abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209992067
Houtsnippers. Altijd houtsnippers.

Al vind ik heermoes echt zo erg niet. Maar dat zal liggen aan de redelijk beperkte hoeveelheden hier.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209992155
Ik heb gisteren het gras van m'n buren gemaaid en ik ben geschrokken van de hoeveelheid paardenstaart die zij hebben. Ik zit nu in m'n maag met m'n blommenveld. Die wil ik vooral vanwege de orchideeën, maar er groeit veel paardenstaart doorheen en die breidt zich weer uit naar andere plekken.

Nu overweeg ik een jaar lang m'n blommenveld te maaien waardoor ik minder ratelaars en orchideeën krijg en meer gras. Bijvangst is hopelijk: minder paardenstaart. De ratelaars onderdrukken het gras en zorgen dat er meer ruimte is voor orchideeën, maar ook voor paardenstaart. Ik ga mulchen, wat voor de bloemen (ratelaars en orchideeën) niet goed is, maar ook voor paardenstaart slecht is. In feite ga ik dan terug naar de situatie zoals ik die aantrof toen ik hier kwam wonen: een grasveld met wat orchideeën erdoorheen.

Ik vind het wel wat spannend, want ik wil met name de orchideeën niet kwijtraken. Maar ik heb elders een plekje waar ik die in stand houd en er handmatig onkruid weghaal.

Iemand anders tips, suggesties of andere overwegingen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209992518
Leren de paardenstaart net zo lief te hebben als de orchidee?

Gras doet het ook niet lekker met mulch. En zo lang het bij de buren groeit, groeit het bij jou. Behalve als je een meter oid aan grensspul gaat ingraven.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209992600
Paardenstaart = Heermoes toch?
Komt hier ook overal tussen de tegels en in het gras, tussen de planten... allemaal omdat Buur niks aan zijn tuin doet. Zijn brandnetels zijn ook huizenhoog :wtf:
pi_209996454
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 12:53 schreef Vanyel het volgende:
Leren de paardenstaart net zo lief te hebben als de orchidee?

Gras doet het ook niet lekker met mulch. En zo lang het bij de buren groeit, groeit het bij jou. Behalve als je een meter oid aan grensspul gaat ingraven.

Ik heb al een goeie barrière tussen mij en de buren. En met mulch bedoel ik niet een dikke laag, maar regelmatig maaien zonder gras op te vangen. Da's goed voor gras en slecht voor paardenstaart. Helaas is het ook slecht voor de blommen. Er is geen ideale keuze. Ik vind het lastig.
pi_209996485
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 12:58 schreef Blues het volgende:
Paardenstaart = Heermoes toch?
Komt hier ook overal tussen de tegels en in het gras, tussen de planten... allemaal omdat Buur niks aan zijn tuin doet. Zijn brandnetels zijn ook huizenhoog :wtf:
Heermoes inderdaad. Je kunt een wortelbegrenzer ingraven eventueel.
pi_210003358
Even een update van mijn regentonkliko:

quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 13:40 schreef athlonkmf het volgende:
na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.
link | afbeelding
link | afbeelding
link | afbeelding
link | afbeelding
zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.
before:

after

Omdat de gemeente een hoop nieuwe kliko's heeft gegeven(opgedrongen) aan de wijk, zijn er veel buren in protest gegaan die geen zin hebben in 2 grote kliko's extra in de tuin terwijl aan de overkant al ondergrondse containers zitten. (Dat project is nu met een paar moties on hold gezet).
Ik heb van zo'n buur die nieuwe 240 liter container mogen meenemen en heb het ingezet als vervanger van de kleinere 140 liter kliko-regenton. (als de gemeente de container toch weer terug wilt, dan kunnen ze het krijgen, met een gaatje in de deksel).

140 liter bleek toch wat aan de krappe kant met een hete zomer.

De oude regenton heb ik nu in de achtertuin gezet om daar. regen op te vangen. Vandaag gemonteerd en nu al vol. in totaal vang ik dus 360 liter water op nu. :)

grote voordeel van een kliko-regenton: de deksel gaat open en je kan heel snel een 10 liter gieter vullen.
nadeel: had opeens veel muggenlarven door dezelfde deksel (met gaten), maar 2 gieters, en de larven zitten in de bloemenperken en worden gewoon meststof als ze uitdrogen.

[ Bericht 4% gewijzigd door athlonkmf op 23-07-2023 01:03:36 ]
pi_210004126
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 00:55 schreef athlonkmf het volgende:
Even een update van mijn regentonkliko:
[..]
before:

[ link | afbeelding ]
after
[ link | afbeelding ]
Omdat de gemeente een hoop nieuwe kliko's heeft gegeven(opgedrongen) aan de wijk, zijn er veel buren in protest gegaan die geen zin hebben in 2 grote kliko's extra in de tuin terwijl aan de overkant al ondergrondse containers zitten. (Dat project is nu met een paar moties on hold gezet).
Ik heb van zo'n buur die nieuwe 240 liter container mogen meenemen en heb het ingezet als vervanger van de kleinere 140 liter kliko-regenton. (als de gemeente de container toch weer terug wilt, dan kunnen ze het krijgen, met een gaatje in de deksel).

140 liter bleek toch wat aan de krappe kant met een hete zomer.

De oude regenton heb ik nu in de achtertuin gezet om daar. regen op te vangen. Vandaag gemonteerd en nu al vol. in totaal vang ik dus 360 liter water op nu. :)

grote voordeel van een kliko-regenton: de deksel gaat open en je kan heel snel een 10 liter gieter vullen.
nadeel: had opeens veel muggenlarven door dezelfde deksel (met gaten), maar 2 gieters, en de larven zitten in de bloemenperken en worden gewoon meststof als ze uitdrogen.
Volgens mij gaat je container overlopen omdat je de vulautomaat veel hoger dan de container hebt geplaatst. Die moet op dezelfde hoogte als de bovenkant van je ton/container.

Edit je werkt met een overloop.

Wij hebben laatst een 2e hands 320l regenton gekregen. We hadden al een regenton waar boven bloemen kunnen (soort grote bloempot) die kregen we vergoed van de gemeente. Dat lijkt wel heel wat netter dan al die containers op een rij.

[ Bericht 4% gewijzigd door Patroon op 23-07-2023 08:24:28 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_210004283
Wat een fleurige bedoening met die nieuwe containers, @athlonkmf . :D
pi_210004422
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een fleurige bedoening met die nieuwe containers, @:athlonkmf . :D
dat is de reden dat veel buren gingen protesteren. We hebben nog de ruimte ervoor (speciaal de border ontworpen voor een klikoplek), maar anderen niet. Die buren moesten dus maar een plek vinden voor hun 5 containers in hun postzegelvoortuin.

Ik had nog gedacht om een kliko-ombouw te maken, maar we hebben niet echt last van de kliko's. De planten in de border onttrekken ze enigszins uit het zicht
pi_210004434
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 08:17 schreef Patroon het volgende:

[..]
Volgens mij gaat je container overlopen omdat je de vulautomaat veel hoger dan de container hebt geplaatst. Die moet op dezelfde hoogte als de bovenkant van je ton/container.

Edit je werkt met een overloop.

Wij hebben laatst een 2e hands 320l regenton gekregen. We hadden al een regenton waar boven bloemen kunnen (soort grote bloempot) die kregen we vergoed van de gemeente. Dat lijkt wel heel wat netter dan al die containers op een rij.

[ afbeelding ]
We krijgen hier heen subsidie, dus dan maar next best thing. Die containers staan daar toch al, eentje meer valt niet meer zo op.
pi_210004958
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
dat is de reden dat veel buren gingen protesteren. We hebben nog de ruimte ervoor (speciaal de border ontworpen voor een klikoplek), maar anderen niet. Die buren moesten dus maar een plek vinden voor hun 5 containers in hun postzegelvoortuin.

Ik had nog gedacht om een kliko-ombouw te maken, maar we hebben niet echt last van de kliko's. De planten in de border onttrekken ze enigszins uit het zicht
Ik vind het ook tamelijk absurd, vijf kliko's. Je zult maar een dure ombouw hebben gekocht en er ineens een paar kliko's bij krijgen.
pi_210005033
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind het ook tamelijk absurd, vijf kliko's. Je zult maar een dure ombouw hebben gekocht en er ineens een paar kliko's bij krijgen.
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.
pi_210005149
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Patroon het volgende:

[..]
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.
[ afbeelding ]
@athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.

Ik heb een haag voor de kliko's gemaakt. Voor de warmtepomp heb ik wel een ombouw gemaakt en die blokkeert meteen het uitzicht op de kliko's vanuit een bepaalde hoek. Voor ons zouden twee extra kliko's geen probleem zijn, maar ik denk dat veel buren er geen ruimte voor hebben.
pi_210005259
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
@:athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.

Ik heb een haag voor de kliko's gemaakt. Voor de warmtepomp heb ik wel een ombouw gemaakt en die blokkeert meteen het uitzicht op de kliko's vanuit een bepaalde hoek. Voor ons zouden twee extra kliko's geen probleem zijn, maar ik denk dat veel buren er geen ruimte voor hebben.
Komen er 2 kliko's bij dan heb ik aan de andere kant van de schutting nog ruimte en staan ze ook uit het zicht, maar liever niet. Ik maak binnenkort bij mooi weer even wat foto's van onze tuin. Deze hebben wij in mei 2022 laten aanleggen. Het duurt een paar jaar voor de planten echt mooi beginnen te worden qua begroeiing. Ook sommige keuzes qua planten zijn niet helemaal goed uitgepakt dus daar ook wat in gewijzigd onlangs.
pi_210005394
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:16 schreef Patroon het volgende:

[..]
Komen er 2 kliko's bij dan heb ik aan de andere kant van de schutting nog ruimte en staan ze ook uit het zicht, maar liever niet. Ik maak binnenkort bij mooi weer even wat foto's van onze tuin. Deze hebben wij in mei 2022 laten aanleggen. Het duurt een paar jaar voor de planten echt mooi beginnen te worden qua begroeiing. Ook sommige keuzes qua planten zijn niet helemaal goed uitgepakt dus daar ook wat in gewijzigd onlangs.
Ben benieuwd!

Hoe gaat het met het groene dak?
pi_210005405
Hier alvast wat foto's onder de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Patroon op 23-07-2023 10:42:31 ]
pi_210005422
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ben benieuwd!

Hoe gaat het met het groene dak?
Heel goed! Ik was vooral verbaasd over hoeveel water het opneemt. Voordat het sedum erop lag stroomde het water snel de straat op (de regenpijp hebben wij via de haag richting de straat gelegd), maar nu met sedum komt daar nog amper water uit.
pi_210006101
Nu wil ik ook een roze kliko }:|
pi_210006223
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Patroon het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
@:athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.

we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.

Ik heb er nog 2 van 140 liter, 1 is de oude regenkliko, de andere zit op het dakterras als wormenbak
pi_210006252
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:18 schreef Vanyel het volgende:
Nu wil ik ook een roze kliko }:|
als je in de buurt van rijswijk woont: https://www.omroepwest.nl(...)0000-euro-weggegooid

Er zijn hier nog veel straten vol ongewilde kliko's. (5 parkeerplekken in beslag genomen had ik een keer geteld)

[ Bericht 8% gewijzigd door athlonkmf op 23-07-2023 11:36:32 ]
pi_210006292
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:26 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
[..]
we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.

Ik heb er nog 2 van 140 liter, 1 is de oude regenkliko, de andere zit op het dakterras als wormenbak
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.
pi_210006326
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:32 schreef Patroon het volgende:

[..]
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.
pi_210006394
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:37 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.
Het zijn bij ons geen ondergrondse containers, maar zeecontainers. :D

maar goed, we gaan aardig offtopic :D
pi_210010676
over groene daken gesproken: de mijne trekt allerlei fauna aan:

[
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')