abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 augustus 2023 @ 18:57:16 #226
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210397162
Verkeerde topic! Maar ik had dit dus getypt, ook wel relevant voor het tuintopic :+ .

Ik heb trouwens een filmpje gemaakt van de tuin met wat uitleg over wat er staat en wat er komt. Geïnteresseerden mogen DM sturen voor de link.
Resistance is futile.
pi_210397757
Het gras dat bij @sigme niet zo wil
Wat ik zelf verplaatst heb gaat het nu pas een beetje doen, dus wie weet, als je het nog niet weggehaald hebt.

En ik vind deze verrassend fijn
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 23 augustus 2023 @ 19:47:49 #228
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210398027
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:31 schreef Vanyel het volgende:
Het gras dat bij @:sigme niet zo wil[ afbeelding ]
Wat ik zelf verplaatst heb gaat het nu pas een beetje doen, dus wie weet, als je het nog niet weggehaald hebt.

En ik vind deze verrassend fijn
[ afbeelding ]
Hoe hoog is dat gras? Mooi O+
Resistance is futile.
pi_210399488
quote:
11s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:47 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe hoog is dat gras? Mooi O+
Inclusief pluimen iets tussen 1.8 en 2.1 denk ik. Groter dan ik.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210419255
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 17:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, heb je daar een foto van? Ben heel benieuwd. Het lijkt me inderdaad leliegras (liriope muscari, wintergroen, bloeit vanaf augustus).
Zeker
pi_210421319
Ik heb vandaag een rondje gedaan langs kwekers die ik via marktplaats heb gevonden. Ik heb voor ¤ 234,20 nu 212 planten staan. Binnenkort doe ik nog een kleiner rondje en dan is de achtertuin in elk geval zo goed als vol.

Veel grassen, wat bodembedekkers, echinacea, monarda, geum, prachtkaars, knoopkruid, anemoon, pimpernel en meer.
Spoilers!
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:58:13 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210421354
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vandaag een rondje gedaan langs kwekers die ik via marktplaats heb gevonden. Ik heb voor ¤ 234,20 nu 212 planten staan. Binnenkort doe ik nog een kleiner rondje en dan is de achtertuin in elk geval zo goed als vol.

[ afbeelding ]

Veel grassen, wat bodembedekkers, echinacea, monarda, geum, prachtkaars, knoopkruid, anemoon, pimpernel en meer.
Mooie buut >:) _O_
Resistance is futile.
pi_210422679
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:34 schreef Hupje het volgende:

[..]
Zeker
[ afbeelding ]
Mooi! De combinatie is ook heel fraai.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:29:38 #234
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_210468893
Mijn Toscaanse Jasmijn heeft al aardig wat nieuwe scheuten aangemaakt. *O*

31 mei 2023:

Vandaag:

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator/colorchick vrijdag 1 september 2023 @ 19:49:24 #235
382129 crew  Donna
pi_210502471
Vanmiddag in de voortuin gewerkt. Een grasmaaier gekocht, ben net in een nieuwe woning gekomen namelijk.

Er zit veel gras met van die konijnenbladeren. Dat kortgewiekt en her en der moet ik even gras bij zaaien.
Verder de tuin vol gezet met hortensias en rhodondendrons.

Foto's volgen nog, maar het was leuk om te doen.
Ik heb van de vorige bewoners ook 2 fruitbomen. 1 zitten peren aan, wanneer kan ik die plukken?
En een olijfboom die vrij zielig eruit ziet. Hoe kan ik die verzorgen?
pi_210502706
Peren eind september, begin oktober. Zachtjes in de vrucht duwen, als ze een beetje meegeven zijn ze rijp. Duw je er doorheen dan ben je te laat en zijn ze overrijp. Als ze makkelijk loslaten van de tak zit je meestal wel goed.
pi_210503094
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 19:49 schreef Donna het volgende:
1 zitten peren aan, wanneer kan ik die plukken?
Handperen? Stoofperen? Weet je het ras?

Olijfbomen knappen vaak op van flinke snoei. En zorg dat 'ie niet te nat staat; zeker niet in de winter. Staat ie in de volle grond? Als ie in de volle grond niet onder een (af)dakje staat dan is het beter om 'm 's winters wat af te dekken zodat de boomspiegel wat droger blijft. Ze zijn wel aardig winterhard, wat gewone vorst kunnen ze wel aan.Mits droge wortels!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator/colorchick vrijdag 1 september 2023 @ 21:05:29 #238
382129 crew  Donna
pi_210503284
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 september 2023 20:50 schreef sigme het volgende:

[..]
Handperen? Stoofperen? Weet je het ras?

Olijfbomen knappen vaak op van flinke snoei. En zorg dat 'ie niet te nat staat; zeker niet in de winter. Staat ie in de volle grond? Als ie in de volle grond niet onder een (af)dakje staat dan is het beter om 'm 's winters wat af te dekken zodat de boomspiegel wat droger blijft. Ze zijn wel aardig winterhard, wat gewone vorst kunnen ze wel aan.Mits droge wortels!
Nee geen idee wat voor peren. Ze zijn niet groot iig. Ik zal er een foto van maken morgen.

Bedankt! De olijf staat op een stukje grond waar een terras omheen gelegd is. Denk ook niet dattie echt wat aan de grond heeft daardoor.
pi_210552003
Ik heb een vraagje over onze pas gevulde bak. Hier willen we mediterraanse planten inzetten zoals een palm en olijfboom e.d. Moet hier nog een laag potgrond overheen of is mediterraanse potgrond genoeg bij het vullen van het gat?

pi_210586842
Mensen, wat is het hier stil. Hoe liggen de tuinen erbij?

Ik ben nog steeds bezig met mijn strijd tegen de paardenstaarten. Zo nu en dan win ik een slag, maar de paardenstaarten winnen vooralsnog de oorlog. De plekken in de tuin die ik onder controle heb, zijn de plekken waar ik op diverse manieren onkruid heb bedekt. Ik heb daar drie methoden voor toegepast: afdekken met plastic, afdekken met houtsnippers, en afdekken met karton en daarop aarde vermengd met compost. Hier en daar heb ik een combinatie toegepast. De methodes werken allemaal. Komend jaar ga ik m'n borders één voor één aanpakken.

Het moeilijkst wordt m'n bloemenweide omdat ik daar de paardenstaarten kwijt wil, maar niet de orchideeën. Daar heb ik wat op bedacht:

- Ik ga een deel van mijn bloemenweide opofferen en elke week maaien om te voorkomen dat de sporenaren van de paardenstaarten verschijnen en om de paardenstaarten te verzwakken.
- In het andere deel ga ik de no dig-methode toepassen (zie hieronder): afdekken met karton, laag aarde eroverheen met een klein beetje compost of lavameel en daar wat orchideeën zaaien (ik heb al zaad gewonnen) en naartoe "transplanteren". Dat transplanteren heb ik eerder gedaan en dat gaat heel goed. Dat is een klus voor het voorjaar..

Gisteren zag ik dit filmpje van Dowding en sindsdien zie ik het helemaal zitten:

pi_210587808
Ik lees met belangstelling over je paardenstaartavonturen en ben elke keer blij dat ik hier alles behalve paardenstaart heb.

Dowding weet zeker waar hij over praat ^O^

Hier gaat het goed in de tuin. Ik heb via Marktplaats inmiddels 240 vaste planten gekocht. Een paar dagen geleden heb ik ze gesorteerd op eindlokatie, nu moeten ze de grond nog in.
Spoilers!
pi_210587833
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 00:40 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, wat is het hier stil. Hoe liggen de tuinen erbij?

Ik ben nog steeds bezig met mijn strijd tegen de paardenstaarten. Zo nu en dan win ik een slag, maar de paardenstaarten winnen vooralsnog de oorlog. De plekken in de tuin die ik onder controle heb, zijn de plekken waar ik op diverse manieren onkruid heb bedekt. Ik heb daar drie methoden voor toegepast: afdekken met plastic, afdekken met houtsnippers, en afdekken met karton en daarop aarde vermengd met compost. Hier en daar heb ik een combinatie toegepast. De methodes werken allemaal. Komend jaar ga ik m'n borders één voor één aanpakken.

Het moeilijkst wordt m'n bloemenweide omdat ik daar de paardenstaarten kwijt wil, maar niet de orchideeën. Daar heb ik wat op bedacht:

- Ik ga een deel van mijn bloemenweide opofferen en elke week maaien om te voorkomen dat de sporenaren van de paardenstaarten verschijnen en om de paardenstaarten te verzwakken.
- In het andere deel ga ik de no dig-methode toepassen (zie hieronder): afdekken met karton, laag aarde eroverheen met een klein beetje compost of lavameel en daar wat orchideeën zaaien (ik heb al zaad gewonnen) en naartoe "transplanteren". Dat transplanteren heb ik eerder gedaan en dat gaat heel goed. Dat is een klus voor het voorjaar..

Gisteren zag ik dit filmpje van Dowding en sindsdien zie ik het helemaal zitten:

Wat ik heb gemerkt is dat wortels soms niet door het karton heen gaan, maak een gaatje voor de wortels van je planten in het karton.
pi_210587873
Hard aan het wieden nu, de eerste regen is gevallen in Portugal dus we kunnen nu de planten er makkelijk uittrekken. In de zomer gaat dat een stuk minder makkelijk.

Ik heb wat Miscanthus gesplitst, van één plant 20 planten gemaakt. De Vetiver staat voor het komende weekeinde op het programma om gesplitst te worden.

Ook zijn er nog plannen om de hoeveelheid soorten Miscanthus wat uit te breiden, ik heb nu alleen de Sinensis en wil ook de gevlekte en de rode variant Het probleem is echter om deze hier te vinden (voor een redelijke prijs).
  Moderator zondag 10 september 2023 @ 11:17:31 #244
5428 crew  miss_sly
pi_210589231
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid :')

Waar ik blij mee was, en niet had verwacht: mijn dahlia bloeit O+

Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:

Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210591718
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2023 08:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik lees met belangstelling over je paardenstaartavonturen en ben elke keer blij dat ik hier alles behalve paardenstaart heb.

Dowding weet zeker waar hij over praat ^O^

Hier gaat het goed in de tuin. Ik heb via Marktplaats inmiddels 240 vaste planten gekocht. Een paar dagen geleden heb ik ze gesorteerd op eindlokatie, nu moeten ze de grond nog in.
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?

Met die hitte is aanplanten niks. Het wordt wel koeler, maar veel regen is er niet in het vooruitzicht. -O-
pi_210591739
quote:
7s.gif Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een slecht tuinjaar. Te weinig tijd gehad om er veel in te doen, en op de dagen dat ik tijd had, was het weer zodanig dat ik niet aan de slag kon. Het plan was om in de laatste weken van de zomervakantie flink aan de slag te gaan, maar dat liep totaal anders. En nu is mijn tuin redelijk ontploft. Hij ziet er heerlijk groen uit, dat wel, maar een flink deel daarvan is toch wel onkruid :')

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Tijdens de storm was hij geknapt. Ik had het hart niet om hem uit de grond te halen, vond het zoo vreselijk jammer. Ik heb hem dus gewoon laten liggen en toen gebeurde dit:

[ afbeelding ]

Het voorste plukje is waar de bol de grond in is gegaan, dan zie je de steel die dus was omgeknakt, en dan een nieuw struikje dat gewoon is gaan bloeien.
Wat is je dahlia mooi! Ik heb 'em ook maar hier is-ie niet opgekomen. }:|

Hier gaan de dahlia's ook alle kanten op. Ik moet eigenlijk een andere plek voor ze zoeken, want ze vangen te veel wind en kunnen er niet goed mee omgaan. Al is het ook wel weer leuk dat ze vrolijk doorgroeien en -bloeien.
  Moderator/colorchick zondag 10 september 2023 @ 15:22:58 #247
382129 crew  Donna
pi_210591743
quote:
7s.gif Op zondag 10 september 2023 11:17 schreef miss_sly het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dahlia's O+
pi_210591745
Oh en een huishoudelijke mededeling: het is weer tijd om voorjaarsbollen in te slaan.
pi_210591755
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 08:45 schreef Managarm het volgende:
Hard aan het wieden nu, de eerste regen is gevallen in Portugal dus we kunnen nu de planten er makkelijk uittrekken. In de zomer gaat dat een stuk minder makkelijk.

Ik heb wat Miscanthus gesplitst, van één plant 20 planten gemaakt. De Vetiver staat voor het komende weekeinde op het programma om gesplitst te worden.

Ook zijn er nog plannen om de hoeveelheid soorten Miscanthus wat uit te breiden, ik heb nu alleen de Sinensis en wil ook de gevlekte en de rode variant Het probleem is echter om deze hier te vinden (voor een redelijke prijs).
Heb je foto's? O-)
pi_210591879
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 15:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik moest nog aan je denken toen ik het filmpje bekeek. Je kende Dowding al?

Met die hitte is aanplanten niks. Het wordt wel koeler, maar veel regen is er niet in het vooruitzicht. -O-
Party pooper hier. Excuus.
Eerder gelezen over karton etc. bij mijntuin.org.
“ Ribbelkarton is tegenwoordig niet meer verlijmd met de ouderwetse gluton-achtige lijm die ongevaarlijk was voor het milieu.
De chemische gesteldheid van het huidige karton is niet betrouwbaar veilig voor een natuurlijke tuingrond.
De moderne lijmsoorten bevatten chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen en in vele zachte-plastics zoals ook worteldoek en landbouw-plastic zitten ook nog oplosmiddelen die uiteindelijk zullen vrijkomen in het tuin-milieu.
Karton wordt gefabriceerd van oud papier; aan de pulp in dit proces worden 'hulpmiddelen' toegevoegd zoals b.v. een 'retensie-middel' om de binding tussen de vezels te verkrijgen.
Het wordt ook gebleekt maar de bruine restkleur toont aan dat niet alle kleurstoffen verwijderd zijn.
Hoe al deze chemisch geproduceerde kunstmatige stoffen, reststoffen en toevoegingen zullen inwerken op het zo belangrijke en zeer gevoelige bodemleven in de grond is twijfelachtig.
Daarom in mijn tuin geen karton en worteldoek.”

Daar ook deze link: https://yggdra.be/waar-ge(...)estuin-en-waar-niet/

Conclusie: opletten welk karton je wilt gebruiken. En nathouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')