abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209631652
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+
Het regende veel en de tuinen kwamen dit jaar laat op gang. Deze planten zagen we het vaakst voorbijkomen:

Klaprozen bij @Claudia_x, @Jagärtrut, @AnneX, @Vanyel, @Phaidra, @miss_sly en @Tuindier:

f8e6ec4245b2990ca4e40ec49e0942f8de3a8aae.jpg?1684916981

Varens bij @Claudia_x, @AnneX, @yinu, @sigme, @Vanyel en @Seven.:

Akelei bij @Claudia_x, @AnneX, @Blues, @Jagärtrut, @Phaidra en @miss_sly:

b401f186abe261bc3e41be9b480fb1c609f3db55.jpg?1684917063

Vingerhoedskruid bij @AnneX, @Claudia_x en @miss_sly:

a04de37048b12487fa8b25414a2cf5e1d5f8b96e.jpg?1684917051

Brem bij @Claudia_x, @sigme en @miss_sly:

a56f919f186833a33e675bdc550c405385101047.jpg?1684917023

Rhododendron bij @sigme, @Blues en @Claudia_x:

Lievevrouwebedstro bij @Claudia_x, @Blues en @miss_sly:

b2addf5e675aa7ee2e9c55c0f39b5d6b6c256fe3.jpg?1684917007

Korenbloem bij @AnneX, @sigme en @vanyel:

Blauwe regen bij @Claudia_x, @tuindier en @seven.:

Pioenroos bij @Claudia_x, @Jagärtrut en @yinu, :

Met eervolle vermelding voor @Sv-tje die een beukenhaag plantte in haar reusachtige tuin:

Onze vaste stamgast de horrortulp van @sigme:

De ouderlijke tuin van @AnneX, ooit:

De nieuwe tuin van @Tuindier:

De weelderige tuin van @puala:

En tot slot de broedbolletjes van @twieki:
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_209631684
Uit de niet gereekste nieuwe;

quote:
17s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 15:13 schreef Blues het volgende:
Ik heb wat blommekes om te delen dus niet gewacht 🌹
(reeksen aangevraagd)

Ooievaarsbek

Reuzenteunis nog zonder bloemen, bijna net zo hoog als de schutting _O-

De bak bij de voordeur begint nu ook, veel korenbloemenzaad en ander bijenmengsels

J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_209632442
Hier zijn de klaprozen ook eindelijk begonnen O+

De rode roos ook

De vijg die een paar dagen geleden nog bijna wegviel tegen de wingerd: de wingerd is weg.

En ongeveer de helft van de boomgaard hebben we gemaaid. Het gras ligt op wiersen, dat moet nog worden afgevoerd. En dan moet de rest ook nog worden gemaaid en afgevoerd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209643260
Die rozentoren ziet er uit als een goed idee, @sigme . Ik merk dat de rozenstruiken hier een beetje vorm/structuurloos zijn.

Hier is het uiteraard ook erg droog, maar de borders beginnen wel een beetje gevuld te raken. Ik heb nog wel een bigbag houtmulch besteld, om deze twee borders te mulchen om wat meer vocht vast te houden.

Salvia, nepeta en scabiosa:

De terrasborder begint ook al te groeien. Hier moeten de stokrozen nog wel voor een flink stuk vulling gaan zorgen. Inclusief de dit jaar aangeplantte toscaanse jasmijn, en met een roos, bloeiende agapanthus, en overvloedig bloeiende ooievaarsbek.

Mijn eerste dahlia bloeit ook. Ik had een pakket met paars assortiment bij het tuincentrum gehaald, maar tot nu toe zijn ze allemaal rood:

[ Bericht 23% gewijzigd door Tuindier op 25-06-2023 15:48:43 ]
pi_209659613
Teunis geeft 1 bloem prijs vanavond.
Ik zag veeeeel knoppen en hij heeft bijna de bovenkant schutting bereikt _O_

pi_209662205
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2023 15:33 schreef Tuindier het volgende:
Die rozentoren ziet er uit als een goed idee, @sigme . Ik merk dat de rozenstruiken hier een beetje vorm/structuurloos zijn.
Het zijn de goedkoopste die ik kon vinden en ze roesten inmiddels ook wel door, de vraag is of de steun de roos overend houdt of de roos de steun :D. Maar ze staan ook al wel tien jaar en met veel roest staan ze dus ook nog. Over een jaar of wat een keertje de onderste 30cm afzagen en dan kunnen ze weer 10 jaar mee denk ik.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209667922
Een bewolkt dagje om wat te schoffelen in het zevenblad.😢

De crocosmia bollen van vorig jaar 2021 zijn afgelopen oktober meer verspreid door de vakken geplant. (Het werd een bos bij elkaar).
De eerste bloeien. De Ouwe en Jonge Annabelle gaan prima.
De boerenhortensia maakt wel blad, knoppen zie ik nog niet.
E zonnehoed komt terug. Niet gerooid dankzij de stokjes ernaast!
En in de buurtuin staat (witbloeiende) juffertje in het groen. Dat zie ik liever dan zevenblad. Dat ga ik eens hier en daar verspreiden.

pi_209668382
Zo de knetter wat een foto's!

Wij zijn onze volkstuin (siertuin) aan het om batterijen zodat er steeds meer uit de tuin te eten is.

We hebben bessen (japanse wijnbes, kruisbes, bramen, zwarte/blauwe bessen, aalbes, cranberry, frambozen, gojibes, etc etc)
Vijgen, appels, peren, kersen, walnoten, etc.
Daslook, bieslook, oostindische kers, etc etc)

Maar we willen nog meer :+

Verder is bij ons jaren en jaren geleden de paarse morgenster aan komen vliegen en blijft al jaren in onze tuin. Wat een mooie bloem zeg. Ook onze gele vlinderstruik doet het al jaren super (stam is nu zo'n 10cm doorsnede) en ieder jaar proberen we zoveel mogelijk stekken er van te maken want de gele is amper ergens te krijgen! :Y dus maken we daarmee een hoop mensen blij..

verkapte tvp
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 27 juni 2023 @ 16:41:46 #9
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209668767
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2023 15:33 schreef Tuindier het volgende:
Mijn eerste dahlia bloeit ook. Ik had een pakket met paars assortiment bij het tuincentrum gehaald, maar tot nu toe zijn ze allemaal rood:
[ afbeelding ]
Ook gehad, was toch een lichte teleurstelling. Sindsdien koop ik geen bollen meer bij de Intratuin. Fluwel is wat betrouwbaarder wat dat betreft. Altijd gekregen wat ik bestelde.

Eind vorig jaar ook Alliums in de tuin gepoot, kwam er 5 tekort om 't goed te verdelen, dus had exact dezelfde (Allium 'Purple Sensation') gekocht bij Intratuin. Vele malen lichter van kleur dan die van Fluwel. Ook maar 1 bloem uit 1 bol, terwijl die van Fluwel vaak 3 - 5 bloemen hadden uit 1 bol.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209669916
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 16:41 schreef Twieki het volgende:

Twiek, ik heb je raad vorige week opgevolgd tav de prunus/amandelboompje.
Halve takjes maar gesnoeid. Ziet er nog leuker uit ook, lijkt wel een bolletje op stam nu en tis geen kale bedoening met de nog aanwezige blaadjes ^O^ >:O

quote:
7s.gif Op zaterdag 15 april 2023 21:21 schreef Twieki het volgende:

Ik snap iets niet aan deze foto. Het is een behoorlijk dikke stam, maar heeft maar weinig takjes waar het op bloeit. Knip jij al de twijgen in 't najaar af toevallig?

quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 22:46 schreef Blues het volgende:

De mensen die voor ons in dit huis woonden deden niks aan dit boompje.
Ik knip na de bloei alle takken af.
Zoals advies van mijntuin.org op de mail.
Nie goed nie?
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 april 2023 23:29 schreef Twieki het volgende:

Tuinorgie heeft gelijk hoor. Als ik je een advies mag geven, snoei de huidige twijgen medio juni wat minder kort, dan krijg je meer vertakkingen en gaat 't volgend jaar beter bloeien.

Nu is ie zo

[ Bericht 30% gewijzigd door Blues op 27-06-2023 18:47:43 ]
pi_209675141
Hier is vanmorgen een big bag houtmulch bezorgd om in de borders te gebruiken tot die begroeid zijn. Ik hoop daarmee onkruid te ondrukken, vocht beter vast te houden en als het vergaat de bodem daarmee te voeden. Nieuwe partij die het thuisbezorgde, want lokaal kon ik tot nu toe niks vinden dat ook bezorgde.

quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 16:41 schreef Twieki het volgende:

[..]
Ook gehad, was toch een lichte teleurstelling. Sindsdien koop ik geen bollen meer bij de Intratuin. Fluwel is wat betrouwbaarder wat dat betreft. Altijd gekregen wat ik bestelde.

Eind vorig jaar ook Alliums in de tuin gepoot, kwam er 5 tekort om 't goed te verdelen, dus had exact dezelfde (Allium 'Purple Sensation') gekocht bij Intratuin. Vele malen lichter van kleur dan die van Fluwel. Ook maar 1 bloem uit 1 bol, terwijl die van Fluwel vaak 3 - 5 bloemen hadden uit 1 bol.
Daar kwamen die van mij ook vandaan inderdaad. Ik ben nu op zoek naar een leverancier die ook biologische bollen levert. Wil dit jaar ook nog tulpen en alliums planten. Ik heb nog even gelukkig :).

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 28-06-2023 10:08:42 ]
pi_209675796
@Tuindier waar heb jij je mulch besteld en is ie grof en vers?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209676171
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2023 09:38 schreef Vanyel het volgende:
@:Tuindier waar heb jij je mulch besteld en is ie grof en vers?
Ik heb deze besteld. Hij ruikt inderdaad vers, dat viel meteen op. Hij is vrij fijn (althans vergeleken met de berg houtsnippers op de oprit die ik eerder ergens anders haalde), maar dat was ook wat ik zocht. Ze hebben vanalles in ieder geval en mijn eerste ervaring was goed. Chauffeur stond om kwart voor 8 al op de stoep.

pi_209676448
Grapjes op de zak :D

Hier in de tuin eindelijk wat meer rozen.

Rozen, klaprozen, stokroos en teunisbloem.
pi_209678505
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 10:06 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik heb deze besteld. Hij ruikt inderdaad vers, dat viel meteen op. Hij is vrij fijn (althans vergeleken met de berg houtsnippers op de oprit die ik eerder ergens anders haalde), maar dat was ook wat ik zocht. Ze hebben vanalles in ieder geval en mijn eerste ervaring was goed. Chauffeur stond om kwart voor 8 al op de stoep.

Tnx
Zo fijn heb ik nu ook, ik wil juist iets grover. Eens op de website gluren
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209680277
Helaasch. De lelies en dotters worden eruit gevisd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig is er verderop een stukje waar hullie niet bijkunnen.
Daar bloeien al wat waterlelies. O+

[ Bericht 16% gewijzigd door AnneX op 28-06-2023 18:58:09 ]
  woensdag 28 juni 2023 @ 17:30:07 #17
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209681817
De vlinderstruiken zijn heel heel erg laat dit jaar. Alleen de paarsroze bloeien hier pas.

De Clematis & kamperfoelir bloeit wel mooi *O*
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  donderdag 29 juni 2023 @ 17:12:11 #18
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_209694064
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 10:06 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Mooi spul, binnenkort ook maar eens een halve bigbag bestellen. Grond wordt wel erg snel droog tegenwoordig. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_209703504
Voor de mensen in de regio Utrecht is dit misschien wel interessant https://www.directplant.n(...)ckkoAIQVUscT-lC4KIDY om volgende week vrijdag en zaterdag voordelig wat tuinvulling te scoren.
pi_209730410
Bolderik (wel een van mijn allerfavorietste favorieten O+ ) tussen akkerkool & met klaproos op de achtergrond

Slangekruid & klaproos op de achtergrond

Vaste lathyrus met klaproos op de achtergrond

Rode roos met klaproos op de achtergrond

Weg van de klaproos:
Eindelijk een beetje bloei in de kleine hortensia

Prikneus

Klein bolletje uit een pakket waarvan ik namen etc niet genoteerd heb
of eigenlijk wel genoteerd heb, maar onleesbaar :')
pi_209730782
Het is de sparaxis Tricolor
pi_209732208
Bak bij de voordeur O+
Zakje korenbloemen en zakje bijenmix >:O >:O

zondag 2 juli 2023 @ 14:37:54 #23
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209732264
quote:
1s.gif Op zondag 2 juli 2023 14:34 schreef Blues het volgende:
Bak bij de voordeur O+
Zakje korenbloemen en zakje bijenmix >:O >:O

[ afbeelding ]
In m'n bijenmix zit allemaal bereklauw :{
Heb er vandaag 4 uit 1 pot moeten verwijderen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_209733470
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 14:37 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]
Ow... vinden bijen berenklauw niets dan? Of omdat giftig?
  zondag 2 juli 2023 @ 16:19:33 #25
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209734159
quote:
1s.gif Op zondag 2 juli 2023 15:44 schreef Blues het volgende:

[..]
Ow... vinden bijen berenklauw niets dan? Of omdat giftig?
Meer eigen veiligheid vanwege de ellende die ze brengen.
pi_209750177
quote:

[..]
Reuzenberenklauw?

Gewone berenklauw verwacht ik ook niet in een bijenmix, maar is verder niet zo'n probleem.
pi_209754863
Reuzenberenklauw lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk.
Foto van de plantjes en welke bijenmix was het?
Kan het engelwortel zijn geweest?
  dinsdag 4 juli 2023 @ 13:08:42 #28
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209757458
Mochten ze teruggroeien zal ik een foto maken. Ze zitten inmiddels bij het grofvuil :p

Ik denk de gewone want ik zag geen rode vlekken op de stengel.

Ik heb deze bijenmix van m'n werk , zag geen merk oid erop.
pi_209757987
quote:

[..]
Dat is de gewone berenklauw en die maakt geen brandblaren. Je verward het met de reuzenberenklauw die een exoot is en brandblaren kan veroorzaken.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 4 juli 2023 @ 15:54:08 #30
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209759519
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 13:46 schreef Patroon het volgende:

[..]
Dat is de gewone berenklauw en die maakt geen brandblaren. Je verward het met de reuzenberenklauw die een exoot is en brandblaren kan veroorzaken.
Toch weg ermee :D
pi_209763699
Zoals @Elleska ook zegt, verwarring met engelwortel is ook mogelijk.
Ik heb ooit het verschil tussen (gewone) berenklauw en engelwortel zo duidelijk mogelijk vastgelegd (en dat ging dan aan de hand van volgroeide planten)

quote:
7s.gif Op zaterdag 7 augustus 2021 11:28 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik heb nog eens heel goed gekeken naar de gewone berenklauw en de engelwortel, om te zien waar je het verschil nu echt aan kan zien. Engelwortel heeft altijd bolle schermbloemen, maar die van de berenklauw zijn niet altijd duidelijk plat. Kleur van de stengel heb je ook heel weinig aan; er zijn rossige berenklauwen en tamelijk groene engelwortels. Engelwortelbloemen hebben soms een roze gloed, berenklauw nooit, maar die engelwortelbloemen zijn meestal gewoon wit. Dus daar heb je allemaal net niks aan.

Maar aan het blad kan je het wel goed zien. Ik heb van beide een blad genomen en naast elkaar gelegd.

Links is berenklauw, rechts is engelwortel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209764025
Duidelijk.
De reuze berenklauwen staan in lange rijen langs de A2 (?) richting Schiphol.
Op een afstand met 100 km/uur best imponerend.
  dinsdag 4 juli 2023 @ 22:12:36 #33
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_209764638
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 juli 2023 21:09 schreef sigme het volgende:
Zoals @:elleska ook zegt, verwarring met engelwortel is ook mogelijk.
Ik heb ooit het verschil tussen (gewone) berenklauw en engelwortel zo duidelijk mogelijk vastgelegd (en dat ging dan aan de hand van volgroeide planten)
[..]

Nee was wel echt een bereklauw.
Ook Engelwortel zou ik verwijderen trouwens. Past niet op m'n terras.
pi_209779698
Fuckerdefuck.
Onze buurman heeft een paar jaar geleden, in overleg, een clematis (terniflora?) naast de schutting geplant met een hekwerk bovenop omdat onze schutting zo laag is.
Ding groeide niet zo hard en bloeide al helemaal niet, tot dit jaar.
Nu blijkt ie superveel witte bloempjes te hebben die meuren als de ziekte :r
Uiteraard naast onze buiteneettafel :'(

Om het nog erger te maken ruik ik het nu ook in mijn slaapkamer :r :r :'(

Die shitplant schijnt te bloeien van juli tot oktober. Ik lig nu al met mijn raam dicht. Iemand interesse in wat anti-eco-terrorisme?
pi_209790099
Nogmaals GADVER :r
Nu ruik ik in de voortuin oooook een of ander afschuwelijk bloemeniets. De buren hebben daar vlakbij 3 vlinderstruiken staan. Ruiken die sterk?
Acuut pijn in mijn kop :/
pi_209792226
Ik zou John Reid gaan bellen :X
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:24:31 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209810178
Voor de poppy liefhebbers - leuk Insta filmpje over zaden oogsten en invriezen.

https://www.instagram.com(...)hid=YmM0MjE2YWMzOA==
Resistance is futile.
  zaterdag 8 juli 2023 @ 14:24:56 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209810185
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2023 21:12 schreef Vanyel het volgende:
Nogmaals GADVER :r
Nu ruik ik in de voortuin oooook een of ander afschuwelijk bloemeniets. De buren hebben daar vlakbij 3 vlinderstruiken staan. Ruiken die sterk?
Acuut pijn in mijn kop :/
Ja, die ruik je wel!
Resistance is futile.
pi_209810543
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 14:24 schreef Seven. het volgende:
Voor de poppy liefhebbers - leuk Insta filmpje over zaden oogsten en invriezen.

https://www.instagram.com(...)hid=YmM0MjE2YWMzOA==
Oh wat leuk en een goed idee :D
pi_209810583
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 00:06 schreef Blues het volgende:
Ik zou John Reid gaan bellen :X
Ik zou ze eerst vriendelijk vragen.

Snap er geen hol van. Heb zelf de bloesem aan de achterkant weggehaald, voorkant niks gedaan maar de geur is daar ook weg :?

Blijkt m.n. bij witte bloemen te gebeuren. Die komen er hier dus nooit meer in.
  maandag 10 juli 2023 @ 10:21:41 #41
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209835496
Ik kom hier eens meevolgen. Vandaag en morgen wordt onze nieuwe voortuin aangelegd, waar we een mooie combinatie willen maken van makkelijk te onderhouden (tuin is 6x6,5 dus flink aan de maat) en voldoende groen en bloemen voor de bijen.

Gisteren alvast een paar dingen ingeslagen bij de Intratuin (lang leve cadeaubonnen) dus zodra dat geplant is zal ik wat foto's posten met de juiste namen erbij. Wellicht hebben jullie dan ook goede adviezen m.b.t. de rest van de planten :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  maandag 10 juli 2023 @ 11:33:37 #42
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209836804
quote:
17s.gif Op maandag 10 juli 2023 10:21 schreef Debsterr het volgende:
Ik kom hier eens meevolgen. Vandaag en morgen wordt onze nieuwe voortuin aangelegd, waar we een mooie combinatie willen maken van makkelijk te onderhouden (tuin is 6x6,5 dus flink aan de maat) en voldoende groen en bloemen voor de bijen.

Gisteren alvast een paar dingen ingeslagen bij de Intratuin (lang leve cadeaubonnen) dus zodra dat geplant is zal ik wat foto's posten met de juiste namen erbij. Wellicht hebben jullie dan ook goede adviezen m.b.t. de rest van de planten :).
Qua planten:
kwekerij muijderman
Die zitten in Veldhoven aan de "andere kant" van de snelweg.
En het beste moment om planten te kopen&planten is in het najaar (eind september-oktober).

Oh! En er zijn veel sites die borderpakketten hebben. Dat is perfect voor inspiratie. Kijk je welk plaatje van zo een pakket je wel aanspreekt en dan heb je een mooi lijstje van planten die bij elkaar passen :Y .
  maandag 10 juli 2023 @ 11:53:36 #43
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209837116
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Qua planten:
kwekerij muijderman
Die zitten in Veldhoven aan de "andere kant" van de snelweg.
En het beste moment om planten te kopen&planten is in het najaar (eind september-oktober).

Oh! En er zijn veel sites die borderpakketten hebben. Dat is perfect voor inspiratie. Kijk je welk plaatje van zo een pakket je wel aanspreekt en dan heb je een mooi lijstje van planten die bij elkaar passen :Y .
Thanks, die tip kreeg ik gister ook al van je vrouw :D! We waren inderdaad al bewust dat dit geen ideaal moment is om aan te planten, maar om alles kaal te laten tot het najaar vonden we ook zonde. Dus nu een paar dingetjes erin, en dan najaar uitbreiden inderdaad.

Goeie tip van zo'n borderpakket ja!
pi_209837433
Wij hebben onze planten daar ook vandaan. Stuk betaalbaarder dan de tuincentra! Als je een hele lijst hebt, kun je die ook van te voren mailen, dan zetten ze het voor je klaar. Ideaal.
pi_209905087
Experiment. In de buurtuin voor staat (veel) juffertje int groen.
Leuke plant. Vandaag een aantal de gedroogde zaadbollen geoogst.
Er liggen nu wat halve ijsblokjes in te vriezen. Daarbij verdeel ik wat zaadjes en vul aan met water om verder te vriezen.
Vervolg: volgend Maart ‘24 en April ‘24 pas.

Mooi toch hoe de natuur de zaadbollen vormt _O_
P.S. de buurvrouw zet haar huis te koop.
pi_209905210
quote:
17s.gif Op maandag 10 juli 2023 10:21 schreef Debsterr het volgende:

Welkom! *O* Heb je al foto's? (Ik vergeet vaak voor-foto's te maken.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209905233
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:27 schreef AnneX het volgende:

P.S. de buurvrouw zet haar huis te koop.
Is dat een uitnodiging?
pi_209905273
Hebben jullie tuinen de storm een beetje doorstaan? Hier gingen de asters plat. Stomme planten; vorig jaar gebeurde hetzelfde. Misschien ga ik ze volgend jaar vervangen.
pi_209905336
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dat een uitnodiging?
Nou, vaak komen er vragen van passanten of er al een huis te koop komt. B-)
  zaterdag 15 juli 2023 @ 17:46:31 #50
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209905577
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Welkom! *O* Heb je al foto's? (Ik vergeet vaak voor-foto's te maken.)
Het gaat helaas iets langzamer dan gehoopt (de ingehuurde tuinman werkte niet echt lekker door dus het werk wat we zelf kunnen afmaken doen we zelf in de avonduren) maar zal binnenkort wat foto’s posten!
pi_209905892
Hier was koeienoog heel even, tot de storm, mooi.

Deze geranium heb ik een paar jaar lang in een pot laten verpieteren, maar hij wilde maar niet doodgaan. Dit jaar besloot ik dat-ie een plek in de tuin heeft verdiend.

Duizendblad en pennisetum gaan alle kanten op, maar zijn nog leuk.

Er is dit jaar iets merkwaardigs aan de hand: een aantal planten haalt een recordhoogte. Silphium is van koninginnekruid aan het winnen.

Toen ik laatst in de kas kwam, zag ik dat de trompetklimmer eindelijk (dit is het 3e jaar, geloof ik) bloeit!

Die woekert overigens flink, dus als iemand een stek wil zet ik wat opzij.
pi_209907568
Flinke windvlagen hier. Verder weinig storm.
Wat een uitschieters staan er @Claudia_x 👍🏼

Vervolg op Het experiment:
Zojuist:
Nu is het echt afwachten tot maart 2024.
  Moderator zondag 16 juli 2023 @ 10:29:46 #53
5428 crew  miss_sly
pi_209913501
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
Hebben jullie tuinen de storm een beetje doorstaan? Hier gingen de asters plat. Stomme planten; vorig jaar gebeurde hetzelfde. Misschien ga ik ze volgend jaar vervangen.
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.

Het is echt vrij dramatisch op dit moment.

Daar staat tegenover dat de zonnehoedjes in de voortuin het wel goed doen, de bomen in ieder geval allemaal nog staan, de geraniums het goed doen en de jasmijn langzaam begint te klimmen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209913589
quote:
7s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Veel planten in de tuin hebben hier erg geleden van het weer tot nu toe: de droogte, overmatige regen, storm en sowieso overmatig veel wind dit jaar. De bamboe staat er weer belabberd bij, de kersenboom heeft erg geleden van de storm, de vlinderstruik in de voortuin ziet er maar zielig uit, de klimroos is weer afgebroken, van de kamperfoelie is weer een streng afgebroken, de dahlia is geknakt en hel veel planten hebben geknakte takken en bruin blad, zoals beide kornoeljes. De een week voor de storm geplante blauwe regen is zijn blaadjes kwijt, maar ik heb goede hoop dat dat wel weer terug komt.

Het is echt vrij dramatisch op dit moment.

Daar staat tegenover dat de zonnehoedjes in de voortuin het wel goed doen, de bomen in ieder geval allemaal nog staan, de geraniums het goed doen en de jasmijn langzaam begint te klimmen.
Ja, het is geen ideaal tuinjaar. Vandaag waait het hier ook weer heel hard. Ik ga dan de planten die het toch wel goed doen meer waarderen, zoals de zonnehoedjes. Die staan er hier ook vrolijk bij.

Je dahlia herstelt vast snel. Die heeft dit seizoen nog een tijd te gaan en gaat wel weer bloeien, is mijn ervaring.
pi_209913610
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:07 schreef AnneX het volgende:
Flinke windvlagen hier. Verder weinig storm.
Wat een uitschieters staan er @:Claudia_x 👍🏼

Vervolg op Het experiment:
Zojuist: [ link | afbeelding ]
Nu is het echt afwachten tot maart 2024.
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?
pi_209915811
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 10:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb het even gemist, maar wat is nu het voordeel van deze methode? Behouden de zaden hun kiemkracht beter?
Verhaaltje https://www.bloomingbackyard.com/cold-stratification-seeds/

Quote: …”Seeds know that the best time to break dormancy is after they’ve gone through a cold spell (often a freeze). But what happens when we collect the seeds in the fall and bring them indoors for storage? The seeds are no longer exposed to one or more cycles of freezing and thawing. So they’re missing that natural trigger that signals it’s time for germination.

The same is true for the seeds that we buy in neat little paper packages from seed suppliers. And without this treatment, some seeds will simply not germinate, or they will germinate very poorly...”
pi_209920175
Is dat niet waarom je sommige zaden laat in de herfst of vroeg in het voorjaar zaait? Krijgen ze die koude nachten gratiesj
  maandag 17 juli 2023 @ 12:15:36 #58
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209927601
We hadden dus inderdaad wat toffe kant-en-klare borderpakketten opgezocht voor het lage deel, nu mailtje gedaan naar Muijderman wat het daar ongeveer gaat kosten. Potmaat is hetzelfde dus dat maakt geen verschil, ben benieuwd! Anders gaan we dit dus bestellen:
Bijenvriendelijk en geel
Paars, roze, wit en geel O+
Wit en rood voor de afwisseling

Op zich komen we via die webshop inclusief bezorgen op ¤175 wat ik zelf geen heel gekke prijs vind, maar misschien schat ik dat compleet verkeerd in _O-.
pi_209940728
Teunis wat ben je lang! En vol blommen. Zomaar een aangewaaid kado in de tuin.
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:55:05 #60
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209952668
Tuin update *O*

Gisteren hebben we de eerste plantjes kunnen zetten in de bak en de border. Nu dus nog zaken bijbestellen/kopen en verder uitbreiden. Op de hoge bak komt nog een platte sierrand zodat je de paaltjes niet meer ziet en er minder kans is dat er rotzooi uit de bak, in het grind valt. Verder komen de containers nog aan de rechterzijde in een ombouw te staan die ook van rabatdelen gemaakt wordt, en moeten we nog eens een andere brievenbus enzo.

Er staat nu in de hoge bak:
Rudbeckia Sunbeckia Ophelia
? naam onbekend
Sering
Echinacea Sunseekers Scarlet
2x Liriope Moneymaker

En in de border:
Buddleja davidii Pink Delight oftewel roze vlinderstruik

We willen graag veel kleur, veel geschikt voor bijen en vlinders en afgewisseld met wat wintergroen. Voor de border kopen we waarschijnlijk kant-en-klare borderpakketten of iig daarop geīnspireerd.

Voor de hoge bak kunnen we wel wat tips gebruiken!

Oh ja, dit is wat de tuin ooit was (voor het opgraven van het riool, containers die we heel lang in de tuin gehad hebben voor de verbouwing, enzovoorts...
pi_209954195
@Debsterr Dat is lekker opgeknapt zeg. Fijn dat er nog iemand in jullie straat is die zorgt voor wat kleur.
Spoilers!
  woensdag 19 juli 2023 @ 12:36:08 #62
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209954261
Dank je! Ja wat je op die onderste foto ziet is vrij treurig he? Gelukkig ligt er links van die :') onderhoudsvriendelijke :') tuin wel een gezellig tuintje met veel planten, maar het is allemaal vrij saai inderdaad.
pi_209958306
Volgend jaar staat de voortuin vol bij Debster. Dat gaat best snel.

Vanmiddag een mail met foto’s naar de leverancier: eerder verwachtte men, dat met de langste dag de boerenhortensia bloemen zou hebben. Niet dus. 🥲

Wat leuker is, dat achter de oude (x 1) en de latere (x 2) hibiscus in bloei komt. Waaronder ook een witte.

# verkeerde volgorde.
pi_209958313
Leuk, @Debsterr! Hoeveel zon krijg je er?
  woensdag 19 juli 2023 @ 17:19:34 #65
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209958335
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:18 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk, @:debsterr! Hoeveel zon krijg je er?
Alles, de hele tijd. Het is vol op het zuiden :).

En thanks!
pi_209958429
quote:
17s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:19 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Alles, de hele tijd. Het is vol op het zuiden :).

En thanks!
Dat is mooi. Ik zou in ieder geval droogteresistente planten kiezen, want ze staan in een bak. Gelukkig zijn heel veel leuke planten daarvoor geschikt. Nog twee andere tips: zorg voor hoogteverschillen en staar je niet blind op wintergroen. Er zijn planten die in de winter niet meer groen zijn maar nog wel heel fraai zijn. Ik vind dit bijvoorbeeld prachtig:

Ik ga even een oude posting van me met favoriete planten opzoeken.
pi_209958545
Uit Claudia_x in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #77 Broedbolletjes

Dit zijn enkele van mijn favoriete planten voor de zon.

Met stip op één staat rudbeckia, vooral de gele. Dit is rudbeckia fulgida 'Goldsturm'. Het is een heel gemakkelijke plant die weelderig bloeit in de late zomer.

Siergras stipa tenuissima 'Ponytails'. Vangt altijd het licht mooi. Heeft weinig onderhoud nodig (één keer per jaar snoeien) en is het hele jaar door mooi.

Pennisetum. Zie de opmerkingen bij het vorige siergras.

Kerrieplant. Contrasteert met andere planten vanwege het grijsgroene blad. Bloeit mooi (subtiel geel). Je kunt de plant makkelijk stekken: knip een tak eraf en steek de tak in de grond. Is ook een heel makkelijke plant die weinig onderhoud nodig heeft.

Wolfsmelk. Dit is euphorbia characias wulfenii. Er zijn veel verschillende soorten wolfsmelken. Sommige hebben rood blad, andere zijn geschikt voor natte grond. Alle wolfsmelken die ik ken zijn mooi en makkelijk. Sommige worden vrij fors. Dat is fijn, want dan hoef je minder onkruid te verwijderen.

Brem: makkelijk, groeit snel, bloeit weelderig in de lente. Wordt al gauw een soort struik. Je moet erop letten dat je de plant elk jaar op het juiste moment flink snoeit.

Geraniums, die je op deze foto rondom de opgaande plant ziet staan. Dit is geranium 'rozanne', mijn favoriet omdat die lang en weelderig bloeit. Geraniums kunnen ook in de halfschaduw staan.

Salvia. Dit is salvia nemorosa 'Mainacht'. De plant had bij mij even nodig om op gang te komen, maar de opgaande vorm is mooi en uitgebloeid zijn de bloemen ook nog fraai. Op de voorgrond linksonder zie je nepeta racemosa 'Walker's Low' staan, kattenkruid. Ik heb er geen goede foto van omdat ik de plant kort heb (vorig jaar in het najaar geplant). Nu valt me op dat de plant in die border de show steelt: salvia moet nog uitlopen, maar kattenkruid bloeit al weelderig.
  woensdag 19 juli 2023 @ 17:51:16 #68
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209958949
@Claudia_x en haar interieur tips waren al fantastisch, maar exterieur ben je net zo goed O+
pi_209959171
quote:
17s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:51 schreef Debsterr het volgende:
@:Claudia_x en haar interieur tips waren al fantastisch, maar exterieur ben je net zo goed O+
Lief! Ik kan je overigens alle boeken uit de OP aanbevelen.
pi_209962875
Kattenstaart is ook een hele toffe plant die t goed doet bij insecten O+
  woensdag 19 juli 2023 @ 22:28:15 #71
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209963066
Grappig Claudia, bij ons stond kattenkruid al eind april in bloei en zijn de salvia ook al klaar -O- .

Onze border staat er nu zo bij;

Salvia Nemosa Caradonna is trouwens mijn favo salvia. Echt diep diep diep donkerpaars. Super mooi O+ .
pi_209963433
quote:
19s.gif Op woensdag 19 juli 2023 22:28 schreef bleiblei het volgende:
Grappig Claudia, bij ons stond kattenkruid al eind april in bloei en zijn de salvia ook al klaar -O- .

Die planten kun je beide heel goed snoeien nu, dan komt er nog een tweede, iets minder weelderige bloei tot in het najaar!
Eeuwig vijfentwintig
pi_209982929
Hier een tijdje even niet meegelezen door omstandigheden. Ze hebben een deel van de voortuin hier uitgegeven om het riool te vervangen. Planten hebben het helaas niet gered. Ik heb nieuwe planten besteld voor dat stuk. Salvia, kerriekruid en geum. Volgens mij heb ik die combinatie hier eerder voorbij zien komen. Vond het erg mooi.
  vrijdag 21 juli 2023 @ 15:49:56 #74
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_209983015
Geum heb ik net ook gekocht bij een kweker in de buurt, en de Tequila Sunrise variant van zonnehoed gescoord - toch nog wat tequila in mijn leven 😂
pi_209991952
De tuinprofessoren hebben net een stuk gepubliceerd over mijn favoriete onderwerp: paardenstaart. *O* :'(

One of the most annoying weeds in garden and landscape beds is horsetail (Equisetum spp.) (...)

True dat.

There is great debate among gardeners on whether to pull or cut horsetail. Online you can find statements such as this: “…each time you break the stem, little portions under the soil regenerate new plants. Essentially, you will be creating more horsetail.” This and many other websites recommend cutting instead. Unfortunately, this is bad advice. The trick to eradicating any perennial weed without chemicals (or at least bringing them to manageable levels) is to starve them to death. Plants depend on their roots (and rhizomes in the case of horsetail) to survive, so anything that reduces root resources is going to eventually kill the plant.

Dat lijkt me dan meteen van toepassing op zevenblad. En het komt overeen met mijn ervaring.

Zie het stuk voor meer tips. De belangrijkste zijn: zoveel mogelijk weghalen en dat braaf blijven doen, een barričre creëren als onkruid van een nabijgelegen perceel komt, en houtsnippers gebruiken.
pi_209992067
Houtsnippers. Altijd houtsnippers.

Al vind ik heermoes echt zo erg niet. Maar dat zal liggen aan de redelijk beperkte hoeveelheden hier.
pi_209992155
Ik heb gisteren het gras van m'n buren gemaaid en ik ben geschrokken van de hoeveelheid paardenstaart die zij hebben. Ik zit nu in m'n maag met m'n blommenveld. Die wil ik vooral vanwege de orchideeën, maar er groeit veel paardenstaart doorheen en die breidt zich weer uit naar andere plekken.

Nu overweeg ik een jaar lang m'n blommenveld te maaien waardoor ik minder ratelaars en orchideeën krijg en meer gras. Bijvangst is hopelijk: minder paardenstaart. De ratelaars onderdrukken het gras en zorgen dat er meer ruimte is voor orchideeën, maar ook voor paardenstaart. Ik ga mulchen, wat voor de bloemen (ratelaars en orchideeën) niet goed is, maar ook voor paardenstaart slecht is. In feite ga ik dan terug naar de situatie zoals ik die aantrof toen ik hier kwam wonen: een grasveld met wat orchideeën erdoorheen.

Ik vind het wel wat spannend, want ik wil met name de orchideeën niet kwijtraken. Maar ik heb elders een plekje waar ik die in stand houd en er handmatig onkruid weghaal.

Iemand anders tips, suggesties of andere overwegingen?
pi_209992518
Leren de paardenstaart net zo lief te hebben als de orchidee?

Gras doet het ook niet lekker met mulch. En zo lang het bij de buren groeit, groeit het bij jou. Behalve als je een meter oid aan grensspul gaat ingraven.
pi_209992600
Paardenstaart = Heermoes toch?
Komt hier ook overal tussen de tegels en in het gras, tussen de planten... allemaal omdat Buur niks aan zijn tuin doet. Zijn brandnetels zijn ook huizenhoog :wtf:
pi_209996454
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 12:53 schreef Vanyel het volgende:
Leren de paardenstaart net zo lief te hebben als de orchidee?

Gras doet het ook niet lekker met mulch. En zo lang het bij de buren groeit, groeit het bij jou. Behalve als je een meter oid aan grensspul gaat ingraven.

Ik heb al een goeie barričre tussen mij en de buren. En met mulch bedoel ik niet een dikke laag, maar regelmatig maaien zonder gras op te vangen. Da's goed voor gras en slecht voor paardenstaart. Helaas is het ook slecht voor de blommen. Er is geen ideale keuze. Ik vind het lastig.
pi_209996485
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 12:58 schreef Blues het volgende:
Paardenstaart = Heermoes toch?
Komt hier ook overal tussen de tegels en in het gras, tussen de planten... allemaal omdat Buur niks aan zijn tuin doet. Zijn brandnetels zijn ook huizenhoog :wtf:
Heermoes inderdaad. Je kunt een wortelbegrenzer ingraven eventueel.
pi_210003358
Even een update van mijn regentonkliko:

quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.
link | afbeelding
link | afbeelding
link | afbeelding
link | afbeelding
zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
before:

after

Omdat de gemeente een hoop nieuwe kliko's heeft gegeven(opgedrongen) aan de wijk, zijn er veel buren in protest gegaan die geen zin hebben in 2 grote kliko's extra in de tuin terwijl aan de overkant al ondergrondse containers zitten. (Dat project is nu met een paar moties on hold gezet).
Ik heb van zo'n buur die nieuwe 240 liter container mogen meenemen en heb het ingezet als vervanger van de kleinere 140 liter kliko-regenton. (als de gemeente de container toch weer terug wilt, dan kunnen ze het krijgen, met een gaatje in de deksel).

140 liter bleek toch wat aan de krappe kant met een hete zomer.

De oude regenton heb ik nu in de achtertuin gezet om daar. regen op te vangen. Vandaag gemonteerd en nu al vol. in totaal vang ik dus 360 liter water op nu. :)

grote voordeel van een kliko-regenton: de deksel gaat open en je kan heel snel een 10 liter gieter vullen.
nadeel: had opeens veel muggenlarven door dezelfde deksel (met gaten), maar 2 gieters, en de larven zitten in de bloemenperken en worden gewoon meststof als ze uitdrogen.

[ Bericht 4% gewijzigd door athlonkmf op 23-07-2023 01:03:36 ]
pi_210004126
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 00:55 schreef athlonkmf het volgende:
Even een update van mijn regentonkliko:
[..]
before:

[ link | afbeelding ]
after
[ link | afbeelding ]
Omdat de gemeente een hoop nieuwe kliko's heeft gegeven(opgedrongen) aan de wijk, zijn er veel buren in protest gegaan die geen zin hebben in 2 grote kliko's extra in de tuin terwijl aan de overkant al ondergrondse containers zitten. (Dat project is nu met een paar moties on hold gezet).
Ik heb van zo'n buur die nieuwe 240 liter container mogen meenemen en heb het ingezet als vervanger van de kleinere 140 liter kliko-regenton. (als de gemeente de container toch weer terug wilt, dan kunnen ze het krijgen, met een gaatje in de deksel).

140 liter bleek toch wat aan de krappe kant met een hete zomer.

De oude regenton heb ik nu in de achtertuin gezet om daar. regen op te vangen. Vandaag gemonteerd en nu al vol. in totaal vang ik dus 360 liter water op nu. :)

grote voordeel van een kliko-regenton: de deksel gaat open en je kan heel snel een 10 liter gieter vullen.
nadeel: had opeens veel muggenlarven door dezelfde deksel (met gaten), maar 2 gieters, en de larven zitten in de bloemenperken en worden gewoon meststof als ze uitdrogen.
Volgens mij gaat je container overlopen omdat je de vulautomaat veel hoger dan de container hebt geplaatst. Die moet op dezelfde hoogte als de bovenkant van je ton/container.

Edit je werkt met een overloop.

Wij hebben laatst een 2e hands 320l regenton gekregen. We hadden al een regenton waar boven bloemen kunnen (soort grote bloempot) die kregen we vergoed van de gemeente. Dat lijkt wel heel wat netter dan al die containers op een rij.

[ Bericht 4% gewijzigd door Patroon op 23-07-2023 08:24:28 ]
pi_210004283
Wat een fleurige bedoening met die nieuwe containers, @athlonkmf . :D
pi_210004422
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een fleurige bedoening met die nieuwe containers, @:athlonkmf . :D
dat is de reden dat veel buren gingen protesteren. We hebben nog de ruimte ervoor (speciaal de border ontworpen voor een klikoplek), maar anderen niet. Die buren moesten dus maar een plek vinden voor hun 5 containers in hun postzegelvoortuin.

Ik had nog gedacht om een kliko-ombouw te maken, maar we hebben niet echt last van de kliko's. De planten in de border onttrekken ze enigszins uit het zicht
pi_210004434
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:17 schreef Patroon het volgende:

[..]
Volgens mij gaat je container overlopen omdat je de vulautomaat veel hoger dan de container hebt geplaatst. Die moet op dezelfde hoogte als de bovenkant van je ton/container.

Edit je werkt met een overloop.

Wij hebben laatst een 2e hands 320l regenton gekregen. We hadden al een regenton waar boven bloemen kunnen (soort grote bloempot) die kregen we vergoed van de gemeente. Dat lijkt wel heel wat netter dan al die containers op een rij.

[ afbeelding ]
We krijgen hier heen subsidie, dus dan maar next best thing. Die containers staan daar toch al, eentje meer valt niet meer zo op.
pi_210004958
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
dat is de reden dat veel buren gingen protesteren. We hebben nog de ruimte ervoor (speciaal de border ontworpen voor een klikoplek), maar anderen niet. Die buren moesten dus maar een plek vinden voor hun 5 containers in hun postzegelvoortuin.

Ik had nog gedacht om een kliko-ombouw te maken, maar we hebben niet echt last van de kliko's. De planten in de border onttrekken ze enigszins uit het zicht
Ik vind het ook tamelijk absurd, vijf kliko's. Je zult maar een dure ombouw hebben gekocht en er ineens een paar kliko's bij krijgen.
pi_210005033
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het ook tamelijk absurd, vijf kliko's. Je zult maar een dure ombouw hebben gekocht en er ineens een paar kliko's bij krijgen.
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.
pi_210005149
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Patroon het volgende:

[..]
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.
[ afbeelding ]
@athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.

Ik heb een haag voor de kliko's gemaakt. Voor de warmtepomp heb ik wel een ombouw gemaakt en die blokkeert meteen het uitzicht op de kliko's vanuit een bepaalde hoek. Voor ons zouden twee extra kliko's geen probleem zijn, maar ik denk dat veel buren er geen ruimte voor hebben.
pi_210005259
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
@:athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.

Ik heb een haag voor de kliko's gemaakt. Voor de warmtepomp heb ik wel een ombouw gemaakt en die blokkeert meteen het uitzicht op de kliko's vanuit een bepaalde hoek. Voor ons zouden twee extra kliko's geen probleem zijn, maar ik denk dat veel buren er geen ruimte voor hebben.
Komen er 2 kliko's bij dan heb ik aan de andere kant van de schutting nog ruimte en staan ze ook uit het zicht, maar liever niet. Ik maak binnenkort bij mooi weer even wat foto's van onze tuin. Deze hebben wij in mei 2022 laten aanleggen. Het duurt een paar jaar voor de planten echt mooi beginnen te worden qua begroeiing. Ook sommige keuzes qua planten zijn niet helemaal goed uitgepakt dus daar ook wat in gewijzigd onlangs.
pi_210005394
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:16 schreef Patroon het volgende:

[..]
Komen er 2 kliko's bij dan heb ik aan de andere kant van de schutting nog ruimte en staan ze ook uit het zicht, maar liever niet. Ik maak binnenkort bij mooi weer even wat foto's van onze tuin. Deze hebben wij in mei 2022 laten aanleggen. Het duurt een paar jaar voor de planten echt mooi beginnen te worden qua begroeiing. Ook sommige keuzes qua planten zijn niet helemaal goed uitgepakt dus daar ook wat in gewijzigd onlangs.
Ben benieuwd!

Hoe gaat het met het groene dak?
pi_210005405
Hier alvast wat foto's onder de spoiler

SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door Patroon op 23-07-2023 10:42:31 ]
pi_210005422
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ben benieuwd!

Hoe gaat het met het groene dak?
Heel goed! Ik was vooral verbaasd over hoeveel water het opneemt. Voordat het sedum erop lag stroomde het water snel de straat op (de regenpijp hebben wij via de haag richting de straat gelegd), maar nu met sedum komt daar nog amper water uit.
pi_210006101
Nu wil ik ook een roze kliko }:|
pi_210006223
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Patroon het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
@:athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.

we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.

Ik heb er nog 2 van 140 liter, 1 is de oude regenkliko, de andere zit op het dakterras als wormenbak
pi_210006252
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:18 schreef Vanyel het volgende:
Nu wil ik ook een roze kliko }:|
als je in de buurt van rijswijk woont: https://www.omroepwest.nl(...)0000-euro-weggegooid

Er zijn hier nog veel straten vol ongewilde kliko's. (5 parkeerplekken in beslag genomen had ik een keer geteld)

[ Bericht 8% gewijzigd door athlonkmf op 23-07-2023 11:36:32 ]
pi_210006292
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:26 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
[..]
we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.

Ik heb er nog 2 van 140 liter, 1 is de oude regenkliko, de andere zit op het dakterras als wormenbak
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.
pi_210006326
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:32 schreef Patroon het volgende:

[..]
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.
pi_210006394
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:37 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.
Het zijn bij ons geen ondergrondse containers, maar zeecontainers. :D

maar goed, we gaan aardig offtopic :D
pi_210010676
over groene daken gesproken: de mijne trekt allerlei fauna aan:

[
pi_210010729
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 16:24 schreef athlonkmf het volgende:
over groene daken gesproken: de mijne trekt allerlei fauna aan:

[ afbeelding ][
[ afbeelding ]
O+!

Ik zie daar toch geen kunstgras, hč? ;(

[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 23-07-2023 16:33:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')