Ben benieuwd!quote:Op zondag 23 juli 2023 10:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Komen er 2 kliko's bij dan heb ik aan de andere kant van de schutting nog ruimte en staan ze ook uit het zicht, maar liever niet. Ik maak binnenkort bij mooi weer even wat foto's van onze tuin. Deze hebben wij in mei 2022 laten aanleggen. Het duurt een paar jaar voor de planten echt mooi beginnen te worden qua begroeiing. Ook sommige keuzes qua planten zijn niet helemaal goed uitgepakt dus daar ook wat in gewijzigd onlangs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Patroon op 23-07-2023 10:42:31 ]Maar ik kan 't mis hebben...
Heel goed! Ik was vooral verbaasd over hoeveel water het opneemt. Voordat het sedum erop lag stroomde het water snel de straat op (de regenpijp hebben wij via de haag richting de straat gelegd), maar nu met sedum komt daar nog amper water uit.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ben benieuwd!
Hoe gaat het met het groene dak?
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Die 5e is waterton he. Maar 4 is nog absurd veel. Wij hebben net een mooi containerhokje + houtopslag gemaakt. Ruimte voor 2 containers (groen en grijs). Ik hoop inderdaad niet dat we er 2 bij krijgen.
[ afbeelding ]
we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
@:athlonkmf had het zelf over vijf containers, dus ik ging ervanuit dat er nog een andere vijfde is.
als je in de buurt van rijswijk woont: https://www.omroepwest.nl(...)0000-euro-weggegooidquote:
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:26 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
[..]
we hebben GFT, PMD en 2 papierbakken (wat wel nodig is, omdat papier maar 1x maand wordt opgehaald). de 5e is dus een opgedrongen pmd en nu inderdaad enkel voor regenwater.
Ik heb er nog 2 van 140 liter, 1 is de oude regenkliko, de andere zit op het dakterras als wormenbak
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:32 schreef Patroon het volgende:
[..]
Papier kan je bij ons 1x per maand in een container in het dorp brengen en aan de rand van het dorp staat constant een papier container wil je het vaker willen inleveren.
Het zijn bij ons geen ondergrondse containers, maar zeecontainers.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:37 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Hier kan dat ook, maar grote ikeadozen passen niet in de ondergrondse containers, dus ik ben wel blij met de blauwe minicontainers voor ons huis.
quote:Op zondag 23 juli 2023 16:24 schreef athlonkmf het volgende:
over groene daken gesproken: de mijne trekt allerlei fauna aan:
[ afbeelding ][
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:26 schreef Patroon het volgende:
Hier alvast wat foto's onder de spoilerLeuk hoor! Jammer dat je weinig van de beplanting laat zien, want het weinige dat je laat zien ziet er leuk uit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat werkte qua beplanting niet goed?I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Jawel, de voortuin is bewust voorzien van kunstgas. beplanting zit in de borders, ik wou geen gazon in de vortuin. Toenwe het huis kochten was de voortuin namelijk al een modderpoel.quote:Op zondag 23 juli 2023 16:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Ik zie daar toch geen kunstgras, hè?![]()
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:26 schreef Patroon het volgende:
Hier alvast wat foto's onder de spoilerJe salviaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.Spoilers!
SPOILER: redenenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.Spoilers!
quote:Op zondag 23 juli 2023 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vorige week een pluktuin bezocht. Ik was blij als een kind. Ze hadden wel 100 planten waar je van mocht plukken. Er lagen schaartjes en er was een hulpstuk waarmee je kon bepalen wat je af moest rekenen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb 9 euro voor bovenstaande 2 bossen betaald.
Ik hou zo van bloemen in huis maar ik kan het voor mezelf echt niet meer verantwoorden.Wauw, wat een mooie boeketten! En wat goed dat je daar zo bewust mee omgaat.SPOILER: redenenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bijkomend voordeel van de pluktuin is ook dat ik veel inspiratie heb opgedaan voor mijn eigen tuin. Ik heb een boel foto's gemaakt. Ik moet alleen nog even uitzoeken welke naam elke plant heeft.Resistance is futile.
Komt nog. Wacht even op een mooie zonnige dag voor meer foto's. We hebben net veel inheemse vaste planten erbij gezet en die bloeien nog niet allemaal. Wat niet lukte waren bepaalde planten voor schaduw die teveel in de zon stonden. Kom er op terug!quote:Op zondag 23 juli 2023 16:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk hoor! Jammer dat je weinig van de beplanting laat zien, want het weinige dat je laat zien ziet er leuk uit.
Wat werkte qua beplanting niet goed?
Bedankt. Ik maak snel even extra foto's.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Je salvia![]()
Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.
Onder de spoiler meer foto's van onze tuin + voor @Lucky_Strike extra foto van de veranda + tuinhuisje.quote:Op zondag 23 juli 2023 18:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Je salvia![]()
Heb je toevallig meer foto's van je veranda? Wij zijn op zoek naar een ontwerp dat nog niet lijkt te bestaan en jouw overkapping ziet er echt gaaf uit geloof ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Patroon op 24-07-2023 11:27:20 ]Maar ik kan 't mis hebben...
Het is bijna een ware obsessie, meerdere keren per dag ga ik met mijn emmertje een ronde door de tuin. De heermoes groeit in bijna al m'n planten, tussen elk voegje. En we hebben juist de tuin dit jaar aangelegd. Alle buren hebben ook keurig verzorgde tuinen maar in deze buurt groeit het overal.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 12:20 schreef Claudia_x het volgende:
De tuinprofessoren hebben net een stuk gepubliceerd over mijn favoriete onderwerp: paardenstaart.![]()
![]()
One of the most annoying weeds in garden and landscape beds is horsetail (Equisetum spp.) (...)
True dat.
There is great debate among gardeners on whether to pull or cut horsetail. Online you can find statements such as this: “…each time you break the stem, little portions under the soil regenerate new plants. Essentially, you will be creating more horsetail.” This and many other websites recommend cutting instead. Unfortunately, this is bad advice. The trick to eradicating any perennial weed without chemicals (or at least bringing them to manageable levels) is to starve them to death. Plants depend on their roots (and rhizomes in the case of horsetail) to survive, so anything that reduces root resources is going to eventually kill the plant.
Dat lijkt me dan meteen van toepassing op zevenblad. En het komt overeen met mijn ervaring.
Zie het stuk voor meer tips. De belangrijkste zijn: zoveel mogelijk weghalen en dat braaf blijven doen, een barrière creëren als onkruid van een nabijgelegen perceel komt, en houtsnippers gebruiken.
Wat is die donkere bodembedekker (?) links.quote:Op woensdag 26 juli 2023 11:43 schreef Tuindier het volgende:
[ afbeelding ]
Hier groeit alles gestaag door. De courgetteplant iets minder gestaag. De zonnehoeden en ooievaarsbekjes staan uitgebreid te bloeien.
Ik heb gisteren ook een bestelling gedaan voor blauwe alliums en botanische tulpjes. Die komen vanuit huis gezien voorin de achtertuin, zodat we in het voorjaar vanuit huis al vroeg zicht op kleur krijgen.
Minstens 3.quote:Op donderdag 27 juli 2023 21:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het nog steeds aan te raden omplanten in groepjes van 3 of 5 bij elkaar te zetten?
Ik heb nu steeds eenlingen geplant maar het is nog lang niet vol. Ik wil nu via marktplaats bij iemand planten bestellen. Ze kosten maar een euro per stuk dus ik kan een behoorlijke hoeveelheid kopen, afhankelijk van haar voorraad.
Dat ik kruipend zenegroen (ajuga reptans). Had wat tijd nodig om aan te slaan maar kruipt nu lekker rond.quote:Op donderdag 27 juli 2023 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat is die donkere bodembedekker (?) links.
Je courgette is massive![]()
quote:Op donderdag 27 juli 2023 21:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat is die donkere bodembedekker (?) links.
Je courgette is massive![]()
Hangt van de plant afquote:Op donderdag 27 juli 2023 21:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
Is het nog steeds aan te raden omplanten in groepjes van 3 of 5 bij elkaar te zetten?
Ik heb nu steeds eenlingen geplant maar het is nog lang niet vol. Ik wil nu via marktplaats bij iemand planten bestellen. Ze kosten maar een euro per stuk dus ik kan een behoorlijke hoeveelheid kopen, afhankelijk van haar voorraad.
Ik denk niet dat de echinacea's van deze mevrouw zich sneller verspreiden dan die van het tuincentrumquote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hangt van de plant af.
Overigens een gulden regel bij planten van mijn moeder; hoe goedkoper, des te makkelijker verspreid het zich/woekert het.
Maar 3-5 per m2 is eigenlijk wel het minimale (heesters uitgezonderd). 7-9 per m2 komt ook vaak genoeg voor. Met geraniums bijv.
Oh zo... ja, hangt dat dan weer niet van je tuin af? Al moet ik zeggen dat ons beplantingsplan wel veel in groepjes van 3-5 had ja.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 09:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de echinacea's van deze mevrouw zich sneller verspreiden dan die van het tuincentrum
Het gaat niet zo zeer om het aantal planten per vierkante meter, dat hangt zeker van de plant af. Maar vroeger werden er per soort altijd drie of vijf van dezelfde soort bij elkaar geplant omdat dat hoorde. Ik vraag me af in hoeverre dat nog relevant is anno 2023.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |