abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209905892
Hier was koeienoog heel even, tot de storm, mooi.

Deze geranium heb ik een paar jaar lang in een pot laten verpieteren, maar hij wilde maar niet doodgaan. Dit jaar besloot ik dat-ie een plek in de tuin heeft verdiend.

Duizendblad en pennisetum gaan alle kanten op, maar zijn nog leuk.

Er is dit jaar iets merkwaardigs aan de hand: een aantal planten haalt een recordhoogte. Silphium is van koninginnekruid aan het winnen.

Toen ik laatst in de kas kwam, zag ik dat de trompetklimmer eindelijk (dit is het 3e jaar, geloof ik) bloeit!

Die woekert overigens flink, dus als iemand een stek wil zet ik wat opzij.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209907568
Flinke windvlagen hier. Verder weinig storm.
Wat een uitschieters staan er @Claudia_x 👍🏼

Vervolg op Het experiment:
Zojuist:
Nu is het echt afwachten tot maart 2024.
  Moderator zondag 16 juli 2023 @ 10:29:46 #53
5428 crew  miss_sly
pi_209913501
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie tuinen de storm een beetje doorstaan? Hier gingen de asters plat. Stomme planten; vorig jaar gebeurde hetzelfde. Misschien ga ik ze volgend jaar vervangen.
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.

Het is echt vrij dramatisch op dit moment.

Daar staat tegenover dat de zonnehoedjes in de voortuin het wel goed doen, de bomen in ieder geval allemaal nog staan, de geraniums het goed doen en de jasmijn langzaam begint te klimmen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209913589
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.

Het is echt vrij dramatisch op dit moment.

Daar staat tegenover dat de zonnehoedjes in de voortuin het wel goed doen, de bomen in ieder geval allemaal nog staan, de geraniums het goed doen en de jasmijn langzaam begint te klimmen.
Ja, het is geen ideaal tuinjaar. Vandaag waait het hier ook weer heel hard. Ik ga dan de planten die het toch wel goed doen meer waarderen, zoals de zonnehoedjes. Die staan er hier ook vrolijk bij.

Je dahlia herstelt vast snel. Die heeft dit seizoen nog een tijd te gaan en gaat wel weer bloeien, is mijn ervaring.
pi_209913610
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:07 schreef AnneX het volgende:
Flinke windvlagen hier. Verder weinig storm.
Wat een uitschieters staan er @:Claudia_x 👍🏼

Vervolg op Het experiment:
Zojuist: [ link | afbeelding ]
Nu is het echt afwachten tot maart 2024.
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?
pi_209915811
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?
Verhaaltje https://www.bloomingbackyard.com/cold-stratification-seeds/

Quote: …”Seeds know that the best time to break dormancy is after they’ve gone through a cold spell (often a freeze). But what happens when we collect the seeds in the fall and bring them indoors for storage? The seeds are no longer exposed to one or more cycles of freezing and thawing. So they’re missing that natural trigger that signals it’s time for germination.

The same is true for the seeds that we buy in neat little paper packages from seed suppliers. And without this treatment, some seeds will simply not germinate, or they will germinate very poorly...”
pi_209920175
Is dat niet waarom je sommige zaden laat in de herfst of vroeg in het voorjaar zaait? Krijgen ze die koude nachten gratiesj
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 17 juli 2023 @ 12:15:36 #58
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209927601
We hadden dus inderdaad wat toffe kant-en-klare borderpakketten opgezocht voor het lage deel, nu mailtje gedaan naar Muijderman wat het daar ongeveer gaat kosten. Potmaat is hetzelfde dus dat maakt geen verschil, ben benieuwd! Anders gaan we dit dus bestellen:
Bijenvriendelijk en geel
Paars, roze, wit en geel O+
Wit en rood voor de afwisseling

Op zich komen we via die webshop inclusief bezorgen op ¤175 wat ik zelf geen heel gekke prijs vind, maar misschien schat ik dat compleet verkeerd in _O-.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_209940728
Teunis wat ben je lang! En vol blommen. Zomaar een aangewaaid kado in de tuin.
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:55:05 #60
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209952668
Tuin update *O*

Gisteren hebben we de eerste plantjes kunnen zetten in de bak en de border. Nu dus nog zaken bijbestellen/kopen en verder uitbreiden. Op de hoge bak komt nog een platte sierrand zodat je de paaltjes niet meer ziet en er minder kans is dat er rotzooi uit de bak, in het grind valt. Verder komen de containers nog aan de rechterzijde in een ombouw te staan die ook van rabatdelen gemaakt wordt, en moeten we nog eens een andere brievenbus enzo.

Er staat nu in de hoge bak:
Rudbeckia Sunbeckia Ophelia
? naam onbekend
Sering
Echinacea Sunseekers Scarlet
2x Liriope Moneymaker

En in de border:
Buddleja davidii Pink Delight oftewel roze vlinderstruik

We willen graag veel kleur, veel geschikt voor bijen en vlinders en afgewisseld met wat wintergroen. Voor de border kopen we waarschijnlijk kant-en-klare borderpakketten of iig daarop geïnspireerd.

Voor de hoge bak kunnen we wel wat tips gebruiken!

Oh ja, dit is wat de tuin ooit was (voor het opgraven van het riool, containers die we heel lang in de tuin gehad hebben voor de verbouwing, enzovoorts...
pi_209954195
@Debsterr Dat is lekker opgeknapt zeg. Fijn dat er nog iemand in jullie straat is die zorgt voor wat kleur.
Spoilers!
  woensdag 19 juli 2023 @ 12:36:08 #62
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209954261
Dank je! Ja wat je op die onderste foto ziet is vrij treurig he? Gelukkig ligt er links van die :') onderhoudsvriendelijke :') tuin wel een gezellig tuintje met veel planten, maar het is allemaal vrij saai inderdaad.
pi_209958306
Volgend jaar staat de voortuin vol bij Debster. Dat gaat best snel.

Vanmiddag een mail met foto’s naar de leverancier: eerder verwachtte men, dat met de langste dag de boerenhortensia bloemen zou hebben. Niet dus. 🥲

Wat leuker is, dat achter de oude (x 1) en de latere (x 2) hibiscus in bloei komt. Waaronder ook een witte.

# verkeerde volgorde.
pi_209958313
Leuk, @Debsterr! Hoeveel zon krijg je er?
  woensdag 19 juli 2023 @ 17:19:34 #65
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209958335
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:18 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk, @:debsterr! Hoeveel zon krijg je er?
Alles, de hele tijd. Het is vol op het zuiden :).

En thanks!
pi_209958429
quote:
17s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:19 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Alles, de hele tijd. Het is vol op het zuiden :).

En thanks!
Dat is mooi. Ik zou in ieder geval droogteresistente planten kiezen, want ze staan in een bak. Gelukkig zijn heel veel leuke planten daarvoor geschikt. Nog twee andere tips: zorg voor hoogteverschillen en staar je niet blind op wintergroen. Er zijn planten die in de winter niet meer groen zijn maar nog wel heel fraai zijn. Ik vind dit bijvoorbeeld prachtig:

Ik ga even een oude posting van me met favoriete planten opzoeken.
pi_209958545
Uit Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #77 Broedbolletjes

Dit zijn enkele van mijn favoriete planten voor de zon.

Met stip op één staat rudbeckia, vooral de gele. Dit is rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Het is een heel gemakkelijke plant die weelderig bloeit in de late zomer.

Siergras stipa tenuissima 'Ponytails'. Vangt altijd het licht mooi. Heeft weinig onderhoud nodig (één keer per jaar snoeien) en is het hele jaar door mooi.

Pennisetum. Zie de opmerkingen bij het vorige siergras.

Kerrieplant. Contrasteert met andere planten vanwege het grijsgroene blad. Bloeit mooi (subtiel geel). Je kunt de plant makkelijk stekken: knip een tak eraf en steek de tak in de grond. Is ook een heel makkelijke plant die weinig onderhoud nodig heeft.

Wolfsmelk. Dit is euphorbia characias wulfenii. Er zijn veel verschillende soorten wolfsmelken. Sommige hebben rood blad, andere zijn geschikt voor natte grond. Alle wolfsmelken die ik ken zijn mooi en makkelijk. Sommige worden vrij fors. Dat is fijn, want dan hoef je minder onkruid te verwijderen.

Brem: makkelijk, groeit snel, bloeit weelderig in de lente. Wordt al gauw een soort struik. Je moet erop letten dat je de plant elk jaar op het juiste moment flink snoeit.

Geraniums, die je op deze foto rondom de opgaande plant ziet staan. Dit is geranium 'rozanne', mijn favoriet omdat die lang en weelderig bloeit. Geraniums kunnen ook in de halfschaduw staan.

Salvia. Dit is salvia nemorosa 'Mainacht'. De plant had bij mij even nodig om op gang te komen, maar de opgaande vorm is mooi en uitgebloeid zijn de bloemen ook nog fraai. Op de voorgrond linksonder zie je nepeta racemosa 'Walker's Low' staan, kattenkruid. Ik heb er geen goede foto van omdat ik de plant kort heb (vorig jaar in het najaar geplant). Nu valt me op dat de plant in die border de show steelt: salvia moet nog uitlopen, maar kattenkruid bloeit al weelderig.
  woensdag 19 juli 2023 @ 17:51:16 #68
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209958949
@Claudia_x en haar interieur tips waren al fantastisch, maar exterieur ben je net zo goed O+
pi_209959171
quote:
17s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:51 schreef Debsterr het volgende:
@:Claudia_x en haar interieur tips waren al fantastisch, maar exterieur ben je net zo goed O+
Lief! Ik kan je overigens alle boeken uit de OP aanbevelen.
pi_209962875
Kattenstaart is ook een hele toffe plant die t goed doet bij insecten O+
  woensdag 19 juli 2023 @ 22:28:15 #71
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209963066
Grappig Claudia, bij ons stond kattenkruid al eind april in bloei en zijn de salvia ook al klaar -O- .

Onze border staat er nu zo bij;

Salvia Nemosa Caradonna is trouwens mijn favo salvia. Echt diep diep diep donkerpaars. Super mooi O+ .
pi_209963433
quote:
19s.gif Op woensdag 19 juli 2023 22:28 schreef bleiblei het volgende:
Grappig Claudia, bij ons stond kattenkruid al eind april in bloei en zijn de salvia ook al klaar -O- .

Die planten kun je beide heel goed snoeien nu, dan komt er nog een tweede, iets minder weelderige bloei tot in het najaar!
Eeuwig vijfentwintig
pi_209982929
Hier een tijdje even niet meegelezen door omstandigheden. Ze hebben een deel van de voortuin hier uitgegeven om het riool te vervangen. Planten hebben het helaas niet gered. Ik heb nieuwe planten besteld voor dat stuk. Salvia, kerriekruid en geum. Volgens mij heb ik die combinatie hier eerder voorbij zien komen. Vond het erg mooi.
  vrijdag 21 juli 2023 @ 15:49:56 #74
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209983015
Geum heb ik net ook gekocht bij een kweker in de buurt, en de Tequila Sunrise variant van zonnehoed gescoord - toch nog wat tequila in mijn leven 😂
pi_209991952
De tuinprofessoren hebben net een stuk gepubliceerd over mijn favoriete onderwerp: paardenstaart. *O* :'(

One of the most annoying weeds in garden and landscape beds is horsetail (Equisetum spp.) (...)

True dat.

There is great debate among gardeners on whether to pull or cut horsetail. Online you can find statements such as this: “…each time you break the stem, little portions under the soil regenerate new plants. Essentially, you will be creating more horsetail.” This and many other websites recommend cutting instead. Unfortunately, this is bad advice. The trick to eradicating any perennial weed without chemicals (or at least bringing them to manageable levels) is to starve them to death. Plants depend on their roots (and rhizomes in the case of horsetail) to survive, so anything that reduces root resources is going to eventually kill the plant.

Dat lijkt me dan meteen van toepassing op zevenblad. En het komt overeen met mijn ervaring.

Zie het stuk voor meer tips. De belangrijkste zijn: zoveel mogelijk weghalen en dat braaf blijven doen, een barrière creëren als onkruid van een nabijgelegen perceel komt, en houtsnippers gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')