abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213413248
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 20:30 schreef derLudolf het volgende:
Gelukkig was het vandaag wat minder weer, waardoor je je niet schuldig hoefde te voelen om in het donker te zitten. Bovendien waren de stop en fixeer nu precies 20°C was dus geen gedoe om dat af te koelen :Y
Als het nou écht warm is en je moet er écht een ontwikkelen, dan lukt dat ook als je een mantelbadje improviseert.
Gewoon een ding waarin een aantal liters water past waarin je ontwikkeltankje en eventueel je chemie in kunnen staan zodat je ze een tijdje op constante temperatuur kunt houden.
Van oorsprong werd dat principe gebruikt voor kleurenfilms om de boel allemaal een tijdje op 37.8oC te houden maar om de boel te koelen werkt dat ook erg goed.
Ik gebruikte daavoor ooit een Jobo CPA-2 waar zo'n vijftien liter water in ging. Die hoeveelheid water bleef zelfs zonder het verwarmingselement in te schakelen lang genoeg op temperatuur om twee rondjes C41 te kunnen doen. De CPA was uiteindelijk in deplorabele staat en is afgevoerd.

quote:
Over "kilometers film verspillen", heb ongeveer 10 beelden verspeeld omdat ik het diafragma van een Canon FD lens op f/16 had gezet ipv A. Als je dan met een camera met sluitertijd prioriteit schiet, zit je op die manier dus manueel te schieten en belicht je best wel onder als je 1/500 selecteert en een film van iso 50 in de camera hebt zitten :')
Dat soort ervaringen lijk je zo af en toe te moeten hebben om je 'pre-flight-checks' goed in beeld te krijgen. Het gebeurt je daarna niet snel dat je ergens aan begint zonder de positie van dat diafragma te checken.

Ik had ooit iets soortgelijks met een serie opnamen met de C330 en een flitser. Bij het uit de tas grabbelen van de C330 met 180mm heb je heel makkelijk de X/M-switch te pakken en die komt dan het makkelijks op de M te staan met uiterst dunne negatieven als gevolg.
Als maatregel werd later de C330 gewoon aan zijn riem uit de tas gelift en desondanks alsnog die switch gecheckt, zelfs al lag de flitser gewoon thuis :')
pi_213542808
Waar het de afgelopen dag wel erg goed weer voor was.

Zeehond by Ouwesok, on Flickr
pi_213682743
Ik moet ze nog met een macrolens fotograferen zo klein zijn ze.
Over een ruime maand komen ze hier de boel afbreken en Liekki over de stress jagen.

Mavi by Ouwesok, on Flickr

Krømmel by Ouwesok, on Flickr
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 23:19:18 #229
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213684875
Leuk, twee nieuwe fotomodellen *O*
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_213698627
De libellen beginnen zo te zien aan oplossingen te werken om niet meer voor me te hoeven poseren

Kiekeboe by Ouwesok, on Flickr

Ze zoeken nu naar een manier om net als een juffer hun vleugels langs hun lijf te kunnen houden :')
  woensdag 29 mei 2024 @ 23:00:56 #231
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_213728362
Nikon F6, Nikkor AF-S 28mm en Schneider Kreuznach ultra wide Nizo III opschroef-lens.

Nikon F6 met 20mm F2.8 en 500T Vision3 film.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
  Moderator donderdag 30 mei 2024 @ 20:08:14 #232
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213735837
Het blijft toch een mooi toestel, de F6. Wat is de effectieve brandpuntsafstand van die 28mm+voorzetfilter?

Ik heb zelf een Eos 3, ook een behoorlijk moderne film spiegelreflex. Icm L glas (zoals de 35 f/1.4L die ik heb) krijg je erg scherpe beelden.

Heb je al veel Vision 3 geschoten? Ontwikkel je dat zelf of stuur je het terug naar Silbersalz?
pi_213776829
Geen tags toegevoegd, niet in groepen gezet en toch belandde Krømmel in Explore en heeft al onvermoed veel bekijks getrokken

Krømmel by Ouwesok, on Flickr
  vrijdag 7 juni 2024 @ 19:47:30 #234
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_213826689
seg, wat zouden jullie doen?

Wij gaan in januari op huwelijksreis naar Tanzania voor een safari.
Ik denk, meenemen... een 24-600mm f/2.4-4 Sony RX10 IV bridgecam...

ipv overkill:

Ik heb al tijden niet meer wat serieuzer een camera in het rond geslingerd (en mobieltjes met Leica-samenwerking zijn daar ook een beetje voor medeverantwoordelijk). :P Heb nog wel een Panasonic GH5 en een 100-300mm liggen, maar de vraag is of ik in die richting wil gaan of gewoon een RX10 IV scoren en lekker makkelijk doen?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_213830178
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 19:47 schreef shiz het volgende:
seg, wat zouden jullie doen?

Wij gaan in januari op huwelijksreis naar Tanzania voor een safari.
Vooruitzichten :Y

quote:
Ik denk, meenemen... een 24-600mm f/2.4-4 Sony RX10 IV bridgecam...

[ afbeelding ][ afbeelding ]

ipv overkill:

[ afbeelding ]

Ik heb al tijden niet meer wat serieuzer een camera in het rond geslingerd (en mobieltjes met Leica-samenwerking zijn daar ook een beetje voor medeverantwoordelijk). :P Heb nog wel een Panasonic GH5 en een 100-300mm liggen, maar de vraag is of ik in die richting wil gaan of gewoon een RX10 IV scoren en lekker makkelijk doen?
Lastige.
Die Panny heb je al en daar zijn best hele goeie plaatjes uit te toveren met die 100-300mm en echt heel groot is die combi niet.

Aan de andere kant zie ik momenteel heel veel mensen hele leuke dingen doen met die ŔX10'en. Wat ik van die RX10 dan weer niet weet is waar de grenzen liggen, daarvoor zou ik er eerst even een een tijdje moeten uitproberen en om er voor de lol een te kopen vind ik ze net weer veel te duur voor.

Ik zou dus die Panny met die 100-300mm meenemen, maar een fractie minder klein dan die RX maar wél iets wat je al hebt en waarmee je op safari volgens mij hele leuke dingen kunt maken.
Maar dat zijn dus mijn twee centen
  zaterdag 8 juni 2024 @ 10:42:08 #236
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_213832051
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 00:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Vooruitzichten :Y
Ja heel vervelend... dan plakken we er ook nog een paar dagen Zanzibar aan vast. Bah. Dolfijnen spotten e.d.
quote:
[..]
Lastige.
Die Panny heb je al en daar zijn best hele goeie plaatjes uit te toveren met die 100-300mm en echt heel groot is die combi niet.

Aan de andere kant zie ik momenteel heel veel mensen hele leuke dingen doen met die ŔX10'en. Wat ik van die RX10 dan weer niet weet is waar de grenzen liggen, daarvoor zou ik er eerst even een een tijdje moeten uitproberen en om er voor de lol een te kopen vind ik ze net weer veel te duur voor. [..]
Ja, frappant dat er echt al heel lang geen nieuwe bridgecamera/1" superzoom uit is gebracht. De laatsten waren de RX10 IV en de FZ2000/2500 en FZ1000 II. Ik had zelf eens een FZ1000 mee naar Hong Kong, dat was best nice. En een van mijn eerste cameras waar ik veel mee geleerd heb was de Canon PowerShot SX1 IS (ook zo'n beetje de eerste camera met FHD video). En wat ik lees online is de RX10 IV echt de king. Dat zie je ook terug in zijn waardevastheid. :o Mensen denken ook dat camerafabrikanten klaar zijn met het segment en ze liever low volume high-end luxury hipster cameras verkopen (zie de gehypte Fujifilm X100 V en VI) en zeggen 'get a RX10 IV while you still can!'. Lijkt perfect voor safari. Op zich wel nieuwsgierig naar. Sony AF is ook miles ahead t.o.v. Panasonic contrast-based DfD. Eventueel met goede residuewaarde een overweging waard 2nd hand te kopen en dan na de trip weer door te verkopen voor zo'n beetje hetzelfde geld.
quote:
Ik zou dus die Panny met die 100-300mm meenemen, maar een fractie minder klein dan die RX maar wél iets wat je al hebt en waarmee je op safari volgens mij hele leuke dingen kunt maken.
Das waar natuurlijk, misschien ff afstoffen en een rondje door een dierenpark doen ofzo als test! Thanks voor de input! ^O^
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_213836591
Wat voor een safari ook nog een optie is is voor het budget van zo'n RX een 100-400mm voor m4/3 aanschaffen die eigenlijk helemaal voor dingen als safari's is gemaakt.
Een van de blije dingen van m4/3 is dat die lenzen zo lekker compact blijven. Zelfs een 100-400 is in vergelijk met andere systemen nog een lekker compact lensje maar op die sensor echt al een stevige tele.

Aan de andere kant: Het is wél een huwelijksreis en dan wil je fotografisch ook niet te zwaar bewapend rondlopen :')
  Moderator zaterdag 8 juni 2024 @ 19:52:52 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213837232
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 19:08 schreef Ouwesok het volgende:

Aan de andere kant: Het is wél een huwelijksreis en dan wil je fotografisch ook niet te zwaar bewapend rondlopen :')
Veel huwelijken stranden toch, als je dan goede foto's hebt gemaakt, was de reis tenminste nog ergens goed voor :P
pi_213903224
Chemische fotografie lijkt weer wat populariteit terug te winnen.

En Pentax springt daar bovenop
  vrijdag 14 juni 2024 @ 18:49:46 #240
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_213907624
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2024 20:08 schreef derLudolf het volgende:
Het blijft toch een mooi toestel, de F6. Wat is de effectieve brandpuntsafstand van die 28mm+voorzetfilter?

Ik heb zelf een Eos 3, ook een behoorlijk moderne film spiegelreflex. Icm L glas (zoals de 35 f/1.4L die ik heb) krijg je erg scherpe beelden.

Heb je al veel Vision 3 geschoten? Ontwikkel je dat zelf of stuur je het terug naar Silbersalz?
Ik denk ongeveer 19mm. Ik heb ook een 20mm F2.8D die natuurlijk veel beter resultaat geeft.

De voorzetfilter gebruik ik voornamelijk omdat je dan bijzondere flares krijgt en excentrieke onscherpe verbogen randen. Laatste bij een festival op mijn Hi8 camcorder gebruikt, en binnenkort met mijn foto camera's ben benieuwd. De flares en vage randen kunnen mooi effect geven bij festival portretten.

De Vision3 films zijn uitzonderlijk mooi. 500T is mijn voornamelijk keuze nu binnen bij festivals/shows omdat het een groter dynamich bereik heeft dan Portra 800. Met Portra krijg ik binnen ook een grote kleurzweem omdat de film is gebalanceerd voor daglicht.

Vision3 50D en 250D zijn prachtige keuzes voor buiten. 200T gebruik ik niet veel, omdat dan vaak 500T beter is tenzij je een hele studio aan lampen meeneemt.

Ik laat all mijn films ontwikkelen bij https://analogspace.nl/, die trouwens ook heel goedkoop Ektachrome en Vision3 verkopen.
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_214016848
Het weer lijkt morgen eindelijk weer eens geschikt om me weer eens naar de Weerribben te begeven voor wat libellengenot *O*
  Moderator zaterdag 22 juni 2024 @ 23:16:54 #242
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214017241
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 13:23 schreef Ouwesok het volgende:
Chemische fotografie lijkt weer wat populariteit terug te winnen.

En Pentax springt daar bovenop

Alle Youtubers hebben er inmiddels ook eentje en uiteraard allemaal (tegelijk) een video geüpload.

Opzich mooie goedkope marketing, stuur voor zeg ¤10.000 aan camera's de wereld in en ze doen het werk voor je.
pi_214020784
Normaliter als ik met de lange lenzen in de natuur wandel vliegen ze met tientallen over mijn hoofd, dat laatste stukkie naar Schiphol.

Heb ik een superzoomcompactje om dan kan ik het op de een of andere manier niet laten :')

Blikken vogel by Ouwesok, on Flickr

Een hele enkele keer neem ik met de andere lenzen ook wel eens een vliegtuigje mee, voornamelijk om te zien hoe schoon de lucht is. Vliegtuigen zitten boven de Oostvaardersplassen meestal op zo'n twee kilometer hoog en bij deze merkte ik ook al een zekere 'vuiligheid'. Met een hele lange tele kun je er dan rekening mee houden bij doelen op afstand.
pi_214081257
Mavi en Krømmel zijn inmiddels met hun tweede dag hier bezig. Ze maken een bijzonder relaxte indruk. Als ik mijn macrolenzen gebruik beginnen ze zowaar al op katten te lijken.

pi_214195480
Ze groeien als kool, ze zijn megadruk met elkaar en met Liekki. En wat zijn ze lief als ze liggen te slapen

Krømmeltje by Ouwesok, on Flickr

Als ze wakker zijn trouwens ook, je houdt je ogen er zowat niet af.
  Moderator donderdag 11 juli 2024 @ 20:32:01 #246
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_214254672
Leuke moddeltjes :Y

Denk elke keer, ik moet hier ook weer es wat posten

Wat kiekjes gemaakt met de Pentax LX op Adox HR-50 en "infrarood" filter.
https://www.adox.de/Photo/filters/

pi_214255846
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:32 schreef derLudolf het volgende:
Leuke moddeltjes :Y

Denk elke keer, ik moet hier ook weer es wat posten

Wat kiekjes gemaakt met de Pentax LX op Adox HR-50 en "infrarood" filter.
https://www.adox.de/Photo/filters/

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Da's pas echt ouwerwets zwartwitten :Y
De wolkenluchtjes van deze 'zomer' lenen zich prima voor oranje- en roodfilters. Wel is het even experimenteren met de beste belichting, die verschilt per film.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 12:22:46 #248
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_214260287
Een fotospeciaalzaak had laatst een beurs en voor die gelegenheid gaven ze op heel veel spul uit het assortiment 10-20% korting. Dan kon ik het toch niet weerstaan en voor 1349 die RX10 MK IV gehaald. :@

Onze Devon Rex 'Rosa'

Ook alleen nog maar ff snel op onze katten uitgeprobeerd. :P Maar woah, dit is toch meer kwaliteit dan ik verwachtte uit een 1" sensor. Supergoede autofocus en de details/scherpte is echt goed. Ik begin een beetje de hype en cultstatus rondom deze camera te begrijpen. Er is ook een leuke groep op FB en daar komen af en toe toch echte plaatjes van plaatjes voorbij. Maar eens een dierpark o.i.d. opzoeken en uitproberen. :Y
pi_214260780
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 12:22 schreef shiz het volgende:
Een fotospeciaalzaak had laatst een beurs en voor die gelegenheid gaven ze op heel veel spul uit het assortiment 10-20% korting. Dan kon ik het toch niet weerstaan en voor 1349 die RX10 MK IV gehaald. :@

[ afbeelding ]
Onze Devon Rex 'Rosa'

Ook alleen nog maar ff snel op onze katten uitgeprobeerd. :P Maar woah, dit is toch meer kwaliteit dan ik verwachtte uit een 1" sensor. Supergoede autofocus en de details/scherpte is echt goed. Ik begin een beetje de hype en cultstatus rondom deze camera te begrijpen. Er is ook een leuke groep op FB en daar komen af en toe toch echte plaatjes van plaatjes voorbij. Maar eens een dierpark o.i.d. opzoeken en uitproberen. :Y
Ik zie ze de laatste tijd ook steeds meer in natuurgebieden gebruikt worden en als ik rondkijk naar wat er aan resultaat mee mogelijk is is dat best wel verrassend.

Kijk ik even wat voor leuke dingen ik met een gewone superzoomcompact al in een dierentuin kan doen dan moet zo'n 1" superzoom wel een compleet feestje zijn.
  vrijdag 12 juli 2024 @ 13:16:50 #250
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_214260946
@Ouwesok :Y Dat is het meeste wat daar in die groep voorbij komt. Eekhoorntjes, vossen, vogels, insecten... en het ene nog beter dan het andere. Zeer verrassend voor zo'n 7 jaar o.i.d. oude camera en een 1" sensor.

Misschien is dit net de push die ik nodig had om toch weer meer aan de slag te gaan met fotografie, was een paar jaar in een slump geraakt. Niet teveel bij nadenken welke lens mee, of dat DfD van Panasonic zo ruk is. Whop, camera mee en dat is het. Zeer laagdrempelig en bevrijdend. Nu af en toe meenemen en vertrouwd raken zodat ik op safari dan precies weet wat 'ie kan en waar 'ie tegen zijn grenzen loopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')