abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 september 2023 @ 23:18:56 #276
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210598067
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 22:25 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Acacia is net onkruid, wij hebben een rij acacia bomen langs het water en overal in de tuin (zowel voor als achter) komen er nieuwe planten op, toen er nog geen vloer in de meterkast lag kwam er zelfs daar één naar boven.
Het is een invasieve exoot, dat klopt. En dat maakt het besluit om 'm weg te laten halen ook makkelijker.

quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 22:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat geldt voor wel meer bomen. Ik pluk wekelijks diverse kleine elsjes weg en in een bepaalde tijd van het jaar zit m'n grasveld aan de voorkant van het huis vol met mini-eiken.

Als ik zou stoppen om iets te doen aan m'n tuin, dan werd het rap een bos.
Als we de natuur volledig zijn gang laten gaan in Nederland, dan is het hele land binnen een paar jaar een bos.

Wij hebben hier veel gaaien dus elk jaar wel een paar jonge eiken weghalen.
Resistance is futile.
pi_210638855
Ik moet even kwijt dat mijn tuin zo ontzettend tof aan het worden is O+

Ik heb 240 planten in +/- 30 soorten gekocht. Ik ben de afgelopen week druk geweest met het indelen en onkruidvrij maken van de borders en bloembakken. Morgen en overmorgen gaat het meerendeel de grond in. Ik ben er zo blij mee *O*

Jullie krijgen natuurlijk nog een uitgebreid verslag met plantennamen en foto's maar ik ga zondag op vakantie en de planten uit de potjes halen heeft even wat meer prioriteit ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Lucky_Strike op 15-09-2023 07:34:12 ]
Spoilers!
pi_210656418
Goed bezig @Lucky_Strike

Ik dacht laatst 's ochtends: ik moet eens een foto maken van mijn hoogste zonnebloem. Toen ik terugkwam van het werk was de bloem eraf gevallen :') (niet zo goed te zien hier, maar gewoon afgeknakt)
Nu maar hopen dat de andere knoppen ook nog gaan bloeien.

pi_210656763
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:28 schreef Hupje het volgende:
Goed bezig @:Lucky_Strike

Ik dacht laatst 's ochtends: ik moet eens een foto maken van mijn hoogste zonnebloem. Toen ik terugkwam van het werk was de bloem eraf gevallen :') (niet zo goed te zien hier, maar gewoon afgeknakt)
Nu maar hopen dat de andere knoppen ook nog gaan bloeien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zonnebloemen O+

Mijn hoogste dit jaar is 2.80 ofzo. De kop is zo'n 40cm doorsnee :o Hij kon de kop niet omhoog houden, daardoor was het net een regendouche.

Ik heb dit jaar zonnebloemen in alle soorten en maten. Ik zag dinsdag een meesje op de bloem zitten, hij boog steeds even naar voren om een zaadje te snoepen. Helaas voor de mezen moesten de meeste zonnebloemen deze week worden geruimd. Ik heb de koppen bewaard voor de vogels voor komende winter.
Spoilers!
pi_210658525
Wat zonde van het ruimen. Ik laat ze meestal de hele winter staan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210658668
Leuk, de hoge zonnebloemen! Ik heb wel een zwak voor zonnebloemen, maar tegelijk vind ik het inferieure planten omdat ze zo makkelijk omgaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210658736
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 02:44 schreef Vanyel het volgende:
Wat zonde van het ruimen. Ik laat ze meestal de hele winter staan.
Ik ook maar drie waren omgevallen en lagen over het pad. En de kleineren moesten plaats maken voor de aangekochte planten. Volgend jaar laat ik ze zeker weer staan.
Spoilers!
pi_210658737
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 07:10 schreef Claudia_x het volgende:
Leuk, de hoge zonnebloemen! Ik heb wel een zwak voor zonnebloemen, maar tegelijk vind ik het inferieure planten omdat ze zo makkelijk omgaan.
Het zijn best wel sukkels inderdaad :Y
Spoilers!
  zondag 17 september 2023 @ 08:26:13 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210658808
Ik alvast denk na over het aanleggen van een insect vriendelijke strook in onze tuin, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen.

Ik merk dat m'n gedachten nog alle kanten opgaan. Ik wil een wadi, vogelvijvertje dat ook veilig is voor m'n zoon, insectenstrook, grasveld en speelruimte voor m'n zoon, ik wil vogeltjes aantrekken en tegelijkertijd moet ook veel begroeiing geruimd worden.

:')

Misschien maar eens beginnen met ruimen en dan zien hoeveel ruimte en licht er nou echt is :+ .
Resistance is futile.
  zondag 17 september 2023 @ 10:40:10 #285
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210659621
OK, ik heb er maar eens een tuinschets op losgelaten.

Paar dingen die we al zeker weten (allemaal ingetekend):
Geen strakke moderne tuin, dus organische vormen
Kindvriendelijk, vogelvriendelijk en insectvriendelijk
Vorm en grootte van het terras
Plaatsing schuur/overkapping/pergola
Gazon voor onze 3-jarige

Windscherm zou dan de hoek om gaan, glas eruit en laten dichtgroeien. Het stuk tussen het terras en het windscherm zou perfect zijn voor een bloemenweitje, dat is de zonnigste plek van de hele tuin.

Als we kijken naar de foto's die we van de peuterspeelzaal krijgen: die kleine zit echt constant op een driewieler bij het buitenspelen dus iets van een doorlopend pad (via de terrassen) zodat hij lekker rond kan is prima te realiseren. En wij hebben daar ook wat aan, ook als hij over 8-10 jaar geen rondjes meer racet.

Als er een speelhuisje komt, dan is daar wel ruimte voor te maken. Verder wil ik eigenlijk het speelmateriaal zoveel mogelijk integreren in de border rechts, mogelijk ooit nog een trampoline ipv speelhuisje :+ . Onder de pergola kan wel een schommel. Onder de overkapping een Intex en wie weet nog een hangmat of zo.

Resistance is futile.
pi_210665124
@Seven., mijn ervaring is dat je 's ochtends graag in de zon wil zitten, 's middags in de schaduw en 's avonds weer in de zon. Daar zou je rekening mee kunnen houden wat zitplekken betreft, net als waar de wind vandaan komt (het is niet fijn om in de wind te zitten).

Ik zei het eerder al eens: zorg voor een rommelhoekje. Het is fijn om een plek te hebben voor een composthoop en dingen die je tijdelijk ergens neer wil leggen.

Een grasveld grenzend aan een terras is wat saai. Kun je er een border tussen doen? En: hoogteverschillen maken een tuin interessant, net als niet alles in één oogopslag kunnen zien.

Er zijn veel leuke planten die van de volle zon houden. Je hoeft er niet per se een bloemenweide te plannen. Een bloemenweide is leuk maar bewerkelijk terwijl er talloze zonaanbidders zijn die makkelijk zijn en rijkelijk bloeien.

Een tip die ik zelf graag had willen hebben: ga geen grond voorbereiden voor een border als je die border niet meteen vol kunt zetten met planten. Dan haal je jezelf veel werk op de hals. Je kunt bijvoorbeeld eerst beginnen met een groot grasveld en gaandeweg wat borders maken of uitbreiden. En: houtsnippers zijn je belangrijkste medestander in de strijd tegen onkruid!

Maak je diepe borders, zorg dan dat je er stapstenen in legt zodat je overal goed bij kunt.

Maak het pad rondom het huis niet te smal. Het is bijvoorbeeld fijn om er een ladder goed neer te kunnen zetten.

Tot slot: je hoeft niet alles nu al te weten. Ik ben een enorme planner, maar in de tuin ben ik gefaseerd te werk gegaan en ben ik gaandeweg ideeën gaan vormen. Het is fijn als je paden rondom het huis hebt en een terras om op te zitten. De rest is niet zo urgent.
  zondag 17 september 2023 @ 18:07:14 #287
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210665559
Goed punt wat betreft rommelhoekje en dat een terras grenzend aan gazon saai is ^O^ . Ik zal nog wat smalle borders intekenen. Rommelhoekje komt trouwens precies achter de garage, daar hebben we een taartpuntje van een meter breed bij een 3 meter diep waar we niks mee kunnen verder.

Wat is eigenlijk een goeie breedte voor een pad? We moeten er met fietsen, ladders, kruiwagens en al dat soort dingen overheen richting de schuur (en wie weet ooit scootmobiel), dus zeker niet iets om op te beknibbelen qua ruimte en bestrating. Ik zat nog te denken om het pad ietsje breder te maken vlakbij de straat zodat je met de fiets een ruimere bocht kan maken :+ .

En idd, mijn ideeën zijn qua beplanting nog niet super vast omlijnd. Ik denk wel dat ik wat betreft vogelvijvertje/wadi en bloemenweide wel de juiste plek te pakken heb. Terrassen moeten makkelijk toegankelijk zijn, maar ik denk niet dat we na het ruimen in de middag nog schaduw hebben (m.u.v. overkapping).

Gazon afsteken laten we dan maar even zitten tot het voorjaar :P . De grasmat moet ook helemaal opnieuw gedaan worden.

Hoe lang duurt het voor houtsnippers vergaan? Uiteindelijk wil ik gewoon weer alles vol zetten met bodembedekkers.
Resistance is futile.
pi_210665929
De hovenier heeft ons tuinontwerp klaar. Hier een door mij ingekleurd en iets aangepast deel, namelijk de voortuin met parkeermogelijkheid en de zijtuin.
Linksonder zie je een golvende stippellijn, dat wordt een glooiing, daar wordt wat overtollige grond in weggewerkt en het maakt het meteen wat natuurlijker en speelser en daarin komt dan nog een boom (die door het inkleuren een beetje weggevallen is)

De rest van het ontwerp is ook erg mooi met ronde vormen en een mooie moestuin met kas.
De parkeergelegenheid wordt met onze eigen tegels gedaan en de rest van de bestrating wordt allemaal met gebakken klinkers gedaan, ook de terrassen.
  zondag 17 september 2023 @ 19:37:37 #289
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210666551
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 18:49 schreef Doedezemaar het volgende:
De hovenier heeft ons tuinontwerp klaar. Hier een door mij ingekleurd en iets aangepast deel, namelijk de voortuin met parkeermogelijkheid en de zijtuin.
Linksonder zie je een golvende stippellijn, dat wordt een glooiing, daar wordt wat overtollige grond in weggewerkt en het maakt het meteen wat natuurlijker en speelser en daarin komt dan nog een boom (die door het inkleuren een beetje weggevallen is)
[ link | afbeelding ]
De rest van het ontwerp is ook erg mooi met ronde vormen en een mooie moestuin met kas.
De parkeergelegenheid wordt met onze eigen tegels gedaan en de rest van de bestrating wordt allemaal met gebakken klinkers gedaan, ook de terrassen.
Mooi! O+

Die glooiing is een tof idee! En ff niet mee met de geschiedenis: ga je van voren af aan beginnen op ga je een bestaande tuin renoveren?

Wat zijn de 3 vierkantjes, bloembakken?
Resistance is futile.
pi_210666727
quote:
17s.gif Op zondag 17 september 2023 19:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Mooi! O+

Die glooiing is een tof idee! En ff niet mee met de geschiedenis: ga je van voren af aan beginnen op ga je een bestaande tuin renoveren?

Wat zijn de 3 vierkantjes, bloembakken?
Nieuwbouw, dus nog een kale vlakte, die afgelopen zomer zo als weide in een Timotei-reclame had kunnen figureren, het stond vol met kamille en klaver enzo. Er liggen nu alleen 2 rijen van betontegels als een soort oprit.
In de achtertuin komt ook zo’n glooiing, tussen het ronde terras bij het huis en de moestuin.
De vierkantjes zijn de 3 kliko’s en op de achtergevel is die rechthoek de buitenunit van de warmtepomp.
Als ik de voortuinen en opritten van bijna alle buurtgenoten zie dan moet ik echt een beetje huilen, het is allemaal helemaal dichtgetegeld en met een dichte poort en dan voor de vorm een gemetselde bak met wat bodembedekkers en 2 struikjes als bol op stam in de voortuin. De hovenier zei al: als je een dergelijke tuin wilt, dan ben ik niet de juiste persoon.
Hij had eerst alleen 2 stroken tegels voor de auto gepland en dan beloopbaar groen, maar dat vond ik toch net te onpraktisch, dus er komen wat tegels bij, ik wil juist van die vieze schoenen af.
Er staat veel wind hier in de kop van Noord-Holland, dus hij heeft een soort bosjes als windbrekers bedacht.
pi_210667247
Toen wij nadachten over onze tuin was mijn belangrijkste punt dat paden niet 'voor de lol' kronkelig moesten zijn, of leuke lijnen maken of wat dan ook. Een pad is voor de kortste weg van A naar B, als het leuk loopt is dat mooi meegenomen.

We hadden dus een recht en een schuin pad. Het schuine loopt precies over een looplijn, daar houden we ons allemaal braaf aan. Het rechte was net een meter uit die lijn Mrs V had ook een mening }:| .
Inmiddels is het rechte pad dus opgeofferd voor border, agz NIEMAND er ooit overheen liep (en de kinderen er amper gebruik van bleken te maken voor rondjes fietsen). Over het beetje grasveld in onze tuin loopt een prachtig uitgesleten spoor. Niemand (in mijn gezin) loopt over een pad als er een kortere weg is :N

Aandachtspunt voor alle planners.
Of jullie moeten wel padvolgers zijn, dan kom je dit niet tegen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210671232
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 20:38 schreef Vanyel het volgende:
Toen wij nadachten over onze tuin was mijn belangrijkste punt dat paden niet 'voor de lol' kronkelig moesten zijn, of leuke lijnen maken of wat dan ook. Een pad is voor de kortste weg van A naar B, als het leuk loopt is dat mooi meegenomen.

We hadden dus een recht en een schuin pad. Het schuine loopt precies over een looplijn, daar houden we ons allemaal braaf aan. Het rechte was net een meter uit die lijn Mrs V had ook een mening }:| .
Inmiddels is het rechte pad dus opgeofferd voor border, agz NIEMAND er ooit overheen liep (en de kinderen er amper gebruik van bleken te maken voor rondjes fietsen). Over het beetje grasveld in onze tuin loopt een prachtig uitgesleten spoor. Niemand (in mijn gezin) loopt over een pad als er een kortere weg is :N

Dit. Absoluut dit.

Ik heb rechte paden omdat dat tijdens de aanleg toevallig zo uit kwam. Ik heb de boel wat sierlijker gemaakt door ronde lijnen in de borders te gebruiken. Hoe meer planten er komen, hoe minder van de hoekigheid er te zien is.

Daarnaast zijn de paden wellicht recht maar er groeien al zo veel planten overheen dat je de zijkanten van de paden op veel plekken niet meer ziet en dat gaat alleen maar erger worden.

@Seven. Ons hoofdpad is 1.20 breed. Dat is ruim genoeg om een kliko op te kunnen zetten en er nog langs te kunnen. Maar dat pad is dus op veel plaatsen smaller geworden door de beplanting. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor jou een goede keuze is. Als er dan een scootmobiel nodig is, kan je de beplanting altijd snoeien of aanpassen.
Spoilers!
pi_210671234
In onze tuin kun je straks niet anders dan de paden volgen, afsteken gaat niet, want dan loop je tegen een haag, een paal, een boom, een heester of een kliko aan. Ik word echt heel blij van de ronde vormen in het ontwerp.
In de moestuin komt trouwens een kruidenspiraal en de afscheiding aan de achterzijde van 1 moestuindeel wordt een takkenril.
  maandag 18 september 2023 @ 14:52:52 #294
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210673398
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 20:38 schreef Vanyel het volgende:

Ik ben geen padvolger maar ik ben wel van plan om mijn borders maximaal in te vullen :P (en ik ben nogal beschermend over m'n tuinplantjes >:) ). Dus rechtdoor kan wel, maar dan krijgt men met moeders te maken.

quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Doedezemaar het volgende:
In onze tuin kun je straks niet anders dan de paden volgen, afsteken gaat niet, want dan loop je tegen een haag, een paal, een boom, een heester of een kliko aan. Ik word echt heel blij van de ronde vormen in het ontwerp.
In de moestuin komt trouwens een kruidenspiraal en de afscheiding aan de achterzijde van 1 moestuindeel wordt een takkenril.
Same here. Wat ik trouwens wel wil voorkomen is dat Colin straks over de border tussen gazon en terras heen gaat springen. Dus daar regel ik nog een paar strategisch geplaatste stapstenen.
Resistance is futile.
  maandag 18 september 2023 @ 14:55:46 #295
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210673418
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 10:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dit. Absoluut dit.

Ik heb rechte paden omdat dat tijdens de aanleg toevallig zo uit kwam. Ik heb de boel wat sierlijker gemaakt door ronde lijnen in de borders te gebruiken. Hoe meer planten er komen, hoe minder van de hoekigheid er te zien is.

Daarnaast zijn de paden wellicht recht maar er groeien al zo veel planten overheen dat je de zijkanten van de paden op veel plekken niet meer ziet en dat gaat alleen maar erger worden.

@:seven. Ons hoofdpad is 1.20 breed. Dat is ruim genoeg om een kliko op te kunnen zetten en er nog langs te kunnen. Maar dat pad is dus op veel plaatsen smaller geworden door de beplanting. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor jou een goede keuze is. Als er dan een scootmobiel nodig is, kan je de beplanting altijd snoeien of aanpassen.
Ja, lijkt me wel een zinnige overweging dit. Trouwens, ik bedenk mij wel net dat de containers op de oprit aan de andere kant van het huis komen te staan maar ik doe het liever komend jaar goed dan dat ik over 10 jaar alsnog bredere/vlakkere paden tbv scootmobiel aan moet leggen. Zelfde met elektra in de schuur, dat moet ook goed afgetikt worden.
Resistance is futile.
pi_210673506
Wij hebben alleen met 2 volwassenen en een kruiwagen te maken. Zo is iedere situatie weer anders
Er komt bij ons geen grasveld, ik ben allergisch voor gras en zie er voor onze tuin ook het nut niet van in.
pi_210674178
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 10:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

@:seven. Ons hoofdpad is 1.20 breed. Dat is ruim genoeg om een kliko op te kunnen zetten en er nog langs te kunnen.
Bij ons hebben de paden wisselende breedtes. Aan één kant hebben we 1,35 meter en dat vind ik prettig. Smaller dan 1,20 meter moet je zo'n pad denk ik niet maken.
pi_210678780
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 10:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Het gaat vast prachtig worden O+
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 14:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, lijkt me wel een zinnige overweging dit. Trouwens, ik bedenk mij wel net dat de containers op de oprit aan de andere kant van het huis komen te staan maar ik doe het liever komend jaar goed dan dat ik over 10 jaar alsnog bredere/vlakkere paden tbv scootmobiel aan moet leggen. Zelfde met elektra in de schuur, dat moet ook goed afgetikt worden.
Vergeet niet om diverse waterpunten te maken. Ik word echt strontchagrijnig van moeilijk doen met de tuinslang of gieter.
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 16:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij ons hebben de paden wisselende breedtes. Aan één kant hebben we 1,35 meter en dat vind ik prettig. Smaller dan 1,20 meter moet je zo'n pad denk ik niet maken.
Ik vond 1.20 echt heel breed destijds. Zo zonde van het potentiële groen en habitat van beestjes en dure tegels enzo. Nu er al veel is begroeid, weet ik dat 1,20 echt het minimum is voor een belangrijk pad.
Spoilers!
pi_210678985
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 23:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Vergeet niet om diverse waterpunten te maken. Ik word echt strontchagrijnig van moeilijk doen met de tuinslang of gieter.
Of beter nog: zoveel mogelijk de noodzaak om water bij te geven vermijden. Ik zou zelf nog wel een regenton in de buurt van de kas willen hebben. En dat is gezeur, want ik woon aan het water en kan even doorlopen naar de sloot. Maar daar ben ik al te beroerd voor. :+

quote:
]
Ik vond 1.20 echt heel breed destijds. Zo zonde van het potentiële groen en habitat van beestjes en dure tegels enzo. Nu er al veel is begroeid, weet ik dat 1,20 echt het minimum is voor een belangrijk pad.
Ja, voor de overige looppaden kun je wel een meter aanhouden. Ik heb dat op één plek gedaan en daar kom ik nu lastig langs met de kruiwagen vanwege de weelderige begroeiing. Ik zou waar mogelijk overal een lekker ruim pad aanhouden.
pi_210679063
Ik ben de afgelopen tijd flink bezig geweest met wat reorganisatie in de tuin, met name om minder werk te hebben aan de borders waar veel paardenstaarten in staan. Ik moet nog twee borders op orde maken, wat gras zaaien, bladeren en houtsnippers verzamelen om als laag in borders te leggen en ik heb nog één bestelling uitstaan voor het vullen van twee borders. Daarna ben ik klaar voor de winterrust! Hopelijk laat het weer het de komende tijd toe om nog flink aan de slag te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')