abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210587808
Ik lees met belangstelling over je paardenstaartavonturen en ben elke keer blij dat ik hier alles behalve paardenstaart heb.

Dowding weet zeker waar hij over praat ^O^

Hier gaat het goed in de tuin. Ik heb via Marktplaats inmiddels 240 vaste planten gekocht. Een paar dagen geleden heb ik ze gesorteerd op eindlokatie, nu moeten ze de grond nog in.
Spoilers!
pi_210587833
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 00:40 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, wat is het hier stil. Hoe liggen de tuinen erbij?

Ik ben nog steeds bezig met mijn strijd tegen de paardenstaarten. Zo nu en dan win ik een slag, maar de paardenstaarten winnen vooralsnog de oorlog. De plekken in de tuin die ik onder controle heb, zijn de plekken waar ik op diverse manieren onkruid heb bedekt. Ik heb daar drie methoden voor toegepast: afdekken met plastic, afdekken met houtsnippers, en afdekken met karton en daarop aarde vermengd met compost. Hier en daar heb ik een combinatie toegepast. De methodes werken allemaal. Komend jaar ga ik m'n borders één voor één aanpakken.

Het moeilijkst wordt m'n bloemenweide omdat ik daar de paardenstaarten kwijt wil, maar niet de orchideeën. Daar heb ik wat op bedacht:

- Ik ga een deel van mijn bloemenweide opofferen en elke week maaien om te voorkomen dat de sporenaren van de paardenstaarten verschijnen en om de paardenstaarten te verzwakken.
- In het andere deel ga ik de no dig-methode toepassen (zie hieronder): afdekken met karton, laag aarde eroverheen met een klein beetje compost of lavameel en daar wat orchideeën zaaien (ik heb al zaad gewonnen) en naartoe "transplanteren". Dat transplanteren heb ik eerder gedaan en dat gaat heel goed. Dat is een klus voor het voorjaar..

Gisteren zag ik dit filmpje van Dowding en sindsdien zie ik het helemaal zitten:

Wat ik heb gemerkt is dat wortels soms niet door het karton heen gaan, maak een gaatje voor de wortels van je planten in het karton.
pi_210587873
Hard aan het wieden nu, de eerste regen is gevallen in Portugal dus we kunnen nu de planten er makkelijk uittrekken. In de zomer gaat dat een stuk minder makkelijk.

Ik heb wat Miscanthus gesplitst, van één plant 20 planten gemaakt. De Vetiver staat voor het komende weekeinde op het programma om gesplitst te worden.

Ook zijn er nog plannen om de hoeveelheid soorten Miscanthus wat uit te breiden, ik heb nu alleen de Sinensis en wil ook de gevlekte en de rode variant Het probleem is echter om deze hier te vinden (voor een redelijke prijs).
  Moderator zondag 10 september 2023 @ 11:17:31 #244
5428 crew  miss_sly
pi_210589231
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid :')

Waar ik blij mee was, en niet had verwacht: mijn dahlia bloeit O+

Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:

Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210591718
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 08:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik lees met belangstelling over je paardenstaartavonturen en ben elke keer blij dat ik hier alles behalve paardenstaart heb.

Dowding weet zeker waar hij over praat ^O^

Hier gaat het goed in de tuin. Ik heb via Marktplaats inmiddels 240 vaste planten gekocht. Een paar dagen geleden heb ik ze gesorteerd op eindlokatie, nu moeten ze de grond nog in.
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?

Met die hitte is aanplanten niks. Het wordt wel koeler, maar veel regen is er niet in het vooruitzicht. -O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210591739
quote:
7s.gif Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid :')

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:

[ afbeelding ]

Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
Wat is je dahlia mooi! Ik heb 'em ook maar hier is-ie niet opgekomen. }:|

Hier gaan de dahlia's ook alle kanten op. Ik moet eigenlijk een andere plek voor ze zoeken, want ze vangen te veel wind en kunnen er niet goed mee omgaan. Al is het ook wel weer leuk dat ze vrolijk doorgroeien en -bloeien.
  Moderator/colorchick zondag 10 september 2023 @ 15:22:58 #247
382129 crew  Donna
pi_210591743
quote:
7s.gif Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dahlia's O+
pi_210591745
Oh en een huishoudelijke mededeling: het is weer tijd om voorjaarsbollen in te slaan.
pi_210591755
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 08:45 schreef Managarm het volgende:
Hard aan het wieden nu, de eerste regen is gevallen in Portugal dus we kunnen nu de planten er makkelijk uittrekken. In de zomer gaat dat een stuk minder makkelijk.

Ik heb wat Miscanthus gesplitst, van één plant 20 planten gemaakt. De Vetiver staat voor het komende weekeinde op het programma om gesplitst te worden.

Ook zijn er nog plannen om de hoeveelheid soorten Miscanthus wat uit te breiden, ik heb nu alleen de Sinensis en wil ook de gevlekte en de rode variant Het probleem is echter om deze hier te vinden (voor een redelijke prijs).
Heb je foto's? O-)
pi_210591879
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?

Met die hitte is aanplanten niks. Het wordt wel koeler, maar veel regen is er niet in het vooruitzicht. -O-
Party pooper hier. Excuus.
Eerder gelezen over karton etc. bij mijntuin.org.
“ Ribbelkarton is tegenwoordig niet meer verlijmd met de ouderwetse gluton-achtige lijm die ongevaarlijk was voor het milieu.
De chemische gesteldheid van het huidige karton is niet betrouwbaar veilig voor een natuurlijke tuingrond.
De moderne lijmsoorten bevatten chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen en in vele zachte-plastics zoals ook worteldoek en landbouw-plastic zitten ook nog oplosmiddelen die uiteindelijk zullen vrijkomen in het tuin-milieu.
Karton wordt gefabriceerd van oud papier; aan de pulp in dit proces worden 'hulpmiddelen' toegevoegd zoals b.v. een 'retensie-middel' om de binding tussen de vezels te verkrijgen.
Het wordt ook gebleekt maar de bruine restkleur toont aan dat niet alle kleurstoffen verwijderd zijn.
Hoe al deze chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen, reststoffen en toevoegingen zullen inwerken op het zo belangrijke en zeer gevoelige bodemleven in de grond is twijfelachtig.
Daarom in mijn tuin geen karton en worteldoek.”

Daar ook deze link: https://yggdra.be/waar-ge(...)estuin-en-waar-niet/

Conclusie: opletten welk karton je wilt gebruiken. En nathouden.
pi_210592030
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 15:37 schreef AnneX het volgende:

[..]
Party pooper hier. Excuus.
Eerder gelezen over karton etc. bij mijntuin.org.
“ Ribbelkarton is tegenwoordig niet meer verlijmd met de ouderwetse gluton-achtige lijm die ongevaarlijk was voor het milieu.
De chemische gesteldheid van het huidige karton is niet betrouwbaar veilig voor een natuurlijke tuingrond.
De moderne lijmsoorten bevatten chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen en in vele zachte-plastics zoals ook worteldoek en landbouw-plastic zitten ook nog oplosmiddelen die uiteindelijk zullen vrijkomen in het tuin-milieu.
Karton wordt gefabriceerd van oud papier; aan de pulp in dit proces worden 'hulpmiddelen' toegevoegd zoals b.v. een 'retensie-middel' om de binding tussen de vezels te verkrijgen.
Het wordt ook gebleekt maar de bruine restkleur toont aan dat niet alle kleurstoffen verwijderd zijn.
Hoe al deze chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen, reststoffen en toevoegingen zullen inwerken op het zo belangrijke en zeer gevoelige bodemleven in de grond is twijfelachtig.
Daarom in mijn tuin geen karton en worteldoek.”

Daar ook deze link: https://yggdra.be/waar-ge(...)estuin-en-waar-niet/

Conclusie: opletten welk karton je wilt gebruiken. En nathouden.
Ik weet dat het het beste is om houtsnippers te gebruiken, want dat is wat de tuinprofessoren zeggen, maar die kan ik niet overal gebruiken. En weet je, eigenlijk is alles fout. De aarde verstoren door onkruid weg te halen is niet goed. Andere grond dan die uit eigen tuin toevoegen is niet goed. Planten bij het tuincentrum kopen is niet goed. Maar ja, je moet iets. En die laatste link zegt in feite: gebruik het spaarzaam (alleen bij opstarten), gebruik alleen bruin karton (zonder inkt) en verwijder plastic zoals tape en stickers.

Worteldoek gebruik ik trouwens sowieso niet.
pi_210592165
Ik heb het vanochtend in één stukje uitgeprobeerd. Ik kan daar geen houtsnippers gebruiken omdat die de vijver in spoelen. Een paar weken geleden heb ik nog alle paardenstaarten zorgvuldig weggehaald, maar ze staan er weer in dikke bossen. Ik vind ze niet eens lelijk, maar ze verdringen alles en groeien met een bizar tempo. Voor de verandering heb ik eens een voor-foto gemaakt:

Planten verwijderen en wortels uitspoelen:

Karton erop met een laagje grond:

Lavameel:

Nog een laagje grond erop om te voorkomen dat lavameel wegwaait en planten terugzetten:

Ik vraag me ernstig af of het gaat helpen, want de oever is heel vochtig en het karton zal dus snel verteren. Dikke kans dat de paardenstaarten volgend jaar in het voorjaar weer tevoorschijn komen, want ze sterven niet snel af. Ik ga de oeverplanten volgend jaar niet meer verwijderen, maar mogelijk dek ik lokaal wat af met kokosmat bijvoorbeeld. Ik hoop dat ik daar in de winter nog even over na kan denken en de paardenstaarten niet daarvoor al tevoorschijn komen.

Bonusfoto van m'n asters die weer heel fraai zijn:

Alleen zijn ze veel te groot, dus ik ga ze verplaatsen en op deze plek een lagere soort terugzetten. Maar ik kan asters warm aanbevelen!
  zondag 10 september 2023 @ 16:43:05 #253
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210592466
Phoe, respect hoor. Ik zou er echt helemaal gek van worden. Taffesspul . Hier in de buurt staat een huis waar de hele voortuin 1 grote paardenstaart border is :{ .

Maar goed, tuinen. Tja, ik zit in de kastanje-prikballen tijd. Ook een fijn moment :P . En ik moet binnenkort wat planten gaan verplaatsen met oog op de toekomst. Maar verder gebeurd er maar weinig.

En goeie tip @AnneX! Grote vraag is, wat is het alternatief? Of is dat een gevalletje, accepteer dat de natuur alles over neemt :') .
pi_210592596
@bleiblei het is wat Claudia in haar reactie zegt.

Het karton verhaal kende ik wel. Alleen de kritische opmerking over de lijm en drukinkt -sort van - zijn nieuw voor mij. Zelf heb ik jaren geleden met worteldoek gewerkt en dat een jaar laten liggen.
Nu na al die jaren is het een zevenblad feestje -O- nou ga ik er redelijk relaxt mee om. Knip het ergste (blad) weg zodat het een en ander tot bloei komt.

“Tis niet goed of het deugt niet.”
pi_210593679
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet dat het het beste is om houtsnippers te gebruiken, want dat is wat de tuinprofessoren zeggen, maar die kan ik niet overal gebruiken. En weet je, eigenlijk is alles fout. De aarde verstoren door onkruid weg te halen is niet goed. Andere grond dan die uit eigen tuin toevoegen is niet goed. Planten bij het tuincentrum kopen is niet goed. Maar ja, je moet iets. En die laatste link zegt in feite: gebruik het spaarzaam (alleen bij opstarten), gebruik alleen bruin karton (zonder inkt) en verwijder plastic zoals tape en stickers.

Worteldoek gebruik ik trouwens sowieso niet.
Is nietes.
Houtsnippers zijn niet fout O-)

En echt even effectief als je er genoeg gebruikt. Ik heb het dit jaar geprobeerd.

Stuk effectiever overigens dan compost, wat ik hiervoor gebruikte (want Dowding is zo sympathiek en geloofwaardig). In het hout vinden onkruidzaden geen houvast. In de compost wel.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210593958
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 18:46 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Is nietes.
Houtsnippers zijn niet fout O-)

En echt even effectief als je er genoeg gebruikt. Ik heb het dit jaar geprobeerd.

Stuk effectiever overigens dan compost, wat ik hiervoor gebruikte (want Dowding is zo sympathiek en geloofwaardig). In het hout vinden onkruidzaden geen houvast. In de compost wel.
Kom je dat vertellen aan het zevenblad? B-)
pi_210594141
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 19:20 schreef AnneX het volgende:

[..]
Heb je houtsnippers geprobeerd? Die zijn hier vrij effectief tegen zevenblad. De effectiviteit zou in mijn zevenbladborder beter zijn als ik 'em bij zou houden en wat meer concurrentie introduceer. Dat staat op het programma voor het najaar.

- Edit - Of bedoel je dat je zevenblad zich uitzaait naar je houtsnipperpaden?
pi_210594420
't Is niet alleen maar ellende in de tuin. De brievenbusboom die ik ooit van dochter kreeg groeit gestaag door:

Ik zag prikneus bij @sigme en vond 'em leuk. Hij bloeit hier nog niet zo indrukwekkend, maar toch vind ik de bloemetjes al vrolijk:

Nieuwe aanwinst:

Deze vind ik zo leuk over de stenen hangen:

Het lukt me nooit om silphium goed op de foto te krijgen en de plant recht te doen. Hij bloeit zo uitbundig:

Geranium is altijd leuk:

Er zit ineens bloesem in m'n appelboom:

Besjes:

Spot de toorts. :D
  zondag 10 september 2023 @ 19:58:38 #259
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210594458
Over 1,5 week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis met overwoekerde tuin. De dag na de sleuteloverdracht, wordt de tuin grotendeels geruimd. Stap 1 is ruimen, wortels verwijderen komt later nog.

Ik dacht dat ik een mooie inheemse es had, maar dat blijkt een acacia te zijn. De acacia is 15 meter hoog en het plan was eigenlijk om die te snoeien. Alleen er is een grote maar.. Om de acacia heen, zijn een stuk of 4/5 laurierstruiken geplant en die zijn echt enorm geworden. Ze beslaan een kwart van de achtertuin. Ze staan ook heel dicht op de acacia. De laurier moet er echt uit met wortel en al. En dat gaat de acacia niet overleven.

Verder staat er een kersenboom op de plek waar de aanbouw komt. En een appelboom die totaal overgroeid is door klimop, deze is ook niet te redden.

Verder staan er nog een aantal enorme struiken in de zijtuin waardoor je er niet meer door kunt lopen.

Maar het plan is ook om veel te houden (snoeien en/of verplaatsen). Hiermee heb ik volgens mij al wel genoeg om de borders weer mee te vullen.

Skimmia
Hosta
Japanse berberis
Japanse spirea 2 of 3
Witte kornoelje
Rode kornoelje
Hazelaar
Haagliguster
Forsythia
Rododendron
Kardinaalsmuts
Boerenjasmijn

De kornoelje, haagliguster en hazelaar zijn enorm dus die snoei ik. Benieuwd hoe dit allemaal weer opbloeit als er weer genoeg licht in de tuin komt.

Ik wil er in het voorjaar vooral vaste planten bij gaan zetten:
Allium
Zonnehoed
Daslook
Salomonszegel

En nog wat struiken:
Japanse esdoorn
Hondsroos
Vijg (als boompje gekregen maar vergeten water te geven in de winter, maar ding is toch weer uitgelopen!).

Binnenkort maar eens een gedetailleerd beplantingsplan maken. Wat alleen lastig is: zolang al die wortels nog in de grond zitten en zolang de aannemer de tuin nog gebruikt, kunnen we de planten eigenlijk maar beperkt verplaatsen.

Grasmat moeten we nog kijken wat we daarmee gaan doen. Of we steken het af en beginnen opnieuw, of bijzaaien in het voorjaar.
Resistance is futile.
pi_210594586
@Seven. Gaf de hovenier ook een tijdspad aan. In de volkomen verwaarloosde groooote 20 x 10 tuin zijn de tuinmannen weken bezig geweest.

Vooruit: 2 foto’s van de verwaarloosde voortuin.
Het was óf té warm óf te nat. Welk een treurigheid.

zondag 10 september 2023 @ 20:11:02 #261
36431 bleiblei
pi_210594595
quote:

[..]
Ik ben nu grasmaaisel in borders aan het mikken. Heb een paar keer te lang gewacht met maaien en dan werkt het mulchen niet meer. En ergens werd het advies gegeven om een dikke laag (20-30cm) gras in je borders te mikken. Vergaat wel veel sneller dan snippers natuurlijk. Maar die waren hier aardig vergaan.
pi_210594616
quote:
Zitten de stenen van jouw muurtje al 'vast'?

[ Bericht 6% gewijzigd door Radegast op 10-09-2023 20:18:05 ]
  zondag 10 september 2023 @ 20:14:59 #263
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210594641
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 20:10 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Gaf de hovenier ook een tijdspad aan. In de volkomen verwaarloosde groooote 20 x 10 tuin zijn de tuinmannen weken bezig geweest.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hij heeft een dag nodig voor het zagen en versnipperen en afvoeren. Verder heeft hij nog niet aangegeven eigenlijk.

Edit: ik vind het best meevallen met je voortuin!
Resistance is futile.
pi_210594768
quote:

[..]
Dat komt niet als zaad aangevlogen maar heb je al in de grond zitten.
Ander verhaal.
Maar... ligt er 25 cm houtsnippers op je zevenblad? Waar dat bij mij zo is, probeert het wel eens wat via de zijkant maar dat vis ik er zo uit. Als je dat er niet op hebt, heb je geen moorddadigonkruidwerende laag maar 'gewoon' een mulch.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210596272
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 20:12 schreef Radegast het volgende:

[..]
Zitten de stenen van jouw muurtje al 'vast'?
Ja! Ik heb uiteindelijk gekozen voor steenlijm, uit een kitspuit. Dat was wel klooien, want de kitspuit bleef doorlopen terwijl ik in een moordtempo probeerde de volgende steen te lichten. :+ Maar het is uiteindelijk goed gelukt en het zit niet zo vast dat ik de stenen niet meer van elkaar zou kunnen krijgen. Sterker nog, een aantal stenen heb ik later opnieuw moeten doen omdat ik vrij weinig had gebruikt en ze niet goed vast zaten.
pi_210596369
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 20:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik ben nu grasmaaisel in borders aan het mikken. Heb een paar keer te lang gewacht met maaien en dan werkt het mulchen niet meer. En ergens werd het advies gegeven om een dikke laag (20-30cm) gras in je borders te mikken. Vergaat wel veel sneller dan snippers natuurlijk. Maar die waren hier aardig vergaan.
Ik heb dat ook wel eens gedaan om dezelfde reden.

Hoelang hebben je snippers erover gedaan om te vergaan?
pi_210596425
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 20:10 schreef AnneX het volgende:
@:Seven. Gaf de hovenier ook een tijdspad aan. In de volkomen verwaarloosde groooote 20 x 10 tuin zijn de tuinmannen weken bezig geweest.
Dat is niks, ik ben al jaren bezig. :+

quote:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die border heeft een aster nodig! Of groeit die achterin?

Ik vind het, op je hortensia (?) na, nog wel meevallen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 10-09-2023 21:40:30 ]
pi_210596464
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 20:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat komt niet als zaad aangevlogen maar heb je al in de grond zitten.
Zevenblad verspreidt zich toch ook via zaad? Het enige wat ik in mijn zevenbladborder doe, is de bloemen eruit knippen om een groter drama te voorkomen.
pi_210596577
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 16:43 schreef bleiblei het volgende:
Phoe, respect hoor. Ik zou er echt helemaal gek van worden. Taffesspul . Hier in de buurt staat een huis waar de hele voortuin 1 grote paardenstaart border is :{ .
In de rijdende rechter was laatst iemand die eiste dat de buurman de paardenstaarten uit z'n voortaan elimineerde om verspreiding te voorkomen. Daarop zei de expert tegen de rechter: dat is geen redelijke eis, want paardenstaart is niet uit te roeien. Dat wilde ik niet horen. :D

Na jarenlang paardenstaart te hebben geobserveerd, ben ik er wel van overtuigd geraakt dat je er grotendeels vanaf kunt komen. Onder forse, sterke en compacte planten kwijnt paardenstaart weg. Silphium is daar een voorbeeld, net als de zonnehoedjes. Geranium werkt ook best goed. En zo zijn er meer planten.

quote:
Maar goed, tuinen. Tja, ik zit in de kastanje-prikballen tijd. Ook een fijn moment :P . En ik moet binnenkort wat planten gaan verplaatsen met oog op de toekomst. Maar verder gebeurd er maar weinig.
Ik verband met je bouwplannen?

Ik heb helaas geen plek meer voor een kastanjeboom. Ik vind het mooie bomen.
  zondag 10 september 2023 @ 22:12:10 #270
36431 bleiblei
pi_210597133
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 21:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb dat ook wel eens gedaan om dezelfde reden.

Hoelang hebben je snippers erover gedaan om te vergaan?
Eh, een jaar of 3 ongeveer. Maar het deel waar ik nu met gras bezig ben, is nog aardig kaal. Dus ook geen andere planten om onkruid weg te drukken. Als ik daar niets doe staat het vol met een 1 of andere bosgeranium. Best geinig ding. Maar niet als het alles over neemt :P .

quote:
Ik verband met je bouwplannen?

Ik heb helaas geen plek meer voor een kastanjeboom. Ik vind het mooie bomen.
Nee, meer in verband met zin en tijd te kort. Zit in een dip qua werken in en rond het huis dit jaar :P . Wat betreft de kastanje, het is een pracht van een boom. Zit wel helaas weer aardig wat dood hout in. Ik hoopte dat ie wat zou herstellen. Maar ach, ding is ook alweer een jaar of 100 oud. Ik vrees dat ie gewoon op is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')