abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209763699
Zoals @Elleska ook zegt, verwarring met engelwortel is ook mogelijk.
Ik heb ooit het verschil tussen (gewone) berenklauw en engelwortel zo duidelijk mogelijk vastgelegd (en dat ging dan aan de hand van volgroeide planten)

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 11:28 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb nog eens heel goed gekeken naar de gewone berenklauw en de engelwortel, om te zien waar je het verschil nu echt aan kan zien. Engelwortel heeft altijd bolle schermbloemen, maar die van de berenklauw zijn niet altijd duidelijk plat. Kleur van de stengel heb je ook heel weinig aan; er zijn rossige berenklauwen en tamelijk groene engelwortels. Engelwortelbloemen hebben soms een roze gloed, berenklauw nooit, maar die engelwortelbloemen zijn meestal gewoon wit. Dus daar heb je allemaal net niks aan.

Maar aan het blad kan je het wel goed zien. Ik heb van beide een blad genomen en naast elkaar gelegd.

Links is berenklauw, rechts is engelwortel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209764025
Duidelijk.
De reuze berenklauwen staan in lange rijen langs de A2 (?) richting Schiphol.
Op een afstand met 100 km/uur best imponerend.
  dinsdag 4 juli 2023 @ 22:12:36 #33
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209764638
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 21:09 schreef sigme het volgende:
Zoals @:elleska ook zegt, verwarring met engelwortel is ook mogelijk.
Ik heb ooit het verschil tussen (gewone) berenklauw en engelwortel zo duidelijk mogelijk vastgelegd (en dat ging dan aan de hand van volgroeide planten)
[..]

Nee was wel echt een bereklauw.
Ook Engelwortel zou ik verwijderen trouwens. Past niet op m'n terras.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_209779698
Fuckerdefuck.
Onze buurman heeft een paar jaar geleden, in overleg, een clematis (terniflora?) naast de schutting geplant met een hekwerk bovenop omdat onze schutting zo laag is.
Ding groeide niet zo hard en bloeide al helemaal niet, tot dit jaar.
Nu blijkt ie superveel witte bloempjes te hebben die meuren als de ziekte :r
Uiteraard naast onze buiteneettafel :'(

Om het nog erger te maken ruik ik het nu ook in mijn slaapkamer :r :r :'(

Die shitplant schijnt te bloeien van juli tot oktober. Ik lig nu al met mijn raam dicht. Iemand interesse in wat anti-eco-terrorisme?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209790099
Nogmaals GADVER :r
Nu ruik ik in de voortuin oooook een of ander afschuwelijk bloemeniets. De buren hebben daar vlakbij 3 vlinderstruiken staan. Ruiken die sterk?
Acuut pijn in mijn kop :/
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209792226
Ik zou John Reid gaan bellen :X
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:24:31 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209810178
Voor de poppy liefhebbers - leuk Insta filmpje over zaden oogsten en invriezen.

https://www.instagram.com(...)hid=YmM0MjE2YWMzOA==
Resistance is futile.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:24:56 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209810185
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2023 21:12 schreef Vanyel het volgende:
Nogmaals GADVER :r
Nu ruik ik in de voortuin oooook een of ander afschuwelijk bloemeniets. De buren hebben daar vlakbij 3 vlinderstruiken staan. Ruiken die sterk?
Acuut pijn in mijn kop :/
Ja, die ruik je wel!
Resistance is futile.
pi_209810543
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:24 schreef Seven. het volgende:
Voor de poppy liefhebbers - leuk Insta filmpje over zaden oogsten en invriezen.

https://www.instagram.com(...)hid=YmM0MjE2YWMzOA==
Oh wat leuk en een goed idee :D
pi_209810583
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 00:06 schreef Blues het volgende:
Ik zou John Reid gaan bellen :X
Ik zou ze eerst vriendelijk vragen.

Snap er geen hol van. Heb zelf de bloesem aan de achterkant weggehaald, voorkant niks gedaan maar de geur is daar ook weg :?

Blijkt m.n. bij witte bloemen te gebeuren. Die komen er hier dus nooit meer in.
  maandag 10 juli 2023 @ 10:21:41 #41
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209835496
Ik kom hier eens meevolgen. Vandaag en morgen wordt onze nieuwe voortuin aangelegd, waar we een mooie combinatie willen maken van makkelijk te onderhouden (tuin is 6x6,5 dus flink aan de maat) en voldoende groen en bloemen voor de bijen.

Gisteren alvast een paar dingen ingeslagen bij de Intratuin (lang leve cadeaubonnen) dus zodra dat geplant is zal ik wat foto's posten met de juiste namen erbij. Wellicht hebben jullie dan ook goede adviezen m.b.t. de rest van de planten :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  maandag 10 juli 2023 @ 11:33:37 #42
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209836804
quote:
17s.gif Op maandag 10 juli 2023 10:21 schreef Debsterr het volgende:
Ik kom hier eens meevolgen. Vandaag en morgen wordt onze nieuwe voortuin aangelegd, waar we een mooie combinatie willen maken van makkelijk te onderhouden (tuin is 6x6,5 dus flink aan de maat) en voldoende groen en bloemen voor de bijen.

Gisteren alvast een paar dingen ingeslagen bij de Intratuin (lang leve cadeaubonnen) dus zodra dat geplant is zal ik wat foto's posten met de juiste namen erbij. Wellicht hebben jullie dan ook goede adviezen m.b.t. de rest van de planten :).
Qua planten:
kwekerij muijderman
Die zitten in Veldhoven aan de "andere kant" van de snelweg.
En het beste moment om planten te kopen&planten is in het najaar (eind september-oktober).

Oh! En er zijn veel sites die borderpakketten hebben. Dat is perfect voor inspiratie. Kijk je welk plaatje van zo een pakket je wel aanspreekt en dan heb je een mooi lijstje van planten die bij elkaar passen :Y .
  maandag 10 juli 2023 @ 11:53:36 #43
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209837116
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Qua planten:
kwekerij muijderman
Die zitten in Veldhoven aan de "andere kant" van de snelweg.
En het beste moment om planten te kopen&planten is in het najaar (eind september-oktober).

Oh! En er zijn veel sites die borderpakketten hebben. Dat is perfect voor inspiratie. Kijk je welk plaatje van zo een pakket je wel aanspreekt en dan heb je een mooi lijstje van planten die bij elkaar passen :Y .
Thanks, die tip kreeg ik gister ook al van je vrouw :D! We waren inderdaad al bewust dat dit geen ideaal moment is om aan te planten, maar om alles kaal te laten tot het najaar vonden we ook zonde. Dus nu een paar dingetjes erin, en dan najaar uitbreiden inderdaad.

Goeie tip van zo'n borderpakket ja!
pi_209837433
Wij hebben onze planten daar ook vandaan. Stuk betaalbaarder dan de tuincentra! Als je een hele lijst hebt, kun je die ook van te voren mailen, dan zetten ze het voor je klaar. Ideaal.
pi_209905087
Experiment. In de buurtuin voor staat (veel) juffertje int groen.
Leuke plant. Vandaag een aantal de gedroogde zaadbollen geoogst.
Er liggen nu wat halve ijsblokjes in te vriezen. Daarbij verdeel ik wat zaadjes en vul aan met water om verder te vriezen.
Vervolg: volgend Maart ‘24 en April ‘24 pas.

Mooi toch hoe de natuur de zaadbollen vormt _O_
P.S. de buurvrouw zet haar huis te koop.
pi_209905210
quote:
17s.gif Op maandag 10 juli 2023 10:21 schreef Debsterr het volgende:

Welkom! *O* Heb je al foto's? (Ik vergeet vaak voor-foto's te maken.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209905233
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:27 schreef AnneX het volgende:

P.S. de buurvrouw zet haar huis te koop.
Is dat een uitnodiging?
pi_209905273
Hebben jullie tuinen de storm een beetje doorstaan? Hier gingen de asters plat. Stomme planten; vorig jaar gebeurde hetzelfde. Misschien ga ik ze volgend jaar vervangen.
pi_209905336
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dat een uitnodiging?
Nou, vaak komen er vragen van passanten of er al een huis te koop komt. B-)
  zaterdag 15 juli 2023 @ 17:46:31 #50
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209905577
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Welkom! *O* Heb je al foto's? (Ik vergeet vaak voor-foto's te maken.)
Het gaat helaas iets langzamer dan gehoopt (de ingehuurde tuinman werkte niet echt lekker door dus het werk wat we zelf kunnen afmaken doen we zelf in de avonduren) maar zal binnenkort wat foto’s posten!
pi_209905892
Hier was koeienoog heel even, tot de storm, mooi.

Deze geranium heb ik een paar jaar lang in een pot laten verpieteren, maar hij wilde maar niet doodgaan. Dit jaar besloot ik dat-ie een plek in de tuin heeft verdiend.

Duizendblad en pennisetum gaan alle kanten op, maar zijn nog leuk.

Er is dit jaar iets merkwaardigs aan de hand: een aantal planten haalt een recordhoogte. Silphium is van koninginnekruid aan het winnen.

Toen ik laatst in de kas kwam, zag ik dat de trompetklimmer eindelijk (dit is het 3e jaar, geloof ik) bloeit!

Die woekert overigens flink, dus als iemand een stek wil zet ik wat opzij.
pi_209907568
Flinke windvlagen hier. Verder weinig storm.
Wat een uitschieters staan er @Claudia_x 👍🏼

Vervolg op Het experiment:
Zojuist:
Nu is het echt afwachten tot maart 2024.
  Moderator zondag 16 juli 2023 @ 10:29:46 #53
5428 crew  miss_sly
pi_209913501
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie tuinen de storm een beetje doorstaan? Hier gingen de asters plat. Stomme planten; vorig jaar gebeurde hetzelfde. Misschien ga ik ze volgend jaar vervangen.
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.

Het is echt vrij dramatisch op dit moment.

Daar staat tegenover dat de zonnehoedjes in de voortuin het wel goed doen, de bomen in ieder geval allemaal nog staan, de geraniums het goed doen en de jasmijn langzaam begint te klimmen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209913589
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.

Het is echt vrij dramatisch op dit moment.

Daar staat tegenover dat de zonnehoedjes in de voortuin het wel goed doen, de bomen in ieder geval allemaal nog staan, de geraniums het goed doen en de jasmijn langzaam begint te klimmen.
Ja, het is geen ideaal tuinjaar. Vandaag waait het hier ook weer heel hard. Ik ga dan de planten die het toch wel goed doen meer waarderen, zoals de zonnehoedjes. Die staan er hier ook vrolijk bij.

Je dahlia herstelt vast snel. Die heeft dit seizoen nog een tijd te gaan en gaat wel weer bloeien, is mijn ervaring.
pi_209913610
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:07 schreef AnneX het volgende:
Flinke windvlagen hier. Verder weinig storm.
Wat een uitschieters staan er @:Claudia_x 👍🏼

Vervolg op Het experiment:
Zojuist: [ link | afbeelding ]
Nu is het echt afwachten tot maart 2024.
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?
pi_209915811
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?
Verhaaltje https://www.bloomingbackyard.com/cold-stratification-seeds/

Quote: …”Seeds know that the best time to break dormancy is after they’ve gone through a cold spell (often a freeze). But what happens when we collect the seeds in the fall and bring them indoors for storage? The seeds are no longer exposed to one or more cycles of freezing and thawing. So they’re missing that natural trigger that signals it’s time for germination.

The same is true for the seeds that we buy in neat little paper packages from seed suppliers. And without this treatment, some seeds will simply not germinate, or they will germinate very poorly...”
pi_209920175
Is dat niet waarom je sommige zaden laat in de herfst of vroeg in het voorjaar zaait? Krijgen ze die koude nachten gratiesj
  maandag 17 juli 2023 @ 12:15:36 #58
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209927601
We hadden dus inderdaad wat toffe kant-en-klare borderpakketten opgezocht voor het lage deel, nu mailtje gedaan naar Muijderman wat het daar ongeveer gaat kosten. Potmaat is hetzelfde dus dat maakt geen verschil, ben benieuwd! Anders gaan we dit dus bestellen:
Bijenvriendelijk en geel
Paars, roze, wit en geel O+
Wit en rood voor de afwisseling

Op zich komen we via die webshop inclusief bezorgen op ¤175 wat ik zelf geen heel gekke prijs vind, maar misschien schat ik dat compleet verkeerd in _O-.
pi_209940728
Teunis wat ben je lang! En vol blommen. Zomaar een aangewaaid kado in de tuin.
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:55:05 #60
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209952668
Tuin update *O*

Gisteren hebben we de eerste plantjes kunnen zetten in de bak en de border. Nu dus nog zaken bijbestellen/kopen en verder uitbreiden. Op de hoge bak komt nog een platte sierrand zodat je de paaltjes niet meer ziet en er minder kans is dat er rotzooi uit de bak, in het grind valt. Verder komen de containers nog aan de rechterzijde in een ombouw te staan die ook van rabatdelen gemaakt wordt, en moeten we nog eens een andere brievenbus enzo.

Er staat nu in de hoge bak:
Rudbeckia Sunbeckia Ophelia
? naam onbekend
Sering
Echinacea Sunseekers Scarlet
2x Liriope Moneymaker

En in de border:
Buddleja davidii Pink Delight oftewel roze vlinderstruik

We willen graag veel kleur, veel geschikt voor bijen en vlinders en afgewisseld met wat wintergroen. Voor de border kopen we waarschijnlijk kant-en-klare borderpakketten of iig daarop geīnspireerd.

Voor de hoge bak kunnen we wel wat tips gebruiken!

Oh ja, dit is wat de tuin ooit was (voor het opgraven van het riool, containers die we heel lang in de tuin gehad hebben voor de verbouwing, enzovoorts...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')