Het is een invasieve exoot, dat klopt. En dat maakt het besluit om 'm weg te laten halen ook makkelijker.quote:Op zondag 10 september 2023 22:25 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Acacia is net onkruid, wij hebben een rij acacia bomen langs het water en overal in de tuin (zowel voor als achter) komen er nieuwe planten op, toen er nog geen vloer in de meterkast lag kwam er zelfs daar één naar boven.
Als we de natuur volledig zijn gang laten gaan in Nederland, dan is het hele land binnen een paar jaar een bos.quote:Op zondag 10 september 2023 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat geldt voor wel meer bomen. Ik pluk wekelijks diverse kleine elsjes weg en in een bepaalde tijd van het jaar zit m'n grasveld aan de voorkant van het huis vol met mini-eiken.
Als ik zou stoppen om iets te doen aan m'n tuin, dan werd het rap een bos.
Zonnebloemenquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:28 schreef Hupje het volgende:
Goed bezig @:Lucky_Strike
Ik dacht laatst 's ochtends: ik moet eens een foto maken van mijn hoogste zonnebloem. Toen ik terugkwam van het werk was de bloem eraf gevallen(niet zo goed te zien hier, maar gewoon afgeknakt)
Nu maar hopen dat de andere knoppen ook nog gaan bloeien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ook maar drie waren omgevallen en lagen over het pad. En de kleineren moesten plaats maken voor de aangekochte planten. Volgend jaar laat ik ze zeker weer staan.quote:Op zondag 17 september 2023 02:44 schreef Vanyel het volgende:
Wat zonde van het ruimen. Ik laat ze meestal de hele winter staan.
Het zijn best wel sukkels inderdaadquote:Op zondag 17 september 2023 07:10 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk, de hoge zonnebloemen! Ik heb wel een zwak voor zonnebloemen, maar tegelijk vind ik het inferieure planten omdat ze zo makkelijk omgaan.
Mooi!quote:Op zondag 17 september 2023 18:49 schreef Doedezemaar het volgende:
De hovenier heeft ons tuinontwerp klaar. Hier een door mij ingekleurd en iets aangepast deel, namelijk de voortuin met parkeermogelijkheid en de zijtuin.
Linksonder zie je een golvende stippellijn, dat wordt een glooiing, daar wordt wat overtollige grond in weggewerkt en het maakt het meteen wat natuurlijker en speelser en daarin komt dan nog een boom (die door het inkleuren een beetje weggevallen is)
[ link | afbeelding ]
De rest van het ontwerp is ook erg mooi met ronde vormen en een mooie moestuin met kas.
De parkeergelegenheid wordt met onze eigen tegels gedaan en de rest van de bestrating wordt allemaal met gebakken klinkers gedaan, ook de terrassen.
Nieuwbouw, dus nog een kale vlakte, die afgelopen zomer zo als weide in een Timotei-reclame had kunnen figureren, het stond vol met kamille en klaver enzo. Er liggen nu alleen 2 rijen van betontegels als een soort oprit.quote:Op zondag 17 september 2023 19:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Die glooiing is een tof idee! En ff niet mee met de geschiedenis: ga je van voren af aan beginnen op ga je een bestaande tuin renoveren?
Wat zijn de 3 vierkantjes, bloembakken?
Dit. Absoluut dit.quote:Op zondag 17 september 2023 20:38 schreef Vanyel het volgende:
Toen wij nadachten over onze tuin was mijn belangrijkste punt dat paden niet 'voor de lol' kronkelig moesten zijn, of leuke lijnen maken of wat dan ook. Een pad is voor de kortste weg van A naar B, als het leuk loopt is dat mooi meegenomen.
We hadden dus een recht en een schuin pad. Het schuine loopt precies over een looplijn, daar houden we ons allemaal braaf aan. Het rechte was net een meter uit die lijn Mrs V had ook een mening.
Inmiddels is het rechte pad dus opgeofferd voor border, agz NIEMAND er ooit overheen liep (en de kinderen er amper gebruik van bleken te maken voor rondjes fietsen). Over het beetje grasveld in onze tuin loopt een prachtig uitgesleten spoor. Niemand (in mijn gezin) loopt over een pad als er een kortere weg is
Aandachtspunt voor alle planners.
Of jullie moeten wel padvolgers zijn, dan kom je dit niet tegen.
Ik ben geen padvolger maar ik ben wel van plan om mijn borders maximaal in te vullenquote:Op zondag 17 september 2023 20:38 schreef Vanyel het volgende:
Toen wij nadachten over onze tuin was mijn belangrijkste punt dat paden niet 'voor de lol' kronkelig moesten zijn, of leuke lijnen maken of wat dan ook. Een pad is voor de kortste weg van A naar B, als het leuk loopt is dat mooi meegenomen.
We hadden dus een recht en een schuin pad. Het schuine loopt precies over een looplijn, daar houden we ons allemaal braaf aan. Het rechte was net een meter uit die lijn Mrs V had ook een mening.
Inmiddels is het rechte pad dus opgeofferd voor border, agz NIEMAND er ooit overheen liep (en de kinderen er amper gebruik van bleken te maken voor rondjes fietsen). Over het beetje grasveld in onze tuin loopt een prachtig uitgesleten spoor. Niemand (in mijn gezin) loopt over een pad als er een kortere weg is
Aandachtspunt voor alle planners.
Of jullie moeten wel padvolgers zijn, dan kom je dit niet tegen.
Same here. Wat ik trouwens wel wil voorkomen is dat Colin straks over de border tussen gazon en terras heen gaat springen. Dus daar regel ik nog een paar strategisch geplaatste stapstenen.quote:Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze tuin kun je straks niet anders dan de paden volgen, afsteken gaat niet, want dan loop je tegen een haag, een paal, een boom, een heester of een kliko aan. Ik word echt heel blij van de ronde vormen in het ontwerp.
In de moestuin komt trouwens een kruidenspiraal en de afscheiding aan de achterzijde van 1 moestuindeel wordt een takkenril.
Ja, lijkt me wel een zinnige overweging dit. Trouwens, ik bedenk mij wel net dat de containers op de oprit aan de andere kant van het huis komen te staan maar ik doe het liever komend jaar goed dan dat ik over 10 jaar alsnog bredere/vlakkere paden tbv scootmobiel aan moet leggen. Zelfde met elektra in de schuur, dat moet ook goed afgetikt worden.quote:Op maandag 18 september 2023 10:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dit. Absoluut dit.
Ik heb rechte paden omdat dat tijdens de aanleg toevallig zo uit kwam. Ik heb de boel wat sierlijker gemaakt door ronde lijnen in de borders te gebruiken. Hoe meer planten er komen, hoe minder van de hoekigheid er te zien is.
Daarnaast zijn de paden wellicht recht maar er groeien al zo veel planten overheen dat je de zijkanten van de paden op veel plekken niet meer ziet en dat gaat alleen maar erger worden.
@:seven. Ons hoofdpad is 1.20 breed. Dat is ruim genoeg om een kliko op te kunnen zetten en er nog langs te kunnen. Maar dat pad is dus op veel plaatsen smaller geworden door de beplanting. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor jou een goede keuze is. Als er dan een scootmobiel nodig is, kan je de beplanting altijd snoeien of aanpassen.
Bij ons hebben de paden wisselende breedtes. Aan één kant hebben we 1,35 meter en dat vind ik prettig. Smaller dan 1,20 meter moet je zo'n pad denk ik niet maken.quote:Op maandag 18 september 2023 10:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:seven. Ons hoofdpad is 1.20 breed. Dat is ruim genoeg om een kliko op te kunnen zetten en er nog langs te kunnen.
Het gaat vast prachtig wordenquote:Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze tuin kun je straks niet anders dan de paden volgen, afsteken gaat niet, want dan loop je tegen een haag, een paal, een boom, een heester of een kliko aan. Ik word echt heel blij van de ronde vormen in het ontwerp.
In de moestuin komt trouwens een kruidenspiraal en de afscheiding aan de achterzijde van 1 moestuindeel wordt een takkenril.
Vergeet niet om diverse waterpunten te maken. Ik word echt strontchagrijnig van moeilijk doen met de tuinslang of gieter.quote:Op maandag 18 september 2023 14:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, lijkt me wel een zinnige overweging dit. Trouwens, ik bedenk mij wel net dat de containers op de oprit aan de andere kant van het huis komen te staan maar ik doe het liever komend jaar goed dan dat ik over 10 jaar alsnog bredere/vlakkere paden tbv scootmobiel aan moet leggen. Zelfde met elektra in de schuur, dat moet ook goed afgetikt worden.
Ik vond 1.20 echt heel breed destijds. Zo zonde van het potentiële groen en habitat van beestjes en dure tegels enzo. Nu er al veel is begroeid, weet ik dat 1,20 echt het minimum is voor een belangrijk pad.quote:Op maandag 18 september 2023 16:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij ons hebben de paden wisselende breedtes. Aan één kant hebben we 1,35 meter en dat vind ik prettig. Smaller dan 1,20 meter moet je zo'n pad denk ik niet maken.
Of beter nog: zoveel mogelijk de noodzaak om water bij te geven vermijden. Ik zou zelf nog wel een regenton in de buurt van de kas willen hebben. En dat is gezeur, want ik woon aan het water en kan even doorlopen naar de sloot. Maar daar ben ik al te beroerd voor.quote:Op maandag 18 september 2023 23:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vergeet niet om diverse waterpunten te maken. Ik word echt strontchagrijnig van moeilijk doen met de tuinslang of gieter.
Ja, voor de overige looppaden kun je wel een meter aanhouden. Ik heb dat op één plek gedaan en daar kom ik nu lastig langs met de kruiwagen vanwege de weelderige begroeiing. Ik zou waar mogelijk overal een lekker ruim pad aanhouden.quote:]
Ik vond 1.20 echt heel breed destijds. Zo zonde van het potentiële groen en habitat van beestjes en dure tegels enzo. Nu er al veel is begroeid, weet ik dat 1,20 echt het minimum is voor een belangrijk pad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |