Wat ik heb gemerkt is dat wortels soms niet door het karton heen gaan, maak een gaatje voor de wortels van je planten in het karton.quote:Op zondag 10 september 2023 00:40 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, wat is het hier stil. Hoe liggen de tuinen erbij?
Ik ben nog steeds bezig met mijn strijd tegen de paardenstaarten. Zo nu en dan win ik een slag, maar de paardenstaarten winnen vooralsnog de oorlog. De plekken in de tuin die ik onder controle heb, zijn de plekken waar ik op diverse manieren onkruid heb bedekt. Ik heb daar drie methoden voor toegepast: afdekken met plastic, afdekken met houtsnippers, en afdekken met karton en daarop aarde vermengd met compost. Hier en daar heb ik een combinatie toegepast. De methodes werken allemaal. Komend jaar ga ik m'n borders één voor één aanpakken.
Het moeilijkst wordt m'n bloemenweide omdat ik daar de paardenstaarten kwijt wil, maar niet de orchideeën. Daar heb ik wat op bedacht:
- Ik ga een deel van mijn bloemenweide opofferen en elke week maaien om te voorkomen dat de sporenaren van de paardenstaarten verschijnen en om de paardenstaarten te verzwakken.
- In het andere deel ga ik de no dig-methode toepassen (zie hieronder): afdekken met karton, laag aarde eroverheen met een klein beetje compost of lavameel en daar wat orchideeën zaaien (ik heb al zaad gewonnen) en naartoe "transplanteren". Dat transplanteren heb ik eerder gedaan en dat gaat heel goed. Dat is een klus voor het voorjaar..
Gisteren zag ik dit filmpje van Dowding en sindsdien zie ik het helemaal zitten:
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?quote:Op zondag 10 september 2023 08:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik lees met belangstelling over je paardenstaartavonturen en ben elke keer blij dat ik hier alles behalve paardenstaart heb.
Dowding weet zeker waar hij over praat![]()
Hier gaat het goed in de tuin. Ik heb via Marktplaats inmiddels 240 vaste planten gekocht. Een paar dagen geleden heb ik ze gesorteerd op eindlokatie, nu moeten ze de grond nog in.
Wat is je dahlia mooi! Ik heb 'em ook maar hier is-ie niet opgekomen.quote:Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid
Waar ik blij mee was, en niet had verwacht: mijn dahlia bloeit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:
[ afbeelding ]
Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
Dahlia'squote:Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid
Waar ik blij mee was, en niet had verwacht: mijn dahlia bloeit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:
[ afbeelding ]
Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
Heb je foto's?quote:Op zondag 10 september 2023 08:45 schreef Managarm het volgende:
Hard aan het wieden nu, de eerste regen is gevallen in Portugal dus we kunnen nu de planten er makkelijk uittrekken. In de zomer gaat dat een stuk minder makkelijk.
Ik heb wat Miscanthus gesplitst, van één plant 20 planten gemaakt. De Vetiver staat voor het komende weekeinde op het programma om gesplitst te worden.
Ook zijn er nog plannen om de hoeveelheid soorten Miscanthus wat uit te breiden, ik heb nu alleen de Sinensis en wil ook de gevlekte en de rode variant Het probleem is echter om deze hier te vinden (voor een redelijke prijs).
Party pooper hier. Excuus.quote:Op zondag 10 september 2023 15:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?
Met die hitte is aanplanten niks. Het wordt wel koeler, maar veel regen is er niet in het vooruitzicht.
Ik weet dat het het beste is om houtsnippers te gebruiken, want dat is wat de tuinprofessoren zeggen, maar die kan ik niet overal gebruiken. En weet je, eigenlijk is alles fout. De aarde verstoren door onkruid weg te halen is niet goed. Andere grond dan die uit eigen tuin toevoegen is niet goed. Planten bij het tuincentrum kopen is niet goed. Maar ja, je moet iets. En die laatste link zegt in feite: gebruik het spaarzaam (alleen bij opstarten), gebruik alleen bruin karton (zonder inkt) en verwijder plastic zoals tape en stickers.quote:Op zondag 10 september 2023 15:37 schreef AnneX het volgende:
[..]
Party pooper hier. Excuus.
Eerder gelezen over karton etc. bij mijntuin.org.
“ Ribbelkarton is tegenwoordig niet meer verlijmd met de ouderwetse gluton-achtige lijm die ongevaarlijk was voor het milieu.
De chemische gesteldheid van het huidige karton is niet betrouwbaar veilig voor een natuurlijke tuingrond.
De moderne lijmsoorten bevatten chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen en in vele zachte-plastics zoals ook worteldoek en landbouw-plastic zitten ook nog oplosmiddelen die uiteindelijk zullen vrijkomen in het tuin-milieu.
Karton wordt gefabriceerd van oud papier; aan de pulp in dit proces worden 'hulpmiddelen' toegevoegd zoals b.v. een 'retensie-middel' om de binding tussen de vezels te verkrijgen.
Het wordt ook gebleekt maar de bruine restkleur toont aan dat niet alle kleurstoffen verwijderd zijn.
Hoe al deze chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen, reststoffen en toevoegingen zullen inwerken op het zo belangrijke en zeer gevoelige bodemleven in de grond is twijfelachtig.
Daarom in mijn tuin geen karton en worteldoek.”
Daar ook deze link: https://yggdra.be/waar-ge(...)estuin-en-waar-niet/
Conclusie: opletten welk karton je wilt gebruiken. En nathouden.
Is nietes.quote:Op zondag 10 september 2023 15:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet dat het het beste is om houtsnippers te gebruiken, want dat is wat de tuinprofessoren zeggen, maar die kan ik niet overal gebruiken. En weet je, eigenlijk is alles fout. De aarde verstoren door onkruid weg te halen is niet goed. Andere grond dan die uit eigen tuin toevoegen is niet goed. Planten bij het tuincentrum kopen is niet goed. Maar ja, je moet iets. En die laatste link zegt in feite: gebruik het spaarzaam (alleen bij opstarten), gebruik alleen bruin karton (zonder inkt) en verwijder plastic zoals tape en stickers.
Worteldoek gebruik ik trouwens sowieso niet.
Kom je dat vertellen aan het zevenblad?quote:Op zondag 10 september 2023 18:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Is nietes.
Houtsnippers zijn niet fout![]()
En echt even effectief als je er genoeg gebruikt. Ik heb het dit jaar geprobeerd.
Stuk effectiever overigens dan compost, wat ik hiervoor gebruikte (want Dowding is zo sympathiek en geloofwaardig). In het hout vinden onkruidzaden geen houvast. In de compost wel.
Heb je houtsnippers geprobeerd? Die zijn hier vrij effectief tegen zevenblad. De effectiviteit zou in mijn zevenbladborder beter zijn als ik 'em bij zou houden en wat meer concurrentie introduceer. Dat staat op het programma voor het najaar.quote:Op zondag 10 september 2023 19:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Kom je dat vertellen aan het zevenblad?
Ik ben nu grasmaaisel in borders aan het mikken. Heb een paar keer te lang gewacht met maaien en dan werkt het mulchen niet meer. En ergens werd het advies gegeven om een dikke laag (20-30cm) gras in je borders te mikken. Vergaat wel veel sneller dan snippers natuurlijk. Maar die waren hier aardig vergaan.quote:Op zondag 10 september 2023 19:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Zitten de stenen van jouw muurtje al 'vast'?quote:Op zondag 10 september 2023 19:55 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
edit: https://i.imgur.com/ZRGbWsjl.jpg
Hij heeft een dag nodig voor het zagen en versnipperen en afvoeren. Verder heeft hij nog niet aangegeven eigenlijk.quote:Op zondag 10 september 2023 20:10 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Gaf de hovenier ook een tijdspad aan. In de volkomen verwaarloosde groooote 20 x 10 tuin zijn de tuinmannen weken bezig geweest.
Vooruit: 2 foto’s van de verwaarloosde voortuin.
Het was óf té warm óf te nat. Welk een treurigheid.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dat komt niet als zaad aangevlogen maar heb je al in de grond zitten.quote:Op zondag 10 september 2023 19:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ja! Ik heb uiteindelijk gekozen voor steenlijm, uit een kitspuit. Dat was wel klooien, want de kitspuit bleef doorlopen terwijl ik in een moordtempo probeerde de volgende steen te lichten.quote:Op zondag 10 september 2023 20:12 schreef Radegast het volgende:
[..]
Zitten de stenen van jouw muurtje al 'vast'?
Ik heb dat ook wel eens gedaan om dezelfde reden.quote:Op zondag 10 september 2023 20:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik ben nu grasmaaisel in borders aan het mikken. Heb een paar keer te lang gewacht met maaien en dan werkt het mulchen niet meer. En ergens werd het advies gegeven om een dikke laag (20-30cm) gras in je borders te mikken. Vergaat wel veel sneller dan snippers natuurlijk. Maar die waren hier aardig vergaan.
Dat is niks, ik ben al jaren bezig.quote:Op zondag 10 september 2023 20:10 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Gaf de hovenier ook een tijdspad aan. In de volkomen verwaarloosde groooote 20 x 10 tuin zijn de tuinmannen weken bezig geweest.
Die border heeft een aster nodig! Of groeit die achterin?quote:Vooruit: 2 foto’s van de verwaarloosde voortuin.
Het was óf té warm óf te nat. Welk een treurigheid.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zevenblad verspreidt zich toch ook via zaad? Het enige wat ik in mijn zevenbladborder doe, is de bloemen eruit knippen om een groter drama te voorkomen.quote:Op zondag 10 september 2023 20:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat komt niet als zaad aangevlogen maar heb je al in de grond zitten.
In de rijdende rechter was laatst iemand die eiste dat de buurman de paardenstaarten uit z'n voortaan elimineerde om verspreiding te voorkomen. Daarop zei de expert tegen de rechter: dat is geen redelijke eis, want paardenstaart is niet uit te roeien. Dat wilde ik niet horen.quote:Op zondag 10 september 2023 16:43 schreef bleiblei het volgende:
Phoe, respect hoor. Ik zou er echt helemaal gek van worden. Taffesspul . Hier in de buurt staat een huis waar de hele voortuin 1 grote paardenstaart border is.
Ik verband met je bouwplannen?quote:Maar goed, tuinen. Tja, ik zit in de kastanje-prikballen tijd. Ook een fijn moment. En ik moet binnenkort wat planten gaan verplaatsen met oog op de toekomst. Maar verder gebeurd er maar weinig.
Eh, een jaar of 3 ongeveer. Maar het deel waar ik nu met gras bezig ben, is nog aardig kaal. Dus ook geen andere planten om onkruid weg te drukken. Als ik daar niets doe staat het vol met een 1 of andere bosgeranium. Best geinig ding. Maar niet als het alles over neemtquote:Op zondag 10 september 2023 21:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel eens gedaan om dezelfde reden.
Hoelang hebben je snippers erover gedaan om te vergaan?
Nee, meer in verband met zin en tijd te kort. Zit in een dip qua werken in en rond het huis dit jaarquote:Ik verband met je bouwplannen?
Ik heb helaas geen plek meer voor een kastanjeboom. Ik vind het mooie bomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |