Altijd jammer als je het niet even kunt delen. Wat dan wel weer herkenbaar is is dat gevoel dat je bij een eerste poging in elk geval goed resultaat hebt weten neer te zettenquote:Op zaterdag 11 juni 2022 09:39 schreef Morri2 het volgende:
Ik ben bezig geweest met het fotograferen van 'honden in actie'. Ik had een mooi 'slachtoffer' gevonden in de jonge hond van kennissen. Ze hebben liever niet dat de foto's op Internet worden gepost, dus ik kan ze niet laten zien. Maar het was, voor een eerste keer, best aardig gelukt en ze waren erg blij met de foto's.
quote:Op woensdag 24 mei 2023 23:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het is in elk geval een camera waar je best gelukkig mee gaat worden als in flinke sensor, mogelijkheden te over en je kunt er zo makkelijk en moeilijk mee doen als je zelf wilt.
Prijs lijkt best in orde als ie daadwerkelijk weinig opnamen op zijn geweten heeft.
In de handleiding staat max 2000 per folder en de foldernummering gaat eentje omhoog bij nieuwe sd/kaartwissel. Dus kan je ook weer niet heel veel mee.quote:Op woensdag 24 mei 2023 23:14 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Volgens mij begint Canon met mapje 101 en dan daarin 9999 foto's. Dus 41 mappen is best veel
Die mapnummering is inderdaad iets vaags bij alle merken. Mijn eerste A77 kocht ik voor een prikkie in de veronderstelling dat ie al heel veel had gehad.quote:Op woensdag 24 mei 2023 23:37 schreef Pino112 het volgende:
[..]Lijkt me ook.
[..]
In de handleiding staat max 2000 per folder en de foldernummering gaat eentje omhoog bij nieuwe sd/kaartwissel. Dus kan je ook weer niet heel veel mee.
Er was nog een reden dat Rollei zolang geen éénogen maakte. Ik weet niet meer of het Franke of Heidecke was die had gezworen dat slechts over zijn lijk een eenogige middenformaatcamera de naam Rollei zou krijgen.quote:Op zondag 4 juni 2023 22:24 schreef derLudolf het volgende:
Misschien, maar toch vind ik de 3.5F toch wel fijner werken tot dusverre. Geen idee wanneer die op de markt kwam.
Rollei had ook lange tijd een gentleman's agreement met Hasselblad, zij de TLR, Hasselblad de SLR. Pas toen het bijna te laat was, heeft Rollei die verbroken.
Als je ook kijkt hoeveel verschillende versies Rollei heeft gehad van bijna hetzelfde product, zou je niet zeggen dat ze bang waren voor innovatie.
En inmiddels blijkt Zeiss er zelf ook iets over te hebben gezegd. Ze gaan er niet mee stoppen zoals werd gesuggereerd, ze hebben echter wel te maken met verkopen die nogal ingekakt zijn na de wereldwijde pandemie en waar de anderen weer opkrabbelen komt het bij Zeiss nog niet echt op gang. Wat men aangeeft is dat de aandacht een beetje wordt verlegd naar andere gebieden. De fotolenzen blijven er wel, de service blijft ook, alleen gaat men daarbij andere gebieden en dan met name 'mobile imaging' bedienen waar men nog wel groei in ziet.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:48 schreef Ouwesok het volgende:
Nog allemaal uit de geruchtenhoek maar er wordt gemompeld dat Zeiss de fotobranche voor gezien houdt
En dat zou uiteraard bijzonder jammer zijn
Schrok hier kort van.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:48 schreef Ouwesok het volgende:
Nog allemaal uit de geruchtenhoek maar er wordt gemompeld dat Zeiss de fotobranche voor gezien houdt
En dat zou uiteraard bijzonder jammer zijn
Het bleek allemaal weer wat voorbarig te zijn al is het inmiddels in fotoland wel zo dat ik eigenlijk helemaal nergens meer van schrik.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:51 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Schrok hier kort van.Zit al een maand of wat, zo niet een jaar, te dubben om "voor de lolz" een Loxia 35 te halen en dacht nu meteen, als Zeiss stopt, gaan de prijzen van die dingen (tweedehands) omhoog.
Zal wel zo'n storm niet lopen though.
Bizar inderdaad. Je kunt er ook een flink blauw oog van krijgen denk ik als je dan net de camera voor je oog hebt.quote:
Moowj, alvast veel plezier ermee.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 10:57 schreef Pino112 het volgende:
Over m'n vraag in het einde van het vorige deel: het budget is iets opgehoogd en het is een Sony RX 100 VA geworden via Marktplaats.
Komt als het goed is maandag binnen, ben benieuwd
Dat is nogal wat. Maar ja, de EOS is ook best wel een makkelijke camera om te gebruiken.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 08:53 schreef Ouwesok het volgende:
Feestje bij Canon. Sinds 1987 zijn er inmiddels 110miljoen EOS'sen geproduceerd en 160 miljoen EF en RF-lenzen
Misschien een idee om er eens eentje op poten te zettenquote:Op zaterdag 1 juli 2023 13:25 schreef marcb1974 het volgende:
Zijn er eigenlijk nog wel eens FOT-meets in een dierentuin oid?
Wat ik geniaal aan de EOSsen door de tijd heen vind is dat ze in principe allemaal hetzelfde werken, van de eerste 650(1987) tot eigenlijk de laatste, je hoeft nergens naar te zoeken, alles werkt zoals je het verwacht.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:55 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat is nogal wat. Maar ja, de EOS is ook best wel een makkelijke camera om te gebruiken.
Zijn er dus niet.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Misschien een idee om er eens eentje op poten te zetten
Ik vind het best! Heb na volgende week wel weer tijdquote:Op zaterdag 1 juli 2023 14:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Misschien een idee om er eens eentje op poten te zetten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
Door indruk had ik al. Had ik zelf ook last van zoals je ziet aan de postfrequentie hier. Amper een camera vast gehad deze maandquote:Op vrijdag 28 juli 2023 10:58 schreef Ouwesok het volgende:
Qua fotografie had het drukker gekund de afgelopen tijd als ik het niet enorm druk had met andere dingen die ook belangrijk zijn.
Die OM2 en A1 kun je beide wel voor ca. ¤175 verkopen denk ik.quote:Op vrijdag 28 juli 2023 14:45 schreef Ouwesok het volgende:
Zeer binnenkort ook eens de filmpjescamera's die de afgelopen jaren bij de collectie kwamen aanlopen eens bij elkaar zetten en kijken of ik daar een enthousiast nieuw baasje voor kan vinden.
Onder andere:
Een Canon A-1 met een 1.8/50mm
Een Olympus OM-2 met een 1.8/50mm
Een Minolta7000 met zonder lens
Een Nikon F-801, ook met zonder lens
In de overweging zit nog om een enthousiasteling te zoeken voor mijn Zodiak 8b 3.5/30mm, Een Russische middenformaat fisheye met een K88 mount die prima naar bijv. Mamiya 645 te adapteren is. De Zodiak ligt bij mij stil en dat is eigenlijk best wel jammer.
Deze is op zich even nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat Konica de eerste automatische spiegelreflex op zijn geweten had. Wel in ongeveer dezelfde tijd overigens.quote:Op zondag 30 juli 2023 11:58 schreef derLudolf het volgende:
Ken je deze camera @:Ouwesok vanaf 3:55
Vanaf 2:45 uitleg dat deze camera uit 1962 al een programmamodus heeft. Gaaf.
Ziet er nu naar uit dat ik a.s. donderdag een Loxia 35 ga oppikken. Tweedehands, in nieuwstaat, voor 400 eutjes. Mocht ie dan toch niet bevallen, dan verkoop ik hem weer.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:51 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Schrok hier kort van.Zit al een maand of wat, zo niet een jaar, te dubben om "voor de lolz" een Loxia 35 te halen en dacht nu meteen, als Zeiss stopt, gaan de prijzen van die dingen (tweedehands) omhoog.
Zal wel zo'n storm niet lopen though.
Als je wel van manual focussen bent ga je er denk ik wel gelukkig mee wordenquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 11:47 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ziet er nu naar uit dat ik a.s. donderdag een Loxia 35 ga oppikken. Tweedehands, in nieuwstaat, voor 400 eutjes. Mocht ie dan toch niet bevallen, dan verkoop ik hem weer.
Maar kijk er echt naar uit. Hoop dat het "gevoel" van manueel focussen, de diafragmaring i.c.m. de feel van de lens me bevallen.
Eerste resultaten maken me echt heel blij. Veel vaker dan verwacht zit ik echt goed met de focus. Zodra ik de resultaten bewerkt en geüpload heb zal ik hier wel wat delen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 19:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je wel van manual focussen bent ga je er denk ik wel gelukkig mee worden
Mij is zo'n Loxia eigenlijk te nieuw![]()
Mijn laatste toevoeging is alweer even geleden. Hopelijk op 20 augustus in Doesburg weer wat 'nieuw' glas aan de collectie toevoegen.
Flauwe cul.quote:
Een van de dingen die ik nog uit het filmpjestijdperk overheb ik dat ik dingen in zo weinig mogelijk opnamen probeer af te ronden. Het idee 'elk schot kost centen' zit nog steeds in mijn systeem verankerdquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:10 schreef Hojdhopper het volgende:
@:derLudolf, wat @:shiz zegt: het uitsorteren van foto's.
1. Out of focus, ogen dicht, dat soort dingen zijn nog vrij makkelijk.
2. Maar dan heb je ook wel eens 3 of meer soortgelijke fotos. Welke houd je dan? Maakt in principe niet uit want eigenlijk zijn ze allemaal best prima, maar toch. Kost onnodig tijd.
3. Het lastigst vind ik dan nog om emotioneel niet té attached te zijn aan die fotos.
Voorbeeld: Tijdens een fotoshoot heb ik 500 foto's gemaakt, ik noem maar wat. Na stap 1 zijn er 350 over. Bij stap 2 haal ik er nog eens 200 uit. Blijven er 150 over. No way dat al die 150 foto's goed of waardevol zijn, terwijl je dat op het moment van cullen wel zo over denkt.
Kost me de meeste tijd in de hele workflow.
Jammel. Wordt heel leuk weer en is een van de gezelligste beurzen op de kalender.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:50 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben zondag niet in Doesburg trouwens
Ik kan ook niet komen. Is ook goed, want ik heb niks nodigquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:50 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben zondag niet in Doesburg trouwens
Ben het 100% met je eens.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 22:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Anno nu zou je eigenlijk er vanuit moeten gaan dat elk schot je cultijd gaat kosten en op grond daarvan zo efficiënt mogelijk moet gaan werken.
[..]
Ook die is te vertalen naar digitaal: een paar seconde extra denkwerk bij de opname scheelt je weer een paar minuten cullen.
Dan nog merk ik ook dat de uitzoekerij nogal wat tijd in beslag neemt. Ik hanteer bij veel opnamen eigenlijk dezelfde werkwijze, eerst technische missers eruit. De overblijvers selecteer ik dan door de technisch geslaagde opnamen even vluchtig door te kijken of er een Yes tussen zit (onderbuik). Die ene eruit zoeken die het wel wordt is effectiever dan die tien eruit zoeken die het niet worden.
[..]
'machinegunnen' voornamelijk jezelf te grazen hebt in de zin van heel veel uitzoekwerk en bij hoge snelheid
[..]
Samenvatting: Om je het culwerk zoveel mogelijk te besparen is het handig om vooral uit koele berekening te leren fotograferen en om in zo weinig mogelijk opnamen je plaatje te hebben.
Lukt uiteraard niet alijd maar lukt wel heel vaak en die tijd heb je dan maar weer uitgespaard.
Die methode is inderdaad effectief. Het antwoord op de vraag 'Wat welquote:Op maandag 21 augustus 2023 11:41 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ben het 100% met je eens.
Ben ook steeds meer bewust bezig met minder opnames maken. Machinegunnen doe ik sowieso al heeeel lang niet meer.
Daarnaast pas ik ook ongeveer dezelfde werkwijze toe, met bijv. technische missers eerst verwijderen.
Tevens ben ik ook overgegaan op "positief" cullen, dus de goede fotos eruit halen in plaats van de slechte. Dat gaat veel sneller merk ik.
Dat doe ik dus ook. Vrij snel door de foto's lopen en alleen degenen die mijn aandacht trekken verhuizen naar een apart mapje. En vanuit dat aparte mapje ga ik dan bewerken (en vliegen er alsnog een aantal uit)quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:41 schreef Hojdhopper het volgende:
Tevens ben ik ook overgegaan op "positief" cullen, dus de goede fotos eruit halen in plaats van de slechte. Dat gaat veel sneller merk ik.
Vind ze alledrie gaaf, maar met name die laatste.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:22 schreef Morrigan het volgende:
De laatste tijd weer mijn compactcamera gebruikt. En dan elke keer een andere filter van de camera ipv volledig bewerken op de computer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb ooit eens een drie of vier pagina lang artikel over dergelijke "kunst" in een tijdschrift zien staanquote:Op maandag 28 augustus 2023 11:39 schreef Ouwesok het volgende:
Ik ga voor de veradering eens helemaal abstract.
[ afbeelding ]
Je kan er elk spannend verhaal aan hangen dat maar in je brein opkomt
Tot ik eerlijk beken dat ik het hoesje van mijn telefoon sloot en met een vinger het opnamevlakje aanraakte
Leuke foto's, het is moeilijk kiezen tussen nummer 2 en 3quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:22 schreef Morrigan het volgende:
De laatste tijd weer mijn compactcamera gebruikt. En dan elke keer een andere filter van de camera ipv volledig bewerken op de computer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed vooruitzicht.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 19:14 schreef derLudolf het volgende:
Ik ga op vakantie en ik neem mee...
Over goed een week ga ik met de auto op reis, ruimte zat voor camera's dus
In de planning staan verschillende dingen, oa door de natuur wandelen, diverse steden. Ook zal ik in Polen door een wildpark met buffels komen.
Om de buffels vast te leggen ga ik voor de FD 300mm f/5.6SSC. Mochten de buffels dichterbij zijn dan ik verwacht heb ik de FD135 f/3.5SC mee. De 50 f/1.4SSC en 28mm f/2.8 mogen ook mee. Als camera kies ik voor m'n Canon A1, omdat die zowel sluitertijd als diafragmavoorkeuze heeft. Qua films, voor bij de buffels ofwel Fujifilm Superia 400 of Kodak Portra 800. Even afhankelijk van de hoeveelheid licht. Verder neem ik nog wat Adox CHS100 II en Ilford HP5+ mee.
Voorts gaat m'n volledige RB67 set mee, want ja, ruimte en gewicht zijn geen issue. Een statief gaat ook mee, ik wil zoveel mogelijk op diafilm (Velvia 50/Provia) proberen te schieten. Verder 400H voor kleurennegatief en Acros II en HP5+ voor zwart/wit.
Voor in de stad/lichte outfit gaat m'n Rolleiflex 3.5F mee. Deze heeft een ingebouwde lichtmeter en je hebt geen verleiding om extra lenzen mee te zeulen, dus kun je mooi compact op pad.
Leuke voorpret
Je bedoelt dat ze erg dichtbij komen? Misschien dan toch maar voor het Pentax setje gaan en m'n 14mm meenemenquote:Op vrijdag 1 september 2023 11:38 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Goed vooruitzicht.
Ik neem aan dat die buffels de europese varianten zijn ofwel wisenten en dan zit je met een 300mm wel zo ongeveer op een minimum.
Niet omdat ze nogal bang zijn maar vooral omdat ze doorgaans niet bang zijn.
Dat was dus één van de redenen waarom ik zo verzot was op Rodinal. Het was ontzettend goed houdbaar en je kon er met verschillende verdunningen zo ongeveer alles mee.quote:Op maandag 4 september 2023 08:47 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb het niet bepaald op dazen.
Tijdgebrek ken ik. En mocht ik eens tijd hebben om wat te schieten, moet ik ik ook nog ontwikkelen. Heb nog een stuk of 7 rolletjes liggen en ik ga dus nog 2 weken op reis![]()
Nu zijn die 7 rolletjes niet volledig tijdgebrek. Ik gebruik graag Ilfosol 3, dat heeft - zeker in de zomer - zodra het aangebroken is, geen heel lang leven.
Eind van de maand is het vast afgekoeld en kan ik in een keer een hele fles opmaken zo ongeveer.
Met Ilfosol heb ik de meeste ervaring en resultaten waar ik tevreden mee ben. Meest gebruikte film is HP5+ en momenteel Acros II. HP5+ vind ik niet mooi er uit zien met Rodinal.quote:Op maandag 4 september 2023 09:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat was dus één van de redenen waarom ik zo verzot was op Rodinal. Het was ontzettend goed houdbaar en je kon er met verschillende verdunningen zo ongeveer alles mee.
Tot de T-grain-films kwamen die op een of andere manier maar lastig met Rodinal wilden maar weer heel goed met Microphen, 1:4 voor kleinbeeld en 1:1 voor middenformaat.
Met wat ik destijds verstookte kwam die niet aan bederven toe.
Altijd handig, een fotomodel in de buurtquote:Op maandag 4 september 2023 10:33 schreef Morri2 het volgende:
En dit is waarom ik geen foto's van vogels en insecten meer maak, op dit moment.
[ link | afbeelding ]
We zijn helemaal verguld met hem.
HP5 en Rodinal is inderdaad een combi die maar in hele speciale gevallen goed werkt.quote:Op maandag 4 september 2023 12:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Met Ilfosol heb ik de meeste ervaring en resultaten waar ik tevreden mee ben. Meest gebruikte film is HP5+ en momenteel Acros II. HP5+ vind ik niet mooi er uit zien met Rodinal.
Tmax100 en APX-100 deden het ook bijzonder verdienstelijk in de Rodinal waar de hele wereld begon te gillen dat Rodinal geen fijnkorrelontwikkelaar was.quote:Heb wel een flesje achter de hand, want met sommige films (oa Delta 100) vind ik de ontwikkeltijd te kort met Ilfosol.
D100 is T grain maar die vind ik best prettig in Rodinal. In ID-11 vind ik het één saaie grijze massa worden overigens.
Oeh. Wij noemen hem altijd 'Het grote ding' omdat ie werkelijk kolossaal is.quote:
Zal is kijken of ik de euromast kan beklimmen binnenkort.quote:Op zondag 17 september 2023 18:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Oeh. Wij noemen hem altijd 'Het grote ding' omdat ie werkelijk kolossaal is.
Die keren dat ik er even een mocht vasthouden maakte het grote ding best wel hebberig(vooral dat krankzinnige zoombereik) maar voor erbij-voor-de-fun vind ik hem vooralsnog te prijzig.
misschien komt er nog eens een voorbij, je weet het nooit
Laat vooral even hier in de topics zien wat je eruit weet te toveren.
Het is niet zomaar dat ie bij ons al wordt aangeduid als 'Het Grote Ding'. Hij is echt gigantisch.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:04 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
WAT EEN DING, zelfs vergeleken met de P900 is dat ding kolossaal, hij is zo kolossaal dat hij niet meer in de camera tas past haha. moeilijk vasthouden helemaal ingezoemd
Ik moet nog even uitvinden hoe ik hem het beste kan vasthouden, de image stabilisatie is al een stuk beter dan bij de P900, daar ben ik heeeel blijf meequote:Op dinsdag 19 september 2023 22:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het is niet zomaar dat ie bij ons al wordt aangeduid als 'Het Grote Ding'. Hij is echt gigantisch.
Die paar keer dat ik er even een heb mogen 'voelen' vond ik hem overigens in zijn langste stand nog steeds vrij goed hanteerbaar.
Als ik iets nieuws/raars wil leren vasthouden probeer ik het meestal eerst in of op mijn linkerhand vast te houden en zoek da het punt op waarop het ding in kwestie stabiel in of op mijn hand staat. Daarbij let ik ook op of ik vanuit die positie met mijn vingers nog bij 'bedieningsorganen' (zoomring, scherpstelring bij een lens) kan of bij de knoppen als het een compactcamera betreft.quote:Op dinsdag 19 september 2023 22:18 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik moet nog even uitvinden hoe ik hem het beste kan vasthouden, de image stabilisatie is al een stuk beter dan bij de P900, daar ben ik heeeel blijf mee
Even goegelen en ik denk dat er wel wat dingen bekend zullen voorkomen.quote:Op woensdag 20 september 2023 20:42 schreef derLudolf het volgende:
Zou eerlijk gezegd geen werk van hem weten
Misschien dat je het onbewust hebt gezien, bijv. portretten van de koninklijke familie.quote:Op woensdag 20 september 2023 20:42 schreef derLudolf het volgende:
Zou eerlijk gezegd geen werk van hem weten
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:46 schreef ultra_ivo het volgende:
Takumar=Asahi=Pentax en sinds dit jaar ook Schneider-Kreuznach.
Takumar was idd de oudste benaming, daarna Asahi en daarna Pentax. Over een paar jaar kunnen we zeggen of Schneider-Kreuznach de nieuwe naam wordt voor alle Pentax lenzen.
emount is er zowel in APS-C als full frame, altijd even opletten als je een lens in het vizier hebt. Die 30mm macro is een APS-C.quote:Op zaterdag 23 september 2023 14:20 schreef derLudolf het volgende:
Oh m'n vraag was niet volledigE mount, is dat voor APS-C? Of het het de mount voor de spiegelloze toestellen net als Canon RF?
Niet alleen Pentax. Ook Minolta liet ooit heel veel lenzen bouwen bij Tokina.quote:Ik kwam via de zoekfunctie in de krochten van FOK terecht, benieuwd of @:ultra_ivo hier al iets meer over kan zeggenEerste keer dat ik er iets over lees, meende dat sommige Pentax lenzen gemaakt zijn door Tokina. Tenminste, een jaar of tien terug wel.
[..]
Als je daar tegenaan loopt is het te hopen dat je stevig schoeisel draagt anders kan het pijnlijk uitpakken.quote:Op vrijdag 29 september 2023 19:29 schreef derLudolf het volgende:
Tevens liep ik gisteren op FB tegen een Nikon F2 met 50mm 1.4 tegen voor ¤100. Daar kon ik geen nee tegen zeggen.
Uit de Fucking Manualquote:Op maandag 2 oktober 2023 20:40 schreef derLudolf het volgende:
Nikon F2 is binnen. Ziet er fraai uit, klein deukje, maar verder erg netjes. De 50 1.4 is ook erg netjes.
Ik moet nog even inlezen op Jijbuis kijken hoe de zoeker er af moet. Want die is nogal smerig. Ik kan op een knopje drukken en hoor war klikken maar zit nog geen beweging in.
Dat kleine knopje op de achterkant drukte ik blijkbaar niet ver genoeg in. Het is wel dermate beveiligd dat je echt met je nagel diep moet drukken eer er echt beweging in het prisma komt. En dan is het nog een beetje bewegen voordat je hem er af pakt. Misschien mede door de diafragmabrug?quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Uit de Fucking Manual
[ afbeelding ]
Best wel een unit om blij van te worden als je ook blij wordt van Mamiya's. Helemaal van metaal. Niks 'silent mode' maar gewoon zo'n sluiter waarvan de buren vragen of het wat zachter kan.
Die diafragmakoppeling is inderdaad de reden dat de zoeker er wat lastig af en weer op gaat.quote:Op maandag 2 oktober 2023 22:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat kleine knopje op de achterkant drukte ik blijkbaar niet ver genoeg in. Het is wel dermate beveiligd dat je echt met je nagel diep moet drukken eer er echt beweging in het prisma komt. En dan is het nog een beetje bewegen voordat je hem er af pakt. Misschien mede door de diafragmabrug?
De F3 rekende af met zo ongeveer alles wat fotografen vervelend vonden aan de F2. De F3 is beduidend minder lomp en veel gebruiksvriendelijker.quote:Ik heb deze camera nog niet serieus gebruikt en moet sommige dingen misschien nog even onder de knie krijgen. Maar mijn mening tot dusverre is dat de Pentax LX toch wel een veel gebruiksvriendelijker toestel is. Geen haken en ogen om het diafragma door te geven en een en al is gewoon wat verder doorontwikkeld. Maar goed, de LX kwam in 1980 op de markt, de F2 in 1971, enkele maanden voordat de F3 op de markt kwam dus dat vergelijk is niet helemaal eerlijk.
De F3, dat vind ik trouwens een van de mooiste kleinbeeldcamera's, puur afgaande op het ontwerp.
Ik wil het weekend even met de F2 op stap, misschien krijg ik de camera dan wat beter door.
Een van de vaste rituelen met welk AF-tuigje dan ook is voor de eerste opname een keer de AF een zo lang mogelijk traject te laten doorlopen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:35 schreef cherrycoke het volgende:
ik kon er maar niet achterkomen waarom alles zo blurred was, op mijn p900 had ik dit probleem nooit maar ik dit knopje niet
[ afbeelding ]
Die stond dus de hele dag op MF ipv AF,
Ik kom thuis en schrok ervan dat meer dan helft van alle fotos compleet geblurred was.
man man man
lesson learned.
Met de laatste zin bedoel ik vooral dat een reisverzekering uitblinkt in het repatrieren (of opsturen) van goederen of mensen bij problemen. Dus voor hen is het heel makkelijk om een kapot item terug te vervoeren en een nieuw item op te sturen. Niet om je ter plekke aan iets nieuws te helpen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 19:38 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb een iets andere kilometer/foto ratio afgelopen maand, maar ik was dan ook met de auto en heb analoog gewerkt. Tevens was het de eerste keer dat ik ben rondgereisd dus ja, aldoende leer je. Ik had alle accommodaties al geboekt, achteraf had ik graag wat meer in de middle of nowhere verbleven zodat ik ook wat meer landschap had kunnen doen en zonsopkomst/ondergang kunnen fotograferen.
Wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat alleen het opsturen van vervangend vervoer wordt vergoed? Of dat de vervangende fiets niet van juiste kwaliteit is?
Wat had je allemaal mee qua fotoapparatuur? Ik had m'n volle RB67 kit bij me: body, drie achterwanden, 50, 65, 90 en 180mm. Verder m'n Rolleiflex 3.5F en een Canon A1 met nFD 28mm 2.8, FD 50 1.4SSC, 135 3.5SC en 300mm 5.6SSC.
De 135mm heb ik niet gebruikt en het statief dat ik ook nog bij me had heeft de kofferbak ook niet verlaten.
Ik ben nog bezig met het inscannen van de negatieven en positieven. Meeste heb ik al gedaan inmiddels, binnenkort zal ik wel even een topic maken.
Bij vervangend vervoer ga je meestal uit van een auto, die kunnen ze ter plekke wel voor je regelen. En in het geval van caravans, heeft of had de ANWB verspreid over heel Europa van die dingen staan. Geen idee hoe met vervangend vervoer wordt omgegaan als je op de fiets bent.quote:Op zondag 22 oktober 2023 21:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Met de laatste zin bedoel ik vooral dat een reisverzekering uitblinkt in het repatrieren (of opsturen) van goederen of mensen bij problemen. Dus voor hen is het heel makkelijk om een kapot item terug te vervoeren en een nieuw item op te sturen. Niet om je ter plekke aan iets nieuws te helpen.
Ik heb m'n camera in de stuurtas. Een stuurtas is altijd wat verend opgehangen. In de stuurtas dan een camera insert. Dat gaat eigenlijk prima, pas bij Oost-Duitse tankpaden ging het mis (maar goed, als in Duitsland de wegbeheerders zich eens aan de wet zouden gaan houden.....)quote:Op zondag 22 oktober 2023 22:39 schreef derLudolf het volgende:
Trouwens, hoe vervoer jij je camera op de fiets? Ik fiets regelmatig Ik ben er vaak op uit gegaan (dit jaar ivm andere bezigheden minder) met de fiets en een camera, gewoon hier in de buurt. Meestal heb ik de camera dan in m'n fietstas, half in m'n jas gewikkeld. Meest volgens mij klappert dat nog steeds best als je over een klinkerweg fiets.
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 18:35 schreef cherrycoke het volgende:
ik kon er maar niet achterkomen waarom alles zo blurred was, op mijn p900 had ik dit probleem nooit maar ik dit knopje niet
[ afbeelding ]
Die stond dus de hele dag op MF ipv AF,
Ik kom thuis en schrok ervan dat meer dan helft van alle fotos compleet geblurred was.
man man man
lesson learned.
quote:Op zondag 22 oktober 2023 19:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Duitse fietspaden zijn zeer slecht voor je fiets (fiets total loss gereden daar en dezelfde dag nog op een nieuwe verder gereden)
Het fietsen over het Donaueiland in Wenen was even wennen
Leermomentjequote:Op maandag 23 oktober 2023 08:37 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".
Die foutjes maak je maar één keer.
Volgende keer de boot Patras-Ancona pakkenquote:Op zondag 22 oktober 2023 19:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Vandaag teruggekomen van een 5 weekse trip naar Griekenland. Op de fiets heen via een mix van diverse fietsroutes en zelf geplande stukken dwars door Duitsland, Oostenrijk, klein stukje Slovakijë, Hongarijë, Servië, Macedonië en Griekenland. Daarna met de boot en trein terug.
Restultaat dik 3000 kilometer fietsen, dik 4000 foto's, 3 lekke banden, een gemolde stuurtas en een total loss frame. Camera en lenzen gaven geen krimp
De reis in een steekwoord of 10:
De nationale fietspaden in Hongarijë zijn supergoed, de internationale veel minder.
Bratislava was een goede keuze voor een rustdag, Belgrado niet
Duitse fietspaden zijn zeer slecht voor je fiets (fiets total loss gereden daar en dezelfde dag nog op een nieuwe verder gereden)
Macedonisch een Servische vrachtwagenchauffeurs zijn de slechtste chauffeurs op dit traject, de Oostenrijkers het beste
Het fietsen over het Donaueiland in Wenen was even wennen
De binnenlanden van Noord-Griekenland zijn erg leeg en super mooi
Voor Oostenrijk en Duitsland is een tent noodzaak (dure accomodaties die ook nog eens vroeg de receptie sluiten), vanaf Hongarijë kun je eigenlijk je tent terug naar huis sturen
De ferry Igoumenitsa-Venetië is bagger
Er zijn rustige plekken te vinden in oktober in Venetië
Om goed gebruik te kunnen maken van een reisverzekering tijdens een crash moet je eigenlijk een reserve fiets bij iemand in de schuur klaar hebben staan (hetzelfde geldt dan waarschijnlijk ook voor een camera)
man man man wat voelde ik mij oliedomquote:Op maandag 23 oktober 2023 08:37 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Valt in de categorie "SD kaart zat er niet in" of "Accu maar op 10% capaciteit".
Die foutjes maak je maar één keer.
Maar dan moet ik vanaf Ancona met de trein tot Milaan of Verona. Nu kon ik in Venetië direkt in de trein naar München stappen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 16:24 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Volgende keer de boot Patras-Ancona pakkenzo heb ik het gedaan
Naar schatting maar 5% van de Duitse fietspaden voldoet aan de wettelijke normen van fietspaden. In Nederland hebben de normen niet de kracht van wet, maar hier voldoen iets van 50% van de fietspaden aan de norm. De Nederlandse CROW richtlijn en de Duitse wet zijn behoorlijk eensluidend voor wat betreft eisen aan fietspaden. Daarnaast zijn veel toeristische fietspaden in Duitsland onverhard. Dat rijdt niet lekker, rijdt niet door en verhoogt het verslijt van je fiets. En dan zwijg ik maar over alle boobytraps die er aangelegd worden op Duitse fietspaden.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:43 schreef Hojdhopper het volgende:
Klinkt als een gave reis! Maar leg deze twee eens uit, ben wel benieuwd wat en waarom?
[..]
Ah ja, begrijp het.quote:Op maandag 23 oktober 2023 19:23 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Naar schatting maar 5% van de Duitse fietspaden voldoet aan de wettelijke normen van fietspaden. In Nederland hebben de normen niet de kracht van wet, maar hier voldoen iets van 50% van de fietspaden aan de norm. De Nederlandse CROW richtlijn en de Duitse wet zijn behoorlijk eensluidend voor wat betreft eisen aan fietspaden. Daarnaast zijn veel toeristische fietspaden in Duitsland onverhard. Dat rijdt niet lekker, rijdt niet door en verhoogt het verslijt van je fiets. En dan zwijg ik maar over alle boobytraps die er aangelegd worden op Duitse fietspaden.
Haha, oké snap ik ook. Duitsers/Oostenrijkers en FKK, het is wel echt een dingetje ja.quote:Het Donaueiland. Daar komt het fietspad door 2 grote FKK gebieden. Het noordelijke is redelijk beschaafd, de meeste mensen liggen er wat verder van het fietspad af. Het zuidelijke, daar laat iedereen alles vrijuit zien. Dat was even wennen (en daarna, when in Rome...)
De theoretische standaard is ongeveer hetzelfde. Alleen voldoet in Nederland ongeveer de helft van de fietspaden hieraan, in Duitsland wellicht 5%. Dus vandaar dat de gevoelde standaard anders is, vooral als je je niet verdiept hebt in de theorie.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 11:30 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ah ja, begrijp het.
Kan het misschien ook te maken hebben met of het voormalig Oost- of West Duitsland is?
Want zeker, Duitse fietsinfrastructuur komt in de verste verte niet in de buurt van de Nederlandse standaard, maar ik vind fietspaden in Zuid-Duitsland (in en rondom München tenminste) best oké. Als ik in andere Duitse regio's kom vind ik het een heel stuk minder gesteld.
[..]
Haha, oké snap ik ook. Duitsers/Oostenrijkers en FKK, het is wel echt een dingetje ja.
En dat terwijl NFT's ook al zo'n weergaloos faalconcept zijn geblekenquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
Hoeveel uren heb ik hier jaren geleden wel niet naar gekeken: https://www.youtube.com/@:DigitalrevTV/videos
Onlangs hebben ze praktisch alle videos verwijderd en proberen ze ze nu te verkopen als NFT's.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:30 schreef Ouwesok het volgende:
En dat terwijl NFT's ook al zo'n weergaloos faalconcept zijn gebleken
Wat was er dan te zien op dat kanaal?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
Hoeveel uren heb ik hier jaren geleden wel niet naar gekeken: https://www.youtube.com/@:DigitalrevTV/videos
Onlangs hebben ze praktisch alle videos verwijderd en proberen ze ze nu te verkopen als NFT's.
https://en.wikipedia.org/wiki/DigitalRev_TVquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:21 schreef derLudolf het volgende:
Wat was er dan te zien op dat kanaal?
Ik heb hem even geprobeerd met iets korters, een 5.6/400mm Tokina. Die focuste bij schaars licht nog wel.quote:Op zondag 12 november 2023 22:28 schreef derLudolf het volgende:
Kun je met de Canon nog wel scherpstellen als je die 150-600 icm converter? Je hebt een 80D toch? Dan kun je bij max f/5.6 scherpstellen toch?
Het is inderdaad die uit Görlitz en de meeste Meyers zijn ook voorzien van heel veel diafragmalamellen.quote:Op donderdag 16 november 2023 19:12 schreef derLudolf het volgende:
Hugo Meyer, is dat Meyer Görlitz?
Wel flink wat diafragma lamellen in die lens.
De C330 met 135mm is een waanzinnig goed portretijzertjequote:Straks even m'n tas inpakken, vanuit m'n werk morgen direct op stap, ga naar Hamburg. Zaterdag oa een workshop portret fotografie georganiseerd door een zaak in analoge fotografie.
Dat is nogal onbekend terrein voor me en een leuke manier om in deze tijd van het jaar toch het fotografie bezig te zijn.
Eens zien wat er mee gaat: ik neig naar
C330 met 80+135mm en de Pentax LX met 50 en 135.
Bij aanmelding van de workshop stond dat ze een TLR niet aanbeveelden. Waarom, geen idee. Zijn ze in het algemeen niet handig ivm beperkte minimale scherpstelafstand en parallax? Parallax wordt in de C330 weergegeven in dankzij de balg kan ik ook dichtbij scherp stellen.
Klopt. Echter een stuk zwaarder en twee opnames per rol minder. Die twee frames extra zijn handig voor tijdens zo'n workshopquote:Op donderdag 16 november 2023 23:06 schreef Ouwesok het volgende:
Je hebt echter nog een betere optie en dat is de RB67 met de 180mm. Voor portretten moet er wel een stevig statief onder en je hebt dan wel weer last van die blackout op het moment van de opname.
Ik heb al eens een fotograaf horen verklaren dat hij alle opnamen, ook portretten in 'landscape' ofwel horizontaal formaat opnam.quote:Op vrijdag 17 november 2023 12:04 schreef derLudolf het volgende:
Wat dat betreft had de M645 met 150mm ook gekund, maar wil ik in portrait fotograferen moet ik m'n prisma er op doen - dat probleem hebben de C330 en RB67 ieders op hun eigen manier weten te elimineren![]()
Dat argument gebruik ik ook altijd als mensen verticaal filmen. Of als ik commentaar krijg op dat ik iets horizontaal heb gefilmd vraag ik meestal hoe ze de tv in huis hebben staanquote:Op vrijdag 17 november 2023 21:22 schreef Ouwesok het volgende:
Zijn onderbouwing daarbij was dat vertikale opnamen eigenlijk alleen geschikt zouden zijn voor mensen die hun ogen boven elkaar hebben zitten in plaats van naast elkaar
Ik heb nog vaak aan die uitspraak moeten terugdenken bij van die vreselijke vertikale filmpjes die met telefoons worden gemaakt
Klopt. je kunt van ieder onderdeel wel een idee krijgen van de tijd waarin het gebouwd werd. Aangezien echter alles op alles past kun je zeker bij iets modulairs als een RB67 een camera te pakken krijgen van zoveel bouwjaren als er modules zijn, de laatste magazijnen passen gewoon op de oudste RB, net als de zoekers, de lenzen en eigenlijk alles.quote:Op zondag 3 december 2023 17:56 schreef derLudolf het volgende:
En bij sommige merken kun je het helemaal niet terugvinden, zoals Mamiya.
Mijn ervaring met zonnekappen is dat er een zekere geluksfactor in zit, zowel voor het vinden als voor het prijskaartje. Soms zie je ze voor de hoofdprijs en soms heb je ze voor een habbekrats te pakken.quote:Ik kreeg een pakketje uit China van Fleabay, een namaak Bay III zonnekap, voor Rolleiflex 2.8C. In Hilversum heb ik één exemplaar gezien voor een luttele ¤150Na een rondje eBay bleek die prijs helaas vrij gangbaar voor originele exemplaren. Voor ¤40 kon ik een Chinese kopie kopen. Nog steeds een hoop geld voor zoiets simpels, maar de kap zit goed vast en is degelijk, van staal.
Wat me in heel wat jaartjes donkerekamerpret eigenlijk wel is opgevallen is dat ik constant bezig was om mijn 'hok' nog optimaler in te richten.quote:Op vrijdag 8 december 2023 21:31 schreef derLudolf het volgende:
Daad bij het woord gevoegd, eerste keer in de nieuwe doka bevalt stuk beter dan een te lage tafel die ik anders altijd tijdelijk in de badkamer plaatste.
Ik heb ooit met mijn Durst M601 Color een tijd zitten jagen naar de oorzaak van een maffe vlek die op vergrotingen terug bleef komen. Bleek een dingetje te zijn in mijn mengbox dat zich niet liet verwijderen. De verlossing kwam middels een tweede M601, mechanisch een tandje minder maar ik had wel alle onderdelen vanaf dat moment en sommige had ik zelfs dubbel. Tot de L1200 zijn opwachting maakte had ik twee M601's aan de muur hangen. Een met de kleurenkop, de ander met condensors.quote:Op zaterdag 9 december 2023 16:55 schreef derLudolf het volgende:
Ik was in het begin vooral bezig de juiste tijden de vinden. Inmiddels heb ik opgeschreven welke instellingen ik allemaal heb gebruikt.
Inmiddels weet ik wat voor 35mm op 5x7 papier een goed uitgangspunt is qua tijd.
Wat dan wel jammer is, is dat in m'n EL Nikkor 50 f/2.8 een flink stuk vuil zat duidelijk te zien was,een centimeter groot op een 5*7 afdruk. Gelukkig had ik de f/4 variant ook nog liggen
Goed spulquote:Op zaterdag 9 december 2023 17:57 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb gisteren 35mm en 6x6 vergroot.
Durst M670 met 35mm condensator en Ilford Multigrade filters er onder.
Een Multigradekop zal altijd een mengkamer/diffusor hebben en geen condensor. Het werkt net als bij een kleurenmengkop maar dan maar met twee filters die meer of minder in de stralengang komen en daarom is een condensor redelijk onmogelijk.quote:Voor 6x6 een Kaiser met Multigrade kop. Helaas loopt de scherpstelling daarvan niet soepel. Ik moet een handje helpen als ik wil scherpstellen. Eerste keer dat ik deze vergroter hebt gebruikt, had hem pas 2 jaarEr zit wel een extra deel bij waar een balg aan vast zit, die soepel loopt.
Geen idee wat voor condensor daar in zit en of dat dat uitwisselbaar is. De negatief houder die in dat extra deel zit, is minder mooi dan in het deel dat ik nu gebruik.
Welke Kaiser had je ook alweerquote:Op zondag 10 december 2023 21:46 schreef derLudolf het volgende:
Kijk, dat is informatie waar ik iets mee kan. Dan zal de multigrade kop wel later zijn afgeschaft. Bij de de M670 heb ik zo'n mengbox, die dat zit duidelijk niet in de Kaiser.
Ik vermoed dan zomaar dat de mengbox niet in het oude deel past dan.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
https://www.youtube.com/@DigitalrevTV/communityquote:Hey Kai & Lok,
Bloody producer here. First thing first the videos have bene restored (there’s a post on DRTV channel explaining what happened). Long story short, no one is monitoring the channel so things decay. I wish you’d reached out to me first, but I also understand why you do what you do.
I haven’t been back to our old channel for years, and this certainly brought back memories. I still remember the hundreds of weekly meetings we had together, exchanging banters and ridicule each other’s haircuts. I remember our shared love for Top Gear, and Lok our shared Apple fanboyship. Those were the most fun 7 years I had work-wise, and I still misses those days a lot. I’m sure you’ll agree that those were also our most creative years, daring to think big (nothing compared to today’s Mr Beast era but those were some big ideas on YouTube back then!). I’m glad we got it going for so long. I’m also glad you guys continue carrying on making these videos.
I have reached out personally and hopefully you got my messages. Would be happy to catch up whenever you guys are back in Hong Kong.
Please do more of these reaction videos. I’d be the first one to watch! And thanks for bringing back my memories, and renewing the interest in our old channel and content.
Cheers,
Richard (Bloody Producer)
Best wel apart als je dan ziet hoeveel van de eerste lichting camera's(M3) met die M-mount er nog gewoon in bruikbare staat in de markt zitten.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:25 schreef derLudolf het volgende:
Oh ja, wat ook wilde delen:
Dit jaar bestaat de M-mount 70 jaar. In 2015 verkocht Leica 500 analoge camera's, vorig jaar waren dat er 5000. Een digitale M ging 11.000 keer over de toonbank
https://kosmofoto.com/202(...)than-it-did-in-2015/
Op de MFT pak je alleen het beste stukje glas meequote:Op vrijdag 9 februari 2024 15:04 schreef Ouwesok het volgende:
Met een beetje mazzel arriveert er vandaag weer een adaptertje waarmee de microvierdrietjes ook dingen met een PK-vatting aankunnen.
Een van die dingen is een Cosina 100-500mm die best wel aardig performde op een Pentax maar waarschijnlijk nog lekkerder gaat op de Panny G85.
Hopelijk dus morgen nog een paar uurtjes speeltijd en wat beestjes.
Oh, dat stukje detectiesoftware kun je vrij eenvoudig verwijderen. Die staat bekend om zijn false positives. Ik had hem een tijdje terug ook een keer.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 16:21 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Op de MFT pak je alleen het beste stukje glas mee![]()
Ik opende deze week Photoshop terwijl Adobe Reader ook geopend was en toen werd ontdekt dat ik een clandestiene versie had. Dus Photoshop doet het nog maar 8 dagen ofzo
quote:hello I just got a c330f. ISO adjustment is not possible on it. if I want to push a film (example 400 to 800) I shoot as if I had an 800 and is that enough? Thank you
Ik heb een aantal dingetjes in de planning:quote:Op maandag 26 februari 2024 22:12 schreef derLudolf het volgende:
Voornemen voor dit jaar is om er wat vaker een middenformaat SLR te pakken en een statief. Goed meten, gebruik maken van gradiënt filters en zo echt mooie dia's te schieten.
Ik hoop dat ik morgen weer loop, schoot me net in de rug tijdens omspitten van de tuin. Nog nooit gehad.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 10:36 schreef Ouwesok het volgende:
Morgen dus weer naar Hilversum Fotografica.
zin an
Enquote:Op zaterdag 9 maart 2024 10:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik morgen weer loop, schoot me net in de rug tijdens omspitten van de tuin. Nog nooit gehad.
Eerst maar even plat en vanmiddag het er uit proberen te lopen.
Dat was veel te voorbarig. Als ik lig is het vol te houden met 500mg naproxen en paracetamol, maar daarmee is ook alles gezegd. Geen Hilversum helaas.quote:
Dat wordt dan alleen ondergetekende. Mijn schaduw had een andere datum voor de geest staan en er iets overheen gepland, die mist hem eigenlijk voor het eerst.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:57 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat was veel te voorbarig. Als ik lig is het vol te houden met 500mg naproxen en paracetamol, maar daarmee is ook alles gezegd. Geen Hilversum helaas.
De Tmount is een adapter dat ongeveer zo oud is als ondergetekende himself en die je op heel wat van die oude presetlenzen tegenkomt.quote:Op zondag 10 maart 2024 19:10 schreef derLudolf het volgende:
Ik had wat filtertjes en misschien een wat lichter statief willen kopen, maar ja dat liep dus anders.
Wat is T mount? Was de hal een beetje vol qua verkopers?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
quote:Op zondag 7 april 2024 01:54 schreef derLudolf het volgende:
Ik was vandaag weer in Essen, dit keer niet rondom een kooksfabriek maar bij een brouwerij en restaurant. Weinig gefotografeerd, wel veel over fotografie geluld.
Onderdelen van deze camera zijn nog niet zo lang klaar, prototype, past nog niet helemaal mooi maar goed, het is een begin. Herken je iets?Ja, ik herken ietsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
quote:Op zondag 7 april 2024 10:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ja, ik herken ietsJa die inderdaad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://silvergrainclassi(...)lux-revival-project/Kranplätze müssen verdichtet sein
Er is inderdaad voor dit soort camera's nog geen digitale vervanger, dus een ding dat in één schot een panorama met cilinderperspectief kan schieten.quote:Op zondag 7 april 2024 10:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja die inderdaad.
https://silvergrainclassi(...)lux-revival-project/
Dat zijn wel de vooruitzichten.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:36 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb nog twee dagen Interrail over, ik hop even op en neer naar Berlijn dit weekend. Meestal als ik op pad ga, gaat er sowieso één middenformaat camera mee. Ik ga nu voor één KB camera en twee lenzen.
Daar ben ik inmiddels uit, heb een aantal voor mij onbekende filmpjes die ik wil uittesten. En dat het een 35mm en 50mm lenzen wordt. Canon EF of Pentax LX, that's the question...
Met kilometers bedoel ik het totaal van de films die door die verwarrende gegevens zijn verkwast. Idealiter maak je een fout slechts één keer.quote:Op maandag 29 april 2024 11:17 schreef derLudolf het volgende:
Kilometers film was ik niet van plan er aan te spenderen.
De meeste films kunnen er wel tegen, alleen kleurenfilms kunnen hun specifieke karakter een beetje verliezen. je houdt dan in elk geval nog wel bruikbare negatieven over.quote:Deze week het filmpje maar eens ontwikkelen en kijken hoe het resultaat is. Een stop overbelichting moet ook geen ramp zijn bij de meeste negatief films.
Leuk spul dusquote:Leuke van deze HR50 film is, dat deze geschikt is voor het Scala proces, oftewel, zwart-wit dia's
https://www.adox.de/Photo/adox-scala-reversal-kit/
Als het nou écht warm is en je moet er écht een ontwikkelen, dan lukt dat ook als je een mantelbadje improviseert.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 20:30 schreef derLudolf het volgende:
Gelukkig was het vandaag wat minder weer, waardoor je je niet schuldig hoefde te voelen om in het donker te zitten. Bovendien waren de stop en fixeer nu precies 20°C was dus geen gedoe om dat af te koelen
Dat soort ervaringen lijk je zo af en toe te moeten hebben om je 'pre-flight-checks' goed in beeld te krijgen. Het gebeurt je daarna niet snel dat je ergens aan begint zonder de positie van dat diafragma te checken.quote:Over "kilometers film verspillen", heb ongeveer 10 beelden verspeeld omdat ik het diafragma van een Canon FD lens op f/16 had gezet ipv A. Als je dan met een camera met sluitertijd prioriteit schiet, zit je op die manier dus manueel te schieten en belicht je best wel onder als je 1/500 selecteert en een film van iso 50 in de camera hebt zitten
Vooruitzichtenquote:Op vrijdag 7 juni 2024 19:47 schreef shiz het volgende:
seg, wat zouden jullie doen?
Wij gaan in januari op huwelijksreis naar Tanzania voor een safari.
Lastige.quote:Ik denk, meenemen... een 24-600mm f/2.4-4 Sony RX10 IV bridgecam...
[ afbeelding ][ afbeelding ]
ipv overkill:
[ afbeelding ]
Ik heb al tijden niet meer wat serieuzer een camera in het rond geslingerd (en mobieltjes met Leica-samenwerking zijn daar ook een beetje voor medeverantwoordelijk).Heb nog wel een Panasonic GH5 en een 100-300mm liggen, maar de vraag is of ik in die richting wil gaan of gewoon een RX10 IV scoren en lekker makkelijk doen?
Ja heel vervelend... dan plakken we er ook nog een paar dagen Zanzibar aan vast. Bah. Dolfijnen spotten e.d.quote:
Ja, frappant dat er echt al heel lang geen nieuwe bridgecamera/1" superzoom uit is gebracht. De laatsten waren de RX10 IV en de FZ2000/2500 en FZ1000 II. Ik had zelf eens een FZ1000 mee naar Hong Kong, dat was best nice. En een van mijn eerste cameras waar ik veel mee geleerd heb was de Canon PowerShot SX1 IS (ook zo'n beetje de eerste camera met FHD video). En wat ik lees online is de RX10 IV echt de king. Dat zie je ook terug in zijn waardevastheid.quote:[..]
Lastige.
Die Panny heb je al en daar zijn best hele goeie plaatjes uit te toveren met die 100-300mm en echt heel groot is die combi niet.
Aan de andere kant zie ik momenteel heel veel mensen hele leuke dingen doen met die ŔX10'en. Wat ik van die RX10 dan weer niet weet is waar de grenzen liggen, daarvoor zou ik er eerst even een een tijdje moeten uitproberen en om er voor de lol een te kopen vind ik ze net weer veel te duur voor. [..]
Das waar natuurlijk, misschien ff afstoffen en een rondje door een dierenpark doen ofzo als test! Thanks voor de input!quote:Ik zou dus die Panny met die 100-300mm meenemen, maar een fractie minder klein dan die RX maar wél iets wat je al hebt en waarmee je op safari volgens mij hele leuke dingen kunt maken.
Veel huwelijken stranden toch, als je dan goede foto's hebt gemaakt, was de reis tenminste nog ergens goed voorquote:Op zaterdag 8 juni 2024 19:08 schreef Ouwesok het volgende:
Aan de andere kant: Het is wél een huwelijksreis en dan wil je fotografisch ook niet te zwaar bewapend rondlopen
Ik denk ongeveer 19mm. Ik heb ook een 20mm F2.8D die natuurlijk veel beter resultaat geeft.quote:Op donderdag 30 mei 2024 20:08 schreef derLudolf het volgende:
Het blijft toch een mooi toestel, de F6. Wat is de effectieve brandpuntsafstand van die 28mm+voorzetfilter?
Ik heb zelf een Eos 3, ook een behoorlijk moderne film spiegelreflex. Icm L glas (zoals de 35 f/1.4L die ik heb) krijg je erg scherpe beelden.
Heb je al veel Vision 3 geschoten? Ontwikkel je dat zelf of stuur je het terug naar Silbersalz?
Alle Youtubers hebben er inmiddels ook eentje en uiteraard allemaal (tegelijk) een video geüpload.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:23 schreef Ouwesok het volgende:
Chemische fotografie lijkt weer wat populariteit terug te winnen.
En Pentax springt daar bovenop
Da's pas echt ouwerwets zwartwittenquote:Op donderdag 11 juli 2024 20:32 schreef derLudolf het volgende:
Leuke moddeltjes
Denk elke keer, ik moet hier ook weer es wat posten
Wat kiekjes gemaakt met de Pentax LX op Adox HR-50 en "infrarood" filter.
https://www.adox.de/Photo/filters/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie ze de laatste tijd ook steeds meer in natuurgebieden gebruikt worden en als ik rondkijk naar wat er aan resultaat mee mogelijk is is dat best wel verrassend.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 12:22 schreef shiz het volgende:
Een fotospeciaalzaak had laatst een beurs en voor die gelegenheid gaven ze op heel veel spul uit het assortiment 10-20% korting. Dan kon ik het toch niet weerstaan en voor 1349 die RX10 MK IV gehaald.
[ afbeelding ]
Onze Devon Rex 'Rosa'
Ook alleen nog maar ff snel op onze katten uitgeprobeerd.Maar woah, dit is toch meer kwaliteit dan ik verwachtte uit een 1" sensor. Supergoede autofocus en de details/scherpte is echt goed. Ik begin een beetje de hype en cultstatus rondom deze camera te begrijpen. Er is ook een leuke groep op FB en daar komen af en toe toch echte plaatjes van plaatjes voorbij. Maar eens een dierpark o.i.d. opzoeken en uitproberen.
Ik hoop eigenlijk dat ik nog een keer tegen een 1" superzoom aanloop zoals ik mijn huidige collectie superzoomcompacten heb 'opgelopen'. Het blijft met die kleine sensortjes al leuk om de grenzen op te zoeken, ik doe er eigenlijk steeds gekkere dingen mee.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 13:16 schreef shiz het volgende:
@:OuwesokDat is het meeste wat daar in die groep voorbij komt. Eekhoorntjes, vossen, vogels, insecten... en het ene nog beter dan het andere. Zeer verrassend voor zo'n 7 jaar o.i.d. oude camera en een 1" sensor.
Misschien is dit net de push die ik nodig had om toch weer meer aan de slag te gaan met fotografie, was een paar jaar in een slump geraakt. Niet teveel bij nadenken welke lens mee, of dat DfD van Panasonic zo ruk is. Whop, camera mee en dat is het. Zeer laagdrempelig en bevrijdend. Nu af en toe meenemen en vertrouwd raken zodat ik op safari dan precies weet wat 'ie kan en waar 'ie tegen zijn grenzen loopt.
Hoeft inderdaad niet, wordt wel lastiger sinds je er een abonnement op moet hebben en je eigenlijk oude versies in leven moet zien te houden.quote:
Eenmalig 37.49 en je mag hem eerst een half jaar uitproberen. Dat uitproberen ben ik maar eens mee begonnen en ik ben tot nog toe eigenlijk best wel aangenaam verrast.quote:Wat kost Affinity Photo?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke lens komt het eerste bij jullie op als je deze problemen wil tackelen?
quote:Op vrijdag 26 juli 2024 11:14 schreef onlogisch het volgende:
Een vraagje aan de kenners hier. Ik heb een simpele canon 800d. Ik gebruik dat met name voor wat videografie. Nu ben ik op zoek naar een lens om sportwedstrijden mee te filmen. Het probleem met mijn huidige lenzen is dat ze of niet in kunnen zoomen, of last hebben van dit als ik de lens draai.Wat zijn je huidige lenzenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke lens komt het eerste bij jullie op als je deze problemen wil tackelen?
Ik zag hem wat laat en dus antwoordde wat laatGotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
Een Canon EFS 18-55mm en een TAMRON AF 70-300mmquote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:40 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wat zijn je huidige lenzen
Ik zag hem wat laat en dus antwoordde wat laat
Ik gok even dat die Tamron een A17 is, daar zijn er de meeste van verkocht. Dat is voor heel veel toepassingen al een hele fraaie, ik heb zijn voorganger die optisch gelijk is en die kan gewoon met mijn macrolenzen meedoen.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 08:48 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een Canon EFS 18-55mm en een TAMRON AF 70-300mm
Op zich was er verder in Doesburg weinig bijzonders te vinden. Het is bij die ene toeter gebleven.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:59 schreef derLudolf het volgende:
Nu al de tweede keer fotografica die ik mis. Februari geveld door spit en vandaag kon ik niet. November maar weer dan.
Afgelopen donderdag nog naar Wildlands geweest, met Eos 3 en 70-200 f/4. Het was erg druk en ik was met 8 anderen. Dus weinig foto's gemaakt. 200mm was in Emmen ook niet echt genoeg leek het. Buiten de vakantie misschien elders maar es proberen.
Ja. Naar buiten en plaatjes maken maar ik denk dat ik morgen en overmorgen wel een besluit neem wat ik precies ga doen.quote:
Ja.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 21:25 schreef Ouwesok het volgende:
Weekend.
Iemand nog fotografeeraspiraties
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Huilen dan.
Qua fotografie net een tikje te rustig omdat het met de rest van de dingen nogal druk is.quote:
Rustig hier.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |