt dat dan weer niet van je tuin af? Al moet ik zeggen dat ons beplantingsplan wel veel in groepjes van 3-5 had ja.

Echinacea's voor 1 euro zou ik ook wel willen trouwens!
pi_210066376
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 09:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Oei, zijn die er eind augustus ook nog? nudge wink.😉
Oh wacht: ideetje!!!
SPOILER
  vrijdag 28 juli 2023 @ 10:20:13 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210066404
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 10:17 schreef AnneX het volgende:

[..]
Oei, zijn die er eind augustus ook nog? nudge wink.😉
Dat ga ik uitzoeken voor je :) Ik stuur je de link naar haar planten binnenkort.
Spoilers!
pi_210070195
Geen plant, maar wel eigen tuin. Deze joekel kwam ik tegen na het snoeien van de boom, hij was met zijn schutkleur bijna de kliko in gegaan :o
  zaterdag 29 juli 2023 @ 10:27:33 #124
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210078290
Ik overweeg om een wadi aan te leggen in onze nieuwe tuin. Eigenlijk wil ik het dan ook nog combineren met een vijvertje.

In onze gemeente krijg je ook subsidie om hemelwaterafvoer te koppelen.

Iemand hier al ervaring mee?
Resistance is futile.
  zaterdag 29 juli 2023 @ 10:54:32 #125
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_210078514
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 10:27 schreef Seven. het volgende:
Ik overweeg om een wadi aan te leggen in onze nieuwe tuin. Eigenlijk wil ik het dan ook nog combineren met een vijvertje.

Claudia toch?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_210078773
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 10:54 schreef Twieki het volgende:

[..]
Claudia toch?
Miss_sly toch?
  zaterdag 29 juli 2023 @ 11:45:22 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210078924
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 09:10 schreef Tuindier het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Hier is ie nog wat beter te zien.
Geschikte plant voor een wadibodem, las ik. ^O^
Resistance is futile.
pi_210079855
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2023 09:27 schreef bleiblei het volgende:

Daar doe ik één en 2 jaar later lijken het er alsnog 5.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210079929
Ik zie jullie over Echinacea. Google.
Ow. Ik dacht dat dat Rudbeckia was. Die heb ik.
Vind ik mooier, dus blij dat ik ze verkeerd had :D
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210080813
Ik wil graag lavendel op een kaal plekkie in de tuin planten voor de beessies O+
Maar....... kan dat in de zon :?
pi_210080966
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 10:27 schreef Seven. het volgende:

@miss_sly heeft een wadi.

Hier in de buurt wordt veel genieuwbouwd en daar zitten ook allerlei wadi’s in de binnentuinen en de parkjes. Met de vele regen - droogte - nu weer regen van dit jaar kan ik een beetje zien hoe dat werkt en het lijkt wel goed te werken eigenlijk. Ik kijk met interesse want ik zou ook best een wadi willen aanleggen hier. Ik weet dat er op dit perceel van oorsprong een greppel liep en je merkt ook dat de grond neigt te verzakken richting die greppel. Ik heb die strook al ontdaan van tegels en beplant en dat scheelt al wat in de waterafvoer op de oprit. Maar ik denk dat als ik die strook nog verder doortrek en ietsje dieper maak, het echt een wadi-functie zou kunnen hebben. Alleen hebben wij wel echt een groot dak dus zou ik nog eens goed moeten doorrekenen of we de regenpijpen écht kunnen afkoppelen. En dan zou ik ook de beplanting in die wadi-strook moeten aanpassen.

Ik vond dit wel een interessante site met voorbeelden.
pi_210080968
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 13:44 schreef Blues het volgende:
Ik wil graag lavendel op een kaal plekkie in de tuin planten voor de beessies O+
Maar....... kan dat in de zon :?
Lavendel houdt van zon.
pi_210081041
M'n blommenstrook in vol ornaat.
De rode duizendknoop, ooievaarsbek, Teunisbloem, 2 soorten vlinderstruik, sering en helemaal achteraan een oude hortensia.

pi_210082928
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik vind dit zo leuk. Ik houd erg van bloemen in huis maar om dezelfde redenen kan ik dat nog maar zelden over m’n hart verkrijgen. Maar er is hier in de buurt ook zo’n pluktuin. Ik heb ook een tijd een biologisch bloemenabonnement gehad, van iemand die dan van die biologische blommen plukt en ze op de fiets bezorgt O+ O+ O+
  zaterdag 29 juli 2023 @ 17:33:54 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210083558
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 13:56 schreef yinu het volgende:

[..]
@:miss_sly heeft een wadi.

Hier in de buurt wordt veel genieuwbouwd en daar zitten ook allerlei wadi’s in de binnentuinen en de parkjes. Met de vele regen - droogte - nu weer regen van dit jaar kan ik een beetje zien hoe dat werkt en het lijkt wel goed te werken eigenlijk. Ik kijk met interesse want ik zou ook best een wadi willen aanleggen hier. Ik weet dat er op dit perceel van oorsprong een greppel liep en je merkt ook dat de grond neigt te verzakken richting die greppel. Ik heb die strook al ontdaan van tegels en beplant en dat scheelt al wat in de waterafvoer op de oprit. Maar ik denk dat als ik die strook nog verder doortrek en ietsje dieper maak, het echt een wadi-functie zou kunnen hebben. Alleen hebben wij wel echt een groot dak dus zou ik nog eens goed moeten doorrekenen of we de regenpijpen écht kunnen afkoppelen. En dan zou ik ook de beplanting in die wadi-strook moeten aanpassen.

Ik vond dit wel een interessante site met voorbeelden.
Leuke link! Dit is ook een goeie.

https://www.huisjeboompjebeter.nl/regenwaterberging/

Ik heb al een wensenlijstje met planten. Alleen nog ff bedenken waar dat ding moet komen. Blijkbaar heeft mijn idee een naam (regenwatervijver).
Resistance is futile.
  zaterdag 29 juli 2023 @ 18:00:12 #136
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210084172
Interessant, al die wateroplossingen. Hier is meer dan voldoende groen om in af te wateren en de tuin ligt overal goed op afschot richting de sloot. Daar is bij de uitleg zeer goed rekening mee gehouden gelukkig.

Ik heb wel net geregeld dat we morgen via marktplaats een regenton van 300 liter ophalen. Het komt er steeds niet van met die tonnen hier, nu moet het maar eens gebeuren. Met 250m2 dakoppervlak is het dom om niets op te vangen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 16:57 schreef yinu het volgende:

[..]
Ik vind dit zo leuk. Ik houd erg van bloemen in huis maar om dezelfde redenen kan ik dat nog maar zelden over m’n hart verkrijgen. Maar er is hier in de buurt ook zo’n pluktuin. Ik heb ook een tijd een biologisch bloemenabonnement gehad, van iemand die dan van die biologische blommen plukt en ze op de fiets bezorgt O+ O+ O+
Zo'n abo is ook leuk O+

Ik was gisteren nog bij een pluktuin. Daar stond alles meer door elkaar dan bij mijn eerste. Was een mooie tuin. Helaas had ik geen tijd om te plukken maar volgende keer doe ik het.

Binnenkort ga ik bij de pluktuin waar ik laatst was nog meer foto's maken. Ik heb net wat foto's door Plantnet gehaald en heb weer een lijstje voor wat ik hier in de tuin wil.

Ik heb afgelopen week wat zaadhoofden van een prachtige helelium gepikt uit een gemeentplantsoen 8-)
Spoilers!
pi_210085110
Bij mij is het grondwaterpeil te hoog. We hadden een infiltratieput maar dat werkt niet als het water nergens heen kan. Bij de calculator ontbreekt info over de grondwaterstand maar ik las in het eerste linkje dat infiltratie wordt afgeraden bij een grondwaterstand hoger dan 0,80 cm onder maaiveld en de emmertest met een gat van 30cm diep, nou daar hoef ik momenteel niet eens een emmer water in te gooien daar zit het grondwater al.

Ik heb nu meerdere regentonnen staan. In te toekomst lijkt een regenwaterschutting mij wel wat om nog meer water op te slaan maar die zijn nogal duur. Verder is het plan om van het platte dak een groen waterbergingsdak maken. Als het water de grond niet in kan dan maar bovengronds bergen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Elleska op 29-07-2023 18:50:41 ]
  zaterdag 29 juli 2023 @ 19:05:22 #138
36431 bleiblei
pi_210085595
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 18:38 schreef Elleska het volgende:
Bij mij is het grondwaterpeil te hoog. We hadden een infiltratieput maar dat werkt niet als het water nergens heen kan. Bij de calculator ontbreekt info over de grondwaterstand maar ik las in het eerste linkje dat infiltratie wordt afgeraden bij een grondwaterstand hoger dan 0,80 cm onder maaiveld en de emmertest met een gat van 30cm diep, nou daar hoef ik momenteel niet eens een emmer water in te gooien daar zit het grondwater al.

Ik heb nu meerdere regentonnen staan. In te toekomst lijkt een regenwaterschutting mij wel wat om nog meer water op te slaan maar die zijn nogal duur. Verder is het plan om van het platte dak een groen waterbergingsdak maken. Als het water de grond niet in kan dan maar bovengronds bergen.
Maar wat ga je dan doen met dat regenwater? Als grondwater zo ondiep zit lijkt sproeien mij tamelijk onnodig :+ .
  zaterdag 29 juli 2023 @ 20:07:24 #139
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_210086739
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 12:52 schreef Vanyel het volgende:
Ik zie jullie over Echinacea. Google.
Ow. Ik dacht dat dat Rudbeckia was. Die heb ik.
Vind ik mooier, dus blij dat ik ze verkeerd had :D
Het is allebei zonnehoed ;) maar ze kennen wel wat verschillen: http://tuin.98905.com/pla(...)wers/1002022899.html

Ik ben wel Echinacea fan, met name vanwege de diverse kleur variaties :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_210087318
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 20:07 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Het is allebei zonnehoed ;) maar ze kennen wel wat verschillen: http://tuin.98905.com/pla(...)wers/1002022899.html

Ik ben wel Echinacea fan, met name vanwege de diverse kleur variaties :).
Tnx
Ik vind de vorm van Echinacea storend. Midden te prominent.
  zaterdag 29 juli 2023 @ 22:28:04 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210088444
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 18:38 schreef Elleska het volgende:

Een regenwaterschutting, die ga ik googelen.
Resistance is futile.
pi_210089067
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 19:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Maar wat ga je dan doen met dat regenwater? Als grondwater zo ondiep zit lijkt sproeien mij tamelijk onnodig :+ .
Vaste planten krijgen hier inderdaad geen water tenzij net verplant maar jonge spul wortelt nog niet zo diep dus de groentetuin water geven. Bloembakken buiten en de kamerplanten binnen krijgen regenwater.

Ramen worden streeploos schoon met regenwater net als de overkapping en de auto. Een accu-hogedrukreiniger is daarvoor ideaal, emmertje regenwater en daar de slang in hangen ipv een hogedrukspuit aansluiten op de kraan.
We doen buiten vrijwel alles met regenwater, bij de laatste hittegolf was de bodem in zicht en dat soort extremen gaan we vast nog vaker krijgen dus een beetje meer kan geen kwaad. Daarnaast nemen de huidige ronde tonnen best wat ruimte in, een schuttingvorm is een stuk efficiënter.
En als het teveel zou zijn dan weten kinderen er wel raad mee.
pi_210090904
Die schuttingen zijn echt tof ja :Y

Wij doen alles met water uit een pomp, dan heeft opvangen minder zin. Wel 1 van de pijpen afgekoppeld, dat stroomt de voortuin in. Is altijd weg voor het het verdiepte stukje bereikt dat ik heb gegraven.
pi_210092988
Iemand enig idee wat dit is?
Het groeit best snel, komt door mijn houtsnipperpad om hoog en ik heb het idee dat het weer terug groeit uit stukjes wortel als ik niet alles verwijder.
pi_210093281
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 12:24 schreef Tuindier het volgende:
Het groeit best snel, komt door mijn houtsnipperpad om hoog en ik heb het idee dat het weer terug groeit uit stukjes wortel als ik niet alles verwijder.
[ afbeelding ]
Obsidentify er al op los gelaten?

Ik vind het wel ogen als mijn braam, maar die doodvermoord ik steeds zo snel, dat ik het niet zeker weet.
pi_210093358
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 12:56 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Obsidentify er al op los gelaten?

Ik vind het wel ogen als mijn braam, maar die doodvermoord ik steeds zo snel, dat ik het niet zeker weet.
Verschillende apps geprobeerd ja, nog geen uitsluitsel. Hij lijkt niet op de braam die ik heb.
pi_210093460
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 12:24 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
Staat er ergens in de buurt een trompetklimmer?, ziet er een beetje uit als woekerende campsis.
pi_210093850
Plantnet denkt óf spirea óf trompetklimmer.
  zondag 30 juli 2023 @ 21:40:01 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210100414
Ik heb vermoedelijk een witte kornoelje in onze nieuwe tuin:

Dat kán dus bij jaarlijks snoeien er zo uitzien in de winter O+ :

Alleen wat je op mijn foto niet ziet, is hoe deze struik overleeft. Hij groeit eerst 2 meter opzij om genoeg licht te vangen want hij staat onder een es die minstens 15 meter is. Dus die moet verplaatst worden. Maar gaat zo'n kornoelje het overleven als ik 'm terugsnoei tot op de grond en dan ook nog eens verplaats?

Edit: zelfde vraag voor haagliguster en boerenjasmijn!

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 30-07-2023 22:28:00 ]
Resistance is futile.
pi_210102050
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 13:16 schreef Radegast het volgende:

[..]
Staat er ergens in de buurt een trompetklimmer?, ziet er een beetje uit als woekerende campsis.
Ziet er inderdaad uit als een trompetbloem. Die groeit bij mij ook als een gek en komt op allerlei plekken op.
pi_210102062
quote:
7s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:40 schreef Seven. het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Alleen wat je op mijn foto niet ziet, is hoe deze struik overleeft. Hij groeit eerst 2 meter opzij om genoeg licht te vangen want hij staat onder een es die minstens 15 meter is. Dus die moet verplaatst worden. Maar gaat zo'n kornoelje het overleven als ik 'm terugsnoei tot op de grond en dan ook nog eens verplaats?

Van liguster en boerenjasmijn weet ik dat ze niet dood te krijgen zijn. Waarom probeer je zulke heesters niet eerst te stekken? Dan heb je sowieso een back-up.
  maandag 31 juli 2023 @ 01:07:15 #152
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210102340
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 23:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Van liguster en boerenjasmijn weet ik dat ze niet dood te krijgen zijn. Waarom probeer je zulke heesters niet eerst te stekken? Dan heb je sowieso een back-up.
Goed idee :)
Resistance is futile.
pi_210103073
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 13:16 schreef Radegast het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 23:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ziet er inderdaad uit als een trompetbloem. Die groeit bij mij ook als een gek en komt op allerlei plekken op.
Het is aan de rand van onze tuin, en ik heb geen idee wat de buren hebben staan. Als er een op een gunstige plek opkomt, zal ik hem een laten staan om te kijken wat het wordt als het wat groter is.
pi_210103222
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 08:02 schreef Tuindier het volgende:

[..]
[..]
Het is aan de rand van onze tuin, en ik heb geen idee wat de buren hebben staan. Als er een op een gunstige plek opkomt, zal ik hem een laten staan om te kijken wat het wordt als het wat groter is.
Die van mij heeft er wel jaren over gedaan om te gaan bloeien, maar oh wat was het de moeite waard! Ik vind de bloemen geweldig. Je kunt ook zo’n plukje uitgraven en op een plek zetten waar het mag gaan klimmen.
pi_210103228
Mijn campsis groeit als een malle maar bloeit nog niet (jaar 2). Ik zie m ook nog niet woekeren eigenlijk.
pi_210103267
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 08:26 schreef yinu het volgende:
Mijn campsis groeit als een malle maar bloeit nog niet (jaar 2). Ik zie m ook nog niet woekeren eigenlijk.
Dat woekeren is bij mij iets van dit jaar (jaar 3). In jaar 1 was er gestage groei en in jaar 2 ontstond er een wat dikker en slordiger pak. In jaar 3 (nu) zie ik voor het eerst bloei.

Ik heb net een kasteel bezocht in de Loirestreek en kwam er ook trompetbloemen tegen hangend over oude muren. O+
pi_210107384
Ik heb twee trompetklimmers in de tuin, eentje (minstens 15 jaar oud) staat bij de buurvrouw maar hangt voor 80% over de muur in mijn tuin en de andere is zo'n 10 jaar oud. Zal zo fotootje maken.

[ Bericht 20% gewijzigd door Radegast op 31-07-2023 16:31:14 (foto toegevoegd) ]
  maandag 31 juli 2023 @ 23:23:54 #158
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210112941
Vanavond in de regen zagen we ineens schuim van de Linden afkomen. Google leerde ons dat dat voorkomt na nachtvorst, maar ondanks dat het niet een hele goede juli maand is lijkt nachtvorst me vergezocht.
Iemand die wel weet waar dit vandaan komt?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_210113311
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 15:30 schreef Radegast het volgende:
Ik heb twee trompetklimmers in de tuin, eentje (minstens 15 jaar oud) staat bij de buurvrouw maar hangt voor 80% over de muur in mijn tuin en de andere is zo'n 10 jaar oud. Zal zo fotootje maken.

[ afbeelding ]
Dank u buurvrouw.

quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 23:23 schreef SV-tje het volgende:
Vanavond in de regen zagen we ineens schuim van de Linden afkomen. Google leerde ons dat dat voorkomt na nachtvorst, maar ondanks dat het niet een hele goede juli maand is lijkt nachtvorst me vergezocht.
[ afbeelding ]
De boom ‘huilt’…?
  Vis een optie? dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:33:36 #160
70532 loveli
N
pi_210113342
Forse linde, die gaat al wat jaartjes mee!
crap in = crap out
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:36:59 #161
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210113363
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 00:33 schreef loveli het volgende:
Forse linde, die gaat al wat jaartjes mee!
Het huis staat er al ruim honderd jaar de linden (zijn er 5 (ooit waren er 6)) waarschijnlijk ook zoiets.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:38:59 #162
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210113372
quote:
[ afbeelding ]
De boom heeft geknoeid met afwassen :?
Resistance is futile.
pi_210115593
quote:
[ afbeelding ]
Googelen op “boom schuim” leert dat het een reactie van het regenwater is met bepaalde stoffen in de boom (eiwitten en saponine). Het is schijnbaar een gelijksoortig fenomeen als je op het strand wel ziet.
pi_210115607
quote:
[ afbeelding ]
Boomschuim
Ik ken het niet na nachtvorst, wel na lange droogte ineens veel regen en dat komt wel overeen met het weer van dit jaar.

Edit:
https://www.weer.nl/nieuw(...)begonnen-te-schuimen
pi_210116857
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 00:38 schreef Seven. het volgende:

[..]
De boom heeft geknoeid met afwassen :?
:D
pi_210119091
quote:
7s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:40 schreef Seven. het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kornoelje doodkrijgen is een grotere opgave dan al het overige.
Misschien dat witte kornoelje iets minder taai is? Ik ken alleen rode en gele (en dat gaat over de kleur van het 'hout', vooral in de winter. Maar soorten met gewoon groen blad dus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210119161
Wij hebben 2 amerikaanse kornoelje (Cornus Florida) in de tuin en die zien er qua takken heel anders uit. Dat zijn echt boompjes.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:04:58 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210119378
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 14:37 schreef sigme het volgende:

[..]
Kornoelje doodkrijgen is een grotere opgave dan al het overige.
Misschien dat witte kornoelje iets minder taai is? Ik ken alleen rode en gele (en dat gaat over de kleur van het 'hout', vooral in de winter. Maar soorten met gewoon groen blad dus.
Ik vermoed dat witte kornoelje refereert aan de bladkleur :P
Resistance is futile.
pi_210119576
Het refereert naar de bloemkleur.

Cornus Alba Siberica = witte bloemen (alba=wit)
Cornus Alba Siberica Variegata = witte bloemen en witbont blad (variegata = bont)

Edit: hoewel de rode kornoelje (Cornus sanguinea) dan ook weer wit bloeit. En rode takken heeft. Net als de Cornus Alba Siberica. 8)7
pi_210128903
Heeft iemand hier ervaring met goudaardbei als bodembedekker?
Spoilers!
  woensdag 2 augustus 2023 @ 11:43:58 #171
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_210129872
Het gazon groeit echt gigantisch nu. Maar door al die regen krijg ik de kans niet om te maaien :P
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_210130696
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 10:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met goudaardbei als bodembedekker?
Ja. Wat wil je weten?
pi_210130748
:W Terug van 3 weken vakantie, zo blij om de tuin weer te zien! Zo trots op ons nieuwbouwtuintje:

pi_210130875
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 12:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja. Wat wil je weten?
Is het mooi, groeit het hard, bedekt het goed?
Spoilers!
pi_210130900
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 12:44 schreef Jagärtrut het volgende:
:W Terug van 3 weken vakantie, zo blij om de tuin weer te zien! Zo trots op ons nieuwbouwtuintje:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat ziet er al mooi uit zeg! Dit jaar geplant?
pi_210130935
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 12:54 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Dat ziet er al mooi uit zeg! Dit jaar geplant?
Het meerendeel vorige herfst...
pi_210131367
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 12:55 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]
Het meerendeel vorige herfst...
Dus het staat er nog geen jaar! Tof :)
pi_210131543
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 12:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Is het mooi, groeit het hard, bedekt het goed?
Het groeit en bedekt goed, vind ik, maar ik ben er niet zo kapot van. Ik vind het een saai plantje. Op dezelfde plekken groeit geranium ook goed en die vind ik leuker.
pi_210131822
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het groeit en bedekt goed, vind ik, maar ik ben er niet zo kapot van. Ik vind het een saai plantje. Op dezelfde plekken groeit geranium ook goed en die vind ik leuker.
Ok, dank je.

Ik ben de advertenties van lokale marktplaatsverkopers aan het bekijken en een boodschappenlijst aan het maken. Zo kwam ik goudaardbei tegen.

Ik heb wel veel bodembedekkers nodig, misschien wel voor 100 vierkante meter. Vooral tegen het gras van het slecht onderhouden buurweiland. Dat gras vormt dikke pollen en wordt zo een meter hoog.
Spoilers!
pi_210132453
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 13:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ok, dank je.

Ik ben de advertenties van lokale marktplaatsverkopers aan het bekijken en een boodschappenlijst aan het maken. Zo kwam ik goudaardbei tegen.

Ik heb wel veel bodembedekkers nodig, misschien wel voor 100 vierkante meter. Vooral tegen het gras van het slecht onderhouden buurweiland. Dat gras vormt dikke pollen en wordt zo een meter hoog.
De oude graspollen komen bij mij wel door de ooievaarsbek heen omhoog, die lijken een te open structuur te hebben om gras te kunnen onderdrukken. Maar misschien wordt dat in de loop van de tijd nog wel beter. Ze bloeien wel heel lang.
pi_210132846
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 14:38 schreef Tuindier het volgende:

[..]
De oude graspollen komen bij mij wel door de ooievaarsbek heen omhoog, die lijken een te open structuur te hebben om gras te kunnen onderdrukken. Maar misschien wordt dat in de loop van de tijd nog wel beter. Ze bloeien wel heel lang.
Bij mij houden de geraniums groei van gras heel aardig tegen, niet perfect maar zeker niet slechter dan goudaardbei.

Wat groei van gras het beste tegenhoudt: schaduw (van heesters bijvoorbeeld) en houtsnippers.
pi_210133759
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 14:38 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik ga maar verschillende soorten bodembedekkers proberen. Zo veel van hetzelfde is ook weinig aan natuurlijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 15:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij mij houden de geraniums groei van gras heel aardig tegen, niet perfect maar zeker niet slechter dan goudaardbei.

Wat groei van gras het beste tegenhoudt: schaduw (van heesters bijvoorbeeld) en houtsnippers.
Schaduw wordt aan gewerkt. Snippers liggen er ook op het grootste deel. We hebben 16 kuub laten komen maar dat is lang niet genoeg.

Ondanks heesters, bomen en snippers, moet er echt zo snel mogelijk bodembedekking komen. Die grassen zijn zo extreem. Zo piepen ze op en zo zijn ze een meter hoog. We moeten echt op meerdere fronten aanvallen want het is veel te veel werk op deze manier.
Spoilers!
pi_210134391
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 16:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik ga maar verschillende soorten bodembedekkers proberen. Zo veel van hetzelfde is ook weinig aan natuurlijk.
[..]
Schaduw wordt aan gewerkt. Snippers liggen er ook op het grootste deel. We hebben 16 kuub laten komen maar dat is lang niet genoeg.

Ondanks heesters, bomen en snippers, moet er echt zo snel mogelijk bodembedekking komen. Die grassen zijn zo extreem. Zo piepen ze op en zo zijn ze een meter hoog. We moeten echt op meerdere fronten aanvallen want het is veel te veel werk op deze manier.
Je kunt ook voor nu afdekken met zeil. Zo heb ik dat in de kas gedaan met het onderdrukken van gras: een tijdje afdekken met zeil en daarna houtsnippers erop. Landbouwplastic is duur, maar de Gamma heeft plastic dat betaalbaar en goed genoeg is.
pi_210134515
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je kunt ook voor nu afdekken met zeil. Zo heb ik dat in de kas gedaan met het onderdrukken van gras: een tijdje afdekken met zeil en daarna houtsnippers erop. Landbouwplastic is duur, maar de Gamma heeft plastic dat betaalbaar en goed genoeg is.
Dat hebben we 1,5 jaar gehad werkte goed inderdaad. Daarna snippers er over en binnen het jaar was weer hetzelfde drama.

Nu heeft plastic geen nut meer, er staan al te veel planten tussen het gras. De meesten hebben we vorig jaar aangeplant en zijn nu volledig overwoekerd door het gras :{ Echter, steeds als we een paar vierkante meter onkruidvrij maken, komt er toch weer een plant tevoorschijn *O* ik denk dat zo'n 70% het toch heeft overleefd.

Het is nu alleen wel zaak om gewoon een paar honderd planten in de tuin te gaan planten. Niet hier en daar een plant maar echt serieus het gevecht aan gaan.

Iemand nog een variatie op die aardbei of geranium?
Spoilers!
pi_210134563
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 16:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
[..]
Hahahaha 16 kuub in jouw tuin?
Ik had 12 vorige zomer en daar had ik eigenlijk al te weinig van op een fractie van jouw landgoed.
Als je er goed, gezond gras mee weg wil krijgen moet het ook een laag zijn minstens 20 (volgens mij liever nog 25) cm.
pi_210134608
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:12 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat hebben we 1,5 jaar gehad werkte goed inderdaad. Daarna snippers er over en binnen het jaar was weer hetzelfde drama.
De laag te dun? Ik heb hier denk ik 15 m² oid afgedekt met snippers, echt misselijk dik. Daar zijn intussen misschien 10 toefjes doorheen gepiept. Die laten zich heel makkelijk uittrekken.
quote:
Het is nu alleen wel zaak om gewoon een paar honderd planten in de tuin te gaan planten. Niet hier en daar een plant maar echt serieus het gevecht aan gaan.

Iemand nog een variatie op die aardbei of geranium?
Zevenblad. Erg fanatiek :D Ik heb wel wat bronmateriaal voor je, mag je zelf komen halen *)

Geranium gaat hier ook als een tiet. M.n. die, die spontaan ontstaan en niet door mij geplant zijn. Ik heb een tijm die zo gezond is dat ie bijna woekert, maar die is misschien te traag. Die staat trouwens wel op een voormalig grasveld. Leuke bloempjes ook.
Munt, maar daar vind je misschien ook wat van. Ik vind het niet erg als dat door mijn andere spul heen groeit. Zelfde met wilde marjolein/ oregano. Krachtige groeier, veel bloempjes, nog veel meer insecten.
pi_210134624
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Hahahaha 16 kuub in jouw tuin?
Ik had 12 vorige zomer en daar had ik eigenlijk al te weinig van op een fractie van jouw landgoed.
Als je er goed, gezond gras mee weg wil krijgen moet het ook een laag zijn minstens 20 (volgens mij liever nog 25) cm.
Het hoeft niet op het hele landgoed gelukkig. Maar ik weet dat het te weinig is. Mijn man kreeg hier al een rolberoerte van. Hij is degene die het onkruid moet verwijderen en de snippers moet verplaatsen. Ik durfde niet te zeggen dat het niet genoeg gaat zijn. Hij is nu bijna klaar met deze 16 kuub. Ik laat het maar even rusten dan denk ik. Hij doet nu al 1,5 maand niets anders dan bezig zijn met onkruid en snippers.
Spoilers!
pi_210134665
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het hoeft niet op het hele landgoed gelukkig. Maar ik weet dat het te weinig is. Mijn man kreeg hier al een rolberoerte van. Hij is degene die het onkruid moet verwijderen en de snippers moet verplaatsen. Ik durfde niet te zeggen dat het niet genoeg gaat zijn. Hij is nu bijna klaar met deze 16 kuub. Ik laat het maar even rusten dan denk ik. Hij doet nu al 1,5 maand niets anders dan bezig zijn met onkruid en snippers.
Ik vond de snippers fantastisch! Zo veel fijner kruien dan de 12 kuub compost, die ik daarvoor had.
pi_210134673
Die eerste laag was inderdaad te dun. Het waren ook heel grote snippers, dat werkt ook onprettig.

Ik vind wilde marjolein wel leuk. Er groeit al bosaardbei, dat mag ook blijven.
Spoilers!
pi_210140971
Omdat jij zoiets noemde @Lucky_Strike zit ik ook eens in de omgeving op marktplaats te kijken. Staan best wat leuke planten te koop! En een grote partij plantensteunen - eens kijken of ik die kan ophalen.
pi_210141076
quote:
1s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

Hij doet nu al 1,5 maand niets anders dan bezig zijn met onkruid en snippers.
Ik vrees dat dat inherent is aan een grote tuin. Daarbij is het ook zo dat er een wisselwerking is tussen zuinigheid en arbeidsintensiviteit: hoe minder geld je investeert in aantallen planten en hoeveelheden snippers, hoe meer werk je hebt aan onkruid.

Ik weet niet precies om wat voor stuk van je landgoed dit gaat en wat je ermee wilt. Kun je daar meer informatie over geven? Als je er bijvoorbeeld een bossig gedeelte van wilt maken, dan kun je overwegen om er snelgroeiende heesters te planten zoals een vlier. In een sierborder wil je waarschijnlijk meer investeren in houtsnippers en het keurig bijhouden van onkruid. Je kunt ook er ook een wat minder keurig onderhouden strook met grassen van maken. Dan zou je maai- en zaaibeleid moeten bedenken. Je kunt bijvoorbeeld ratelaar zaaien: ratelaar parasiteert op gras en onderdrukt de groei, waardoor er meer ruimte voor bloemen ontstaat.

Als je man last heeft van “garden overwhelm”, dan kun je ook kijken of je wat hulp voor hem kunt regelen met de houtsnippers. Mij geeft dat een enorme boost, als ik met een klus bezig ben waar nooit een einde aan lijkt te komen en ik onverwacht hulp krijg waardoor de klus ineens flink opschiet.
pi_210141491
Ik wil ook een aantal grote potten neer gaan zetten op het terras. Ik heb bij Intratuin wel mooie gezien, maar Intratuin is met alles zo verschrikkelijk duur. Heeft iemand een suggestie om dit wat betaalbaarder te doen (en bij voorkeur dan weer niet gedropshipped uit China)?
pi_210167684
Potten zijn inderdaad heel duur. Ik zou voor tweedehands gaan. Ik heb zelf een heel aantal grote potten van marktplaats gehaald. En we hadden hier voorheen ook een soort tuincentrum van de locale tweedehands-spullen-organisatie. Daar waren ook de meest fantastische potten te vinden. En kijk ook eens bij de veiling/venduhuis bij jou in de buurt.
pi_210246868
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 11:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Foto's! Wat zat er in je verrassingspakket?

En vijf courgetteplanten _O-
Ik had een verassingspakket bij Sprinklr besteld. Ik heb de planten verdeeld over de tuin. Ik vond alles met de gestructureerde vakken een beetje te gestructureerd, dus dit is het begin van meer variatie:

Er zitten onder andere een kerrieplant, chocoladecosmos, gele dovenetel, wit en roze duizendblad, een witte salvia en aarbeien bij. Koninginnekruid en helenium had ik er zelf nog los bijgedaan.

En 1 van mijn courgetteplanten die de boel een beetje overneemt:
pi_210246870
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 09:46 schreef yinu het volgende:
Potten zijn inderdaad heel duur. Ik zou voor tweedehands gaan. Ik heb zelf een heel aantal grote potten van marktplaats gehaald. En we hadden hier voorheen ook een soort tuincentrum van de locale tweedehands-spullen-organisatie. Daar waren ook de meest fantastische potten te vinden. En kijk ook eens bij de veiling/venduhuis bij jou in de buurt.
Da's een goede, ik ga het eens in de gaten houden.
pi_210262419
Ziet eruit als een leuk pakket, @Tuindier . Hoeveel planten kreeg je voor welk bedrag?

Ik heb geen plantenvraag, maar misschien heeft iemand hier advies. Ik heb vandaag een borderrand gemaakt met oude stenen. Ik vind ze wat te los liggen. Hoe zou ik ze vaster kunnen krijgen? Ik kan lijmen of metselen, maar is er ook een andere methode?

pi_210264664
Lijmen of metselen kan, maar kit werkt ook :)
pi_210265761
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 21:44 schreef Puala het volgende:
Lijmen of metselen kan, maar kit werkt ook :)
Is dat wat wordt verkocht als steenlijm? Heb je enig idee of dat eventueel nog goed te verwijderen is?

Ik weet dat je de stenen ook licht kunt laten hellen zodat de aarde in de border voor stabiliteit zorgt, maar dat vind ik in dit geval ook nog wat gammel. Ik had gehoopt op een tussenweg, want ik wil de stenen eventueel kunnen hergebruiken.
pi_210270508
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 22:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dat wat wordt verkocht als steenlijm? Heb je enig idee of dat eventueel nog goed te verwijderen is?

Ik had gehoopt op een tussenweg, want ik wil de stenen eventueel kunnen hergebruiken.
Ik heb een keer een stapelmuurtje gemaakt in de tuin en daar heb ik steeds een toefje Knauf Fix & Finish tussen de stenen gedaan. Werkte prima en is makkelijk te verwijderen.
pi_210270738
quote:
5s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 19:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ziet eruit als een leuk pakket, @:tuindier . Hoeveel planten kreeg je voor welk bedrag?

Ik heb geen plantenvraag, maar misschien heeft iemand hier advies. Ik heb vandaag een borderrand gemaakt met oude stenen. Ik vind ze wat te los liggen. Hoe zou ik ze vaster kunnen krijgen? Ik kan lijmen of metselen, maar is er ook een andere methode?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het ziet er prachtig uit zeg!
Bij ons zijn de stapelmuurtjes na verloop van tijd vanzelf wat stabieler geworden omdat er meer zand/aarde/onkruid tussen is gekomen. Maar dat toefje fix en finish klinkt ook wel goed.
pi_210270971
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 14:00 schreef Radegast het volgende:

[..]
Ik heb een keer een stapelmuurtje gemaakt in de tuin en daar heb ik steeds een toefje Knauf Fix & Finish tussen de stenen gedaan. Werkte prima en is makkelijk te verwijderen.
Ik lees dat het voor binnen is. Gaat dat ook goed met regen, wind en vuil, denk je?
pi_210271014
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 14:24 schreef yinu het volgende:

[..]
Het ziet er prachtig uit zeg!
Bij ons zijn de stapelmuurtjes na verloop van tijd vanzelf wat stabieler geworden omdat er meer zand/aarde/onkruid tussen is gekomen. Maar dat toefje fix en finish klinkt ook wel goed.
Ik zie dat hier niet gebeuren omdat de rand laag is en de stenen niet zo groot zijn. Ik ga ze sowieso wat fixeren.

Ik ben zelf ook heel gelukkig met het resultaat! En ik kon stenen van de buren pakken, dus het heeft me niet meer gekost dan een paar uur werk. Ik had het zo gedaan. Volgend weekeinde doe ik nog een border.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')